KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: Chemik »

Pora chyba na małe podsumowanie informacji
W.Danielewicz pisze:"SZMARAGD"
TYP STATKU: katamaran pasażerski
Dodałbym:
RADIOWY SYGNAŁ WYWOŁAWCZY: SQMV --> (od PRS 1995) SPG2258
NUMER PRS/IMO: 120028/7909920
W.Danielewicz pisze:ROK I MIEJSCE BUDOWY: 08.1980r.;Stocznia "Wisła" w Gdańsku.
Według "Pod Polską Banderą" odcinek 88: wodowany 3.I.1980, podn. band. 14.VIII.1980. A inne daty? (stępka? ukończenie? - to ostatnie podobno na dwa dni przed podniesieniem bandery)
http://ships.greenet.pl/ppb/original/pp ... aragd.html
W.Danielewicz pisze:NR. BUD: KP2/1
POJEMNOŚĆ: brutto-654 RT;netto-373 RT
NOŚNOŚĆ: 81 ton --> (po PRS 2001/przed PRS 2005) 89 ton
UWAGA: co prawda w PRS-ach 1998-2001 znalazłem tonaż pomierzony według Konwencji z 1969 roku, ale potem powrócono do sposobu podawania tonaży sprzed konwencji, więc prawdopodobnie była to pomyłka PRS-u
W.Danielewicz pisze:WYMIARY
długość-37.60 m ,szerokość- 11.88 m, zanurzenie- 2.60 m
PRS podaje:
długość- 37,59 m, szerokosć- 11,88 m, zanurzenie- 2,60 m --> (po PRS 1998/przed PRS 2000) 2,97 m
Może potrzeba wykonać mala korektę długości całkowej? Wygląda na to, że zmieniło się zanurzenie
W.Danielewicz pisze:SILNIKI GŁÓWNE:
2 silniki spalinowe;typ:6AL25;6 cylindrowe; producent: Zakłady Przemysłu Mechanicznego
„H.Cegielski",Poznań.1980r.;moc:1140 KM
PRS uparcie (tzn. we wszystkich dostępnych mi rejestrach) twierdzi że to silniki typu Sulzer 6AL20/24 o mocy 840 kW.
Może Cegielski produkujący je na licencji, zmodyfikował je później do standardu 6AL25?
W.Danielewicz pisze:PĘDNIK:2 śruby;PRĘDKOŚĆ:13 węzłów;PASAŻEROWIE:520 osób obecnie 450 osób.
Liczba pasażerów zmieniała się w/g PRS-u dwukrotnie nigdy nie osiągając poziomu 520 pasażerów :!:
początkowo w/g PPB 88: 342 (max. 429) pasażerów
PRS 1990: 342 (max. 452) pasażerów
od PRS 1991 do PRS 2000: (max. 429) pasażerów
od PRS 2001 do PRS 2012: (max. 500) pasażerów
W.Danielewicz pisze::ZAŁOGA:6 do 9 ludzi
początkowo w/g PPB 88: 11 ludzi załogi, potem zapewne zmniejszono do liczby o której piszesz
W.Danielewicz pisze:PRZEBIEG SŁUŻBY:

1980.VIII.14:SZMARAGD - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk
1983: SZMARAGD - dzierżawiony przez armatora francuskiego Navigascogne, Bayonn na trasie Bayonne-San Sebastian.
1984: SZMARAGD - w kraju.
1986: MONTENEGRO EXPRESS - dzierżawiony przez Montenegrotourist, Budva.
- pływał na trasie Budva-Dubrownik.
1987.X:SZMARAGD - w kraju.
1988: SZMARAGD - w czarterze szwedzkiego armatora [Klan] na linii Kopenhaga-Malmo.
1991: RUBIN - zmiana nazwy i powrót do Gdańska.
Zmiana nazwy w/g PRS-u nastąpiła w 1990 roku, w PRS-ie 1991 występuje już jako Rubin w tym rejestrze jest stan na 31.XII.1990 roku.
Brak kolejnego czarteru firmy Klan już pod nową nazwą
W.Danielewicz pisze:1994: RUBIN - dzierżawiony przez Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Ltd., Gdańsk.
1996.VII.01: RUBIN - P.U.M.Żegluga Ltd.Spółka z.o.o., Gdańsk.
1996.X: RUBIN - Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Gdańska Ltd. Sp. z.o.o., Gdańsk.
2001.V: RUBIN - Żegluga Gdańska. Sp. z.o.o., Gdańsk
2012: - w eksploatacji.
I to było by na tyle moich uwag do Szmaragdu/Rubinu
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: W.Danielewicz »

Chemik pisze:Pora chyba na małe podsumowanie informacji
W.Danielewicz pisze:"SZMARAGD"
TYP STATKU: katamaran pasażerski
Dodałbym:
RADIOWY SYGNAŁ WYWOŁAWCZY: SQMV --> (od PRS 1995) SPG2258
NUMER PRS/IMO: 120028/7909920
W.Danielewicz pisze:ROK I MIEJSCE BUDOWY: 08.1980r.;Stocznia "Wisła" w Gdańsku.
Według "Pod Polską Banderą" odcinek 88: wodowany 3.I.1980, podn. band. 14.VIII.1980. A inne daty? (stępka? ukończenie? - to ostatnie podobno na dwa dni przed podniesieniem bandery)
http://ships.greenet.pl/ppb/original/pp ... aragd.html
W.Danielewicz pisze:NR. BUD: KP2/1
POJEMNOŚĆ: brutto-654 RT;netto-373 RT
NOŚNOŚĆ: 81 ton --> (po PRS 2001/przed PRS 2005) 89 ton
UWAGA: co prawda w PRS-ach 1998-2001 znalazłem tonaż pomierzony według Konwencji z 1969 roku, ale potem powrócono do sposobu podawania tonaży sprzed konwencji, więc prawdopodobnie była to pomyłka PRS-u
W.Danielewicz pisze:WYMIARY
długość-37.60 m ,szerokość- 11.88 m, zanurzenie- 2.60 m
PRS podaje:
długość- 37,59 m, szerokosć- 11,88 m, zanurzenie- 2,60 m --> (po PRS 1998/przed PRS 2000) 2,97 m
Może potrzeba wykonać mala korektę długości całkowej? Wygląda na to, że zmieniło się zanurzenie
W.Danielewicz pisze:SILNIKI GŁÓWNE:
2 silniki spalinowe;typ:6AL25;6 cylindrowe; producent: Zakłady Przemysłu Mechanicznego
„H.Cegielski",Poznań.1980r.;moc:1140 KM
PRS uparcie (tzn. we wszystkich dostępnych mi rejestrach) twierdzi że to silniki typu Sulzer 6AL20/24 o mocy 840 kW.
Może Cegielski produkujący je na licencji, zmodyfikował je później do standardu 6AL25?
W.Danielewicz pisze:PĘDNIK:2 śruby;PRĘDKOŚĆ:13 węzłów;PASAŻEROWIE:520 osób obecnie 450 osób.
Liczba pasażerów zmieniała się w/g PRS-u dwukrotnie nigdy nie osiągając poziomu 520 pasażerów :!:
początkowo w/g PPB 88: 342 (max. 429) pasażerów
PRS 1990: 342 (max. 452) pasażerów
od PRS 1991 do PRS 2000: (max. 429) pasażerów
od PRS 2001 do PRS 2012: (max. 500) pasażerów
W.Danielewicz pisze::ZAŁOGA:6 do 9 ludzi
początkowo w/g PPB 88: 11 ludzi załogi, potem zapewne zmniejszono do liczby o której piszesz
W.Danielewicz pisze:PRZEBIEG SŁUŻBY:

1980.VIII.14:SZMARAGD - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk
1983: SZMARAGD - dzierżawiony przez armatora francuskiego Navigascogne, Bayonn na trasie Bayonne-San Sebastian.
1984: SZMARAGD - w kraju.
1986: MONTENEGRO EXPRESS - dzierżawiony przez Montenegrotourist, Budva.
- pływał na trasie Budva-Dubrownik.
1987.X:SZMARAGD - w kraju.
1988: SZMARAGD - w czarterze szwedzkiego armatora [Klan] na linii Kopenhaga-Malmo.
1991: RUBIN - zmiana nazwy i powrót do Gdańska.
Zmiana nazwy w/g PRS-u nastąpiła w 1990 roku, w PRS-ie 1991 występuje już jako Rubin w tym rejestrze jest stan na 31.XII.1990 roku.
Brak kolejnego czarteru firmy Klan już pod nową nazwą
W.Danielewicz pisze:1994: RUBIN - dzierżawiony przez Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Ltd., Gdańsk.
1996.VII.01: RUBIN - P.U.M.Żegluga Ltd.Spółka z.o.o., Gdańsk.
1996.X: RUBIN - Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Gdańska Ltd. Sp. z.o.o., Gdańsk.
2001.V: RUBIN - Żegluga Gdańska. Sp. z.o.o., Gdańsk
2012: - w eksploatacji.
I to było by na tyle moich uwag do Szmaragdu/Rubinu
"SZMARAGD/RUBIN" tu będzie korekta. Ale oględnie mowiąc nie wierzę rocznikom PRS-u. Moje dane jak już pisałem pochodzą z Świadectwa Pomiarowego zresztą wydanego przez PRS oraz Certyfikatu Okrętowego.
jasne mogę dodać Radiowy sygnał wywoławczy ale na forum nie siedzą laicy i wiedzą o co chodzi. Zresztą w dokumentach wydanych przez Urząd Morski czyli Certyfikacie Bezpieczeństwa Statku Pasażersakiego jest SYGNAŁ WYWOŁAWCZY. Zanurzenie "RUBINA" nigdy nie wynosiło aż 2,97 m. Zawsze oscylowało na linii 2,34-2,60 m. Według PRS-u informacja o stateczności dopuszczalne max. zanurzenie to 2,60 m. Co do silników to był mój błąd, który poprawiłem.
Pasażerowie: maksymalnie katamarany mogły zabrać 520 osób wraz załogą [mój błąd winno być pasażerów 500 załoga max. 20 ] przy zapewnionej 100 % ilości środków ratunkowych. To według wspomnianej informacjo o stateczności. Np. 26 tratew ratunkowych po 20 osób. Liczba 342 osoby to ilość miejsc siedzących. I to ma zastosowanie w rejsach dłuższych czyli powyżej 2-3 godz. Przykładowo AGAT może zabrać w rejsach po Zatoce Gdańskiej 490 osób a w rejsie do Bałtyjska tylko 320 osób. W latach osiemdziesiątych XX w katamarany były wyposażone w sztywne pływaki ratunkowe 14 osobowe + tratwy. Co pozwalało zabrać 500 osób + załoga. Apropo załogi liczba 20 marynarzy to jest maksymalna liczba w obsłudze dwu zmianowej. W dobie świetności czyli "braku bezrobocia" na katamaranach pływało max. 9 osób. Dziś ten przedział mieści sie między 6 osób minimum lub 9 maksimum. Sześć osob to kapitan, dwóch mechaników + 3 marynarzy oraz 3 osoby obsługi hotelowej. Od wielu lat RUBIN zabiera max. 450 osób + załoga, OPAL max. 450 + załoga, AGAT max. 490 i 320 w rejsie do Bałtyjska a ONYX też 450 osób. Co do daty zmiany nazwy to dokładnie to ustalę. Jutro przejdę sie na RUBINA i zweryfikuje jego papiery.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: Chemik »

W.Danielewicz pisze:"SZMARAGD/RUBIN" tu będzie korekta. Ale oględnie mowiąc nie wierzę rocznikom PRS-u. Moje dane jak już pisałem pochodzą z Świadectwa Pomiarowego zresztą wydanego przez PRS oraz Certyfikatu Okrętowego.
Świetnie, bo jest okazja wyprostować niektóre "buble" publikowane w rejestrach PRS-u. Ja (podobnie jak większość forumowiczów i shiploverów) mogę się oprzeć przede wszystkim na rejestrach PRS-u, a Ty masz dostęp do innych dokumentów związanych ze statkiem. Szkoda, że ŻG nie wydaje żadnych folderów, czy okolicznościowych katalogów floty, było by na czym oko zawiesić. A np. w takiej czeskiej Pradze taki folder z flotą, liniami i cenami dołącza się do biletu :)
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2890
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: RyszardL »

Agat.jpg
Agat.jpg (120.82 KiB) Przejrzano 10827 razy
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: Peperon »

Napiszę tak, jak woła młodzież: Łaaaaaaauuuuu. :brawo:
Pięknie Rysiu. Już czekam na kolejny kamień :lol:
Mam nadzieję, że nie ja jeden. :faja:
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2890
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: RyszardL »

Peperon pisze:Już czekam na kolejny kamień :lol:
Mam nadzieję, że nie ja jeden. :faja:
Ja też chciałbym coś jeszcze dorysować. Te Twoje zdjęcia "Jantara" bardzo się przydadzą.
Znowu mamy do czynienia z niebywale interesującą przebudową. "Jantar" jest trochę dla vip-ów, bo ma baldachim na rufie. :wink:
Tymczasem okazało się, że ta wersja "Agata" nie do końca odpowiada wyglądowi w 2012 roku. Pasuje natomiast do lat 2007-2010.
Skonfrontowałem rysunek ze zdjęciem od dziobu z czerwca tego roku, które wykonał i podesłał mi kolega Chemik.
Różnice nie są aż tak bardzo duże, ale są. Dodatkowo uwzględniłem uwagi kolegi Waldka Danielewicza, bo znowu pewne elementy uległy zmianie i wszystko to naniosłem na obecną wersję. Można powiedzieć, że teraz jesteśmy na bieżąco.
Gdyby okazało się, że coś jeszcze należy zmienić, to trzeciego rysunku nie wstawię, bo to nie miałoby sensu. Wymienię na nowszy ten ostatni.
Agat-2012.jpg
Agat-2012.jpg (134.27 KiB) Przejrzano 10795 razy
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2890
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: RyszardL »

Onyx.jpg
Onyx.jpg (112.64 KiB) Przejrzano 10757 razy
Panowie Czesław Greszkiewicz i Waldemar Danielewicz zaopatrzyli mnie w zestaw zdjęć i dzięki nim powstał następny katamaran. Dorysowałem reklamę hotelu "Admirał", ale napisy w tej skali niezbyt czytelne, niestety. :-(
Przyjrzałem się Gdańskiej Starówce, która też jest na tych zdjęciach. Wspaniale to wygląda, przynajmniej od strony Motławy.
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: Peperon »

Wybacz, że zachwytów nie będę powtarzał. :lol:

Powiem tyle: "Nadzieja na całą serię rośnie". :D
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2890
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: RyszardL »

Rubin.jpg
Rubin.jpg (117.35 KiB) Przejrzano 10724 razy
No, to jeszcze "Jantar" został z tych, które noszą polską banderę
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: Peperon »

Będzie miło go zobaczyć :lol:
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2890
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: RyszardL »

Peperon pisze:Będzie miło go zobaczyć :lol:
Zajmę się nim w przyszłym tygodniu. :wink:
W sumie szkoda, że ich więcej nie pływa z polskich portów, bo się przyzwyczaiłem do nich.
Niby bliźniacze statki, a każdy inny.
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2890
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: RyszardL »

Jantar.jpg
Jantar.jpg (122.42 KiB) Przejrzano 10676 razy
No, to w drogę, byle przed jesiennymi sztormami. :wink:
Ostatnio zmieniony 2012-09-27, 04:22 przez RyszardL, łącznie zmieniany 1 raz.
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: Peperon »

Super seria i kawał dobrej roboty. :brawo:
Cieszy mnie fakt dokończenia serii katamaranów pływających pod biało-czerwoną.
Najfajniejsze jest jednak to, że Twoje rysunki wzięły się tak z głupawego tekstu o całej serii.
Szczerze Ci gratuluję. :ok:

P.S.
Zdaję sobie sprawę, że bez wsparcia Kolegów Forumowiczów moje żartobliwe zachęty byłyby niczym.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2890
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: RyszardL »

Peperon pisze:Cieszy mnie fakt dokończenia serii katamaranów pływających pod biało-czerwoną.
Ja też nie myślałem, że tyle rysunków powstanie. Ponieważ okazało się, że każdy jest inny rysowanie kolejnego z nich nie było zwykłym powielaniem poprzedniego.
Peperon pisze:Zdaję sobie sprawę, że bez wsparcia Kolegów Forumowiczów moje żartobliwe zachęty byłyby niczym.
Ponad wszelką wątpliwość. :wink: Otrzymałem od Kolegów sporo zdjęć każdego statku.
Bez nich nie dałbym rady.
A swoją drogą, to musiałem wymienić rysunek. :-(
Okazało się, że "Jantar" jest jedynym katamaranem, który ma wymalowaną nazwę na dziobie. Cała reszta, będąca własnością "Żeglugi Gdańskiej" ich nie ma, a ja o tym zapomniałem.
Nie było wyjścia, musiałem poprawić.
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: Chemik »

Czy któryś z Kolegów posiada artykuły (nie wiem czy dobrze kojarzę, ale wydaje mi się że były dwa dla polskiej i sowieckiej wersji typu) o KP-2 z Budownictwa Okrętowego i mógłby mi udostępnić?
JacobN
Posty: 1
Rejestracja: 2020-03-20, 07:54
Kontakt:

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: JacobN »

Can you Share the more details.
ODPOWIEDZ