Zabytkowe statki w Polsce
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Piękne zdjęcie "Warmii" (które znikło przy zmianie serwera i które wgrałem jeszcze raz), z kolekcji Waldemara Danielewicza z okresu kiedy jeszcze pływała:W.Danielewicz pisze:Mam pytanie, kilka lat temu o ile dobrze pamiętam stał chyba w Serocku holownik bocznokołowy "WARMIA" jako przystań klubowa.
Więcej o tym statku na stronie http://private.psi.com.pl/pmw/rzeczne/l ... ubecki.htm (oczywiście też autorstwa WD).
JB
Trochę przypadkowo trafiłem dzisiaj do tzw. Portu Praskiego w Warszawie i obszedłem jego akweny. Tam już żadnych statków nie ma! W magazynach jakieś hurtownie czy wietnamskie tekstylia - w pobliżu ogromny, żywy bazar. Rdzewiejący wrak barki na lądzie, przy nabrzeżu, rdzewiejący wrak barki na wodzie w basenie. Przy nabrzeżu cumuje jedna, dość nowa, barka mieszkalna (z jej pokładu łowili ryby) i jedna przystań pływająca "Żeglugi Warszawskiej" - kiedyś pasażerowie wsiadali z niej na pokłady statków pasażerskich. Generalnie syf i upadek. Tylko policja rzeczna (nie jest to chyba oficjalna nazwa, ale wiadomo, o co chodzi) trzyma się mocno. Przy ich posterunku cumuje szereg łodzi, motorówek itp. Aktualnie stan wody na Wiśle w Warszawie jest niski, co jeszcze bardziej pogłębia wrażenie totalnego upadku.
Od przyjaciela:
"Do you know anything about the paddle steamer SMIALY, which was supposed to be a club house at Lazy or Mielno near Koszalin. She was an inspection steamer on the Vistula post-194,5 but had earlier been at Prague and Memel, and was built as GRESHAM for service on the Thames in London.
Alistair Deayton"
Alistair jest znanym autorem ksiazek o starych parowcach,
w tym o istniejacych zabytkowych.
AvM
"Do you know anything about the paddle steamer SMIALY, which was supposed to be a club house at Lazy or Mielno near Koszalin. She was an inspection steamer on the Vistula post-194,5 but had earlier been at Prague and Memel, and was built as GRESHAM for service on the Thames in London.
Alistair Deayton"
Alistair jest znanym autorem ksiazek o starych parowcach,
w tym o istniejacych zabytkowych.
AvM
Andrzeju, popatrz kilka postów wcześniej (post Waldka Danielewicza).AvM pisze:Od przyjaciela:
"Do you know anything about the paddle steamer SMIALY, which was supposed to be a club house at Lazy or Mielno near Koszalin. She was an inspection steamer on the Vistula post-194,5 but had earlier been at Prague and Memel, and was built as GRESHAM for service on the Thames in London.
Alistair Deayton"
AvM
JB
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
O to historia Śmiałego.
“ŚMIAŁY”
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1905;J.Thornycroft,Southampton.(Wlk.Brytania)
WYPORNOŚĆ:?.
WYMIARY:długość-32.20 m ,szerokość-7.20 m ,zanurzenie-1.00 m
SILNIKI:1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 2 cylindrowa;producent:Scott,Glasgow 1905r.;moc:100 KM
PĘDNIK:bocznokołowiec;PRĘDKOŚĆ-14 km/godz.;ZAŁOGA:6 ludzi.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1905: GRESHAM - London County Counal,London.{GB}
1907: GRESHAM - City Steamboat & Co.,London.{GB}
1910: BEETHOVEN - Koln-Mulheimer Dampfschiffahrts,Koln.{D}
1912: BEETHOVEN - Emil & Fritz Berger,Memel.{D}
1919: - armator nieznany,pływał z Gdańska do Szczecina.
1926: HLUBOKA -Vltavsko-Labska Doprava,Praha.{CS}
1939: HLUBOKA -Ceskoslovenska Plavebni Akciova Spolecnost Labska, Prag.{D}
1944: - Wehrmacht.{D}
- zarekwirowany przez wojska niemieckie i koleją przewieziony do Krakowa,tam holował transporty wojskowe na Górnej Wiśle.W sierpniu zatopiony przez wojska rosyjskie koło Puław.
1946: - wydobyty i przebudowany w Puławach.
1948: ŚMIAŁY - Państwowy Zarząd Wodny,Puławy.{PL}
1952: ŚMIAŁY - Rejon Dróg Wodnych,Puławy.{PL}
1954: ŚMIAŁY - Rejon Dróg Wodnych,Płock.{PL}
1955: - przebudowa.
1957: ŚMIAŁY - Rejon Dróg Wodnych,Bydgoszcz.{PL}
1958: ŚMIAŁY - Rejon Dróg Wodnych,Tczew.{PL}
1963: ŚMIAŁY - Okręgowy Zarząd Wodny,Tczew.{PL}
1966: - wycofany.
1969: ŚMIAŁY - Koszaliński Klub Morski Ligii Obrony Kraju ‘Tramp’,Mielno.
przeholowany morzem z Przegaliny na jez.Jamno,tam zacumowany miał zostać przebudowany na kawiarnię żeglarska.Z braku funduszy przebudowy zaniechano.
1971: ŚMIAŁY - Ośrodek Wypoczynkowy Państwowych Zakładów Graficznych,Łazy.
statek wyciągnięto na brzeg i przerobiono na camping mieszkalny. Koła łopatkowe i tambory służyły przez pewien czas jako przęsła pomostu.
Fotka w albumie
AvM pozdrów A.Deaytona ode mnie
“ŚMIAŁY”
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1905;J.Thornycroft,Southampton.(Wlk.Brytania)
WYPORNOŚĆ:?.
WYMIARY:długość-32.20 m ,szerokość-7.20 m ,zanurzenie-1.00 m
SILNIKI:1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 2 cylindrowa;producent:Scott,Glasgow 1905r.;moc:100 KM
PĘDNIK:bocznokołowiec;PRĘDKOŚĆ-14 km/godz.;ZAŁOGA:6 ludzi.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1905: GRESHAM - London County Counal,London.{GB}
1907: GRESHAM - City Steamboat & Co.,London.{GB}
1910: BEETHOVEN - Koln-Mulheimer Dampfschiffahrts,Koln.{D}
1912: BEETHOVEN - Emil & Fritz Berger,Memel.{D}
1919: - armator nieznany,pływał z Gdańska do Szczecina.
1926: HLUBOKA -Vltavsko-Labska Doprava,Praha.{CS}
1939: HLUBOKA -Ceskoslovenska Plavebni Akciova Spolecnost Labska, Prag.{D}
1944: - Wehrmacht.{D}
- zarekwirowany przez wojska niemieckie i koleją przewieziony do Krakowa,tam holował transporty wojskowe na Górnej Wiśle.W sierpniu zatopiony przez wojska rosyjskie koło Puław.
1946: - wydobyty i przebudowany w Puławach.
1948: ŚMIAŁY - Państwowy Zarząd Wodny,Puławy.{PL}
1952: ŚMIAŁY - Rejon Dróg Wodnych,Puławy.{PL}
1954: ŚMIAŁY - Rejon Dróg Wodnych,Płock.{PL}
1955: - przebudowa.
1957: ŚMIAŁY - Rejon Dróg Wodnych,Bydgoszcz.{PL}
1958: ŚMIAŁY - Rejon Dróg Wodnych,Tczew.{PL}
1963: ŚMIAŁY - Okręgowy Zarząd Wodny,Tczew.{PL}
1966: - wycofany.
1969: ŚMIAŁY - Koszaliński Klub Morski Ligii Obrony Kraju ‘Tramp’,Mielno.
przeholowany morzem z Przegaliny na jez.Jamno,tam zacumowany miał zostać przebudowany na kawiarnię żeglarska.Z braku funduszy przebudowy zaniechano.
1971: ŚMIAŁY - Ośrodek Wypoczynkowy Państwowych Zakładów Graficznych,Łazy.
statek wyciągnięto na brzeg i przerobiono na camping mieszkalny. Koła łopatkowe i tambory służyły przez pewien czas jako przęsła pomostu.
Fotka w albumie
AvM pozdrów A.Deaytona ode mnie
W.DANIELEWICZ
Re: zgodnie z obietnicą Marka
http://www.nadbor.pwr.wroc.pl/wroblin/index.phpArleta.G pisze:Kolejne jednostki:
Wiemy że są:
Wróblin (1938-1939) - dźwig pływający, obecnie we Wrocławiu pod opieką Otwartego Muzuem Techniki (do nich należy też Nadbór)
JB
Wczoraj dowiedzieliśmy się, że prawdopodobnie Muzeum w Świnoujściu otrzyma okręt wojenny "Grunwald".
http://private.psi.com.pl/pmw/grunwald/grunwald.htm
Kolejny statek-muzeum w Polsce
http://private.psi.com.pl/pmw/grunwald/grunwald.htm
Kolejny statek-muzeum w Polsce
Lubecki?
Niby Lubecki, ale dlaczego podają, że zbudowany we Włocławku, skoro p. Danielewicz podaje St. Petersburg?
http://www.wiadomosci.tvp.com.pl/389,20 ... 049.strona
http://www.wiadomosci.tvp.com.pl/389,20 ... 049.strona