Mała Encyklopedia Statków Polskich

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

W pierwszym poście należałoby podać kilka istotnych zasad, bez których ani rusz.
Przede wszystkim jeden post poświęcony jest jednemu statkowi.
W ramce "Tytuł" wpisujemy nazwę statku (rok budowy) [armatora]
Gdy wykorzystujemy w poście fotografie, planiki itp., których nie jesteśmy autorem, podajemy ich źródło.
Pliki załączone nie powinny być większe niż 900 pikseli na dłuższym boku.
Ostatnio zmieniony 2012-10-10, 11:59 przez Chemik, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Rewa (1906) [Polbryt]

Post autor: Chemik »

Źródło: Miciński J, Kolicki S. "Pod polską banderą", Wyd. Morskie, Gdańsk 1962
Źródło: Miciński J, Kolicki S. "Pod polską banderą", Wyd. Morskie, Gdańsk 1962
Rewa(1).jpg (57.13 KiB) Przejrzano 14349 razy
REWA, SPBK (PBNC), ex „Kolpino”, pasażersko-drobnicowy;
zbudowany w 1906 r. (wodowany 23.VII.1906, ukończony IX.1906),
Earle’s Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Hull (W. Brytania), numer budowy 516;
2376 BRT, 1465 NRT, 3220 t;
91,4(m.p.)×12,5×5,6 m;
jedna 3-cylindrowa maszyna parowa potrójnego rozprężania,, 1500 KM, 1 śruba, ok.10 węzłów;
2 pokłady, 5 ładowni (częściowo chłodzone - ok. 600 m sześciennych),
200 pasażerów (kilkanaście kabinowych, reszta – emigranckie w międzypokładach); załoga 40 ludzi.
Uwagi: Zbudowany w 1906 r. jako „Kolpino” (mierzył wówczas 1819 BRT i osiągał prędkość 12 węzłów; miał przyznany Official Number: 123270) dla firmy Thomas Wilson, Sons & Co z Hull. Pływał głównie na dowozowych liniach emigracyjnych z portów bałtyckich (Gdańska, Petersburga, Rewla oraz Rygi) do Londynu i Hull, ale w 1913 r. odbył 14 podróży na linii Kristiania (obecnie Oslo) - Grimsby, w roku następnym 15 podroży na trasie Kristiania - Kristiansand - Grimsby. W czasie I. Wojny Światowej prawdopodobnie pełnił role transportowca wojsk. W listopadzie 1916 r. John Ellerman kupił firmę T. Wilsona i zmienił nazwę na Ellerman’s Wilson Line Ltd. Po zakończeniu Wielkiej Wojny statek powrócił do przewożenia emigrantów z portów bałtyckich (tym razem z Gdańska, Rygi, Kłajpedy, Petersburga i… Gdyni, gdzie zawinął po raz pierwszy 30.XII.1927 r.). W 1921 roku odbył jedną podróż na trasie Kristiania - Hull, na tej trasie był widziany również w roku następnym. 17.VII.1928 r. wychodząc z Gdańska, na Zakręcie Pięciu Gwizdków, zderzył się z łotewskim statkiem „Biruta”. Oba statki doznały poważnych uszkodzeń, a niefortunnie prowadzona akcja ratownicza, doprowadziła do kolizji holowników, z których „Hertha” zatonęła. 24.XI.1928 stał się własnością „Polbrytu” stanowiąc udział Ellerman’s Wilson Line Ltd z Hull w nowym towarzystwie żeglugowym. Z powodu srogiej zimy, przejęty dopiero 4 kwietnia 1929 r. zmienił wówczas nazwę i banderę. Pływał zrazu z Gdańska, od 1931 r. z Gdyni do Hull. Od początku 1933r. unieruchomiony w Gdyni z braku zatrudnienia. Sprzedano go w początkach 1934 r. na złom. W marcu 1934 r. przybył do The International Shipbuilding & Engineering Co. Ltd w Wolnym Mieście Gdańsku w celu pocięcia na złom.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S. Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J. Księga Statków Polskich tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
3.) Koszela W. Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
4.) http://www.miramarshipsindex.org.nz
5.) http://www.norwayheritage.com
Źródło: http://www.norwayheritage.com/gallery/gallery.asp?action=viewimage&categoryid=10&text=&imageid=2193&box=&shownew=
Źródło: http://www.norwayheritage.com/gallery/gallery.asp?action=viewimage&categoryid=10&text=&imageid=2193&box=&shownew=
Kolpino(1).JPG (68.23 KiB) Przejrzano 14349 razy
Źródło: http://www.lr.org.pl/index.php?page=uslugi_morskie;PrezentacjaLR;2
Źródło: http://www.lr.org.pl/index.php?page=uslugi_morskie;PrezentacjaLR;2
Rewa(2).jpg (89.77 KiB) Przejrzano 14336 razy
Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Rewa(1).jpg (192.33 KiB) Przejrzano 14336 razy
Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Rewa(3).jpg (85.47 KiB) Przejrzano 14336 razy
Ostatnio zmieniony 2012-10-20, 13:52 przez Chemik, łącznie zmieniany 17 razy.
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: polsteam »

Czy tutaj, w tym wątku ma powstawać encyklopedia?...

sorry, ale to trochę bez sensu... bo będzie straszny bałagan, trudno będzie coś znaleźć...

jak przybędzie już dużo postów, to problemem (przez czasochłonność) będzie nawet sprawdzanie przy chęci dopisania kolejnego statku, czy już go przypadkiem ktoś wcześniej nie dodał...

a jak uzupełnić, zmienić dane w poście, którego autorem się nie jest?...


lepiej utworzyć oddzielną sekcję forum dla encyklopedii, podfora - dla jakichś głównych kategorii jednostek pływających
natomiast każdy wątek poświęcony byłby oddzielnemu statkowi (albo przynajmniej typwoie / serii / projektowi)

moderator albo autor pierwszego postu w wątku uaktualniałby go o ustalenia dokonane w toku dyskusji prowadzonej w kolejnych postach tego wątku...
Ostatnio zmieniony 2012-10-08, 11:37 przez polsteam, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Łódź - Sławomir Czerwiński (1907) [Polbryt - PMW]

Post autor: Chemik »

Źródło: Miciński J, Kolicki S. "Pod polską banderą", Wyd. Morskie, Gdańsk 1962
Źródło: Miciński J, Kolicki S. "Pod polską banderą", Wyd. Morskie, Gdańsk 1962
Łodź(1).jpg (58.4 KiB) Przejrzano 14333 razy
ŁÓDŹ, SPBO (PBNF), ex „Kovno”, pasażersko-drobnicowy;
zbudowany w 1907 r. (wodowany16.IV.1907, ukończony IX.1907),
Earle’s Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Hull (W. Brytania), numer budowy 528;
2450 BRT, 1477 NRT, 3510 t;
103,1(całk.)/96,9(m.p.)×12,5×5,6 m;
jedna 3-cylindrowa maszyna parowa potrójnego rozprężania, 1500 KM, 1 śruba, ok. 10 węzłów;
2 pokłady, 5 ładowni (częściowo chłodzone - ok. 550 m sześciennych),
ok. 200 pasażerów (kilkanaście kabinowych, reszta – emigranckie w międzypokładach); załoga ok. 40 ludzi.
Uwagi: Nieco powiększona i zmodernizowana wersja „Rewy”. Zbudowany w 1907 r. jako „Kovno” (mierzył wówczas 1985 BRT i osiągał prędkość 12,5 węzłów; miał przyznany Official Number: 124768) dla firmy Thomas Wilson, Sons & Co z Hull. Pływał głównie na dowozowych liniach emigracyjnych z portów bałtyckich (Gdańska, Petersburga, Rewla oraz Rygi) do Londynu i Hull. W czasie I Wojny Światowej prawdopodobnie pełnił role transportowca wojsk. W listopadzie 1916 r. John Ellerman kupił firmę T. Wilsona i zmienił nazwę na Ellerman’s Wilson Line Ltd. Po zakończeniu Wielkiej Wojny statek powrócił do przewożenia emigrantów z portów bałtyckich (tym razem z Gdańska, Rygi, Kłajpedy, Petersburga). W 1921 roku odbył dziesięć podróży na trasie Kristiania (obecnie Oslo) - Hull, a w roku następnym dwie na trasie Kristiania - Kristiansand - Hull. 24.XI.1928 stał się własnością „Polbrytu” stanowiąc udział Ellerman’s Wilson Line Ltd z Hull w nowym towarzystwie żeglugowym. Z powodu srogiej zimy, przejęty dopiero 4 kwietniu 1929 r. zmienił wówczas nazwę i banderę. Pływał początkowo z Gdańska, od przełomu 1930/1931 r. z Gdyni do Hull i wyjątkowo do Londynu. Od 1931 r. odstawiana na częste postoje w porcie gdyńskim. 19.10.32 odkupiona przez Polską Marynarkę Wojenną za pieniądze zebrane społecznie (222 tyś. złotych polskich) – w większości przez młodzież szkolną i nauczycielstwo („Nauczycielski Komitet Zbiórki na Flotę Wojenną”). Po adaptacji dokonanej na przełomie lat 1932/1933 w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Gdyni, pod nazwą „Sławomir Czerwiński” (początkowo brano pod uwagę nazwę „Dar Szkoły Polskiej”), pełnił funkcję okrętu-bazy dla dywizjonu okrętów podwodnych. Skreślony z listy floty rozkazem Ministra Spraw Wojskowych z dnia 27.IX.1937 r. i złomowany w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Gdyni w 1938 roku.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S. Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J. Księga Statków Polskich tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
3.) Koszela W. Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
4.) http://www.miramarshipsindex.org.nz
5.) http://www.norwayheritage.com
Źródło: http://www.weu1918-1939.pl/kmw/inne%20jednostki/czerwinski/kmw_inne_jednostki_czerwinski.html
Źródło: http://www.weu1918-1939.pl/kmw/inne%20jednostki/czerwinski/kmw_inne_jednostki_czerwinski.html
Kovno(1).jpg (81.59 KiB) Przejrzano 14333 razy
Źródlo; http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8b/SSLodz.jpg/800px-SSLodz.jpg
Źródlo; http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8b/SSLodz.jpg/800px-SSLodz.jpg
Łódź(1).jpg (102.26 KiB) Przejrzano 14333 razy
Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Łódź(2).jpg (117.92 KiB) Przejrzano 14333 razy
Źródło: Piaskowski S.M. "Okręty Rzeczpospolitej polskiej 1920-1946. Album Planów", Wyd. Lampart, Warszawa 1996
Źródło: Piaskowski S.M. "Okręty Rzeczpospolitej polskiej 1920-1946. Album Planów", Wyd. Lampart, Warszawa 1996
Sławomir Czerwiński(1).jpg (37.91 KiB) Przejrzano 14333 razy
Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Sławomir Czerwiński(1).jpg (168.38 KiB) Przejrzano 14333 razy
Ostatnio zmieniony 2012-10-25, 01:06 przez Chemik, łącznie zmieniany 9 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6763
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

REWA
4.4.1929 Sprzedany do Polish-British Shipping Co.
Stoczni Gdankiej jako takiej nie bylo , jak juz The International...

Osobiscie jestem za pisaniem danych w tabelkach lub linijkach od razu widac co jest zle.

Druga sprawa taka ksiazka jest napisana Marek T i B.Huras ,
nie wiem czy warto odkrwyaac hamerke na nowo.
Ostatnio zmieniony 2012-10-08, 11:52 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

polsteam pisze:Czy tutaj, w tym wątku ma powstawać encyklopedia?...

sorry, ale to trochę bez sensu... bo będzie straszny bałagan, trudno będzie coś znaleźć...

jak przybędzie już dużo postów, to problemem (przez czasochłonność) będzie nawet sprawdzanie przy chęci dopisania kolejnego statku, czy już go przypadkiem ktoś wcześniej nie dodał...

a jak uzupełnić, zmienić dane w poście, którego autorem się nie jest?...


lepiej utworzyć oddzielną sekcję forum dla encyklopedii, podfora - dla jakichś głównych kategorii jednostek pływających
natomiast każdy wątek poświęcony byłby oddzielnemu statkowi (albo przynajmniej typwoie / serii / projektowi)

moderator albo autor pierwszego postu w wątku uaktualniałby go o ustalenia dokonane w toku dyskusji prowadzonej w kolejnych postach tego wątku...
Polsteamie wolisz się spierać nad forma czy tez działać? Ja wole działać :!:
a wszelkie zażalenia, uwagi kieruj do organów nadrzędnych, które zajęły takie stanowisko:
Marmik pisze:W czym problem? Wystarczy założyć odpowiedni wątek w dziale "Statki Handlowe, Pasażerskie i inne". Przykleję go.
Jak się rozrośnie to można zrobić podforum w "Marynistyce" lub "Akademii" na wzór "Spisu Flot II Wojny Światowej".
crolick pisze:W pełni podzielam zdanie Marmika.
Jak starczy Wam zapału i zacznie coś z tego powstawać (tak jak u Jarka) to oczywiście subforum się wydzieli.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

AvM pisze:4.4.1929 Sprzedany do Polish-British Shipping Co.
wspomniane źródła podają jak napisałem
AvM pisze:Stoczni Gdankiej jako takiej nie bylo , jak juz The International...
zmieniłem
AvM pisze:Druga sprawa taka ksiazka jest napisana Marek T i B.Huras ,
Ci panowie napisali tom 4, w tomie 2 rozdział o "Darze" napisał Marek, ale całość jest firmowana nazwiskiem śp Micińskiego.

Co do Hameryki to nie jestem za jej ponownym odkrywaniem, ale za bazą danych o polskich statkach do do tej pory były tylko "wyrazy chciejstwa" ze strony rożnych osób, a tu trzeba konkretnych działań :-D
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6763
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

Chemik pisze:
AvM pisze:Druga sprawa taka ksiazka jest napisana Marek T i B.Huras ,
Ci panowie napisali tom 4, w tomie 2 rozdział o "Darze" napisał Marek, ale całość jest firmowana nazwiskiem śp Micińskiego.

Co do Hameryki to nie jestem za jej ponownym odkrywaniem, ale za bazą danych o polskich statkach do do tej pory były tylko "wyrazy chciejstwa" ze strony rożnych osób, a tu trzeba konkretnych działań :-D
Jak juz to chodzi o czysta "Encyklopedie" lub jak ktos woli Tom V.

Kilka osob z forum ma tez manuskrypt :)
Najlepiej zeby Marek T osobiscie wsi wypowiedzial.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

AvM pisze:
Chemik pisze:
AvM pisze:Druga sprawa taka ksiazka jest napisana Marek T i B.Huras ,
Ci panowie napisali tom 4, w tomie 2 rozdział o "Darze" napisał Marek, ale całość jest firmowana nazwiskiem śp Micińskiego.

Co do Hameryki to nie jestem za jej ponownym odkrywaniem, ale za bazą danych o polskich statkach do do tej pory były tylko "wyrazy chciejstwa" ze strony rożnych osób, a tu trzeba konkretnych działań :-D
Jak juz to chodzi o czysta "Encyklopedie" lub jak ktos woli Tom V.

Kilka osob z forum ma tez manuskrypt :)
Najlepiej zeby Marek T osobiscie wsi wypowiedzial.
Z tego co wiem to nie ma być tom V KSP tylko nie zależna publikacja o flocie przed wojennej, a co z latami realnego socjalizmu?
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Warszawa (1915) [Polbryt]

Post autor: Chemik »

Autor Marek Twardowski, Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Autor Marek Twardowski, Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Warszawa(2).jpg (176.16 KiB) Przejrzano 14327 razy
WARSZAWA, SPBS (PBND), ex „Smolensk”, pasażersko-drobnicowy, VIII.1940: transportowiec wojska;
zbudowany w 1915 r. (zamówiony 28.XI.1914, położenie stępki VIII.1914, wodowany 19.XII.1914, ukończony 29.VII.1915, w służbie 12.V.1916),
William Doxford & Sons Ltd, Sunderland (W. Brytania), numer budowy 474;
2487 BRT, 1534 NRT, 2750 (IV.1935: 2254) t;
91,5(całk.)/87,4(mp)×12,4×5,6 m;
jedna 3-cylindrowa maszyna parowa potrójnego rozprężania, 1500 KM, 1 śr, 10-11 (40-te: 8-9) w;
2 pokłady, 4 ładownie (częściowo chłodzone - ok. 700 m sześciennych),
ok. 600 (IV.1935: 322; XI.1939: 564; pocz.1940: ok. 640) pasażerów (kilkanaście kabinowych, reszta – emigranckie w międzypokładach; IV.1935: kl. I - 8 miejsc, kl. II - 71 miejsc, kl. III - 243 miejsc; XI.1939: ilość ochotników do WP); załoga ok. 50 ludzi;
uzbrojenie VIII.1940: 1×76, •×12,7pl (kilka).
Uwagi: 28.II.1914 r. zamówiony przez duńskiego armatora Det Forenede Dampskibs Selskabs dla Russian North-West Steamship Co. Ltd, ukończony 29.II.1915 r. jako „Smolensk”, z powodu wybuchu I wojny światowej nie odebrany przez armatora. Do 12.V.1916 r. stał „na sznurku” w stoczni, kiedy to został przejęty przez Thomas Wilson, Sons & Co (mierzył wówczas 2487 BRT i osiągał prędkość 12 węzłów, miał przyznany Official Number: 137507), w listopadzie tego roku stał się własnością firmy Ellerman’s Wilson Line, formalnie odkupiony od DFDS dopiero w 1920 roku. W czasie Wielkiej Wojny prawdopodobnie był wykorzystywany jako transportowiec wojska. Po zakończeniu I wojny światowej statek rozpoczął służbę na linii porty bałtyckie (Gdańsk, Ryga, Kłajpeda) - Hull/Londyn, przewożąc głównie emigrantów. 24.XI.1928 r. stał się własnością „Polbrytu” stanowiąc udział Ellerman’s Wilson Line Ltd z Hull w nowym towarzystwie żeglugowym. Z powodu srogiej zimy, przejęty dopiero w 4.IV.1929 r. zmienił wówczas nazwę i banderę. Pływał początkowo z Gdańska, od przełomu 1930/1931 r. z Gdyni do Hull i wyjątkowo do Londynu. Od 1932 r. odstawiana na częste postoje w porcie gdyńskim, pozostawała w rezerwie. W okresie lato-jesień 1934 r. wyczarterowany PTTO i użytkowany w charakterze wycieczkowca. W okresie od jesieni 1934 r. do wiosny 1935 r. podano go modernizacji oraz przebudowie i od kwietnia 1935 r. wszedł do eksploatacji na linii emigrancyjno-pasażerskiej Gdynia – Hawr, zachodząc także w miarę potrzeby do Dunkierki, Cherbourga, Londynu, Dover i Antwerpii. 26.XII.1938 r. zderzył się w Kanale Kilońskim z niemieckim statkiem „Christian Russ”. Przez prawie cały czas swojej wojennej służby pływał na M. Śródziemnym. 7-13.IX.1939 r. załadowała sprzęt wojskowy dla walczącej Ojczyzny z przeznaczeniem do rumuńskiego portu w Gałaczu, po czym w konwoju dotarła 17.IX.1939 r. do Brestu i sprzęt wojskowy wyładowano. Po czym wyruszyła do Bizerty, gdzie poddano ją przebudowie. Od listopada 1939 r. do czerwca 1940 r. przewoził polskich żołnierzy i uchodźców z portów bałkańskich (Pireus i Split) do Francji (Marsylia), a następnie do Libanu (Bejrut), a później do Syrii (Aleppo). Po kapitulacji Francji, 20.VI.1940 r. internowany w Bejrucie uciekł w nocy z 20/21 VI. do Hajfy. Na przełomie VII/VIII.1940 r. przebudowany w Port Saidzie na transportowiec wojska i otrzymał wówczas uzbrojenie. Następnie w okresie VIII.1940-I.1941 r. transportował polskich uchodźców z tureckiego portu Mersin do Hajfy. W I. kw. 1941 r. przewoził posiłki do zdobytego Tobruku, wiosną 1941 r. transportował wojska brytyjskie do Grecji i na Kretę, a później brał udział w ich ewakuacji. Od VI.1941 r. przewoził wojsko i zaopatrzenie do oblężonego Tobruku. Był wielokrotnie atakowany z powietrza. W nocy 5/6.XII.1941 r. miał kolizję z brytyjskim niszczycielem „Decoy”. 24.XII.1941 r. jako statek komodorski wyszedł z Aleksandrii do Tobruku na czele małego konwoju. 26.XII.1941 o godz. 14.29 na wysokości Marsa Matruh został storpedowany przez „U 559”. 25 żołnierzy z przewożonych oddziałów oraz 4 ludzi z załogi zostało zabitych na skutek wybuchu. Wojsko i część załogi przeokrętowano na inne jednostki, a ciężko uszkodzony statek został wzięty na hol przez brytyjską korwetę „Peony”. Tego samego dnia o godz. 19.30 „U 559” kolejną torpedą położył kres istnieniu „Warszawy”. Pozostała na statku część załogi zdołała się uratować.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S. Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J. Księga Statków Polskich tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
3.) Koszela W. Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
4.) http://www.miramarshipsindex.org.nz
Źródło: http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?146976
Źródło: http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?146976
Smolensk(1).jpg (112 KiB) Przejrzano 14327 razy
Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Warszawa(1).jpg (141.77 KiB) Przejrzano 14327 razy
Źródło: http://www.shipsnostalgia.com/attachment.php?attachmentid=24890&d=13173242
Źródło: http://www.shipsnostalgia.com/attachment.php?attachmentid=24890&d=13173242
Warszawa(2).jpg (89.96 KiB) Przejrzano 14327 razy
Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
Warszawa(3).jpg (155.58 KiB) Przejrzano 14327 razy
http://www.searlecanada.org/sunderland/images/smolensk1.jpg
http://www.searlecanada.org/sunderland/images/smolensk1.jpg
Warszawa(4).JPG (51.51 KiB) Przejrzano 14327 razy
Autor Adam Werka, Źródło: internet
Autor Adam Werka, Źródło: internet
Warszawa(7).jpg (69.74 KiB) Przejrzano 14326 razy
Źródło: Pertek j. "Druga mała flota" wyd. IV (popr. i uzup.), Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1983
Źródło: Pertek j. "Druga mała flota" wyd. IV (popr. i uzup.), Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1983
Warszawa(5).jpg (204.09 KiB) Przejrzano 14327 razy
Źródło: Pertek j. "Druga mała flota" wyd. IV (popr. i uzup.), Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1983
Źródło: Pertek j. "Druga mała flota" wyd. IV (popr. i uzup.), Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1983
Warszawa(6).jpg (292.81 KiB) Przejrzano 14327 razy
Ostatnio zmieniony 2012-10-25, 01:07 przez Chemik, łącznie zmieniany 7 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6763
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

Chemik pisze:
AvM pisze:4.4.1929 Sprzedany do Polish-British Shipping Co.
wspomniane źródła podają jak napisałem
No to nie ma sensu bo to chyba jedno zrodlo powielone :)
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

AvM pisze:
Chemik pisze:
AvM pisze:4.4.1929 Sprzedany do Polish-British Shipping Co.
wspomniane źródła podają jak napisałem
No to nie ma sensu bo to chyba jedno zrodlo powielone :)
Nie wykluczone że Witold Koszela "powielił" z drugiej KSP
A 4 kwietnia to było raczej przejęcie statku,przeflagowanie i zmiana nazwy na Rewa. Czy więc była to sprzedaż? Czy w ogóle pierwsze cztery statki zostały przez Ellerman's Wilson Line sprzedane Polbrytowi? Czy też raczej stanowiły jego 25% wkład w nowopowstałym towarzystwie żeglugowym?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6763
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

A tu jest spis okrecikow i planikow :)

http://www.hull.ac.uk/arc/downloads/Wil ... essels.pdf
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

AvM pisze:A tu jest spis okrecikow i planikow :)
http://www.hull.ac.uk/arc/downloads/Wil ... essels.pdf
Faktycznie bardzo rzetelne źródło :clever: w/g którego Ellerman's Wilson Line nie użytkowało statku o nazwie Smolensk, lecz statek ten miał nazwę Warszawa, czyli wszystkie nasze "cegły" dotyczące tego statku można wyrzucić do kosza :| , bo nasi badacze historii statków twierdzą coś innego. Możesz podesłać twórcom tego pdf-u link do naszej dyskusji. :clever:
A planików nie uświadczyłem żadnych. :(
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6763
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

Chemik pisze: A planików nie uświadczyłem żadnych. :(
Planiki kup impokaz kolegom :)
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6763
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

Statek nazywal sie oczywiscie SMOLENSK
po sprzedazy 4.4.1829 nazwany WARSZAWA wg historii Towarzystwa

Obrazek
ODPOWIEDZ