Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez JB » 2012-01-15, 20:17

Temat na pewno ciekawy, wiele spraw jest jeszcze niewyjaśnionych, istniejące opracowania zawierają szereg błędów i niejasności. Zacytuję za Markiem Soroką: ... Trzy z nich nosiły przez pewien czas nazwy: "Hübner", "Kniewski", "Rutkowski", przy czym dopsaowanie nazw do numerów burtowych sprawia trudność wobec sprzecznych danych, zachowanych w dostępnych źródłach...
Wśród jednostek, które pływały w tych formacjach należy wymienić przedwojenne kutry STRAŻNIK I i GAZDA, poniemieckie jednostki jak np. DP -53 i inne oraz kutry budowane po wojnie, typów: KG-177, KD-153, "Pomorze", K-10 czy KU-915.
Na koniec osobista uwaga, zainteresowałem się polskimi kutrami z lat 1945-1955 z uwagi na ich obecność w służbie morskiej WOP i liczne zagadki z tym związane.
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez JB » 2012-01-15, 21:17

Kutry typu "Pomorze"
Kutry te oznaczane były też KU-128 (od miejsca budowy - Ustka i długości - ok. 12,8 m). W książce Wiesława Bladego mowa jest o 6 kutrach tego typu, Wojciech Zientara wymienia tylko 4 jednostki, z tego jedną błędnie. A zbudowano tych kutrów w Stoczni w Ustce 9 (numery budowy od # 27 do # 35) w latach 1947-1948. Na początku lipca 1947 roku stan budowy jednostek był wysoki, dwie z nich (# 27 i # 32) były wykończone w 90%, pozostałe w 75%. Te pierwsze miały być ukończone w lipcu, a pozostałe w sierpniu 1947 roku. Niestety brak silników (miały być napędzane silnikami o mocy 50/60 KM firmy Bolinder) spowodował opóźnienia w oddaniu kutrów do eksploatacji. W większości zainstalowano na nich silniki Diesla typu Herkules o mocy 150 KM (Polska zakupiła 29 sztuk tych silników z funduszy pomocy UNRRA), które ze względu na dużą moc i wysokie obroty nie za bardzo nadawały się jako pędniki kutrów rybackich.
Były więć kłopoty z przekazaniem kutrów rybakom, początkowo pełniły one rolę kutrów pilotowych i dozorczych. Jako pierwsze w wykazach pojawiają się Ust 6 i Ust 22 (12 grudnia 1947 roku), ich właścicielem była nadal Stocznia Ustka. Szczeciński Urząd Morski zakupił (5 III 1948 r.) jeden kuter i skierował go, pod nazwą Pilot 36, do Kapitanatu portu w Świnoujsciu. Gdański Urząd Morski zakupił w 1948 roku dwa takie kutry i nadał im nazwy: Pilot 26 i Pilot 27. Także w 1948 r. pojawiły się takie kutry, jako jednostki rybackie, w spisie z 25 listopada 1948 r. jako: Dzi 61 (własność Spółdzielni "Bellona", z adnotacją: na stoczni w Gdyni, prawdopodobnie montowano tam silnik (# 47812) o mocy 40 KM oraz Koł 1, Koł 28 i Koł 29 (trzy ostatnie kutry, będące własnością Skarbu Państwa, użytkowali rybacy indywidualni).
Pięć z tych kutrów: Koł 1, Koł 29, Ust 6, Ust 22 i Pilot 26 były, w różnych okresach, uzytkowane przez WOP, stąd pewnie w rejestrach cywilnych pojawiała się mniejsza liczba tych jednostek. Koł 1 nosił w WOP nazwę KNIEWSKI, Koł 29 - RUTKOWSKI, Ust 6 - HIBNER (trzecia jednostka o tej nazwie) i KP-32, zas Ust 22 - KNIEWSKI (druga jednostka o tej nazwie) i KP-33. Niestety nie wiem, jak nazwano w WOP Pilota 26, który został przekazany przez ZP Gdynia w lecie 1950 roku.

Uprzejmie proszę o ewentualne uwagi i nowe informacje o tych kutrach, gorzej opracowany mam okres po 1955 roku.
JB
Ostatnio edytowano 2012-10-05, 07:05 przez JB, łącznie edytowano 3 razy
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez Chemik » 2012-01-15, 22:47

W listach Wojtka Zientary znalazłem to co niżej (pewnie dla Ciebie nic nowego):

Dp Typy różne, małe (1948-50)
Kutry pogranicza
X. (1936, 1949)
35 t., tp; 16,6×4,7×2,0 m; . ..., KM, . śr, 7 w; tr, / ; .× ; z. .
KP 31 (KP 31) (../..; 49 ex m/tr „Kania”; SG; § 12.01.51)

XI. typ „KU 128” (1947, 1949)
17 ts, 25 tp; 12,7×4,35×1,6d/1,95r m; 1 SD. Gray Marine, 225 KM, 1 śr, 8 w; tr, 200/6,5; 1 km Maxim wz. 10; z. 7.
HIBNER, 51: KP 32 (KP 32), 9.3.66: K 8 (K 8 ) (../..47; 26.9.49 ex m/tr „Ust 6”; 30 dyw. okr. WOP, Świnoujście; 9.3.66: KPW Kołobrzeg; 15.7.66: KPW Świnoujście; § 20.11.68)
KNIEWSKI, 51: KP 33 (KP 33) (../..; 26.9.49 ex m/tr „Ust 22”; SG; § 14.12.59: LOK)
RUTKOWSKI, 51: KP 34 (KP 34) (../..; 26.9.49 ex m/tr „Gdy 166”, ex „Wsg 47”; 32 dyw. okr. WOP, Kołobrzeg; § 26.5.65: LOK)

XII. typ „KD 153” (1947, 1950)
35 t., tp; 16,5×4,6×2,2 m; . SD., KM, 1 śr, 7 w; tr, / ; 1 km; z. .
KP 61 (KP 61) (../..; 50 ex m/tr „Gda 40”; SG; § 14.4.59: LOK)
KP 62 (KP 62) (../..; 50 ex m/tr „Gda 30”; SG; § 21.12.59: LOK)
KP 63 (KP 63) (../..; 50; SG; § przed 1960)
KP 64 (KP 64) (../..; 50; SG; § przed 1960)

Dp Typy różne, duże (1949)
Dozorowce pogranicza
II. (Nm., 194., 1949)
ts, 100 tp; 20,1(mp)× × m; 1 SD., KM, 1 śr, 7 w; tr, / ; 1 km; z. . 19..: 1×37pl.
DP 53 (DP 53), 50: KOMUNA PARYSKA (../..; 49 ex nm. m/tr „Koł 1”; SG; 12.1.59: m/t „Doker”)

IV. typ „KG-177” (1949, 1949)
ts, 45 tp; 17,7×5,0×1,6 m; 1 SD4 Puck, 100 KM, 1 śr, 9 w; tr, / ; 1 km; z. . 19..: 1×37pl.
DP 55 (DP 55), ..: GÓRNIK (../..; 49 ex m/tr „Baca”; SG; 6.59: LPŻ „Westerplatte”; 6.: m/tr „Wła 76”)
DP 56 (DP 56) (../..; 49 ex m/tr „Juhas”; SG; § ??)

Ponadto znalazłem dwa kutry w PMW:
Typ „?” (1953) ex JMH
Kutry pomocnicze
ts, tp; × × m; 1 SD., KM, 1 śr, w; tr, / ; .× ; z. .
BGT 6, 15.11.57: K 7 (../..; ex m/tr „Dar 14”; ws. 5.8.53; § 28.12.57)
BGT 7, 15.7.55: MR 3 (../..; ex m/tr „Dar 15”; ws. 5.8.53; § 28.12.57)
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1315
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez JB » 2012-01-16, 22:29

Kilka moich uwag do powyższego postu:
1) Dziękuję za przypomnienie o kutrze dozorczym KANIA. Opiszę go później, mam o nim nieznane dotąd informacje.
2) Wsg 47 (ex Gdy 156) nie był kutrem typu KU-128, a K-10, choć też był zbudowany w Ustce. To jeden z uciekinierów do Szwecji (tak jak KANIA), który "za karę" został wcielony do WOP, gdzie nazwano go RUTKOWSKI (II).
3) Nie jestem pewny, czy KP-63 i KP-64 to kutry typu KD-153, postaram się o nich napisać później.
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez JB » 2012-01-16, 22:50

Kutry typu "Pomorze" ciąg dalszy
Teraz trochę informacji o dalszych losach tych kutrów.
Pilot 36 (# budowy 27) w 1951 roku nosił oznaczenie Pilot 57 i był jednostką Zarządu Małych Portów pełniącą rolę pilotówki w Ustce (miał wtedy silnik Herkules o mocy 150 KM). W 1955 roku był jednostką Koszalińskiego Urzędu Morskiego i pełnił służbę w Darłowie (miał wtedy silnik o mocy 100 KM). Potem nosił oznakę Dar 4, Łeb 76 i Ust 17 (# PRS - 621013).
Pilot 27 (# budowy 34) w latach 1950 i 1951 był jednostką GUM i stacjonował w Gdańsku. W 1955 nosił już nazwę Hel 42 i był kutrem dozorczym GUM stacjonującym w Helu.
Pilot 26 na wiosnę 1950 roku był jednostką ZPGG stacjonującą w Gdańsku, w lecie t.r. trafił do WOP (prawdopodobnie bez silnika). Nie wiem czy powrócił do służby cywilnej. Może to późniejszy Wsg 21 (użytkowany przez Spółdzielnię "Front Narodowy"), który zatonął 12 marca 1954 roku.
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez Jacek Pytkowski » 2012-01-17, 21:19

Pozwalam sobie wkleić zdjęcia tych kutrów.
Najpierw KP-32 i KP-34 (HUEBNER i RUTKOWSKI?) według Soroki w wersji "usteckiej". Czy tak wyglądały kutry typu "KU-128"?
KP32_KP34_typKU128.JPG
KP32_KP34_typKU128.JPG (32.83 KiB) Przeglądane 12064 razy

teraz zdjęcie KP-34 w Nowym Warpnie - stoi z tyłu w tle (z http://www.nowewarpno-neuwarp.pl/_ak_nabrzeze_1.html). Wygląda na taki sam typ kutra jak wyżej.
KP43_NoweWarpno.JPG
KP43_NoweWarpno.JPG (46.14 KiB) Przeglądane 12064 razy

I znów Soroka. Tym razem KP-34 jakoby z kutra skonfiskowanego rybakom z RFN.
KP-34_innytyp.JPG
KP-34_innytyp.JPG (54.16 KiB) Przeglądane 12064 razy
Co to za typ? Skonfiskowany niemiecki czy "K-10"? Patrząc na dolne zdjęcie przyjąłem, że od pokładu do ciemnego pasa iluminatorów sterówki jest jakieś 2 metry (żołnierze ledwie sięgają czapkami i to ci wyżsi). Na górnym zdjęciu odłożyłem sobie odpowiednie kreski pionową i poziomą i wyszło mi, że LOA kutra wynosi jakieś 14-15 metrów. Oczywiście w przybliżeniu, bo nie stał dokładnie burtą do obiektywu lecz trochę skośnie. Może nawet ze 16 m miał?

Który KP-34 został przekazany do LOK?
Ostatnio edytowano 2012-01-21, 13:44 przez Jacek Pytkowski, łącznie edytowano 1 raz
Jacek Pytkowski
 
Posty: 200
Dołączył(a): 2011-12-17, 22:14

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez JB » 2012-01-17, 22:30

W maju 1950 r., rozkazem Nr 05/SM dowódcy brygady okrętów pogranicza, nadano nazwy (według książki Henryka Kuli, Granica morska PRL 1945-1950; Warszawa 1979), upamietniające komunistycznych terrorystów:
kuter GAZDA (Gdy 40 - JB) --> HIBNER (w artykule Kuli w PM - Hübner);
kuter Koł-1 --> KNIEWSKI;
kuter Koł-29 --> RUTKOWSKI.
Dwie ostatnie jednostki to kutry typu KU-128, GAZDA to przedwojenny i powojenny kuter dozorczy. Koł 1 i Koł 29 wcześniej były dzierżawione. 4 kwietnia 1949 roku kutry przydzielono do dyspozycji kierownika MGPK 21, ten ostatni oddano zaraz do remontu. Do WOP wcielono je 26 IX 1949 roku, a 26 czerwca Ministerstwo Żeglugi przekazało te kutry - nieodpłatnie - na własność MBP.
Sprzecznośc, która widział Soroka (cytat powyżej) bierze się stąd, że przy wycofywaniu podano dawne nazwy kutrów. I tak:
KP-32 HIBNER to ex Ust 6 (typ KU-128), od 9 III 1966 r. w MW jako K-8;
KP-33 KNIEWSKI to ex Ust 22 (typ KU-128), przekazany do LOK 14 XII 1959 r.;
KP-34 RUTKOWSKI to ex Wsg-47 ex Gdy-156 (typ KU-10 - JB), przekazany do LOK 26 V 1965 roku.
To co staram się przekazać, to fakt że nie ma żadnej sprzeczności, były po prostu po 2 kutry noszące imiona komunistycznych morderców. Nie jest mi znana data podmiany kutrów.

Kutry niemieckie, które przejął WOP miały oznaki rybackie Brü-6, Brü-17, Brü-20 (a swoja drogą, czy ktoś wie z jakim portem związana była ta oznaka?) zostały wcielone do WOP 13 grudnia 1950 roku. Dwa z nich nosiły oznaczenia (1954 r.) KP-64 i KP-65. Ich wyporność to ok. 35 ton, a prędkość ok. 8 węzłów. Trzeci mógł nosić nazwę KP-34 (od kiedy?), bo taki kuter (określany jako poniemiecki) służył w MBOP po 1966 roku.
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez JB » 2012-01-17, 22:43

Według danych z książki Mańkowskiego kutry KU-128 miały wyporność ok. 17 ton przy długośći ok. 12,8 m, zaś KANIA ok. 35 ton przy długości 16,5 m.
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez Jacek Pytkowski » 2012-01-17, 23:38

1) Zapytam inaczej: czym się różnił wygląd kutrów typu KU-128 od tego K-10 czy też KU-10?. Bo na zdjęciach od Soroki i z http://www.nowewarpno-neuwarp.pl/_ak_nabrzeze_1.html , które wkleiłem kutry WOP KP-32 oraz KP-34 wyglądają identycznie, jak kutry tego samego typu. Może to KP-33 był "innego typu"?

2) Oznaka rybacka "Brü" to najbardziej pasuje tylko do Brüsterort. Była taka niemiecka osada rybacka do 1945 roku. Teraz w tym miejscu jest latarnia morska "Majak" na Płw. Taran (obwód kaliningradzki) i lotnisko śmigłowców wojskowych. http://wikimapia.org/10883878/Mayak-former-German-settlement-Br%C3%Bcsterort. W związku z tym, ja się zastanawiam, czy te 3 kutry z oznakami "Brü", o których pisał Soroka aby na pewno były z powojennych konfiskat? Może raczej "mienie poniemieckie znalezione na wybrzeżu".
A dlaczego pięć lat po wojnie miałyby jeszcze niemieckie oznaki rybackie a nie polskie? - a czy to przypadkiem nie były kutry rybackie, które przez te 5 lat wykorzystywała dla siebie Armia Czerwona? (im mogło nie zależeć na zmianie oznaki, bo i tak łowiły pod ich nadzorem, a naszą polską administrację rybacką mieli w (...). Czy chwila wcielenia tych trzech "Brü" do WOP nie zbiega się aby w czasie np. z przekazaniem polskiemu rządowi radzieckiej bazy rybackiej w Darłowie (wraz z magazynami, kutrami i... niemieckimi załogami)? W okolicy Szczecin-Świnoujście też przez parę lat po wojnie wojska radzieckie utrzymywały kilka poniemieckich kutrów łowiąc ryby na swoje potrzeby. Pewnie w innych portach Wybrzeża też jeszcze parę takich kutrów dla Armii Czerwonej łowiło.

Bardzo dziwne byłoby, gdyby polskie WOP zatrzymały po kolei trzy niemieckie kutry z tego samego portu macierzystego (wedle oznaki rybackiej). Przecież już po pierwszym zatrzymaniu reszta szyprów z tego portu powinna bać się wchodzenia na polskie łowiska. Chyba, że te kutry łowiły razem w trójkę - ale taka akcja przechwycenia trzech obcych kutrów naraz musiałaby się odbić głośnym echem, którego jakoś nie słychać w przeglądanych archiwaliach.

* * *
Podobną oznakę rybacką ma jeszcze Brunsbüttelkoog ale obecnie chyba "BRU" - zwykłe "U" a nie umlaut (tzn. bez kropeczek). I musieliby na Bałtyk przez Kanał Kiloński płynąć, bo ten port jest akurat po drugiej stronie, czyli po stronie M.Północnego.
Ostatnio edytowano 2012-01-21, 13:43 przez Jacek Pytkowski, łącznie edytowano 1 raz
Jacek Pytkowski
 
Posty: 200
Dołączył(a): 2011-12-17, 22:14

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez JB » 2012-01-18, 18:54

W roku 1963 jednostki WOP zatrzymaŁy kuter zachodnioniemiecki o oznace SK-50 (pisze o tym Mańkowski). Być może to on nosił później oznaczenie KP-34.
Niewykluczone, że dla byłych kutrów RFN oznaczenia były dublowane z oznaczeniami innych jednostek (co sugerował JP), bo KP-65 to LCPL-ka, a KP-64 to (według Soroki) kuter typu KD-152.

Wygląd kutrów KU-128, K-10 (zbudowane w Ustce to KU-10, późniejsze oznaczenie tego typu to KG-110) i KU-915 był podobny, przede wszystkim różniły się długością: 12,83 m / 11,04 m / 9,15 m. Niedługo opiszę kutry typu K-10, może wtedy dyskusja nabierze tempa.

JB
Ostatnio edytowano 2012-01-21, 16:06 przez JB, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez Jacek Pytkowski » 2012-01-20, 21:28

JB, sprowadziłem zdjęcia KP-32 (M.Soroki) i KP-34 z Nowego Warpna do tej samej wielkości. I tu sprostowanie, to zdjęcie portu Nowe Warpno jest ze strony http://www.nowewarpno-neuwarp.pl/_ak_nabrzeze_1.html , a dokładniej jest to plik http://www.nowewarpno-neuwarp.pl/_ak_na ... 1-1970.jpg (wykadrowałem i zrobiłem lustrzane odbicie, żeby oba kutry miały dzioby w tę samą stronę). Wedle opisu była to pocztówka wydana przez "RUCH" w 1970 r. Biorąc pod uwagę ówczesny cykl wydawniczy, zdjęcie mogło być zrobione pod koniec lat 60-tych.
KP32vsKP34.JPG
KP32vsKP34.JPG (37.53 KiB) Przeglądane 11979 razy

Zielone pionowe linie pokazują, że u obu kutrów punkt posadowienia masztu czy drzwi od sterówki znajdują się proporcjonalnie w takie samej odległości od dzioba czy rufy. Nawet, jeśli typ KU-128 różnił się z wyglądu od KU-10 tylko długością, to raczej nie zachowywał tak dokładnie proporcji podziału pokładu. Moim zdaniem oba kutry pogranicza są tego samego typu. Z tego wynikałoby, że mogły być nawet 3 kutry KP-34 RUTKOWSKI:
1) typu KU-10 (jak napisał JB)
2) typu KU-128 (jak pisał Soroka)
3) ten większy, około 14-16 metrowy z książki Soroki (rzekomo "zdobyczny").

Być może wymieniano je po prostu dlatego, że... się psuły, a "nowy" kuter przejmował znak taktyczny i nazwę "patrona". W materiałach archiwalnych po min.żegl. jest sporo narzekań na jakość wykonania pierwszych powojennych serii kutrów rybackich.

Możemy się jeszcze pozastanawiać, gdzie te kutry stacjonowały. Zasadniczo były 3 możliwe miejsca bazowania:
a) Świnoujście, b) Kołobrzeg, c) Hel/Gdynia.
Ile tych kutrów w sumie było i jakie mogło być ich rozłożenie na poszczególne porty? Wychodzi mi, że licząc razem z dozorowcami w pierwszej połowie lat 1950-tych przypada średnio po dwa-trzy KP "porybackie" + jeden-dwa dozorowce na port wojenny (niekoniecznie wszystkie jednocześnie sprawne). Śmiesznie mało. Jeśli jeszcze WOP rozrzucił je po mniejszych portach (foto KP-34 w Nowym Warpnie), to wychodziło 1 "okręcik pogranicza" na kilka rybackich portów. O tych motorówkach desantowych LCPL to lepiej już nic nie pisać, bo z portów raczej daleko w morze nie wychodziły. Nic dziwnego, że Niemcy i Duńczycy wpływali sobie na nasze łowiska.

A może naprawdę te numery "KP" i "DP" dla części jednostek były zdublowane?
Jacek Pytkowski
 
Posty: 200
Dołączył(a): 2011-12-17, 22:14

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez JB » 2012-01-21, 12:23

Oznaczenia od KP-31 do KP-40 (lub KP-39) były zarezerwowane dla jednostek pływajacych 15 Brygady WOP (siedziba dowództwa - Koszalin, flotylli - Darłowo).

Dziekuję za analizę porównawczą zdjęć KP-32 i KP-34. Ale mój wniosek z tej analizy jest odwrotny niż kolegi Jacka: to były jednostki innego typu.
Po pierwsze są nieznaczne różnice w rozmieszczeniu masztu i sterówki. Po drugie, sterówka jest wyższa na KP-34 o około 20%, co daje - przy założeniu ich równych wysokości - że długość KP-32 jest o około 20% większa (12,83 m/11,04 m = 116%).
Wszystkie typy: KU-128, KU-10 i KU-915 były projektowane przez inżynierów ze stoczni w Ustce, nie jest więc dziwne, że rozłożenie poszczególnych elementów na pokładzie pozostaje w podobnej proporcji (tylko człowieka nie można skalować, stąd sterówka jest proporcjonalnie wyższa na krótszym kutrze).
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez Jacek Pytkowski » 2012-01-21, 13:41

Ale przy analizie porównawczej zdjęć proszę wziąć pod uwagę następujące czynniki:
1) kutry nie były ustawione całkiem prostopadle burtami do obiektywu aparatu (i każdy pod innym kątem),
2) najprawdopodobniej zdjęcia wykonano różnymi obiektywami (inna ogniskowa, inna "kątność" obiektywu, inne zniekształcenia obrazu),
3) o ile KP-32 był tematem zdjęcia i na nim wyostrzono obiektyw, o tyle KP-34 niejako "załapał się w tle",
4) zdjęcie KP-34 robione było jakby "z góry", co powoduje że widać dolny próg drzwi do sterówki podczas gdy na zdjęciu KP-32 dolny próg tych drzwi zasłania nadburcie.
5) i jeszcze tak można wypisywać...
Pozostaję przy moim zdaniu, że to są 2 kutry tego samego typu, z uwagi na takie same proporcje podziału długości pokładu przez elementy zabudowy (maszt, drzwi od sterówki). A pozorna różnica w wielkości sterówki to wypadkowa tych wyżej wymienionych czynników.

Rozstrzygające byłyby zdjęcia porównawcze innych kutrów proj. KU-128 i KU-10. Może Marek T lub Chemik mają takie w swojej kolekcji?
Jacek Pytkowski
 
Posty: 200
Dołączył(a): 2011-12-17, 22:14

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez JB » 2012-01-21, 16:03

Wydaje mi się, że taka analiza zdjęcia może dać tylko przybliżoną odpowiedź, za dużo jest niewiadomych. Ja pokazałem, że możliwe są różne interpretacje wyników takiej analizy.
Uściślając informację o kutrach patrolowych WOP, które nosiły nazwę RUTKOWSKI lub/i KP-34.
1) RUTKOWSKI [wcielony w 1949 roku, ex Koł 1, nazwa nadana w maju 1950 roku - H.Kula];
Identyfikacja kutra jako jednostki typu KU-128 - JB.
2) KP-34 RUTKOWSKI [typ KU-128; wcielony 26 września 1949 r.; ex WSG-47, ex Gdy-156, wycofany 26 maja 1965 r. - S.Mańkowski];
Identyfikacja jako kutra typu KU-10 - JB (90% pewności). Takie oznaczenia tzn: Wsg 47 i Gdy 156 nosił tylko kuter typu KU-10.
3) KP-34 [taki numer ma kuter na zdjęciu w książce M.Soroki];
Moja hipoteza: to były zachodnioniemiecki kuter SK-50 SCHWAN II zatrzymany w 1963 roku (pisze o tym S.Mańkowski).
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez Jacek Pytkowski » 2012-01-21, 19:52

JB napisał(a):Moja hipoteza: to były zachodnioniemiecki kuter SK-50 SCHWAN II zatrzymany w 1963 roku (pisze o tym S.Mańkowski).

"Małe okręty wojenne"? niestety, nie mam pod ręką :-(
Czy można prosić coś więcej nt. tego zatrzymania? Czy Mańkowski opisał też inne zatrzymania (np. w kontekście DP-53, albo tych "trzech BRÜ", albo innych kutrów?)
Jacek Pytkowski
 
Posty: 200
Dołączył(a): 2011-12-17, 22:14

Re: Kutry rybackie w WOP i Straży Granicznej

Postprzez JB » 2012-01-21, 20:53

Jacek Pytkowski napisał(a):
JB napisał(a):Moja hipoteza: to były zachodnioniemiecki kuter SK-50 SCHWAN II zatrzymany w 1963 roku (pisze o tym S.Mańkowski).

"Małe okręty wojenne"? niestety, nie mam pod ręką :-(
Czy można prosić coś więcej nt. tego zatrzymania? Czy Mańkowski opisał też inne zatrzymania (np. w kontekście DP-53, albo tych "trzech BRÜ", albo innych kutrów?)
Stanisław Mańkowski, oficer techniczny WOP, napisał dwie książki o tej formacji: jedną do użytku wewnętrznego (cytowana w temacie o KFK), wydaną przez Zarząd Polityczny Wojsk Wewnętrznych w 1967 roku (Zarys historii ochrony granicy morskiej w Polsce), drugą - wydaną przez Wydawnictwo MON w tymże roku - Pod banderą z zielonym otokiem. Pierwszą czytałem wiele lat temu w CBW, ale notatki (oprócz tabeli jednostek WOP przekazanych innym instytucjom) gdzie mi się "zapodziały", drugą mam pod ręką.
W tej drugiej Mańkowski opisuje m.in. zatrzymanie kutra RFN SK-50 (trzeba uważać na zamierzone nieścisłości w oznaczeniach, gdyż opisując zatrzymanie zachodnioniemieckiego kutra w 1951 roku podaje oznaczenie Ril-720, podczas gdy Kula pisze - na podstawie dokumentów - o Kil-72).
W tej książce DP-53 opisywany jest jako poniemiecki kuter znaleziony na wybrzeżu, oraz że służył jeszcze kilka lat w stoczni remontowej (MSW - JB, Mańkowski tam pracował) jako m/s DOKER. Według Mańkowskiego załoga SCHWAN II trudniła się szpiegostwem na rzecz wywiadu RFN i latem 1963 roku weszła do Kołobrzegu, aby reaktywować tam siatkę szpiegowską. I cytat: Na mocy wyroku sądu Pomorskiego Okręgu Wojskowego załogę skazano na karę więzienia, a kuter jako narzędzie przestępstwa przekazano na rzecz skarbu państwa.
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Statki Handlowe, Pasażerskie i inne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości