Małe kutry z Ustki

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Małe kutry z Ustki

Postprzez JB » 2012-09-23, 16:37

Oprócz kutrów o długości powyżej 13 metrów Stocznia Rybacka w Ustce budowała - w latach 1947 - 1948 - mniejsze jednostki nazywane półkutrami lub kutrami łososiowymi (tzw. "łososiówki"). Były to następujące typy:
KU-128 (9 kutrów o numerach budowy 27 -- 35/404);
KU-102 (2 kutry o numerach budowy 195 i 196/404);
KU-915 (5 jednostek o numerach budowy 252 -- 256/404);
MIR K-10 (w Ustce oznaczane były KU-110, zbudowano 3 kutry o numerach budowy 257 -- 259/404), 2 takie kutry zbudowano w Gdyni pod oznaczeniem KG-110 (numery budowy 54 i 61/402).
Do tego należy doliczyć 2 kadłuby zbudowane w 1947 roku dla odbiorców prywatnych (budowane z numerami 293 i 294/404), w dokumentach wspomina się o trzeciej takiej budowie (ale bez numeru stoczniowego) dla Spółdzielni Pracy Połówów Morskich w Ustce.

Kutry typu KU-128 omówiłem w wątku tyczącym kutrów rybackich wcielonych do WOP, tutaj postaram sie przybliżyć pozostałe typy.

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez JB » 2012-09-23, 20:10

Półkutry zalewowe typu KU-102
Budowane były zgodnie z państwowym planem produkcji kutrów na rok 1947. Budowę rozpoczęto w sierpniu 1947 roku, jednostki planowano oddać użytkownikom do końca kwietnia 1948 r. Miały numery budowy 195 i 196/404, budowano je wspólnie na stanowisku Nr 9 stoczni w Ustce. Na koniec roku zaawansowanie prac szacowano na 68%. W marcu 1948 r. wstawiono silniki, a 21 kwietnia t.r. zostały przejęte przez rybaków: Franciszka Recke i Franciszka Kunotha. Otrzymały oznaki rybackie, odpowiednio, Trb 30 i Trb 29. W roku 1956 klasyfikowano je jako łodzie motorowe i były użytkowane przez SPRM "Belona" (oddział w Kołobrzegu) z oznakami Koł 10 i Koł 11.
Jednostki miały 10,2 m długości, 3,5 m - szerokości, a wysokość burty wynosiła 1,2 m (w dokumentach Stoczni - 10,0x3,3x1,2 m). Napędzane były silnikami Volund o mocy 17/20 KM.

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez Marek T » 2012-09-23, 21:51

KU-102/195: zbud. 1948 (PRS 410319): TRB 29, potem ŚWI 12. Pojawia się dopiero w PRS68 jako KOŁ 10 ("Bałtyk"). 1969: KOŁ 137 (Paweł Magierek, potem Tadeusz Magierek, po 1979: PPiUR "Barka"). 1991: skreślony (jest w PRS91, nie ma w PRS92).

KU-102/196: zbud. 1948 (PRS 410320): TRB 30, potem ŚWI 13. Pojawia się dopiero w PRS67 jako KOŁ 11 ("Bałtyk"). 1969: KOŁ 138 (Wacław Kuźniewicz, Zdzisław Sołtys, Zdzisław Wieczorek). Nie ma w PRS74.
Marek T
 
Posty: 3234
Dołączył(a): 2004-01-04, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez JB » 2012-09-24, 00:02

Marek T napisał(a):KU-102/195: zbud. 1948 (PRS 410319): TRB 29, potem ŚWI 12. Pojawia się dopiero w PRS68 jako KOŁ 10 ("Bałtyk"). 1969: KOŁ 137 (Paweł Magierek, potem Tadeusz Magierek, po 1979: PPiUR "Barka"). 1991: skreślony (jest w PRS91, nie ma w PRS92).

KU-102/196: zbud. 1948 (PRS 410320): TRB 30, potem ŚWI 13. Pojawia się dopiero w PRS67 jako KOŁ 11 ("Bałtyk"). 1969: KOŁ 138 (Wacław Kuźniewicz, Zdzisław Sołtys, Zdzisław Wieczorek). Nie ma w PRS74.

Dziękuję za ciekawe uzupełnienie. Nareszcie się coś zgadza w 100 procentach. Oznaki świnoujskie otrzymały nie wcześniej niż w 'drugiej połowie 1950 roku i nie później niż w 1955 roku.
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez Chemik » 2012-09-24, 00:27

JB napisał(a):
Marek T napisał(a):KU-102/195: zbud. 1948 (PRS 410319): TRB 29, potem ŚWI 12. Pojawia się dopiero w PRS68 jako KOŁ 10 ("Bałtyk"). 1969: KOŁ 137 (Paweł Magierek, potem Tadeusz Magierek, po 1979: PPiUR "Barka"). 1991: skreślony (jest w PRS91, nie ma w PRS92).

KU-102/196: zbud. 1948 (PRS 410320): TRB 30, potem ŚWI 13. Pojawia się dopiero w PRS67 jako KOŁ 11 ("Bałtyk"). 1969: KOŁ 138 (Wacław Kuźniewicz, Zdzisław Sołtys, Zdzisław Wieczorek). Nie ma w PRS74.

Dziękuję za ciekawe uzupełnienie. Nareszcie się coś zgadza w 100 procentach. Oznaki świnoujskie otrzymały nie wcześniej niż w 'drugiej połowie 1950 roku i nie później niż w 1955 roku.

Niezupełnie się zgadza :idea:
Sekwencja właścicieli dla Koł-137 była chyba jednak inna:
1969: PPiUR "Barka", po 1979/przed 1985: Paweł Magierek (jest w PRS 1985), po 1984/przed 1990: Tadeusz Magierek (jest w PRS 1990/1991)

Nie nadążam wertować roczników :-D

1) Trb-29 (PRS 410319) (Stocznia Rybacka, Ustka, nr budowy 195/404, rozp. VIII.1947, uk. IV.1948, podn. band. 21.IV.1948; 10,2×3,5×?m; 1 sil. Völund, 17/20 KM) (Franciszek Kunoth) --> Świ-12 --> 1956 motorowa łódź rybacka Koł-10 (SPRM „Belona” --> 1958 SPRM „Bałtyk”) --> 1969 Koł-137 (9 BRT, 2 NRT; 10,15×3,41×?m; 1 sil. 2-suw, 1-cyl. Callesen, 25 KM) (PPiUR „Barka” --> po 1979/przed 1985 Paweł Magierek --> po 1984/przed 1990 Tadeusz Magierek) --> w IV.kw. 1991 roku skreślony z rejestru PRS

2) Trb-30 (PRS 410320) (Stocznia Rybacka, Ustka, nr budowy 196/404, rozp. VIII.1947, uk. IV.1948, podn. band. 21.IV.1948; 10,2×3,5×?m; 1 sil. Völund, 17/20 KM) (Franciszek Recke --> Świ-13 --> 1956 motorowa łódź rybacka Koł-11 (SPRM „Belona” --> 1958 SPRM „Bałtyk”) --> 1969 Koł-138 (Wacław Kuźniewicz, Zdzisław Sołtys, Zdzisław Wieczorek) --> w 1973 roku skreślony z rejestru PRS
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1315
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez Marek T » 2012-09-24, 01:52

Chemik napisał(a):Sekwencja właścicieli dla Koł-137 była chyba jednak inna:
1969: PPiUR "Barka", po 1979/przed 1985: Paweł Magierek (jest w PRS 1985), po 1984/przed 1990: Tadeusz Magierek (jest w PRS 1990/1991

Moja pomyłka - powinno być:
1969: KOŁ 137 (Paweł Magierek, po 1979: PPiUR "Barka"; po 1981: Tadeusz Magierek). 1991: skreślony (jest w PRS91, nie ma w PRS92).
Marek T
 
Posty: 3234
Dołączył(a): 2004-01-04, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez Chemik » 2012-09-24, 02:01

Marek T napisał(a):
Chemik napisał(a):Sekwencja właścicieli dla Koł-137 była chyba jednak inna:
1969: PPiUR "Barka", po 1979/przed 1985: Paweł Magierek (jest w PRS 1985), po 1984/przed 1990: Tadeusz Magierek (jest w PRS 1990/1991

Moja pomyłka - powinno być:
1969: KOŁ 137 (Paweł Magierek, po 1979: PPiUR "Barka"; po 1981: Tadeusz Magierek). 1991: skreślony (jest w PRS91, nie ma w PRS92).

Marku, ale Paweł Magierek jest wykazywany w moim najstarszym roczniku: 1985 (po 1981 to raczej Paweł M. go odkupił), zresztą byłoby to bez sensu przekazywanie (sprzedaż?) kutra do "Barki", potem jego odbieranie (odkupywanie?). Raczej P.M odkupił kuter od Barki, a T.M. jest kontynuatorem rodzinnej eksploatacji kutra (spadek?). No ale ja nie mam dostępu do starszych roczników.
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1315
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez JB » 2012-09-24, 02:38

Chemik napisał(a):...Niezupełnie się zgadza :idea:
Sekwencja właścicieli dla Koł-137 była chyba jednak inna: 1969: PPiUR "Barka", po 1979/przed 1985: Paweł Magierek (jest w PRS 1985), po 1984/przed 1990: Tadeusz Magierek (jest w PRS 1990/1991)...
Miałem na myśli generalia, a nie szczegóły.

Półkutry KU-102 (na poczatku oznaczane w dokumentach KU-10.2) mogły być wzorowane na niemieckich kutrach budowanych przed II wojną w Stolpmünde. W wykazie - z II kwartału 1949 roku - kutrów zarejestrowanych w MUR Szczecin są dwa takie bliźniacze kutry użytkowane przez spółdzielnię "Jesiotr": Ust 1 i Ust 2 (10,2x3,75x1,3 m, silniki Deutz - 38 KM i Selve - 80 KM).

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez JB » 2012-09-24, 08:38

Półkutry łososiowe typu KU-915
Te jednostki były klasyfikowane także jako rybackie łodzie motorowe. 5 kutrów tego typu rozpoczęto budować w stoczni w Ustce w sierpniu 1947 roku. Otrzymały numery stoczniowe 252 -- 256/404, budowano je na stanowiskach Nr 4 -- 8. Cztery pierwsze zamówione zostały przez osoby prywatne, 256/404 zamówiono w ramach planu państwowego budowy kutrów na rok 1947 (planowany termin ukończenia - 31 V 1948 r.). Pod koniec roku szacowano, że zaawansowanie prac wynosi 45% (256) i 50% (pozostałe). W styczniu 1948 r. postęp prac wynosił: 70% (252-255) i 60% (256), a lutym 90% (252) i 85% (pozostałe). W marcu wodowano kuter 252/404, a w kwietniu stan prac określano na: 100% = ukończony (252) i 90% (253 - 256). W maju 1948 r. na jednostkach 253 - 256/404 wstawiono silniki (stan zaawansowania budowy 99%), w czerwcu raportowano ukończenie kutrów: 253/404, 254/404 i 255/404.

6 sierpnia 1948 r. kuter 254/404 został odebrany przez MUR w Szczecinie (widać inwestor prywatny wycofał się z zamówienia) i wkrótce przekazano go do Stoczni Rybackiej w Gdyni w celu przebudowy na kuter dozorczy rybołówstwa (remont Nr 376 na zlecenie ZO436 w okresie 9 XI 1948 - 7 I 1949 r.). Po adaptacji służył w MUR Szczecin z oznaką Szcz 29 (9,15x3,95x0,95 m, silnik Atlantic Nr ? 259/409, 35 KM), razem z kuterm dozorczym KANIA - Szcz 30. W II połowie 1949 roku jednostkę przejął WOP i wcielił do służby jako M-25 WIESŁAWA (od maja 1951 roku - KP 15). W 1951 roku przekazano ją do Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego wraz z dwiema innymi motorówkami (KP 16 ex M-26 WODZISŁAWA i KP 17 ex M-27 TWORZYSŁAWA). Na początku 1952 roku wszystkie 3 jednostki były znów motorowymi łodziami dozorczymi MUR Szczecin, wraz z motorówkami BOŻYSŁAWA i SĘDZISŁAWA.
W tym czasie tak wyglądała charakterystyka WIESŁAWY:
typ KU-915, bud. 1948, Ustka, 13 BRT,
9,15x3,95x0,95 m,
czterocylindrowy silnik Atlantic Diesel o mocy 35 KM (przy 1200 obr/min), 6-7 węzłów.

11 sierpnia 1948 r. kuter 255/404 odebrała spółdzielnia "Jedność Rybacka" w Gdyni, otrzymał on oznakę rybacką Gda 22 (taka widnieje w spisie z maja 1949 roku, ale w spisie z początków 1950 r. już jej nie ma).
O pozostałych jednostkach nie mam tak dokładnych danych, w 1950 roku kuter o numerze budowy 252/404 był jednostką dozorczą MUR Gdynia i stacjonował w Łebie (oznaka Łeb 22), po likwidacji MUR był jednostką dozorczą GUM (w dokumencie z 1957 r. podana jest charakterystyka łodzi: 9,15x3,95x[1,6] m, Atlantic, 15 RT). Dzieki AvM wiemy, że jednostka potem nosiła oznakę ZaG 29.

Kuter 253/404 też był jednostką dozorczą, stacjonował w Tolkmicku (MUR Gdynia) i nosił oznakę Tol 65.

Pierwszą oznaką kutra 256/404 była zapewne Łeb 33 (wł.MCH), bo taka nazwa figuruje w spisie z 1950 roku (choć pojawiają się też oznaki Ust 20 i Ust 26 dla łodzi motorowych o długości 9,15 m).

W sprawozdaniu Stoczni za październik 1947 r. pojawia sie informacja o rozpoczęciu budowy 3 kutrów o długości 9,15 m (zapewne typu KU-915) z numerami budowy 312 -- 314/404. W sprawozdaniu listopadowym, jak i późniejszych, nie ma najmniejszej wzmianki o tych budowach. Być może jedną ukończono dla ZPGG, bo na liście jednostek tej instytucji (z 1950 r.) widnieje kuter ratowniczy z Ustki (bud. 1948) o nazwie RT. 1 i parametrach: 9,15x3,96x0,9 m, 35 KM. Już 25 listopada 1950 r. jednostkę przekazano Marynarce Wojennej, gdzie służyła (od 31 marca 1951 r.) w Oddziale Awaryjno-Ratowniczym jako AR-1.

JB

Dodane: Stocznia Rybacka w Ustce użyła po raz drugi numerów budowy 312 -- 314/404 dla prac przy budowie łodzi motorowych projektu MIR-6.
Ostatnio edytowano 2012-09-24, 20:24 przez JB, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez JB » 2012-09-24, 08:52

W książce Wiesława Bladego mówi się o 5 jednostkach typu KU-915. Podane oznaki to: Spi 13 (bud. 1946 ?!, SPRM "Wyzwolenie", silnik LIster 30 KM), Łeb 33 (1948, SPRM "10-lecia PRL", Atlantic 30 KM), Ust 26 (1948, SPRM "Łosoś",Lister 30 KM), Swb 31 (1948, uż. pryw., Lister 30 KM) i Tol 65 (1948, GUM, Atlantic 35 KM).
Ewidentnie brakuje drugiego kutra dozorczego GUM: Łeb 22.
Mam informacje o budowach stoczni w Ustce w 1946 roku, choć nie mam dokładnych danych o budowach 26/404 i 36/404, więc tylko te mogą wchodzić w grę dla Spi 13. Nie wykluczam, że albo na bazie poniemieckiego kadłuba, albo na podstawie własnych planów zbudowano kuter, który stał się wzorem dla kutrów typu KU-915.

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez JB » 2012-09-24, 21:58

Kutry łososiowe projektu MIR K-10
Te małe kutry o wymiarach 11.04(9,50)x3,4x1,15[wysokośc burty - 1,43] m i wyporności objętościowej 15,7 m3 były budowane w Ustce, jak i w Stoczni Rybackiej w Gdyni.
W Gdyni budowano je jako typ stoczniowy KG-110 i ukończono dwie jednostki z numerami budowy:
54/402 (zlec. ZO403, L. Mikulski, termin ukończenia 10 VII 1947 r.),
61/402 (zlec. ZO524, Zarząd Stoczni Rybackich, termin ukończenia X 1947 r.).
Budowę pierwszego kutra rozpoczęto 13 stycznia 1947 roku, a ukończono w maju tegoż roku. Kuter otrzymał oznakę WsG 31 (własność MCH), a jego pierwszym użytkownikiem był Antoni Kowalczyk. Kuter WsG 31 (silnik Deutz - 40 KM, 7 w) posłużył do ucieczki do Szwecji (3 listopada 1948 r.) grupie 11 osób. Po rewindykacji otrzymał prawdopodobnie nową oznakę (? WsG 47).
Drugą jednostkę budowano od lipca 1947 r., a na koniec roku 1947 stan zaawansowania prac szacowano na 90%. Kuter został ukończony na początku 1948 roku i otrzymał prawdopodobnie oznakę rybacką Ust 9. Potem nosił oznakę Łeb 20, w latach 1953-60 służył w PRO jako kuter motorowy WYDRA.
Kutry budowane w Ustce oznaczano KU-110, zbudowano tylko 3 jednostki, choć planowano budowę aż 10 sztuk (najpierw 5 na stanowiskach Nr 4 -- 8, w okresie od stycznia do lipca 1948 r., po nich następne 5 od lipca 1948 r. do stycznia 1949 r.). Być może ich budowę rozpoczęto w miejsce anulowanego zamówienia 3 mniejszych kutrów typu KU-915 (numery budowy 312 -- 314/404). Budowę półkutrów rozpoczęto w marcu 1948 roku pod numerami budowy 85 -- 87/48 (być może były to numery zamówienia), aby w czerwcu t.r. zmienić je na 257 -- 259/404. W kwietniu zaawansowanie prac szacowano na 18%, w maju na 33%, a w czerwcu - 48%. W lipcu 1948 r. kuter 257/404 był wykończony w 54%, pozostałe dwa w 51%.
W sierpniu ukończono budowę 257/404 i wkrótce przekazano (4 IX) użytkownikowi, Janowi Śmietanie. Kuter został zarejestrowany w MUR Gdynia i otrzymał oznakę rybacką Gdy 156 (silnik Dangren - 30/35 KM, 6 w). Na tym kutrze uciekły do Szwecji (19 III 1949 r.) 3 osoby. Prawdopodobnie po rewindykacji jednostka otrzymała nową oznakę. Kuter ten przez pewien czas służył w WOP.
W sierpniu 1948 roku budowa kutrów 258 i 259/404 była zaawansowana w 79%, miesiąc póżniej liczby te wyniosły 95% (258) i 93% (259). Jednostki ukończono w październiku (wodowanie 258 miało miejsce 6 X, a 259 - 20 X), a 10 listopada 1948 roku przekazano użytkownikom: Ludwikowi Lisakowskiemu i Leonowi Stynowi.

JB
Ostatnio edytowano 2012-10-04, 07:06 przez JB, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez Marek T » 2012-09-25, 00:53

KU-915:

KU-915 252/404: zbud. 1947 (PRS 410001): łososiówka ŁEB 22 (SOYN; MUR Gdynia; w PRS57 armatorem jest Gdański Urząd Morski). 1960: ZAG 29 (Domozych Teresa). 1962: skreślony.

KU-915 253/404: zbud. 1948 (PRS 410002). TOL 65 (SOYE; Gdański Urząd Morski - tak w PRS57). 1960: WSG 5 (Dźwigoń Edward). 1962: skreślony.

KU-915 254/404 - w spisie dokumentacji PRS sprzed 1957 podany jest tylko numer PRS: 410003. W drukowanych rejestrach pod tym numerem w PRS66 pojawia się kuter BÓR 9 (Walter Konkel) - zbud. 1949, bez stoczni i numeru budowy. Jest jeszcze w PRS74, potem nie sprawdzałem.

KU-915 255/404: zbud. 1946 (PRS 410004). SPI 13 (SNBX; SPRM Wyzwolenie" - tak w PRS57). 1965: skreślony.

KU-915 256/404: zbud. 1948 (PRS 410005). GDA 22, potem ŁEB 33 (SOYO; SPRM "10-lecia PRL - tak w PRS57). 1961: skreślony.

W PRS z 1959 pojawia się:
KU-915: zbud. 1948 (PRS 620014). WIESŁAWA (SOUT, Urząd Morski, Szczecin). 1965: skreślony. Na podstawie informacji JB jest to KU-915 254/404.
Marek T
 
Posty: 3234
Dołączył(a): 2004-01-04, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez Marek T » 2012-09-25, 01:39

KG-110 (usteckie):

KG-110 258/404: zbud. 1947 (PRS 410178). WSG 47, potem SPI 31 (SNBZ, SPRM "Wyzwolenie" - tak w PRS57). 1959: skreślony z PRS.

KU-110 258/404: zbud. 1948 (PRS 410159). SWB 38 (Antoni Pawelec - pojawia się dopiero w PRS67). 1970: UST 121 (Jerzy Radwan-Wiatrowski i Czesław Popławski; potem Rajmund Główczewski). Po 1979: KAM 5 (Jarosław Olkiewicz). Po 1981: ŚWI 26 (Kazimierz Kopczyński). 1991: skreślony z PRS.

KG-110 259/404: zbud. 1948 (PRS 410152). WSG 42, potem WŁA 13, potem ŁEB 21, potem SPI 3 (SOYH, SPRM "Wyzwolenie" - tak w PRS57). 1957: SWB 3 (Jan Materek; potem Józef Ciechowicz i Stanisław Skiba; po 1973: Michał Wróblewski). Po 1987: JAS 4 (Andrzej Ogiński i Krzysztof Stanisławek). 1991: WŁA 24 (Jan Styn). 1994: skreślony z PRS.

KG-110 257/404 - nie znalazłem. Jedyny GDY 156 w moich spisach łączy się z B-368/S-130 ze Stoczni Północnej. Być może jeden z wyżej wymienionych "258" jest źle opisany i powinien to być 257' może to ten Pawelca? Pojawia się dość późno - może z racji wojska ??
Marek T
 
Posty: 3234
Dołączył(a): 2004-01-04, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez Chemik » 2012-09-25, 07:59

Marek T napisał(a):KG-110 258/404: zbud. 1947 (PRS 410178). WSG 47, potem SPI 31 (SNBZ, SPRM "Wyzwolenie" - tak w PRS57). 1959: skreślony z PRS

PRS: 1985/1990-1991: Świ-26 (ex Kam-5, ex Ust-121, ex Swb-38) (PRS 410159) (Kazimierz Kopczyński) (St. Rybacka, Ustka 1948, typ KU110, nr budowy 258/404) (9BRT, 3 NRT, 10,60(rej.)×3,58×?m; Puckie Zakł. Mech., Puck; 1 silnik 2-suw, 2-cyl. Puck A-50, 37kW/705KM)
PRS (łodzi motorowych) 1999/2000, 2001, 2002/2003, : Ust-132 (PRS621062) (Tadeusz Semerowicz) (St. Rybacka, Ustka 1948/1996, typ KG110, nr budowy 258/404) (wyp. konst. 36,9t, ładown. 5,1t, 11,10(rej.)×4,36×?m; WSW Andrychów; 1 silnik Andrychów 6CT107R4, 68kW)
PRS (łodzi motorowych) 2007: Ust-132 (ex Spi-32, ex Swb-32, ex WsG-42) (PRS621062) (Tadeusz Semerowicz) (St. Rybacka, Ustka, przeb. Zakład Szkutniczy, Wodnica 1948/1996, typ KG110, nr budowy KG-110/258/404) (nośn. 5,7t, 10,75(rej.)×4,36×?m; WSW Andrychów; 1 silnik Andrychów 6CT107R4, 68kW)
W rejestrach 1992-1998 Świ-26 nie ma, a Ust-132 to (ex Łeb-61, ex Wsg-42, ex Śpi-32, ex Swb-32) (PRS 410008) (Tadeusz Semerowicz) (St. Rybacka, Ustka 1948, typ KU-128, nr budowy 34/404) (11BRT, 11,04(rej.)×3,58×?m; Puckie Zakł. Mech., Puck; 1 silnik 4-suw, 6-cyl. S-530K, 63kW/105KM)
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1315
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez JB » 2012-09-25, 16:57

Kilka uwag bardziej ogólnych.
1) W powojennych dokumentach przyjęła się następująca terminologia dotycząca oznaczania kutrów. MIR 20a to nazwa typu, zaś KG-150 i KS-150 to typy stoczniowe:
Maierform 17 m / KG-177 i KS-177;
Maierform 15 m / KD-153;
MIR JO-2 / KG-152;
MIR 20a / KG-150 i KS-150;
Pomorze / KU-128;
Kaszubski / KS-112;
MIR K-10 / KG-110 i KU-110.
2) Patrząc na numery PRS dla półkutrów typu KU-915 można wysnuć wniosek, że pochodzą one z 1948 roku. Np. kuter 254/404 ma numer 41003, ale nie ma przy nim oznaki rybackiej. Tenże kuter był przerabiany na kuter dozorczy w Stoczni Rybackiej w Gdyni pod hasłem "Łososiówka" a nie oznaki rybackiej (pewnie jej jeszcze nie miał). Oznaka rybacka - Szcz 29 - pojawiła się po skończonym remoncie na początku 1949 roku. W wykazie jednostek zarejestrowanych w MUR Szczecin (z II kwartału 1949 r.) przy Szcz 29 jest dopisek łososiówka, jest też informacja o przebudowie w Gdyni.
3) Jeśli budowy 252 -- 256/404 otrzymały numery PRS 41001 -- 41005, to może budowy 257 -- 259/404 dostały kolejne numery 41006 -- 41008 (ten ostatni należy do tego typu). Marku, może warto poszukać Gdy 156 pod numerem PRS 41006?

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Postprzez JB » 2012-09-25, 17:26

KU-102
Oficjalne dane z dokumentu pt. "Charakterystyka kutrów i łodzi":
wymiary: 10,2x3,34x1,2 m, wysokość kadłuba: 1,65 m, wolna burta: 0,51 m (z tego wynika, że zanurzenie konstrukcyjne wynosiło 1,14 m, czyli 1,2 m to zanurzenie maksymalne), wyporność objętościowa: 10,96 m3.

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3045
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Statki Handlowe, Pasażerskie i inne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości