Statek 'OSA'- (Dniestr- Zaleszczyki) -pytanie
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Tak jak pisałem wyżej podobieństwo "Osy" do "Fali" to nie dowód. Na zdjęciu które jest powyzej podpis brzmiał: holownik "Fortuna" i łódż motorowa "Waltrud". Podobieństwo do "Fali" jest ale patrząc na rysunki zamieszczane w polskiej literaturze to jest to inny statek. Rufa dłuższa od tej z rysunku i zaokrąglona a "Fala" z rysunku ma rufę prostą.Kształt kadłuba podobny bardzo. A więc albo Kuligiewicz rysując sylwetke "Fali" zrobił to na oko a za nim powtórzyli to inni. Na fotce widać że ten statek ma wiecej niz 11,85 m. Albo jest tu bład w popdpisie zdjecia lub myla sie Kuligiewicz i inni a rysujac musieli korzystać z jakiegos żródła. Słyszałem o przedłuzaniu statku a o skracaniu nie. A moze kiedy przebudowywano kadłub "Fali" w latach 1921-24 cos zrobiono. Silnik wstawiono tam około 1927r.
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
LOMNICA 20x3x0.47m 45km osobowy dla inpekcji
HALICZ 36x4,8x0,54m 150km 68t holownik
OKOPY 38x4,6x0.54m 114KM holownik
ANDRZEJ HR.POTOCKI 38x4,6x0.54m 114KM holownik
Dane ze stoczni Linz:
420 1901 Radzugdampfer HALICZ 150 68 36.000 4.800 0.540 fur den Dnjestr
465 1904 Radzugdampfer LOMNICK 45 20.00 3.00 0.90 0,45 fur den Dnjestr
Dane ze stoczni w Pradze:
115 1910 ANDRZEJ HR.POTOCKI 37,00x4,7x0.54m 130KM
116 1910 OKOPY 37,00x4,7x0.54m 130KM
Oba dla Lemberg, Dniestr
HALICZ 36x4,8x0,54m 150km 68t holownik
OKOPY 38x4,6x0.54m 114KM holownik
ANDRZEJ HR.POTOCKI 38x4,6x0.54m 114KM holownik
Dane ze stoczni Linz:
420 1901 Radzugdampfer HALICZ 150 68 36.000 4.800 0.540 fur den Dnjestr
465 1904 Radzugdampfer LOMNICK 45 20.00 3.00 0.90 0,45 fur den Dnjestr
Dane ze stoczni w Pradze:
115 1910 ANDRZEJ HR.POTOCKI 37,00x4,7x0.54m 130KM
116 1910 OKOPY 37,00x4,7x0.54m 130KM
Oba dla Lemberg, Dniestr
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Andrzej !
Wiem o tej łodzi, moze to i ona ale przeczytaj ponizej, więc ta na Wprawdzie długość 10,42 m nasze żrodła podają 11,85 m to jest różnicy 1,43 m różnicy to dużo nawet przy różnym sposobie pomierzania. Szerokość "Fali" to 2,15 m a "Waltraute II" to 1,55 m tu róznica 60 cm to też dużo. Ale coraz bardziej się skłaniam ze ta jednostka przy "FORTUNIE" to chyba nie "Fala" bo ta ma chyba z 20 m.
Wiem o tej łodzi, moze to i ona ale przeczytaj ponizej, więc ta na Wprawdzie długość 10,42 m nasze żrodła podają 11,85 m to jest różnicy 1,43 m różnicy to dużo nawet przy różnym sposobie pomierzania. Szerokość "Fali" to 2,15 m a "Waltraute II" to 1,55 m tu róznica 60 cm to też dużo. Ale coraz bardziej się skłaniam ze ta jednostka przy "FORTUNIE" to chyba nie "Fala" bo ta ma chyba z 20 m.
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Przy okazji zeglugi na Dniesrze.
Pierwsze parowce byly tu ze strony Rosyjskiej. W 1840 miedzy Terespolem (Tiraspol) i Akkermanem (Bialogrod/Belgorod nad Dniestrem) . Byl to panstwowy pasazerski parowiec KNIAZ WORONCOW. Holowaniem statkow zájmowal sie Odessa i ujsciem Dniestru parowiec DNIESTR. Od 1847 na ej linii zaczal pracowac parowiewc LUBA , zbudowany w Odessie.
AvM
Pierwsze parowce byly tu ze strony Rosyjskiej. W 1840 miedzy Terespolem (Tiraspol) i Akkermanem (Bialogrod/Belgorod nad Dniestrem) . Byl to panstwowy pasazerski parowiec KNIAZ WORONCOW. Holowaniem statkow zájmowal sie Odessa i ujsciem Dniestru parowiec DNIESTR. Od 1847 na ej linii zaczal pracowac parowiewc LUBA , zbudowany w Odessie.
AvM
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
Ustelania sa proste.
1. W Pollsce nikt sie statkami rzecznymi nie zajmuje ani interesuje.
2. Jest kilka osob (zandne 10), ktore kiedys maczaly palce
3. Waldek sie tylko zna, ale nie moze robic wszystkiego
bo i po co , i dla kogo (patrz p.1)
Dowod:
Dyskusja ta juz troche trwa i nikt nie poczlapal do jakiejkolwiek
dobrej biblioteki ani archiwum.
Wniosek:
Wiekszosci ludzi siew wydaje ze wszystko jestr w sieci i to zua darmo (dotyczy to nie tylko ze bez pieniedzy ale tez bez pracy)
To sa raczej oglniki , ale tak jest. Jask juz Marek T. wspomnial przy ktoryms temacie - dyskutuje sam z soba
1. W Pollsce nikt sie statkami rzecznymi nie zajmuje ani interesuje.
2. Jest kilka osob (zandne 10), ktore kiedys maczaly palce
3. Waldek sie tylko zna, ale nie moze robic wszystkiego
bo i po co , i dla kogo (patrz p.1)
Dowod:
Dyskusja ta juz troche trwa i nikt nie poczlapal do jakiejkolwiek
dobrej biblioteki ani archiwum.
Wniosek:
Wiekszosci ludzi siew wydaje ze wszystko jestr w sieci i to zua darmo (dotyczy to nie tylko ze bez pieniedzy ale tez bez pracy)
To sa raczej oglniki , ale tak jest. Jask juz Marek T. wspomnial przy ktoryms temacie - dyskutuje sam z soba
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
A to a propo holownika "REWERA"
„ REWERA „
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1932;Państwowe Zakłady Inżynieryjne-Stocznia w Modlinie.
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:
długość- 26,50 m,szerokość- 5,00 m , zanurzenie- 0,40 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy;moc:150 KM
tylnokołowiec;prędkość:?.;załoga:3 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1932: - zbudowany w Modlinie,następnie rozmontowany i przewieziony koleją w częściach do Halicza.Tam przetransportowany nad brzeg rzeki Dniestr i na prowizorycznej pochylni zmontowany i zwodowany.Po próbach zdawczo-odbiorczych przekazany armatorowi.
.VIII: REWERA - Państwowy Zarząd Wodny,Stanisławów.
losy po roku 1939 nieznane.
„ REWERA „
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1932;Państwowe Zakłady Inżynieryjne-Stocznia w Modlinie.
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:
długość- 26,50 m,szerokość- 5,00 m , zanurzenie- 0,40 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy;moc:150 KM
tylnokołowiec;prędkość:?.;załoga:3 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1932: - zbudowany w Modlinie,następnie rozmontowany i przewieziony koleją w częściach do Halicza.Tam przetransportowany nad brzeg rzeki Dniestr i na prowizorycznej pochylni zmontowany i zwodowany.Po próbach zdawczo-odbiorczych przekazany armatorowi.
.VIII: REWERA - Państwowy Zarząd Wodny,Stanisławów.
losy po roku 1939 nieznane.
W.DANIELEWICZ
Jak na razie, to dorwałem się tylko do małego przewodnika po Zaleszczykach.
To jest:
"Zaleszczyki i okolica. Przewodnik krajoznawczy". Opracował Józef Schwartz. Wydano toto w 1931, chyba w Zaleszczykach.
W rozdziale "Wycieczki" ujęto również "Wycieczki łodzią motorową", listując 5 propozycji rejsów, od 19 do 99 km.
Brak jakichkolwiek danych o tej łodzi, ale to niewątpliwie musiała być "Osa".
To jest:
"Zaleszczyki i okolica. Przewodnik krajoznawczy". Opracował Józef Schwartz. Wydano toto w 1931, chyba w Zaleszczykach.
W rozdziale "Wycieczki" ujęto również "Wycieczki łodzią motorową", listując 5 propozycji rejsów, od 19 do 99 km.
Brak jakichkolwiek danych o tej łodzi, ale to niewątpliwie musiała być "Osa".
Czyli można powiedzieć że "OSA" była na 100 % związana z Zaleszczykami . Szkoda że w tym przewodniku nie ma więcej informacjiNemo 1 pisze:Jak na razie, to dorwałem się tylko do małego przewodnika po Zaleszczykach.
To jest:
"Zaleszczyki i okolica. Przewodnik krajoznawczy". Opracował Józef Schwartz. Wydano toto w 1931, chyba w Zaleszczykach.
W rozdziale "Wycieczki" ujęto również "Wycieczki łodzią motorową", listując 5 propozycji rejsów, od 19 do 99 km.
Brak jakichkolwiek danych o tej łodzi, ale to niewątpliwie musiała być "Osa".