Statki z Warszawy

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Nie, bo przeniosę z jednego tematu, a z drugiego - już nie przeniosę.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

KNIAZ WARSZAWSKIJ (?) 50nKM wlascicel Graf Zamojskij plywal w 1855 i 56 po Niemnie.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Wg rosyjskich rejestrow
statki w sluzbie 1852-1869
kompanii Ko. parochod. i sudochod. po Wisle
(lista podaje tylko nazwe, rok budowy, moc, serwis)
reszta z Arkuszewskiego

[table]
[mrow]Nr.[col]Nazwa[col]Zbud(przebud)[col]KM[col]Maszyny[col]serwis[col]lata
[row](1) [col]KSIAZE WARSZAWSKI [col][col]60[col]Gache[col]Niemen[col]1855-6
[row](2) [col]WISLA [col]1848[col]30[col]Gache[col] Wisla[col]1869
[row]ex [col]WARSZAWA [col]1848[col]60[col]Gache[col]Wisla[col]1856,67-9
[row]3 [col]KOPERNIK [col]1849[col] 60[col]Gache[col]Wisla[col]1856 (Dniepr 1868-9)
[row]4 [col]KRAKOW [col]1850[col] 32[col]Gache[col]Wisla[col]1856,1869
[row]5 [col]PRAGA[col] 1850(1868)[col] 100[col]Gache[col]Wisla[col]1867 (1868-9 na Dnieprze)
[row]6 [col]SANDOMIERZ [col]1851 [col]32[col]Gache[col]Wisla[col]1856,1867-9
[row]7 [col]KAZIMIERZ(i) [col]1851 [col]25[col] Gache[col] maszyna zdjeta 1856
[row]8 [col]PLOCK [col]1852 [col]60[col]Gache[col]Wisla[col]1868
[row]9 [col]WLOCLAWEK [col]1853 [col]60[col]Gache[col]Wisla[col]1867-8
[row]10 [col]PILICA [col]1854/1856 [col]40[col]Cockerill[col]Wisla[col]1867-9
[row]11 [col]NAREW [col]1854/1856 [col]40[col]Cockerill[col]Wisla[col]1867-9
[row]12 [col]NIEMEN [col]1856 (?) [col]40[col] Gache[col]Dniepr[col]1868-9 (jako MOGILEW Lewin)
[row]13 [col]GDANSK[col] 1857[col] 60[col] Zamoyski[col]Dniepr[col]1866-9 (jako DANZIG ex OPYT) ???
[row]14 [col]ANDRZEJ [col]1857[col] 60[col] Zamoyski[col]Wisla[col]1867 (FORTUNA 1868-69 na Dnieprze ?)
[row](?) [col]KAZIMIERZ(ii) [col]1858 [col]25[col]Koblenz[col]
[row](?) [col]WARSZAWA[col] 1858-62 (?)[col] 60[col]Zamoyski?[col]
[/table]

Wynika z tego , ze statki kompanii dopiero pod koniec 1860-tych lat byly sprzedawane.

AvM
Ostatnio zmieniony 2011-05-05, 17:15 przez AvM, łącznie zmieniany 7 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Wg rosyjskich rejestrow:

Statki VLADIMIR i DNIEPR zbud w stoczni Cockerill
byly dostarczone do Warszawy i tam zlozone w stoczni
Hrabiego Zamojskiego w 1858 r.

Statek RUSALKA takze plywajacy na Dnieprze
w Kompanii Dnieprovskogo parachodstwa
byl zbudowanya w 1858 w Koblencji a zakupiony
w stoczni Hrabiego Zamojskiego 25nKM
w 186. TOWARISZCZ
przed 1868 GORODEC Kupiec Gorodinskij , rzeka Dniepr
AvM pisze: Krotko parowiec KAZIMIERZ. Byl on sprzedany przed 1862r.
Rosyjski rejestr z 1874 roku podaje tylko jeden parowiec zdudowany w Koblencji:
GORODEC (1858) 25nKM zelazny
Wlasciciel : Izrael Brodskij, Kijow
Sluzba: Kijow- Jekaterinoslaw , Dniepr
1878: NADEZDA Z.Gorodeckij, Dniepr 25nKM 1 3/4 stopy zanurzenie
1880: NADEZDA Z.Gorodnsskij, Dniepr 25nKM 2-2 1/2 stopy zanurzenie
(PS:1858 moze byc data sprzedazy)
Chyba ten sam co KAZIMIERZ !
Juz mozna powiedziec na 90%.

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Ta RUSALKA to jest jedyny parowiec w rejestrze 1860 roku zwiazany
z Zamoyskim plywajacy po Dnieprze. Czy byly jakies zbudowane na Dniepr
1860-1863 na razie nie jest dokladnie sprawdzone. W 1860 roku
podawany co prawda jako zbudowany w Bromberg (Bydgoszcz) i
sprzedany przez Zamoyskiego z Warszawy. I plywal na Dnieprze
od 1859r.

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

MPS 390
iron paddle 29,65m x 3,84m sazh x 0,75/0,98m
1858 built Gebr.Elsner / Koblenz
1858 re-assebled at Graf Zamoyski shipyard, Warszawa
KAZIMIERZ Graf Zamoyski, Warszawa
sold 1859 to Dniepr
1860 RUSALKA Kompania Dnieprovskogo parakhodstva (Dniepr, 1858 passenger)
1861 TOWARISHCH Parochodnoje Obscestvo po Dniepru i ego pritokam (Dniepr, 1858 passenger 25nhp )
by 1868 GORODETS Kupiec Gorodinskij , Dniepr
1874 NADEZHDA Izrael Brodskij, Kijow (service Kijow- Jekaterinoslaw , Dniepr 1858 25nhp)
1878 NADEZHDA Z.Gorodeckij, Dniepr (25n hp1 3/4 ft built 1858)
1880 NADEZHDA Z.Gorodnsskij, Dniepr (25nhp 2-2 1/2 ft built 1858)
1881 NADEZHDA Z.Gorodnsskij, Dniepr & Pripyat (25nhp 1 1/2-1 3/4 ft built 1858)
1885 NADEZHDA F.I.Danchakov, Kiew, Dniepr (1858 tug 30nhp 600pud tow)
1893 not listed
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

http://pl.wikipedia.org/wiki/Andrzej_Zamoyski_(hrabia)

Anrzej Zymoyski musial oposcic Polske na osobisty rozkaz Cara we wrzesniu 1862 r.

Tam jest zyciorys do sciagniecia.

Ciekawi mnie , co sie dzialo ze statkami w latach 1863-1867.

Zamopyski dam, sie zarzadem nie zajmowal.

Czemu Rosdjynie nie zarekwirowali jego statkow w 1863 ?
Gdzie sie one wtedy znajdowaly ?

Wedlug statystyk rosyjskich , cigale plywaly.

Warto rozwiazac ten problem.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Die Warschauer DampfschifffahrtS - Gesellschaft befitzt auf der Weichsel 17 Dampfer, von welchen im Jahre 1857 zwei wöchentlich zweimal zwischen Thorn und Warschau, und vier nach Bebürfniß zwi» schen Danzig und Warschau fuhren. — Zwischen Bromberg und Thorn lurfirten regelmäßig mit Personen und Gütern drei Dampfer in täglichen Fahrten. Ein Dampfer, „die Weichsel", verbrannte. Zwischen Thorn unb Danzig, sowie Danzig und Warschau turfirten in unregelmäßigen Fahrten vier Dampfer, von welchen einer, „Thorn", in Polen durch Ezplosion verloren ging.

Handels-Archiv: Wochenschrift für handel, gewerbe und Verkehrsanstalten
1858

avm
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re:

Post autor: JB »

AvM pisze:Uwaga nie podalem, ten z Kolblencji to jest
KAZIMIERZ (ii) (1856) 25nKM
Czy czasem nie mial maszyny z tego pierwszego ????
Po latach mogę odpowiedzieć na pytanie AvM. Maszyna gabary parowej 7 miała moc 14 koni. Została zdjęta ze statku w 1855 roku (a nie 1856, jak pisze Arkuszewski) i po stosownych przeróbkach stanęła w warsztatach Spółki hr. Zamoyskiego na Solcu. Statek z Koblencji, zamówiony w 1855 r. (kosztował 7 tysięcy talarów pruskich), dotarł do Warszawy w sierpniu 1856 roku. Był dostarczony koleją do Bydgoszczy i tam zmontowany (czyżby w zakładzie braci Wulff ?). Ostatni raz wykazywany w inwentarzu Spółki 1 stycznia 1859 roku, ale w 1858 roku nie pływał (nic nie wydano na drewno do jego kotłów, choć były kwoty przeznaczone na załogę). Zapewne w roku 1859 został sprzedany do Rosji.

JB
ODPOWIEDZ