Małe kutry z Ustki

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

Dziekuję!
Choć nie ma w tym wykazie łodzi motorowych ŁU-8, to pojawiły się 3 trafne strzały dotyczące kutrów KU-915 :-o .
1) Mrz 10 (ex Swb 2) to może być jeden z dwóch kutrów typu KU-915: dozorczy Tol 65 (253/404) lub Łeb 33 (ex Gda 22; 256/404), intuicyjnie stawiałbym na ten drugi;
2) Swb 13 to według mnie ex Spi 13, ex AR-1 (MW), ex RT-1 (GUM --> ZPGG), czyli KU-915/255/404;
3) Swb 31 to według mnie ex Spi ?, ex Ust 20, czyli kuter 9,15 m/293/404.
Bliźniaczy kuter (294/404) miał prawdopodobnie następującą sekwencje nazw: Ust 26 --> Ust 16 --> Spi 4 --> wyrzucony na plażę w nocy z 15 na 16 listopada 1955 roku, pewnie zmienił oznakę, bo w 1960 r. taką oznakę miała jednostka o długości 11 m z silnikiem Bergedorf) --> Swb 41 --> Swb 44; oznaka podkreślona jest nowym, moim ustaleniem.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: Chemik »

JB pisze:Będę wdzięczny posiadaczom rejestrów PRS za informacje na temat losów tych jednostek (o oznakach: ... Koł 7 [41314] ...)
Ten numer PRS-u ale "już z zerem" znajduje się w PRS 1985 (wymiarowo by pasowała):
Koł-104 (PRS 410314) urz.: Ludwik Sochacki (zb. 1966, Łeba; 8,04x3,30x?m sil. 4-suw, 3-cyl Andrychów S-323, 29kW/40KM)
W PRS 1990 użytkownikiem jest Bogusław Kubiak
Mrz-10 w PRS-ie 1990 jest bez zmian
Swb-13 w PRS-ie 1990 nie ma
Swb-31 w PRS-ie 1990 jest bez zmian
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: Marek T »

JB pisze:PS. Będę wdzięczny posiadaczom rejestrów PRS za informacje na temat losów tych jednostek (o oznakach: m.in. Mrz 1 -- 11, Kam 21, Kam 22, Koł 7 [41314], Spi 38).
W Rejestrach PRS z lat 1956-1980 (i wyrywkowo późniejszych) występują:

MRZ 1 (PRS 410810): zbud. 1989 jako MRZ 1.
MRZ 2 (PRS 410439): zbud. 1957 jako MRZ 2.
MRZ 2 (PRS 410307): zbud. 1987 jako MRZ 2.
MRZ 3 (PRS 410873): zbud. 1960 w Danii, w eksploatacji jako MRZ 3 - od 1991 (zakup za granicą).
MRZ 4 - nie ma
MRZ 5 (PRS 410430): zbud. 1956 jako GDY 30; w eksploatacji jako MRZ 5 - od 1972.
MRZ 5 (PRS 410153): zbud. 1965 jako MIZ 25; w eksploatacji jako MRZ 5 - po 1981
MRZ 6 (PRS 410539): zbud. 1956 jako KOŁ 105; w eksploatacji jako MRZ 6 - od 1973.
MRZ 6 (PRS 410782): zbud, 1969 jako MRZ 6.
MRZ 7 - nie ma
MRZ 8 - nie ma
MRZ 9 (PRS 410897): zbud. 1991 jako MRZ 9.
MRZ 10 (PRS 410128): zbud. 1948, miejsce budowy nieznane. Wykazany dopiero w PRS87 jako SWB 2 (Czesław Janiszewski, potem Aleksy Razumienko). Po 1973: MRZ 10 (Jan Jaworski, po 1979 Stanisław Sobieraj). Jest w PRS91, nie ma w PRS92.
MRZ 11 (PRS 410992): zbud. 1981 jako MRZ 11.

KAM 21 - nie ma.
KAM 22 - nie ma.

KOŁ 7 (PRS 410053): zbud. (chyba jako DZI 3) w 1952, Ustka, KU-135 466/404. Potem KOŁ 7. W PRS56 jako KOŁ 7 (SPRM "Bałtyk"). 1965: KOŁ 96 (Tadeusz Morszczyzna). Po 1973: ŚWI 43 (Paweł Werochowski). 1978: DZI 1 (Franciszek Moszan, Roman Włodarczyk). Po 1979: ZAG 7 (Henryk Kubiak), jest w PRS82.
KOŁ 7 (PRS 420582): zbud. 1991 jako KOŁ 7.

SPI 38 - nie ma.

PRS 41314: Pojawia się dopiero w PRS80 jako zbudowany w Łebie w 1966 r. Pierwsza wymieniona oznaka to KOŁ 104 (Józef Kostrzewa; po 1981: Bogusław Kubiak; po 1987: Czesław Kondraciuk, potem Jan Rowiński). Jest w PRS95.

Wygląda na to, że łodzi (kutrów) typu ŁU-8-PJ nie ma w rejestrach pełnomorskich.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

Dziekuję Marku!
Marek T pisze:...Wygląda na to, że łodzi (kutrów) typu ŁU-8-PJ nie ma w rejestrach pełnomorskich.
Przynajmniej jeden przez pewien czas był :-) :
JB pisze:
Marek T pisze:...410237: to jest SPI-38 ("Wyzwolenie" Świbno), któremu w spisie akt PRS przypisano numer budowy ŁU-8/296/404. W "drukowanych" rejestrach nie ma kutra o numerze 296/404...
Pod numerem 296/404 budowano w Ustce łódź motorową typu ŁU-8-PJ, projekt był też oznaczany ŁU-800...
Wydaje mi się, że początkowo przypisywano tym jednostkom numery zaczynajace się na 41, potem przeniesiono je do rejestru łodzi motorowych, a więc nie znajdziemy ich w drukowanych "dużych" rejestrach.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: Chemik »

JB pisze:Wydaje mi się, że początkowo przypisywano tym jednostkom numery zaczynające się na 41, potem przeniesiono je do rejestru łodzi motorowych, a więc nie znajdziemy ich w drukowanych "dużych" rejestrach.
Numer zaczynający się na 41 "nie nobilitował" do wpisania do Rejestru Statków Morskich, mogły być wpisane do Rejestru Statków Śródlądowych, gdzie znajdowały się liczne jednostki portowe, jak i mniejsze rybackie. Rejestr Łodzi Motorowych powstał jakoś po 1995 a przed 1999 (pierwszy posiadany przeze mnie jest za rok 1999/2000, ale stan jest bodajże na koniec marca 2000) i wówczas dokonano zmiany numeracji.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: Marek T »

Chemik pisze:... Numer zaczynający się na 41 "nie nobilitował" do wpisania do Rejestru Statków Morskich ...
Jak najbardziej "nobilitował", o czym świadczą cale strony z drewnianymi kutrami, właśnie w Rejestrach morskich.
Zresztą w pierwszym drukowanym rejestrze zamieszczono zarówno jednostki pełnomorskie, jak i portowe. Nie umieszczono tylko jednostek śródlądowych.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

Chemik pisze:...
JB pisze:Kutry o długości 9,9 m (może KU-99 )
A może przez analogię do typu KU-915: Kutry rybackie typu KU-990
Chyba jednak nie. Początkowo typy stoczniowe oznaczano K.U. 12.8, K.U. 9.15, itd. Potem przestano pisać kropki i było KU-128, KU-915, itd. Według mnie przez analogię mogło być: K.U. 9.9 --> KU-99.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: Chemik »

Marek T pisze:
Chemik pisze:... Numer zaczynający się na 41 "nie nobilitował" do wpisania do Rejestru Statków Morskich ...
Jak najbardziej "nobilitował", o czym świadczą cale strony z drewnianymi kutrami, właśnie w Rejestrach morskich.
Ale w tym wypadku dyskutujemy o rybackich łodziach motorowych :) i w rejestrach śródlądowych jest ich równie dużo co w rejestrach morskich
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

Chemik pisze:
JB pisze:Wydaje mi się, że początkowo przypisywano tym jednostkom numery zaczynające się na 41, potem przeniesiono je do rejestru łodzi motorowych, a więc nie znajdziemy ich w drukowanych "dużych" rejestrach.
... Rejestr Łodzi Motorowych powstał jakoś po 1995 a przed 1999 (pierwszy posiadany przeze mnie jest za rok 1999/2000, ale stan jest bodajże na koniec marca 2000) i wówczas dokonano zmiany numeracji.
Pierwszy osobny REJESTR ŁODZI MOTOROWYCH ma datę 1997 rok (przypadkowo mam tę publikację) i informuje o jednostkach według stanu na 31 grudnia 1996 r.

JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

W tym pierwszym rejestrze łodzi motorowych szukałem jednostek budowanych w stoczni w Ustce w latach 1945 -- 1959. Wśród łodzi pokładowych (początek oznaki 621) znalazłem ich 11, wśród bezpokładowych (622...) żadnej.
1) 621032 DAR-5 ( bud. 1957 r., typ MŁ-10/1506/N5);
2) 621045 DAR-13 ( bud. 1957 r., typ MŁ-10/1507/N5);
3) 621033 DAR-29 ( bud. 1949 r., typ KU-134/276);
4) 621022 DAR-111 ( bud. 1951 r., ? - według postu Marka to KU-135/352);
5) 621058 KOŁ-22 ( bud. 1957 r., typ MŁ-10/1509/N-51);
6) 621025 KOŁ-119 ( bud. 1949 r., typ KU-134A/262/404);
7) 621055 KOŁ-135 ( bud. 1957 r., typ MŁ-10/1558/N5);
8) 621054 UST-15 ( bud. 1950 r., typ KU-134B/293);
9) 621013 UST-17 ( bud. 1947 r., typ KU-128/27/404);
10) 621074 UST-30 ( bud. 1951 r., typ KU-135/361/404);
11) 621062 UST-132 ( bud. 1948 r., przeb. 1996 r. - konstrukcja mieszana: lps i dąb, typ KG-110/258/404 - według naszych ustaleń to nieprawidłowy numer budowy, prawidłowy to KU-128/31/404).

JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

W powyższym spisie pojawił się nowy typ małej jednostki rybackiej ze stoczni w Ustce MŁ-10, o której wiem tylko trochę więcej niż nic.
Łodzie motorowe MŁ-10
Te drewniane łodzie pokładowe zbudowano w 1957 roku w Ustce, w liczbie prawdopodobnie kilku sztuk (znane mi są numery to: 1506 -- 1509/N5 i 1558/N5).
Ich wymiary: 10,14x4,10x0,98 m (wysokość kadłuba - 1,35 m).
Niestety nie występują w książce Micińskiego i Kolickiego ze względu na zbyt małe rozmiary.

JB
Ostatnio zmieniony 2012-10-08, 20:45 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

W książce Wiesława Bladego, w kalendarium wypadków, łodzie ŁU-8-PJ pojawiają sie czterokrotnie:
1) 27 VIII 1956 r. - Dzi 31 (bud. 1951, 8,0x2,71 m, silnik Scandia o mocy 12 KM);
2) 23 XII 1956 r., zatonięcie łodzi - Dzi 16 (bud. 1950, 7,95x2,74 m, silnik Scandia o mocy 15 KM);
3) 23 X 1970 r., zatonięcie łodzi - Dzi 71 (bud. 1949, 8,02x2,72 m, silnik Scandia o mocy 12 KM);
4) 11 XII 1979 r. - Mrz 23 (bud. 1949, 7,99x2,71 m, silnik Scandia o mocy 12 KM).
Jak widać trzecia jednostka wróciła do swojej pierwszej oznaki, zaś dwie pierwsze nosiły oznaki z Dziwnowa, ale z niższym numerem. Jest też łódź przekazana do Mrzeżyna.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

MIR K-10
W wykazie z 2 czerwca 1948 roku podano 31 jednostek (w tym 17 kutrów motorowych i 14 łodzi wiosłowo-żaglowych) zarejestrowanych z oznaką WWs. W użyciu były oznaki od WWs 1 do WWs 34 (ta ostatnia przydzielona w maju 1948 r.). Z rachunków wynika, że nieużywane były 3 oznaki, były to: WWs 18, WWs 29 i WWs 31. Ciekawą sprawą jest, że dwie pierwsze oznaki dostały (wg rejestru PRS zamieszczonego przez Marka) nowozbudowane kutry typu KU-110: odebrany 4 września 1948 r. 257/404 (41006 WWs 29) i odebrany 10 listopada t.r. 258/404 (41007 WWs 18). A może trzecia oznaka WWs 31 przypadła trzeciemu kutrowi tego typu odebranemu też 10 listopada 259/404 (41008, w PRS jest WWs 42, a takiej oznaki nigdy nie było), a nie WsG 42 jak dotąd przypuszczałem?
W spisie z 15 listopada nie ma już oznaki WWs 29, kuter 257/404 nosił już nową: Gdy 156, jest WWs 18, brak też WWs 31, jak i WsG 42 (być może kuter 259/404 był właśnie w trakcie zmiany oznaki). Ta ostatnia pojawiła się dopiero w wykazie z 13 maja 1949 roku.

JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

W wykazie kutrów MUR Szczecin z II kwartału 1949 roku pojawia się taki wpis: Koł 22 (bez właściciela), 9,7x3,7x1,3 m, bez motoru, poniemiecki. Rok później kuter jest własnością MCH i podane są takie informacje: Koł 22, 9,85x3,72x1,20 m, 40 KM, nowy. W spisie z 1955 roku wykazywany jest jako łódź motorowa Koł 8 (wł. Sp. "Bellona"), 4,5 t, 9,85 m, 30 KM.
Według mnie ta jednostka to późniejsza Mrz 10 (PRS 410128, ex Swb 2, bud. 1948, 9,15x4,10x1,06 m, 75 KM), o której pisał Chemik.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: Chemik »

JB pisze:W wykazie kutrów MUR Szczecin z II kwartału 1949 roku pojawia się taki wpis: Koł 22 (bez właściciela), 9,7x3,7x1,3 m, bez motoru, poniemiecki. Rok później kuter jest własnością MCH i podane są takie informacje: Koł 22, 9,85x3,72x1,20 m, 40 KM, nowy. W spisie z 1955 roku wykazywany jest jako łódź motorowa Koł 8 (wł. Sp. "Bellona"), 4,5 t, 9,85 m, 30 KM.
Według mnie ta jednostka to późniejsza Mrz 10 (PRS 410128, ex Swb 2, bud. 1948, 9,15x4,10x1,06 m, 75 KM), o której pisał Chemik.
Czyli teoria o typie KU-915 upadła :(
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Małe kutry z Ustki

Post autor: JB »

Chemik pisze:Czyli teoria o typie KU-915 upadła :(
Raczej tak. Dyskusja na forum, pogłębione analizy i nowe informacje (choćby szczątkowe) pozwalają na lepsze zrozumienie tematu.
Aby lepiej poznać losy małych jednostek rybackich budowanych w Ustce zająłem się łodziami motorowymi Spóldzielni "Bellona" z Dziwnowa. W 1955 roku było ich kilkanaście, większość to łodzie motorowe typu ŁU-8-PJ z Ustki. Dwie jednostki były półkutrami typu KU-102 (Koł 10 i Koł 11, bo " Bellona" miała filię w Kołobrzegu) zbudowanymi w Ustce, a dwie ostatnie to Koł 8 i Koł 9, poniemieckie małe kutry gruntownie odbudowane po wojnie (w niektórych spisach traktowane są nawet jako nowe budowy z datą ukończenia w latach 1948 i 1947).
O Koł 8 - Sp. "Bellona" (ex Koł 22, post Spi 2 - SPRM "Wyzwolenie", post Swb 2, post Mrz 10 - SPRM "Rega") pisałem wcześniej.
Koł 9 po raz pierwszy pojawia się w spisie z grudnia 1947 roku jako poniemiecki kuter będący własnością Skarbu Państwa, użytkowany przez trzech rybaków: Grzegorzewskiego, Jelenia i Migerka, zbudowany w 1923 roku, o długości 10 m i napędzany silnikiem o mocy 18 KM.
W wykazie jednostek rybackich zarejestrowanych w MUR Darłowo (stan na 1 stycznia 1948 roku) figuruje z numerem rejestracyjnym 12 z adnotacją: nieczynny, do dyspozycji Komisji Przydziału.
W I kwartale 1949 roku występuje jako jednostka bez przydziału, bez silnika, o wymiarach: 10,0x3,4x1,5 m.
W spisie z początków 1950 roku widnieje jako nowy kuter (czyli został gruntownie przebudowany w 1949 r.), będący własnością MCH, o wymiarach 10,3x3,4x1,3 m z silnikiem o mocy 40 KM. W 1955 roku był własnością Spóldzielni "Bellona", nie wiem, co się potem z nim stało, czy trafił np. do Spółdzielni "Bałtyk"?

JB
ODPOWIEDZ