historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

wuwu
Posty: 6
Rejestracja: 2011-10-01, 21:08

historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: wuwu »

Witam koleżanki i kolegów. Występuję po raz pierwszy na tym forum. Nie wiem czy dobrze umiejscowiłem wątek , ale do rzeczy. Mam pytanie : czy ktoś może wie coś więcej o statku ( lub okręcie ) przedstawionym na załączonym zdjęciu ?
Dane statku ( okrętu ) : budowa w 1936r (1938r) w Elblągu, długość - 13,6m , szerokość - 2,7m
Pytanie zadaję dlatego , że mam wpływ na jego uratowanie i wygląd po ewentualnej jego reanimacji .
Załączniki
statek widok 1.jpg
statek widok 1.jpg (35.24 KiB) Przejrzano 13634 razy
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: Marek T »

Czy jest to jakaś motorówka, która pływała w Polsce?
Jeżeli tak - to pod jaką nazwą?
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: Jacek Pytkowski »

Hm, wygląda podobnie jak ta (tylko ktoś ściął trochę burty w części rufowej):
motorówka z Gneisenau
motorówka z Gneisenau
KP72.jpg (99.46 KiB) Przejrzano 13519 razy
To był "kuter pogranicza" naszego WOP, a wcześniej... motorówka na pancerniku Gneisenau.
Charakterystyka KP-72: wyporność - 12 ton; prędkość - 20 węzłów; wymiary - 11,3 x 3 x 1,2 m.

Być może ta Twoja jest z innego niemieckiego okrętu?
... albo...
druga motorówka z Gneisenau była ponoć wykorzystywana po wojnie przez naszą MW...
wuwu
Posty: 6
Rejestracja: 2011-10-01, 21:08

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: wuwu »

Pokazana na zdjęciu jednostka pływała jako holownik pod nazwą h/s Kaczor na śródlądowych drogach wodnych głównie na Wiśle. Najstarsze Zaświadczenie Klasyfikacyjne PRS jest z 4.11.1959r
Pływał w słuzbie Okręgowego Zarządu Wodnego w Toruniu i Bydgoszczy zależnie od organizacji zarządzania drogami wodnymi . W latach 1970 - 1995 był eksploatowany przez Przedsiębiorstwo Budownictwa wodnego w Bydgoszczy o Toruń. Ostatnie Świadectwo Zdolności Żeglugowei jest do 31.07.1995r i jest wydane przez Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy.
Później wykonano inspekcję i remont poszycia burt i dna. Remontu całkowitego nie dokończono ....
Jeszcze o szczegółach technicznych. Dno jest ukształtowane w V o odchyleniu od poziomu 22 st tzw "głebokie V" co charakteryzuje szybkie jednostki pływające po dużych falach.
To wskazyje na jednostkę morską. Stosunkowo duże zanurzenie wynikające z kształtu dna musiało stwarzać kłopoty w żegludze po Wiśle w czasie suszy.
Druga sprawa to zamocowanie haka holowniczego. Był zamocowany na kolumnie wystającej nad nadbyrcie w środku długości odkrytego pokładu za sterówką . Przeznaczenie jednostki do holowania i miejsce zamocowania haka holowniczego wymusiło usunięcie zabudowy za sterówką. Powyższe przypuszczenia potwierdzają tezę kol Jacka Pytkowskiego , że jest to motorówka z dużego okrętu. Proszę o zdjęcia dużych okrętów niemieckich z II wojny , na których byłaby widoczna motorówka przy burcie lub na pokładzie . Może się w ten sposób coś dopasuje .
Zdjęcie, które pokazał kol. Jacek Pytkowski nie pokazuje omawianej jednostki bo jednostka widoczna na tym zdjęciu nie ma wyrażnego uskoku pokładu w rejonie sterówki, odbojnica
sięga do samego dziobu, są trzy iluminatory a nie cztery i iluminatory nie sa oddzielone pionowymi wzmocnieniami . Pomimo tego bardzo dziękuję za wskazanie kierunku poszukiwań.
A jeszcze jedna sprawa . Jednostka jest spawana. Według dokumentów powstała w 1936r w Elblągu ( stocznia Schichau) . Jak wtedy wyglądało stosowanie spawania ?
Pozdrawiam czytających moją wypowiedź.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: Marek T »

Wg W. Danielewicza:

KACZOR

TYP STATKU:łódż motorowa.
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1938; stocznia nieznana.
NOŚNOŚĆ: 11 t
WYMIARY: długość- 13.60 m, szerokość-2.40 m, wysokość burt/całkowita-1.45/2.40 m, zanurzenie-0.90 m
SILNIKI GŁÓWNE: 1 silnik spalinowy; typ: KDW; 4 cylindrowy; prod. Kemper Diesel Werke; moc: 47 KM
1 śruba; prędkość: 10 km/godz.; załoga: 2 ludzi

PRZEBIEG SŁUŻBY:
1938: FRAUENBURG - armator nieznany,Elbing.(D)
1946: wydobyty i odbudowany w Elblągu.
1947: KACZOR - Państwowy Zarząd Wodny,Elbląg.
1952: zmiana armatora: Rejon Dróg Wodnych, Tczew, port macierzysty Grudziądz
1955.V: zmiana armatora: Rejon Dróg Wodnych,Toruń.
1960: zmiana nazwy: GRUDZIĄDZ - zmiana nazwy.
1961: zmiana nazwy: KACZOR - zmiana nazwy.
1963: otrzymał nowy silnik, typu 3L-110; 4 cyl.; Skoda Praha; moc: 45 KM
1964: zmiana armatora: Okręgowy Zarząd Wodny,Toruń.
1974: zmiana armatora: Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Bydgoszcz, Baza Sprzętowo-Transportowa nr 1 w Toruniu. Port macierzysty Toruń.
1980te: Złomowany.


Jak widać na obrazku - nie był złomowany.
Wg PRS był konstrukcji nitowanej.
Jako pierwszy statek całkowicie spawany klasę Lloyda uzyskał w 1920 mały holownik ESAB IV, zbudowany w Szwecji. Chyba nawet zachowano go jako pomnik.
http://www.tugboatlars.se/EsabIV.htm
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: Jacek Pytkowski »

wuwu pisze:A jeszcze jedna sprawa . Jednostka jest spawana. Według dokumentów powstała w 1936r w Elblągu ( stocznia Schichau) . Jak wtedy wyglądało stosowanie spawania ?
Pozdrawiam czytających moją wypowiedź.
Ubooty, o ile wiem, były spawane... więc chyba potrafili :wink:

Nie wykluczałbym, że faktycznie mogła być przeznaczona dla jakiegoś dużego niemieckiego okrętu. Stocznia Schichaua mogła być podwykonawcą drobnego "osprzętu pokładowego", albo wykonała kilka takich motorówek, i tam im została do pływania po Zalewie.
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: Colonel »

wuwu pisze:Pokazana na zdjęciu jednostka pływała jako holownik pod nazwą h/s Kaczor ...... Ostatnie Świadectwo Zdolności Żeglugowei jest do 31.07.1995r ........ A jeszcze jedna sprawa . Jednostka jest spawana.
Marek T pisze:1980te: Złomowany.
Jak widać na obrazku - nie był złomowany.
Wg PRS był konstrukcji nitowanej.
To mamy ładną sprzeczność.
A na zdjęciu widzę szwy spawane, a nie nitowane. Nie bardzo też widać miejsce na zamocowanie haka holowniczego.
Skąd więc tak autorytatywne stwierdzenie Wuwu?
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: Marek T »

Colonel pisze:To mamy ładną sprzeczność.
A na zdjęciu widzę szwy spawane, a nie nitowane. Nie bardzo też widać miejsce na zamocowanie haka holowniczego.
Skąd więc tak autorytatywne stwierdzenie Wuwu?
Znów w ramach gimnastyki umysłowej - mógł być nitowany, a potem, w ramach remontu (np. w 1963 r.), dostał nowe poszycie, już spawane.
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: Colonel »

Marek T pisze:Znów w ramach gimnastyki umysłowej - mógł być nitowany, a potem, w ramach remontu (np. w 1963 r.), dostał nowe poszycie, już spawane.
Nie wyobrażam sobie takiej operacji. Konstrukcje nitowane jednak rózniły się trochę od spawanych.
wuwu
Posty: 6
Rejestracja: 2011-10-01, 21:08

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: wuwu »

1. Nazwa
Zaświadczenie Klasyfikacyjne PRS z dn 4.11.1959r jest dla h/s Kaczor i w nim jest : "STOCZNIA,ROK BUDOWY: Schichau - Elbląg - 1938 " . W późniejszych dokumentach jest 1936r .
W Metryce Kół Ratunkowych PRS z dn 28.03.1962r jest też nazwa h/s Kaczor. Być może w tym okresie zmieniono dwukrotnie nazwę, ale nie mam dokumentów potwierdzających
takie zmiany.
2. Konstrukcja , spawanie
Jest jeden dokument PRS Sprawozdanie z Przeglądu Dla Odnowieia Klasy Statku Śródlądowego z 20.10.1964r , który jest napisany na formularzu dla kadłuba nitowanego i nie zawiera żadnych uwag do nitów ("Skorodowane.., Nity wymienoino..., doszczelniono .. ). Z tą samą datą wystawiono drugi taki dokument na formularzu bez uwag o nitach.
Konstrukcja wręg wskazuje na to , że kadłub był od początku spawany. Kątowniki i teowniki wręg są ramieniem skierowane do poszycia ( a nie częścią płaską do poszycia do nitowania)
dla wykonania "spoin stoczniowych" bez przestrzeni zamkniętych silnie korodujących. Gdyby wręgi były wykonane do nitowania i później były spawane to korozja zjadłaby konstrukcję i już by jednostki nie było.
3.Hak holowniczy.
Musiał być gdyż w każdym dokumencie jest to holownik i w przeglądach sąstwierdzenia o sprawności urządzenia holowniczego. Ponadto kolumna z hakiem istnieje i aktualnie jest zdemontowana . Jest ciężka i trudno jest ją ustawić. Gdyby koledzy sobie tego życzyli to mogę zrobić zdjęcie z hakiem.
4. Najbardziej interesuje mnie dlaczego powstała ta jednostka i do czego pierwotnie służyła lub miała służyć oraz jak wtedy wyglądała.
Pozdrowienia dla czytających i biorących udział w dyskusji.
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: Colonel »

Marek T pisze:Wg W. Danielewicza:
........
I ok. Danielewicz nie jest nieomylny...
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: Marek T »

Colonel pisze:
Marek T pisze:Wg W. Danielewicza:
........
I ok. Danielewicz nie jest nieomylny...
Informacja, którą zamieściłem z powołaniem na niego pochodzi sprzed dobrych kilku lat. Rozmawiałem z nim telefonicznie i można się spodziewać, że zamieści on niedługo bardziej aktualną wersję.
Ale jedno jest pewne - potwierdza, że to faktycznie jest KACZOR.
wuwu
Posty: 6
Rejestracja: 2011-10-01, 21:08

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: wuwu »

Mnie najbardziej interesują :
1. Pierwotny wygląd po wodowaniu ( ze względu na możliwą odbudowę )
2. Budowa : przeznaczenie, rok i miejsce budowy, wodowanie, pierwsza nazwa.
3. Dzieje : służba w czasie II wojny i po do 1959r.
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: Jacek Pytkowski »

Znalazłem zdjęcie krążownika Admiral Hipper (przynajmniej tak jest podpisane). Widać na nim okrętową motorówkę, ale jest ona bardziej podobna do tej "KP-72" z Gneisenau :-(
admiral-hipper-landing-troops.jpg
admiral-hipper-landing-troops.jpg (119.76 KiB) Przejrzano 13377 razy
Nie wiem, czy na wszystkich wielkich okrętach Kriegsmarine były motorówki tylko tego jednego modelu? Chyba powinno się pytać raczej na forum modelarzy, bo to oni lubują się w takich szczegółach i zwykle mają bogatą dokumentację zdjęciową.

Ale jeśli ta Twoja motorówka została po wojnie znaleziona w Elblągu (lub gdzieś na Zalewem), to raczej ona na żadnym pancerniku nie służyła (za płytko, żeby tam wchodziły). Nazwa FRAUENBURG, czyli Frombork jeszcze mocniej sugeruje, że pływała tylko po Zalewie. To zresztą nawet nie musiała być nazwa tej motorówki, tylko nazwa jej portu macierzystego namalowana na rufie.

Możemy trochę pospekulować, jak wyglądała. Zależało to od tego, komu i do czego służyła.
Jeśli właścicielem był jakiś przemysłowiec czy bankier, to pewnie była pomalowana na biało, mahoniowa listwa odbojnicy i mahoniowe nakładki na krawędzie burt. :wink:
Nad kokpitem rozpinany mógł być na wyjmowanym stelażu (stalowe rurki osadzane w tulejkach?) brezentowy tent chroniący latem od upalnego słońca, a w dni słotne od wiatru i deszczu. Do tego panowie w białych butach, białych spodniach, sportowych granatowych marynarkach lub swetrach oraz "kapitańskich" czapkach. Panie w sukienkach i kapelusikach - wiesz, ten klimat lat 30-tych. :cmok1:
NoBodyIsPerfect.JPG
NoBodyIsPerfect.JPG (14.76 KiB) Przejrzano 13377 razy
Ale jeśli załoga wyglądała tak
Urlaub.JPG
Urlaub.JPG (34.27 KiB) Przejrzano 13377 razy
to łódka pewnie była szara. ;)
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: Jacek Pytkowski »

A popatrz tutaj http://www.shipmodels.info/mws_forum/vi ... 9&start=20 Modelarstwo Okrętowe Nr 17
In ship equipments section we publish 3D graphics and plan german motor boat (from all Kriegsmarine ships)
Obrazek
sądząc po przedniej szybie, to jest ten typ łodzi motorowej, co na ostatnim zdjęciu powyżej.
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją

Post autor: W.Danielewicz »

Witam wszystkich po długiej przerwie !. Mam jakieś problemy techniczne i nie mogę wysłać postu. Tu miał być tekst, który pisałem 4 razy i mnie wyrzucało gdy chciałem go wysłać. Właśnie próbuje go wysłać poraz 5 ty.
W.DANIELEWICZ
ODPOWIEDZ