Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Pisałem o kutrze typu Maierform. Przypuszczalnie był to późniejszy statek dozorczy BACA.

Numery stoczni:
Stocznia Rybacka w Gdańsku-Siankach/Stogach - 401;
Stocznia Rybacka w Gdyni - 402;
Stocznia Rybacka w Łebie - ? (403);
Stocznia Rybacka w Postominie/Ustce - 404;
Stocznia Rybacka w Derłowie/Darłowie - 405 ( w cytowanyn dokumencie jest - według mnie - błąd);
Stocznia Rybacka w Kołobrzegu - ? (406);
Stucznia Rybacka w Dziwnej/Dziwnowie - ? (407);
Stocznia Rybacka w Świnoujściu - 408;
Stocznia Rybacka w Nowym Warpnie - ? (409).
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze:...Aaaaaa i kompletnie nie wiem do kiedy funkcjonowały niektóre stocznie (dwie JB już podał :cmok1: )
Stocznia Rybacka Gdańsk-Sianki (Stogi)
Została zorganizowana w sierpniu 1945 roku z połączenia dwóch poniemieckich stoczni: Franz Kropp, Jachts und - Bootsbau (powierzchnia: 13 495 m2; adres: Danzig-Heubeude, Heubeudenstr. 45 | po wojnie Stocznia Nr 7 lub Stocznia Rybacka Nr 2, Gdańsk-Sianki, ul. Sienna 45) i Erich Herbst, Jachts und - Bootsbau (powierzchnia: 5 640 m2; adres: Danzig-Heubeude, Heubeudenstr. 33 | po wojnie Stocznia Nr 8 lub Stocznia Rybacka Nr 3, Gdańsk-Sianki, ul. Sienna 33). Zbudowano w niej 12 kutrów (lub tylko same kadłuby) typu KS-150/MIR 20a, numery budowy NN 4-15. Na pewno w Stoczni Rybackiej w Gdyni wykończono budowę kutrów o numerach: NN 5, 8, 12, 13, 14 i 15. Oprócz tego odbudowano trzy znalezione kadłuby kutrów, jeden z nich (Gdy 8) stał się prototypem kutrów Maierform (budowa Nr 1, oznaczenie typu KS-177).
W kadłubowni stoczni były 4 stanowiska budowy kutrów.
Pierwsze trzy kutry (NN 1, 2 i 3) rozpoczęto budować w I kwartale 1946 roku, kutry typu KS-150 miały położone stępki w czerwcu (N 4), lipcu (N 5 i N 6), sierpniu (N 7) i wrześniu (N 8) 1946 roku. Raport z inspekcji Stoczni w lipcu 1946 roku podawał, ze w budowie jest 5 kutrów (w tym dwóch typu MIR 20a) i że rozpoczęto właśnie budowę następnego kutra MIR 20a. Ponadto remontowano w stoczni 5 kutrów (z których 2 oddano do eksploatacji), 2 motorówki i barkę. Stocznia wykonała też dwie szalupy wiosłowe.
Kutry N 9, N 10 i N 11 rozpoczęto budować na początku 1947 roku.
1 kwietnia 1947 roku raportowano, że w stoczni czekają na nabywców 3 kutry MIR 20a bez silników w cenie po około 4 milionów złotych.
W dokumencie z 16 kwietnia 1947 roku opisany jest stan finansowy stoczni rybackich MIR. Stocznia w Stogach (Sianki zmieniły swoją nazwę) planowała w roku 1947
1) wykończyć budowę serii 6 kutrów zamówionych w poprzednim roku (potrzeby - 7,5 mln zł, przyznany kredyt CUP - 4,5 mln zł, tj. 60%);
2) zbudować 10 nowych kutrów (potrzeby - 44 689 310 zł, kredyt - 29 mln zł), tj. ok. 65%);
3) zbudować 3 statki strażnicze (potrzeby - 19,8 mln zł, kredyt - 20 mln żł);
4) wyremontować 12 kutrów (potrzeby 2 204 122 zł, kredyt - 1,5 mln zł, tj. ok. 68%).
W tym czasie 2 kutry były już zbudowane (ich wartość to 2 124 864 zł), w budowie było 11 kutrów (dotychczas poniesione nakłady wyniosły 9 514 856 zł). Zakończono też budowę 2 łodzi (128 tys. zł) oraz wyremontowano 40 kutrów (koszt remontu wynosił 1 539 241 zł) i 2 łodzie (30 468 zł). W danej chwili remontowano też 5 kutrów (1 598 179 zł0 i 6 łodzi (150 203 zł).
Według informacji AvM pierwszy kuter KS-150 opuścił kadłubownię 17 lutego 1947 r., drugi - 22 lutego t.r., trzeci - 2 kwietnia t.r., a czwarty - w lipcu 1947 roku. Nie wiadomo jakie były ich numery budowy, można tylko zgadywać.
Stan na 1 czerwca 1947 roku był taki: sprzedano 3 kutry (według mnie były to N1, N 2 i N 3) i 2 łodzie rybackie, w budowie było 10 kutrów i jedna łódź. Te 10 kutrów w budowie to numery (w nawiasie % zaawansowania prac): N 4 (83%, czekał na wodzie na silnik), N 6 (84 %, czekał na wodzie na silnik), N 7 (84%), N 9 (80%), N 10 (60%), N 11 (45%), N 12 (39%), N 13 (17%), N 14 (21%), N 15 (4%) (4 ostatnie w kadłubowni, pozostałe na slipach). Kutry N 5 i N 8 prawdopodobnie zostały przekazane (pod koniec roku 1946) do Gdyni w celu wykończenia (jeden być może był budowany tam pod numerem 47/402).
Jesli chodzi o łodzie rybackie, to 1 czerwca 1947 roku dwie były sprzedane, a trzecia w budowie.
W grudniu 1947 roku na ukończenie czekały 4 kutry (# 12 -- 15), w stoczni pracowało około 200 ludzi. W związku z likwidacją stoczni rybackiej zatrudnienie miało spaść do poziomu 50 pracowników (styczeń 1948 r.), około 30 (luty 1948 r.) i 0 (marzec 1948 r.), stąd wykończenie tych kutrów przypadło Stoczni Rybackiej w Gdyni, a samą stocznię w Stogach przekazano (1 kwietnia 1948 r.) Głównemu Urzędowi Kultury Fizycznej, bezpałtnie na 10 lat, choć początkowo planowano przekazać ją żegludze przybrzeżnej w Gdańsku.
JB

PS. W tym opracowaniu nie uwzględniłem późniejszej historii zakładu jako stoczni jachtowej.
Ostatnio zmieniony 2012-01-28, 23:29 przez JB, łącznie zmieniany 6 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: AvM »

prototypem kutrów Mayerform
Danner opisuje kutry typu Reichsfischkutter g/Maierform Modell 475

Czyli chyba tak powinno sie nazwe pisac.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

W polskich dokumentach można znaleźć różne formy tej nazwy, ale prawidłowa jest taka jak podałeś.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

18 września 1945 roku raportowano ze stoczni do włądz zwierzchnich: Marynarka Wojenna wciągnęła samowolnie na pochylnię stoczni (chodziło o Stocznię Rybacką Nr 1 w Gdańsku, dawną stocznię Herbsta, która miała też inny numer - Stocznia Nr 8) stary kuter rybacki, niewiadomego pochodzenia i remontuje go własnymi środkami.
JB

PS. Systematycznie uaktualniam informacje o Stoczni w Siankach (patrz 3 posty wyżej).
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Uaktualniłem, na podstawie analizy moich notatek z dokumentów archiwalnych, post o budowie kutrów typu MIR 20a.
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 16#p120979
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Sądzę, że udało nam się ułożyć puzzel złożony z kutrów MIR 20a!
Po wojnie wybudowano ich 28 sztuk, z tego 7 w Stoczni Nr 3 (późniejsza Stocznia Północna; numery budowy od S-2 do S-8, 9 w Stoczni Rybackiej w Gdyni (numery budowy: 17 -- 21 i 48 -- 51) oraz 12 w Stoczni Rybackiej w Siankach/Stogach (numery budowy od 4 do 15). Spośród tych ostatnich 6 było kończonych w Gdyni (# # 5, 8, 12 -- 15, prawdopodobnie miały też "gdyńskie" numery budowy), być może ta Stocznia uczestniczyła w jakiś etapach budowy jeszcze kilku jednostek z Sianek.
Wynika z tego, że kutry z Sianek o numerach budowy 4, 6, 7, 9, 10 i 11 nosiły oznaczenie typu KS-150 (wytłuściłem te numery budowy kutrów, które w dokumentach określane są jednoznacznie jako typ KS-150).
Spośród 28 kutrów 13 oddano w dzierżawę rybakom indywidualnym (w tym wszystkie z Gdyni, jeden z Gdańska, dwa z Sianek), 11 otrzymała "Arka" (w tym 6 z Gdańska i 3 z Sianek), 1 przypadł PCWM (zaczęty w Siankach, kończony w Gdyni), 1 - Spółce "Polaris" (z Sianek), 1 - Spóldzielni "Bellona" (z Sianko-Gdyni) i 1 - Spółdzielni Związku Walki Młodych (z Sianko-Gdyni).
"Arka" użytkowała jeszcze jeden kuter, który został przejęty w 1951 roku i nazwany ARKA 91.
JB
Ostatnio zmieniony 2012-02-04, 20:53 przez JB, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:Sądzę, że udało nam się ułożyć puzzel złożony z kutrów MIR 20a!
JB to świetnie :brawo: ... ale w liście kutrów było jeszcze sporo luk.... :| zapełniłeś je?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Na razie wszystko sie zgadza jeśli chodzi o analizę ilościową. Z powyższych liczb wynika, że w 1961 roku pływało jeszcze 17 (41+4-28=17) kutrów tego typu przedwojennej budowy.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Mam kilka uwag do ostatniego spisu Chemika.
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 48#p123340

Ad 28) Dzi 47 to nie ex WsG 26, była to pierwsza oznaka rybacka dla tego kutra (# 50/402).

Ad 31) Były dwa różne kutry typu MIR 20a o oznaczeniu Gdy 52, trzeba uważać, aby nie "skleić" ich historii.

Ad 36) Gdy 84 był kutrem, który dostał w dzierżawę rybak Fidosz w pierwszej połowie 1947 roku. Nie rozpoczął on jednak eksploatacji jednostki, jeszcze w marcu 1948 roku kuter raportowany był jako nieczynny (być może władze chciały, aby Fidosz łowił z portów na środkowym wybrzeżu). W 1948 roku zarejestrowano go w MUR Szczecin jako Koł 25. W wykazie z II kwartału 1949 roku widnieje jako jednostka eksploatowana przez Spółdzielnię Pracy Połowów Morskich z Ustki. Potem prawdopodobnie miał zmienioną oznakę (w spisie kutrów z I kwartału 1950 roku nie ma ani jednostki Koł 25, ani Wła 64), aby w 1951 roku zostać kutrem "Arki" z nazwą ARKA 91 i oznaką rybacką Wła 64. Stąd wziął się taki wysoki numer PPiUR "Arka".

JB
Ostatnio zmieniony 2012-02-11, 14:40 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:Ad 28) Dzi 47 to nie ex WsG 26, była to pierwsza oznaka rybacka dla tego kutra (# 49/402).
W takim razie dedukcja zawiodła :( (podawałeś dla Dzi 47 rok budowy 1946, a to jedyny kuter z 1946 roku, do którego pasował), ale do tej pory nie było mowy, który konkretnie kuter to 49/402 (w ogóle brak przyporządkowania wielu numerów stoczniowych)- na razie nie zmieniam... poczekam na Twoją "ripostę" ;)
JB pisze:Ad 31) Były dwa różne kutry typu MIR 20a o oznaczeniu Gdy 52, trzeba uważać, aby nie "skleić" ich historii.
No dobrze, ale ja znam tylko jeden z nich, masz jakieś sugestie odnośnie drugiego? W. Blady podaje drugi kuter Gdy 52 w Spółdzielni "Jedność Rybacka", ale sądziłem iż jest to jedna z jego pomyłek... gdzie w takim razie przyporządkować ten kuter?
JB pisze:Ad 36) Gdy 84 był kutrem, który dostał w dzierżawę rybak Fidosz w pierwszej połowie 1947 roku. Nie rozpoczął on jednak eksploatacji jednostki, jeszcze w marcu 1948 roku kuter raportowany był jako nieczynny (być może władze chciały, aby Fidosz łowił z portów na środkowym wybrzeżu). W 1948 roku zarejestrowano go w MUR Szczecin jako Koł 25. W wykazie z II kwartału 1949 roku widnieje jako jednostka eksploatowana przez Spółdzielnię Pracy Połowów Morskich z Ustki. Potem prawdopodobnie miał zmienioną oznakę (w spisie kutrów z I kwartału 1950 roku nie ma ani jednostki Koł 25, ani Wła 64), aby w 1951 roku zostać kutrem "Arki" z nazwą ARKA 91 i oznaką rybacką Wła 64. Stąd wziął się taki wysoki numer PPiUR "Arka".
JB z całym szacunkiem dla Twojej wiedzy o rybołówstwie kutrowym, ale przeczysz sam sobie:
JB pisze:W II kwartale 1949 roku PPM BARKA użytkowała:
3) Świ 57 (wł. MUR) ex Koł 25 ex Gdy 84 „Arka 91”; typ MIR-20a, bud. 1948, St. Sianki
To napisałeś gdy zaczynaliśmy temat o KFK :D
Więc może jeżeli chodzi o SPPM z Ustki to mialbyć II. kw.1948 roku? A w 1950 roku byłby ten kuter w "Barce" jako Świ 57.
Pozycja 36 po poprawkach wygląda tak:
36) Gdy 84 (St. Rybacka w Siankach, numer budowy 12/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, 1947) (Fidosz) --> 1948 Koł 25 (Fidosz? --> II.kw.1948? SPPM) --> przed II.kw.1949 Świ 57 (Barka) --> 1951? Arka 91 Wła 64 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 64 (Szkuner) --> po 1961 Hel 23 --> Wła 66 ---> dalsze losy ?
A co zrobimy z tym "fantem"?
JB pisze:Według stanu na 14 listopada 1951 roku w usteckim oddziale PPiUR "Barka" było 6 kutrów typu MIR-20a/KS-150. Były to zbudowane w 1948 roku w Stoczni Północnej kutry MIR-20a z silnikami Volund (85 KM): Ust 53, Ust 55 i Ust 57 oraz zbudowane w 1947 roku w Stoczni Rybackiej w Siankach kutry KS-150 z silnikami Skandia (85 KM): Ust 51, Ust 52 i Ust 56 (przy tym ostanim podano typ MIR-20a). ... Dla niektórych udało mi się dopasować stare oznaczenia, ale są to tylko moje mniej lub bardziej wiarygodne hipotezy.

Podzielisz się z nami tymi hipotezami? Ust 53 jest z zestawieniu...
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Moje wypiski z rejestrów PRS. Na razie tylko kutry powojennej budowy. Numery odnoszą się do spisu na str 4 tego wątku.

Dla jasności: podałem tylko dane z PRS, bez uzupełnienia o informacje podane wcześniej na FOW. Jako ciekawostkę podaję sygnał wywoławczy (rozpoznawczy?, radiowy? - różnie się go nazywa). Gdzieś po 1965 r. kutrom odebrano te sygnały.
Rejestry PRS przeglądałem dokładnie do około 1980 r. Potem tylko wyrywkowo, czego odbiciem są poniższe uwagi. Ostatni raz w miarę porządnie przeglądałem w 1994 r.
Pod hasłem "PRS 1952" rozumiem najstarszy spis, jaki jest w PRS. Został rozpoczęty około połowy 1952 r.

nr 28 - PRS 410212
1946: Stocznia Rybacka w Gdyni, MIR-20A/21. W PRS 1973 i potem pojawia się numer budowy MIR-20A/S-7 (stocznia b.z.)
W PRS 1952: GDY 41 ("Jedność Rybacka"), bud. 21.
W PRS 1957: GDY 41 (SPRM "Jedność Rybacka", sygnał SOMS, bez ex-nazw).
1963: WSG 7 ("Front Narodowy"), wykazany pod tą nazwą tylko w PRS 1964 i 1965.
1968: pojawia się w PRS 1969 jako DAR 19 (Zenon Jaskuła).
1972: UST 29 (Czesław Małolepszy i wspólnicy).
1979: JAS 91 (Jan Wysocki). Potem przeglądałem wyrywkowo.
PRS 1982: wciąż wykazany, nazwa i właściciel bez zmian. Dalej nie sprawdziłem.

nr 29 - PRS 410336
1946: Stocznia Rybacka Gdynia, MIR-20/20 (numer jednostki jest jakis podejrzany; poza tym w PRS podany jest jako MIR-20, a nie MIR-20A !)
W PRS 1952: GDY 96 (Gabryszczak, ex WSG 30), bez symbolu budowy.
W PRS 1957: GDY 96 (Jadwiga Gabryszak - nie Gabryszczak!; sygnał SONF, bez ex-nazw).
Nie wykazany w PRS 1963.

nr 30 - PRS 410174
1947: Stocznia Północna, MIR-20/50, ale wg PRS 82: MIR-20A/30. Mam przy nim moją adnotację S-7, ale za to nie ręczę.
W PRS 1952: WŁA 102 ("Gryf", ex GDY 85, GDA 18), bez symbolu budowy.
W PRS 1957 jako WŁA 102 (SPRM "Gryf", sygnał SOBV, ex GDY 85, ex GDA 18, ex NPO 10).
1966: DAR 27 (Emil Łukasik, Antoni Jakuła i Marian Dłubisz).
1967: UST 24 (właściciel b.z.). Potem nie przeglądałem dokładnie.
PRS 1980: JAS 78 (Bernard Pieper).
PRS 1982: JAS 78 (Józef Grala).
PRS 1982: wciąż wykazany, nazwa i właściciel bez zmian. Dalej nie sprawdziłem.

nr 31 - PRS 410197
1947: Stocznia Rybacka Gdańsk-Sianki, w PRS 1957 MIR-20A/9/401, w PRS 1959 jako KS-150/9/401.
W PRS 1952: GDY 52 / ARKA 18 (Szkuner Władysławowo), KS-150/9/401. Ręczny dopisek: WŁA 125 (ex GDY 52).
W PRS 1957 jako WŁA 125 (PPiUR "Szkuner", sygnał SOOO, ex GDY 52 / ARKA 18).
1960: GDY 31 (Mirosław Czułowski). Potem przeglądałem wyrywkowo.
PRS 1980: nazwa ta sama, właściciel Mikołaj Czułowski.
PRS 1988: nazwa ta sama, właściciel Jadwiga Czułowska.

nr 32 - PRS 410275
1947: Stocznia Rybacka Gdańsk-Sianki, KS-150/11/401
W PRS 1952: UST 12 ("Korab" Ustka, ex UST 56), KS-150/11/401. Obok ręczny dopisek DAR 11, ex UST 12, "ŁOSOŚ", Ustka.
W PRS 1957 jako UST 12 (SPRM "Losoś", sygnał SOUA, ex DAR 11)
1960: JAS 61 (Józef Konkel). Potem przeglądałem wyrywkowo.
PRS 1980: JAS 61 (Maksymilian Dahl).
PRS 1982: WSG 37 (Włodzimierz Kędzierzawski)/
PRS 1982: wciąż wykazany, nazwa i właściciel bez zmian. Dalej nie sprawdziłem.

nr 33 - PRS 410316
1947: Stocznia Rybacka Gdynia, MIR-20A/50/402.
W PRS 1952: KOŁ 2 ("Belona" Dziwnów, ex KOŁ 20), MIR 50/402 . Ręcznie dopisano DZI 8, ex KOL 2.
W PRS 1957 jako KOŁ 2 (SPRM "Bałtyk", sygnał SOUE, ex KOŁ 27, ex DZI 8 ).
1965: KOŁ 97 (Florian Litwinionek).
1979: WSG 14 (Edward Radgowski).
PRS 1982: wciąż wykazany, nazwa i właściciel bez zmian. Dalej nie sprawdziłem.

nr 34 - PRS 410027
1947: Gdańsk-Sianki, MIR-20A/7/401 albo KS-150/7/401.
W PRS 1952: WŁA 77 ("Szkuner", ex UST 9, ex UST 52, ex GDY 20), KS-150/7/401.
W PRS 1957 jako WŁA 77 (PPiUR "Szkuner", sygnał SOTZ, ex UST 9, ex GDY 20). Potem nie przeglądałem dokładnie. Mam przy nim dopisek: ARKA 12, ale nie wiem, skąd to wziąłem.
PRS 1967: nazwa bez zmian, właściciel Stanisław Jamrozik.
PRS 1987: nazwa bez zmian, właściciel Zbigniew Schmidt.
Ostatni raz wykazany w PRS 1987 (jako WŁA 47), potem go nie ma.

nr 35 - PRS 410121
1947: Stocznia Rybacka w Gdyni, MIR-20A/49.
W PRS 1952: GDY 47 ("Jedność Rybacka"), bez symbolu budowy.
W PRS 1957: GDY 47 (SPRM Jedność Rybacka, Gdynia, sygnał SOMU). 1967: HEL 34 (Szczepan Felisiak, Hel). Po 1987: JAS 34 (Kazimierz Kowalski, Jastarnia). Jest nadal w PRS 1994 bez zmiany nazwy i właściciela.
Po 1980 pałęta się przy nim ex-nazwa BEREK (odnosząca się do lat 60-tych?). Sprawa wymaga ponownego zerknięcia w rejestry, bo nagle zmieniają się parametry tego kutra i BRT rośnie mu do 43 BRT. Podejrzewam, że ktoś podmienił kutry.

nr 36 - PRS 410029
1947: Stocznia Rybacka Gdańsk-Sianki. Raz podawany jako MIR-20A/12/401, innym razem jako KS-150/12/401.
W PRS 1952: WŁA 64 ("Szkuner", ex GDY 84, ex GDY 147 / ARKA 21), KS-150/12/401.
W PRS 1957 jako WŁA 64 (PPiUR "Szkuner", sygnał SOIR, ex KOŁ 25, ex ARKA 91, ex GDY 84).
1967: HEL 23 (Kazimierz Konkel). Potem nie przeglądałem dokładnie.
PRS 1982: WŁA 66 (Antoni Konkel). Dalej nie sprawdziłem.

nr 37 - PRS 410327
1947: Stocznia Rybacka Gdynia, MIR-20A/18/401.
W PRS 1952: KOŁ 27 ("Barka"), KS-150/18/410.
W PRS 1957 jako KOŁ 27 (PPiUR "Barka", sygnał SOIG, bez ex-nazw).
1960: JAS 30 (Bolesław Konkel). W 1981 chyba ten sam właściciel, potem przeglądałem wyrywkowo.
PRS 1987: nazwa bez zmiany, właściciel Stanisław Konkel. Nie wykazany w PRS 1988.
Wg niepotwierdzonych danych od 1987 przebudowany na jacht żaglowy VAGABOND III (PRS 631438).

nr 38 - PRS 410331
1947: Stocznia Rybacka Gdańsk-Sianki, w PRS 1957 jako MIR-20, w PRS 1980 jako KS-150/6/401.
W PRS 1952: KOŁ 21 (MCS Kołobrzeg, ex GDY 24, ex KOŁ 30), KS-150/6/401. Nad KOŁ 30 dopisane "ex MARIA". Pod napisem "MCZ Kołobrzeg" słabo widoczny "Kuter, Darłowo", a nad tym "...na, Dziwnów". Coś z nim kombinowali. Jest jeszcze dopisek: GDY 24, ex KOŁ 21, inż. Orłowski.
W PRS 1957 jako GDY 24 (MCZ / Sergiusz Orłowski; ex KOŁ 30, ex KOŁ 21 / MARIA; sygnał SOPA). Potem przeglądałem wyrywkowo.
PRS 1967: właściciel Leokadia OrłowskWitbrodt.
PRS 1988: właściciel Jacek Gryckiewicz.
Ostatni raz wykazany w PRS 1992 (jako GDY 24), potem go nie ma.

nr 39 - PRS 410013
1947: Stocznia Rybacka Gdynia, MIR-20/17.
W PRS 1952: WŁA 90 ("Gryf", ex UST 20, KOŁ 25). MIR-20A/17.
W PRS 1957 jako WŁA 90 (SPRM "Gryf", sygnał SOUY, ex UST 20, ex UST 3). Potem bez zmiany nazwy, nowy właściciel Stanisław Rycaj i Edmund Szymański. Skreslony z rejestru w 1979 r.

nr 40 - PRS 410315
1947: Stocznia Rybacka Gdynia, MIR-20A.
W PRS 1952: WŁA 51 (August Necel, ex HEL 3), bez symbolu budowy.
W PRS 1957 jako WŁA 51 (Augustyn Necel, bez sygnału wyw., ex HEL 3). Potem nie przeglądałem dokładnie.
PRS 1982: bez zmiany nazwy, właściciel Jan Schmidt. Dalej nie sprawdziłem.

nr 41 - PRS 410164
1947: Stocznia Rybacka Gdynia, MIR-20A/56.
W PRS 1952: WŁA 103 ("Gryf", ex GDY 95, ex WSG 29). MIR-20.
W PRS 1957 jako WŁA 103 (SPRM "Gryf", sygnał SOTX, ex WSG 29).
1970: skreślony z rejestru.

nr 42 - PRS 410289
1947: Stocznia Rybacka Gdynia, MIR-20
W PRS 1952: HEL 54, bez symbolu budowy.
W PRS 1957 jako HEL 54 (Aleksander Pawlik, sygnał SNHN, bez ex-nazw)
1971: skreślony z rejestru PRS.

nr 43 - PRS 410332
1947: Stocznia Rybacka w Gdyni, MIR-20A/10/401.
W PRS 1952: WŁA 76 ("Szkuner", ex UST 51, UST 8, ARKA 12), KS-150/10/410.
W PRS 1957 jest wykazany jako WŁA 76 (PPiUR "Szkuner", sygnał SONI, podano też ex-nazwy).
1960: ŁEB 28 (SPRM "10-lecia PRL").
1968: WŁA 38 (Bernard Mach). Potem przeglądałem wyrywkowo.
PRS 1980: właściciel Józef i Maria Mach.
PRS 1982: właściciel Wojciech Milewczyk.
PRS 1987: właściciel Leon Budzisz.
Ostatni raz wykazany w PRS 1994 (jako WŁA 38), potem go nie ma.

nr 44 - PRS 410311
1948: Stocznia Północna, MIR-20A/S-5.
W PRS 1952: WŁA 79 ("Szkuner", ex UST 13, UST 57, GDY 94), MIR-20 S/5
W PRS 1957 jako WŁA 79 (PPiUR "Szkuner", sygnał SODJ, ex ARKA 15, UST 13).
1960: GDY 65 (Władysław Wójcik).
PRS 1982: wciąż wykazany, nazwa i właściciel bez zmian. Dalej nie sprawdziłem.

nr 45 - PRS 410022
1948: Stocznia Północna, MIR-20A/S-3
W PRS 1952: DAR 13 (PIHM Gdynia, ex DAR 48, ex GDY 21 / ARKA 97). Potem dopisano BORA ex DAR 13. MIR-20/S-3.
W PRS 1957 jako BORA (sygnał SOCH); występuje w rejestrach pod tą nazwą do 1971 r. włącznie.
1971: WSG 6 (Włodzimierz Witkowski). W PRS 1972: nadal ta sama nazwa i właściciel. Potem przeglądałem wyrywkowo.
PRS 1988: jako ZAG 19 (Zbigniew Patola).
PRS 1991: nadal ta sama nazwa i właściciel.
Nie ma już w PRS 1992 i w późniejszych.

nr 46 - PRS 410309
1948: Stocznia Północna, MIR-20A/S-7.
W PRS 1952: DAR 18 ("10-lecia" Łeba, ex UST 10, GDY 65, ARKA 15), MIR-20 S/7. Obok ręczy dopisek: ŁEB 18 ex DAR 18.
W PRS 1957 jako ŁEB 18 (SPRM "10-lecia PRL", sygnał SOCI, ex DAR 18, ex UST 10, ex UST 53, ex GDY 65 / ARKA 15 - tak!, 15!)
1958: ta sama nazwa, właściciel Marian Kosz i Gerard Borkowski.
1968: DAR 17 (Władysław Palczewski).
1972: ta sama nazwa, właściciel Stanisław Szelągowski.
1973: ŁEB 62 (Leon Formela).
1978: skreślony (nie ma w PRS 1979).

nr 47 - PRS 410148
1948: Stocznia Północna, MIR-20/S-6
W PRS 1952: WŁA 59 ("Szkuner", ex GDY 137, ex ARKA 16), S/6.
W PRS 1957 jako WŁA 59 (PPiUR "Szkuner", sygnał SODM, ex UST 54, ex ARKA 16, ex GDY 137).
1969: WŁADEK (PPiUR "Szkuner")
1970: skreślony.

nr 48 - PRS 410023
1948: Stocznia Północna, MIR-20A/S-4.
W PRS 1952: WŁA 78 ("Szkuner", ex UST 11, ex GDY 21 / ARKA 14). MIR-20/S-4
W PRS 1957 jako WŁA 78 (PPiUR "Szkuner", sygnał SODN, ex UST 11, GDY 138 / ARKA 17).
1960: GDY 38 (Jan Lost). Potem przeglądałem wyrywkowo.
PRS 1980: nazwa ta sama, właściciel Stefania Lost.
PRS 1982: wciąż wykazany, nazwa i właściciel bez zmian. Dalej nie sprawdziłem.

nr 49 - PRS 410186
1947: Stocznia Rybacka, Gdańsk-Sianki, KS-150/15/401.
W PRS 1952: DZI 1 ("Belona", ex GDY 60), KS-150/15/401.
W PRS 1957 jako DZI 1 (SPRM "Belona", sygnał SNEH, ex DZI 60).
1964: skreślony, potem nie wykazany w rejestrach.
1972: wykazany w PRS jako KOŁ 91 (Mieczysław Szmit). Potem przeglądałem wyrywkowo.
PRS 1982: jako KOŁ 91 (Stanisław Kurdziel).
1987: skreślony z rejestru.
Potem jest niesprawdzona informacja, że został przebudowany na jacht OLIVER (PRS 631554)

nr 50 - PRS 410303
1948: Stocznia Rybacka Gdańsk-Sianki, KS-150/4/401.
W PRS 1952: GDY 39 ("Jedność Rybacka"), KS-150/4/401.
W PRS 1957 jako GDY 39 (SPRM "Jedność Rybacka", sygnał SOEG, bez ex-nazw)
1965: WŁA 18 (Augustyn Kroll).
1972: JAS 8 (Jan Kohnke).
PRS 1982: nazwa i właściciel bez zmian. Dalej nie sprawdzałem.

nr 51 - nie ma w PRS 1957 i dalszych

nr 52 - nie ma w PRS 1957 i dalszych

nr 53 - PRS 410302
1949: Stocznia Gdańska, MIR-20
W PRS 1952: GDY 166 ("Jedność Rybacka", ex HEL 48), bez symbolu budowy.
W PRS 1957 jako GDY 166 (SPRM "Jedność Rybacka", sygnał SOMQ, ex HEL 48).
1965: ŁEB 51 (Sznech Tadeusz i Hinc Stefan). Potem przeglądałem wyrywkowo, jest w PRS 1974, nie ma w PRS 1980. Za to w PRS 1988 pojawia się łódź rybacka KRS 17 (bud. Stocznia "Ustka", 1970 r. typ ŁRT-83s).

nr 54 - PRS 410030
W PRS 1952: GDY 146 (MCZ Gdynia), KS-150/13/401.

nr A - PRS 410093
1938: Stocznia Rybacka, Gdynia. Chyba typ MIR-20A.
Potem HEL 22, potem GDY 81, potem ŁEB 30. Skreślony po 1967 r. Więcej potem.

nr B - HEL 3 - p. nr 40

nr C - PRS 410326
1947: Stocznia Rybacka, Gdynia, MIR-20A/14/401.
W PRS 1952: KOŁ 26 ("Barka"), KS-150/14/401.
W PRS 1957 jako KOŁ 26 (PPiUR "Barka", sygnał SOIF, bez ex-nazw).
1959: GDY 53 (Augustyn Specht).
1961: WSG 10 (właściciel b.z.). Potem nie przeglądałem dokładnie.
PRS 1982: nazwa bez zmian, właściciel Andrzej Specht. Dalej nie sprawdzałem.

nr D - nie ma w PRS 1957 i dalszych
Jedyny ŚWI 68 to PRS 410266, ale:
1949: Stocznia Rybacka Gdynia, KG-177A/68/402.
W PRS 1957 jako KOŁ 36 (ex ŚWI 68).
1961: KOŁ 90.
1978: WŁA 34.
1979: HEL 35. 15.12.1981: zatonął, zginęły 2 osoby, 1 uratowany.

nr E - nie ma w PRS 1957 i dalszych.
Nie ma ŚWI 55. Jedyny GDY 147 to PRS 410196, ale:
1949: Darłowo, KD-153/11/405.
W PRS 1957 jako GDY 147 (ex HEL 31).
1963: WSG 11.
1967: ŁEB 41.
1970te: WŁA 42.
PRS 1982: nazwa i właściciel bez zmian. Dalej nie sprawdzałem.

nr F - ŁEB 51 - armatorem był Dzietczyk, czy Dzietczak (tylko taki występuje w PRS-ach). Jedyny ŁEB 51, który po 1973 r. wycofano z rejestru, to PRS 410302 (nr 53 w spisie na FOW). PRS mógł nie wyłapać zmiany armatora.

nr G - PRS 410107
1939: Stocznia Rybacka, Gdynia.
Potem LUF 26, GDY 9, JAS 42. Więcej potem.
1979: skreślony z rejestru PRS.
Ostatnio zmieniony 2012-02-05, 13:29 przez Marek T, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze:...JB z całym szacunkiem dla Twojej wiedzy o rybołówstwie kutrowym, ale przeczysz sam sobie:
JB pisze:W II kwartale 1949 roku PPM BARKA użytkowała:
3) Świ 57 (wł. MUR) ex Koł 25 ex Gdy 84 „Arka 91”; typ MIR-20a, bud. 1948, St. Sianki...
Zgadzam się, ale tak się zdarza, gdy dzielimy sie swoimi hipotezami, a nie informacjami z dokumentów. Stąd moja powściągliwość w prezentowaniu nowych hipotez.

Do MarkaT wysłałem mejla z moimi ustaleniami i hipotezami, po weryfikacji uzupełnię brakujące informacje. Na razie kilka uwag:
1. ARKA 21 to rzeczywiście Gdy 84, ale był to ex duński kuter HAVET, a nie jednostka typu MIR 20a;
2. KS-150/7/401 to ARKA 13, a nie ARKA 12;
3. W rocznikach PRS nie ma 4 kutrów tego typu, które zatonęły wczesniej.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:Zgadzam się, ale tak się zdarza, gdy dzielimy sie swoimi hipotezami, a nie informacjami z dokumentów. Stąd moja powściągliwość w prezentowaniu nowych hipotez.
No tak, ale dzięki forum może te hipotezy weryfikować....
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Marek T pisze:0...nr D - nie ma w PRS 1957 i dalszych
Jedyny ŚWI 68 to PRS 410266, ale:
1949: Stocznia Rybacka Gdynia, KG-177A/68/402.
W PRS 1957 jako KOŁ 36 (ex ŚWI 68).
1961: KOŁ 90.
1978: WŁA 34.
1979: HEL 35. 15.12.1981: zatonął, zginęły 2 osoby, 1 uratowany.
Wykaz jednostek MUR Szczecin z II kwartału 1949 roku
Świ 68; wł. MCH; uż. "Barka;
bud. Stogi 1947 r.;
15,0xx4,8x2,2 m; silnik Volund # 2537, 70/80 KM.
Wykaz jednostek PPiUR "Barka" w Kołobrzegu (26 listopada 1951 r.)
Świ 68
bud. St. Gdynia 1949 r.;
16,25xx5,02x1,72 m; silnik Volund, 100/120 KM.
Dwa różne kutry, jeden typu MIR 20a, drugi KG-177, Ten drugi otrzymał oznakę po pierwszym, ale nie wiem kiedy i jak nazwano pierwszą jednostkę (może Ust 56?)?
MarekT pisze:...nr E - nie ma w PRS 1957 i dalszych.
Nie ma ŚWI 55. Jedyny GDY 147 to PRS 410196, ale:
1949: Darłowo, KD-153/11/405.
W PRS 1957 jako GDY 147 (ex HEL 31).
1963: WSG 11.
1967: ŁEB 41.
1970te: WŁA 42.
PRS 1982: nazwa i właściciel bez zmian. Dalej nie sprawdzałem...
W 1948 roku Związek Walki Młodych otrzymał kuter o oznace Gdy 147, wkrótce zmienionej na Świ 55, a w październiku 1950 r. na Koł 25.

JB
Ostatnio zmieniony 2012-02-11, 14:34 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Spis, który zamieściłem, jest oparty WYŁĄCZNIE na rejestrach PRS. W związku z tym zapis nie ma w PRS 1957 i dalszych należy rozumieć dosłownie - że ten numer nie występuje w dostępnych mi rejestrach PRS. Nie wyklucza to, że taki kuter mógł istnieć, a nie być wykazany w drukowanym rejestrze.
JB pisze:Świ 68; wł. MCH; uż. "Barka;
bud. Stogi 1949 r.;
15,0xx4,8x2,2 m; silnik Volund # 2537, 70/80 KM.
Próbowałem znaleźć kuter o tym numerze silnika, ale nie udało mi się - ani w PRS 1957, ani w PRS 1959. Mogę jedynie domniemywać, że mógł być na KS-150/3 lub KS-150/5, bo następne silniki (2538 i 2539) były na KS-150/4 i KS-150/6.
ODPOWIEDZ