Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Chemik » 2012-01-03, 02:21

Skoro przy okazji kutrów weszliśmy na lugrotrawlery, to może warto by zebrać informacje o ich dalszych losach?
Marek T napisał(a):Do przedsiębiorstwa Seacrust (ale pod banderę brazylijską) przekazano również lugrotrawlery JASTRZĄB, MASKONOR, MYSZOŁÓW, RARÓG, ROKITNICZKA, RYBITWA, RYBOŁÓW.

Dla pełnego obrazu: w 1968 r. do Kaleawo Enterprise (Ghana) sprzedano lugrotrawlery DERKACZ, KACZOR, KANIA, KWICZOŁ, ZIĘBA, ZIMORODEK, ŻOŁNA, ŻURAW. Lugrotrawlery w latach 1972-3 r. sprzedano też do Argentyny: CZAJKA, DROZD, GIL, GOŁĄB, GRZYWACZ, JEMIOŁUCHA, MAKOLĄGWA, MEWA, MORNEL, MYSIKRÓLIK, RASZKA.

Do Soguipol trafiły też lugrotrawlery ŻOŁNA i ŻURAW, ale po zakończeniu działalności Soguipol powróciły do Polski.

Chemik napisał(a):Co do typu B-17 to w książce W. Bladego jest podana informacja, iż "Żołna" i "Żuraw" zostały wysłane do Konakry w X.1961 roku i bardzo szybko powróciły do kraju z powodu nieprzystosowania ładowni (brak chłodzenia) do warunków równikowych. Zastąpiły je "Zięba" i "Zimorodek", które przed wyruszeniem do Gwinei w połowie 1962 roku, zostały przystosowane do warunków tropikalnych w stoczni Giuliano San Giusto w Trieście.
Natomiast Wojciech Zientara podaje że wszystkie cztery sprzedano do pod banderę Gwinei w latach 60-tych i otrzymały nazwy: „Sea Dove”, „Sea Gull”, „Sea Hawk”, i „Sea Eagle”.
Może dwa pierwsze powróciły tylko na przystosowanie do tropików?

Marek T napisał(a):JASTRZĄB -> SEACRUST 155
MASKONOR -> SEACRUST 157
MYSZOŁÓW -> SEACRUST 152
RARÓG -> SEACRUST 151
ROKITNICZKA -> SEACRUST 156
RYBITWA -> SEACRUST 154
RYBOŁÓW -> SEACRUST 153

Marek T napisał(a):
pothkan napisał(a):
Chemik napisał(a):otrzymały nazwy: „Sea Dove”, „Sea Gull”, „Sea Hawk”, i „Sea Eagle”.

Wątpię. Gwinea to kraj francuskojęzyczny.
W 1968 r. zostały sprzedane do Ghany, stąd te anglojęzyczne nazwy.


Typ B-11

1) KULIK, Świ 105, (ex „Perkoz”, ex „22 Lipca”) (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGL, Stocznia Północna, Gdańsk, nr budowy S-94, wod. 25.VI.50, podn. band. 1.V.51; 157 BRT, 59 NRT, 100 t; 32,6(28,5 rej.)×6,7×3,0 m; 3-cyl. Diesel June Munktell 1003MV, 300 KM, 1 śruba, 9 węzłów, ożaglowanie pomocnicze 100 m kw; 1 pokład, 1 ładownia; załoga 15] --> 1957 Szn 1 (Gryf) --> pocz. 1961 statek hydrograficzny HYGROGRAF 11 (Gdański Urząd Morski) --> 1966-1973 wycofany (a dokładniej?)

2) KANIA, Świ 107, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGM; nr budowy S-95, wod. 8.VII.50, podn. band. 22.VII.51; dł. rej. 29,9 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV-136A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 5 (Gryf) --> 1968 ghański TSIALE (Kaleawo Enterprise) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 90-tych

3) KWICZOŁ, Świ 108, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGS; nr budowy S-96, wod. 5.VIII.50, podn. band. 30.X.51; 156 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD38A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 4 (Gryf) --> 1968 ghański AKPAKLO (Kaleawo Enterprise) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych

4) KOS, Świ 109, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGT; nr budowy S-97, wod. 20.X.50, podn. band. 10.III.52; dł. rej. 30,0 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 3 (Gryf) --> pocz. 1961 statek hydrograficzny HYGROGRAF 10 (Gdański Urząd Morski) --> 1966-1973 wycofany (a dokładniej?)

5) KACZOR, Świ 106, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGP; nr budowy S-98, wod. 27.IX.50, podn. band. 11.IX.51; 156 BRT, 58 NRT; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD38A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 2 (Gryf) --> 1968 ghański AKPOR (Kaleawo Enterprise) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych

6) DROP, Świ 99, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBG; nr budowy S-169, wod. 11.XI.50, podn. band. 25.III.52; 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 29,9 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 10 (Gryf) --> 1971 kasacja, zachowano nadbudówkę jako pomieszczenia klubowe na przystani szczecińskiej „Pogoni”

7) DUDEK, Świ 98, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBI; nr budowy S-170, wod. 9.XII.50, podn. band. 26.IV.52; 158 BRT, 57 NRT, 102 t; dł. rej. 29,9 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD38A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 9 (Gryf) --> 1971 kasacja

8 ) DZIĘCIOŁ, Świ 96, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBH; nr budowy S-171, wod. 11.III.51, podn. band. 30.VI.52; 159 BRT, 56 NRT; dł. rej. 30,1 m; szer. 6,8 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 8 (Gryf) --> 1971 kasacja

9) DERKACZ, Świ 100, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBF; nr budowy S-172, wod. 14.VI.51, podn. band. 16.II.52; 158 BRT, 57 NRT; dł. rej. 29,9 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 7 (Gryf) --> 1968 ghański ALUGE (Kaleawo Enterprise) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych

10) DROZD, Świ 97, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBE; nr budowy S-173, wod. 14.IV.51, podn. band. 12.II.52; 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 6 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński DIETER A. (Ventura) --> 19?? argentyński YAMADA (Ventura) --> 19?? opuszczony na plaży w Puerto Madryn --> 19?? ściągnięty i odbudowany? argentyński YAMADA --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 90-tych

11) CZAJKA, Świ 111, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGW; nr budowy S-192, wod. 16.VI.51, podn. band. 18.VIII.52; 160 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”.] --> 1958? Szn 11 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński ULRIQUE (Ventura) --> 199? opuszczony na plaży w Puerto Madryn, wrak nadal się tam znajduje

12) CZAPLA, Świ 113, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGX; nr budowy S-193, wod. 25.VIII.51, podn. band. 18.IX.52); 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 30,0 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957 zmiana klasyfikacji: baza ratownicza (Polskie Ratownictwo Okrętowe) --> 1959 przebudowany w Gdyńskiej Stoczni Remontowej, zmiana klasyfikacji: statek ratowniczo-rozpoznawczy [171 BRT, 55 NRT; szer. 6,8 m, zan. 3,1 m; załoga 14] --> 1985 prawdopodobnie złomowany
UWAGA: możliwe, że w 1984 roku sprzedany firmie "Selekta", lecz nie wprowadzony do służby i złomowany w roku następnym.

13) CZUBATKA, Świ 110, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGY; nr budowy S-194, wod. 31.VII.51, podn. band. 25.VIII.52; 160 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 9.V.1955 zaginął na M. Północnym w raz z cala załogą (odnaleziono tylko tratwę z ciałami dwóch nie żyjących rozbitków).

14) CIETRZEW, Świ 112, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGZ; nr budowy S-195, wod. 17.IX.51, podn. band. 17.IX.52; 160 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957 zmiana klasyfikacji: baza ratownicza (Polskie Ratownictwo Okrętowe) --> II.1960-L.1961 przebudowany w Gdyńskiej Stoczni Remontowej oraz Stoczni MW w Gdyni, zmiana klasyfikacji: jacht szkolny --> L.1961 s/y ZAWISZA CZARNY, XLIII-PZ-1 (Związek Harcerstwa Polskiego) [150 BRT, 29 NRT; dł. z bukszprytem 37,6 m, zan. ~4,0 m; 3-masztowy szkuner sztakslowy, powierzchnia ożaglowania ~430 m kw, załoga 51+42 kursantów] --> 1962-1963 [powierzchnia ożaglowania ~600 m kw] LIV-PZ-1 --> 1966-1967 przebudowany w Stoczni Gdańskiej [164 BRT, dł. 36,1 m, dł z bukszprytem 42,7 m, za. 4,5 m; silnik pomocniczy: 6-cyl Diesel Deutsche Werke Kiel (MaK) 6MU421, 300 KM; 46+42 kursantów] --> ~1974 [powierzchnia ożaglowania ~540 m kw] XL-PZ-1 --> ~1976 PZ 1 --> 1979-1980 przebudowany [silnik pomocniczy: 6-cyl Diesel Deutsche Werke Kiel (MaK) 6MU423, 390 KM] --> 199? POL 1 --> [obecnie powierzchnia ożaglowania ~625 m kw] nadal w służbie

15) CYRANKA, Świ 86, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIA; nr budowy S-196, wod. 10.X.51, podn. band. 20.IX.53; 168 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 4.X.1956 zatonął w sztormie na M. Północnym (zginęło 12 członków załogi).

16) BEKAS, Świ 92, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDG; nr budowy S-236, wod. 12.III.52, podn. band. 23.XII.52; 159 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,1 m; zan. 3,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD38A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 42 (Gryf) --> 1971 kasacja

17) BĄK, Świ 93, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDH; nr budowy S-237, wod. 3.III.52, podn. band. 12.XII.52; 159 BRT, 58 NRT, 102 t; 32,6(30,1 rej.)×6,8×3,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 41 (Gryf) --> 1971 kasacja

18) BIRKUT, Gdy 201, (Dalmor --> III.1953 Morski Instytut Rybacki) [SPDI; nr budowy S-238, wod. 1.IV.52, podn. band. 30.XII.52); 159 BRT, 47 NRT; dł. rej. 30,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> V.1982 wycofany z eksploatacji i przeznaczony do kasacji

19) BOCIAN, Świ 91, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDJ; nr budowy S-239, wod. 17.IV.52, podn. band. 26.I.53; 159 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,1 m; szer. 6,8 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 44 (Gryf) --> 1971 kasacja

20) BŁOTNIAK, Świ 94, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDK; nr budowy S-240, wod. 31.III.52, podn. band. 31.XII.52; 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 43 (Gryf) --> 1971 kasacja

21) SKOWRONEK, Świ 114, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIC; nr budowy S-315, wod. 14.V.52, podn. band. 31.III.53; 166 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 33 (Gryf) --> 1970 przebudowa, zmiana klasyfikacji: statek badawczy --> XI.1970 HYDROMET (Państwowy Instytut Hydro-Meteorologiczny --> przed 1990 Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej) [200 BRT, 37 NRT, 50 t; zan. 2,8m ] --> kiedy? holenderski SWARTEBANK --> ~2005? wycofany z eksploatacji

22) SŁOWIK, Świ 115, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPID; nr budowy S-316, wod. 21.XI.52, podn. band. 11.IV.53; 166 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 34 (Gryf --> 1962 Państwowa Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Szczecinie) --> 1964 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1964 AZYMUT (Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie) [213 BRT, 35 NRT] --> 1994 belgijski AZYMUT (Dimaro CV) --> nadal w służbie

23) SIKORA, Świ 116, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIE; nr budowy S-317, wod. 29.XI.52, podn. band. 31.III.53; 165 BRT, 64 NRT; dł. rej. 29,9 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 32 (Gryf) --> 1971 kasacja

24) SOWA, Świ 117, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDZ; nr budowy S-318, wod. 31.XII.52, podn. band. 30.IV.53; 165 BRT, 64 NRT; dł. rej. 30,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 35 (Gryf) --> 1971 kasacja

25) SÓJKA, Świ 95, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIG; nr budowy S-319, wod. 31.XII.52, podn. band. 29.V.53; 165 BRT, 64 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 36 (Gryf) --> 1971 kasacja

26) SZPAK, Świ 118, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SOXB; nr budowy S-320, wod. 30.XI.52, podn. band. 27.IV.53; 165 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 37 (Gryf) --> 1971 kasacja

27) PELIKAN, Świ 87, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIH; nr budowy S-321, wod. 23.II.53, podn. band. 17.VII.53; 165 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1958? Szn 29 (Gryf) --> 1964 FRANEK ZUBRZYCKI II, Dar 205 (Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie) --> 1.IX.1978 FRANEK ZUBRZYCKI , Dar 205 (Zespół Szkół Rybołówstwa Morskiego w Darłowie --> 1.IX.1993 Zespół Szkół Morskich w Darłowie) --> nadal w służbie

28) PINGWIN, Świ 88, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPII; nr budowy S-322, wod. 31.III.53, podn. band. 31.VII.53; 175 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1958? Szn 30 (Gryf) --> 1964 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1964 NAWIGATOR (Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie) [213 BRT, 35 NRT] --> kiedy? holenderski NAVIGATOR --> prawdopodobnie nie wprowadzony do w służby --> dalsze losy?

29) PUCHACZ, Świ 89, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGK; nr budowy S-323, wod. 25.V.53, podn. band. 30.IX.53; 174 BRT, 64 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1958? Szn 31 (Gryf) --> 1962 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1962 HORYZONT (Wyższa Szkoła Morska w Gdyni) [200 BRT, 26 NRT, 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD36A-1U, 315 KM] --> 2000 sprzedany do dalszej eksploatacji --> dalsze losy?

30) PUSZCZYK, Świ 90, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIM; nr budowy S-314 (S-324?), wod. 8.VI.53, podn. band. 26.XI.53; 174 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1960? Szn 46 (Gryf) --> 1962 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1962 ZENIT (Wyższa Szkoła Morska w Gdyni) [200 BRT, 26 NRT] --> 2000 zmiana klasyfikacji: jacht motorowy --> 2000 ZENIT (AHA PLUS) --> nadal w służbie

31) PERKOZ, Świ 119, (Odra) [SPHG; nr budowy S-333, wod. 4.V.54, podn. band. 23.XII.54; 174 BRT, 66 NRT; dł. rej. 30,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1960? Szn 45 (Gryf) --> 1971 kasacja

32) AR 20, AR 20 (Polska Marynarka Wojenna) [okręt ratowniczy, projekt 12, Stocznia Północna, Gdańsk, nr budowy S-343, wod. 29.V.1954, podn. band. 27.III.1955; 300 ts, 311 ts pełna; 32,6×6,7×3,4 m; 8-cyl. Diesel Buckau Wolf R8DV136, 300 KM, 1 śruba, 9,7 węzła, zasięg 3400 Mm; bez uzbrojenia; załoga 18] --> 20.IX.1959 R 20, R 20 (Polska Marynarka Wojenna) --> 1960 sprzedany do Indonezji

33) AR 21, AR 21 (Polska Marynarka Wojenna) [nr budowy S-344, podn. band. 20.IV.1955 – pozostałe dane jak „AR 20”] --> 20.IX.1959 R 21, R 21 (Polska Marynarka Wojenna) --> wycofany 31.XII.1982 --> 3.II.1983 PODWODNIK (Liga Morska --> przed 1990 Zakład Usług Podwodnych Ligmor) --> po 2000 złomowany

34) AR 22, AR 22 (Polska Marynarka Wojenna) [nr budowy S-345, poł. stęp. 23.IV.1954, wod. 1.X.1954, podn. band. 18.V.1955 – pozostałe dane jak „AR 20”] --> 20.IX.1959 R 22, R 22 (Polska Marynarka Wojenna) --> wycofany 31.XII.1982 --> 1983 przekazany do (Centralnego Muzeum Morskiego) w celu adaptacji do funkcji statku badawczego --> 1984 wymieniony na eks-„R 23” i złomowany

35) AR 23, AR 23 (Polska Marynarka Wojenna) [nr budowy S-346, podn. band. 24.V.1955 – pozostałe dane jak „AR 20”] --> 20.IX.1959 R 23, R 23 (Polska Marynarka Wojenna) --> wycofany 31.XII.1983 --> 1984 statek badawczy KASZUBSKI BRZEG (Centralne Muzeum Morskie) 165 BRT, 49 NRT; zan. 2,9 m; 8 węzłów, załoga 33?]--> 2009 zmiana klasyfikacji: jacht motorowy --> 2009 SAFIRA (YBM) [165 BRT, 38,9 t; 8 węzłów, załoga 33?]--> nadal w służbie

Typ B-17

101) MASKONOR, Świ 122, (ex „Mniszek”) (Odra) [SPHS; Stocznia Północna, Gdańsk, nr budowy S-347, wod. 17.XII.54, podn. band. 30.VIII.55; 184 BRT, 77 NRT, 110 t; 34,5(32,0 rej.)×6,7×2,7 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136, 300 KM, 1 śruba, 9 węzłów, ożaglowanie pomocnicze 12 m kw.; 1 pokład, 1 ładownia; załoga 15] --> 1958? Szn 19 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 157 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995

102) MARABUT, Świ 121, (Odra) [SPHR; nr budowy S-348, wod. 29.III.55, podn. band. 3.IX.55 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 13 (Gryf) --> 1971 przebudowa i zmiana klasyfikacji: statek hydrograficzny --> 1971 KONSTELACJA (Gdański Urząd Morski) --> 2000 pływająca restauracja w Gdańsku --> 2004 wystawiona na sprzedaż --> dalsze losy?

103) MEWA, Świ 120, (Odra) [SPHQ; nr budowy S-354, wod. 18.III.55, podn. band. 24.VI.55; 183 BRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 12 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński MAXIMO (Ventura) --> dalsze losy?
UWAGA: możliwe, że jego nazwa brzmiała MAXIMO CASCO oraz, że zatonął w 1982

104) MYSZOŁÓW, Świ 123, (Odra) [SPHT; nr budowy S-355, wod. 28.V.55, podn. band. 22.IX.55; 183 BRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 13 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 154 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995

105) MAKOLĄGWA, Świ 124, (Odra) [SPHU; nr budowy S-355, wod. 21.VI.55, podn. band. 30.IX.55; 106 t – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 18 (Gryf) --> przed 1970 Wła 201 (Szkuner) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński SANTA ANGELA (Ventura) --> wycofany z eksploatacji przed 1986

106) MAZUREK, Świ 126, (Odra) [SPHW; nr budowy S-???, wod. 13.IX.55, podn. band. 26.XI.55; 183 BRT, 78 NRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 17 (Gryf) --> 26.VII.1963 godz. 8.34 zatonął w sztormie na Kattegacie, 13 Mm od Hanstholm (Dania) na skutek awarii i błędów załogi (zginęło 6 marynarzy)

107) MORNEL, Świ 125, (Odra) [SPHV; nr budowy S-360, wod. 30.VII.55, podn. band. 31.X.55 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 15 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński FABIANA C. (Ventura) --> wycofany z eksploatacji przed 1995

108) MYSIKRÓLIK, Świ 127, (Odra) [SPHX; nr budowy S-361, wod. 24.IX.55, podn. band. 29.XII.55 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 14 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński LUCIANO FRANCISCO (Ventura) --> wycofany z eksploatacji po 1995

109) JASTRZĄB, Świ 129, (Odra) [SPJK; nr budowy S-362, wod. 25.X.55, podn. band. 19.III.56 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 49 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 152 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995

110) JASKÓŁKA, Świ 128, (Odra) [SPJE; nr budowy S-363, wod. 30.XI.55, podn. band. 31.I.56; 183 BRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 48 (Gryf) --> 1971 przebudowa i zmiana klasyfikacji: statek hydrograficzny --> 1971 PLANETA (Gdański Urząd Morski) --> dalsze losy?

111) JARZĄBEK, Świ 130, (Odra) [SPJP; nr budowy S-364? (lub S-026?), wod. 7.I.56, podn. band. 20.IV.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 47 (Gryf) --> przed 1970 Wła 200 (Szkuner) --> 1973 przebudowa w Szczecińskiej Stoczni Remontowej i zmiana klasyfikacji: jacht żaglowo-motorowy [232 BRT, dł. całk. 37,0 m, zan. 2,65 m; 400 KM; 10,2 w; załoga 10 + 6 pasażerów] --> 1973 kajmański MAZURKA (J.S. Johnson) --> 1990 japoński OCEAN PRINCESS (Shizuoka Kanko --> 2003 S-Pulse Dream Ferry) --> nadal w służbie

112) JEMIOŁUCHA, Świ 131, (Odra) [SPJS; nr budowy S-365? (lub S-027?), wod. 6.2.56, podn. band. 4.5.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 20 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński LUCIANA V. (Ventura) --> 6.IX.1989 zatonął w Riachuelo, Buenos Aires, 1994 podniesiony i złomowany przez Desguace S.A. (złomowanie odbyło się na terenie dawnej stoczni Principe Menghi y Penco w Avellaneda)

113) GIL, Świ 132, (Odra) [SPJW; nr budowy S-028, wod. 3.IV.56, podn. band. 23.VI.56; dł. rej. 31,9 m; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 51 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński OSVALDO F. (Ventura) --> wycofany z eksploatacji po 1995

114) GRZYWACZ, Świ 133, (Odra) [SPJZ; nr budowy S-029, wod. 14.IV.56, podn. band. 18.VII.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 54 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński SAN PABLO APOSTOL (Ventura) --> wycofany z eksploatacji po 1995

115) GŁUSZEC, Świ 134, (Odra) [SPKA; nr budowy S-030, wod. 30.IV.56, podn. band. 28.VII.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 52 (Gryf) --> 23.XI.1965 zatonął po zderzeniu z niezidentyfikowaną przeszkodą podwodną w Rynnie Norweskiej

116) GAWRON, Świ 135, (Odra) [SPKD; nr budowy S-031, wod. 28.V.56, podn. band. 25.VIII.56; 183 BRT, 106 t – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 50 (Gryf) --> 17.II.1969 zatonął w Szczecinie na skutek otwarcia zaworu burtowego; podniesiony i złomowany

117) GOŁĄB, Świ 136, (Odra) [SPKE; nr budowy S-032, wod. 7.VII.56, podn. band. 28.IX.56; 78 NRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 53 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński ANDREA C. (Ventura) --> 25.VI.1977 zatonął u wejścia do portu w Quequen

118) RYBITWA, Świ 137, (Odra) [SPKK; nr budowy S-033, wod. 2.VIII.56, podn. band. 31.X.56; 183 BRT, 106 t – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 23 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 153 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995

119) RYBOŁÓW, Świ 138, (Odra) [SPKM; nr budowy S-034, wod. 27.VIII.56, podn. band. 19.XI.56; 107 t – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 24 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 151 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995

120) RASZKA, Świ 139, (Odra) [SPKN; nr budowy S-035, wod. 28.IX.56, podn. band. 19.XII.56 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 22 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński PATRICIA S. (Ventura) --> wycofany z eksploatacji po 1995

121) RARÓG, Świ 140, (Odra) [SPKZ; nr budowy S-037, wod. 5.XII.56, podn. band. 2.IV.57); 78 NRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 21 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 155 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995

123) ROKIETNICZKA, Świ 141, (Odra) [SPLH; nr budowy S-038, wod. 17.I.57, podn. band. 31.V.57; 76 NRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960 Szn 55 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 156 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995

124) ZIĘBA, Świ 142, (Odra) [SPLN; nr budowy S-039, wod. 30.I.57, podn. band. 28.VI.57; 185 BRT; 6-cyl Diesel MAK MSu423, 390 KM, 10 w – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 25 (Gryf --> I.poł.1962 Soguipol -->VI.1963 Gryf) --> X.1961-II.1962 przebudowa w stoczni Giuliano San Giusto w Trieście w celu przystosowana do warunków tropikalnych --> 1968 ghański SEA HAWK --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 90-tych

125) ŻURAW, Świ 146, (Odra) [SPLT; nr budowy S-041, wod. 17.V.57, podn. band. 12.VIII.57; 183 BRT, 76 NRT; 6-cyl Diesel MAK MSu423, 390 KM, 10 w – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 28 (Gryf --> 6.X.1961 Soguipol -->I.poł.1962? Gryf) --> 1968 ghański SEA GULL --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych

126) ZIMORODEK, Świ 147, (Odra) [SPME; nr budowy S-042, wod. 19.VII.57, podn. band. 30.XI.57; 6-cyl Diesel MAK MSu423, 390 KM, 10 w – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 26 (Gryf --> I.poł.1962 Soguipol -->VI.1963 Gryf) --> X.1961-II.1962 przebudowa w stoczni Giuliano San Giusto w Trieście w celu przystosowana do warunków tropikalnych --> 1968 ghański SEA EAGLE --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych

127) ŻOŁNA, Świ 148, (Odra) [SPMJ; nr budowy S-043, wod. 31.X.57, podn. band. 30.XII.57; 183 BRT, 78 NRT; 6-cyl Diesel MAK MSu423, 390 KM, 10 w – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 27 (Gryf --> 6.X.1961 Soguipol -->I.poł.1962? Gryf) --> 1968 ghański SEA DOVE --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 90-tych

Czy można te losy jeszcze w jakoś uzupełnić? Z góry dziękuję Kolegom za okazaną pomoc :D
Ostatnio edytowano 2012-04-27, 07:36 przez Chemik, łącznie edytowano 7 razy
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1264
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez pothkan » 2012-01-03, 05:12

1) Ventura SACIE y M., Mar del Plata, Argentyna

B-11
Dieter A. (1973 ex Drozd), jest LRS 1995, nie ma 1996; wg Histarmar przemianowany Yamana (kiedy?), porzucony na plaży, potem chyba zdjęty... nadal istnieje?? http://www.histarmar.com.ar/Pesqueros/P ... ieterA.htm
Luciano Francisco (1973 ex Mysikrólik), jest LRS 1996; http://www.histarmar.com.ar/Pesqueros/P ... ncisco.htm b.d. nt. losów końcowych
Ulrique (nie Ulrike) (1973 ex Czajka), nie ma u tego armatora* LRS 1986; porzucony w latach 90. (?) w Puerto Madryn http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1267875, jest zdjęcie wraku! to samo http://www.histarmar.com.ar/Pesqueros/P ... rique.htm; inne zdjęcia http://www.panoramio.com/photo/55374800 http://www.panoramio.com/photo/61038778 lokalizacja 42°44'21"S 65° 2'12"W

B-17
Andrea C. (1973 ex Gołąb), jest LRS 1986, nie ma 1995 - ale zatonął 25.6.1977 (http://www.histarmar.com.ar/Pesqueros/P ... ndreaC.htm), to tak a propos wiarygodności LRS przy takich "drobnoustrojach"
Fabiana C. (1973 ex Mornel), jest LRS 1986, nie ma 1995; http://www.histarmar.com.ar/Pesqueros/P ... bianaC.htm też b.d. nt. losów końcowych
Luciana V. (1973 ex Jemiołucha), jest LRS 1996; ale: 6.9.1989 zatonął w Riachuelo (dzielnica BA; zapewne u nabrzeża), złomowany 1994 http://www.histarmar.com.ar/Pesqueros/P ... cianaV.htm
Maximo (1973 ex Mewa), nie ma u tego armatora LRS 1986; nie ma takiego w Histarmar, ale jest MÁXIMO CASCO, zatonął 1982 (brak danych t/t, roku budowy i wcześniejszych nazw)
Osvaldo F. (nie S.) (1973 ex Gil), jest LRS 1996; w Histarmar tylko nazwa http://www.histarmar.com.ar/Pesqueros/P ... valdoF.htm
Patricia S. (nie C.) (1973 ex Raszka), jest LRS 1996; http://www.histarmar.com.ar/Pesqueros/P ... riciaS.htm b.d. nt. losów końcowych
San Pablo Apostol (1973 ex Grzywacz), jest LRS 1996; http://www.histarmar.com.ar/Pesqueros/P ... postol.htm b.d. nt. losów końcowych
Santa Ángela (1973 ex Makolągwa), nie ma u tego armatora LRS 1986; http://www.histarmar.com.ar/Pesqueros/P ... ela-1-.htm b.d. nt. losów końcowych; jest zdjęcie!

2) Kaleawo Enterprises Ltd., Takoradi, Ghana

B-11
Tsiale (1969 ex Kania), jest LRS 1996

B-17
Sea Dove (1969 ex Żółna), jest LRS 1996
Sea Hawk (1969 ex Zięba), jest LRS 1996

pozostałe tego armatora - nie ma LRS 1986

3) Nouvelle Soguipeche, Konakry, Gwinea (w 1986 po prostu Soguipeche, Konakry)

B-17
LRS 1996: Soro (1981 ex Holststjerna, 1964 ex Autumn Star), #B-17/25, 1957 - polskiej nazwy nie ma, numer i data budowy wskazują na Żurawia?

4) są w LRS 1996... ale bez bandery i armatora! (czyli raczej należy to uznać za brak wykasowania z rejestru, niż pewne istnienie):

B-11
Seacrust 152 (1972 ex Myszołów)

B-17
Seacrust 151 (1972 ex Raróg)
Seacrust 153 (1972 ex Rybołów)
Seacrust 154 (1972 ex Rybitwa)
Seacrust 155 (1972 ex Jastrząb)
Seacrust 156 (1972 ex Rokietniczka)
Seacrust 157 (1972 ex Maskonór, ex Mniszek)

* Z tego roku mam tylko List of Shipowners.

Ciekawostka: w LRS 1968 "afrykańskie ptaszki" widnieją pod polską banderą i nazwami, tzn. nie zanotowano tam jeszcze transakcji.

Chemik napisał(a):Z góry dziękuję Kolegom za okazaną pomoc :D

Dziękuj, dziękuj. A najlepiej od razu rób sobie listę egzemplarzy autorskich do rozdania w podzięce, jak już coś wydasz :wink: :P
Avatar użytkownika
pothkan
 
Posty: 4400
Dołączył(a): 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Chemik » 2012-01-03, 08:41

pothkan napisał(a):3) Nouvelle Soguipeche, Konakry, Gwinea (w 1986 po prostu Soguipeche, Konakry)

B-17
LRS 1996: Soro (1981 ex Holststjerna, 1964 ex Autumn Star), #B-17/25, 1957 - polskiej nazwy nie ma, numer i data budowy wskazują na Żurawia?

To jeden z dwóch wyeksportowanych do UK, Żuraw to B-17/26. Ale to też ciekawe, bo z naszych stoczni :) `
pothkan napisał(a):
Chemik napisał(a):Z góry dziękuję Kolegom za okazaną pomoc :D

Dziękuj, dziękuj. A najlepiej od razu rób sobie listę egzemplarzy autorskich do rozdania w podzięce, jak już coś wydasz :wink: :P

Chyba będzie trzeba już zacząć :wink: choć nikt jeszcze nie zastukał z ofertą
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1264
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Colonel » 2012-01-03, 11:04

Chemik napisał(a):14) CIETRZEW, Świ 112, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGZ; nr budowy S-195, wod. 17.IX.51, podn. band. 17.IX.52; 160 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957 zmiana klasyfikacji: baza ratownicza (Polskie Ratownictwo Okrętowe) --> II.1960-L.1961 przebudowany w Gdyńskiej Stoczni Remontowej oraz Stoczni MW w Gdyni, zmiana klasyfikacji: jacht szkolny --> L.1961 s/y ZAWISZA CZARNY, ????-PZ 1 (Związek Harcerstwa Polskiego) [150 BRT, 29 NRT; dł. z bukszprytem 37,6 m, zan. ~4,0 m; 3-masztowy szkuner sztakslowy, powierzchnia ożaglowania ~430 m kw, silnik pomocniczy: 6-cyl Diesel Deutsche Werke Kiel 6MU423, 390 KM, załoga 51+42 kursantów] --> ~1976 PZ 1 --> po 2000 POL 1 --> nadal w służbie

Czy można te losy jeszcze w jakoś uzupełnić? Z góry dziękuję Kolegom za okazaną pomoc :D


„Zawisza Czarny” do roku 1976 nosił prawdopodobnie numer XLIII-PZ 1. Oprócz przebudowy na żaglowiec w latach 1960/61 podlegał jeszcze kolejnym przebudowom:
- około 1962 lub 1963 podwyższenie fokmasztu, chyba przedłużenie bukszprytu, (pow. ożaglowania chyba ponad 600 m2),
- 1956/66 przedłużenie rufy o 4 m, wymiana silnika (MAK Krupp?),
- zastąpienie pokładówki, nadbudówka i poważna zmiana układu pomieszczeń.
- w latach 90 wymieniono agregaty na produkowane w Andrychowie.
Oto dane ze strony http://www.cwm.zhp.pl/zawisza-czarny.html

POL 1 (ex. PZ 1)
ex. "Cietrzew"
Typ: szkuner sztakslowy
Załoga: 46 osób
Tonaż: 164 BRT
Pow. żagli: 625 m2
Zanurzenie: 4,5 m
Dł. kadłuba: 36,1 m
Dł. max: 42,7 m
Armator: Związek Harcerstwa Polskiego
Budowniczy: Stocznia Gdańska
Materiał konstrukcyjny: stal
Silnik: 390 KM, Diesel
Colonel
 
Posty: 509
Dołączył(a): 2010-03-31, 08:29

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Chemik » 2012-01-03, 13:18

Dziękuję Pułkowniku, zaglądałem do Harcerzy na stronę...
Colonel napisał(a):POL 1 (ex. PZ 1)
Pow. żagli: 625 m2

Ale może pamiętasz kiedy otrzymał znak POL 1?
a wzmiankowany już wykaz jachtów z "Morza" rocznik 1976 podaje powierzchnie ożaglowania w wysokości 540 m kw.
może były dwie "modernizacje napędu wietrznego"?
Trzeba poprawić wykaz
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1264
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Marek T » 2012-01-03, 16:16

Colonel napisał(a):... „Zawisza Czarny” do roku 1976 nosił prawdopodobnie numer XLIII-PZ 1 ...
Wg Morza (chyba z 1973 r.) miał numer LIV-PZ-1. Niestety, nie mam żadnego zdjęcia, które to potwierdza. Za to na zdjęciu z 1974 (z OpSail) widzę XL-PZ-1.

Oprócz przebudowy na żaglowiec w latach 1960/61 podlegał jeszcze kolejnym przebudowom:
... - 1956/66 przedłużenie rufy o 4 m ...
I zmieniono rufę z okrągłej (jak na trawlerach) na pawężową.
Marek T
 
Posty: 3158
Dołączył(a): 2004-01-04, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Marek T » 2012-01-03, 17:12

Chemik napisał(a):34) AR 22, AR 22 (Polska Marynarka Wojenna) [nr budowy S-345, poł. stęp. 23.IV.1954, wod. 1.X.1954, podn. band. 18.V.1955; – pozostałe dane jak „AR 20”] --> 20.IX.1959 R 22, R 22 (Polska Marynarka Wojenna) --> wycofany 31.XII.1982 --> 1987 statek badawczy KASZUBSKI BRZEG (Centralne Muzeum Morskie) --> SAFIRA --> nadal w służbie

35) AR 23, AR 23 (Polska Marynarka Wojenna) [nr budowy S-346, podn. band. 24.V.1955; – pozostałe dane jak „AR 20”] --> 20.IX.1959 R 23, R 23 (Polska Marynarka Wojenna) --> wycofany 31.XII.1983 --> dalsze losy?
Muzeum dostało pd PMW okręt R-22, ale jego kadłub okazał się w złym stanie. Dlatego zamieniono go nieoficjalnie na R-23, który w tym czasie też szedł do kasacji. Możliwe, że zamiana nie była nigdzie zapisana (stoczni czy komukolwiek było wszystko jedno co tnie) i legenda poszła w lud.

Czyli R-23 to KASZUBSKI BRZEG (obecna SAFIRA).
R-22 został pocięty na złom.
Marek T
 
Posty: 3158
Dołączył(a): 2004-01-04, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Chemik » 2012-01-03, 17:55

Ale jest różnica jednego roku pomiędzy wycofaniem R-22 a R-23... muszę to zweryfikować z "PMW 1995" Jarka Ciślaka, pisałem to poza domem, a dzisiaj rano nie było czasu po powrocie...
A kiedy CMM pozbyło się "Kaszubskiego Brzegu"? i kto eksploatuje "Safirę"?

Marek T napisał(a):
Colonel napisał(a):... „Zawisza Czarny” do roku 1976 nosił prawdopodobnie numer XLIII-PZ 1 ...
Wg Morza (chyba z 1973 r.) miał numer LIV-PZ-1. Niestety, nie mam żadnego zdjęcia, które to potwierdza. Za to na zdjęciu z 1974 (z OpSail) widzę XL-PZ-1.

Trochę to zagmatwane jest i wygląda jakby mu zabrano żagli, a nie dodano :shock:
Ostatnio edytowano 2012-01-03, 22:39 przez Chemik, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1264
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Marek T » 2012-01-03, 18:04

Chemik napisał(a):Ale jest różnica jednego roku pomiędzy wycofaniem R-22 a R-23... muszę to zweryfikować z "PMW 1995" Jacka Ciślaka, pisałem to poza domem, a dzisiaj rano nie było czasu po powrocie...
A kiedy CMM pozbyło się "Kaszubskiego Brzegu"? i kto eksploatuje "Safirę"?

http://www.wedkarstwo-morskie-nurkowani ... iee_a.html
Jest klasyfikowana jako jacht.
Marek T
 
Posty: 3158
Dołączył(a): 2004-01-04, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Colonel » 2012-01-03, 18:10

Przeróbek ożaglowania "Zawiszy" było kilka, w latach 60, wynikały z wrednego zachowania się "Zawiasa" pod zaglami. Niestety nie potrafie ich precyzyjnie "rozliczyć".
Co do powierzchni ożaglowania, to informacja ze strony armatora wydaje mi się "dziwna", te 540 wygląda duzo lepiej. Na pewno w 1980 nie było przeróbki takielunku, jedyne co zrobiono to wymianę bezanmasztu na nowy identyczny.

Zmiana numeru na POL-1 musiała nastąpić w chwili zmiany systemu przez PZŻ co nastąpiło między 1990 a 2000 rokiem.
Obecnie dzieje sie to na podstawie rozporządzenia http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0050060043 Rozporządzenie wydane jest na podstawie znowelizowanego w 201 roku Kodeksu Morskiego. Wcześniej... chyba bez państwowego aktu prawnego.
Colonel
 
Posty: 509
Dołączył(a): 2010-03-31, 08:29

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Chemik » 2012-01-03, 18:13

Marek T napisał(a):
Chemik napisał(a):Ale jest różnica jednego roku pomiędzy wycofaniem R-22 a R-23... muszę to zweryfikować z "PMW 1995" Jacka Ciślaka, pisałem to poza domem, a dzisiaj rano nie było czasu po powrocie...
A kiedy CMM pozbyło się "Kaszubskiego Brzegu"? i kto eksploatuje "Safirę"?

http://www.wedkarstwo-morskie-nurkowani ... iee_a.html
Jest klasyfikowana jako jacht.

Oni na swojej stronie podają, że to eks-Podwodnik, czyli R-21 :shock:

M/Y Safira napisał(a):M/Y "Safira" to ex RV "Kaszubski Brzeg" - statek badawczy o stalowej konstrukcji nitowanej zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku w ramach serii lugrotrawlerów B-11 w 1956 roku. Następnie po przebudowaniu służył w Marynarce Wojennej jako okręt ratowniczy. W 1982 został przekazany do służby cywilnej pod nazwą "Podwodnik", a w 1984 roku do Centralnego Muzeum Morskiego. Jednostka została przebudowana i dostosowana do potrzeb archeologii podmorskiej jako baza dla płetwonurków i nurków. W 2009 roku przeszedł gruntowny remont i uzyskał klasę jachtu motorowego.
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1264
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Marek T » 2012-01-03, 18:26

Chemik napisał(a):Oni na swojej stronie podają, że to eks-Podwodnik, czyli R-21.
Nietstey, tak to już bywa.
PODWODNIK to jest na pewno R-21. Był w najlepszym stanie i miał przejść do CMM, ale zgłosiła się po niego Liga Morska. O ile pamiętam szefem LM był wtedy k-adm. H. Pietraszkiewicz, więc statek poszedł do LM. Muzeum dostało następny - ale o tym było wyżej.
PODWODNIKA już nie ma - pocięto go na złom jakoś tak po 2000 r.
Marek T
 
Posty: 3158
Dołączył(a): 2004-01-04, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Jarek C. » 2012-01-03, 20:50

Chemik napisał(a):muszę to zweryfikować z "PMW 1995" Jacka Ciślaka

Raczej Jarka :)
Jarek C.
 
Posty: 860
Dołączył(a): 2004-01-04, 15:13
Lokalizacja: Gdynia

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Chemik » 2012-01-03, 22:22

ooopppssss przepraszam Jarku :oops:
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1264
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Adam » 2012-01-03, 23:00

Parę uzupełnień co do dalszych losów niektórych jednostek, niestety tylko tych powszechnie znanych.
Chemik napisał(a):12) CZAPLA, Świ 113, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGX; nr budowy S-193, wod. 25.VIII.51, podn. band. 18.IX.52); 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 30,0 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957 zmiana klasyfikacji: baza ratownicza (Polskie Ratownictwo Okrętowe) --> 1959 przebudowany w Gdyńskiej Stoczni Remontowej, zmiana klasyfikacji: statek ratowniczo-rozpoznawczy [171 BRT, 55 NRT; szer. 6,8 m, zan. 3,1 m; załoga 14] --> dalsze losy?

Według J.K. Sawickiego Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951-2001:
"W PRO służył od 1957 ., przebudowany na statek badawczo-poszukiwawczy, przystosowany do prowadzenia prac nurkowych, wyposażony w dwudzielną komorę dekompresyjną. W 1984 r. sprzedany szczecińskiej firmie "Selekta". Co dalej ???
21) SKOWRONEK Świ 114, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIC; nr budowy S-315, wod. 14.V.52, podn. band. 31.III.53; 166 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 33 (Gryf) --> 1970 przebudowa, zmiana klasyfikacji: statek badawczy --> 1970 HYDROMET (Państwowy Instytut Hydro-Meteorologiczny --> później Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej) --> dalsze losy?

W 2005 i 2006 sfotografowany w Holandii, gdzie pływał jako SWARTEBANK. Tu jest zdjęcie z 2005: http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... lid=868822 na późniejszym, którego nie ma już w sieci, był w gorszym stanie, ewidentnie wyłączony z eksploatacji. Nie wiem co się dzieje z nim dziś.

22) SŁOWIK, Świ 115, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPID; nr budowy S-316, wod. 21.XI.52, podn. band. 11.IV.53; 166 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 34 (Gryf --> 1962 Państwowa Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Szczecinie) --> 1964 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1964 AZYMUT (Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie) [213 BRT, 35 NRT] --> dalsze losy?

Sprzedany w 1994 do Belgii, gdzie pływa do dziś pod niezmieniona nazwą. Armator: DIMARO CV Addres: Ruggeveldlaan 496, 2100 Deurne, Belgium.
Zdjęcie: http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=83617

28) PINGWIN, Świ 88, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPII; nr budowy S-322, wod. 31.III.53, podn. band. 31.VII.53; 175 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1958? Szn 30 (Gryf) --> 1964 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1964 NAWIGATOR (Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie) [213 BRT, 35 NRT] --> dalsze losy?

Trafił do Holandii jako Navigator, chyba nie wszedł do eksploatacji.
Zdjęcie: http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... lid=223995

30) PUSZCZYK, Świ 90, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIM; nr budowy S-314 (S-324?), wod. 8.VI.53, podn. band. 26.XI.53; 174 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1960? Szn 46 (Gryf) --> 1962 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1962 ZENIT (Wyższa Szkoła Morska w Gdyni) [200 BRT, 26 NRT] --> 2000 sprzedany do dalszej eksploatacji --> dalsze losy?

Trafił do kołobrzeskiego armatora AHA PLUS, można nim popłynąć na dorsza: http://aha-wedkarstwo.pl/


111) JARZĄBEK, Świ 130, (Odra) [SPJP; nr budowy S-364? (lub S-026?), wod. 7.I.56, podn. band. 20.IV.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 47 (Gryf) --> przed 1970 Wła 200 (Szkuner) --> 1973 przebudowa i zmiana klasyfikacji: jacht żaglowo-motorowy --> 1973 bandera? MAZURKA (J.C. Johnson) --> dalsze losy?

Tu go "namierzyliśmy": viewtopic.php?f=18&t=5529&p=94922&hilit=Mazurka#p94922
Adam
 
Posty: 1643
Dołączył(a): 2005-09-06, 12:58

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Postprzez Chemik » 2012-01-03, 23:34

Dziękuję za uzupełnienia, teraz trzeba je nanieść w wykazie
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1264
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Następna strona

Powrót do Statki Handlowe, Pasażerskie i inne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości