Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: JB »

8 lipca 1946 r., w Sądzie Okręgowym w Gdyni, wpisano do Rejestru Handlowego, dział B, pod numerem 167 firmę "Arka" Towarzystwo dla Połowów Morskich i Handlu Zagranicznego, Spólka z ograniczoną odpowiedzialnością. Według tego zapisu (opublikowanego w Monitorze Polskim Nr 37 z 8 III 1947 roku) przedmiotem działań przesiębiorstwa miało być: a) organizowanie i prowadzenie połowów morskich, b) eksportowanie i importowanie towarów oraz surowców. Umowę Spólki zawarto 25 czerwca 1946 r., jej siedzibą była Gdynia, ul. Rybacka, kapitał zakładowy wynosił 500 tysięcy złotych (podzielonych na 100 udziałów po 5 tys. zł), a członkami Zarządu Spólki (czyli Dyrekcji) byli: Leon Romanowski, Henryk Tetzlaff i Roman Szuchiewicz.
Wszystko zaczęło się od inicjatywy Państwowego Zjednoczenia Przemysłu Konserwowego, który był uzależniony od kaprysów firm dostarczających ryby na przetwory. Oddział tej firmy w Sopocie uzgodnił z dwiema gdyńskimi spółkami z o. o.: Bałtycka Spólka Rybna i Towarzystwo dla Połowów i Przemysłu Rybnego "Polaris" utworzenie nowej spólki połowowej.
Bałtycka Spólka Rybna (zał. 1 sierpnia 1945 r. pod nazwą Centrala Rybna - wpis do RHB pod Nr 14 z 8 VIII 1945 r., zmiana nazwy nastapiła 11 października 1945 r. - wpis do RHB z 7 XI 1945 r., ogłoszone w Monitorze Polskim Nr 10 z 31 I 1946 r.);
Towarzystwo dla Połowów i Przemysłu Rybnego "Polaris" (zał. 2 listopada 1945 r. - wpis do RHB pod Nr 63 z 13 XI 1945 r., ogłoszony w Monitorze Polskim Nr 122 z 9 XI 1946 r.).

Członkowie zarządów tych firm: Roman Zdrojewski i Roman Szuchiewicz z Gdyni (Bałtycka Spólka Rybna) oraz Andrzej Konarski i Józef Włoch z Sopotu (Tow. "Polaris") zawiązali - 25 czerwca 1946 roku r. - nową Spółkę dzieląc się po połowie udziałami (każda firma miała po 50 udziałów wartości 250 tys. zł). 6 lipca t.r., do Spólki włączył się formalnie kapitał państwowy. Obie firmy-założycielki sprzedały po 25 udziałów Państwowemu Zjednoczeniu Przemysłu Konsewowego, Rejon Północny w Sopocie (reprezentowanemu przez naczelnego Dyrektora Ludwika Gałeckiego i członka Dyrekcji Bronisława Wałka), w tym momencie Skarb Państwa zapewnił sobie 50% udziałów. Zgromadzenie Spólników wybrały Zarząd Spółki (dyr. Leon Romanowski, Henryk Tezlaff i Roman Szuchiewicz) oraz Radę Nadzorczą (prezes Ludwik Gałecki oraz członkowie: Roman Zdrojewski, Andrzej Konarski i Zygmunt Brzozowski - ten ostatni z Tow. "Polaris"). Leon Romanowski był członkiem Zarządu spółki "Centrala Rybna" (Oddział tej społki w Gdyni był wpisany do Rejestru Handlowego pod numerem B 208). 8 stycznia 1947 roku "Centrala Rybna" zakupiła po 10 udziałów od każdego z członków spółki "Arka" i wprowadziła swoich ludzi do władz: Henryk Żeligowski (członek Zarządu "Centrali Rybnej") został wiceprezesem Rady Nadzorczej, a Michał Burchardt z Gdyni (prokurent firmy "Centrala Rybna") dołączył do Zarządu Spólki (zostało to wpisane do Rejestru Handlowego dopiero 24 października 1947 r. i opublikowane w Monitorze Polskim Nr 1 z 3 I 1948) w miejsce ustępującego Henryka Tezlaffa z Zarządu "Arki".
Towarzystwo "Arka" nie miało swoich własnych jednostek rybackich, eksploatowano więc 3 prywatne kutry firm, bedących w Spółce (BSR i "Polaris") oraz zakontraktowano kilka innych. Uzyskano też przydział na 22 kutry drewniane budowane przez Zarząd Stoczni Rybackich: 3 kutry JO-2 i 4 kutry MIR-20a ze Stoczni Rybackiej w Gdyni, 5 kutrów 17-metrowych ze Stoczni Rybackiej w Siankach oraz 10 kutrów łososiowych - o długości 10 m - ze Stoczni Rybackiej w Ustce. We wrześniu 1946 r. został utworzony Oddział firmy w Szczecinie z siedzibą przy ul. Mosiężnej 33 (informację o tym wpisano do Rejestru Handlowego 21 października 1946 r.), który rozpoczął działalność dopiero od początku 1947 roku. W październiku 1946 r. zamówiono w Stoczni Nr 1 (Stocznia Gdańska) 10 kutrów stalowych w cenie 2 846 500 zł za kadłub, koszt silnika miał wynieść ok. 3,5 mln złotych.
9 czerwca1947 roku Zgromadzenie Spółników uchwaliło podwyższenie kapitału zakładowego do 5 milionów złotych (podzielony był na 1000 udziałów po 5 tys. zł), z których Bałtycka Spólka Rybna i Towarzystwo "Polaris" wniosły po 15%, "Centrala Rybna" - 30%, a Państwowe Zjednoczenie Przemysłu Konserwowego - 40%. Uchwałę wpisano do rejestru Handlowego 22 września 1946 r. (jednoczesnie wpisano prokurę dla Konrada Łapiny) i opublikowano w Monitorze Polskim Nr 127 z 22 X 1947 r. Ostatnim posunięciem, które wyeliminowało kapitał prywatny ze Spółki, była sprzedaż udziałów Bałtyckiej Spółki Rybnej (w jej imieniu działał Zygmunt Wer z Gdyni) i Towarzystwa "Polaris" (Zygmunt Brzozowski i prokurent Piotr Skinder z Orłowa) państwowej spółce Morski Instytut Rybacki (reprezentowany przez dyrektora Ludwika Milanowskiego). Akt notarialny podpisano 23 grudnia 1947 roku, cenę kupna, uwzględniającą faktyczną handlową wartość Spółki na 31 grudnia 1946 r., miała ustalić specjalna komisja. MIR na poczet ceny wypłacił po 500 tys. zł każdemu z udziałowców (nominalna wartość tych udziałów wynosiła po 750 tys. zł), transakcję zakończono 8 stycznia 1948 roku. W tydzień później (15 I 1948 r.) Zgromadzenie Spólników podwyższyło kapitał do 40 mln złotych i uchwaliło nowy podział udziałów: Centralny Zarząd Przemysłu Konserwowego (reprezentowany przez inż. Romana Borowicza z Warszawy) - 30%, Centrala Rybna (dyr. Henryk Żeligowski z Warszawy) - 30%, a MIR (dyr. Ludwik Milanowski z Gdyni) - 40%. Wybrano także nowy Zarząd składający się z Juliusza Hebla i Romana Szuchiewicza oraz ośmioosobową Radę Nadzorczą z prezesem Leonem Romanowskim i dwoma wiceprezesami. Zarząd i Rada Nadzorcza rozpoczęły swoje prace 20 lutego 1948 r., po akceptacji wyboru przez ministra Żeglugi, czego wymagała umowa Spółki. Zmiany w zarządzie wpisano do Rejestru Handlowego 10 marca 1948 r. i opublikowano w Monitorze Polskim Nr 37 z 14 IV 1948 roku.
Towarzystwo dla Połowów Morskich i Handlu Zagranicznego "Arka" rozpoczęło "nowe życie", jako spółka z wyłącznie kapitałem państwowym, z dwoma eksploatowanymi kutrami odebranymi w styczniu - a zarejestrowanymi w MUR Gdynia - 2 lutego 1948 r.: pod nazwą ARKA 1 i oznaką rybacką Gdy 60 (B-368/S-3) oraz ARKA 11 (numery od 1 do 10 zarezerwowano dla kutrów stalowych) z oznaką rybacką Gdy 74 (był to kuter ze Stoczni Rybackiej w Darłowie KD-153/4/405). Inne kutry dla "Arki" miały być wkrótce ukończone w stoczniach rybackich w Gdyni i Siankach oraz w stoczni Nr 1 w Gdańsku (9 stalowych kutrów).

JB
Ostatnio zmieniony 2012-11-17, 10:42 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: JB »

Oprócz dwóch wymienionych kutrów "Arka" rozpoczynała rok 1948 roku z jednostkami, które - nie będąc eksploatowane - były zarejestrowane w Morskim Urzędzie Rybackim w Szczecinie (taka praktyka skończyła się wkrótce po interwencji GIRM, zaczęto rejestrować kutry dopiero w chwili wejścia ich do eksploatacji). Były to dwa niewykończone kutry KFK (Świ 52 i Świ 54) oraz kuter zalewowy bez silnika (Victoria Drum Świ 39: 10,0x3,2x0,75 m). Świ 54 jest wymieniany tylko raz (w spisie z 12 grudnia 1947 r.) jako jednostka w użytkowaniu "Arki", być może przejęcie kutra od Mirosława Szewczuka, poprzedniego nominalnego użytkownika, nie doszło do skutku.
Oddział "Arki" w Szczecinie rozpoczął remont jeszcze jednego kutra zalewowego (z silnikiem Junkers o mocy 10 KM), który miał oznakę Szcz 10. Na jego stanie były też dwie łodzie motorowe: szalupa Szcz 17 (6,0x2,45x0,8 m) i tzw. hojer Świ 16 (6,54x1,82x0,4 m). W remoncie była niekompletna metalowa łódź motorowa (6,2x1,6x0,4 m), drewniana płaskodenna łódź bez silnika Szcz 1 (4,15x1,15 m) oraz wrak łodzi wiosłowej Szcz 9 (6,0x2,6x0,4 m). Oddział dysponował też 3 silnikami o numerach fabrycznych: Nr 348714 (diesel), Nr 232273 (marki Deutz) i Nr 354679 (diesel).

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: Chemik »

JB pisze:Oprócz dwóch wymienionych kutrów "Arka" rozpoczynała rok 1948 roku z jednostkami, które - nie będąc eksploatowane - były zarejestrowane w Morskim Urzędzie Rybackim w Szczecinie (taka praktyka skończyła się wkrótce po interwencji GIRM, zaczęto rejestrować kutry dopiero w chwili wejścia ich do eksploatacji).
Chyba jednak ta praktyka nie została zaniechana
Załączniki
Źródło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski C. "Szkuner - 50 lat", Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej,  Gdańsk 2005
Źródło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski C. "Szkuner - 50 lat", Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2005
Wła-301(1).jpg (193.14 KiB) Przejrzano 12570 razy
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: JB »

JB pisze:... Na jego stanie były też dwie łodzie motorowe: szalupa Szcz 17 (6,0x2,45x0,8 m) i tzw. hojer Świ 16 (6,54x1,82x0,4 m)...
Te dane spisałem ze sprawozdania Towarzystwa "Arka", pisanego w październiku 1948 roku. W spisie jednostek MUR w Szczecińie - lista z 16 października 1947 r. - te łodzie motorowe figurują jako: Trb 30 (Nr rej. 357), silnik Deutz o mocy 15 KM, 6,0x2,45x0,88 m, wydobyta prywatnie oraz Świ 24 (Nr rej. 240), silnik Deutz o mocy 6 KM, 6,54x1,82x0,4 m, wyd. przez MIR.

JB
Ostatnio zmieniony 2012-11-17, 10:44 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: JB »

Znalazłem dokument, w którym inaczej przedstawiona jest historia utworzenia spółki "Arka". Z inicjatywą wystąpił sopocki oddział Państwowego Zjednoczenia Przemysłu Konsewowego (podległego Ministerstwu Aprowizacji i Handlu), który chciał się uniezależnić od kaprysów firm dostarczających ryby do przetwórstwa.
Zgodnie z tymi ustaleniami zmienił pierwszy post, dopisałem też datę przystąpienia "Centrali Rybnej" do "Arki".

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: Chemik »

Janku, kiedy powstawały poszczególne oddziały Arki? A kiedy ulegały likwidacji?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: JB »

Chemik pisze:Janku, kiedy powstawały poszczególne oddziały Arki? A kiedy ulegały likwidacji?
Oficjalna datą rozpoczęcia działalności Centrali w Gdyni jest 9 lipca 1946 roku. Oddział w Szczecinie zaczęto organizować we wrześniu 1946 r., ale oficjalna data jego powstania jest 1 stycznia 1947 roku. Daty powstawania pozostałych Oddziałów: Kołobrzeg - 1 lipca 1948 r., Darłowo - 16 października 1948 r., Ustka i Łeba - 1 czerwca 1949 roku (już PPK "Arka"). Z chwilą powołania PPiUR "Arka" zlikwidowano Oddziały na zachodnim wybrzeżu, a powołano nowe (oprócz gdyńskiej Centrali) we Władysławowie i na Helu.

JB
Ostatnio zmieniony 2012-12-03, 06:48 przez JB, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: Chemik »

Bardzo dziękuję, pozwoli mi to (wraz z datami dotyczącymi "Barki") trafniej sprecyzować daty przekazywania kutrów :-)
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: Chemik »

Janku jakie jednostki "Arki" poławiały z bazy w Kołobrzegu? Jak na razie namierzyłem tylko jedną :(
Chemik pisze:44) Koł-26? (PRS 41289 --> PRS 410289) (SNHN; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 51/402, typ KG-150, rozp. 1947, odebr. 29.XI.1947; silnik Völund, nr silnika 17891, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Myślisz) --> przed IX.1948 Arka 26 Koł-26 (Arka) --> pocz. 1950 Dar-47 (Barka --> 1.I.1952Kuter) --> po II.1952 Dar-11 (Kuter) --> przed 1956 kuter hydrograficzy Dickson (Zarząd Portu Szczecin --> po 1955 SUM) --> 1960? Koł-85 --> Dzi-10 --> Hel-38 --> dalsze losy?
UWAGA: Nazwa po przejęciu ze stoczni i numer stoczniowy, prawdopodobne. Bardzo możliwe, że Józef Myślisz eksploatował kuter tylko w rejonie Gdyni. Możliwe, iż jako Dickson najpierw był użytkowany przez SUM, a dopiero później przez ZPS i ponownie przez SUM.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: Chemik »

Mały wykaz numerów Arki :) są jeszcze białe plamy.... może Koledzy pomogą do uzupełnić?
Załączniki
numery Arki.jpg
opracowanie własne z dużym udziałem dyskusji na FOW
(985.58 KiB) Pobrany 9078 razy
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: Jacek Pytkowski »

Czy ten GDY-84 (duński, UNRRA) niby ARKA21 to nie był w latach 1948-50 użytkowany przez PCWM? Przecież to oni przyholowali sobie nim do Gdyni ZEWA MORZA z Dziwnowa.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: Chemik »

Jak mnie pamięć nie myli to tak, gdzieś pytałem JB o ten znak rybacki w powiązaniu z PCWM (w MIR-ach 20?).
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: Chemik »

Czy w "Arce" był drugi kuter o znaku rybackim Gdy-80?
Źródło: Leszczyński R. "Tragedie rybackiego morza" tom 3. Gdańsk 2006
Źródło: Leszczyński R. "Tragedie rybackiego morza" tom 3. Gdańsk 2006
Gdy-80.jpg (114.58 KiB) Przejrzano 12258 razy
W wykazie (niepełnym) który jest parę postów wyżej znany mi jest tylko kuter typu MIR-20a noszący to oznaczenie, ale on w kwietniu 1951 r. zmienił znak rybacki na Hel-48:
Chemik pisze:61) Arka 23 Gdy-80 (SODJ; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-8, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 23.VII.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> IV.1951 Hel-48 --> przed 1952 Gdy-166 (Jedność Rybacka) --> 1965 Łeb-51 (Tadeusz Sznech i Stefan Hinc --> 1973? Władysław Dzietczyk) --> 15.VII.1973 na skutek awarii silnika wszedł na mieliznę brzegową ok. 5,5 Mm na zach. od portu w Łebie, †16.VII.1973 rozbity przez fale, uznany za stracony
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: AvM »

Gdańsk Historyczny - Das Historische Danzig

Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Tow.dPMiHZ, PPK, PPiUR "Arka"

Post autor: AvM »

Obrazek
ODPOWIEDZ