Zabytkowe statki w Polsce

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Peperon »

Jeśli można...

Zastanawia mnie dlaczego pawęż tego kutra jest wyraźnie jaśniejsza od burt.
Może się okazać, że została ona wstawiona w kuter przebudowywany na "wycieczkowiec", wożący turystów w krótkich rejsach z małego portu. Ot taka Perła, czy inny Pirat pływający np. z Łeby lub Ustki.
Jeśli się nie mylę (a prawdopodobieństwo pomyłki jest duże :lol: ), to ustalenie pierwotnego typu kutra będzie bardzo trudne. Najprościej byłoby dotrzeć do stoczni i dowiedzieć się jego nazwy.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Jacek Pytkowski »

Peperon pisze:Jeśli można...
Zastanawia mnie dlaczego pawęż tego kutra jest wyraźnie jaśniejsza od burt.
Może się okazać, że została ona wstawiona w kuter przebudowywany na "wycieczkowiec", wożący turystów w krótkich rejsach z małego portu. Ot taka Perła, czy inny Pirat pływający np. z Łeby lub Ustki.
Jeśli się nie mylę (a prawdopodobieństwo pomyłki jest duże :lol: ), to ustalenie pierwotnego typu kutra będzie bardzo trudne.
Może po prostu zaczęli wymianę desek poszycia od tej pawęży? Raczej nie zmianiają jej kształtu, na zdjęciu nr 1 widać, że po środku opiera się ona na tylnicy, a po bokach jej szerokość wynika z szerokości 1 pary wręg.
Najprościej byłoby dotrzeć do stoczni i dowiedzieć się jego nazwy.
Ale dziś niedziela... w stoczni pewnie nikogo nie ma (nawet telefonu nikt nie odbierze). A poza tym, to byłoby z naszej strony pójście na łatwiznę i nie byłoby tej intelektualnej zabawy ;)
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Peperon »

No to się bawmy. ;)
Jacek Pytkowski pisze:Może po prostu zaczęli wymianę desek poszycia od tej pawęży? Raczej nie zmianiają jej kształtu, na zdjęciu nr 1 widać, że po środku opiera się ona na tylnicy, a po bokach jej szerokość wynika z szerokości 1 pary wręg.
Po co kutrom są potrzebne "okna" w pawęży ? Mógłbym zrozumieć, gdyby było jedno, ale aż cztery ? I to na tak małych jednostkach. Nie jestem co prawda specjalistą od konstrukcji kutrów, ale jednak jak dla mnie, to jest "wycieczkowiec" podczas przebudowy.
Ale czy sugerujesz, że deski zgniły tylko na pawęży, a na burtach w tym rejonie już nie ? Możliwe, nie znam się.
Poza tym, czy na kutrach pawęż zwężała się ku górze ? Ze zdjęcia wynika, że chyba tak. A jeśli nie ?

Dwa lata temu, gdy byłem w Kołobrzegu, rozmawiałem o konwersji kutra rybackiego na Pirata. Taki fajny "wycieczkowiec".
Dowiedziałem się wtedy paru ciekawych rzeczy. Oczywiście ciekawych dla mnie :D Zakres prac obejmował między innymi rozbiórkę kadłuba do poziomu linii wodnej (mniej więcej) i budowę burt już w nowym kształcie.

W tym przypadku (uwidocznionym na zdjęciach) możemy być świadkami właśnie takiej konwersji. Zresztą widać wręgi wystające ponad poziom poszycia kadłuba, co ładnie widać na dziobie. Przydałoby się zdjęcie zrobione za kilka dni. Może będzie widać coś nowego.
Ale to tylko takie moje dywagacje. :lol:
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Jacek Pytkowski »

Nie sugeruję, że "deski zgniły tylko na pawęży", ale że właśnie od pawęży zaczęli je wymieniać. Te, jak to nazwałeś "okna" to może być po prostu widok górnej części pawęży, gdzie starych desek już nie ma, a nowych jeszcze nie przymocowali. Widać za to tylnicę i pierwszą parę wręg z jakimiś wzmocnieniami narożnikowymi.

Pozatym, zwykle nie wymienia się na raz wszystkich desek poszycia burtowego, bo nie ma takiej potrzeby. One nie gniją jednocześnie. STS Kpt.Głowacki jest mniej więcej co 2-3 lata wyciągany na brzeg i po ocenie stanu poszycia wymienia mu się pojedyncze deski. Nawet przy jego całkowitej przebudowie w latach 1977-86 wymieniono tylko część poszycia.

"Czy na kutrach pawęż zwężała się ku górze?" tak to mniej więcej wyglądało na KFK i ich pochodnych.

To, co "ładnie widać na dziobie" to nie tyle są wręgi kadłuba, ile wsporniki nadburcia (falszburty), które wystają ponad pokład (są przedłużeniem wręg). Jak dla mnie, to kadłub do poziomu pokładu jest w całości, zerwano tylko deskowanie nadburcia.

Proponuję, żeby spróbować oszacować ze zdjęć długość tego kadłuba - ta wielkość byłaby główną wskazówką w poszukiwaniu typu.
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Peperon »

I w ten oto sposób troszkę poszerzyłem swoją mizerną wiedzę o coś ciekawego.

Dzięki :ok:
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Jacek Pytkowski »

Hm, wygląda na to, że ten drewniany kadłub stoi tam już od dłuższego czasu i nic się w nim nie zmienia. Oto zdjęcia ze stoczni http://stocznia.szkuner.pl/index.php/galeria/

Obrazek
Obrazek

Obok "kadłubka" stoją jednostki, których nie ma już na zdjęciach Chemika, widocznie zostały już wyremontowane a w wyglądzie "kadłubka" żadnych zmian nie widać. Może nie ma na niego chętnych? Źle by się stało, gdyby taki zabytkowy kadłub się rozpadł...
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Chemik »

Peperon pisze: Dwa lata temu, gdy byłem w Kołobrzegu, rozmawiałem o konwersji kutra rybackiego na Pirata. Taki fajny "wycieczkowiec".
Dowiedziałem się wtedy paru ciekawych rzeczy. Oczywiście ciekawych dla mnie :D Zakres prac obejmował między innymi rozbiórkę kadłuba do poziomu linii wodnej (mniej więcej) i budowę burt już w nowym kształcie.

W tym przypadku (uwidocznionym na zdjęciach) możemy być świadkami właśnie takiej konwersji. Zresztą widać wręgi wystające ponad poziom poszycia kadłuba, co ładnie widać na dziobie. Przydałoby się zdjęcie zrobione za kilka dni. Może będzie widać coś nowego.
Jacek Pytkowski pisze:Hm, wygląda na to, że ten drewniany kadłub stoi tam już od dłuższego czasu i nic się w nim nie zmienia.
Obok "kadłubka" stoją jednostki, których nie ma już na zdjęciach Chemika, widocznie zostały już wyremontowane a w wyglądzie "kadłubka" żadnych zmian nie widać. Może nie ma na niego chętnych? Źle by się stało, gdyby taki zabytkowy kadłub się rozpadł...
Kadłub nie jest, aż tak zabytkowy jak myśleliśmy i nie ma większej wartości dla polskich muzeów :x
Jest to dawny Wła 69 (eks-duńska Minna) (PRS 420028) zbudowana w 1967 przez Skaelskor Skibs w Badebyggen, sprowadzona w 1990 roku przez spółkę Polfish. Przed 2008 rokiem została przez Polsfish sprzedana z przeznaczeniem do przebudowy na pływającą kawiarnię/restaurację/bar, oczekując na" przypływ gotówki" u nowego właściciela (a co za tym idzie przebudowę), zatonęła parę lat temu w porcie władysławowskim, po wydobyciu postawiona na slipie, dalej oczekuje na swój los...

A ja szykuje wam nowy tym razem "prawdziwy" zabytek z Władysławowa :)
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Chemik »

Jest bardzo prawdopodobne że istnieje ostatni MIR-20 :D ostatni rocznik PRS (z 2009 roku) dla statków śródlądowych wykazuje go we Władysławowie, a p. Franciszek Necel w rozmowie telefonicznej, potwierdził przed kilkunastoma minutami iż stoi w tym porcie :) brak tylko potwierdzenia fotograficznego (mam na fotach jeden kuter bez nazwy, ale jeżeli to on to wymieniono mu nadbudówkę, na razie czekam na weryfikacje fotografii)

44) Arka 12 Gdy 7 --> po III.1948 Ust 8 (PRS 41332 --> PRS 410332) (SONI; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 10/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. 1947) (Arka) --> po III.1949 Ust 51 (Barka) --> 1.I.1952? Arka 12 Wła 76 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 76 (Szkuner) --> 1960 Łeb 28 (10-lecie PRL) --> 1968 Wła 38 (Bernard Mach --> przed 1980 Józef i Maria Mach --> przed 1982 Wojciech Milewczyk --> przed 1985 Leon Budzisz) (w 1989: 24 BRT, 7 NRT, ? ton; 15,00×4,85×? m; silnik 4-cyl. Puck B-120W, 120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 9 węzłów) --> przed 2002 kawiarnia pływająca Liwia (Mirosław Adamczyk) --> istniał w 2008, dalsze losy?
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Jacek Pytkowski »

Chemik pisze:Jest to dawny Wła 69 (eks-duńska Minna) (PRS 420028) zbudowana w 1967 przez Skaelskor Skibs w Badebyggen
A czy mógłbyś, tak dla pełnego zakończenia tej sprawy, przepisać tu z rocznika PRS dane techniczne tego kutra (dług./szer./zanurz.) itp? Duński nie polski, ale zawszeć to drewniany "klasyk" i takiego też szkoda. :cry:
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Chemik »

Podam pełną charakterystykę za PRS-em, jak tylko wieczorem wrócę do domu, bo teraz to pracuję cieżko :lol:
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Chemik »

Podstawowe dane kutra Wła 69 (eks-duński Minna) (według PRS 1993):
Pojemności: brutto 84RT, netto 45RT.
Wymiary: dł. 22,92 (całk. 24,75)m, szer. 5,55m, wys. 2,59m
Napęd: sil. spal. 4-suw, 5-cyl. Callesen 427EON, moc 400KM
Prędkość: 9 węzłów
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Jacek Pytkowski »

A więc intuicja mnie nie zawiodła :-)
Jacek Pytkowski pisze:Wg mnie ten drewniany kadłub wygląda właśnie na jakieś 24 m długości i ponad 3 m wysokości bocznej, a więc coś KFKopodobnego. Może ktoś sprowadził to sobie z Niemiec lub Skandynawii (tam też po wojnie jakieś wyroby KFKopodobne powstawały) celem remontu i przebudowy?
Jest tylko trochę węższy, ale też i nie wiemy, czy tę szerokość pomierzyli "od nadburcia do nadburcia" czy np. pomiędzy wręgami. Bo jak w pomiarach długości kadłuba, tak i szerokości oraz zanurzenia (lub wysokości bocznej) panuje duży bałagan w rejestrach.

Co ciekawe, oznakę rybacką WŁA-69 nosił dawniej SKS-240/5, a więc była niejako kontynuacja tradycji!!!

Ech, gdyby tak ktoś miał chęci i pieniądze, to mogliby z niego zrobić "bliźniaka" Rutkowskiego/Głowackiego (może nawet są jeszcze plany w stoczni "Szkunera"?). Można byłoby im wtedy regaty urządzać :D
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Chemik »

Chemik pisze:Jest bardzo prawdopodobne że istnieje ostatni MIR-20 :D ostatni rocznik PRS (z 2009 roku) dla statków śródlądowych wykazuje go we Władysławowie, a p. Franciszek Necel w rozmowie telefonicznej, potwierdził przed kilkunastoma minutami iż stoi w tym porcie :) brak tylko potwierdzenia fotograficznego (mam na fotach jeden kuter bez nazwy, ale jeżeli to on to wymieniono mu nadbudówkę, na razie czekam na weryfikacje fotografii)

44) Arka 12 Gdy 7 --> po III.1948 Ust 8 (PRS 41332 --> PRS 410332) (SONI; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 10/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. 1947) (Arka) --> po III.1949 Ust 51 (Barka) --> 1.I.1952? Arka 12 Wła 76 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 76 (Szkuner) --> 1960 Łeb 28 (10-lecie PRL) --> 1968 Wła 38 (Bernard Mach --> przed 1980 Józef i Maria Mach --> przed 1982 Wojciech Milewczyk --> przed 1985 Leon Budzisz) (w 1989: 24 BRT, 7 NRT, ? ton; 15,00×4,85×? m; silnik 4-cyl. Puck B-120W, 120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 9 węzłów) --> przed 2002 kawiarnia pływająca Liwia (Mirosław Adamczyk) --> ISTNIEJE!!!
Jest foto (dzięki uprzejmości p. Franciszka Necela) z portu we Władysławowie, jeszcze ciepłe...
Załączniki
Liwia.jpg
Liwia.jpg (148.63 KiB) Przejrzano 11874 razy
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 795
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Zelint »

Jest to dawny Wła 69 (eks-duńska Minna) (PRS 420028) zbudowana w 1967 przez Skaelskor Skibs w Badebyggen, sprowadzona w 1990 roku przez spółkę Polfish. Przed 2008 rokiem została przez Polsfish sprzedana z przeznaczeniem do przebudowy na pływającą kawiarnię/restaurację/bar, oczekując na" przypływ gotówki" u nowego właściciela (a co za tym idzie przebudowę), zatonęła parę lat temu w porcie władysławowskim, po wydobyciu postawiona na slipie, dalej oczekuje na swój los...
Minna to jest kadłub kutra rybackiego sprowadzony z Danii. Armator jest chyba z Jastarni. Obok tego wraku jest też armatorem jednego z kutrów rufowych z Władysławowa...
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: polsteam »

Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Marek T »

polsteam pisze:kolejny pod palnik...
http://dobrezycie.salon24.pl/430057,eur ... ej-zeglugi
O co tam chodzi?
Mam wrażenie, że to pisało jakieś dziecko, które nie potrafiło jasno przedstawić swoich myśli.

Coś grozi NADBOROWI. Co? Dlaczego? Kto jest jego właścicielem? Miałem wrażenie, że Fundacja - więc czemu walczą z RDW?
Oczywiście można się czegoś domyślać z kontekstów, ale wolałbym mieć to przedstawione klarownie, a nie w formie zagadki.

No i co ma do tego Euro?
ODPOWIEDZ