Kutry typu KD-153

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-09-13, 09:53

Sporo się wyjaśniło dzieki informacjom MarkaT. Hel 31 i WsG 11 to ta sama jednostka (Nr PRS: 41196), w przeciwieństwie do wypisków pana Zientary, gdzie są to dwa różne kutry z róznymi datami budowy. To powoduje, że jest miejsce na 4 kutry tego typu dla WOP.
Dokumenty stoczni w Darłowie mówią wyraźnie, że było 10 jednostek KD-153 (z tego dwa częściowo odbudowane z istniejących elementów) i że Dar 2 to budowa Nr 1.
Znane są numery PRS dla 6 kutrów, pozostałe 4 mogły więc znaleźć się w WOP.
Mamy więc:
1/405 : [41028] Der 2 --> Dar 2 --> Wła 52;
3/405 : WsG 36 --> Gda 30 --> KP-62;
4/405 : ARKA ? --> ? Gda 40 --> KP-61
możliwe nazwy to:
a) ARKA 11 Gdy 74, jednostka zarejestrowana w lutym 1948 roku, wymieniana w spisach z początku czerwca t.r., nieobecna w spisach z listopada 1948 r., nazwę (ARKA 11a) przejął kuter Gdy 161 - typu JO-2, Nr bud. 63/402 - który wszedł do eksploatacji 5 października 1948 roku,
b) ARKA 18 Gdy 145, po raz pierwszy (i ostatni) wymieniany w spisach z listopada 1948 r.,
c) ARKA ? 21 Gdy 157, po raz pierwszy (i ostatni) wymieniany w spisach z listopada 1948 r.;
5/405 : [41149] WsG 40 --> Gda 29 --> Gdy 129 --> WsG 29 --> ZaG 1 (taka oznaka niezidentyfikowanego kutra była obecna w spisie z listopada 1948 r, później już niewymieniana);
6/405 : [41270] Dzi 67 --> Koł 6 --> Dzi 76 --> Dzi 2;
7/405 : ? KP-63 --> ? KP-1-LPŻ;
8/405 : [41223] Łeb 40 --> Gdy 57 --> WsG 51 --> Hel 25 --> Jas 1;
9/405 : [41222] Łeb 11 --> Gdy 27 --> Łeb 52 ;
10/405 : ? KP-64;
11/405 : [41196] Hel 31 --> Gdy 147 --> WsG 11 --> Łeb 41 --> Wła 42 ;

Kutry o numerach budowy 3, 4, 7 i 10 są "podejrzane" o przynależność do WOP. Nr 4 odesłano z Darłowa do Gdyni 8 października 1947 roku, gdzie remont (204/402) zakończył się w roku następnym. Nr 3 odholowano do Ustki 27 kwietnia 1948 r., pod koniec roku trafił do Gdyni, gdzie remontowano go (pod numerem 395/402) w okresie od grudnia 1948 r. do lutego 1949 r. Nr 7 po pobycie w Ustce został odholowany do Gdyni 20 grudnia 1948 r. (przeszedł tam remont (398/402) w okresie grudzień 1948 r. - styczeń 1949 r.). Nr 10 trafił do Gdyni, gdzie remontowano go (588/402) w okresie sierpień 1949 r. - styczeń 1950 r.
Jeszcze trochę informacji o tych kutrach zawarta jest w protokole zdawczo-odbiorczym z 10 czerwca 1949 roku. Tydzień wcześniej obowiązki Naczelnego Dyrektora P.P. Stocznie Rybackie zdał inż. Jan Dymecki, a objął Leonard Jasiński. Ustępujący dyrektor przekazł w protokole stan prac nad budowanymi kutrami. Kutrom KD-153 poświęcone są trzy akapity:
Umowę z 25 II 1948 r. na budowę 19 kutrów wykonano i wystawiono rachunki na 18 kutrów. Kuter 2/405 (WsG 36), dla którego dostarczono silnik w maju jest na wykończeniu.

Umowa z dnia 6 III 1948 r. na budowę 25 sztuk kutrów dostarczono i wystawiono rachunki na 19 kutrów. Kutry numery budowy 5/405 -- 11/405 (6 sztuk ?!), stosownie do porozumienia z PRS będą miały wymienione zestawy trzonowe.

6 kutrów rybackich 15 m typu KD-153, wybud. 1946/47 w Darłowie znalazło już szczęśliwe i korzystne rozwiązania techniczne, są po przeróbkach, zostaną oddane do eksploatacji w tym roku.


Artykuł Kuli z "Nautologii" podaje nazwy KP-64 i KP-65 wg stanu na koniec 1954 roku. Przedtem mogł być inny kuter o tym oznaczeniu.

JB
Ostatnio edytowano 2012-10-12, 09:22 przez JB, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-09-13, 13:59

Trochę informacji - z lat 1946 -- 1950 - o kutrach z oznaką rybacką Gda 25 i Gda 26, o których wspomniał MarekT.

[PRS 41114] Gda 25 --> Gdy 117
Zarejestrowany w MUR Gdańsk pod numerem 238 w kwietniu 1946 roku. Wymiary: 17,0x5,0x[2,4] m, silnik Diesla Nr 667890 o mocy ok. 90 KM, zbudowany w Sztokholmie w 1926 roku. Kuter był własnością "Wspólnoty Morskiej" i otrzymał oznakę Sia 19. W 1947 roku zmieniono oznakę na Sto 19. Między czerwcem a listopadem 1948 r. kuter przejęła "Jedność Rybacka" pod oznaką Gda 26, pojawiał się w spisach z 1949 i 1950 roku (16,0x5,0x1,80 m; 100 KM).

[PRS 41115] Gda 26 MARYNA
Po remoncie w 1945 roku zarejestrowany w MUR Gdańsk pod numerem 113. Wymiary: 9,3x3,2x0,5 m, silnik Volund Nr 1245 o mocy ok. 30 KM. Kuter był własnością "Wspólnoty Morskiej" i otrzymał oznakę Sia 10. W 1947 roku zmieniono oznakę na Sto 10. Między czerwcem a listopadem 1948 r. kuter przejęła "Jedność Rybacka" pod oznaką Gda 25, pojawiał się w spisach z 1949 i 1950 roku (9,1x3,05x[1,75] m; 30 KM).

JB
Ostatnio edytowano 2012-10-12, 08:39 przez JB, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez Chemik » 2012-09-13, 23:55

Wykaz został z aktualizowany, ale....

Trochę dziwnie to wygląda:
JB napisał(a):6/405 : [41270] Dzi 67 --> Koł 6 --> Dzi 76 --> Dzi 2;
Marek T napisał(a):4. KOŁ 6 (PRS 410270): w Rejestrach wykazany jako KD-153 6/405. KOŁ 6 -> BELONA 3 / DZI 76 -> DZI 2. Przed 1956: DZI 6 ("Belona"). 1961: skreślony z PRS.
Może znaki rybackie Dzi-67 i Dzi-76 to właściwie jeden znak, który "rozmnożył się" przez "literówkę"?
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1229
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-09-14, 01:13

Chemik napisał(a):Wykaz został z aktualizowany, ale....

Trochę dziwnie to wygląda:
JB napisał(a):6/405 : [41270] Dzi 67 --> Koł 6 --> Dzi 76 --> Dzi 2;
Marek T napisał(a):4. KOŁ 6 (PRS 410270): w Rejestrach wykazany jako KD-153 6/405. KOŁ 6 -> BELONA 3 / DZI 76 -> DZI 2. Przed 1956: DZI 6 ("Belona"). 1961: skreślony z PRS.
Może znaki rybackie Dzi-67 i Dzi-76 to właściwie jeden znak, który "rozmnożył się" przez "literówkę"?
Ja mogę tylko potwierdzić oznakę Dzi 67 jako pierwszą dla tego kutra. W tym czasie w Dziwnowie nie było oznak z liczbą powyżej 70. Oznaka ta obowiązywała jeszcze w roku 1950.

W punkcie 1) wykazu imię użytkownika winno być Teodor.

Nie można wykluczyć hipotezy, że późniejszy Gdy 80 był jednostką WOP. To tłumaczyłoby dlaczego tak późno pojawił się wśród cywilnych kutrów.

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-09-15, 09:35

Małe sprostowanie, pomyliłem się odczytując notatki. Ob. Szurlej miał otrzymać kuter 4/405 (a nie 3/405 jak pisałem), który potem przydzielono "Arce". Józef Szurlej nie został bez kutra, otrzymał do uzytkowania nową jednostkę typu MIR 20a.

A tak określono zakres prac w Gdyni (po przyholowaniu z Darłowa) na tym kutrze:
1) wykonanie fundamentu pod motor, montaż silnika i instalacji silnikowej;
2) wykonanie zbiorników paliwa: głównego, rozchodowego i oliwnego oraz ich montaż;
3) montaż rury stewowej i urządzenia napędowego;
4) wykonanie instalacji chłodzącej i zenzowej i ich montaż;
5) wykonanie instalacji elektrycznej z prądnicą i akumulatorem;
6) balastowanie;
7) próby na wodzie;
8) próby odbiorcze.

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-09-27, 21:10

Marek T napisał(a):Moje uwagi na temat KD-153.
1. DAR 2 (PRS 410028): przekazany do Władysławowa przed 1956, WŁA-52. 1974: skreślony w PRS. W Rejestrach wykazany jako KD-153 9/4; być może prawidłowy zapis powinien być KD-153 9/405 (przez analogię z innymi), ale patrz niżej - pozycja 8...
GDY 80: pojawia się dopiero w PRS 1962 (410115; nr budowy: KD-158-403 (!)) jako kuter prywatny (Jan i Paweł Szulz, potem Paweł Szulc); jest jeszcze w PRS 1982. Wg najstarszego spisu PRS ten numer rejestru mosił kuter MARYNA / GDA 26. W rejestrach po 1956 są kutry o znaku GDA 26, ale żaden nie pasuje do kutrów darłowskich. ...
W innym wątku Marek podał listę drewnianych kutrów z najniższymi numerami PRS. Pod numerem 41014 wymieniony jest kuter SIEJA (ex Gdy-8, ex Arka 60) bud. 5/4 MIR Gdy. Wydaje mi się, że ten wpis dotyczy właśnie kutra KD-158, który był budowany w Darłowie bez numeru stoczniowego.
Może było tak: Stocznia nadawała własne numery w kolejności rozpoczętych robót. Na początku budowano łodzie i odbudowywano 2 poniemieckie kutry. W sprawozdaniu, które ma datę 2 października 1946 r., mowa jest o wybudowaniu 7 łodzi typu ŁR De I (dwie sprzedano 21 lutego 1946 r.) i 3 kutrów (trochę na wyrost, bo w tym czasie żaden kuter nie był jeszcze ukończony. Prawdopodobnie oznaczenia stoczni były: 1/4, 2/4, 3/4, 4/4 (łodzie), 5/4 (kuter), 6/4, 7/4, 8/4 (łodzie) i 9/4 (kuter, późniejszy numer budowy 1/404). Ponieważ w dokumentach jest wzmianka, że kuter 3/404 był budowany pod numerem 4, być może urzędowe numery budowy dla kutrów wyglądały początkowo następujaco: 5/4 = Nr 1 ( --> bez numeru budowy), 9/4 = Nr 2 ( --> 1/404) = 9/4, Nr 3 ( --> 2/404), Nr 4 ( --> 3/404), itd.


Dodane: Hipoteza musi być elegancka, ale przede wszystkim prawdziwa. Niestety powyższa nie spełnia drugiego kryterium. Dziękuję Markowi :-) za materiały, kóre pozwoliły na jej obalenie :-( .
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-10-13, 19:37

Czas na weryfikację informacji o tym typie kutrów.
Marek T napisał(a):... Ale w najstarszym spisie pod numerem PRS 41114 wykazany jest kuter GDY 117 (ex GDA 25), bez podanego numeru budowy (nic nie pasuje z późniejszych rejestrów) ... 410115 ... Wg najstarszego spisu PRS ten numer rejestru nosił kuter MARYNA / GDA 26 ...
Choć wymienione kutry nie były jednostkami omawianego typu, to te uwagi Marka zmobilizowały mnie, aby dokładniej przyjrzeć się kutrom Spółdzielni "Jedność Rybacka". W spisie z początków 1950 roku mają one oznaki od Gda 23 do Gda 30 i od Gda 38 do Gda 40 . Z opracowań wiemy, że dwa z nich (Gda 30 i Gda 40) to kutry typu KD-153 użytkowane przez WOP. Ale jest jeszcze jeden - Gda 28 - który mógłby być jednostką tego typu ze względu na podobne wymiary (16,15x5,0x2,0 m, 110 KM). Pojawia się po raz pierwszy w wykazie z 15 listopada 1948 roku, jako własność MCH, ale w spisie z 1949 roku podany jest rok budowy - 1942, więc niestety nie może być jednostką typu KD-153.

Na podstawie spisów kutrów i dokumentów stoczni rybackich w Darłowie, Ustce i Gdyni możemy ustalić kolejność pojawiania się tych jednostek:

12 XII 1947 r.: Dar 2 (1/405; od 9 VI 1947 r. w eksploatacji);
3/405 (na wodzie w stoczni w Darłowie, stan zaawansowania prac - 98%), 4/405 (na stoczni w Gdyni, 95%), 5/405 (na wodzie, Darłowo, 95%), 6/405 (jak Nr 5 ale 76%), 7/405 (jak Nr 5 ale 75%), 8/405 (jak Nr 7), 9/405 (kadłubownia, Darłowo, 60%), 10/405 (jak Nr 9), 11/405 (jak Nr 9).

2 VI 1948 r.: Dar 2, ? ARKA 11 Gdy 74 (4/405; rejestracja w lutym 1948 r.);
3/405 (na stoczni w Ustce od kwietnia 1948 r., 94%), 5/405 (jak Nr 3), 6/405 (jak Nr 3 ale 90%), 7/405 (jak Nr 6), 8/405 (jak Nr 6), 9/405 (kadłubownia, Darłowo, 80%), 10/405 (jak Nr 9), 11/405 (jak Nr 9). Trzy ostatnie kutry zostały zwodowane 13 lipca 1948 r.

Zgodnie z umową z 25 lutego 1948 r. terminy ukończenia jednostek przedstawiały sie następująco: 5/405 - 31 VIII 1948 r. (czekał na silnik od 1 I 1947 r.), 6/405, 7/405, 8/405 - 31 X 1948 r. (1 VIII 1947 r.), 9/405, 10/405, 11/405 - 30 XI 1948 r. (1 III 1948 r.).
15 XI 1948 r.: Dar 2, WsG 36 (? ex Gdy 74), WsG 40 (3/405);
Po przejęciu z "Arki" kutra 4/405 użytkownik przekazał go do remontu (2 VII - 19 VIII 1948 r.) w Stoczni Rybackiej w Gdyni, już jako WsG 36. Jeszcze raz trafił tam, tym razem na zlecenie MCH, w okresie od 17 XI 1948 r. do 27 I 1949 r. Potem oczekiwał na nowy silnik (otrzymał go w maju) i wkrótce potem wrócił do eksploatacji w Spółdzielni "Jedność Rybacka" jako Gda 30.
3/405 (prace w Ustce zakończono we wrześniu 1948 r., po oddaniu użytkownikowi (oznaka Wsg 40) miał awarię silnika (23 XI 1948 r.), skierowany do remontu w Gdyni, który rozpoczął się 23 XII 1948 r.), 5/405 (prace w Ustce zakończono we wrześniu 1948 r. potem skierowany na końcowe prace do Gdyni, które rozpoczęto 23 XII 1948 r.), 6/405 (prace w Ustce zakończono w październiku 1948 r., poczym został odholowany do stoczni w Gdyni 20 grudnia 1948 r., prace tam rozpoczęły się 22 XII t.r.), 7/405 (jak Nr 6), 8/405 (jak nr 6), 9/405 (odholowany do stoczni w Gdyni, prace rozpoczęte 25 VIII 1949 r.), 10/405 (jak Nr 9), 11/405 (jak Nr 9).

12 V 1949 r. (tylko kutry łowiace): Dar 2, Gda 29 (5/405), Gda 30 (ex WsG 36);
Dziwi brak jednostek o numerach budowy 6 -- 8/405, których remont zakończył się 13 stycznia 1949 r..

I połowa 1950 r.: Dar 2, Łeb 11 (9/405), Łeb 40 (8/405), Gda 29, Gda 30, Gda 40 (ex WsG 40), Dzi 67 (6/405);
Niewymieniany jest w tym spisie Hel 31 (11/401), być może dlatego, że był remontowany po wyrzuceniu na brzeg (22 II 1950 r.). Kutry 7/405 i 10/405 zostały prawdopodobnie odebrane przez WOP bezpośrednio ze Stoczni Rybackiej w Gdyni (prace ukończono odpowiednio 13 I 1949 r. i 12 I 1950 r.).

1955 r.: Wła 52 (ex Dar 2, 1/405), Gdy 129 (ex Gda 29, 5/405), Koł 6 (ex Dzi 67, 6/405), Gdy 57 (ex Łeb 40, 8/405), Gdy 27 (ex Łeb 11, 9/405), Gdy 147 (ex Hel 31, 11/405);
Kutry o numerach budowy: 3/405, 4/405, 7/405 i 10/405 były użytkowane przez WOP (w 1954 roku w spisie jednostek tej formacji wykazywane są tylko KP-61 i KP-62) i LPŻ (m.in. KP-1LPŻ).

1961 r. (Miciński&Kolicki): Wła 52, Dzi 6 (ex Koł 6), Gdy 27, Gdy 57, Gdy 129, Gdy 147.

Czyli pewnie było tak:
1/405 --- [41028] Der 2 (uż. Teodor Bolda) --> Dar 2 (uż. Teodor Bolda) --> Wła 52 (Sp. "Gryf");
3/405 --- WsG 40 (uż. Józef Schenk) --> Gda 40 (Sp. "Jedność Rybacka") --> KP-61 (WOP) --> LPŻ [14 IV 1959 r.];
4/405 --- ARKA 11 - Gdy 74 --> WsG 36 (uż. Henryk Proszowski) --> Gda 30 (Sp. "Jedność Rybacka") --> KP-62 (WOP) --> LPŻ [21 XII 1959 r.];
5/405 --- [41149] Gda 29 (Sp. "Jedność Rybacka") --> Gdy 129 (Sp. "Jedność Rybacka") --> ... ;
6/405 --- [41270] BELONA 3 - Dzi 67 --> Dzi 2 (Sp. "Bellona") --> Koł 6 (Sp. "Bellona") --> Dzi 6 (Sp. "Bellona") -> ... ;
7/405 --- KP-63 (WOP) --> LPŻ (być może jako KP-1LPŻ) --> [41114] Gdy 28 --> ... ;
8/405 --- [41223] Łeb 40 (wł. MCH) --> Gdy 57 (Sp. "Jedność Rybacka") --> ... ;
9/405 --- [41222] Łeb 11 (wł. MCH) --> Gdy 27 (Sp. "Jedność Rybacka") --> ... ;
10/405 --- KP-64 (WOP) --> LPŻ;
11/405 --- [41196] Hel 31 (Sp. "Troć") --> Gdy 147 (Sp. "Jedność Rybacka") --> ...

JB

Dodane: w 1950 roku użytkownikami kutra Łeb 11 byli Franciszek Gniewkowski i Juliusz Muża, zaś Łeb 40 osoba z kartą rybacką Nr 956.
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-10-14, 12:12

Co jest napisane w opracowaniach (mam na myśli książki Mańkowskiego, Kuli i Soroki oraz artykuły Kuli z "Nautologii" oraz Goryńskiego i Bienieckiego z "Przeglądu Morskiego") na temat losów kutrów KD-153 w czasie ich służby w WOP?
Mańkowski podaje nazwy jednostek WOP przekazanych różnym instytucjom, w tym są KP-61(ex Gda 40) i KP-62(ex Gda 30) przekazane LOK (w chwili przekazywania LPŻ) 14 kwietnia i 21 grudnia 1959 roku. Podaje, że były to kutry zbudowane w Darłowie w 1947 roku, a wcielone do WOP w 1950 roku, o wyporności 35 ton, długości 16,5 m i prędkości 7 węzłów. Soroka dodaje, że były 4 takie jednostki: KP-61, KP-62, KP-63, KP-64 uzbrojone w ckm Maxim wz. 10 kal. 7,62 mm o wymiarach 16,5x4,6x2,2 m. Kula podaje dowódców jednostek WOP biorących udział w kampanii letniej 1950 roku (tzn. od 1 VI 1950 r.), nie figurują tam żadne kutry typu KD-153. Natomiast wśród dowódców jednostek pływających Gdańskiej Brygady OP (według stanu na dzień 27 XII 1950 r.) jest bosmt zaw. Stanisław Szyłkiewicz, dowódca Gda-30. Oznaczenia KP z numerem jednostki WOP otrzymały dopiero w kwietniu 1951 roku, jak widać przedtem kutry pływały z cywilnymi oznakami rybackimi. Nasuwa się pytanie, gdzie podziały się 3 pozostałe kutry, czy może były w rezerwie, czy służyły w innej Brygadzie, np. Szczecińskiej? Pod jakimi oznaczeniami służyły początkowo w WOP kutry 7/405 i 10/405? Chyba trzeba sięgnąć wreszcie do akt archiwum Służby Granicznej w Szczecinie.

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-10-14, 21:08

JB napisał(a):...W innym wątku Marek podał listę drewnianych kutrów z najniższymi numerami PRS. Pod numerem 41014 wymieniony jest kuter SIEJA (ex Gdy-8, ex Arka 60) bud. 5/4 MIR Gdy. Wydaje mi się, że ten wpis dotyczy właśnie kutra KD-158, który był budowany w Darłowie bez numeru stoczniowego ...
Pudło. W 1952 roku powstał Oddział MIR w Świnoujściu. Przekazano tam kuter SIEJA, który służył do roku 1956. Miał tylko 9,4 m długości (napędzany był silnikiem o mocy 30 KM), a więc nie był kutrem typu KU-158. :(

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-11-05, 18:28

Znalazłem w dokumentach potwierdzenie mojej hipotezy, że kuter 4/405, budowany dla "Arki", nosił oznakę rybacką Gdy 74 i nazwę ARKA 11 (był wyposażony w silnik Dangren). Okazał się tak nieudany, że po próbnej eksploatacji zdecydowano się go wymienić na inny (typu MIR-20a ze Stoczni Północnej). W sprawozdaniu "Arki" skarżono się też na jakość materiałów i wykonania kutrów KS-150, ale o tym napiszę w innym wątku.

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez robert_smoldzino » 2017-10-05, 11:55

Dzień dobry,
jestem tu nowy a trafiłem na ten wątek szukając historii Baltic Star, zdaje się, że jedynego pozostającego na wodzie kutra typu KD-153 (Savatour poszedł za granicę wiele lat temu)...
Szukam informacji dotyczących Baltic Star, której jestem armatorem. Nie mam żadnych informacji prócz tego co w świdectwie PRS czyli rok budowy 1947 Darłowo. Możecie mi jakoś pomóc?
robert
robert_smoldzino
 
Posty: 2
Dołączył(a): 2017-10-05, 11:48

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez Chemik » 2017-10-06, 09:04

robert_smoldzino napisał(a):Dzień dobry,
jestem tu nowy a trafiłem na ten wątek szukając historii Baltic Star, zdaje się, że jedynego pozostającego na wodzie kutra typu KD-153 (Savatour poszedł za granicę wiele lat temu)...
Szukam informacji dotyczących Baltic Star, której jestem armatorem. Nie mam żadnych informacji prócz tego co w świdectwie PRS czyli rok budowy 1947 Darłowo. Możecie mi jakoś pomóc?
robert

Według wykazu kpt. ż.w.j. Wojtka Zientary:
01 ex MAKLER/POL-1590, 98 ex JAS-1, 77 ex HEL-25, 64 ex WSG-51, 63 ex GDY-57, ex ŁEB-40 (oznaki rybackie niepewne)
A co wiesz na temat Sawatoura?
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1229
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez robert_smoldzino » 2017-12-06, 14:11

Witaj,
przepraszam za zwłokę ale nie było mnie. Sawatour po przebudowie skończonej w 1987r na początku lat dziewięćdziesiątych popłynął na Zachód. Posiadam zdjęcie pod zaglami z oferty sprzedażowej. Wiem, że względem mojego Baltic Star miał mniejszą sterówkę i inny układ pod pokładem (mam rysunki oryginalne z tamtych czasów zatwierdzane przez PRS).
Co do opisu Wojtka Zienatry obawiam się, że nie jest trafny, gdyż Makler stał się Maklerem w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych (wiem to od syna człowieka, który go przebudowywał, widziałem również książeczkę żeglarską z rejsu motorowego (na Maklerze) z lata 1985. Poza tym w 1996 roku w Gdyni stał do kupienia już jako Baltic Star. Kupił go i przebudował Wojtek Dubois z Kołobrzegu, z którym też mam dobry kontakt a kadłub stojący w rogu basenu Zaruskiego pamiętam, bo bardzo mi się wtedy podobał.
Powyższe wskazuje więc na to, że Wojtka opis jest nie do końca trafiony w częsci nie tak znowu odległej... Czemu więc miałby być w tej zamierzchłej?
robert_smoldzino
 
Posty: 2
Dołączył(a): 2017-10-05, 11:48

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez Biela » 2017-12-06, 23:30

Witam

IPN są dostępne Książki etatów Dywizjonów Pogranicza w formie kopi na ekranie monitora. Można fotografować ale nie można ich zgrać.
Wg etatu 098/6 zatwierdzonego przez Ministra Bezpieczeństwa Publicznego gen. dyw. Radkiewicza z dn. 26.06.1951 roku unieważnionym Rozkazem Org. MBP 024/WW z dnia 10 kwietnia 1052 roku na stanie dywizjonu Okrętów Pogranicza 12 Brygady WOP były lub miały być między innymi Okręty Pograniczne: Gda-40; Gda-30; Lis-10; Bru-6 o stanie załogi 12.
Wg etatu okrętem dowodził por. mar. o uposażeniu 480 zł; 2 st. bosm.; 1 bom. 1 bosmanmat. 7 marynarzy.

Biela
Avatar użytkownika
Biela
 
Posty: 61
Dołączył(a): 2010-03-08, 23:50
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez Chemik » 2017-12-09, 00:10

robert_smoldzino napisał(a):Powyższe wskazuje więc na to, że Wojtka opis jest nie do końca trafiony w częsci nie tak znowu odległej... Czemu więc miałby być w tej zamierzchłej?

W części zamierzchłej jak sugeruje przypis w nawiasie przyporządkowanie oznak rybackich jest niepewne (tzn. nie jest pewne czy Makler to kuter o numerze budowy 8/405 i numerze PRS-u 41223, sama sekwencja oznaczeń rybackich jest raczej poprawna)
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1229
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez Chemik » 2017-12-09, 00:13

Wielkie dzięki za przyczynek do historii typu KD-153.
Jakich miejscowości są to oznaczenia?
Biela napisał(a):Lis-10; Bru-6
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1229
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Poprzednia strona

Powrót do Statki Handlowe, Pasażerskie i inne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości