Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

JAS 1 łowił dla marynarki wojennej na przełomie lat 1945 i 1946.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Chemik pisze:... Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S6, 1948) (Arka) --> Ust 54 -->1957(?): Wła 59 (Szkuner - w 1961) --> WŁADEK (holownik?) --> 6.73: s/y BONAWENTURA, PZ-228 (prywatny) - jego losy jako holownika (?? - nie jestem pewny tej klasyfikacji) oraz losy "jachtowe" ...
Tutaj mi się nie zgadza. Losy ARKI 16 (owszem, MIR-20/S-6) kończą mi się w 1970 r., kiedy go skreślono z PRS. Ostatni wpis w Rejestrze to holownik WŁADEK. Dalsze losy nieznane.

Natomiast BONAWENTURA to (wg informacji ustnej z PRS) kuter zbudowany w 1948 r. w Jastarni (prawdopodobnie sposobem gospodarczym; ostatnia nazwa ŁEB 50), który przebudowano na jacht w latach 1980tych. Nie mam pod ręką Rejestrów Jachtowych PRS, więc nie mogę sprawdzić BONAWENTURY w Rejestrze.
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 796
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Zelint »

Marek T pisze:Tutaj mi się nie zgadza. Losy ARKI 16 (owszem, MIR-20/S-6) kończą mi się w 1970 r., kiedy go skreślono z PRS. Ostatni wpis w Rejestrze to holownik WŁADEK. Dalsze losy nieznane.
MSiO 4/2002 Jacek Sieński "Kecz żebrowy Bonawentura"...
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Dziękuję Panie Marku!!!! :brawo:
Savatoura w takim razie usunę z wykazu. Natomiast czy Jas 1 był w składzie PMW? czy też PMW była jego "armatorem".....?
Dziękuje Panie Zelint za Bonawenturę!!!! :brawo:
Do MSiO rzadko zaglądam bo tam niewiele jest o "handlowcach", a o "rybakach" to już prawie nic nie ma....
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Zelint pisze:... MSiO 4/2002 Jacek Sieński "Kecz żebrowy Bonawentura"...
Dzięki za podpowiedź. Artykuł pisany jest ewidentnie na podstawie relacji właściciela, więc jest chyba najbardziej miarodajny.
Potwierdza to bałagan, który wprowadza PRS zmieniając numery rejestru.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Chemik pisze:... czy Jas 1 był w składzie PMW? czy też PMW była jego "armatorem".....?
Nie wiem. Marynarka odebrała właścicielowi kuter i sama podawała się za właściciela.
Ale kto był wówczas prawdziwym właścicielem? MUR zarejestrował go tuż po wojnie jako własność Jana Długiego. Ale umowę na połów MW podpisała z przedwojennym właścicielem (Adam Długi) i jemu kuter został zwrócony po 5 miesiącach.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Marek T pisze:
Zelint pisze:... MSiO 4/2002 Jacek Sieński "Kecz żebrowy Bonawentura"...
Dzięki za podpowiedź. Artykuł pisany jest ewidentnie na podstawie relacji właściciela, więc jest chyba najbardziej miarodajny.
Jeżeli chodzi o rys typu i losy Arki 16 do czasu zakupu przez p. Bussolda to autor mija się z naszymi ustaleniami.
Podaje on, iż było zbudowanych (z kontekstu wynika - przynajmniej ja tak zrozumiałem, iż było to po wojnie) 24 kutry MIR-20 i 16 MIR-20a oraz że odmiana "a" była budowana po wojnie. Podaje również, że w Stoczni Północnej (była to wówczas Stocznia nr 3) zbudowano 16 kutrów MIR-20a, czyli lokuje tam cała produkcję tej odmiany kutra (według swoich obliczeń)... Co do losów Arki 16 to zaprzecza sam sobie: najpierw pisze, ze kuter był własnością Arki do 1953 roku, by parę zdań dalej stwierdzić że do szkunera przekazała go Arka w 1967 roku. ja to rozsupłałem w ten sposób:
46) Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S6, 1948) (Arka) --> 1953 Ust 54 --> 1957 Wła 59 (Szkuner - w 1961) --> 1968 holownik portowy WŁADEK (Kapitanat Portu we Władysławowie?) (skreślony z PRS w 1970, oczekujący na kasację) --> VIII.1972: s/y BONAWENTURA, PZ-228 (Krzysztof Bussold) (nabyty w VIII.1972, w 1974 przeholowany na barce do Warszawy i rozpoczęcie przebudowy, wiosną 1975 przeholowany na barce do Gdańska, w celu dokończenia przebudowy, na początku 1993 zakończono prowadzona z przerwani przebudowę) --> nadal istnieje
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 796
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Zelint »

Chemik pisze:
Marek T pisze:
Zelint pisze:... MSiO 4/2002 Jacek Sieński "Kecz żebrowy Bonawentura"...
Dzięki za podpowiedź. Artykuł pisany jest ewidentnie na podstawie relacji właściciela, więc jest chyba najbardziej miarodajny.
Jeżeli chodzi o rys typu i losy Arki 16 do czasu zakupu przez p. Bussolda to autor mija się z naszymi ustaleniami.
Podaje on, iż było zbudowanych (z kontekstu wynika - przynajmniej ja tak zrozumiałem, iż było to po wojnie) 24 kutry MIR-20 i 16 MIR-20a oraz że odmiana "a" była budowana po wojnie. Podaje również, że w Stoczni Północnej (była to wówczas Stocznia nr 3) zbudowano 16 kutrów MIR-20a, czyli lokuje tam cała produkcję tej odmiany kutra (według swoich obliczeń)... Co do losów Arki 16 to zaprzecza sam sobie: najpierw pisze, ze kuter był własnością Arki do 1953 roku, by parę zdań dalej stwierdzić że do szkunera przekazała go Arka w 1967 roku. ja to rozsupłałem w ten sposób:
46) Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S6, 1948) (Arka) --> 1953 Ust 54 --> 1957 Wła 59 (Szkuner - w 1961) --> 1968 holownik portowy WŁADEK (Kapitanat Portu we Władysławowie?) (skreślony z PRS w 1970, oczekujący na kasację) --> VIII.1972: s/y BONAWENTURA, PZ-228 (Krzysztof Bussold) (nabyty w VIII.1972, w 1974 przeholowany na barce do Warszawy i rozpoczęcie przebudowy, wiosną 1975 przeholowany na barce do Gdańska, w celu dokończenia przebudowy, na początku 1993 zakończono prowadzona z przerwani przebudowę) --> nadal istnieje
Jacek Sieński czyli autor artykułu nie jest autorem morskim tylko dziennikarzem trójmiejskiej gazety "Dziennika Bałtyckiego". Ten artykuł w MSiO to pewnie przedruk z "DB" uzupełniony o planik. Zrobił wywiad z autorem, a resztę zapewne przepisał z jakiejś popularnej publikacji. Ale nie tylko on mija się z faktami. :wink:

Kuter WŁA-59 został przekazany do PPiUR "Szkuner" na mocy Zarządzenia Ministerstwa Żeglugi nr 264 z dnia 24 grudnia 1954 r. w sprawie utworzenia przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich "Szkuner". W paragrafie 10 tego zarządzenia jest mowa, że przedsiębiorstwu przydziela się do prowadzenia obiekty, urządzenia i środki stanowiące majątek terenowy Oddziału "Arki" we Władysławowie, w tym 31 kutrów, w tym m.in. 14 kutrów 15 metrowych, w tym wspomniany WŁA-59. Zarządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 1955 r. Po zmianie nazwy armatorem "Władka" dalej był "Szkuner". Nie wiem skąd się wziął ten Kapitanat Portu. Przy czym możliwe, że w ostatnich latach przed sprzedażą Panu Bussoldowi "Władek" służył nie jako holownik tylko jako pływający magazyn wód zaolejonych. Tutaj mogła mnie zawieść pamięć... Ale od 1971 roku holownikiem we Władysławowie był już "Franuś"...

Dane kutra na dzień 13 marca 1958 r.: Długość 15,00 m, szerokość 4,80 m, zanurzenie 2,05 m, BRT 22,63.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Zelint pisze:Ale nie tylko on mija się z faktami. :wink:
No cóż jestem tylko skromnym, dociekliwym hobbystą... :D
Zelint pisze:Kuter WŁA-59 został przekazany do PPiUR "Szkuner" na mocy Zarządzenia Ministerstwa Żeglugi nr 264 z dnia 24 grudnia 1954 r. w sprawie utworzenia przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich "Szkuner". W paragrafie 10 tego zarządzenia jest mowa, że przedsiębiorstwu przydziela się do prowadzenia obiekty, urządzenia i środki stanowiące majątek terenowy Oddziału "Arki" we Władysławowie, w tym 31 kutrów, w tym m.in. 14 kutrów 15 metrowych, w tym wspomniany WŁA-59. Zarządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 1955 r.
A czy mogłbyś Pan wymienić z nazw owe 14 kutrów?
Zelint pisze: Nie wiem skąd się wziął ten Kapitanat Portu.
przyznaje sie bez bicia ... przekombinowałem... :diabel:
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Dziś sprawdziłem w Rejestrze Jachtów PRS 2007. Podają, że BONAWENTURA to ex-WŁADEK. Założę się, że ta informacja została im przekazana przez właściciela. To samo powiedział Sieńskiemu, więc ten napisał to, co napisał.
Sieński chyba nawet nie zaglądał do Rejestrów PRS. Ciekawe, że w artykule powołuje się na świadectwo klasyfikacyjne z 1948 r. Wg mnie oznacza, to, że właściciel jachtu ma takie świadectwo i pokazał je Sieńskiemu.

Sprawdziłem też wymiary - mniej więcej się zgadzają: WŁA 59 miał długość rejestrową 13,65 m, a szerokość - 4,8 m. BONAWENTURA (wg artykułu Sieńskiego) odpowiednio 16,4 m (długość kadłuba), szerokość też 4,8 m.
Z kolei wymiary ŁEB 50 (9,7 rej. x 3,5 m) absolutnie nie odpowiadają BONAWENTURZE.

Wg Rejestrów PRS nazwę WŁADEK kuter otrzymał w 1969 r., a w 1970 skreślono go z rejestru.

Nawiasem mówiąc - uważam, że BONAWENTURA i BRYZA H są najładniejszymi z tych przebudowanych kutrów, które widziałem.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze:... ja to rozsupłałem w ten sposób:
46) Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S6, 1948) (Arka) --> 1953 Ust 54 --> 1957 Wła 59 (Szkuner - w 1961) --> ...
Skąd wziął się rok 1953 przy oznace UST 54? W moich notatkach jest inny rok i inna sekwencja oznak.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:
Chemik pisze:... ja to rozsupłałem w ten sposób:
46) Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S6, 1948) (Arka) --> 1953 Ust 54 --> 1957 Wła 59 (Szkuner - w 1961) --> ...
Skąd wziął się rok 1953 przy oznace UST 54? W moich notatkach jest inny rok i inna sekwencja oznak.
JB
Sekwencja jest zapożyczona z list Zientary, rok 1953 z artykułu w MSiO, skoro jest inaczej to proszę o sprostowania...
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 796
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Zelint »

Chemik pisze:A czy mogłbyś Pan wymienić z nazw owe 14 kutrów?
Mógłbym. Jak przestaniesz mi panować... :wink:

Typu MIR-20 [7]: WŁA-59, -64, -76, -77, -78, -79 i -125.
Typu KG-152 [5]: WŁA-65, -66, -126, -127 i -129.
oraz WŁA-128 zbudowany w Wielkiej Wsi przez Leona Ledke.

Razem 13, a nie 14. W zarządzeniu jest błąd, bo wynika z niego, że miano przekazać 14 kutrów 15 metrowych, 9 -17 metrowych i 8 -24 metrowych, a przekazano 13 -15 metrowych, 10 -17 metrowych i 8 -24 metrowych. A może WŁA-41 został zakwalifikowany jako 15 metrowy mimo, że wg. świadectwa miał długość 16,24 metra czyli więcej niż kutry typu B-368, których długość moje zestawienie podaje od 16,01 do 16,24 metra...

Mam gdzieś wykaz do kiedy każdy z nich pływał pod flagą "Szkunera" ale to zestawienie się nie przeprowadziło ze mną do Gdyni i zostało we Władysławowie. Tak więc w tym zakresie nie zaspokoję Twojej ciekawości.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Zelint pisze:
Chemik pisze:A czy mogłbyś Pan wymienić z nazw owe 14 kutrów?
Mógłbym. Jak przestaniesz mi panować... :wink:
To się da zrobić... ;)
Zelint pisze:Typu MIR-20 [7]: WŁA-59, -64, -76, -77, -78, -79 i -125.
Typu KG-152 [5]: WŁA-65, -66, -126, -127 i -129.
oraz WŁA-128 zbudowany w Wielkiej Wsi przez Leona Ledke.
Dzięki!!!!!
Zelint pisze:Mam gdzieś wykaz do kiedy każdy z nich pływał pod flagą "Szkunera" ale to zestawienie się nie przeprowadziło ze mną do Gdyni i zostało we Władysławowie. Tak więc w tym zakresie nie zaspokoję Twojej ciekawości.
Gdybyś miał je kiedyś pod ręką to prosiłbym o wklepanie do tematu
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Zelint pisze:...Typu MIR-20 [7]: WŁA-59, -64, -76, -77, -78, -79 i -125.
Typu KG-152 [5]: WŁA-65, -66, -126, -127 i -129.
oraz WŁA-128 zbudowany w Wielkiej Wsi przez Leona Ledke.
Małe uściślenia: WŁA-64 i WŁA-125 były oznaczane jako typ KS-150, zaś WŁA-126 i WŁA-127 - jako typ JO-2.
Zelint pisze:...Razem 13, a nie 14. W zarządzeniu jest błąd, bo wynika z niego, że miano przekazać 14 kutrów 15 metrowych, 9 -17 metrowych i 8 -24 metrowych, a przekazano 13 -15 metrowych, 10 -17 metrowych i 8 -24 metrowych. A może WŁA-41 został zakwalifikowany jako 15 metrowy mimo, że wg. świadectwa miał długość 16,24 metra czyli więcej niż kutry typu B-368, których długość moje zestawienie podaje od 16,01 do 16,24 metra...
Z mojego punktu widzenia jest kłopot z kutrem WŁA-41, typu B-368/III (długość całkowita 17,37 m, rejestrowa - 16 m z kawałkiem). To dawna jednostka PPM "Arka" o nazwie ARKA 112 (oznaka rybacka GDY 160), później "Barki" (KOŁ 43). W spisach z 1951 roku, jak i 1956 wymieniany był jako jednostka PPUiR "Barka". Za to WŁA 63 - typu KG-177 - wymieniany jest w listopadzie 1951 roku jako jednostka "Arki" z portem macierzystym we Władysławowie, zaś w 1956 jako jednostka "Szkunera'. Trudno sobie wyobrazić, że na początku 1955 roku nie było go w składzie kutrów "Szkunera". Czyli liczba kutrów 17-metrowych zgadza się, ale mamy inny typ.
Być może początkowo planowano przekazać kuter 15-metrowy, potem zmieniono decyzję i przekazano 17-metrowy, pytanie który?

I jeszcze spis kutrów PPiUR "Arka" z 22 listopada 1951 roku z oznaką rybacką WŁA:
1) WŁA 23 (KFK)
2) WŁA 60 (KG-177)
3) WŁA 61 (KG-177)
3) WŁA 62 (KG-177)
5) WŁA 63 (KG-177)
6) WŁA 64 (KS-150)
7) WŁA 65 (KG-152)
8) WŁA 66 (KG-152)
9) WŁA 67 ("Walery", supertrawler zbudowany w Wielkiej Brytanii)
10) WŁA 68 ("January", supertrawler zbudowany w Wielkiej Brytanii)
11) WŁA 69 (SKS-240)
12) WŁA 70 (SKS-240)
JB
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 796
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Zelint »

Do końca tygodnia nie mam dostępu do moich notatek, więc niestety nie powiem skąd miałem te dane.

Na 13 marca 1958 r. "Szkuner" miał 33 kutry (doszły WŁA-130 i -131), w tym WŁA-41. W wykazie jednostek pływających PPiUR "Szkuner" nie ma za to WŁA-63, aczkolwiek nie wyklucza to jakiejś zamiany dokonanej pomiędzy 1955, a 1958 rokiem.
ODPOWIEDZ