Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: AvM »

AvM pisze:Stocznia Polnocna zbudowala
wg typu MIR-20 7 kutrow oznaczonych 1-7
w tym NPo-10
w 1946-47
AvM pisze: wg typu MIR-20A 8 kutrow oznaczonych S1- S8, w tym
S4 (Arka 17) S5 (Arka 15), S6 (Arka 16)
w 1948
AvM pisze:Stocznia Rybacka w Darlowie
Znane sa tylko ... GD-28 ....
Nie wiem byl to artykul Kolickiego W BO
Ostatnio zmieniony 2011-06-15, 11:58 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

AvM pisze:Stocznia Polnocna zbudowala
...
wg typu B-368 R
kuter Bobr (Gdy-19)

wyg typu B-368 /II
S-156/1 MIODYNSKI
S-162/2 do S-168/8 dla Arki

wyg typu B-368 /III
S-125/1 do S132/8 dla Arki (Arka 105,??,??,102,103,104,110,112)
S133/9 do S-145/21
S-157/22 do S-160/25 dla Arki
S-162/26 dla Arki
Dotychczasowa dyskuja wyraźnie pokazuje, że brak jest rzetelnego opracowania dotyczącego rozwoju polskiej floty rybackiej po II wojnie swiatowej. Ksiązka Wiesława Bladego "Polska flota rybacka w latach 1921-2001", która próbuje przedstawić ten temat, jest pełna błędów i braków. Także informacje - które przedstawił AvM - na podstawie artykułów z "budownictwa Okrętowego", nie są do końca kompletne, sa też w nich luki. Najpełniej, ale niezwykle skrótowo, przedstawione są dzieje kutrów rybackich (ale tylko z perspektywy roku 1961) w książce Jerzego Micińskiego i Stefana Kolickiego "Pod polską banderą".
Na przykładzie typu B-368 pokażę (korzystając z dokumentów archiwalnych) jak nieuporzadkowane są informacje o tych kutrach. Miciński i Kolicki podają nazwy 41 kutrów tego typu. W Stoczni Gdańskiej zbudowano 13 kutrów (w tym 3 typu B-368/N6), wynika więc że w Stoczni Północnej zbudowano 28 jednostek tego typu (z tego 11 kadłubów zostało wyposażonych w Stoczni Rybackiwj w Gdyni). AvM cytuje artykuł z którego wynika, że w Stoczni Pólnocnej zbudowano 1+26+8 = 35 kutrów tego typu, mamy więc różnicę 7 jednostek.
40 kutrów trafiło do PPiUR ARKA, gdzie nazwano je: ARKA 1 -- 10, ARKA 40, ARKA 101 -- 129, jeden początkowo został przekazany prywatnekj spółce, którą tworzyli Zygmunt Medyński (a nie MIodyński), Hieronim Zaremba i inni (otrzymał oznakę rybacką Gda 19). Kuter ten, prxzebudowany wkrótce według projektu B-368R, trafił do Polskiego Ratownictwa Okrętowego, gdzie służył pod nazwą BÓBR.
Według mnie nie zbudowano (albo nieukończono) kutrów projektu B-368/II o numerach od 3 do 8 (## stoczniowe S-163 -- 168), nie ma ich w spisach kutrów z 1951 i 1956 roku.
AvM pisze:Stocznia Polnocna zbudowala
wg typu MIR-20 7 kutrow oznaczonych 1-7
w tym NPo-10
wg typu MIR-20A 8 kutrow oznaczonych S1- S8, w tym
S4 (Arka 17) S5 (Arka 15), S6 (Arka 16)
Według mojej wiedzy Stocznia Północna wybudowała tylko 7 kutrów typu MIR-20A, w tym oczywiście Npo 10.
Chemik pisze:A czy któryś z panów potrafi powiedzieć ile kutrów typów MIR-20a i KS-150 zbudowano po wojnie?
To pytanie pokazuje, że brak nam podstawowych informacji o budowie kutrów po wojnie. W. Blady podaje liczbę 16 jednostek, co jest na pewno wartością nieprawdziwą. Miciński i Kolicki podają liczbę 40 kutrów (typów MIR-20, MIR-20A i KS-150) użytkowanych w 1961 roku. Moje szacunki wykazują, że spośród nich 16-17 zbudowano przed wojną. Doliczając 4 kutry, które zatonęły przed 1961 rokiem wychodzi, że po wojnie zbudowano około 27 kutrów (prawdziwa liczba nie powinna różnić się od podanej o więcej niż 2).
AvM pisze:Produkcj Stoczni Rybackiej Gdansk-Sianki
...
N-10-15 MIR-20A niezaczete, stoczne zamknieto
Z dokumentu GIRM "Plan przewidywanych terminów ukończenia budowy kutrów na poszczególnych stoczniach rybackich" (Sopot, 5 lipca 1947 roku):
Stocznia Stogi (dawniej Sianki): N 10 (60% zaawansowania budowy, ukończenie przewidziane w sierpniu 1947 r.), N 11 (45%, IX), N 12 (39%, X), N 13 (17%, XI), N 14 (21%, XI), N 15 (4%, XII). Być może budowy niedokończono, albo dokończono gdzieś indziej.
Stocznię Rybacką w Siankach przekazano 1 kwietnia 1948 roku GUKF w Warszawie bezpłatnie, na 10 lat.
JB
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: AvM »

JB pisze:Także informacje - które przedstawił AvM - na podstawie artykułów z "budownictwa Okrętowego", nie są do końca kompletne, sa też w nich luki.
Janie nie wiesz a piszesz :-(

Dane ze Stoczni Polnocnej pocjhodza z moich notatek z tajnego spisu stoczni do ktorego mialem dostep w latach 80-tych.

Dane ze Stoczni Szczecinskiej z historii tej stoczni wydanej w cyhba 1996.

AvM
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze: Dotychczasowa dyskuja wyraźnie pokazuje, że brak jest rzetelnego opracowania dotyczącego rozwoju polskiej floty rybackiej po II wojnie swiatowej. Ksiązka Wiesława Bladego "Polska flota rybacka w latach 1921-2001", która próbuje przedstawić ten temat, jest pełna błędów i braków. Także informacje - które przedstawił AvM - na podstawie artykułów z "budownictwa Okrętowego", nie są do końca kompletne, sa też w nich luki. Najpełniej, ale niezwykle skrótowo, przedstawione są dzieje kutrów rybackich (ale tylko z perspektywy roku 1961) w książce Jerzego Micińskiego i Stefana Kolickiego "Pod polską banderą".
Może więc warto pokusić się o opracowanie choćby wykazów zbudowanych kutrów rybackich (co prawda flota pomocnicza też się oto aż prosi), zawierające ich losy i charakterystyki?
JB pisze:
AvM pisze:Stocznia Polnocna zbudowala
wg typu MIR-20 7 kutrow oznaczonych 1-7
w tym NPo-10
wg typu MIR-20A 8 kutrow oznaczonych S1- S8, w tym
S4 (Arka 17) S5 (Arka 15), S6 (Arka 16)
Według mojej wiedzy Stocznia Północna wybudowała tylko 7 kutrów typu MIR-20A, w tym oczywiście Npo 10.
AvM pisze:Dane ze Stoczni Polnocnej pochodza z moich notatek z tajnego spisu stoczni do ktorego mialem dostep w latach 80-tych.
Czyli wychodzi na to, iż dane "agenta" AvM są bardzo rzetelne :-)
JB pisze:
Chemik pisze:A czy któryś z panów potrafi powiedzieć ile kutrów typów MIR-20a i KS-150 zbudowano po wojnie?
Moje szacunki wykazują, że spośród nich 16-17 zbudowano przed wojną. Doliczając 4 kutry, które zatonęły przed 1961 rokiem wychodzi, że po wojnie zbudowano około 27 kutrów (prawdziwa liczba nie powinna różnić się od podanej o więcej niż 2).

Według wykazu kutrów MIR-owskich zbudowanych w Stoczni Rybackiej w Gdyni, autorstwa wzmiankowanych już tu panów B. Hurasa i M. Twardowskiego przed wojna zbudowano 3 kutry typu MIR-20 i 20 kutrów typu MIR-20a, 3 dalsze w chwili wybuchu wojny znajdowały się w budowie.
JB pisze:
AvM pisze:Produkcj Stoczni Rybackiej Gdansk-Sianki
N-10-15 MIR-20A niezaczete, stoczne zamknieto
Z dokumentu GIRM "Plan przewidywanych terminów ukończenia budowy kutrów na poszczególnych stoczniach rybackich" (Sopot, 5 lipca 1947 roku):
Stocznia Stogi (dawniej Sianki): N 10 (60% zaawansowania budowy, ukończenie przewidziane w sierpniu 1947 r.), N 11 (45%, IX), N 12 (39%, X), N 13 (17%, XI), N 14 (21%, XI), N 15 (4%, XII). Być może budowy niedokończono, albo dokończono gdzieś indziej.
Zwłaszcza N 10 mógł być gdzieś dokończony, bo stan zaawansowania N15 nie rokuje na to nadziei...
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze:
AvM pisze:Stocznia Polnocna zbudowala
wg typu MIR-20 7 kutrow oznaczonych 1-7
w tym NPo-10
wg typu MIR-20A 8 kutrow oznaczonych S1- S8, w tym
S4 (Arka 17) S5 (Arka 15), S6 (Arka 16)
JB pisze:Według mojej wiedzy Stocznia Północna wybudowała tylko 7 kutrów typu MIR-20A, w tym oczywiście Npo 10.
AvM pisze:Dane ze Stoczni Polnocnej pochodza z moich notatek z tajnego spisu stoczni do ktorego mialem dostep w latach 80-tych.
Czyli wychodzi na to, iż dane "agenta" AvM są bardzo rzetelne :-)
Oby się pan nie zdziwił. Moje dane są równie rzetelne jak podane przez AvM. Pochodzą wyłacznie z dokumentów archiwalnych, w tym tajnych (oczywiście swego czasu).
Chemik pisze:
JB pisze: Z dokumentu GIRM "Plan przewidywanych terminów ukończenia budowy kutrów na poszczególnych stoczniach rybackich" (Sopot, 5 lipca 1947 roku):
Stocznia Stogi (dawniej Sianki): N 10 (60% zaawansowania budowy, ukończenie przewidziane w sierpniu 1947 r.), N 11 (45%, IX), N 12 (39%, X), N 13 (17%, XI), N 14 (21%, XI), N 15 (4%, XII). Być może budowy niedokończono, albo dokończono gdzieś indziej.
Zwłaszcza N 10 mógł być gdzieś dokończony, bo stan zaawansowania N15 nie rokuje na to nadziei...
To jest nieuprawnione wróżenie z fusów. Kuter, rozpoczety w Stoczni Rybackiej Gdańsk-Sianki z numerem budowy 15, został ukończony w 1948 roku i przekazany spóldzielni "Bellona" z oznaczeniem rybackim Dzi 60.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Kutry MIR-20A, KS-150
Kutry przedwojenne rewindykowane z Niemiec:
1) Gdy 14 [MIR 20, Lech] --> Der 6 --> ... --> Koł 3;
2) Gdy 67 [MIR 21, Ludwika] --> Der 8 --> ... --> Dzi 3;
3) Kuź 17 [MIR 22, Rekin] --> Kuź 68 --> ... --> ?;
4) Gdy 27 [MIR 33, Donata] --> WsG 21 --> ... --> ?;
5) Hel 6 [MIR 35, Emilia] --> Hel 43;
6) Gdy 83 [MIR 36, Filip] --> Koł 26 --> Dar 26 --> ... -- >Wła 95;
7) Kuź 16 [MIR 37, Felicja] --> Hel 19 --> ... --> Wła 44;
8) Hel 22 [MIR 39, Ignacy] --> Gdy 81;
9) Gdy 94 [MIR 42, Gabryela] --> Gdy 18;
10) Gdy 95 [MIR 43, Henryk] --> Gdy 9;
Kutry przedwojenne które pozostały w kraju:
11) Jas 4 [MIR 28, Brygida] --> Jas 1;
12) WWs 5 [MIR 29, Bernard] --> WWs 5 --> Wła 5;
13) Chł 30 [MIR 31, Cyryl] --> Chł 3 --> ... --> ?;
14) Gdy 61 [MIR 34, Edward] --> Gdy 29;
15) Jas 6 [MIR 38, Irena] --> Jas 66;
16) Gdy 29 [MIR 41, Helena] --> Gdy 3;
Dane podano w układzie:
Przedwojenna oznaka rybacka [nazwa MIR, nazwa własna] --> powojenna oznaka rybacka --> oznaka rybacka w 1961 r..
W książce Micińskiego i Kolickiego, po oddzieleniu oznak kutrów zbudowanych po wojnie, pozostają jeszcze 4 nazwy: Gdy 51, Gdy 113, Jas 12, Wła 40 (a mam 3 znaki zapytania).
Stąd moje oszacowanie, że po wojnie pływało 16-17 kutrów przedwojennych tego typu (w 1948 roku w wykazach jest 16 kutrów).

Biorąc liczbę 40 kutrów typu MIR-20 (różnych wersji) użytkowanych w 1961 roku (Miciński i Kolicki) i dodając 4 zatopione w latach 1948-1960 (WsG 23, Gdy 146, Gdy 51 i Łeb 18) mamy 44 kutry, z tego 16-17 przedwojennych i 28-27 powojennych.

I teraz mamy wersję AvM:
15 kutrów (7+8) zbudowanych w Stoczni Północnej,
9 – zbudowanych w Stoczni Rybackiej w Gdyni,
4 – zbudowane w stoczni w Siankach (kadłuby) i wyposażone w Gdyni, czyli łącznie 28 jednostek.

Według mnie zbudowano po wojnie 27 lub 28 kutrów:
7 – w Stoczni Północnej, początkowe oznaki rybackie:
NPo 10 (użytkownik prywatny), Gdy 21 (Arka 14), Gdy 65 (Arka 15), Gdy 137 (Arka 16), Gdy 138 (Arka 17), Gdy 80 (Arka 23) i Gdy 94 (Arka 25),
8 lub 9 – zbudowanych w Stoczni Rybackiej w Gdyni (znam 8 numerów budowy: 17, 18, 20, 47, 48, 49, 50, 51),
12 – zbudowanych w stoczni w Siankach (kadłuby, numery budowy: 4 -- 15) i wyposażone w Gdyni (ile?, może 8 kadłubów wyposażano w Stoczni Północnej, choć nie spotkałem się z taką informacją).
Łącznie daje to liczbę 27-28 jednostek.

Dla poparcia tezy AvM należałoby podać oznaki rybackie pozostałych 8 kutrów zbudowanych w Stoczni Pólnocnej (nie ma ich w wykazach PRS).

JB
Ostatnio zmieniony 2011-06-23, 10:55 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Cieszę się, że mamy możliwość porównania źródeł... na razie muszę lecieć do roboty... ale jutro zagłębię się pańskie w posty :-)
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Historia budowy kutrów typu MIR-20A po wojnie zaczęła się jesienią 1945 roku.
Dyrektor Stoczni nr 3 (na pieczątce: Zjednoczenie Stoczni Polskich, Stocznia Nr 3 w Gdańsku (b. Waggon-Fabrik A.G.), to późniejsza Stocznia Północna) , inż. Henryk Giełdzik, napisał list (z datą 12 września 1945 r.) do Delegatury Departamentu Morskiego Ministerstwa Przemysłu (adres: Sopoty, ul. Obrońców Westerplatte 7) w którym oferował budowę 5 kutrów MIR 20a.
Miały być to kutry o długości 15,0 m (14,25 m na linii wodnej), szerokości 4,90 m (4,80 m na linii wodnej) i maksymalnym zanurzeniu 2,05 m. Miały mieć wyporność około 43 m3 i powierzchnię żagli ok. 40 m2. Napędzane miały być dwusuwowym, dwucylindrowymi silnikami firmy Bolinder (typ B20 M21), które przy 425 obrotach na minutę osiągały moc 70 KM.
Oferta została przyjęta, pod koniec roku 1945 zamówiono 7 takich jednostek (numery budowy S-2 -- S-8) jednocześnie zamawiając w Stoczni Rybackiej w Gdyni (podległej MIR) 5 takich kutrów. Otrzymały tam numery budowy od # 17 do # 21.

Sytuacja w 1946 roku jest znana, bo zachowały się comiesięczne sprawozdania MIR dla Generalnego Inspektoratu Rybołówstwa Morskiego (przejął sprawy rybołówstwa od Delegatury Departamentu Morskiego). Plan na rok 1946 przewidywał zakończenie budowy 12 kutrów zamówionych w 1945 r. i wybudowanie 33 nowych kutrów (stocznie MIR – 20 jednostek, ZSP – 13). Ale w lipcu 1946 r., w piśmie dyrektora GIRM, pada uwaga, że przyznane środki wystarczą na budowę zaledwie 10 kutrów (ostatecznie rozpoczęto budowę 26 kutrów w stoczniach MIR). Być może planowane kutry ze Stoczni Północnej (8 z 13) otrzymały wstępnie numery budowy (? S-9 -- S 16), a później zamówienie anulowano (lub przeniesiono zamówienie do stoczni w Siankach). Wtedy informacje, które podał AvM są zgodne z tym co napisałem, przyjmując, że przepisywał on z listy stoczniowej jednostki zarówno ukończone , jak również tylko zamówione (ta uwaga odnosi się też do dyskusji o kutrach typu B-368).
W marcu 1946 r. w budowie było 17 kutrów, doszły kutry (ale nie typu MIR-20A) budowane w Siankach – 3 jednostki i Derłowie (tak wówczas nazywano Darłowo) – 2 jednostki.
W lipcu 1946 r. w stoczniach podległych MIR budowano 16 kutrów: 5 typu MIR 20a w Stoczni Rybackiej w Gdyni, 6 w Stoczni Rybackiej w Gdańsku (Sianki), w tym 3 typu MIR 20a (jeden rozpoczęty w lipcu) i 5 w Derłowie.
1 października w budowie były 42 kutry: 29 w stoczniach MIR (Gdynia, Gdańsk-Sianki/Stogi, Derłów/Darłowo i Postomin/Ustka), 7 było budowanych przez ZSP (Stocznia Nr 3), a 6 – prywatnie.
Z tej liczby kutrów 12 budowano na obszarach podległych MUR Gdynia (6 w Stoczni Rybackiej w Gdyni oraz 6 prywatnie), 15 – MUR Gdańsk (stocznia Nr 3 – 7 sztuk i stocznia w Siankach – 8 sztuk) oraz 15 – MUR Darłowo (w Darłowie i w Ustce ).
Spośród 42 kutrów 10 było ukończonych, czekały na wodzie na montaż silników (brak silników był największą bolączką budownictwa kutrów dla rybołówstwa, silniki zamówiono w kwietniu 1946 r. w duńskich firmach Vølund i Tuxham - łacznie 20 sztuk - oraz szwedzkich: Skandia i Bolinder, silniki June-Munktell, łacznie 35 sztuk).
W listopadzie oddano do użytku pierwszy kuter ze stoczni w Gdyni (prawdopodobnie był to WsG-23), Rozpoczęto tam budowę następnych 2 kutrów typu MIR-20A (był to siódmy i ósmy kuter tego typu budowany w tej stoczni).
W grudniu ze stoczni w Stogach przeholowano jeden kuter (lub dwa) do stoczni w Gdyni (prawdopodobnie typu KS-150).

W sumie zbudowano i oddano do eksploatacji - w roku 1946 - 4 kutry, w tym 3 typu MIR-20A ze stoczni w Gdyni dla użytkowników prywatnych (Urbanek - WsG 23, Kołos i Saczewa - WsG 26 oraz Gabryszczak - WsG 30).

Rok 1947 nie jest tak dokładnie opisany w dokumentach archiwalnych. Z cytowanego już dokumentu GIRM, opisującego stan budowy kutrów na dzień 1 czerwca, wynika, że w Stoczni Rybackiej w Gdyni oddano już do użytku 4 kutry typu MIR 20a (## budowy: 18 -- 21), zaś 5 takich kutrów było na różnych etapach budowy:
# 17 (97% wykończenia, planowane ukończenie budowy w sierpniu 1947 r.);
# 48 (64%, VIII);
# 49 (64%, IX);
# 50 (64%, IX);
# 51 (64%, IX).
Stocznia w Stogach: oddano do użytku kutry typu MIR 20a o ## budowy 5 i 8 (zapisane we wspomnianym dokumencie na konto Stoczni Rybackiej w Gdyni, być może tam dokończono ich budowę; przydzielone numery budowy to 2 spośród: # 47, # 52, # 53, # 55), budowa innych była w różnym stadium:
# 4 (83%, czeka na silnik);
# 6 (84%, czeka na silnik);
# 7 (84%, czeka na silnik);
# 9 (80%, VII);
dla ## 10-15 informacje podałem poprzednio.

Spośród 7 kutrów MIR -20A budowanych w Stoczni nr 3 w Gdańsku jeden miał już zainstalowany silnik Deutz o mocy 75 KM, dwa czekały na wodzie na silniki, dwa miały być wykończone w lipcu, a dwa w sierpniu 1947 roku. Z innych dokumentów wynika, że większość z nich została oddana do eksploatacji w roku 1948 (co najmniej 6).

W sumie pokrótce opisałem tutaj budowę 28 kutrów typu MIR-20A, część jednostek oddano do eksploatacji dopiero w 1948 roku (ze względu na brak silników).

JB
Ostatnio zmieniony 2012-02-03, 21:02 przez JB, łącznie zmieniany 9 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: AvM »

z a dane ktore podalem nei dam soebie palca obciac
Sa one cos 25 lat stare i nie mam juz notatek.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Kilka uzupełnień do poprzedniego postu.

7 grudnia 1945 roku odbyło się uroczyste założenie piątej stępki pod kuter w Stoczni Rybackiej w Gdyni. Oznacza to, że w tej stoczni najwcześniej rozpoczęto budowę kutrów typu MIR-20A.

Z karty rejestracyjnej kutra przedsiębiorstwa „Arka”:
Oznaka rybacka: GDY 80
Nazwa: ARKA 23
Budowa: 1948 r., Stocznia Północna
Numer karty rejestracyjnej: 56
Wejście do eksploatacji: 23 lipca 1948 r.
Długość – 15,05 m, długość na linii wodnej – 13,58 m, szerokość całkowita – 4,80 m, szerokość na linii wodnej – 4,56 m, zanurzenie – 2,05 m, wysokość burty nad linia wodną – 2,20 m
Napęd: silnik semi-diesel Skandia o mocy 85 KM
Prędkość: 8 w
Pojemność: 29,03 BRT (82,2 m3), 9,04 NRT (25,6 m3)
Nośność: 8 t
Radiostacja (sygnał wywoławczy – SODJ)

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze: Z karty rejestracyjnej kutra przedsiębiorstwa „Arka”:
Oznaka rybacka: GDY 80
Nazwa: ARKA 23
Budowa: 1948 r., Stocznia Północna
Numer karty rejestracyjnej: 56
Wejście do eksploatacji: 23 lipca 1948 r.
Długość – 15,05 m, długość na linii wodnej – 13,58 m, szerokość całkowita – 4,80 m, szerokość na linii wodnej – 4,56 m, zanurzenie – 2,05 m, wysokość burty nad linia wodną – 2,20 m
Napęd: silnik semi-diesel Skandia o mocy 85 KM
Prędkość: 8 w
Pojemność: 29,03 BRT (82,2 m3), 9,04 NRT (25,6 m3)
Nośność: 8 t
Radiostacja (sygnał wywoławczy – SODJ)
:o jestem pod wrażeniem..... posiada pan ich więcej?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Tak, widziałem karty rejestracyjne wszystkich kutrów "Arki" z lat 1948-1950. Także tych przekazanych PPM "Barka".
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Taki mały wykazik mi się stworzyło.... jako punkt odniesienia dla jednostek powojennych przyjąłem rok 1961

1) LECH, Gdy 14 (MIR 20)(St. Rybacka w Gdyni, 1937)(Jakub Dettlaff II) --> X.1939 LECH(?) Got 14 --> NFV 2 --> MA 1 --> 31.VIII.1946 Der 6 (Wacław Grzelak - w 1947) --> Dar 6 --> Dzi 68 --> Koł 3 (Bałtyk- w 1961) --> dalsze losy ?
2) LUDWIKA, Gdy 67 (MIR 21)(St. Rybacka w Gdyni, 1937)(Ludwik Staszewski) --> X.1939 LUDWIKA(?) Got 67 --> NFV 1 --> Go 42 --> 31.VIII.1946 Der 8 (Bolesław Tomicki - w 1947); --> Dar 8 --> Dzi 75 --> Koł 4 --> Dzi 3(Bellona - w 1961) --> dalsze losy ?
3) REKIN, Kuź 17 (MIR 22)(St. Rybacka w Gdyni, 1937)(Edmund Budzisz) --> X.1939 REKIN(?) Kuß 17 --> Kra 2 --> III.1946 Luf 135 (Fishery Control Board) --> 31.VIII.1946 Kuź68 (Edmund Budzisz - w 1947) --> * --> dalsze losy ?
4) BRYGIDA, Jas 4 (MIR 28)(St. Rybacka w Gdyni, 1937)(Adam Długi) --> X.1939 BRYGIDA(?) P. Hei 4 --> Kriegsmarine --> po III.1945 Jas 1 (Jan Długi, w II. poł. 1945 zarekwirowany przez PMW; zwrócony po 5 miesiacach na początku 1946 - Adam Długi - w 1947 i w 1961) --> Wła 30 --> dalsze losy ?
5) BERNARD, WWs 5 (MIR 29)(St. Rybacka w Gdyni, 1937)(Jakub Myślisz) --> X.1939 BERNARD(?) Gro 5 --> po III.1945 WWs 5 (Jakub Myślisz - w 1947) --> Wła 5 (Gryf - w 1961) --> dalsze losy ?
6) CECYLIA, Gdy 35 (MIR 30)(St. Rybacka w Gdyni, 1937)(Mikołaj Deppisz) --> losy po IX.1939 ?? Być może sprzedany w Norwegii w IV. kw. 1939.
7) CYRYL, Chł 30 (MIR 31)(St. Rybacka w Gdyni, 1937)(Józef Czapp) --> X.1939 CYRYL(?) Chl 30 --> po III.1945 Chł 3 (Józef Czapp - w 1947) --> * --> dalsze losy ?
8 ) DANIEL, WWs 37 (MIR 32)(St. Rybacka w Gdyni, 1937)(Juliusz Dettlaff) --> X.1939 DANIEL(?) Gro 37 (Albert Dettlaff) --> Sas 23 --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany --> dalsze losy ??
9) DONATA, Gdy 27 (MIR 33)(St. Rybacka w Gdyni, 1937)(Feliks Wesserling) --> X.1939 DONATA(?) Got 27 --> Ki 336 --> 31.VIII.1946: WsG 21 (Leonard Muża - w 1947) --> * --> dalsze losy ?
10) EDWARD, Gdy 61 (MIR 34)(St. Rybacka w Gdyni, 1938)(Jakub Scheiba II) --> X.1939 EDWARD(?) Got 61 --> po III.1945: Gdy 29 (Antoni Scheiba - w 1947 i w 1961); --> wycofany ze służby w latach 80-tych
11) EMILIA, Hel 6 (MIR 35)(St. Rybacka w Gdyni, 1938)(Jan Myślisz) ) --> X.1939 EMILIA(?) Gro 44 --> 20.IV.1946 Hel 43 (Jan Myślisz - w 1947 i w 1961) --> dalsze losy ?
12) FILIP, Gdy 83 (MIR 36)(St. Rybacka w Gdyni, 1938)(Paweł Krüger) --> X.1939 FILIP(?) Got 83 (czy może Got 1?) --> Taucherboot 1 --> Thora --> L 2250 --> 21.XII.1946 Koł 26 (Stefan lub Szczepan Felisiak - w 1947); --> Dar 26 --> Ust 11 --> Ust 29 --> Wła 95 (Gryf - w 1961) --> dalsze losy ?
13) FELICJA, Kuź 16 (MIR 37)(St. Rybacka w Gdyni, 1938)(Wiktor Budzisz) --> X.1939 FELICJA(?) Kuß 16 --> Fle 125 --> 31.VIII.1946 Hel 19 (Leonard Budzisz - w 1947) --> Wła 44 (prywatny - w 1961) --> WsG 21 --> dalsze losy?
14) IRENA, Jas 6 (MIR 38)(St. Rybacka w Gdyni, 1939) --> X.1939 IRENA(?) P. Hei 6 --> 1947: Jas 66 (Ryszard Konhke - w 1947 i w 1961); --> dalsze losy ?
15) IGNACY, Hel 22 (MIR 39)(St. Rybacka w Gdyni, 1939) --> X.1939 IGNACY(?) Hela 22 --> 1947(?) Gdy 81 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy?
16) HELENA, Gdy 29 (MIR 41)(St. Rybacka w Gdyni, 1939)(Jan Hermann) --> X.1939 HELENA(?) Got 29 --> FORTUNA Got 3 --> po III.1945 Gdy 3 (Jan Hermann - w 1947 i w 1961) --> dalsze losy ?
17) GABRYELA, Gdy 94 (MIR 42)(St. Rybacka w Gdyni, 1939)(Hermann Krüger) --> X.1939 GABRYELA(?) Got 52 --> III.1946 Luf 20 (Fishery Control Board) --> 02.VI.1946 Gdy 18 (Michał Sołończyk - w 1947 i w 1961) --> Jas 65 --> Hel 36 --> ?
18) HENRYK, Gdy 95 (MIR 43)(St. Rybacka w Gdyni, 1939) --> po IX.1939 ??? --> III.1946 Luf 26 (Fishery Control Board) --> 11.IX.1946 Gdy 9 (Anastazy Konkol - w 1947 i w 1961) --> dalsze losy?
(możliwe, iż zmobilizowany w końcu VIII.1939 otrzymałby wówczas ozn. T-. z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe jest również, że zamiast litery "T" były litery "KT")
19) GUSTAW, Gdy 97 (MIR 44)(St. Rybacka w Gdyni, 1939) --> po IX.1939 Westerplatte --> Ki 353 --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? --> dalsze losy ??
(możliwe, iż zmobilizowany w końcu VIII.1939 otrzymałby wówczas ozn. T-. z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe jest również, że zamiast litery "T" były litery "KT") Uwaga możliwe iż w czasie wojny Niemcy używali go pod oznaczeniem Vit 5.
20) JEREMI, Gdy 98 (MIR 45)(St. Rybacka w Gdyni, 1939) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> po IX.1939 ??? --> III.1946 Luf 184 (Fishery Control Board) --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? --> dalsze losy ??
21) JANINA, znak ryb.? (MIR 46)(St. Rybacka w Gdyni, 1939) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 ??
22) KAROL, Gdy 92(?) (MIR 47)(St. Rybacka w Gdyni, 1939) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 ??
23) KRYSTYNA, znak ryb.?(MIR 48)(St. Rybacka w Gdyni, 1939) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 ??
25) bez nazwy (MIR 51)(St. Rybacka w Gdyni, ∞) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 ??
26) bez nazwy (MIR 52)(St. Rybacka w Gdyni, ∞) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 ??
27) bez nazwy (MIR 53)(St. Rybacka w Gdyni, ∞) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 ??
UWAGA: jedna z trzech nie ukończonych jednostek podobno otrzymała polski znak rybacki Gdy 89 ] i po ukończeniu służyła pod banderą niemiecką, lecz jej nazwa w tym okresie jest nieznana, od III.1946 jako Luf 129 (179) w ramach alianckiej Fishery Control Board, w 1947 oczekiwała na rewindykację
* - oznacza, że w 1961 roku nieznany jest numer rybacki tej jednostki, a mogą to być następujące kutry z 1961 roku:
a) Gdy 51 (prywatny - w 1961)
b) Gdy 113 (Jedność Rybacka - w 1961) (eks-Gda 15, eks-Wła 23) --> Łeb 7 --> Wła 10 --> Jas 79 - dalsze losy ?
c) Jas 12 (prywatny - w 1961)
d) Wła 40 (prywatny - w 1961)
przy czym czwarta, nieprzyporządkowana jednostka może być „kontynuacją losów” jednego z „zaginionych w zawierusze wojennej” kutrów. W przypadku gdyby nie było czwartej jednostki wówczas byłoby o jeden więcej kutrów zbudowanych po wojnie.

28) WsG 23 (St. Rybacka w Gdyni, 1946) (Urbanek) †1948-1960
29) Gdy 41 (St. Rybacka w Gdyni, 1946) (Jedność Robotnicza - w 1961) --> Dar 19 --> Ust 29 --> Jas 91 --> dalsze losy ?
30) Gdy 96 (St. Rybacka w Gdyni, 1946) (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
Pozycje 29 i 30 zostały zbudowane jako: WsG 26 (Kołos i Saczewa) i WsG 30 (Gabryszczak) - brak informacji któremu konkretnie odpowiadają. Jest możliwe, że jeden z tych kutrów miał następnie takie nazwy:
Dzi 47 --> Dar 4 --> przed. IV.1949 Świ 69(Barka)
Numery stoczniowe - 18, 20 i 47

31) NPo 10 (St. Północna w Gdańsku, 1947) (prywatny) --> Gda 18 --> Gdy 85 --> Wła 102 (Gryf - w 1961) --> dalsze losy ?
32) Arka 18, Gdy 52 (?) (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 9, 1947)(Arka) --> po 1951 Wła 125 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> 1960? Gdy 31 (prywatny - w 1961) --> nie wykazywany w rejestrach PRS od 1964
33) Dar 11 (1947) --> Ust 12 (Łosoś) --> Jas 61 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
34) Dzi 8 (1947) --> Koł 27 --> Koł 2 (Bałtyk - w 1961) --> Koł 97 --> WsG 14 --> dalsze losy ?
35) Gdy 20 (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 7, 1947) (Arka) --> Ust 9 --> po 1951 Wła 77 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> 1959 Łeb 29 (10-lecie PRL - w 1961) --> Wła 47 --> dalsze losy ?
36) Gdy 47 (1947) (Jedność Rybacka - w 1961) --> dalsze losy ?
37) Arka 91, Gdy 84 (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, numer budowy 12, 1947) (Arka) --> Koł 25 --> przed XI.1951 Wła 64 (Arka --> 1.I. 1955 Szkuner - w 1961) --> 1960 Hel 23 --> Wła 66 ---> dalsze losy ?
38) Koł 27 (1947) (Barka) --> Jas 30 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
39) Koł 30 (1947) --> Koł 21 --> Gdy 24 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
40) Ust 3 (1947) --> Ust 20 --> Wła 90 (Gryf - w 1961) --> dalsze losy ?
41) Wła 51; (1947) (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
42) WsG 29 (1947) --> Gdy 95 --> Wła 103 (Gryf - w 1961) --> dalsze losy ?
43) Arka 15, znak rybacki? (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S-5, 1948) (Arka) --> Ust 13 --> po 1951 Wła 79 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> 1960 Gdy 65 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
44) Arka 14, Gdy 21 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, 1948) (Arka) --> Dar 48 --> Dar 13 --> 1956: BORA (PIHM, statek badawczy) --> po 1961: WsG 6 --> dalsze losy ?
45) Arka 25, Gdy 65 (1948) (Arka) --> Ust 53 --> Ust 10 --> Dar 18 --> Łeb 18 (10-lecie PRL - w 1961) --> dalsze losy ?
46) Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S-6, 1948) (Arka) --> Ust 54 --> po 1951 Wła 59 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner - w 1961) --> 1968 holownik portowy WŁADEK (Szkuner) (skreślony z PRS w 1970, oczekujący na kasację) --> VIII.1972: s/y BONAWENTURA, PZ-228 (Krzysztof Bussold) (nabyty w VIII.1972, w 1974 przeholowany na barce do Warszawy i rozpoczęcie przebudowy, wiosną 1975 przeholowany na barce do Gdańska, w celu dokończenia przebudowy, na początku 1993 zakończono prowadzona z przerwani przebudowę) --> nadal istnieje
47) Arka 17, Gdy 138 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S-4, 1948) (Arka) --> Ust 11 --> po 1951 Wła 78 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> 1960 Gdy 38 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
48) Dzi 60 (1948) --> Dzi 1 (Belona - 1961) --> Koł 91 --> dalsze losy ?
49) Gdy 39 (1948) (Jedność Robotnicza - w 1961) --> Wła 18 --> Jas 8 --> dalsze losy ?
50) Hel 48 (1949) --> Gdy 166 (Jedność Robotnicza - w 1961) --> dalsze losy ?
51) Hel 54 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
52) Jas 34 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy?
53) Gdy 51 †1948-1960
54) Gdy 146 †1948-1960
55) Łeb 18 †1948-1960
Stocznia Rybacka w Gdyni zbudowała (z wyjątkiem 1946 roku) sześć kutrów o numerach budowy 17, 48-51 oraz jeden jest nieznany; Stocznia nr 3 w Gdańsku zbudowała siedem kutrów o numerach S1-S7, natomiast Stocznia Rybacka w Siankach wodowała 12 kutrów o numerach budowy 4-15, które następnie ukończono prawdopodobnie w stoczni Rybackiej w Gdyni.
Dodałem jedną jednostkę o której zupełnie zapomnieliśmy, a nie ma jej w książce Micińskiego i Kolickiego. To kuter meteorologiczny(?) „Bora” należący w 1961 roku do PIHM (eks- Arka 14) - pozycja 44 w wykazie.
Poniżej 10 jednostek, których nazw nie udało się połączyć z kutrami istniejącymi w 1961 roku pozycje a), c) oraz e)-i), z całą pewnością są nazwami które posiadały przed 1955 rokiem.

a) Arka 12, Gdy 7 (1947)(Arka) --> Ust 8 --> po 1951 Wła 76 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> 1960 Łeb 28 --> Wła 38
b) Gdy 85 (1947) --> Wła 192 --> Dar 27 --> Ust 24 --> Jas 78
c) Hel 3 (St. Rybacka w Gdyni, 1947) (Augustyn Netzel - w 1947)
d) Koł 26 (1947) (Barka) --> Gdy 53 --> WsG 10
e) nazwa nieznana (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, 1947) --> przed IV.1949 Świ 68 (Barka)
f) Arka 23, Gdy 80 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, 1948) (Arka)
g) Arka 25, Gdy 94 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, 1948) (Arka)
h) Arka 91, Gdy 84 (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, 1948) (Arka) --> Koł 25 --> przed IV.1949 Świ 57 (Barka)
i) Gdy 147 (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, 1948) --> przed IV.1949 Świ 55 (Barka)
j) Ust 12 (1947) --> Jas 61 --> WsG 37

Teraz mogę się wziąć za B-368 :-)
Ostatnio zmieniony 2011-07-12, 10:54 przez Chemik, łącznie zmieniany 9 razy.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze:... Dodałem jedną jednostkę o której zupełnie zapomnieliśmy, a nie ma jej w książce Micińskiego i Kolickiego. To kuter meteorologiczny(?) „Bora” należący w 1961 roku do PIHM (eks- Arka 14) - pozycja 44 w wykazie...
Jerzy Miciński, Stefan Kolicki "Pod polską banderą", str.107: BORA (od 1956 r.) ex Dar 13, ex Dar 48, ex Gdy 21.
Rzeczywiście jest to 41 jednostka typu MIR-20/A//KS-150 książce Micińskiego i Kolickiego. Stąd mamy (z dokładnością do jednej jednostki) 28 (41+4-17) kutrów zbudowanych po wojnie.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:
Chemik pisze:... Dodałem jedną jednostkę o której zupełnie zapomnieliśmy, a nie ma jej w książce Micińskiego i Kolickiego. To kuter meteorologiczny(?) „Bora” należący w 1961 roku do PIHM (eks- Arka 14) - pozycja 44 w wykazie...
Jerzy Miciński, Stefan Kolicki "Pod polską banderą", str.107: BORA (od 1956 r.) ex Dar 13, ex Dar 48, ex Gdy 21.
Faktycznie jest, zbyt szybko wertowałem strony :D ....

Prośba do specjalistów od jachtów oraz jednostek pomocniczych (zarówno cywilnych jak i należących do PMW) o sprawdzenie następujących kutrów:

1) Autorzy KSP t. 4 podali, iż ostatni pływający przedwojenny kuter MIR-u (typu MIR-20/20a?) pływa jako jacht żaglowy Sawatour - weryfikacja tego jachtu, z naciskiem na jego losy zarówno przed przebudową, jak i losy "jachtowe".
KSP t.4 str.92 pisze:Ostatni ze zidentyfikowanych przedwojennych kutrów zbudowanych na zlecenie Morskiego Instytutu Rybackiego - jak wynika z badań Marka Twardowskiego - został w latach osiemdziesiątych przebudowany przez członków Bractwa Kutrowego na żaglowy jacht i nazwany "Sawatour"
Może więc Pan Marek T. uchyli nam choć rąbka tajemnicy który to MIR-owski kuter?

2) Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S6, 1948) (Arka) --> Ust 54 -->1957(?): Wła 59 (Szkuner - w 1961) --> WŁADEK (holownik?) --> 6.73: s/y BONAWENTURA, PZ-228 (prywatny) - jego losy jako holownika (?? - nie jestem pewny tej klasyfikacji) oraz losy "jachtowe".

3) BRYGIDA, Jas 4 (MIR 28)(St. Rybacka w Gdyni, 1937)(Adam Długi) --> X.1939 BRYGIDA(?) P. Hei 4 --> Kriegsmarine --> po III.1945 Jas 1 (początkowo w PMW; Adam Długi - w 1947 i w 1961) --> Wła 30 - w jakim okresie był w składzie PMW?
KSP t.4 str.92 pisze:Własnością Polskiej Marynarki Wojennej był kuter "Jas 1", używany do połowu ryb na potrzeby własne. Łowienie powierzono co prawda cywilnym rybakom pod kierunkiem Adama Długiego, lecz na kutrze zaokrętowany był podoficer marynarki wojennej jako jego dowódca.
Może i w tym przypadku Pan Marek T. pomoże nam wymazać "białe plamy"?

Uzupełniłem odrobinę losy przedwojennych MIR-ów
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Chemik pisze:... ostatni pływający przedwojenny kuter MIR-u (typu MIR-20/20a?) pływa jako jacht żaglowy Sawatour...
Może więc Pan Marek T. uchyli nam choć rąbka tajemnicy który to MIR-owski kuter?
Niniejszym uchylam. Prawdopodobnie istniało kilka jachtów o nazwie SAVATOUR.

SAVATOUR II to chyba przedwojenny ANTONI / GDY 26 Jana Nadolskiego - jeden z 4 dużych kutrów (40 BRT, 18 m długości) zbudowanych na zamówienie MIR w Stoczni Rybackiej w Gdyni. Numer budowy: MIR 24. W 1976 r. dokumentacja tego kutra przekazana została do Izby Morskiej w Szczecinie, w związku z planowaną przebudową na jacht. Oczywiście nie był to kuter typu MIR-20.

W PRS był zarejestrowany jeszcze SAVATOUR III - prawdopodobnie KG-177/72 (ostatni numer rybacki: HEL 20), zbudowany w 1949 w Stoczni Rybackiej w Gdyni.

Z jachtami przebudowanymi z kutrów jest taki kłopot: w PRS zmieniają im numer w rejestrze na "jachtowy" (zaczynający się od "6") i w spisach nie ma informacji, jaka był dawny numer (zaczynający się od "4"). Jest to o tyle uzasadnione, że są to przeważnie jednostki drewniane i przebudowa skutkuje wymianą praktycznie wszystkiego. Powstaje nowy statek, którego związek z kutrem rybackim jest tylko formalny. A my zostajemy z mniej czy bardziej prawdopodobnymi domysłami.
ODPOWIEDZ