"Dobra Zmiana"

czyli hobby, kultura, sztuka, wścieklizna i w ogóle offtopic...

Moderator: nicpon

Re: "Dobra Zmiana"

Postprzez AvM » 2018-08-17, 17:39

Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5230
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: "Dobra Zmiana"

Postprzez Peperon » 2018-08-17, 20:15

AvM napisał(a):cYRK na kolkach ...

Nie obrażaj cyrku na kółkach...
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Peperon
 
Posty: 4048
Dołączył(a): 2010-11-05, 15:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: "Dobra Zmiana"

Postprzez jogi balboa » 2018-08-20, 23:18

Szkoda ich. To byłby jednak fajny nabytek.
jogi balboa
 
Posty: 1635
Dołączył(a): 2007-01-18, 17:39

Re: "Dobra Zmiana"

Postprzez AvM » 2018-08-25, 12:21

Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5230
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: "Dobra Zmiana"

Postprzez oskarm » 2018-10-02, 18:14

oskarm
 
Posty: 1263
Dołączył(a): 2012-08-30, 18:23

Re: "Dobra Zmiana"

Postprzez AvM » 2018-10-26, 23:35

Stepka
Załączniki
POL_prom.jpg
POL_prom.jpg (79.03 KiB) Przeglądane 472 razy
Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5230
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: "Dobra Zmiana"

Postprzez polsteam » 2018-10-27, 02:02

AvM napisał(a):Stepka


to absolutnie nie jest prawda.

czy to stanie się ostatecznie częścią konstrukcji promu - to oddzielna kwestia, tego nie wiadomo na pewno ani w jedną, ani w drugą stronę.

ale konstrukcja powstała na miejscu, wykonana przez jedną z firm działających na terenie Stoczni Szczecińskiej - Spawrem.

ten kawałek konstrukcji jak najbardziej wygląda na część dna statku (ewidentnie zawiera fragment tunelu stępkowego), a NIE na coś "co nie ma nic wspólnego ze statkiem"
Avatar użytkownika
polsteam
 
Posty: 1464
Dołączył(a): 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: "Dobra Zmiana"

Postprzez AvM » 2018-10-27, 14:33

Co nie jest prawda:

1) Sa fundusze

2) Jest projekt

3) Jest zamowienie

4) Budowa trwa

5) Pseudo stepka jest ze statku

I pytanie zasadnicze:

Kto zbudowal ta konsdtrukcje blaszana?
Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5230
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: "Dobra Zmiana"

Postprzez polsteam » 2018-10-27, 15:55

AvM napisał(a):Kto zbudowal ta konsdtrukcje blaszana?


przecież była odpowiedź w poprzednim poście.

kontrakt na prom podpisała Gryfia, więc Spawrem zapewne na zlecenie Gryfii.
Avatar użytkownika
polsteam
 
Posty: 1464
Dołączył(a): 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: "Dobra Zmiana"

Postprzez AvM » 2018-10-28, 10:08

Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5230
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: "Dobra Zmiana"

Postprzez Orlik » 2018-10-30, 22:14

Rdzewiejący prom widmo i bezużyteczna ustawa stoczniowa

Stępkę obiecanego przez rząd promu zżera rdza, za to sukcesy prywatnych firm przedstawiane są jako triumf państwowej stoczni. Tak w rzeczywistości wygląda "odbudowa" przemysłu stoczniowego w Szczecinie.

Ta odbudowa była jednym z głównych haseł wyborczych polityków PiS podczas kampanii w 2015 r. Przedstawiali branżę stoczniową jako zupełnie zrujnowaną i porzuconą, a teren Stoczni Szczecińskiej jako niemal bezludny. To nie była prawda – już wówczas na terenie dawnej stoczni działało ponad 60 prywatnych firm.

Przemysł stoczniowy w Szczecinie tak naprawdę nigdy nie zginął, choć w 2009 r. została zlikwidowana Stocznia Szczecińska, a wraz z nią upadło lub przestawiło się na inną działalność około 220 kontrahentów i podwykonawców. Ale ten cały potencjał w regionie pozostał, przemieścił się do mniejszych firm, które zaczęły działać na nowo.

Miejsce znalazły właśnie na terenie dawnej stoczni, która zaczęła funkcjonować jako Szczeciński Park Przemysłowy. „Nieistniejąca” branża wyssała z rynku nie tylko wszystkich spawaczy, ale też wszelkich specjalistów z nią związanych. Nie powstają już 220-metrowe kontenerowce jak w latach 90., ale to akurat nic dziwnego – budowa tych niezbyt skomplikowanych statków przeniosła się do tańszych Chin i Wietnamu.

W europejskich stoczniach powstają bardziej zaawansowane jednostki, a szczecińskie firmy wyspecjalizowały się w pracach przygotowawczych. Powstają kadłuby, chociaż zdarzają się i niemal kompletne statki takie jak niewielkie promy kursujące między duńskimi wyspami.

Nabrzeża pełne są też jednostek, które w Szczecinie przechodzą remont. Na terenie SPP wytwarzane są także konstrukcje mostowe, które później w częściach trafiają do Skandynawii.

Ustawa, potem prom

Po wygranych przez PiS wyborach nadszedł czas realizacji obietnic. I sprawy zaczęły się komplikować, bo morski przemysł to branża złożona i wyłącznie politycznymi ruchami się jej nie uruchomi.

Najpierw powstała tzw. ustawa stoczniowa, którą w lipcu 2016 r. przegłosował Sejm. Zakłada ułatwienia dla podmiotów, które budują statki – od projektu po końcowe wyposażenie – lub kompleksowo je remontują. Wartość związanych z tym prac nie może być niższa niż 5 mln euro. Spełniające te warunki firmy są zwolnione z podatków VAT i CIT, a miejsce produkcji może być objęte przywilejami takimi jak w specjalnych strefach ekonomicznych.

Ze stoczniowej ustawy nikt dotychczas nie skorzystał. W praktyce mogłoby to zrobić tylko kilka mających największy potencjał stoczniowy podmiotów w Polsce, w tym dwa szczecińskie – zależne od skarbu państwa Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” i Szczeciński Park Przemysłowy. Ale ani jednej, ani drugiej z dobrodziejstw ustawy niczego nie udało się uszczknąć.

Gryfia, którą minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk widzi jako lidera konsorcjum budującego statki w Szczecinie, ma niezbędne certyfikaty, ale nie ma własnych pochylni. Z kolei Szczeciński Park Przemysłowy ma dwie pochylnie, ale nie zatrudnia stoczniowców. Jest tylko administratorem terenu wynajmującym powierzchnie prywatnemu biznesowi.

Kolejną szumną zapowiedzią była budowa promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Od tego miała zacząć się „odbudowa” potęgi branży stoczniowej. W czerwcu 2017 r. czołówka polityków PiS położyła stępkę pod prom przy pochylni Wulkan na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego.

Od początku było wiadomo, że to tylko polityczne przedstawienie. Stępka to bowiem część dna statku, pierwszy element, od którego zaczyna się budowę. Tyle że kiedy ustawiana jest na pochylni, na zapleczu cięte są już blachy pod kolejne elementy, a przede wszystkim gotowa jest cała dokumentacja jednostki. W tym przypadku nic takiego nie było. Do dziś nie ma nawet projektu technicznego (poprzedza powstanie projektu wykonawczego), chociaż od położenia „stępki” mija już 15 miesięcy.

Przedstawiony w czerwcu 2017 r. harmonogram budowy promu wyglądał tak: wykonanie projektu do końca 2017 r., w połowie 2018 r. – kadłub montowany na pochylni, w 2019 r. – wodowanie, by – po wyposażeniu – na początku 2020 r. można było przekazać prom PŻB.

Najnowsze zapowiedzi ministra Gróbarczyka mówią, że projekt promu gotowy będzie na koniec 2019 r., w 2020 r. rozpocznie się budowa. Zakończenie prac to 2020/21 r. Latem tego roku prezes PŻB Piotr Radmerski zadeklarował, że przy takim harmonogramie jednostka może wpłynąć na wody i rozpocząć rejsy do Szwecji w lutym 2021 r.

Sygnałem, że realność także tego planu jest wątpliwa, było odwołanie we wrześniu br. Marka Różalskiego ze stanowiska prezesa Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”, która formalnie odpowiada za budowę promu. Nieoficjalnym powodem jest to, że Różalski „nie dość entuzjastycznie” zaczął podchodzić do tego projektu.

Nie bez znaczenia jest fatalna kondycja Gryfii, która w przeciwieństwie do mniejszych prywatnych firm przynosi straty: w 2014 roku – 9 mln zł, w 2015 – 17 mln zł, w 2016 – 18 mln zł i w 2017 – 7 mln zł.

Partia trąbi o sukcesie

W tym roku PiS przestał udawać, że na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego „nic się nie dzieje”. Politycy, także kandydujący na stanowiska w samorządzie, zaczęli z kamerami odwiedzać park i podziwiać to, co tam powstaje.

Najnowszy przykład to wodowanie kadłuba megajachtu: 70 m długości, 11 m szerokości, 450 ton wagi. Jednostkę, z częściowym wyposażeniem, dla niemieckiego odbiorcy wyprodukowała prywatna firma GK Steelcon. Firma zatrudnia ok. 100 osób i od czterech lat jest jednym z dzierżawców postoczniowego majątku, prowadzi tam swoją produkcję.

Działacze PiS wykorzystali to, że w końcu doszło do formalnej zmiany nazwy spółki Szczeciński Park Przemysłowy na Stocznia Szczecińska (przez wiele miesięcy SPP używała nazwy "Stocznia Szczecińska", chociaż w KRS zmiany nie dokonano). Zdjęcia z wodowania powędrowały na profile kandydatów, którzy informowali: historyczna chwila, pierwsze wodowanie w Stoczni Szczecińskiej. A Andrzej Strzeboński, obecny prezes „stoczni” zatrudniającej wraz z zarządem 116 osób, twierdzi, że wkład jego firmy jest duży, bo to „jego pracownicy” wodują jednostkę.

Mimo wielu apeli „stocznia” wciąż wynajmuje infrastrukturę z bardzo krótkim, nawet miesięcznym okresem wypowiedzenia. Dlatego przedsiębiorcy boją się wyrzucenia w środku realizacji kontraktu. Z tego też powodu banki nie chcą angażować się finansowo w ich projekty. To spowodowało już konieczność rezygnacji z angażowania się w budowę większych i kosztowniejszych jednostek.


Oczywiście tekst jest tendencyjny... ;)
Ostatecznie nie kadłub, działa, czy torpedy, ale ludzie decydują o wartości okrętu.
Avatar użytkownika
Orlik
 
Posty: 512
Dołączył(a): 2008-12-15, 19:14

Re: "Dobra Zmiana"

Postprzez Peperon » 2018-11-02, 21:41

Fajny wątek został zamknięty, więc wrzucam tutaj...
https://www.defence24.pl/smiglowce-mors ... -na-2019-r

Wychodzi na to, że poza Kormoranem, Ratownikiem i Holownikiem będzie tylko modernizacja Anakond.
Zastanawia mnie brak śmigłowców obiecanych jeszcze przez Antoniego...
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Peperon
 
Posty: 4048
Dołączył(a): 2010-11-05, 15:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: "Dobra Zmiana"

Postprzez SmokEustachy » 2018-11-13, 11:02

Avatar użytkownika
SmokEustachy
 
Posty: 3088
Dołączył(a): 2004-01-06, 15:28
Lokalizacja: Oxenfurt

Poprzednia strona

Powrót do Psychole

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości