Superkutry typu MFV-75

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Superkutry typu MFV-75

Post autor: Chemik »

Podobnie jak w przypadku poprzednich typów jestem otwarty na wszelkie sprostowania i uzupełnienia, za co z góry serdecznie dziękuje kolegom :D

1) Hilary Gdy 115, (znak wywoł. SPDN) [James V. Hepburn & Co. Ltd, Montrose (W. Brytania), 1947] (podn. band. 21.III.1947) (Dalmor) (78 BRT, 26 NRT, 40 t, 240 KM, 10 w) --> pocz. III.1949 Świ 60 (Barka) --> 1.I.1951 Arka 94(?) Gdy 134 (Arka) --> 1959 Wła 130 (Szkuner) --> 1962 wycofany
UWAGA: nazwa "Arka 94" prawdopodobna.

2) Walery Gdy 116, (znak wywoł. SPDO) [James V. Hepburn & Co. Ltd, Montrose (W. Brytania), 1947] (podn. band. 14.V.1947) (Dalmor) (78 BRT, 26 NRT, 40 t, 240 KM, 9 w) --> pocz. III.1949 Świ 58 (Barka) --> 1.I.1951 Arka 96 Gdy 252 (Arka) --> 1951 Arka 96 Wła 67 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 67 (Szkuner) --> 1959 Hel 103(Koga) --> 1962 statek łącznikowy Iwona (Koga) --> dalsze losy?

3) January Gdy 117, (znak wywoł. SPDP) [James V. Hepburn & Co. Ltd, Montrose (W. Brytania), 1947] (podn. band. 21.VIII.1947) (Dalmor) (72 BRT, 28 NRT, 40 t, 240 --> 250 KM, 10 w) --> pocz. III.1949 Świ 61[/i] (Barka) --> 1.I.1951 Arka 97 Wła 68 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 68 (Szkuner) --> 1960 Świ 31 (prywatny) --> 1961 Dar 23 (Z. Bartoszewicz) --> 1962 Świ 31 (prywatny) --> 1966-1973 wycofany

4) Ksawery Gdy 118, (znak wywoł. SPDQ) [James V. Hepburn & Co. Ltd, Montrose (W. Brytania), 1948] (podn. band. 5.III.1948) (Dalmor) (85 BRT, 30 NRT, 40 t, 240 --> 225 KM, 10 w) --> pocz. III.1949 Świ 59 (Barka) --> 1.I.1951 Arka 95(?) Gdy 149 (Arka) --> 1959 Wła 131 (Szkuner) --> 1962 wycofany
UWAGA: nazwa "Arka 95" prawdopodobna.

5) Aleksy Gdy 119, (znak wywoł. SPDR) [James V. Hepburn & Co. Ltd, Montrose (W. Brytania), 1947] (podn. band. 4.X.1947) (Dalmor) (85 BRT, 30 NRT, 40 t, 200 KM, ~8 w) --> VII.1948 Michał Siedlecki (MLR --> 1.I.1949 MIR) --> 1956 Gdy 119 (J. Niegrzybowski) --> †22.VII.1961 zatonął na M. Północnym w wyniku kolizji z nrd-owskim kutrem „Sas 291”

6) Damazy Gdy 120, [James V. Hepburn & Co. Ltd, Montrose (W. Brytania), ∞] (Dalmor) --> nie ukończony w wyniku bankructwa stoczni.

W przypadku "Walerego" nie jestem pewny oznaczenia Gdy 252, brak numerów "Arki" - gdyby ktoś je znał to proszę o uzupełnienie, ponadto może ktoś potrafi sprecyzować kiedy skończyły żywot "Walery" i "January".
Ponadto przydałaby się informacja kiedy MLR stało się MIR-em bo to co jest na stronie MIR-owskiej jest mało precyzyjne :shock: bo "Aleksego" MLR przejęło w VII. 1948...
MIR pisze: Po II Wojnie Światowej reaktywowano działalność Stacji Morskiej w Gdyni, ale pod pierwotną nazwą „Morskie Laboratorium Rybackie”. W 1947 MRL stało się Morskim Instytutrm Rybackim (stowarzyszenia działającego od 1928 roku).

I może jeszcze ktoś zechce rozwiać mgłę tajemnicy nad nazwiskiem właściciela "Świ 31" (eks-"January")
Ostatnio zmieniony 2012-01-13, 08:44 przez Chemik, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: Chemik »

Tyle do tej pory dyskutowaliśmy o tych statkach:
JB pisze:Kutry 24-metrowe
MFV-75
Zelint pisze:... Według moich informacji WŁA-41 pływał w "Szkunerze" od 1955 do co najmniej 1964 roku. Na dodatek mam go zapisanego jako typ MFV-75 ...
Jeśli - jak podałeś poprzednio - miał długość rejestrową 16,24 m to nie mógł być typu MFV-75 (Motor Fish Vessel - 75 feet; 75 stóp to 22,86 m). Tych kutrów, zakupionych z pieniędzy UNRRA, miało byc 6, ale ostatni (DAMAZY - GDY 120) nie został ukończony. Pozostałe wcielono do floty "Dalmoru", gdzie pływały z nazwami HILARY (Gdy 115), WALERY (Gdy 116), JANUARY (Gdy 117), KSAWERY (Gdy 118) i ALEKSY (Gdy 119). W 1948 roku ten ostatni został przystosowany do roli statku badawczego MLR i został nazwany MICHAŁ SIEDLECKI. Pozostałe, w 1949 roku, trafiły do świnoujskiej "Barki". Otrzymały oznaki rybackie, odpowiednio: ŚWI 60, ŚWI 58, ŚWI 61, ŚWI 59. W połowie 1950 roku wykazywane były jako własność MCH w użytkowaniu "Barki". Po "rozparcelowaniu " tego przedsiębiorstwa dwa trafiły do władysławowskiego oddziału "ArkI" (WŁA 67 ex Walery i WŁA 68 ex January), pozostałych dwóch nie ma w spisach jednostek rybackich przedsiębiorstw państwowych (stan na koniec 1951 r.), być może były wtedy w przebudowie. W 1955 roku mamy dwie jednostki w "Arce" (GDY 134 ex Hilary i GDY 149 ex Ksawery), jedną w "Szkunerze" (WŁA 67), jedną w MIR (MICHAŁ SIEDLECKI). Prawdopodobnie piąty był juz w rękach prywatnych (? ŚWI 31). W roku 1961 (książka Micińskiego i Kolickiego) dwa dawne superkutry "Arki" były jednostkami "Szkunera' (WŁA 130 ex Gdy 134 i WŁA 131 ex Gdy 149), kuter ze "Szkunera" trafił do nowoutworzonej "Kogi" (HEL 103), superkuter MIR trafił w ręce prywatne (GDY 119), a dawny January też był eksploatowany przez rybaka indywidualnego (jako DAR 23).
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: JB »

WALERY w "Arce" nosił nazwę ARKA 96.
HILARY i KSAWERY nie były wykazywane jako jednostki "Arki" w spisie z 22 listopada 1951 roku.
Być może nosiły nazwy ARKA 94 i ARKA 95.
W spisie z 1955 roku wśród jednostek "Arki" są Gdy 134 i Gdy 149, w tym czasie najwyższy numer w oznace rybackiej Gdy- dla kutrów to 233.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: Chemik »

Dziękuję JB!!!
Adam
Posty: 1737
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: Adam »

Sporo informacji które mogą pomóc w uzupełnieniu losów kutrów MFV -75 jest na stronie: http://mec.fundacjamorska.org
Swoją drogą - całkiem sporo tam bardzo ciekawych informacji, choć to tylko początek pracy i więcej statków "nie ma" niż "jest".
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: Chemik »

Adam pisze:Sporo informacji które mogą pomóc w uzupełnieniu losów kutrów MFV -75 jest na stronie: http://mec.fundacjamorska.org
Swoją drogą - całkiem sporo tam bardzo ciekawych informacji, choć to tylko początek pracy i więcej statków "nie ma" niż "jest".
taaakkkk... bo to moje wypociny są :oops: chciałem je zalinkować na FOW-ie po skończeniu historii "Dalmoru" (pierwszego dużego mojego "produktu" - nie licząc "Batorego" na Wiki; ale wydałeś mnie Adamie :wink: ).... a to co puścilem to bez pomocy Kolegów (za co bardzo dziękuję Wam wszystkim :cmok1: ) byłoby bardzo marne...
Adam
Posty: 1737
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: Adam »

Czyli: "Mamy Cię!" ;))
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: Chemik »

Adam pisze:... na stronie: http://mec.fundacjamorska.org
Swoją drogą - całkiem sporo tam bardzo ciekawych informacji, choć to tylko początek pracy i więcej statków "nie ma" niż "jest".
Dajcie mi trochę czasu to będzie ich więcej :D
Jak na razie to zrobiłem tylko siedem superkutrów, m/s "Monte Cassino" (PLO), s/s "Lilja" (Bocheńskiego), "Łucye-Małgorzatę (Rogozińskiego i przy okazji jego biografie) oraz rewską "Marię Rozalię"... no i pocę się nad "Dalmorem" (czekam na przypływ źródeł)... wkrótce dalsze superkutry i pierwsze trawlery oraz statki z pionierskiego okresu naszej żeglugi... tylko żeby czasu starczało...
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: Chemik »

Chemik pisze:
Adam pisze:... na stronie: http://mec.fundacjamorska.org
Swoją drogą - całkiem sporo tam bardzo ciekawych informacji, choć to tylko początek pracy i więcej statków "nie ma" niż "jest".
Dajcie mi trochę czasu to będzie ich więcej :D
No i więcej nie będzie..... Ci ludzie z PFM-u są na poziomie dzieci z piaskownicy... "gwoździem do trumny" w tej współpracy było upublicznienie roboczej wersji (dalekiej od ukończenia) historii "Dalmoru"... więc gdybyście tu dotarli:

http://mec.fundacjamorska.org/index.php/Dalmor

... to pamiętajcie, że to jest artykuł nie zakończony i nigdy u nich go nie skończę
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: JB »

Chemik pisze:...Ponadto przydałaby się informacja kiedy MLR stało się MIR-em bo to co jest na stronie MIR-owskiej jest mało precyzyjne :shock: bo "Aleksego" MLR przejęło w VII. 1948...
W dokumentach, które widziałem jest taki zapis w sprawozdaniu MIR z czerwca 1948 roku: Przejęto protokolarnie od "Dalmoru" statek ALEKSY przydzielony MIR i ubezpieczono go na sumę 19,5 mln zł.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: Chemik »

JB pisze:
Chemik pisze:...Ponadto przydałaby się informacja kiedy MLR stało się MIR-em bo to co jest na stronie MIR-owskiej jest mało precyzyjne :shock: bo "Aleksego" MLR przejęło w VII. 1948...
W dokumentach, które widziałem jest taki zapis w sprawozdaniu MIR z czerwca 1948 roku: Przejęto protokolarnie od "Dalmoru" statek ALEKSY przydzielony MIR i ubezpieczono go na sumę 19,5 mln zł.
JB
Lipiec potwierdzał również A. Ropelewski w książce o MIR-ze, ale w takim razie trzeba będzie zmienić....
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: AvM »

H.T. Lenton listed three MVF built by
by James V. Hepburn & Co. Ltd, Aberdeen not Montrose
but none of them seems to be sold to Poland
nor was of MFV 75ft type (1001-1253 listed)

AvM
Ostatnio zmieniony 2012-03-02, 08:49 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: AvM »

The Glasgow Herald - Aug 31, 1945

At the opening yesterday of Jas. V. Hepburn and Co., Ltd's shipbuilding yard
at Rossie Island , Montrose , Mrs. Ritchie , wife of the Provost. knocked in the first vessel
of the fishing boat being built for English owners. Provost Ritchie congratulated the firm
and Mr. James V Hepburn, Aberdeen replied.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: AvM »

THE EDINBURGH GAZETTE, OCTOBER 14, 1947.

Informacja o spotkaniu w sprawie likwidacji


JAS V. HEPBURN , Managing Director


THE EDINBURGH GAZETTE, FEBRUARY 15, 1949.

JAMES V. HEPBURN & CO. LTD. (in Voluntary Liquidation).

A FIRST Dividend at the rate of 10s. in the £ is about to
be paid on all agreed claims. Any claims in the Liquidation not lodged and agreed before the date of payment will
be debarred from participation in this distribution.

R. C. KBLMAN & SHIBREFFS, Liquidators.
207 Union Street, Aberdeen,
14th February 1949
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: Chemik »

Dzięki za "prasówkę" :-)
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Superkutry typu MFV-75

Post autor: AvM »

AvM pisze:H.T. Lenton listed three MVF built by
by James V. Hepburn & Co. Ltd, Aberdeen not Montrose
but none of them seems to be sold to Poland
nor was of MFV 75ft type (1001-1253 listed)

AvM
Ordered 31.8.1944
MFV.943 4.45 sold Tricomalee 4.47
MFV.944 9.45 mercantile Our Unity (1947)
MFV.945 47 completed mercantile Goodwill (1947)
ODPOWIEDZ