Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB dziękuję bardzo za sprostowania, wszystkie zostały naniesione w wykazie kutrów.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:PRS: 58/402 ? Koł 26 ARKA 26 → Dar 11 („Barka” → „Kuter”) → Dar 11 („Kuter”) → LITORAL (SUM) →
W rocznikach PRS pod numerem 58/402 wymieniana jest jednostka z oznaką Koł 26 i nazwą ARKA 26. Takie oznaczenia miał jednak kuter projektu MIR 20a (51/402).
Wojtek Zientara pisze:ARKA 26 (47); : KOŁ 26; : DAR 11; : LITORAL (SUM); 61: GDY 64 (pryw.; 61-80: ??)
Chemik pisze:38) Koł-26? (PRS 41289 --> PRS 410289) (SNHN; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 51/402, typ KG-150, rozp. 1947, odebr. 29.XI.1947; silnik Völund, nr silnika 17891, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Myślisz) --> przed IX.1948 Arka 26 Koł-26 (Arka) --> 1950 Dar-47 (Barka) --> ?lata 50-te Hel-54 (Aleksander Pawlik) --> skreślony z rejestru PRS w 1971 roku
UWAGA: Nazwa po przejęciu ze stoczni, prawdopodobna. Przyporządkowanie nazwy Hel-54 domniemane.
Wychodzi na to iż trzeba zmienić pozycje 38, tylko co zrobić z kurem Hel-54? Gdy-64 nie występuje już w roczniku za rok 1967, może zmienił oznakę na Hel-54? ja nie mam gdzie sprawdzić (nie mam tak wczesnych roczników), może ktoś pomoże?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Rzeczywiście jest zamieszanie z numerami budowy: 51/402, 56/402 i 58/402. Dlatego zdecydowałem się na napisanie o kutrach JO-2, a w szczególności o DICKSONIE.

A teraz informacje z dokumentów archiwalnych zgromadzonych w Warszawie i Gdyni.
W AAN, w aktach Ministerstwa Żeglugi, są karty informacyjne (z roku 1957) jednostek pływających instytucji podległych MŻ. Wśród nich można znaleźć karty trzech kutrów badawczych operujących na Zalewie Szczecińskim. Sa to:

ANTEDON - bud. 1948, Stocznia Rybacka w Gdyni (65/402), typ KG-152;
15,25x4,95x[2,40] m, silnik Tuxham Nr 3188 o mocy 85 KM;

DICKSON - bud. 1947, Stocznia Rybacka w Gdyni (51/402), typ KG-150;
15,00x4,80x[2,30] m, silnik Volund Nr 2535 o mocy 70/80 KM;

LITORAL - bud. 1948, Stocznia Rybacka w Gdyni (58/402), yp KG-152;
15,25x4,95x[2,40] m, silnik Volund Nr 2540 o mocy 70/80 KM;

Mamy więc dwa interesujące nas kutry, w dokumencie nie ma nic o dawnych nazwach i oznakach.

Z innych informacji archiwalnych mamy:

51/402, kuter typu MIR 20a/KG-150 przekazany MCH 27 listopada 1947 roku, przewidziany dla rybaka J.Myślisza, w 1948 roku przejety przez "Arkę" i nazwany ARKA 26 Koł 26 (silnik Volund Nr 17891, dość nietypowy dla tego typu silników), na początku 1950 r. przekazany do "Barki", gdzie nosił oznakę Dar 47. Od 1 I 1952 r. w przedsiębiorstwie "Kuter" z tą samą oznaką. Potem - przejęte od "Barki" - jednostki "Kutra" zmieniły swoje oznaczenia (z roczników PRS: Dar 49 --> Dar 12 , Dar 48 --> Dar 13, pojawiły się tez oznaki Dar 10 i Dar 11).

Kutrem typu JO-2 była jednostka o nazwie ARKA 24 i oznace rybackiej Gdy 131, zbudowana w Stoczni Rybackiej w Gdyni (możliwe przyporzadkowania numerów budowy to: 56/402 lub 58/402). Drugim kutrem tego typu, któremu nie można przyporządkowac numeru budowy, jest ARKA 19 Gdy 139, który zmienił oznakę (po przejściu do "Barki") na Dar 45.

Aby być w zgodzie z tymi informacjami (a w sprzeczności z niektórymi wypiskami z roczników PRS) trzeba przyjąć następujące przyporzadkowanie:
51/402 - typ KG-150/MIR 20a - Koł 26 ARKA 26 --> Dar 47 --> ? Dar 10 --> DICKSON -->
56/402 - typ KG-152/JO-2 - Gdy 131 ARKA 24
58/402 - typ KG-152/JO-2 - Gdy 139 ARKA 19 --> Dar 45 --> ? Dar 11 -->LITORAL -->

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Wykaz został poprawiony
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Jako tako została uporządkowana historia powojennych kutrów typu MIR 20a. Trzeba wrócić do przedwojennych jednostek, chociaż moja wiedza na ten temat jest uboższa.
Ale na pewno brakuje na liście pięciu wybudowanych kutrów typu MIR 20a. Proszę zobaczyć, że wśród wywoławczych sygnałów radiowych brakuje SOFF, -G, -R, -S, -X. Takie sygnały miały prawdopodobnie te tajemnicze 8) kutry.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:Jako tako została uporządkowana historia powojennych kutrów typu MIR 20a.
Nie żebym utyskiwał zajęło to nam trochę ponad rok :)
JB pisze:Trzeba wrócić do przedwojennych jednostek, chociaż moja wiedza na ten temat jest uboższa. Ale na pewno brakuje na liście pięciu wybudowanych kutrów typu MIR 20a. Proszę zobaczyć, że wśród wywoławczych sygnałów radiowych brakuje SOFF, -G, -R, -S, -X. Takie sygnały miały prawdopodobnie te tajemnicze 8) kutry.
Aż mnie zatkało z wrażenia, ze w przedwojennych coś brakuje (choć zdaję sobie sprawę, ze ich losy są mocno na bakier z prawdą historyczną) :clever: Może jak zaczniemy się w nich "grzebać" to Marek wrzuci dawno zapowiadane wypiski z PRS-ów?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze:
JB pisze:Jako tako została uporządkowana historia powojennych kutrów typu MIR 20a.
Nie żebym utyskiwał zajęło to nam trochę ponad rok :)
Tak, ale dopiero mój wyjazd do Gdyni na wiosnę tego roku i przejrzenie dokumentów archiwalnych pozwoliły na uporzadkowanie informacji o tych kutrach.
JB pisze:Trzeba wrócić do przedwojennych jednostek, chociaż moja wiedza na ten temat jest uboższa. Ale na pewno brakuje na liście pięciu wybudowanych kutrów typu MIR 20a. Proszę zobaczyć, że wśród wywoławczych sygnałów radiowych brakuje SOFF, -G, -R, -S, -X. Takie sygnały miały prawdopodobnie te tajemnicze 8) kutry.
Chemik pisze: Aż mnie zatkało z wrażenia, ze w przedwojennych coś brakuje (choć zdaję sobie sprawę, ze ich losy są mocno na bakier z prawdą historyczną)
Jest jeszcze wiele ciekawych - i nieznanych szerokiemu ogółowi - faktów z historii polskich jednostek pływających po morzach, basenach portowych i rzekach.

Wracając do przedwojennych kutrów MIR 20a, to przeglądając 4 tom Księgi Statków Polskich i porównując tabele na stronach 31-33 i 91 można znaleźć oznaki nie wystepujące w pierwszej tabeli. Sa to kutry Gdy 71 i Gdy 58, które znalazły sie w Niemczech i nie zostały zwrócone Polsce. W dokumencie archiwalnym opisującym stan rewindykacji kutrów rybackich na 1 kwietnia 1947 roku można znaleźć jeszcze dwie takie jednostki. Są to:
Gdy 74 (karta rejestracyjna oznaki rybackiej Nr 128), odnaleziony w okolicach Cuxhafen, nieznana oznaka niemiecka, użytkowany przed wojną przez Stefana Trellę, dł. 15,20 m, silnik Lilpop o mocy 60 KM;
Gdy 30 (Nr 37); okolice Lubeki; ? ; uż. Juliusz Dettlaff; dł. 15,20 m; Lilpop 60 KM;
Gdy 71 (Nr 45); Blankenese; F 1368, HF 387, HF 362 ; uż. Józef Siewert; dł. 15,22 m; Lilpop 60 KM;
Gdy 58 (Nr 43); okolice Finkenwerder; HF 389 ; uż. Ksawery Tessmer; dł. 15,22 m; Bergedorf 90 KM.
To cztery z naszych kutrów, o piatym słuch zaginął podczas działań wojennych, a był to kuter Bór 21 Piechockiego.
Kutry nie miały nazw MIRowskich, być może były budowane znumerami budowy 38 -- 42. Dlaczego nie nosiły nazw MIR numer, trudno sobie wyobrazić, że budowane były na zamówienie prywatne (skąd wzięliby się tak bogaci rybacy i to od razu pięciu?).
Moje wytłumaczenie jest takie :czarodziej: , że budowano je na zamówienie Marynarki Wojennej i miały być jednostkami, na których szkolono rezerwistów. W tym czasie powstała koncepcja wykorzystania kutrów rybackich jako pomocniczych trałowców i jednostek pop. Jerzy Pertek pisał, że planowano zmobilizować 24 kutry (oznaczenia dla nich przewidywane to od KT-1 do KT-24), Do tego zapewne przewidziano 6 kutrów (należących do MW i noszących oznaczenia od T-1 do T-6), które miałyby służyć jako "liderzy" stadka kutrów. Takich "stadek" zapewne miałoby być 6, a pięć omawianych kutrów to prototyp takiej grupki ("liderem" pewnie byłby Gdy 58, ze względu na mocniejszy silnik, ale niewykluczone, że ten został zamontowany dopiero przez Niemców). :diabel:
Cały tekst między "uśmieszkami" należy traktować jednak jako daleko idącą spekulację, choc może jest w nim ziarnko prawdy.

JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-06, 20:14 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:W dokumencie archiwalnym opisującym stan rewindykacji kutrów rybackich na 1 kwietnia 1947 roku można znaleźć jeszcze dwie takie jednostki. Są to:
Gdy 74 (karta rejestracyjna oznaki rybackiej Nr 128), odnaleziony w okolicach Cuxhafen, nieznana oznaka niemiecka, użytkowany przed wojną przez Stefana Trellę, dł. 15,20 m, silnik Lilpop o mocy 60 KM;
Gdy 30 (Nr 37); okolice Lubeki; ? ; uż. Juliusz Dettlaff; dł. 15,20 m; Lilpop 60 KM;
Gdy 71 (Nr 45); Blankenese; F 1368, HF 387, HF 362 ; uż. Józef Siewert; dł. 15,22 m; Lilpop 60 KM;
Gdy 58 (Nr 43); okolice Finkenwerder; HF 389 ; uż. Ksawery Tessmer; dł. 15,22 m; Bergedorf 90 KM.
To cztery z naszych kutrów, o piatym słuch zaginął podczas działań wojennych, a był to kuter Bór 21 Piechockiego.
Kutry nie miały nazw MIRowskich, być może były budowane pod oznaczeniami MIR 38 -- MIR 42. Dlaczego nie nosiły nazw MIR numer, trudno sobie wyobrazić, że budowane były na zamówienie prywatne (skąd wzięliby się tak bogaci rybacy i to od razu pięciu?).
Moje wytłumaczenie jest takie :czarodziej: , że budowano je na zamówienie Marynarki Wojennej i miały być jednostkami, na których szkolono rezerwistów. W tym czasie powstała koncepcja wykorzystania kutrów rybackich jako pomocniczych trałowców i jednostek pop. Jerzy Pertek pisał, że planowano zmobilizować 24 kutry (oznaczenia dla nich przewidywane to od KT-1 do KT-24), Do tego zapewne przewidziano 6 kutrów (należących do MW i noszących oznaczenia od T-1 do T-6), które miałyby służyć jako "liderzy" stadka kutrów.
W/g KSP t. 4 dla MIR 46 i MIR 48 nie są znane znaki rybackie, może to któreś z tych, ponadto w budowie były trzy kutry 15-metrowe, w tabeli nie ma dla nich numerów mirowskich - w tabeli ostatni numer to MIR 50, ale w tekście jest jeszcze info o numerach 51 do 53 - stąd moja dedukcja, że te będące w budowie miały by dostać numery 54 do 56; podobno jeden z otrzymał znak rybacki Gdy-89 (to informacja z tabeli "rewindykacyjnej") - ciekawie wyszło bo mamy pięć kutrów :D MIR 46, 48 i 54 do 56. Na MIR-38 do 43 nie liczyłbym za bardzo bo MIR 40 to kuter 12 metrowy
Co do oznaczeń w MarWoju to w/g KSP t. 4 do końca nie wiadomo czy miało być to T-1 do T-24 czy tez KT-1 do KT-24. Podobno numer "1"otrzymał statek dozorczy "Berkut".

Wracając jeszcze na moment do kutrów powojennych mamy jeden kuter, dla którego nie znany jest gdyński znak rybacki. W KSP t. 4 znalazłem fotografię z wodowania kutra Gdy-91 (81? - a może jeszcze coś podobnego), który to numer nie występuje (na razie) w liście kutrów jako pierwsza nazwa jednostki.
Załączniki
Źródło: Huras B., Twardowski T. "Księga statków polskich" tom 4 str. 84
Źródło: Huras B., Twardowski T. "Księga statków polskich" tom 4 str. 84
Gdy-91(1).jpg (75.09 KiB) Przejrzano 8346 razy
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze:c... Wracając jeszcze na moment do kutrów powojennych mamy jeden kuter, dla którego nie znany jest gdyński znak rybacki. W KSP t. 4 znalazłem fotografię z wodowania kutra Gdy-91 (81? - a może jeszcze coś podobnego), który to numer nie występuje (na razie) w liście kutrów jako pierwsza nazwa jednostki.
Brawa za spostrzegawczość. Jeśli to Stocznia Rybacka w Gdyni, to kuter Gdy 91 (oznakę Gdy 81 nosiła inna jednostka) może być tylko numerem budowy 51/402 lub (co jest mniej prawdopodobne) 50/402.

I jeszcze jedna informacja. W spisie remontowanych silników w Stoczni Rybackiej w Gdyni mamy m.in. nastepujące pozycje:
zamawiający - Netzel, silnik - Gren 70/80 KM, budowa - Nr 47;
Fidosz, Tuxham, Nr 17;
Gabryszak, Deutz 4-cyl., Nr. 20;
Dąbrowski, Junkers, Nr 18;
Saczewa, Modag 100 KM, Nr 21;
Okoński - Volund, -;
Schenk, Hein 60 KM; - .
Wymieniane są też silniki, ale bez osoby zamawiającego, Volund: Nr 2535, 2536, 2537 i 2539 oraz Lilpop: Nr 36, 42, 45, 68 jak też Mercedes-Benz Nr 92269.

JB
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4095
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: crolick »

Chemik pisze:Co do oznaczeń w MarWoju to w/g KSP t. 4 do końca nie wiadomo czy miało być to T-1 do T-24 czy tez KT-1 do KT-24. Podobno numer "1"otrzymał statek dozorczy "Berkut".
Na podstawie przedwojennych dokumentów archiwalnych wiemy z całą pewnością, że kutry nosiły oznaczenia T-numer.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

crolick pisze:
Chemik pisze:Co do oznaczeń w MarWoju to w/g KSP t. 4 do końca nie wiadomo czy miało być to T-1 do T-24 czy tez KT-1 do KT-24. Podobno numer "1"otrzymał statek dozorczy "Berkut".
Na podstawie przedwojennych dokumentów archiwalnych wiemy z całą pewnością, że kutry nosiły oznaczenia T-numer.
Bardzo dziękuje za rozwianie wątpliwości. :brawo: a w jakim stopniu jest zbadana mobilizacja kutrów rybackich w Wojnie Obronnej 1939 roku?
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:
Chemik pisze:Wracając jeszcze na moment do kutrów powojennych mamy jeden kuter, dla którego nie znany jest gdyński znak rybacki. W KSP t. 4 znalazłem fotografię z wodowania kutra Gdy-91 (81? - a może jeszcze coś podobnego), który to numer nie występuje (na razie) w liście kutrów jako pierwsza nazwa jednostki.
Brawa za spostrzegawczość. Jeśli to Stocznia Rybacka w Gdyni, to kuter Gdy 91 (oznakę Gdy 81 nosiła inna jednostka) może być tylko numerem budowy 51/402 lub (co jest mniej prawdopodobne) 50/402.
Sugerujesz, że to:
37) Koł-27 (PRS 41327 --> PRS 410327) (SOIG; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 50/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. 1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2536, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Czapp, Antoni Muża --> 1949? Koł-27 (Barka) --> 1952? Koł-2 (Bałtyk) --> 1965 Koł-97 (Florian Litwinionek) --> 1979 WsG-14 (Edward Radgowski) --> istniał w 1982, skreślony z rejestru PRS przed 1985 rokiem.
UWAGA: nie można wykluczyć, iż pierwsza rejestracja kutra nastąpiła w Gdyni.
lub z mniejszym prawdopodobieństwem
38) Koł-26? (PRS 41289 --> PRS 410289) (SNHN; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 51/402, typ KG-150, rozp. 1947, odebr. 29.XI.1947; silnik Völund, nr silnika 17891, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Myślisz) --> przed IX.1948 Arka 26 Koł-26 (Arka) --> pocz. 1950 Dar-47 (Barka --> 1.I.1952Kuter) --> po II.1952 Dar-10? (Kuter) --> 1956? kuter hydrograficzy Dickson (SUM) --> 1960? Koł-85 --> Dzi-10 --> Hel-38 --> dalsze losy?
UWAGA: Nazwa po przejęciu ze stoczni i numer stoczniowy, prawdopodobne. Bardzo możliwe, ze Józef Myślisz nie przejął kutra, pomimo iż przekazanie było planowane.
:idea: A może to jest ten kuter (wszak wykańczano go w Gdyni) :?: Może z jakichś powodów znalazł się na slipie?
40) Gdy-… (PRS 41331 --> PRS 410331) (SOPA; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 6/401, typ KS-150, rozp. VII.1946, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947, rej. 1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2539, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Sergiusz Orłowski) --> III.1948 Koł-30 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Sergiusz Orłowski) --> Maria Koł-21 (Morska Centrala Zaopatrzenia, Kołobrzeg) --> 1952?Gdy-24 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia, użytkownik: Sergiusz Orłowski, --> przed 1967 Leokadia Orłowska-Wittbrodt (w 1966: 21 BRT, 6 NRT, ? ton; 14,25×4,85×1,97 m; silnik 2-cyl. Völund M-230, nr silnika 2539, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> przed 1981 Leokadia Orłowska-Wittbrodt, Jan Gryckiewicz --> przed 1985 Janusz Gryckiewicz) (w 1990: 21 BRT, 6 NRT, ? ton; 15,00×4,80×1,80 m; silnik 2-cyl. Völund M-230, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> 22.IV.1981, wszedł na mieliznę w rejonie Świbna, ściągnięty --> istniał w 1991 roku, dalsze losy ?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Niewykluczone, że to kuter Orłowskiego, ale chyba mniej prawdopodobne niż że to kuter Myślisza (a propos uwagi: Józef Myslisz na pewno przejął kuter, być może użytkował go tylko w rejonie Gdyni).
Kilka słów o użytkowniku kutra Koł 30 na podstawie dokumentów archiwalnych. Sergiusz Jan Orłowski urodził się w 1906 roku na terenie Rosji, miał żonę Leokadię (później była właścicielkę tego kutra). W latach 1946 - 47 pracował na kutrach Dar 7 i WsG 30. Zamierzał osiedlić się w Kołobrzegu. Przed wojną - w latach 1934 -35 - służył w Wojsku Polskim, w stopniu starszego bosmana, w 16 pap (tak jest w dokumencie, w tym okresie był to już 16 pal).

Jeśli chodzi o kutry rybackie, które miały być jednostkami pomocniczymi MW, to jet mały postęp dzięki kwerendzie Crolicka. Wiemy ile miało ich być i że te, które były własnością MW nosiły oznaczenia T-numer.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Ilość załączników zmusiła mnie do podzielenia listy kutrów na dwie części przed- i powojenną :-)
Źródło: Huras B. Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Źródło: Huras B. Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
MIR-20(2).jpg (124.5 KiB) Przejrzano 8311 razy
1) Lech Gdy 14 (MIR 20) (SOEJ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, rej. 30.IV.1937; 22,9 BRT, 10,9 NRT, ? ton; 15,10×4,81×? m; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jakub Dettlaff II) --> X.1939 niem. Lech(?) Got 14 (Jakub Dettlaff II)(?) --> 1941 niem. pomocniczy trałowiec M 3118 --> VII.1942 niem. pomocniczy dozorowiec DH 17 (Kriegsmarine) --> niem. NFV 2 --> niem. MA 1 --> 31.VIII.1946 Der-6 (Wacław Grzelak) --> V.1947? Dar-6 (Wacław Grzelak) --> 27.III.1949 wszedł we mgle na mieliznę koło latarni Czołpino, ściągnięty 10.VI.1949 --> Dzi-68 --> przed 1961 Koł-3 (Bałtyk) --> dalsze losy po 1961 roku?
Źródło: Huras B. Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Źródło: Huras B. Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Lech Gdy 14(1).jpg (144.99 KiB) Przejrzano 8313 razy
2) Ludwika Gdy 67 (MIR 21) (SOER; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, rej. 26.X.1937; 22,4 BRT, 11,15 NRT, ? ton; 15,10×4,81×? m; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Ludwik Staszewski) --> X.1939 niem. Ludwika(?) Got 67 (Ludwik Staszewski)(?) --> niem. NFV 1 --> niem. Go 42 --> 31.VIII.1946 Der-8 (Bolesław Tomicki) --> V.1947? Dar-8 (Bolesław Tomicki) --> Dzi-75 --> Koł-4 (Bałtyk)(?) --> przed 1961 Dzi-3 (Belona) --> dalsze losy po 1961 roku?

3) Rekin Kuź 17 (MIR 22) (SOES; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, rej. 26.X.1937; 22,4 BRT, 11,5 NRT, ? ton; 15,10×4,81×? m; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Edmund Budzisz) --> X.1939 niem. Rekin(?) Kuß 17 (Edmund Budzisz)(?) --> VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Kuß 17 (Kriegsmarine) --> zwr. 15.IV.1941 niem. Kuß 17 (Edmund Budzisz)(?) --> niem. Kra 2 --> III.1946 niem. Luf 135 (Fishery Control Board) --> 31.VIII.1946 Kuź-68 (Edmund Budzisz) --> 1949 Wła-40 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Edmund Budzisz) --> 1957 Jas-12 (Józef Muża --> Józef Detlaff) --> istniał w jesienią 1965 roku, dalsze losy?
Źródło: http://zrm-op.org
Źródło: http://zrm-op.org
Jas-12(1).jpg (86.86 KiB) Przejrzano 8313 razy
4) Brygida Jas 4 (MIR 28) (SOEZ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Adam Długi) --> X.1939 niem. Brygida(?) P. Hei 4 (Adam Długi)(?) --> 30.IV.1941 niem. poławiacz torped P. Hei 4 (Kriegsmarine) --> po III.1945 Jas-1 (Jan Długi --> w II. poł. 1945 rekw. Polska Marynarka Wojenna --> zwr. pocz. 1946 --> Adam Długi) --> po jesieni 1964? Wła-30 --> dalsze losy?

5) Bernard WWs 5 (MIR 29) (SOFA; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1937, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jakub Myślisz) --> X.1939 niem. Bernard(?) Groß 5 --> po III.1945 WWs-5 (prywatny) --> 1950? Wła-5 (PRS 41087 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410087) (prywatny --> przed 1961 Gryf --> przed 1985 Wojciech i Józef Schmidt) (w 1990: 19 BRT, 5 NRT, 7 ton; 15,20×4,87×1,53 m; silnik 4-cyl. Puck B-100, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8 węzłów) --> 16.I.1961 w sztormie, wszedł na mieliznę, ok. 1 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty --> istniał w 1990 roku, dalsze losy?

6) Cecylia Gdy 35 (MIR 30) (SOFB; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Mikołaj Deppisz) --> prawdopodobnie sprzedany w Norwegii w IV. kw. 1939 roku.
Źródło: Huras B. Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Źródło: Huras B. Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Cecylia Gdy 35(1).jpg (187.02 KiB) Przejrzano 8313 razy
7) Cyryl Chł 30 (MIR 31) (SOFC; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Józef Czapp) --> X.1939 niem. Cyryl(?) Chl 30(Józef Czapp)(?) --> po III.1945 Chł-3 (Józef Czapp) --> 1949 Wła-30 --> 1956 Koł-82 --> 1958 Świ-1 --> 1960 Gdy-34 --> dalsze losy po 1961 roku?

8 ) Daniel WWs 37 (MIR 32) (SOFD; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Juliusz Dettlaff) --> X.1939 niem. Daniel(?) Groß 37 (Albert Dettlaff) --> 7.IX.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Groß 37 (Kriegsmarine) --> zwr. 6.III.1941 niem. Groß 37 (Albert Dettlaff)(?) --> niem. Sas 23 --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany --> dalsze losy ??

9) Donata Gdy 27 (MIR 33) (SOFE; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Feliks Wesserling) --> X.1939 niem. Donata Got 27 (Feliks Wesserling) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 27 (Kriegsmarine) --> zwr. 11.XII.1941 niem. Got 27 (Feliks Wesserling)(?) --> Ki 336 --> 31.VIII.1946 WsG-21 (Leonard Muża) --> 1951 Jas-30 --> 1955 Gdy-51 --> †30.III.1955 ok. 7 Mm na płn.-wsch. od Helu, podniesiony i naprawiony --> 1964 Wła-35 --> 1980 WsG-26 --> skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem
Źródło: Huras B. Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Źródło: Huras B. Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Donata Gdy 27(1).jpg (167.07 KiB) Przejrzano 8313 razy
10) Edward Gdy 61 (MIR 34) (SOFH; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1938, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jakub Scheibe II) --> X.1939 niem. Edward(?) Got 61 --> 26.V.1941 niem. poławiacz torped Got 61 (Kriegsmarine) --> 27.IX.1945 Gdy-61 (Antoni Scheibe) --> po V.1947 Gdy-29 (PRS 41102 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410102) (Antoni Scheibe) (w 1966: 22 BRT, 8 NRT, ? ton; 15,22×4,91×1,78 m; silnik 2-cyl. Skandia 262A, nr silnika 2223317(?222317), rok prod. 1947, 85 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; ? węzłów) --> wycofany z eksploatacji w latach 80-tych
Źródło: Huras B. Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Źródło: Huras B. Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Gdy-29(2).jpg (90.24 KiB) Przejrzano 8313 razy
11) Emilia Hel 6 (MIR 35) (SOFI; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jan Myślisz) --> X.1939 niem. Emilia(?) Groß 44 (Jan Myślisz) --> 25.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Groß 44 (Kriegsmarine) --> 1942 niem. jednostka pomocnicza DPr 31 (Kriegsmarine) --> 1944 niem. pomocniczy dozorowiec Vs 331 (Kriegsmarine) --> 20.IV.1946 Hel-43 (Jan Myślisz) --> dalsze losy po 1961 roku ?

12) Filip Gdy 83 (MIR 36) (SOFJ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik Deutz, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Paweł Krüger) --> X.1939 niem. Filip(?) Got 83 (Paweł Krüger)(?) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 83 (Kriegsmarine) --> zwr. IV.1942 niem. Got 1 --> 1943? niem. Taucherboot 2 (Kriegsmarine) --> niem. Thora (Kriegsmarine) --> po V.1945? niem. L 2250 --> 21.XII.1946 Gdy-83 (Szczepan Felisiak) --> III.1947 Koł-26 (Szczepan Felisiak) --> ok. IX.1947 Ust-26 (Edward Sowiński) --> I.1948 Dar-26 (Edward Sowiński, Wiktor Malczewski --> ok.1949 Wiktor Malczewski) --> po 1949? Ust-11 --> przed 1952 Jesiotr(?) Ust-29 --> III.1952 wyrzucony na brzeg koło Władysławowa, ściągnięty --> IV.1953 Wła-95 (PRS 41162) (SOTP) (Gryf) --> † 8.XII.1961 w wyniku przecieku, zatonął na wysokości Chłapowa
UWAGA: Jest bardzo prawdopodobne, że w III.1947 roku nie został zarejestrowany w Kołobrzegu.

13) Felicja Kuź 16 (MIR 37) (SOFK; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Wiktor Budzisz) --> X.1939 niem. Felicja(?) Kuß 16 (Wiktor Budzisz)(?) --> 7.IX.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Kuß 16 (Kriegsmarine) --> niem. Fle 125 --> 31.VIII.1946 Hel-19 (Leonard Budzisz) --> przed 1961 Wła-44 (prywatny) --> po 1961 WsG-21 --> dalsze losy ?

14) Irena Jas 6 (MIR 38) (SOFQ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Ryszard Konhke) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24) (Polska Marynarka Wojenna) --> X.1939 niem. Irena(?) P. Hei 6 (Ryszard Konhke) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza P. Hei 6 (Kriegsmarine) --> 26.V.1941 niem. poławiacz torped P. Hei 6 (Kriegsmarine) --> zwr. 24.X.1942 niem. Irena(?) P. Hei 6 (Ryszard Konhke) --> 1947 Jas-66 (Ryszard Konhke) --> dalsze losy po 1961 roku ?

15) Ignacy Hel 22 (MIR 39) (SOFP; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (F. Foth)(?) --> X.1939 Ingrid Hel 22 (F. Foth) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza C 127 Mo (Kriegsmarine) --> †26.X.1940 kanał Gravelines, wypadek, podn. i napr. --> Ingrid Hel 22 (F. Foth) --> 1946 niem. Luf 137 (Fishery Control Board) --> 2.VI.1946 Gdy-81 (Czesław Szydłowski) --> po 1961 Łeb-30 (Jerzy Konkel) --> 5.III.1969 osiadł na mieliźnie w pobliżu wejścia do portu w Łebie, nie ściągnięty? uznany za stracony? --> dalsze losy po 1969 roku?

16) Helena Gdy 97(?) (MIR 41) (SOFO; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1939, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jan Hermann) --> X.1939 niem. Helene Got 29 (Jan Hermann)(?) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Got 29 (Kriegsmarine) --> zwr. 1941(?) Fortuna Got 3 --> po III.1945 Gdy-3 (PRS 41105 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410105) (Jan Hermann) (w 1966: 23 BRT, 9 NRT, 8 ton; 15,09×4,90×1,83 m; silnik 2-cyl. Skandia 262A, nr silnika 222731, rok prod. 1949, 85 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> istniał w 1967 roku, dalsze losy?

17) Gabryela Gdy 94 (MIR 42) (SOFM; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Hermann Krüger) --> X.1939 niem. Gabryela(?) Got 52 (Hermann Krüger) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 52 (Kriegsmarine) --> zwr. 11.XII:1941 niem. Got 52 (Hermann Krüger)(?) --> III.1946 Luf 20 (Fishery Control Board) --> 2.VI.1946 Gdy-18 (Michał Sołończyk) --> po 1961 Jas-65 --> Hel-36 --> dalsze losy ?

18) Henryk Gdy 95 (MIR 43) (SOFN; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> po IX.1939 ??? --> III.1946 Luf 26 (Fishery Control Board) --> 11.IX.1946 Gdy-9 (Anastazy Konkol) --> Jas-42 (Bronisław Wysocki, Elżbieta Budzisz) --> †14.XI.1979 podczas holowania, w wyniku przecieku do maszynowni i ładowni
UWAGA: możliwe, iż zmobilizowany w końcu VIII.1939 otrzymałby wówczas ozn. T-? z numerem w zakresie od 1 do 24
Źródło: Huras B. Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Źródło: Huras B. Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Gdy-9(1).jpg (68.3 KiB) Przejrzano 8313 razy
19) Gustaw Gdy 96(?) (MIR 44) (SOFL; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> po IX.1939 Westerplatte (Kriegsmarine) --> Ki 353 --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? --> dalsze losy ?
UWAGA: możliwe, iż zmobilizowany w końcu VIII.1939 otrzymałby wówczas ozn. T-? z numerem w zakresie od 1 do 24
Uwaga możliwe iż w czasie wojny Niemcy używali go pod oznaczeniem Vit 5.

20) Jeremi Gdy 98 (MIR 45) (SOFU; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24) (Polska Marynarka Wojenna) --> po IX.1939 ??? --> III.1946 Luf 184 (Fishery Control Board) --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? --> dalsze losy ?

21) Janina znak ryb.? (MIR 46) (SOFT; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24) (Polska Marynarka Wojenna) --> losy po IX.1939 roku ?

22) Karol Gdy 92(?) (MIR 47) (SOFW; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24) (Polska Marynarka Wojenna) --> losy po IX.1939 roku?

23) Krystyna znak ryb.? (MIR 48) (SOFV; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24) (Polska Marynarka Wojenna) --> losy po IX.1939 roku?

24) bez nazwy (MIR 54)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,10×4,90×? m) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?

25) bez nazwy (MIR 55)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,10×4,90×? m) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?

26) bez nazwy (MIR 56)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,10×4,90×? m) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?

27) bez nazwy (MIR ??) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ) --> jego budowę planowano rozpocząć w 1939 roku, ale zamiary te przekreślił wybuch II. wojny światowej

28) bez nazwy (MIR ??) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ) --> jego budowę planowano rozpocząć w 1939 roku, ale zamiary te przekreślił wybuch II. wojny światowej

UWAGA: jedna z trzech nie ukończonych jednostek podobno otrzymała polski znak rybacki Gdy 89 i po ukończeniu służyła pod banderą niemiecką, lecz jej nazwa w tym okresie jest nieznana, od III.1946 jako Luf 129 (179)? w ramach alianckiej Fishery Control Board, w 1947 oczekiwała na rewindykację

Tą jednostkę istniejącą w 1961 roku, nie udało się przyporządkować do żadnego przedwojennego kutra:

a) 1949 Wła-23 (1938) (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Józef Czapp)--> Gda-15 --> Gdy-113 (Jedność Rybacka) --> po 1961 Łeb-7 --> Wła-10 --> Jas-79 --> dalsze losy?
Ostatnio zmieniony 2012-12-22, 17:59 przez Chemik, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Źródło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polską banderą"
Źródło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polską banderą"
MIR-20(1).jpg (89.52 KiB) Przejrzano 8310 razy
UWAGA: W przypadku kutrów powojennej budowy, zmiana numerów PRS-u z pięciocyfrowych na sześciocyfrowe nastąpiła na przełomie lat 60-tych i 70-tych; natomiast radiowe sygnały wywoławcze zostały im odebrane prawdopodobnie w I. poł. lat 60-tych)

29) Gdy-84 (PRS 41013 --> PRS 410013) (SOUY; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 17/402, typ KG-150, uk. 1947; sil. Tuxham) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Ludwik Fidosz) --> kon.1947 Koł-25 (właściciel: Stocznia Rybacka w Gdyni, użytkownik: Ludwik Fidosz --> 1949 właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Spółdzielnia Pracy Połowów Morskich) --> 1950 Ust-3 (prywatny) --> Ust-20 --> przed 1956 Wła-90 (Gryf --> po 1961 Stanisław Rycaj, Edmund Szymański --> przed 1979 Edmund Szymański) --> 13.II.1956 osiadł na mieliźnie na wys. Kuźnicy, po kilku dniach ściągnięty --> †4.X.1979, w trakcie holowania, na płn. od Rozewia w wyniku przecieku kadłuba.
Źródło:http://zrm-op.org
Źródło:http://zrm-op.org
Wła-90(1).JPG (87.71 KiB) Przejrzano 8310 razy
30) Dzi-47 (PRS 41316 --> PRS 410316) (SOUE; St. Rybacka w Gdyni, numer budowy 18/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. I.1948;; silnik Junkers, nr silnika 24900, 100 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Stefan Dąbrowski) --> Dar-4 --> 10.X.1948 uprowadzony do Szwecji, rewindykowany w 3.XII.1948 --> po II.1949 Świ-69 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Barka) --> 1950 Koł-20 (Barka) --> 1951 Dzi-8 (Belona) --> Koł-27 --> 1960 Jas-30 (Bolesław Konkel --> po 1981 Stanisław Konkel) --> ???1987 jacht żaglowy s/y Vagabond III??? --> przebudowa nie zrealizowana?????
UWAGA: przebudowa na jacht żaglowy oficjalnie nie potwierdzona

31) WsG-23 (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 19/402, typ KG-150, rozp. jesień 1945, wod. 1945, uk. 1946, przek. użyt. XI.1946, rej. XII.1946; silnik MWM, nr silnika 181831, 110 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Ignacy Urbanek) --> †23.IV.1948 zatonął w trakcie holowania na łowiskach władysławowskich, w wyniku przecieków, po kolizji z duńskim statkiem „Astrid”.

32) WsG-30 (PRS 41336) (SONF; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 20/402, typ MIR-20(?), uk. 1946, rej. 1947; silnik 4-cyl Deutz, 100 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Jan Gabryszak) --> przed 1952 Gdy-96 (Jan Gabryszak --> Jadwiga Gabryszak) --> †17.XII.1962, wszedł na mieliznę 3 Mm od ujścia przekopu Wisły, wobec nie rentowności ściągnięcia, uznany za stracony.

33) WsG-26 (PRS 41212 --> PRS 410212) (SOMS; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 21/402, typ KG-150, uk. 1946, rej. I.kw.1947; silnik Modag, 100 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Jan Kołos, Józef Saczewa) --> przed 1952 (1950?) Gdy-41 (Jedność Rybacka) --> 1963 WsG-7 (Front Narodowy) --> 1966-1967 poza eksploatacją --> 1968 Dar-19 (Zenon Jaskuła) --> 1972 Ust-29 (Czesław Małolepszy i wspólnicy) --> 1979 Jas-91 (Jan Wysocki) --> istniał w 1982 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1985 rokiem.

34) Hel-3 (PRS 41315 --> PRS 410315) (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 47/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. I.poł.1947; silnik Gren, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Augustyn Necel) --> 10.X.1951 Wła-51 (Augustyn Necel --> przed 1982 Jan Schmidt) --> istniał w 1982 roku, skreślony z rejestru PRS 1983? roku.
Źródło:http://zrm-op.org
Źródło:http://zrm-op.org
Hel-3(3).jpg (118.71 KiB) Przejrzano 8310 razy
35) WsG-29 (PRS 41164) (STOX; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 48/402, typ KG-150, uk. 1947, rej 1947; silnik Volund, 80 KM) (Stanisław Okoński) --> Gdy-95 (Stanisław Okoński) --> przed 1952 Wła-103 (Gryf) --> † 22.II.1968, wszedł na mieliznę pomiędzy Białą Górą a latarnią Stilo, nie ściągnięty, uznany za stracony.

36) Gdy-47 (PRS 41121 --> PRS 410121) (SOMU; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 49/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. I.1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2499, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Antoni Brzozowski) --> po II.1949 Świ-56 (właściciel: Antoni Brzozowski, użytkownik: Barka) --> 1951? Gdy-47 (Jedność Rybacka) --> 1967 Hel-34 (Szczepan Felisiak) --> po 1989 Jas-34 (Kazimierz Kowalski) --> istniał w 1994 roku, dalsze losy?
UWAGA: możliwe, że w latach 60-tych (od 1958??) nosił nazwę Berek, najprawdopodobniej w latach 80-tych podmieniono kutry

37) Gdy-91? (PRS 41327 --> PRS 410327) (SOIG; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 50/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. 1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2536, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Czapp, Antoni Muża --> przed 1949 Koł-27 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Czapp, Antoni Muża --> po III.1949 (Barka) --> 1952? Koł-2 (Bałtyk) --> 1965 Koł-97 (Florian Litwinionek) --> 1979 WsG-14 (Edward Radgowski) --> istniał w 1982, skreślony z rejestru PRS przed 1985 rokiem.
UWAGA: Pierwszy znak rybacki prawdopodobny.
Źódło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Źódło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Gdy-91(1).jpg (75.09 KiB) Przejrzano 8310 razy
38) Koł-26? (PRS 41289 --> PRS 410289) (SNHN; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 51/402, typ KG-150, rozp. 1947, odebr. 29.XI.1947; silnik Völund, nr silnika 17891, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Myślisz) --> przed IX.1948 Arka 26 Koł-26 (Arka) --> pocz. 1950 Dar-47 (Barka --> 1.I.1952Kuter) --> po II.1952 Dar-10? (Kuter) --> 1956? kuter hydrograficzy Dickson (SUM) --> 1960? Koł-85 --> Dzi-10 --> Hel-38 --> dalsze losy?
UWAGA: Nazwa po przejęciu ze stoczni i numer stoczniowy, prawdopodobne. Bardzo możliwe, ze Józef Myślisz nie przejął kutra, pomimo iż przekazanie było planowane.

39) Gdy-39 (PRS 41303 --> PRS 410303) (SOEG; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 4/401, typ KS-150, rozp. VI.1946, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1948; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2538, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Polaris --> przed 1952 Jedność Rybacka) --> 1965 Wła-18 (Augustyn Kroll) --> 1972 Jas-8 (Jan Kohnke) --> istniał w 1984, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.

40) Gdy-… (PRS 41331 --> PRS 410331) (SOPA; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 6/401, typ KS-150, rozp. VII.1946, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947, rej. 1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2539, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Sergiusz Orłowski) --> III.1948 Koł-30 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Sergiusz Orłowski) --> Maria Koł-21 (Morska Centrala Zaopatrzenia, Kołobrzeg) --> 1952?Gdy-24 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia, użytkownik: Sergiusz Orłowski, --> przed 1967 Leokadia Orłowska-Wittbrodt (w 1966: 21 BRT, 6 NRT, ? ton; 14,25×4,85×1,97 m; silnik 2-cyl. Völund M-230, nr silnika 2539, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> przed 1981 Leokadia Orłowska-Wittbrodt, Jan Gryckiewicz --> przed 1985 Janusz Gryckiewicz) (w 1990: 21 BRT, 6 NRT, ? ton; 15,00×4,80×1,80 m; silnik 2-cyl. Völund M-230, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> 22.IV.1981, wszedł na mieliznę w rejonie Świbna, ściągnięty --> istniał w 1991 roku, dalsze losy ?

41) Arka 13 Gdy-20 (PRS 41027 --> PRS 410027) (SOTZ; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 7/401, typ KS-150, rozp. VIII.1946, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947, w ekspl. 31.IV.1948; silnik 2-cyl. Völund, 70/80 KM) --> po III.1949 Ust-52 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-9 (Korab) --> przed 1955 Arka 13 Wła-77 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-77 (Szkuner) --> 1959 Łeb-29 (10-lecie PRL) --> 1967 Wła-47 (Stanisław Jamrozik --> 1984 Zbigniew Schmidt) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w 1987 roku

42) Gdy-52 (PRS 41197 --> PRS 410197) (SOOO; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 9/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947) (właściciel: Państwowe Centrum Wyszkolenia Morskiego, użytkownik: Państwowa Szkoła Rybaków Morskich) ---> III.1950 Arka 18 Gdy-52 --> po 1952 Wła-125 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-125 (Szkuner) --> 1960 Gdy-31 (Mirosław Czułowski --> przed 1980 Mikołaj Czułowski --> przed 1988 Jadwiga Czułowska) (w 1989: 24 BRT, 7 NRT, ? ton; 15,00×4,26×? m; silnik 2-cyl. Völund M-230, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8 węzłów) --> istniał w 1990, dalsze losy?

43) Arka 12 Gdy-7 (PRS 41332 --> PRS 410332) (SONI; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 10/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947) (Arka) --> po III.1949 Ust-51 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-8 (Korab) --> przed 1955 Arka 12 Wła-76 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-76 (Szkuner) --> 1960 Łeb-28 (10-lecie PRL) --> 1968 Wła-38 (Bernard Mach --> przed 1980 Józef i Maria Mach --> przed 1982 Wojciech Milewczyk --> przed 1985 Leon Budzisz) (w 1989: 24 BRT, 7 NRT, ? ton; 15,00×4,85×? m; silnik 4-cyl. Puck B-120W, 120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 9 węzłów) --> po 1993/przed 2002 kawiarnia pływająca Liwia (Mirosław Adamczyk) --> istnieje
Autor Franciszek Necel
Autor Franciszek Necel
Liwia(1).jpg (148.63 KiB) Przejrzano 8310 razy
44) NPo-12 (PRS 41275 --> PRS 410275) (SOUA; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 11/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, St. Rybacka w Gdyni, uk. 1947; silnik Völund, nr silnika 2537, 70/80 KM) (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Józef Szurlej) --> 28.XII.1948 uprowadzony do Szwecji, 1.II.1949 rewindykowany --> po III.1949 Świ-68 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Barka) --> po I kw.1949 Ust-56 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-12 (Korab) --> lata 50-te Dar-11 (Kuter) --> 1960 Jas-61 (Józef Konkel --> przed 1980 Maksymilian Dahl) --> przed 1982 WsG-37 (Włodzimierz Kędzierzawski) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
UWAGA: Przyporządkowanie nazwy Świ-68 domniemane.

45) Gdy-147 (PRS 41029 --> PRS 410029) (SOIR; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 12/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1947; silnik Skandia, nr silnika 222275, 85 KM) (Spółdzielnia Gospodarcza Związku Walki Młodych) --> III?.1949 Świ-55 (Barka) --> 1950 Arka 91 Gdy-84 --> Wła-64 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-64 (Szkuner) --> 1967 Hel-23 (Kazimierz Konkel) --> przed 1982 Wła-66 (Antoni Konkel) ---> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.

46) Arka 20? Gdy-146 (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 13/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1948, silnik 2-cyl. Völund, 70/80 KM) (Arka) --> †24.II.1950, 15 Mm na płn. od latarni Hel, zderzenie z sowieckim statkiem s/s „S. Kirow”
UWAGA: Możliwe, że wrak został podniesiony oraz nabyty (Morską Centralę Zaopatrzenia, Gdynia) i w związku z planami odbudowy nadano mu numer PRS 41030, jednak ostatecznie zrezygnowano z tych planów.

47) Gdy-150 (PRS 41326 --> PRS 410326) (SOIF; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 14/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1948; silnik Scandia, nr silnika 222719) (Morski Urząd Rybacki) --> po III.1949 Świ-57? (właściciel: Morski Urząd Rybacki, użytkownik: Barka) --> 1950 Koł-26 (właściciel: Morski Urząd Rybacki, użytkownik: Barka --> 1952 Barka) --> 1959 Gdy-53 (Augustyn Specht) --> 1961 WsG-10 (Augustyn Specht --> przed 1982 Andrzej Specht) --> istniał w 1984, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
UWAGA: U pierwszego użytkownika pełnił funkcje kutra dozorczego

48) Belona 1 Dzi-60 (PRS 41186 --> PRS 410186) (SNEH; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 15/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1947; silnik Scandia, 85 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Belona) --> przed 1952 Dzi-1 (Belona) --> od 1964 poza eksploatacją --> 1972 Koł-91 (Mieczysław Szmidt --> 1982 Stanisław Kurdziel) --> ???1987 jacht żaglowy s/y Oliver??? --> przebudowa nie zrealizowana ????
UWAGA: przebudowa na jacht żaglowy oficjalnie nie potwierdzona

49) NPo-10 (PRS 41174 --> PRS 410174) (SOBV; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-2, typ MIR-20a, uk. 1947; silnik 75 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Wiesław Godlewski, Andrzej Klimaj) --> Gda-18 (Zbigniew Klimaj) --> Gdy-85 --> przed 1952 Wła-102 (Gryf) --> 1966 Dar-27 (Emil Łukasik, Antoni Jakuła, Marian Dłubisz) --> 1967 Ust-24 (Emil Łukasik, Antoni Jakuła, Marian Dłubisz) --> przed 1980 Jas-78 (Bernard Piper --> przed 1982 Józef Grala) --> przed 1985 Łeb-55 (Jerzy Herra) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.

50) Arka 14 Gdy-21 (PRS 41022 --> PRS 410022) (SOCH; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-3, typ MIR-20a, uk. 1948 w ekspl. 10.III.1948; silnik Scandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Dar-48 (Barka(?) --> 1.I.1952 Kuter) --> po II.1952? Dar-13 (Kuter --> lato 1954 Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie) --> 1956 statek meteorologiczny Bora (Państwowy Instytut Hydro-Meteorologiczny) --> 1971 WsG-6 (Włodzimierz Witkowski) --> przed 1985 ZaG-19 (Zbigniew Patoła) (w 1989: 23 BRT, 7 NRT, ? ton; 13,65×4,80×? m; silnik 4-cyl. Puck A-100, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8,5 węzła) --> istniał w 1990, dalsze losy ?

51) Arka 17, Gdy-138 (PRS 41023 --> PRS 410023) (SODD --> SODN; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-4, typ MIR-20a, uk. 1948, rej. 3.V.1948, w ekspl. 16.VI.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust-55 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-11 (Korab) --> przed 1955 Arka 17 Wła-78 (Arka) -->--> 1.I.1955 Wła-78 (Szkuner) --> 1960 Gdy-38 (Jan Lost --> przed 1980 Stefania Lost) --> istniał w 1981 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1985 rokiem.

52) Arka 25 Gdy-94 (PRS 41311 --> PRS 410311) (SODJ; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-5, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 12.VIII.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust-57 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-13 (Korab) --> przed 1955 Arka 25 Wła-79 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-79 (Szkuner) --> 1960 Gdy-65 (Władysław Wójcik) --> przed 1985 Gdy-21 (Rudolf Mazur) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.

53) Arka 16 Gdy-137 (PRS 41148 --> PRS 410148) (SODM; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-6, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 17.VI.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust-54 (Barka) --> kon.1951? Arka 16 Gdy-137 --> 1952? Wła-59 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-59 (Szkuner) --> 1968 holownik portowy Władek (Szkuner) --> skreślony z rejestru PRS w 1970, oczekujący na kasację w charakterze zbiornika wód zaolejonych? --> VIII.1972 nabyty przez Krzysztofa Bussolda, w 1974 przeholowany na barce do Warszawy i rozpoczęcie przebudowy, wiosną 1975 przeholowany na barce do Gdańska, przebudowę kontynuowano z przerwami do początku 1993) --> 1993 jacht żaglowy s/y Bonawentura PZ-228 (PRS 631367) (SPG 2557) (Krzysztof Bussold) (w III.2009: 36,63 j.p. brutto; 16,28/15,24×4,87×2,10 m; silnik 4-cyl. PZM Puck SW 400 M2/1, 70kW, ożaglowanie typu kecz, 120 m kw.; załoga 12-18 osób) --> nadal istnieje
Autor Sieński J. w Morza, Statki i Okręty 4/2002
Autor Sieński J. w Morza, Statki i Okręty 4/2002
Bonawentura(1).jpg (134.56 KiB) Przejrzano 8310 razy
Źródło: Morza, Statki i Okręty 4/2002
Źródło: Morza, Statki i Okręty 4/2002
Bonawentura(3).jpg (145.02 KiB) Przejrzano 8310 razy
54) Arka 15 Gdy-65 (PRS 41309 --> PRS 410309) (Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-7, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 28.IV(IX?).1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust-53 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1958 Ust-10 (Korab) --> lata 50-te Dar-18 (Kuter)(?) --> przed 1957 Łeb-18 (10-lecie PRL --> 1958 Marian Kosz i Gerard Borkowski) --> †23.III.1957, w sztormie, 3 Mm od wejścia do portu w Łebie, podniesiony, naprawiony --> 1968 Dar-17 (Władysław Palczewski --> 1972 Stanisław Szelągowski)--> 1973 Łeb-62 (Leon Formela) --> 1978 skreślony z rejestru PRS

55) Arka 23 Gdy-80 (SODJ; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-8, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 23.VII.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> IV.1951 Hel-48 --> przed 1952 Gdy-166 (Jedność Rybacka) --> 1965 Łeb-51 (Tadeusz Sznech i Stefan Hinc --> 1973? Władysław Dzietczyk) --> 15.VII.1973 na skutek awarii silnika wszedł na mieliznę brzegową ok. 5,5 Mm na zach. od portu w Łebie, †16.VII.1973 rozbity przez fale, uznany za stracony
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze:... --> ?lata 50-te Hel-54 (Aleksander Pawlik) --> skreślony z rejestru PRS w 1971 roku...
Wychodzi na to iż trzeba zmienić pozycje 38, tylko co zrobić z kurem Hel-54? Gdy-64 nie występuje już w roczniku za rok 1967, może zmienił oznakę na Hel-54? ja nie mam gdzie sprawdzić (nie mam tak wczesnych roczników), może ktoś pomoże?
Kuter Hel 54 i kutry Aleksandra Pawlika
Pierwszy kuter o oznace rybackiej Hel 54 pojawił się w rejestrach jednostek rybackich pod koniec 1947 roku kiedy zarejestrowano z taką oznaką kuter, będący własnością Stanisława Koczkodaja z Boru. Była to jednostka o długości 11,98 m, szerokości 4,06 m, napędzana starym silnikiem Glockner o mocy 55 KM. Była zbudowana w miejscowości Tupadły przez prywatnego szkutnika. W 1949 roku została sprzedana Witoldowi Ługowskiemu i Bolesławowi Sitarzowi, którzy przeprowadzili remont w Stoczni Rybackiej w Gdyni (remont Nr 540/402 w okresie 7 VII - 8 VIII 1949 r.). Po remoncie zmieniono oznakę na Wła 49. 15 listopada 1949 r. kuter wykorzystano do ucieczki do Szwecji, rewindykowano go 14 czerwca 1950 roku.
Aleksander Pawlik z Helu zlecił prywatnemu szkutnikowi z Pucka zbudowanie kutra o długości 14,0 m i długości 4,6 m, silnik miał moc 40 KM. Zarejestrowany został w lutym 1948 roku jako Puc 1. W 1949 roku nosił oznakę Wła 26 i był remontowany w Stoczni Rybackiej w Gdyni (remont Nr 558 w okresie 23 VII - 30 VII 1949 r.). W 1950 roku musiał zmienić oznakę, bo oznakę Wła 26 nosił już inny kuter, będący własnością rybaka Boldy. Przypuszczalnie wtedy przejął - po kutrze uciekinierze - oznakę Hel 54 kuter Aleksandra Pawlika. Taką oznakę podaje Wiesław Blady dla tego kutra (a nie Puc 1 czy Wła 26) w swojej książce o polskiej flocie rybackiej (myląc jednocześnie imię właściciela statku).

JB
ODPOWIEDZ