Swego czasu (jeszcze w latach 1970tych) widziałem w Bibliotece Miejskiej w Gdyni egzemplarz "Jane's FS 1944-45" z pieczątką wskazującą, że pochodził z Instytutu Bałtyckiego. Części kartek nie było - zastąpiono je fotokopiami. Ergo - nie dość, że takie publikacje w latach 40tych były w Polsce (IB zbierał literaturę bieżącą, nie archiwalną), to jeszcze było ich więcej niż jeden egzemplarz - bo skądś musieli skopiować brakujące strony.Ksenofont pisze:... Który z roczników flot był najbardziej rozpowszechniony w PMW?
Czy któryś był oficjalnie kupowany?
Co było dostępne w Polsce lubelskiej w 1946 roku? ...
Rocznik ten musiał być wydany w już 1946 r., gdyż w podtytule miał dopisek "corrected to April 1946".
W Sztabie MW w latach 60tych z pewnością były JFS z 1941 roku (bez wielu kartek) i z 1947 roku (ten z YAMATO). Pamiętam, bo będąc jeszcze w szkole podstawowej oba przepisaliśmy wraz z Przemkiem B i przerysowalilśmy wszystkie rysunki. Na Politechnice był też JFS z 1940 r., choć bardzo poszatkowany.
W latach 60tych i 70tych w Sztabie były zarówno aktualne JFS, jak i bieżące Weyersy.
Co do zagadkowej wyporności 4215t - w JFS 44-45 wśród brytyjskich okrętów nie było krążowników o tej wyporności. Dla jasności podaję wyporności dla mniejszych krążowników brytyjskich z tego rocznika (podawana była tylko jedna wyporność, bez rozróżnienia, czy to standard, normalna, pełna czy inna):
typ CARADOC - 4180 t
typ CALEDON - 4180 t
typ CARLISLE - 4200 t
typ DAUNTLESS - 4850 t
typ ARETHUSA - 5220 t
Dla porządku sprawdziłem też małe krążowniki z innych flot:
typ A. REGOLO - 3362 t
typ KITAKAMI - 5100 t (tutaj akurat podano, że std)
GOTLAND - 4775 t
I jeszcze to:
Bingo?