Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Na podstawie tego co ostatnio napisaliście dokonałem następujących zmian w wykazie jednostek:
32) Arka 18, Gdy 52 (?) (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, 1947)(Arka) --> po 1951 Wła 125 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> po III.1958 Gdy 31 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
35) Gdy 20 (1947) (Arka?) --> Ust 9 --> po 1951 Wła 77 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> 1959 Łeb 29 (10-lecie PRL - w 1961) --> Wła 47 --> dalsze losy ?
37) Gdy 84 (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, 1947) (Arka ?) --> Koł 25 --> przed XI.1951 Wła 64 (Arka --> 1.I. 1955 Szkuner - w 1961) --> Hel 23 --> Wła 66 ---> dalsze losy ?
43) Arka 13, znak rybacki? (1948) (Arka) --> Ust 13 --> po 1951 Wła 79 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> po III.1958 Gdy 65 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
46) Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S6, 1948) (Arka) --> Ust 54 --> po 1951 Wła 59 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner - w 1961) --> 1968 holownik portowy WŁADEK (Szkuner) (skreślony z PRS w 1970, oczekujący na kasację) --> VIII.1972: s/y BONAWENTURA, PZ-228 (Krzysztof Bussold) (nabyty w VIII.1972, w 1974 przeholowany na barce do Warszawy i rozpoczęcie przebudowy, wiosną 1975 przeholowany na barce do Gdańska, w celu dokończenia przebudowy, na początku 1993 zakończono prowadzona z przerwani przebudowę) --> nadal istnieje
47) Arka 17, Gdy 138 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S4, 1948) (Arka) --> Ust 11 --> po 1951 Wła 78 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> po III.1958 Gdy 38 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
a) Arka 12, Gdy 7 (?) (1947)(Arka) --> Ust 8 --> po 1951 Wła 76 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> po III.1958 Łeb 28 --> Wła 38
JB pisze:
Chemik pisze:... ja to rozsupłałem w ten sposób:
46) Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S6, 1948) (Arka) --> 1953 Ust 54 --> 1957 Wła 59 (Szkuner - w 1961) --> ...
Skąd wziął się rok 1953 przy oznace UST 54? W moich notatkach jest inny rok i inna sekwencja oznak.
Co z tą sekwencją? Powinna być inna? Sporo jest kutrów z tą sekwencją... a kto eksploatował je w Ustce? Arka, Barka czy może Korab - nie znam dat eksploatacji pod tym oznaczeniem.
JB pisze: 4 zatopione w latach 1948-1960 (WsG 23, Gdy 146, Gdy 51 i Łeb 18)
A mógłbyś podać szczegóły owych strat?
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Zelint pisze:Na 13 marca 1958 r. "Szkuner" miał 33 kutry (doszły WŁA-130 i -131), w tym WŁA-41. W wykazie jednostek pływających PPiUR "Szkuner" nie ma za to WŁA-63, aczkolwiek nie wyklucza to jakiejś zamiany dokonanej pomiędzy 1955, a 1958 rokiem.
To ciekawe... bo Micinski i Kolicki wymieniają go jako KOŁ-43, a podają stan na ok. połowę 1961 roku :shock:
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 795
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Zelint »

Chemik pisze:
Zelint pisze:Na 13 marca 1958 r. "Szkuner" miał 33 kutry (doszły WŁA-130 i -131), w tym WŁA-41. W wykazie jednostek pływających PPiUR "Szkuner" nie ma za to WŁA-63, aczkolwiek nie wyklucza to jakiejś zamiany dokonanej pomiędzy 1955, a 1958 rokiem.
To ciekawe... bo Micinski i Kolicki wymieniają go jako KOŁ-43, a podają stan na ok. połowę 1961 roku :shock:
Według moich informacji WŁA-41 pływał w "Szkunerze" od 1955 do co najmniej 1964 roku. Na dodatek mam go zapisanego jako typ MFV-75 :o
Na podstawie tego co ostatnio napisaliście dokonałem następujących zmian w wykazie jednostek:
32) Arka 18, Gdy 52 (?) (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, 1947)(Arka) --> po 1951 Wła 125 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> po III.1958 Gdy 31 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
35) Gdy 20 (1947) (Arka?) --> Ust 9 --> po 1951 Wła 77 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> 1959 Łeb 29 (10-lecie PRL - w 1961) --> Wła 47 --> dalsze losy ?
37) Gdy 84 (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, 1947) (Arka ?) --> Koł 25 --> przed XI.1951 Wła 64 (Arka --> 1.I. 1955 Szkuner - w 1961) --> Hel 23 --> Wła 66 ---> dalsze losy ?
43) Arka 13, znak rybacki? (1948) (Arka) --> Ust 13 --> po 1951 Wła 79 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> po III.1958 Gdy 65 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
46) Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S6, 1948) (Arka) --> Ust 54 --> po 1951 Wła 59 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner - w 1961) --> 1968 holownik portowy WŁADEK (Szkuner) (skreślony z PRS w 1970, oczekujący na kasację) --> VIII.1972: s/y BONAWENTURA, PZ-228 (Krzysztof Bussold) (nabyty w VIII.1972, w 1974 przeholowany na barce do Warszawy i rozpoczęcie przebudowy, wiosną 1975 przeholowany na barce do Gdańska, w celu dokończenia przebudowy, na początku 1993 zakończono prowadzona z przerwani przebudowę) --> nadal istnieje
47) Arka 17, Gdy 138 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S4, 1948) (Arka) --> Ust 11 --> po 1951 Wła 78 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> po III.1958 Gdy 38 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy ?
a) Arka 12, Gdy 7 (?) (1947)(Arka) --> Ust 8 --> po 1951 Wła 76 (Arka --> 1.I.1955 Szkuner) --> po III.1958 Łeb 28 --> Wła 38
ad. 32 WŁA-125, rb. 1947, ex Arka-18, ex GDY-52, w "Sz." do co najmniej 1960 roku, w 1964 już nie figuruje w rejestrze. Numer stoczniowy 9.
ad. 35, WŁA-77, ex UST-9, ex GDY-20, rb. 1947, numer Arki nieznany, w "Sz." do 1959 r., numer stoczniowy 7,
ad. 37 WŁA-64, ex KOL-25, ex Arka-91, ex GDY-84, rb. 1947, w "Sz." do 1960 r., numer stoczniowy 12,
ad. 43 WŁA-79, ex UST-13, ex Arka-15*, rb. 1948, w "Sz." do 1060 r.,, numer stoczniowy s-5,
ad. 46 WŁA-59, ex UST-54, ex Arka-16, ex GDY-137, rb. 1948, losy znane, numer stoczniowy s-6,
ad. 47 WŁA-78, ex UST-11, ex Arka-17, ex GDY-138, rb. 1948., w "Sz." do 1960 r., numer stoczniowy s-4,
ad. a) WŁA-76, ex UST-8, ex Arka-12, ex GDY-7, rb. 1947, w "Sz." do 1960r., numer stoczniowy 10,

*Podajecie tutaj Arka-13, ale ja mam 15, może to moja literówka?
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Zaktualizowałem wykaz dodając informacje podane przez Zelinta
Zelint pisze:*Podajecie tutaj Arka-13, ale ja mam 15, może to moja literówka?
Ja popełniłem literówkę w stosunku do list Zientary... ale on podaje dwie Arki 15 (?? - jego literówka?)...
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze:Zaktualizowałem wykaz dodając informacje podane przez Zelinta
Zelint pisze:*Podajecie tutaj Arka-13, ale ja mam 15, może to moja literówka?
Ja popełniłem literówkę w stosunku do list Zientary... ale on podaje dwie Arki 15 (?? - jego literówka?)...
Bo jeden z nich to ARKA 25.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:
Chemik pisze:Zaktualizowałem wykaz dodając informacje podane przez Zelinta
Zelint pisze:*Podajecie tutaj Arka-13, ale ja mam 15, może to moja literówka?
Ja popełniłem literówkę w stosunku do list Zientary... ale on podaje dwie Arki 15 (?? - jego literówka?)...
Bo jeden z nich to ARKA 25.
Poprawione
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Kolejna odsłona kutrów typu MIR-20, zaktualizowana o Groenera i książkę W. Bladego, oraz trochę w oparciu o moją dedukcję :D w dalszym ciągu będę wdzięczny za uzupełnienia, choć obserwuję "dziwne milczenie", czyżby JB coś pisał na ten temat :-) i reszta kolegów "solidaryzuje się"? :clever:

1) Lech Gdy 14 (MIR 20) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, 1937) (Jakub Dettlaff II) --> X.1939 niem. Lech(?) Got 14 (Jakub Dettlaff II)(?) --> 1941 niem. pomocniczy trałowiec M 3118 --> VII.1942 niem. pomocniczy dozorowiec DH 17 (Kriegsmarine) --> niem. NFV 2 --> niem. MA 1 --> 31.VIII.1946 Der 6 (Wacław Grzelak) --> V.1947? Dar 6 (Wacław Grzelak) --> 27.III.1949 wszedł we mgle na mieliznę koło latarni Czołpino, ściągnięty 10.VI.1949 --> Dzi 68 --> przed 1961Koł 3 (Bałtyk) --> dalsze losy po 1961 roku?

2) Ludwika Gdy 67 (MIR 21) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, 1937) (Ludwik Staszewski) --> X.1939 niem. Ludwika(?) Got 67 (Ludwik Staszewski)(?) --> niem. NFV 1 --> niem. Go 42 --> 31.VIII.1946 Der 8 (Bolesław Tomicki) --> V.1947? Dar 8 (Bolesław Tomicki) --> Dzi 75 --> Koł 4 (Bałtyk?) --> przed 1961 Dzi 3 (Belona) --> dalsze losy po 1961 roku?

3) Rekin Kuź 17 (MIR 22) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, 1937) (Edmund Budzisz) --> X.1939 niem. Rekin(?) Kuß 17 (Edmund Budzisz)(?) --> VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Kuß 17 (Kriegsmarine) --> zwr. 15.IV.1941 niem. Kuß 17 (Edmund Budzisz)(?) --> niem. Kra 2 --> III.1946 niem. Luf 135 (Fishery Control Board) --> 31.VIII.1946 Kuź 68 (Edmund Budzisz) --> Gdy 51 (prywatny) †30.III.1955 ok. 7 Mm na płn.-wsch. od Helu, podniesiony i naprawiony? --> dalsze losy po 1961 roku?
przyporządkowanie nazwy Gdy 51 hipotetyczne

4) Brygida Jas 4 (MIR 28) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1937) (Adam Długi) --> X.1939 niem. Brygida(?) P. Hei 4 (Adam Długi)(?) --> 30.IV.1941 niem. poławiacz torped P. Hei 4 (Kriegsmarine) --> po III.1945 Jas 1 (Jan Długi --> w II. poł. 1945 rekw. Polska Marynarka Wojenna --> zwr. pocz. 1946 --> Adam Długi) --> po 1961 Wła 30 --> dalsze losy ?

5) Bernard WWs 5 (MIR 29) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1937) (Jakub Myślisz) --> X.1939 niem. Bernard(?) Groß 5 (Jakub Myślisz)(?) --> po III.1945 WWs 5 (prywatny) --> 1950? Wła 5 (prywatny --> przed 1961 Gryf) --> 16.I.1961 w sztormie, wszedł na mieliznę, ok. 1 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty --> dalsze losy po 1961 roku?

6) Cecylia Gdy 35 (MIR 30) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1937) (Mikołaj Deppisz) --> Prawdopodobnie sprzedany w Norwegii w IV. kw. 1939.

7) Cyryl Chł 30 (MIR 31) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1937) (Józef Czapp) --> X.1939 niem. Cyryl(?) Chl 30(Józef Czapp)(?) --> po III.1945 Chł 3 (Józef Czapp) --> przed 1961 * --> dalsze losy po 1961 roku?

8 ) Daniel WWs 37 (MIR 32) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1937) (Juliusz Dettlaff) --> X.1939 niem. Daniel(?) Groß 37 (Albert Dettlaff) --> 7.IX.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Groß 37 (Kriegsmarine) --> zwr. 6.III.1941 niem. Groß 37 (Albert Dettlaff)(?) --> niem. Sas 23 --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany --> dalsze losy ??

9) Donata Gdy 27 (MIR 33) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1937) (Feliks Wesserling) --> X.1939 niem. Donata Got 27 (Feliks Wesserling) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 27 (Kriegsmarine) --> zwr. 11.XII.1941 niem. Got 27 (Feliks Wesserling)(?) --> Ki 336 --> 31.VIII.1946 WsG 21 (Leonard Muża) --> przed 1961 * --> dalsze losy po 1961 roku?

10) Edward Gdy 61 (MIR 34) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1938) (Jakub Scheibe II) --> X.1939 niem. Edward(?) Got 61 --> 26.V.1941 niem. poławiacz torped Got 61 (Kriegsmarine) --> 27.IX.1945 Gdy 61 (Antoni Scheibe) --> po V.1947 Gdy 29 (Antoni Scheibe) --> wycofany ze służby w latach 80-tych

11) Emilia Hel 6 (MIR 35) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1938) (Jan Myślisz) --> X.1939 niem. Emilia(?) Groß 44 (Jan Myślisz) --> 25.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Groß 44 (Kriegsmarine) --> 1942 niem. jednostka pomocnicza DPr 31 (Kriegsmarine) --> 1944 niem. pomocniczy dozorowiec Vs 331 (Kriegsmarine) --> 20.IV.1946 Hel 43 (Jan Myślisz) --> dalsze losy po 1961 roku ?

12) Filip Gdy 83 (MIR 36) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1938) (Paweł Krüger) --> X.1939 niem. Filip(?) Got 83 (czy może Got 1?) (Paweł Krüger)(?) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 83 (Kriegsmarine) --> niem. Taucherboot 1 --> niem. Thora --> niem. L 2250 --> 21.XII.1946 Koł 26 (Stefan lub Szczepan Felisiak) --> 1948? Dar 26 --> 1948? Ust 11 --> 1949? Ust 29 --> przed 1961Wła 95 (Gryf) --> dalsze losy po 1961 roku ?

13) Felicja Kuź 16 (MIR 37) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1938) (Wiktor Budzisz) --> X.1939 niem. Felicja(?) Kuß 16 (Wiktor Budzisz)(?) --> 7.IX.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Kuß 16 (Kriegsmarine) --> niem. Fle 125 --> 31.VIII.1946 Hel 19 (Leonard Budzisz) --> przed 1961 Wła 44 (prywatny) --> po 1961 WsG 21 --> dalsze losy ?

14) Irena Jas 6 (MIR 38) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) (Ryszard Konhke) --> X.1939 niem. Irena(?) P. Hei 6 (Ryszard Konhke) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza P. Hei 6 (Kriegsmarine) --> 26.V.1941 niem. poławiacz torped P. Hei 6 (Kriegsmarine) --> zwr. 24.X.1942 niem. Irena(?) P. Hei 6 (Ryszard Konhke) --> 1947 Jas 66 (Ryszard Konhke) --> dalsze losy po 1961 roku ?

15) Ignacy Hel 22 (MIR 39) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) (F. Foth)(?) --> X.1939 Ingrid Hel 22 (F. Foth) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza C 127 Mo (Kriegsmarine) --> †26.X.1940 kanał Gravelines, wypadek, podn. i napr. --> Ingrid Hel 22 (F. Foth) --> 1946 niem. Luf 137 (Fishery Control Board) --> 2.VI.1946 Gdy 81 (Czesław Szydłowski) --> dalsze losy po 1961 roku?

16) Helena Gdy 97(?) (MIR 41) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) (Jan Hermann) --> X.1939 niem. Helene Got 29 (Jan Hermann)(?) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Got 29 (Kriegsmarine) --> zwr. 1941(?) Fortuna Got 3 --> po III.1945 Gdy 3 (Jan Hermann) --> dalsze losy po 1961 roku ?

17) Gabryela Gdy 94 (MIR 42) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) (Hermann Krüger) --> X.1939 niem. Gabryela(?) Got 52 (Hermann Krüger) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 52 (Kriegsmarine) --> zwr. 11.XII:1941 niem. Got 52 (Hermann Krüger)(?) --> III.1946 Luf 20 (Fishery Control Board) --> 2.VI.1946 Gdy 18 (Michał Sołończyk) --> po 1961 Jas 65 --> Hel 36 --> dalsze losy ?

18) Henryk Gdy 95 (MIR 43) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) --> po IX.1939 ??? --> III.1946 Luf 26 (Fishery Control Board) --> 11.IX.1946 Gdy 9 (Anastazy Konkol) --> dalsze losy po 1961 roku ?
(możliwe, iż zmobilizowany w końcu VIII.1939 otrzymałby wówczas ozn. T-. z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe jest również, że zamiast litery "T" były litery "KT")

19) Gustaw Gdy 96(?) (MIR 44) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) --> po IX.1939 Westerplatte (Kriegsmarine) --> Ki 353 --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? --> dalsze losy ?
(możliwe, iż zmobilizowany w końcu VIII.1939 otrzymałby wówczas ozn. T-. z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe jest również, że zamiast litery "T" były litery "KT")
Uwaga możliwe iż w czasie wojny Niemcy używali go pod oznaczeniem Vit 5.

20) Jeremi Gdy 98 (MIR 45) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> po IX.1939 ??? --> III.1946 Luf 184 (Fishery Control Board) --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? --> dalsze losy ?

21) Janina znak ryb.? (MIR 46) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 roku ?

22) Karol Gdy 92(?) (MIR 47) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 ??

23) Krystyna znak ryb.? (MIR 48) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 ??

24) bez nazwy (MIR 51)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku ?

25) bez nazwy (MIR 52)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?

26) bez nazwy (MIR 53)?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?

UWAGA: jedna z trzech nie ukończonych jednostek podobno otrzymała polski znak rybacki Gdy 89 i po ukończeniu służyła pod banderą niemiecką, lecz jej nazwa w tym okresie jest nieznana, od III.1946 jako Luf 129 (179) w ramach alianckiej Fishery Control Board, w 1947 oczekiwała na rewindykację
* - oznacza, że w 1961 roku nieznany jest numer rybacki tej jednostki, a mogą to być następujące kutry z 1961 roku:

a) Gdy 113 (Jedność Rybacka) (eks-Gda 15, eks-Wła 23) --> po 1961 Łeb 7 --> Wła 10 --> Jas 79 - dalsze losy ?

b) Jas 12 (Józef Dettlaff)

c) Wła 40 (prywatny)

przy czym trzecia, nieprzyporządkowana jednostka może być „kontynuacją losów” jednego z „zaginionych w zawierusze wojennej” kutrów.


27) WsG 23 (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1946) (Urbanek) †17.IV.1948 zatonął w trakcie holowania na łowiskach władysławowskich, w wyniku przecieków po kolizji z duńskim statkiem „Astrid”.

28) WsG 26 (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1946) (Kołos i Saczewa) --> Dzi 47 --> Dar 4 --> przed. IV.1949 Świ 69 (Barka) --> przed 1961 (1950?) Gdy 41 (Jedność Rybacka) --> przed 1969 Dar 19 --> Ust 29 --> Jas 91 --> dalsze losy ?

29) WsG 30 (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1946) (Jadwiga Gabryszczak) --> Gdy 96 (Jadwiga Gabryszczak) --> †17.XII.1962, wszedł na mieliznę 3 Mm od ujścia przekopu Wisły, wobec nie rentowności ściągnięcia, uznany za stracony.
Pozycje 27-29 numery stoczniowe - 18/402, 20/402 i 47/402;

30) NPo 10 (St. Północna w Gdańsku, 1947) (Zbigniew Klimaj?) --> Gda 18 (Zbigniew Klimaj) --> Gdy 85 --> przed 1961 Wła 102 (Gryf) --> po 1961 Dar 27 --> Ust 24 --> Jas 78 --> dalsze losy?

31) Arka 18 Gdy 52 (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 9/401, poł. stęp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, 1947) (Arka) --> 1949 Gdy 52 (Państwowa Szkoła Rybaków Morskich) --> III.1951? Arka 18 Gdy 52 --> Wła 125 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 125 (Szkuner) --> 1960? Gdy 31 (Mikołaj Czułkowski) --> istniał w 1967 roku

32) Dar 11 (1947) --> po 1953 Ust 12 [Łosoś(II)] --> przed 1961 Jas 61 (prywatny) --> po 1961WsG 37 --> dalsze losy?

33) Dzi 8 (1947) --> Koł 27 --> przed 1961 Koł 2 (Bałtyk) --> po 1961 Koł 97 --> WsG 14 --> dalsze losy ?

34) Arka… Gdy 20 --> 1949? Ust 9 --> 1.I.1951 Wła 77 (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 7/401, poł. stęp. VIII.1946, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, 1947) (Arka) --> 1.I.1955 Wła 77 (Szkuner) --> 1959 Łeb 29 (10-lecie PRL) --> po 1961 Wła 47 --> dalsze losy ?

35) Gdy 47 (1947) (Jedność Rybacka) --> dalsze losy po 1961 roku ?

36) Gdy 84 (St. Rybacka w Siankach, numer budowy 12/401, poł. step. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, 1947) (Fidosz) --> 1948 Koł 25 (Fidosz? --> II.kw. 1948? SPPM) --> przed II.kw. 1949 Świ 57 (Barka) --> 1951? Arka 91 Wła 64 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 64 (Szkuner) --> po 1961 Hel 23 --> Wła 66 ---> dalsze losy ?

37) Koł 27 (1947) (Barka) --> Jas 30 (prywatny) --> dalsze losy po 1961?

38) Koł 30 (1947) --> Koł 21 --> przed 1961Gdy 24 (Leokadia Orłowska-Wittbrodt, Jan Gryckiewicz) --> 22.IV.1981, wszedł na mieliznę w rejonie Świbna, ściągnięty --> dalsze losy ?

39) Ust 3 (1947) --> Ust 20 --> przed 1956 Wła 90 (Gryf --> po 1961 Edmund Szymański) --> 13.II.1956 osiadł na mieliźnie na wys. Kuźnicy, po kilku dniach ściągnięty --> †4.X.1979, w trakcie holowania, na płn. od Rozewia w wyniku przecieku kadłuba.

40) Wła 51 (1947) (prywatny w 1961) --> dalsze losy po 1961?

41) WsG 29 (1947) --> Gdy 95 (Stanisław Okoński) --> przed 1961 Wła 103 (Gryf) --> † 22.II.1968, wszedł na mieliznę pomiędzy Białą Górą a latarnią Stilo, nie ściągnięty, uznany za stracony.

42) Hel 54 (St. Rybacka w Gdyni, 1947) (Aleksander Pawlik) --> zmienił nazwę lub skasowany przed 1967 rokiem (zniknął z Rejestru PRS w 1967)

43) Arka 12 Gdy 7 --> 1949? Ust 8 --> 1.I.1951? Wła 76 (1947) (Arka) --> 1.I.1955 Wła 76 (Szkuner) --> 1959? Łeb 28 (10-lecie PRL) --> po 1961 Wła 38 (Czesław Nosel?) --> dalsze losy?

44) Arka 13 Gdy ?? --> 1949? Ust 13 --> 1.I.1951 Wła 79 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S-5, 1948) (Arka) --> 1.I.1955 Wła 79 (Szkuner) --> 1960 Gdy 65 (Władysław Wójcik) --> dalsze losy po 1961 roku?

45) Arka 14 Gdy 21 --> 1949? Dar 48 (?) (Stocznia nr 3 w Gdańsku, 1948) (Arka) --> 1950? Dar 48 (Barka --> 1.I.1952 Kuter) --> 1952? Dar 13 (Kuter --> lato 1954 Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie) --> 1956 statek meteorologiczny Bora (Państwowy Instytut Hydro-Meteorologiczny) --> po 1961 WsG 6 --> dalsze losy ?

46) Arka 25 Gdy 65 --> 1950? Ust 53 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S-?, 1948) (Arka) --> 1950? Ust 53 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> 1952 Ust 10 (Korab) --> Dar 18 --> przed 1957 Łeb 18 (10-lecie PRL) --> †23.III.1957, w sztormie, 3 Mm od wejścia do portu w Łebie, podniesiony? --> dalsze losy?

47) Arka 16 Gdy 137 --> 1950? Ust 54 --> 1.I.1951 Wła 59 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S-6, 1948) (Arka) --> 1.I.1955 Wła 59 (Szkuner) --> 1968 holownik portowy Władek (Szkuner) (skreślony z PRS w 1970, oczekujący na kasację w charakterze zbiornika wód zaolejonych?) --> VIII.1972 jacht s/y Bonawentura PZ-228 (Krzysztof Bussold) (nabyty w VIII.1972, w 1974 przeholowany na barce do Warszawy i rozpoczęcie przebudowy, wiosną 1975 przeholowany na barce do Gdańska, przebudowę zakończono na początku 1993) --> nadal istnieje

48) Arka 17, Gdy 138 --> 1949? Ust 11 --> 1.I.1951 Wła 78 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S-4, 1948) (Arka) --> 1.I.1955 Wła 78 (Szkuner) --> 1960 Gdy 38 (Jan Lost) --> istniał w 1967 roku

49) Dzi 60 (Belona?) (1948) --> Dzi 1 (Belona) --> po 1961 Koł 91 --> dalsze losy ?

50) Gdy 39 (1948) (Jedność Rybacka) --> po 1961 Wła 18 --> Jas 8 --> dalsze losy ?

51) Arka 23 Gdy 80 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, 1948) (Arka) -->dalsze losy?

52) Arka 25 Gdy 94 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, 1948) (Arka) -->dalsze losy?

53) Hel 48 (1949) --> Gdy 166 (Jedność Rybacka) --> dalsze losy po 1961 roku ?

54) Arka … Gdy 146 (typ MIR-20a?) (Arka) †24.II.1950, 15 Mm na płn. od latarni Hel, zderzenie z sowieckim statkiem s/s „S. Kirow”

Stocznia Rybacka w Gdyni (Stocznia nr 402) zbudowała (z wyjątkiem 1946 roku) pięć lub sześć kutrów o numerach budowy 17/402, 48/402-51/402 oraz ewentualnie szósty numer jest nieznany; Stocznia nr 3 w Gdańsku (późniejsza Stocznia Północna)zbudowała siedem kutrów o numerach S1 do S7, natomiast Stocznia Rybacka w Siankach (Stocznia nr 401) wodowała 12 kutrów o numerach budowy 4/401 do 15/401, które następnie ukończono prawdopodobnie w Stoczni Rybackiej w Gdyni.
Poniżej siedem jednostek, których nazw nie udało się połączyć z kutrami istniejącymi w 1961 roku


a) Łeb 30 (typ MIR-20a?) (Jerzy Konkel) 5.III.1969 osiadł na mieliźnie w pobliżu wejścia do portu w Łebie, ściągnięty?

b) Hel 3 (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1947) (Augustyn Netzel - w 1947)

c) Koł 26 (1947) (Barka) --> Gdy 53 --> WsG 10

d) nazwa nieznana (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, 1947) --> przed IV.1949 Świ 68 (Barka)

e) Gdy 147 (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, 1948) --> przed IV.1949 Świ 55 (Barka)

f) Łeb 51 (typ MIR-20a?) (Władysław Dzietczak) --> 15.VII.1973 na skutek awarii silnika wszedł na mieliznę brzegową ok. 5,5 Mm na zach. od portu w Łebie, †16.VII.1973 rozbity przez fale, uznany za stracony

g) Jas 42 (typ MIR-20a?) (Bronisław Wysocki, Elżbieta Budzisz) †14.XI.1979 podczas holowania, w wyniku przecieku do maszynowni i ładowni

EDIT:
W porównaniu do poprzedniej wersji wykazu zniknęła jednostka (PRS z roku 1961 podaje iż została zbudowana w 1932, co raczej ją dyskwalifikuje):
Chemik pisze:52) Jas 34 (prywatny - w 1961) --> dalsze losy?

Natomiast w przypadku poniższej jednostki:
Chemik pisze:h) Arka 91, Gdy 84 (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, 1948) (Arka) --> Koł 25 --> przed IV.1949 Świ 57 (Barka)

Wydaje mi się, iż numer Arki jest zbyt wysoki jak na lata 40-te i prawdopodobnie powstał w wyniku pomyłki (czeski błąd), zmieniłem więc tę nazwę na Arka 19 i można tę jednostkę znaleźć pod pozycją 36)
Ostatnio zmieniony 2012-02-03, 00:57 przez Chemik, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 795
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Zelint »

Chemik pisze:5) Bernard WWs 5 (MIR 29) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1937) (Jakub Myślisz) --> X.1939 niem. Bernard(?) Groß 5 (Jakub Myślisz)(?) --> po III.1945 WWs 5 (Jakub Myślisz) --> 1950? Wła 5 (Jakub Myślisz --> przed 1961 Gryf) --> 16.I.1961 w sztormie, wszedł na mieliznę, ok. 1 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty --> dalsze losy po 1961 roku?
Skądinąd wiem na pewno, że Jakub Myślisz utopił się w porcie w Gdyni w 1939 roku. Pochowany na cmentarzu w Swarzewie koło Pucka...
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

W takim razie trzeba nanieść poprawki :)
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Udało mi się znaleźć info iż jeden z MIR-ów służył w latach 50-tych w darłowskiej ZSRM, w związku z tym zaktualizowałem listę kutrów:

45) Arka 14 Gdy 21 --> 1949? Dar 48 (?) (Stocznia nr 3 w Gdańsku, 1948) (Arka) --> 1950? Dar 48 (Barka --> 1.I.1952 Kuter) --> 1952? Dar 13 (Kuter --> lato 1954 Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie) --> 1956 statek meteorologiczny Bora (Państwowy Instytut Hydro-Meteorologiczny) --> po 1961 WsG 6 --> dalsze losy ?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze:...
Chemik pisze:h) Arka 91, Gdy 84 (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, 1948) (Arka) --> Koł 25 --> przed IV.1949 Świ 57 (Barka)
Wydaje mi się, iż numer Arki jest zbyt wysoki jak na lata 40-te i prawdopodobnie powstał w wyniku pomyłki (czeski błąd), zmieniłem więc tę nazwę na Arka 19 i można tę jednostkę znaleźć pod pozycją 36)
To nie pomyłka, Gdy 84 to ARKA 91, a ARKA 19 to Gdy 139 typu JO-2.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Poprawiłem "Arkę 91", ale to co napisałeś w temacie o KFK/SKS to dla mnie zupełna nowość ... nazwy poniższych kutrów ani razu nie padły w tym temacie. Mógłbyś skierować "poszukiwania" na właściwe tory?
JB pisze:Oznaki rybackie Ust-55, -56 i -57 pojawiły sie w "Barce" dopiero po reorganizacji przedsiębiorstwa (ta druga od 22 I 1951 r.). Tak oznaczane były kutry typu MIR-20A/KS-150 zbudowane w Stoczni Północnej (2 kutry, poczatkowo w PPK "Arka") i stoczni Rybackiej w Siankach (Ust-56)
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Według stanu na 14 listopada 1951 roku w usteckim oddziale PPiUR "Barka" było 6 kutrów typu MIR-20a/KS-150. Były to zbudowane w 1948 roku w Stoczni Północnej kutry MIR-20a z silnikami Volund (85 KM): Ust 53, Ust 55 i Ust 57 oraz zbudowane w 1947 roku w Stoczni Rybackiej w Siankach kutry KS-150 z silnikami Skandia (85 KM): Ust 51, Ust 52 i Ust 56 (przy tym ostanim podano typ MIR-20a). W taklch zestawieniach nie podaje się dawnych oznak jednostek, trzeba je znaleźć gdzieś indziej. Dla niektórych udało mi się dopasować stare oznaczenia, ale są to tylko moje mniej lub bardziej wiarygodne hipotezy. Trzeba więc sięgnąć do starych rejestrów PRS.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Wśród dokumentów GIRM mówiących o zamykaniu stoczni rybackich jest informacja (z listopada 1947 r.) o produkcji tych stoczni na przełomie 1947 i 1948 roku. W Stoczni Rybackiej w Gdańsku-Siankach (miała być zamknięta 1 stycznia 1948 roku, ostatecznie przekazano ją 3 miesiące później GUKF) na 4 stanowiskach budowy kutrów znajdowały się kadłuby jednostek o oznaczeniach: MIR 12, MIR 13, MIR 14 i MIR 15. Oznacza to, że ich budowę dokończono, a kadłuby zwodowano - w grudniu 1947 roku lub w I kwartale 1948 roku - w stoczni w Siankach. Po zamknięciu stoczni budowa tych kutrów miała być kończona w Stoczni Rybackiej w Gdyni, gdzie na 5 slipach budowano - w tym czasie - jednostki typu JO 2 i Maierform (# 16/401). Ten ostatni kuter to prawdopodobnie pierwszy kuter, z zapowiadanej serii 7 jednostek, o długości 17,7 m, który miała budować stocznia w Siankach, a który rozpoczęto w Gdyni.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

AvM pisze:...Stocznia Rybacka w Darłowie
Od roku 1946 do 1948, tzn. do czasu likwidacji stoczni, wybudowano tu 13 kadłubów kutrów typu KD-152. Jednostki te wykończono w Stoczni Rybackiej w Gdyni w latach 1947-1949...
Na przełomie lat 1947/1948 w Stoczni Rybackiej w Darłowie na 3 slipach budowano kadłuby kutrów o numerach budowy: 9/404. 10/404 i 11/404. Roboty przy nich miały być skończone w lutym 1948 roku. bo od 1 marca t.r. miała być zamknięta. Oznacza to, że zbudowano 11 kadłubów kutrów typu KD-152 oraz przypuszczalnie dwa inne kutry.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:Ten ostatni kuter to prawdopodobnie pierwszy kuter, z zapowiadanej serii 7 jednostek, o długości 17,7 m, który miała budować stocznia w Siankach, a który rozpoczęto w Gdyni.
Masz na myśli "Mayerform" czy też MIR 15?

A poza tym nurtuje mnie ciekawość, jaką numerację nosiły stocznie rybackie?
Parę numerów się już przewinęło:
401 - St. Ryb. w Gdyni
404 - St. Ryb. w Darłowie
408 - St. Ryb. w Świnoujściu.
A jakie były inne?
No i co funkcjonowało w nazwie z numerem? Stocznia czy Zakład?
Aaaaaa i kompletnie nie wiem do kiedy funkcjonowały niektóre stocznie (dwie JB już podał :cmok1: )
ODPOWIEDZ