Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez Chemik » 2011-06-09, 00:13

W temacie o polskich KFK...
JB napisał(a):W II kwartale 1949 roku PPM BARKA użytkowała:
1) Świ 55 (wł. Sp. ZWM) ex Gdy 147; typ MIR-20a, bud. 1948, St. Sianki
3) Świ 57 (wł. MUR) ex Koł 25 ex Gdy 84 „Arka 91”; typ MIR-20a, bud. 1948, St. Sianki
9) Świ 68 (wł. Morska Centrala Handlowa) ex ?; typ MIR-20a, bud. 1947, St. Sianki
10) Świ 69 (wł. Morska Centrala Handlowa) ex Dar 4 ex Dzi 47; typ MIR-20a, bud. 1946, St. Ryb. Gdy.


No właśnie czy ktoś się pokusi o rozdzielenie obu typów MIR-owskich i KS-150, bo zawsze występują razem (wiem, że właściwie to jeden typ nieco modyfikowany), a ja nigdy nie wiem do której wersji dany kuter należy (pomijając okres do wybuchu wojny), a jeżeli uda się jeszcze uzupełnić nieco ich losy to będzie super.
Trochę o tych przedwojennych napisali panowie B.Huras i M.Twardowski w czwartym tomie KSP, ale ich losy powojenne nie są opisane zbyt szczegółowo.
Natomiast w wykazach p. Zientary owe trzy typy są razem :| (podobnie było u J. Micińskiego i S. Kolickiego) i prawdę powiedziawszy nie wiem jakie parametry miały poszczególne odmiany:

Kutry typów MIR-20, MIR-20a i KS-150: zbud. w latach 1936-39, Stocznia Rybacka, Gdynia i w latach 1946-48, Stocznia Rybacka Gdynia, Stocznia Północna, Gdańsk, Stocznia Rybacka, Gdańsk-Stogi; 19-25 BRT, 5-10 NRT, 4-8 t; 15,2-15,3×4,8-5,0×2,0 m; 1 SD, 70-100 KM, 1 śr, 6-9 w (SD2 Völund M-230, 70 KM; SD4 Demag, 72 KM; SD3 Modag, 75 KM; SD2 Skandia 262A, 85 KM; SD4 Puck A-100, 100 KM; SD4 Puck B-100, 100 KM; SD4 Puck B-120W, 120 KM); kecz gafl., 45 m2; 1 pokł.; z. 4.
ARKA 12 (47); : GDY 7; : UST 8; : WŁA 76 (Szkuner); : ŁEB 28; : WŁA 38 (??)
ARKA 15 (48); : UST 13; : WŁA 79 (Szkuner); : GDY 65 (pryw.; ??)
ARKA 15 (48); : GDY 65; : UST 53; : UST 10; : DAR 18; : ŁEB 18 (10l; 60-80: ??)
ARKA 16 (48); : GDY 137; : UST 54; 67: WŁA 59 (Szkuner); 60-80: WŁADEK (hol.); 6.73: s/y BONAWENTURA, PZ-228 (pryw.).
ARKA 17 (48); : GDY 138; : UST 11; : WŁA 78 (Szkuner); : GDY 38 (pryw.; ??)
ARKA 18 (47); : GDY 52; : WŁA 125 (Szkuner); 60: GDY 31 (pryw.; ??)
DAR 6 (36); : DZI 68; : KOŁ 3 (Bałtyk; 60-80: ??)
DAR 8 (36); : DZI 75; : KOŁ 4; : DZI 3 (Belona; 60-80: ??)
DAR 11 (47); : UST 12 (Łosoś); 60: JAS 61 (pryw.; ??)
DAR 26 (38); : UST 11; : UST 29; : WŁA 95 (Gryf; 60-80: ??)
DZI 8 (47); : KOŁ 27; : KOŁ 2 (Bałtyk); : KOŁ 97; : WSG 14 (??)
DZI 60 (48); : DZI 1 (Belona); : KOŁ 91 (??)
F 20 (39); : GDY 18 (pryw.); : JAS 65; : HEL 36 (??)
GDY 20 (47); : UST 9; : WŁA 77 (Szkuner); 59: ŁEB 29 (10l); : WŁA 47 (??)
GDY 21 (48); : DAR 48; : DAR 13; 56: BORA (PIHM, st.bad); : WSG 6 (??)
GDY 39 (48; J.R.); : WŁA 18; : JAS 8 (??)
GDY 41 (46; J.R.); : DAR 19; : UST 29; : JAS 91 (60-80: ??)
GDY 47 (47; J.R.; 60-80: ??)
GDY 50 (37; 60-80: ??)
GDY 84 (47); : KOŁ 25; : WŁA 64 (Szkuner); : HEL 23; : WŁA 66 (??)
GDY 85 (47); : WŁA 192; : DAR 27; : UST 24; : JAS 78 (??)
GDY 96 (46; pryw.; 60-80: ??)
HEL 22 (38); : GDY 81 (pryw.; 60-80: ??)
HEL 48 (49); : GDY 166 (J.R.; 60-80: ??)
JAS 4 (37); : JAS 1 (pryw.); : WŁA 30 (??)
JAS 6 (38); : JAS 66 (pryw.; po 80 ??)
KOŁ 26 (47; Barka); : GDY 53; : WSG 10; SD. Skandia BS277, 85 KM (??)
KOŁ 27 (47; Barka); : JAS 30 (pryw.; ??)
KOŁ 30 (47); : KOŁ 21; : GDY 24 (pryw.; ??)
NPO 10 (47); : GDA 18; : GDY 85; : WŁA 102 (Gryf; 60-80: ??)
UST 3 (47); : UST 20; : WŁA 90 (Gryf; 60-80: ??)
UST 12 (47); : JAS 61; : WSG 37 (po 80 ??)
WŁA 23 (38); : GDA 15; : GDY 113 (J.R.); : ŁEB 7; : WŁA 10; : JAS 79 (??)
WŁA 51; SD. SKP 502B1B, 100 KM (47; pryw.; ??)
WSG 29 (47); : GDY 95; : WŁA 103 (Gryf; 60-80: ??)
FELICJA (37); : WŁA 44 (pryw.); : WSG 21 (??)
BERNARD, Wws 5 (37) ; : WŁA 5 (Gryf; pryw.; ??)
???: GDY 3 (pryw.), GDY 9 (pryw.), GDY 29 (pryw.), GDY 51 (pryw.), HEL 43 (pryw.), HEL 54 (pryw.), JAS 12 (pryw.), JAS 34 (pryw.), WŁA 40 (pryw.).

Dorzucam jeszcze dla porównania kutry MIR-20 i MIR-20a wymienione w KSP:
LECH, Gdy 14 (ozn. MIR-u: MIR 20)(37)(Jakub Dettlaff II); X.1939: Got 14; : NFV 2; : MA 1; 31.VIII.46: Der 6 (Wacław Grzelak - w 1947); : Dar 6
LUDWIKA, Gdy 67 (ozn. MIR-u: MIR 21)(37)(Ludwik Staszewski); X.1939: Got 67; : NFV 1; : Go 42; 31.VIII.1946: Der 8 (Bolesław Tomicki - w 1947); : Dar 8
REKIN, Kuź 17 (ozn. MIR-u: MIR 22)(37)(Edmund Budzisz); X.1939: Kuß 17; : Kra 2; : Luf 135; 31.VIII.1946: Kuż 68 (Edmund Budzisz - w 1947)
BRYGIDA, Jas 4 (ozn. MIR-u: MIR 28)(37)(Adam Długi); X.1939: P. Hei 4; później w Kriegsmarine;
BERNARD, WWs 5 (ozn. MIR-u: MIR 29)(37)(Jakub Myślisz); X.1939: Gro 5;
CECYLIA, Gdy 35 (ozn. MIR-u: MIR 30)(37)(Mikołaj Deppisz); losy po IX.1939 ??
CYRYL, Chł 30 (ozn. MIR-u: MIR 31)(37)(Józef Czapp); X.1939: Chl 30;
DANIEL, WWs 37 (ozn. MIR-u: MIR 32)(37)(Juliusz Dettlaff); X.1939: Gro 37 (Albert Dettlaff); : Sas 23; w 1947 oczekujący na rewindykację
DONATA, Gdy 27 (ozn. MIR-u: MIR 33)(37)(Feliks Wesserling); X.1939: Got 27; : Ki 336; 31.VIII.1946: WsG 21 (Leonard Muża - w 1947);
EDWARD, Gdy 61 (ozn. MIR-u: MIR 34)(38)(Jakub Scheiba II); X.1939: Got 61;
EMILIA, Hel 6 (ozn. MIR-u: MIR 35)(38)(Jan Myślisz); X.1939: Gro 44; 20.IV.1946: Hel 43 (Jan Myślisz - w 1947);
FILIP, Gdy 83 (ozn. MIR-u: MIR 36)(38)(Paweł Krüger); X.1939: Got 83 (czy może Got 1?); : Taucherboot 1; : Thora; : L 2250; 21.XII.1946: Koł 26 (Stefan lub Szczepan Felisiak - w 1947);
FELICJA, Kuź 16 (ozn. MIR-u: MIR 37)(38)(Wiktor Budzisz); X.1939: Kuß 16(?); : Fle 125; 31.VIII.1946: Hel 19 (Leonard Budzisz - w 1947);
IRENA, Jas 6 (ozn. MIR-u: MIR 38)(39); X.1939: P. Hei 6; 1947: Jas 66 (Ryszard Konhke - w 1947);
IGNACY, Hel 22 (ozn. MIR-u: MIR 39)(39); X.1939: Hela 22; prawdopodobnie utracony w czasie wojny;
HELENA, Gdy 29 (ozn. MIR-u: MIR 41)(39)(Jan Hermann); X.1939: Got 29; : FORTUNA Got 3;
GABRYELA, Gdy 94 (ozn. MIR-u: MIR 42)(39)(Hermann Krüger); X.1939: Got 52; : Luf 20; 02.VI.1946: Gdy 18 (Michał Sołończyk - w 1947);
HENRYK, Gdy 95 (ozn. MIR-u: MIR 43)(39); : Luf 26; 11.IX.1946: Gdy 9 (Anastazy Konkol - w 1947); (możliwe iż zmobilizowany w końcu VIII.1939, otrzymałby wówczas ozn. T-. z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe jest również iż zamiast litery "T" były litery "KT")
GUSTAW, Gdy 97 (ozn. MIR-u: MIR 44)(39); : Westerplatte; : Ki 353; w 1947 oczekujący na rewindykację; (możliwe iż zmobilizowany w końcu VIII.1939, otrzymałby wówczas ozn. T-. z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe jest również iż zamiast litery "T" były litery "KT"); uwaga niewykluczone, iż w czasie wojny Niemcy używali go pod oznaczeniem Vit 5;
JEREMI, Gdy 98 (ozn. MIR-u: MIR 45)(39); zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT"); po IX.1939: Luf 84; w 1947 oczekujący na rewindykację;
JANINA (ozn. MIR-u: MIR 46)(39); zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT"); po IX.1939: Luf 130; w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany?
KAROL, Gdy 92(?) (ozn. MIR-u: MIR 47)(39); zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT");
KRYSTYNA (ozn. MIR-u: MIR 48)(39); zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT");
bez nazwy (ozn. MIR-u: MIR 5.)(); zdobyty przez Niemców w trakcie budowy
bez nazwy (ozn. MIR-u: MIR 5.)(); zdobyty przez Niemców w trakcie budowy
bez nazwy (ozn. MIR-u: MIR 5.)(); zdobyty przez Niemców w trakcie budowy
UWAGA: jedna z trzech nie ukończonych jednostek podobno otrzymała ozn. Gdy 89 i służyła pod banderą niemiecką jako Luf 129 (179?), w 1947 oczekiwała na rewindykację

W oparciu o w/w materiały, oraz książkę J. Micińskiego & S. Kolickiego, a także forum na którym to piszę, stworzyłem poniższą listę kutrów typów MiR-20/MIR-20a/KS-150.
Będę wielce wdzięczny za wszelkie uzupełnienia i sprostowania. :D
1) LECH, Gdy 14 (ozn. MIR-u: MIR 20) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20(37)(Jakub Dettlaff II); X.1939: LECH(?) Got 14; : NFV 2; : MA 1; 31.VIII.46: Der 6 (Wacław Grzelak - w 1947); : Dar 6 :Dzi 68; : Koł 3 (Bałtyk) - w służbie jeszcze w 1961 roku, dalsze losy ?
2) LUDWIKA, Gdy 67 (ozn. MIR-u: MIR 21) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20(37)(Ludwik Staszewski); X.1939: LUDWIKA(?) Got 67; : NFV 1; : Go 42; 31.VIII.1946: Der 8 (Bolesław Tomicki - w 1947); : Dar 8 :Dzi 75; : Koł 4 : Dzi 3(Bellona) - w służbie jeszcze w 1961 roku, dalsze losy ?
3) REKIN, Kuź 17 (ozn. MIR-u: MIR 22) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20(37)(Edmund Budzisz); X.1939: REKIN(?) Kuß 17; : Kra 2; : Luf 135; 31.VIII.1946: Kuż 68 (Edmund Budzisz - w 1947) - dalsze losy ??
4) BRYGIDA, Jas 4 (ozn. MIR-u: MIR 28) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(37)(Adam Długi); X.1939: BRYGIDA(?) P. Hei 4; później w Kriegsmarine; po III.1945: Jas 1 (początkowo PMW; Adam Długi - w 1947); : Wła 30 (??) - losy końcowe ?
5) BERNARD, WWs 5 (ozn. MIR-u: MIR 29) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(37)(Jakub Myślisz); X.1939: BERNARD(?) Gro 5; po III.1945: WWs 5 (Jakub Myślisz - w 1947) : Wła 5 (Gryf) - w służbie jeszcze w 1961 roku, dalsze losy ?
6) CECYLIA, Gdy 35 (ozn. MIR-u: MIR 30) (37)St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(Mikołaj Deppisz); losy po IX.1939 ?? Być może sprzedany w Norwegii w IV. kw. 1939.
7) CYRYL, Chł 30 (ozn. MIR-u: MIR 31) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(37)(Józef Czapp); X.1939: CYRYL(?) Chl 30; po III.1945: Chł 3 (Józef Czapp - w 1947) - dalsze losy ?
8 ) DANIEL, WWs 37 (ozn. MIR-u: MIR 32) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(37)(Juliusz Dettlaff); X.1939: DANIEL(?) Gro 37 (Albert Dettlaff); : Sas 23; w 1947 oczekujący na rewindykację - dalsze losy ??
9) DONATA, Gdy 27 (ozn. MIR-u: MIR 33) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(37)(Feliks Wesserling); X.1939: DONATA(?) Got 27; : Ki 336; 31.VIII.1946: WsG 21 (Leonard Muża - w 1947); - dalsze losy ?
10) EDWARD, Gdy 61 (ozn. MIR-u: MIR 34) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(38)(Jakub Scheiba II); X.1939: EDWARD(?) Got 61; po III.1945: Gdy 29 (Antoni Scheiba - w 1947); - w służbie jeszcze w 1961 roku, dalsze losy ?
11) EMILIA, Hel 6 (ozn. MIR-u: MIR 35) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(38)(Jan Myślisz); X.1939: EMILIA(?) Gro 44; 20.IV.1946: Hel 43 (Jan Myślisz - w 1947); - w służbie jeszcze w 1961 roku, dalsze losy ?
12) FILIP, Gdy 83 (ozn. MIR-u: MIR 36) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(38)(Paweł Krüger); X.1939: FILIP(?) Got 83 (czy może Got 1?); : Taucherboot 1; : Thora; : L 2250; 21.XII.1946: Koł 26 (Stefan lub Szczepan Felisiak - w 1947); - w służbie jeszcze w 1961 roku, dalsze losy ? Być może "Koł 26" zbudowany w 1947 (w/g p. Zientary) to jest ten sam kuter.
13) FELICJA, Kuź 16 (ozn. MIR-u: MIR 37) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(38)(Wiktor Budzisz); X.1939: FILIP(?) Kuß 16; : Fle 125; 31.VIII.1946: Hel 19 (Leonard Budzisz - w 1947); : Wła 44 (prywatny); po 1961:WsG 21; - losy końcowe ?
14) IRENA, Jas 6 (ozn. MIR-u: MIR 38) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(39); X.1939: FILIP(?) P. Hei 6; 1947: Jas 66 (Ryszard Konhke - w 1947); - w służbie jeszcze w 1961 roku, dalsze losy ?
15) IGNACY, Hel 22 (ozn. MIR-u: MIR 39) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(39); X.1939: IGNACY(?) Hela 22; prawdopodobnie utracony w czasie wojny - okoliczności ?
16) HELENA, Gdy 29 (ozn. MIR-u: MIR 41) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(39)(Jan Hermann); X.1939: HELENA(?) Got 29; : FORTUNA Got 3; po III.1945: Gdy 3 (Jan Hermann - w 1947) - w służbie jeszcze w 1961 roku, dalsze losy ?
17) GABRYELA, Gdy 94 (ozn. MIR-u: MIR 42) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(39)(Hermann Krüger); X.1939: GABRYELA(?) Got 52; : Luf 20; 02.VI.1946: Gdy 18 (Michał Sołończyk - w 1947); po 1961: Jas 65; :Hel 36; losy końcowe ?
18) HENRYK, Gdy 95 (ozn. MIR-u: MIR 43) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(39); po IX.1939: Luf 26; 11.IX.1946: Gdy 9 (Anastazy Konkol - w 1947); - w służbie jeszcze w 1961 roku, dalsze losy ? (możliwe, że zmobilizowany w końcu VIII.1939, otrzymałby wówczas ozn. T-. z numerem w zakresie od 1 do 24, niewykluczone jest również, iż zamiast litery "T" były litery "KT")
19) GUSTAW, Gdy 97 (ozn. MIR-u: MIR 44) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(39); po IX.1939: Westerplatte; : Ki 353; w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? (możliwe, że zmobilizowany w końcu VIII.1939, otrzymałby wówczas ozn. T-. z numerem w zakresie od 1 do 24, niewykluczone jest również, iż zamiast litery "T" były litery "KT") - dalsze losy ?? UWAGA!! Być może w czasie wojny Niemcy używali go pod oznaczeniem Vit 5.
20) JEREMI, Gdy 98 (ozn. MIR-u: MIR 45) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(39); zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe, że zamiast litery "T" były "KT"); po IX.1939: Luf 184; w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? - dalsze losy ??
21) JANINA, znak ryb.? (ozn. MIR-u: MIR 46) [i]St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(39); zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe, że zamiast litery "T" były "KT"); losy po IX.1939 ??
22) KAROL, Gdy 92(?) (ozn. MIR-u: MIR 47) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(39); zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe, że zamiast litery "T" były "KT"); losy po IX.1939 ??
23) KRYSTYNA, znak ryb.? (ozn. MIR-u: MIR 48)St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(39); zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe, że zamiast litery "T" były "KT"); losy po IX.1939 ??
24) bez nazwy (ozn. MIR-u: MIR 51) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(); zdobyty przez Niemców w trakcie budowy
25) bez nazwy (ozn. MIR-u: MIR 52) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(); zdobyty przez Niemców w trakcie budowy
26) bez nazwy (ozn. MIR-u: MIR 53) St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(); zdobyty przez Niemców w trakcie budowy
UWAGA\!!: Jedna z trzech w/w nie ukończonych jednostek podobno otrzymała znak rybacki Gdy 89 i służyła pod banderą niemiecką jako Luf 129 (179?), w 1947 oczekiwała na rewindykację; ponadto z wykazów p. Zientary nie udało mi się dopasować dwóch jednostek eksploatowanych po wojnie:
a) Dar 26 (38); : Ust 11; : Ust 29; przed 1961: Wła 95 (Gryf - w 1961) - dalsze losy ??
b) Wła 23 (38); : Gda 15; przed 1961: Gdy 113 (Jedność Rybacka - w 1961); : Łeb 7; : Wła 10; : Jas 79 - dalsze losy ??

Ponadto autorzy KSP t. 4 podali, iż ostatni pływający przedwojenny kuter MIR-u (ale nie koniecznie typu MIR-20/20a) pływa jako jacht żaglowy Sawatour, jednak nie podali, który z kutrów przetrwał do dziś :?
27) Dzi 47 St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(46); : Dar 4; przed. IV.1949: Świ 69(Barka) - dalsze losy ??
28) Gdy 41 St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(46) (Jedność Robotnicza - w 1961); : Dar 19; : Ust 29; : Jas 91 - dalsze losy ??
29) Gdy 96 St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(46) (prywatny - w 1961) - dalsze losy ??
30) Arka 12, znak ryb.? (47); : Gdy 7; : Ust 8; : Wła 76 (Szkuner); : Łeb 28; : Wła 38 - dalsze losy ??
31) Arka 18, znak ryb.? (47); : Gdy 52; : Wła 125 (Szkuner); przed 1961: Gdy 31 (prywatny - w 1961) - dalsze losy ??
32) Dar 11 (47); : Ust 12 (Łosoś); przed 1961: Jas 61 (prywatny - w 1961) - dalsze losy ??
33) Dzi 8 (47); : Koł 27; przed 1961: Koł 2 (Bałtyk - w 1961); : Koł 97; : WsG 14 - dalsze losy ??
34) Gdy 20 (47); : Ust 9; : Wła 77 (Szkuner); 1959: Łeb 29 (10-lecie PRL - w 1961); : Wła 47 - dalsze losy ??
35) Gdy 47 (47) (Jedność Rybacka - w 1961) - dalsze losy ??
36) Gdy 84 (47); : Koł 25; : Wła 64 (Szkuner - w 1961); : Hel 23; : Wła 66 - dalsze losy ??
37) Gdy 85 (47); : Wła 192; : Dar 27; : Ust 24; : Jas 78 - dalsze losy ??
38) Hel 3 (47) (Augustyn Netzel - w 1947) - dalsze losy ??
39) Koł 26 (47) (Barka); : Gdy 53; : WsG 10 - dalsze losy ??
40) Koł 27 (47) (Barka); przed 1961: Jas 30 (prywatny - w 1961) - dalsze losy ??
41) Koł 30 (47); : Koł 21; przed 1961: Gdy 24 (prywatny - w 1961) - dalsze losy ??
42) NPo 10 Stocznia Północna w Gdańsku, MIR-20(47); : Gda 18; : Gdy 85; przed 1961: Wła 102 (Gryf - w 1961) - dalsze losy ??
43) Ust 3 (47); : Ust 20; przed 1961: Wła 90 (Gryf - w 1961) - dalsze losy ??
44) Ust 12 (47); przed 1961: Jas 61 (prywatny - w 1961); : WsG 37 - dalsze losy ??
45) Wła 51; (47) (prywatny - w 1961) - dalsze losy ??
46) WsG 29 (47); : Gdy 95; przed 1961: Wła 103 (Gryf - w 1961) - dalsze losy ??
47) nazwa nieznana St. Rybacka w Gdańsku-Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(47); przed IV.1949: Świ 68 (Barka) - dalsze losy ??
48) Arka 14, znak ryb.? (48); : Ust 13; : Wła 79 (Szkuner); przed 1961: Gdy 65 (prywatny - w 1961) - dalsze losy ??
49) Arka 15, znak ryb.? Stocznia Północna w Gdańsku, MIR-20a(48); : Gdy 65; : Ust 53; : Ust 10; : Dar 18; : Łeb 18 (10-lecie PRL - w 1961) - dalsze losy ??
50) Arka 16, znak ryb.? Stocznia Północna w Gdańsku, MIR-20a(48); : Gdy 137; : Ust 54; 1957(?): Wła 59 (Szkuner - w 1961); po 1961: WŁADEK (holownik?); 6.73: s/y BONAWENTURA, PZ-228 (prywatny) - dalsze losy ??
51) Arka 17, znak ryb.? Stocznia Północna w Gdańsku, MIR-20a(48); : Gdy 138; : Ust 11; : Wła 78 (Szkuner); przed 1961: Gdy 38 (prywatny - w 1961) - dalsze losy ??
52) Arka 91, Gdy 84 St. Rybacka w Gdańsku-Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(48) (Arka); : Koł 25; przed IV.1949: Świ 57 (Barka) - dalsze losy ??
53) Dzi 60 (48); przed 1961: Dzi 1 (Belona - 1961); : Koł 91 - dalsze losy ??
54) Gdy 21 (48); : Dar 48; : Dar 13; 1956: BORA (PIHM, statek badawczy); po 1961: WsG 6 - dalsze losy ??
55) Gdy 39 (48) (Jedność Robotnicza - w 1961); : Wła 18; : Jas 8 - dalsze losy ??
56) Gdy 147 St. Rybacka w Gdańsku-Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, MIR-20a(48); przed IV.1949: Świ 55 (Barka) - dalsze losy ??
57) Hel 48 (49); przed 1961: Gdy 166 (Jedność Robotnicza - w 1961) - dalsze losy ??
58) Gdy 51 (prywatny - w 1961) - brak szczegółów dotyczących losów
59) Hel 54 (prywatny - w 1961) - brak szczegółów dotyczących losów
60) Jas 12 (prywatny - w 1961) - brak szczegółów dotyczących losów
61) Jas 34 (prywatny - w 1961) - brak szczegółów dotyczących losów
62) Wła 40 (prywatny - w 1961) - brak szczegółów dotyczących losów
63-68) bez nazw St. Rybacka w Gdańsku-Siankach, MIR-20a() zamówione, nie rozpoczęte, zamówienie anulowane w 1948 z powodu likwidacji stoczni
Ostatnio edytowano 2011-06-11, 16:58 przez Chemik, łącznie edytowano 5 razy
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1264
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez AvM » 2011-06-09, 14:46

Rozwoj polskiego przemyslu oretowego (21)
V. Budowa baltyckich statkow rybackich
Lata 1945-1975
C. Produkcja kutroew rybackich w warsztatach szkutniczych

Budownictwo Okretowe 6/83
str 310-1

Stocznia Rybacka w Ustce

1945 kt. 9-metr. lososi6wka
1946 -------
1947 KU-128 4
KG-110 lososi6wka
1948 kt. 9-metr. 2 lososi6wka
kt. 10-metr. lososi6wka
1949 KU-134
1950 KU-135 12
1951 KU-134 15
1952 KU-135 4
--------------------------
Razem 51

Stocznia Rybacka w Darlowie

Od roku 1946 do 1948, tzn. do czasu likwidacji stoczni, wybudowano tu 13 kaldlub6w kutr6w typu KD-152. Jednostki
te wykonczono w Stoczni Rybackiej w Gdyni w latach 1947-1949.
W kutrach tych, po wy.czerpaniu zapas6w poniemieckieh, celem zaoOszcz~dzenia tare icy ,d~bowej 0 duzych przekrojaeh,
wykonywano st~lP'k~ i stewy lqezone wedlug projektu Kazimierza Sokolowskiego, kieroOwnika technicznego stoczni.
StE2pk~ wykonywano z dw6ch tarcie 0 gr'llbosci 100 mm, sto'SujqC klocki przeciwprzesuwne. Stew~ przedniq lqczono
- stosujqC odpowiednie sko.sne styki - z dw6ch tarcie 100 mm, a tylnq - z dwoch tare-ic 100 mm i jednej 50 mm
pomi~dzy nimi. Wszystkie styki izolowano plotnem przepojonym miniq lub smolq. Rozwiqzanie io - oprocz zalety
polegajqcej na stosowaniu mniejszych przekrojow tarciey d~bowej - mialo r6wniez poOwazne wady. Nalezaly do nieh
wi~ksza pracochlonnose wykonania, wi~kszy ci~zar (duza ilose srub) i niemoznose otrzymania pelnej szczelnosei kadluba
wzdluz stykow.

Produkcja Stoczni Rybackiej w Gdyni

1946 MIR-20A 3
1947 MIR-20A 6
KG-110 1
KG-152 4
1948 KG-152 8
1949 KG-177 5
KG-110 1
KG-152 1
1950 KG-177 6
B-368 (KS-17) 1 wyposazenie, kadluby stalowe ze Stoczni Polnocnej
1951 KG-177 9
B-368 (KS-17) 10 wyposazenie, kadluby stalowe ze Stoczni Polnocnej
1952 B-12 (KFK) 5 z materialow przywiezionych ze Swinoujscia
-------------------
60
w tym wyposazenie kadlubow
13 ze Stoczni Rybackiej w Darlowie typ KD-152 z materialow poniemieckich
4 ze Stoczni Rybackiej Gdansk-Sianki typ MIR-20A (w Gdyni wstawiano maszyny)
Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5186
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez AvM » 2011-06-09, 17:15

Produkcj Stoczni Rybackiej Gdansk-Sianki

N-1 odbudowa wraka kutra rybackiego (typ MEYERFORM) - prototyp KG-177
N-2 odbudowa wraka kutra rybackiego (typ POMMERN)
N-3 odbudowa wraka kutra rybackiego (typ KASZUBSKI)
N-4
N-5
N-6 kuter KS-177 (MIR-20A) (w Gdyni wstawiano maszyny)
N-7 kuter KS-177 (MIR-20A) (w Gdyni wstawiano maszyny)
N-8 kuter KS-177 (MIR-20A) (w Gdyni wstawiano maszyny)
N-9 kuter KS-177 (MIR-20A) (w Gdyni wstawiano maszyny)
N-10-15 MIR-20A niezaczete, stoczne zamknieto
Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5186
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez Chemik » 2011-06-09, 23:28

Dziękuję AvM, a wyszperałbyś jeszcze dane ze stoczni w Gdańsku-Stogach i Stoczni Północnej?

AvM napisał(a):Produkcja Stoczni Rybackiej w Gdyni
1946 MIR-20A 3
1947 MIR-20A 6
-------------------
w tym wyposażenie kadłubów
4 ze Stoczni Rybackiej Gdańsk-Sianki typ MIR-20A (w Gdyni wstawiano maszyny)

Czyli mamy trzy kutry z 46-go :-) uwzględnione, ale produkcja w 1947 obejmuje montaż silników na kutrach z Sianek...

AvM napisał(a):Produkcja Stoczni Rybackiej Gdańsk-Sianki
N-6 kuter KS-177 (MIR-20A) (w Gdyni wstawiano maszyny)
N-7 kuter KS-177 (MIR-20A) (w Gdyni wstawiano maszyny)
N-8 kuter KS-177 (MIR-20A) (w Gdyni wstawiano maszyny)
N-9 kuter KS-177 (MIR-20A) (w Gdyni wstawiano maszyny)
N-10-15 MIR-20A niezaczęte, stocznie zamknięto

Dlaczego kutry są oznaczone jako KS-177?? To oznaczenie typu nosiły kutry budowane w St. Rybackiej w Gdyni w latach 1949-1951, a prototyp zbudowano w 1949 w St. Rybackiej Gdańsk-Stogi.
Kiedy te kutry zbudowano? wyżej podano iz wszystkie 4 w 1947 roku, ale...
W temacie o KFK JB podał, iż 1 kuter z tej stoczni był z 47-go, a 2 z 48-go roku...
Dodam do wykazu stocznie i odmiany o ile wiadomo do jakiej kuter należał oraz te 6 nierozpoczętych (ale jak mniemam zamówionych) kutrów ze Sianek...

Aha.. i jeszcze jedno chodzi mi po głowie...
Czy koś może mnie oświecić co to za oznaczenie jest w wykazach p. Zientary:
42) Npo 10
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1264
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez JB » 2011-06-10, 06:55

NPo = Nowy Port
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez Chemik » 2011-06-10, 09:26

Utyskiwałem na skomasowanie typów, wiec może spróbuje je rozdzielić...

Wyjściowo jest tak:

Kutry typów MIR-20, MIR-20a i KS-150: zbud. w latach 1936-39, Stocznia Rybacka, Gdynia i w latach 1946-48, Stocznia Rybacka Gdynia, Stocznia Północna, Gdańsk, Stocznia Rybacka, Gdańsk-Stogi; 19-25 BRT, 5-10 NRT, 4-8 t; 15,2-15,3×4,8-5,0×2,0 m; 1 SD, 70-100 KM, 1 śr, 6-9 w (SD2 Völund M-230, 70 KM; SD4 Demag, 72 KM; SD3 Modag, 75 KM; SD2 Skandia 262A, 85 KM; SD4 Puck A-100, 100 KM; SD4 Puck B-100, 100 KM; SD4 Puck B-120W, 120 KM); kecz gafl., 45 m2; 1 pokł.; z. 4.

Pierwszy typ po wydzieleniu:
Kutry typu MIR-20: zbud. w 1937, Stocznia Rybacka, Gdynia; 22,4-22,9 BRT, 10,9-11,5 NRT, ok. 15 t; 15,10×4,81×2,0 m; 1 SD, Lilpop, Rau i Löwenstein 60 KM, 1 śr, 8,4 w; kecz gafl., ok.43 m2; 1 pokł.; z. 4.
1) LECH, Gdy 14 (ozn. MIR-u: MIR 20) St. Rybacka w Gdyni, (data rejestracji: 30.04.1937); 22,9 BRT, 10,9 NRT
2) LUDWIKA, Gdy 67 (ozn. MIR-u: MIR 21) St. Rybacka w Gdyni, (data rejestracji: 26.10.1937); 22,4 BRT, 11,15 NRT
3) REKIN, Kuź 17 (ozn. MIR-u: MIR 22) St. Rybacka w Gdyni, (data rejestracji: 26.10.1937); 22,4 BRT, 11,5 NRT
Kolorem oznaczono parametry, których nie udało mi się zweryfikować, nie uwzględniłem późniejszych modernizacji.
Charakterystyka na podstawie: Bohdan Huras, Marek Twardowski "Księga statków polskich 1918-1945" tom 4, Gdańsk 2002
Ostatnio edytowano 2011-06-10, 09:33 przez Chemik, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1264
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez AvM » 2011-06-10, 10:23

Dlaczego kutry są oznaczone jako KS-177??


K[uter] S[ianki] 17,7m

Zreszta zaczete jako KS-150

To oznaczenie typu nosiły kutry budowane w St. Rybackiej w Gdyni w latach 1949-1951


K[uter] G[dynia] 17,7m

Wszystkie wtedy tak oznaczano

Kiedy te kutry zbudowano? wyżej podano iz wszystkie 4 w 1947 roku, ale...
W temacie o KFK JB podał, iż 1 kuter z tej stoczni był z 47-go, a 2 z 48-go roku...


Z Sianek
1kuter opuscil kadlubownie 17.2.47
2kuter opuscil kadlubownie 22.2.47
3kuter opuscil kadlubownie 2.4.47
4kuter opuscil kadlubownie .7.47
potem przesunieta na slip i wodowane

Ze wzgeldu na brak sprzetu nie wyposazane w tej stoczni
Stocznia miala zamowienia, ludzi,
ale drewno musialp 3-4 lata byc sezonowane
wiec stocznie zamknieto.
Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5186
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez Chemik » 2011-06-10, 10:35

O tym pisałem...ale dlaczego kutry typu MIR-20a (15-metrowe) budowane w Siankach mają oznaczenie kutrów 17,7-metrowych???? :shock: Powinno być KS-150, chyba?
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1264
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez AvM » 2011-06-10, 10:44

Chemik napisał(a):O tym pisałem...ale dlaczego kutry typu MIR-20a (15-metrowe) budowane w Siankach mają oznaczenie kutrów 17,7-metrowych???? :shock: Powinno być KS-150, chyba?


Musze sprawdzic bo to skladanka z kilku artykulow
a stateczki jak widac po przejsciu do stoczni otrzymywaly nowe oznaczenia.

Tak pomylka, pisalem po nocy üpowinno byc KS-150
nowo zamowione byly typu MIR-20A (wiecej nie wiem)
watpie by byly zalozone
Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5186
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez Chemik » 2011-06-10, 11:30

A czy któryś z panów potrafi powiedzieć ile kutrów typów MIR-20a i KS-150 zbudowano po wojnie?
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1264
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez JB » 2011-06-10, 13:41

Polecam znaleźć w internecie cyfrową wersję książki Wiesława Bladego "Polska flota rybacka w latach 1921-2001".
Choć na temat kutrów typu MIR-20 informacje są niepełne i wątpliwe.
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez AvM » 2011-06-10, 13:54

Chemik napisał(a):A czy któryś z panów potrafi powiedzieć ile kutrów typów MIR-20a i KS-150 zbudowano po wojnie?


W BO z lat 80-tych byly cala seria artykulow , nie wiem czy mam wszystkie
bo ostatnipo nie uzywalem .

Byla stez fajna seria "Statki Polskie" ale tez nie mam poukladane.
Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5186
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez AvM » 2011-06-10, 16:37

Stocznia Rybacka w Darlowie

Od roku 1946 do 1948, tzn. do czasu likwidacji stoczni, wybudowano tu 13 kaldlub6w kutr6w typu KD-152. Jednostki
te wykonczono w Stoczni Rybackiej w Gdyni w latach 1947-1949


Ale przedtem
dokonczono 3 kadlubow poniemieckich do konca 1946 roku

Wlasnie ten 3-ci kuter byl prtotyp do 13 kutrow typu KD-153
1946 - 3
1947 - 5
1948 - 5
Znane sa tylko DAR-2, GD-28 ,GDY-80,HEL-31 , LEB-11, LEB-40 i WSG-11

4 z nich to potem KP-61-64
Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5186
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez AvM » 2011-06-10, 16:58

Dlaczego kutry są oznaczone jako KS-177?? To oznaczenie typu nosiły kutry budowane w St. Rybackiej w Gdyni w latach 1949-1951, a prototyp zbudowano w 1949 w St. Rybackiej Gdańsk-Stogi.


Ten proptotyp wg artykulow w BO to MEYERFORM ukonczony przez stocznie Gdansk-Sianki jako Gdy-8 wyposazony w Stoczni Rybackiej w Gdyni w kwietniu 1947

Stocznia Gdansk-Sianki to zbior wielu stoczni w nich znaleziono i ukonczono
Nr.2
- MEYERFORM (kuter rybacki)
- 1 lodz rybacka motorowo-zaglowa 8,5m
- 2 szalupy 10 wioslowe -> CWM SZKUTNIK , STOLARZ
-1 motorowka z mahoniu
Nr.4
- POMMERN (kuter rybacki)
Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5186
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez AvM » 2011-06-10, 17:10

Stocznia Polnocna zbudowala

wg typu MIR-20 7 kutrow oznaczonych 1-7
w tym NPo-10

wg typu MIR-20A 8 kutrow oznaczonych S1- S8, w tym
S4 (Arka 17) S5 (Arka 15), S6 (Arka 16)

wyg typu B-368 R
kuter Bobr (Gdy-19)

wyg typu B-368 /II
S-156/1 MIODYNSKI
S-162/2 do S-168/8 dla Arki

wyg typu B-368 /III
S-125/1 do S132/8 dla Arki (Arka 105,??,??,102,103,104,110,112)
S133/9 do S-145/21
S-157/22 do S-160/25 dla Arki
S-162/26 dla Arki
Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5186
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Postprzez Chemik » 2011-06-10, 21:55

AvM napisał(a):Stocznia Polnocna zbudowala

wg typu MIR-20 7 kutrow oznaczonych 1-7
w tym NPo-10

wg typu MIR-20A 8 kutrow oznaczonych S1- S8, w tym
S4 (Arka 17) S5 (Arka 15), S6 (Arka 16)

Oooo... Stocznia Północna jest....dzięki AvM :brawo: A w artykule nie ma rozpiski na poszczególne lata? Tak jak w przypadku poprzednich stoczni...

AvM napisał(a):Stocznia Rybacka w Darlowie
Znane sa tylko ... GD-28 ....

Wrazie gdyby było to potrzebne później i abyś nie musiał drugi raz za tym kopać: to miał być Gda-28 czy Gdy-28?
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1264
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Następna strona

Powrót do Statki Handlowe, Pasażerskie i inne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bartłomiej Batkowski i 4 gości