"Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: Chemik »

W okresie gdy Kontroler I wchodził do służby (1957 r.), trawler Kastor już dawno był wyrejestrowany z rejestru rybackiego i dogorywał jako pływająca kotłownia, albo istniał w postaci "polsilverów" :-D
Kontroler I w 1960 roku został przemianowany na Gdy-200 nadal będąc eksploatowanym przez GUM, z portem macierzystym w Gdyni.
Oznaki Gdy-100 nie ma w w rejestrach PRS-u lat 1959-1961, 1965, 1967, 1969, co nie oznacza, ze nie była przyznana, mogła ją nosić jakaś np. łódź żaglowo-wiosłowa, trzeba y zagłębić się w rejestry rybackie.
Natomiast oznakę Gdy-200 przed Kontrolerem I nosił przedwojenny kuter pilotowy Pilot IV, w 1960 r. przerejestrowany do Władysławowa, zmienił oznakę na Wła-200. Dokonał żywota jako Stolem, ok. 1994 r. tonąc w czasie sztormu w porcie w Jastarni.
W tym okresie (tzn. 1959-1965) numer 200 był najwyraźniej przeznaczony dla kutrów dozorczych:
Hel-200 kuter dozorczy typu S-361, późniejszy Kontroler-3;
Gda-200 kuter dozorczy typu S-361, późniejszy Kontroler-2;
Ust-200 kuter dozorczy typu S-361, późniejszy Kontroler-21;
Tol-200 motorówka dozorcza, ex-Gda-10
Kąt-200 motorówka dozorcza
Łeb-200 kuter dozorczy typu KU-128, ex Hel-42
Ponadto istniały jeszcze inny kutry dozorcze:
Gda-10 --> Tol-200, Hel-42 --> Łeb-200, Łeb-22, Tol-45,
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6401
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: Peperon »

Masz rację. Po prostu nie doczytałem opisu do końca. :oops:
Kastora wycofali ze służby już w 1949 roku. A później było jak opisałeś ;)
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: Chemik »

Peperon pisze:Masz rację. Po prostu nie doczytałem opisu do końca. :oops:
Kastora wycofali ze służby już w 1949 roku. A później było jak opisałeś ;)
No to może zaserwować trochę pełniejszy "życiorys" tego historycznego trawlera?
A może ktoś posiada jego jakąś fotografię?

Kastor (Gdy-100) (SPFP) trawler rybacki, w polskiej flocie: V.1946-1958(?)
209 BRT/ 91 NRT;
35.3(m.p.)×6.6×~3.2 m, głębokość 1.92 m;
kadłub stalowy, nitowany, 1 pokład;
1 maszyna parowa potrójnego rozprężania, 3-cylindrowa, rok produkcji ???, miejsce produkcji Crabtree & Co Ltd, Great Yarmouth (Wielka Brytania), nr maszyny ???;
1 kocioł szkocki, rok produkcji ???, miejsce produkcji Riley Bros (Boilermakers) Ltd, Stockton-on-Tees (Wielka Brytania), numer kotła ???;
400 KM, paliwo węgiel, 9 węzłów, 1 śruba;
załoga 16 ludzi ;
zam. ?/ st. 1915/ wod. 22.I.1916/ uk. 1.IX.1916/ ekspl. ?, nr budowy 670, Cochrane & Sons Ltd., Selby (Wielka Brytania).
(stan na II. poł. lat 40-tych)

22.I.1916: wodowany jako CASTOR John Denton Marsden; Grimsby, Wielka Brytania
35.26(m.p.)×6.22×3.51 m
18.VIII.1916: zarejestrowany w Grimsby, otrzymał znak rybacki GY963
1.IX.1916: ukończony
6.IX.1916: CASTOR (GY963) (ON 138993) Grimsby & North Sea Steam Trawling Co Ltd; Grimsby, Wielka Brytania
7.IX.1916: CASTOR (GY963) (ON 138993) Grimsby & North Sea Steam Trawling Co Ltd; Grimsby, Wielka Brytania
(zarządzający: John Richardson Mackrill)
IX.1916: CASTOR Royal Navy (port bazowy: Devonport), Wielka Brytania
zarekwirowany; przystosowany do służby jako trałowiec, przewodnik półflotylli; uzbrojenie: 1×76 (12pdr); przydzielony do Unit 150 „Trawler Sweepers”
III.1917: CASTOR II Royal Navy (port bazowy: Falmouth), Wielka Brytania
7.X.1918: o godz. 22:45, na Zat. Penzance zatopił w kolizji dryfter OCEAN FOAM (YH970) (bez ofiar)
po 12.III.1919: CASTOR (GY963) (ON 138993) Grimsby & North Sea Steam Trawling Co Ltd; Grimsby, Wielka Brytania
19.XII.1919: CASTOR (GY963) (ON 138993) Grimsby & North Sea Steam Trawling Co Ltd; Grimsby, Wielka Brytania
(zarządzający: Alfred Banister)
5.VIII.1921: CASTOR (GY963) (ON 138993) Lindsey Steam Fishing Co Ltd; Grimsby, Wielka Brytania
15.VIII.1921: CASTOR (GY963) (ON 138993) Lindsey Steam Fishing Co Ltd; Grimsby, Wielka Brytania
(zarządzający: Edwin Bacon Senior)
15.IV.1931: hipotekę statku przepisano na Edwina Bacona Seniora z Grimsby
29.XI.1939: CASTOR Royal Navy, Wielka Brytania
zarekwirowany; przewidziany do służby jako trałowiec, konwersja nie doszła do skutku
2.XII.1939: CASTOR (GY963) (ON 138993) Lindsey Steam Fishing Co Ltd; Grimsby, Wielka Brytania
(zarządzający: Edwin Bacon)
15.V.1940: hipoteka zlikwidowana
22.X.1943: CASTOR (GY963) (ON 138993) Bay Fisheries Ltd; Fleetwood, Wielka Brytania
27.X.1943: CASTOR (GY963) (ON 138993) Bay Fisheries Ltd; Fleetwood, Wielka Brytania
(zarządzający: Basil A. Parkes)
2.V.1946: wykreślony z rejestru w Grimsby
2(?).V.1946: zakupiony przez Polskę, w ramach pomocy UNRRA
4.V.1946: KASTOR (Gdy-100) (SPFP) Skarb Państwa, Polska
(operator: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o. o.; Gdynia)
przejęty w Londynie (Wielka Brytania)
18.V.1946: po raz pierwszy zawinął do Gdyni
kon.V.1946 w rejsie z Gdyni do Wielkiej Brytanii (z pierwszym eksportem „Dalmoru” - 3 tonami mrożonego i wędzonego łososia), doznał awarii maszyny
(uszkodzenie cylindra), skierowany na dok w Wielkiej Brytanii.
pocz. 1947: zakończenie naprawy
3.IX.1947: zawinął do Szczecina, jako pierwszy polski dalekomorski statek rybacki w tym porcie, wyładował śledzie złowione na M. Północnym
IV.1949(?): KASTOR (Gdy-100) (SPFP) Skarb Państwa, Polska
(operator: „Dalmor” Połowy Dalekomorskie; Gdynia)
27.VII.1949: wycofany z eksploatacji
IX(?).1949: KASTOR Skarb Państwa, Polska
(użytkownik: Państwowe Centrum Wychowania Morskiego; Gdynia)
pływająca kotłownia centralnego ogrzewania dla hulku „Beniowski”
1.X.1950 KASTOR „Dalmor” Połowy Dalekomorske; Gdynia, Polska
(użytkownik: Państwowe Centrum Wychowania Morskiego)
pływająca kotłownia centralnego ogrzewania dla hulku „Beniowski”
IX(?).1951: KASTOR „Dalmor” Połowy Dalekomorske; Gdynia, Polska
(użytkownik: Technikum Morskie Mechaniczne)
pływająca kotłownia centralnego ogrzewania dla hulku „Beniowski”
1958(?): przekazany do kasacji


Źródła:
Blady W.Polska Flota Rybacka w latach 1921-2001, Morski Instytur Rybacki, Gdynia 2002, ISBN 83-908885-9-9
Colledge J.J. Ships of the Royal Navy. Volume 2. Navy-Built Trawlers, Drifters, Tugs and Requisitioned Ships. From the Fifteenth Century to the Present.
Greenhill Books, London 1989, ISBN 1-85367-028-6
Miciński Jerzy, Kolicki Stefan Pod polską banderą, Seria Biblioteka Miesięcznika Morze tom 2, Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1962
Ropelewski A. Półwiecze „Dalmoru” na oceanach świata 1946-1996, Wydawnictwo „Marpress”, Gdańsk 1996, ISBN 83-85349-59-6
Zbiorowe Działalność Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich "DALMOR" w Gdyni w latach 1946-1986, Dalmor, Gdynia 1986
http://www.fleetwood-trawlers.info/inde ... tor-gy963/
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... ilit=unrra
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 22#p126222
http://www.miramarshipindex.org.nz
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: AvM »

CASTOR ON138983
przy statkach brytyjskich i amerykanskich powinno podawc sie ON (Offical Number)
ale ten numer sie nie zmienial, nawet jak staek zmienial bandere, i powracal do rejestru brytyjskiego.
Warto jednak podawac sygnaly wywalawcze, te sie co prawda zmienialy.
Ostatnio zmieniony 2013-11-15, 22:41 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: Chemik »

AvM pisze:CASTOR ON138983
przy statkach brytykjich i amerakynskich powinno podawc sie ON (Offical Number)
No przecież jest :roll:
Chemik pisze:6.IX.1916: CASTOR (GY963) (ON 138993) Grimsby & North Sea Steam Trawling Co Ltd; Grimsby, Wielka Brytania
7.IX.1916: CASTOR (GY963) (ON 138993) Grimsby & North Sea Steam Trawling Co Ltd; Grimsby, Wielka Brytania
(zarządzający: John Richardson Mackrill)
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: Chemik »

AvM pisze:ale ten numer sie nie zmienial, nawet jak staek zmienial bandere, i powracal do rejestru brytyjskiego.
Przecież u mnie się nie zmienia, jest powtórzony przy nazwie zawsze ten sam :roll:
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: AvM »

te wszystkie zrodla sa 3-rzedne

Zrodlami dla statkow brytyjskich powinny byc (2 rzedne)
Mercantile Navy List
http://www.maritimearchives.co.uk/merca ... -list.html
http://www.crewlist.org.uk/data/vesselsalpha.php

oraz The National Archives (Board of Transport) (1 rzedne)
BT107 BT110 BT111

ponadto ksiazka o stoczni Cochrane ze spisem statkow. (2 rzedne)
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: Chemik »

AvM pisze:te wszystkie zrodla sa 3-rzedne
Andreas jak zwykle mnie wspiera :clever: napisałem z tego co było pod ręką :-D
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: AvM »

Chemik pisze:
AvM pisze:te wszystkie zrodla sa 3-rzedne
Andreas jak zwykle mnie wspiera :clever: napisałem z tego co było pod ręką :-D
Ja tez :)
Jarek C.
Posty: 868
Rejestracja: 2004-01-04, 14:13
Lokalizacja: Rumia

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: Jarek C. »

Chemik pisze: W tym okresie (tzn. 1959-1965) numer 200 był najwyraźniej przeznaczony dla kutrów dozorczych:
Hel-200 kuter dozorczy typu S-361, późniejszy Kontroler-3;
Gda-200 kuter dozorczy typu S-361, późniejszy Kontroler-2;
Ust-200 kuter dozorczy typu S-361, późniejszy Kontroler-21;
Tol-200 motorówka dozorcza, ex-Gda-10
Kąt-200 motorówka dozorcza
Łeb-200 kuter dozorczy typu KU-128, ex Hel-42
Ponadto istniały jeszcze inny kutry dozorcze:
Gda-10 --> Tol-200, Hel-42 --> Łeb-200, Łeb-22, Tol-45,
W uzupełnieniu:

nr budowy: 361/83
rozpoczęcie obróbki: 23.09.1959
wodowanie: 17.12.1959
przekazanie armatorowi: 22.12.1959
nazwy: "GDA-200" -> "KONTROLER-2"

nr budowy: 361/84
rozpoczęcie obróbki: 28.09.1959
wodowanie: 22.12.1959
przekazanie armatorowi: 15.01.1960
nazwy: "HEL-200" -> "KONTROLER-3"

nr budowy: 361/95
rozpoczęcie obróbki: 09.12.1959
wodowanie: 26.03.1960
przekazanie armatorowi: 31.03.1960
nazwy: "KONTROLER-11"

nr budowy: 361/96
rozpoczęcie obróbki: 16.12.1959
wodowanie: 26.03.1960
przekazanie armatorowi: 31.03.1960
nazwy: "UST-200" -> "KONTROLER-21"
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: Colonel »

Chemik pisze:
Chemik pisze:A...
Na pocztówce "ptaszek" o znaku rybackim GDY-200 Czyżby "Kulik"?
ZM340E.jpg
http://postcard.com.pl/pocztowki/katego ... en-rybacki
Ale to nie B11 tylko kuter B25 z gdyńskiej Remontówki, co prawda dziwacznie pomalowany.

EDIT:
Napisałem, nim doczytałem wątek do końca. Wszystko się zgadza.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: Chemik »

Chemik pisze:Czy lugrotrawlery serii B-11 (przejęta nie mal w całości przez "Dalmor") były od razu po zbudowaniu rejestrowane w Świnoujściu (dziwna jest sekwencja znaków świnoujskich dla tych statków, niezgodna z datami ukończenia)? Czy też najpierw w Gdyni?
A jednak najpierw rejestrowano je w Gdyni 8)
Źródło: Leszczyński R. "Tragedie rybackiego morza" tom 3. Gdańsk 2006
Źródło: Leszczyński R. "Tragedie rybackiego morza" tom 3. Gdańsk 2006
1138.jpg (272.66 KiB) Przejrzano 13729 razy
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: Chemik »

Zaintrygował mnie podpis pod jednym ze zdjęć w pierwszym tomie "Tragedii Rybackiego Morza" autorstwa Ryszarda Leszczyńskiego
Wynika z niego iż w 1953 roku (przynajmniej na jego początku) istniał statek rybacki (nie dozorczy!) o oznace GDY-200
w tymże roku (kiedy dokładnie?) w/g "Księgi Statków Polskich" tom IV autorstwa Bohdana Hurasa i Marka Twardowskiego kuter pilotowy Pilot-58 (ex przedwojenny Pilot-IV) stał się kutrem dozorowym Gdy-200.
Czy któryś z Szanownych Kolegów wie do jakiej jednostki należała oznaka Gdy-200 na początku 1953 roku?

Nie mogę załączyć owej fotografii, bo: Przekroczono maksymalną przestrzeń na dysku zajmowaną przez załączniki.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"

Post autor: Chemik »

Załączam fotki do postu powyżej
1.jpg
1.jpg (511.06 KiB) Przejrzano 12961 razy
2.jpg
2.jpg (90.81 KiB) Przejrzano 12961 razy
ODPOWIEDZ