Statki z Warszawy

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Statki z Warszawy

Post autor: AvM »

Uwazam , ze ten temat truzeba wreszcie uporzadkowac
Na poczatek statki zbudowane przez Hrabiego Zamojskiego w Warszawie,
bez tych zbudowanych z czesci czy tez z maszynami Gache, Nantes


1856 WARSZAWA zelazny pasazerski 40nKM
Kompania Parochodnovo Sudochopdstwa, Warszawa (Fajans)
1873 przebudowany Dervient, Danzig
Sluzba: Wisla
zbud jako NAREW

1858 OLEG holowniczo-pasazerski zelazny 45nKM zanurzenie 1 stopa
Dworzanin Bronislaw Pilczinskij
Sluzba Dniepr

1858 FORTUNA holownik zelazny 60nKM zanurzenie 1 stopa
Kupiec Mosze Levin, Pinsk
Sluzba Dniepr

1858 PRAGA holownik zelazny 60nKM zanurzenie 1 stopa
Dom Towarowy “Luri i ko”, Pinsk
Sluzba Dniepr i Prypec

1859 EKATERNOSLAV pasazerski zelazny 60nKM zanurzenie 1 stopa
Parochodnoje Obszczestvo po Dniestru i Potokach
Sluzba Dniepr i Prypec

1859/60 PINA holownik zelazny 60nKM zanurzenie
Kupüiec Salomon Fajnberg, Kijow
Sluzba Dniepr

1862 MICHAIL holownik zelazny 60nKM zanurzenie 3,5 stopy
Kupiec Berke Arinsztejn, Kijow
Sluzba Dniepr , kolo Kijowa
Zbud. Jako NAREW

Najstarszy spis mam z 1874 roku totez moga byc luki.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

MICHAL to ex KOPERNIK Sorry !!!!
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Rejestracja KSIAZE WARSZAWSKI
Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Jeszcze raz zbudowane przez Hrabia Zamoyski.

1843 KRESZCZATIK zelazny holowniczo – pasazerski 60nPS zanurzenie 3,5 stopy MPS #213
1878 Parochodstvo po r. Dniepru (Sluzba: Wisla)
1881 Ovbo-Parachodstwa po Dniepru (1856 Belgium , 60nhp r.Dniepr)
1885 Ovbo-Parachodstwa po Dniepru (1858 Gache, Nantes)

1848 PLOCK zelazny pasazerski 30nKM zanurzenie 2 stopy MPS #3)
maszyna z Gache,Nantes
1873 nowy kociol z Danzig
1874 Kompania Parochodnovo Sudochopdstwa, Warszawa (Fajans Sluzba: Wisla)
1878 M.Fajans
1880 Nowa maszyna i kotly z F.Scichau, Elbing 45nKM/170iKM
1880 M.Fajans
1885 M.Fajans (zburd 1871 Warszawa, 1881 new
1892 M.Fajans (zbud 1872)
1899 przebudowany w Kijowie
1900 AZARIJA L.A.Lovckij (Dniepr) (zbud 1871)

1848 POLTAWA zelazny holowniczo – pasazerski 60nPS zanurzenie 2 1/3 3stopy
1878 Parochodstvo po r. Dniepru (Sluzba: Dniepr)
1880 NEPTUN D.Margolin (zbud 1860 60 KM 3 ¾)
1881 NEPTUN D.Margolin (zbud 1860 50 KM built Prussia)
1885
1892 2 Ovbo-Parachodstwa po Dniepru i jego Potokach (zbud 1848 Gache, Nantes)
1897 2 Ovbo-Parachodstwa po Dniepru i jego Potokach (zbud 1858 Gache, Nantes)
1900 2 Ovbo-Parachodstwa po Dniepru i jego Potokach (zbud 1858 Gache, Nantes)

1851 KRAKOW holownik zelazny 32nKM zanurzenie
maszyna z Gache,Nantes
1874 Kompania Parochodnovo Sudochopdstwa, Warszawa (Fajans) Sluzba: Wisla
1881 nowe kotly i maszyny F.Schichau, Elbing 35nKM/140iKM
1892 ANNA M.F.Peliczinskaja (hlowniczo – pasazerski Pinsk-Mogiliew)
1897 ANNA Ja.I.Tissen (Aleksandrowsk-Nikolajew)
1900 ANNA Ja.I.Tissen (Aleksandrowsk-Nikolajew)
1900 nowy kociol Hartman; Lugansk
1906 Sz.G.Fug, Cherson

1852 WISLA holownik zelazny 32nKM zanurzenie 1 stopa
maszyna z Gache,Nantes
1874 Kompania Parochodnovo Sudochopdstwa, Warszawa (Fajans)
1878 M.Fajans
1881 M.Fayans (1856 32nhp)
1888 nowe kotly i maszyna M.Fajans 50nKM/100iKM
1892.M.Fajans
1897 O-vo Fastowskoj zeleznoj darogi, (Czerkassy , Dniepr)
1900 LOVKIJ 2 Ovbo-Parachodstwa po Dniepru i jego Potokach (zbud 1850)
1906 LOVKIJ Ovbo-Parachodstwa po Dniepru i jego Potokach , St.Petersburg (zbud 1850)

1856 WARSZAWA zelazny pasazerski 40nKM zanurzenie 2,5 stopy
zbud jako KOPERNIK dla Hr. Zamoyski, Warszawa
1873 przebudowany Dervient, Danzig
1874 WARSZAWA Kompania Parochodnovo Sudochopdstwa, Warszawa (Fajans)
1878 M.Fajans
1880 nowa maszyna z F.Schichau, Elbing 60nKM/210iKM
1881 M.Fajans (zbud 1880 Prussia)
1892 M.Fajans (zbud 1872 )
1897 M.Fajans (zbud 1872 tylko kociol z Elblaga ?)
1900 M.Nimec (Dniepr Pinsk-Kijow, zbud 1872)
1906 M.Nimec, Pinsk (Dniepr Pinsk-Kijow, zbud 1872)
1910 L.I.Cimbalist, Kijow

1858 OLEG holowniczo-pasazerski zelazny 45nKM zanurzenie 1 stopa
1874 Dworzanin Bronislaw Pilczinskij (Sluzba Dniepr)
1878 D.W.Pelczinskij (zbud 1861, 40KM zan 3 stopy)

1858 FORTUNA holownik zelazny 60nKM zanurzenie 3 ¼ stopa
1874 Kupiec Mosze Levin, Pinsk (Sluzba Dniepr )
1878 M.Koganovicz (Dniepr)
1878 przebudowany w Kijowie
1880 M.Koganovicz (Dniepr wg rej zbud 1867)
1881 Meer Koganovicz (Dniepr zbud 1858 Warszawa 60nhp)
1892 Z.S. Margolin (Desna-Dniepr zbud 1867)
1893 nowy kociol w Kijowie kowalskim sposobem
1897 Z.S. Margolin (Dniepr kolo Kijowa zbud 1867)
1900 Z.S. Margolin (Dniepr kolo Kijowa zbud 1867)
1906 DNIEPR Z.S. Margolin, Bobrujsk (Dniepr kolo Kijowa zbud 1867)

1858 PRAGA holownik zelazny 60nKM zanurzenie 1 stopa
1874 Dom Towarowy “Luri i ko”, Pinsk (Sluzba Dniepr i Prypec)
1878 “Luri i komp.”
1881 Bratia Lurie /Dniepr+Desna +Pina zbud 18598 Warszawa 60nhp)

1859 EKATERNOSLAV pasazerski zelazny 60nKM zanurzenie 1 stopa
1874 Parochodnoje Obszczestvo po Dniepru i Potokach (Sluzba Dniepr i Prypec)
1878 Parochodnoje Obszczestvo po Dniepru i Potokach
1880 Parochodstwo po r. Dnieprun (zbud 1853 Belgia 3 ¾ stopy)
1881 Obsh. patokh po Deneiru (1856 Belgium 60nhp)

1859 GRANIT holowniczo-pasazerski zelazny 50nKM zanurzenie
ex DEKONOVKA
1892 L.G. Zuchowickij (Pinsk-Mogiliew)

1859/60 PINA holownik zelazny 60nKM zanurzenie 2,5 stopy
1874 Kupiec Salomon Fajnberg, Kijow (Sluzba Dniepr)
1878 M.Luri(Dniepr)
1880 E.Eljazberg (Dniepr)
1881 E.Eljazberg (1869 Prussia Dniepr+Desna, Pina)

1862 MICHAIL holownik zelazny 60nKM zanurzenie 3,5 stopy
Zbud. Jako NAREW dla Hr. Zamoyski, Warszawa
1874 Kupiec Berke Arinsztejn, Kijow (Sluzba Dniepr , kolo Kijowa) (zbud 1862)
1878 D.Margolin (Dniepr, zbud 1859 zanurzenie 2 1/3 stopy)
1880 D.Margolin (Dniepr, zbud 1853 zanurzenie 3 ¾ stopy)
1881 nowy kociol Cockerill,
1881 D.Margolin (1859 Warszawa, 60nhp)
1892 2 Ovbo-Parachodstwa po Dniepru i jego Potokach (zbud 1846 Gache, Nantes)
1897 2 Ovbo-Parachodstwa po Dniepru i jego Potokach (zbud 1858 Gache, Nantes)
1900 przebudowany wlasnymi silami w Kijowie, nowy kociol Graf i Ko, Kijow
1900 SILA L.A.Lovckij (Dniepr)

1863 NADEZDA holownik zelazny 35nKM zanurzenie 3,5 stopy
1874 kupiec A.Anatro, Odessa (Sluzba Dniepr)
1878 A.Anatro, Odessa
1880 Anatro
1881 Z.Gorodsskiy (1858 Prussia, 25nhop Dniepr+Pripiyat)

1872 PCZELKA zelazny holownik 50nKM zanurzenie 3,5stopy
1878 M.Br.Jachnenko (Wisla)


1875 ANDREJ zelazny holowniczo – pasazerski 30nPS zanurzenie 2 stopy
maszyna z Silesia (Slask ?)
1878 M.Fajans (Sluzba: Wisla)
zbud 1857 ANDRZEJ ????
Ostatnio zmieniony 2009-01-23, 16:33 przez AvM, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Z Gache Nantes byly zbudowane 2 VISTULA (WISLA) i PRINCE DE VARSOVIE (KSIAZE WARSZAWSKI)-ktore przeszly droga morsko-rzeczna do Wisly. VISTULA byla holowana przez REINE (70KM).
Wlascicielem byl Edouard Guibert , ktory wciahnal w cala sprawe Hr. Zamoyskiego. E.Guibert byl dyrektorem Polskiej Zeglugi Rzecznej do 1852r. W tym czasie byly zdbudiowane w Warszawie trzy zelazne statki (KOPERNIK, KRAKOW i PRAGA ???) z maszyami Gache, Nantes oraz szereg zelaznych barek dla Zeglugi. Podane wyzej daty budowy sa w wiekszosci watpiliwe, czesto sa to daty przebudowy. Nie mam na razie rejsetrow rosysjkich sprzed 1870 roku. Moze w prasie Warszawskiej da sie ustalic. Vhcialbym zwrocic uwage na dlugowiecznosc niektorych statkow Warszawskich.

PLOTAWA wg rej 1874 zbud 1860 Danzig, 60nKM
Parochodnoe Obsczestvo po Dniepru ´z Potokami (Sluzba: Dniepr)
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Zbud w Warszawie i wg. Bereznoja dzialaly we flotylli Dnieprzanskiej:

1915 GORNOSTAJPOL pasazerski
130t 42,6x5,2x0,9m 180KM=5,1w
7.10.19 mobilizowany
24.12.19 KOMMUNIST
23.8.20 zwrocony wladzom cywilnym (Obwod Dnieprowskiego Basenu Wodnego)

1916 DOROTEJA kolowy holownik
203t 39,0x10,8x1,0m 150KM=11,5w
3.1919 mobilizowana kanonierka
5.5.1920 GUBITELNYJ
30.11.21 zwrocony wladzom cywilnym (Obwod Dnieprowskiego Basenu Wodnego)

1917 PRONJA
33,0x4,0x0,5m 80KM
2.7.21 mobilizowany GODRYJ okret strazniczy
11.22 zwrocony wladzom cywilnym (Obwod Dnieprowskiego Basenu Wodnego)

1918 MELITTA kolowy holownik
35,9x5,0x0,9m 120KM=5,7w
4.19 mobilizowany
6.10.1919 B. II
11.8.20 zwrocony wladzom cywilnym (Obwod Dnieprowskiego Basenu Wodnego)

Nie za bardzo wierze :-(
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Informacja Fajansa z rosyjskiego informatora z 1914 roku:
Obrazek
Gość

Post autor: Gość »

Arkuszewski podaje Numerey statkow Zamoyskiego:
(1) KSIAZE WARSZAWSKI 60KM
(2) WISLA 30KM
3 KOPERNIK 1849 60KM
4 KRAKOW 1850 32KM
5 PRAGA 1850 100KM
6 SANDOMIERZ 1851 32KM
(7) KAZIMIERZ 1851 25KM
8 PLOCK 1852 60KM
9 WLOCLAWEK 1853 60KM
10 PILICA 1854/1856 40KM
11 NAREW 1854/1856 40KM
12 NIEMEN 1856 (?) 40KM
13 GDANSK 1857 60KM
14 ANDRZEJ 1857 60KM
(?) WARSZAWA 1858-62 (?) 60KM

No10 i No 11 sa w spisie stoczni Cockerill , ktora zbudowala dla nich maszyyna jako NAREW I (No.43B 1856) i NAREW II (No.43C 1856) dla Zamoiski, Warszawa przeznaczone na linie Danzig-Warszawa.
75t bm120x11x2stopy 75nKM zelazny kadlub passazerski kolowy.
bm = tzw builder mesurment
Od No 13 statki byly wyposazone w silniki z Warszawy. Pozostale mialy maszyny od Gache , Nantes.

Nalezy jeszcze wspominec o parowcu DNIESTR z 1863r dla Galicyjskiego Towarzystwa Zeglugi Parowej na Dniestrze.

Arkuszewski podaje:
1)KAZIMIERZ juz w 1856 przebudowano na barke. Co zrobiono z maszyna parowa ?
2)Przed Powstaniem Styczniowym w 1862 juz nie bylo w spisie Kompanii Zamojskiego: KSIAZE WARSZAWSKI. Pytanie to samo-gdzie zamontowano maszyne parowa ?
3) Fajans zakupil ze stanu 3 parowce: WISLA, SANDOMIERZ i NAREW na podstawie Magnuskiego. Jesdt to podwazene przez samego Arkuszewskiego. Jak ww listy wynika Fajans mial w 1874 roku 4 statki , w tym dwa przebudowane w Gdansku u Dervient'a.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

To wyzej to tez moje :-)

Krotko parowiec KAZIMIERZ. Byl on sprzedany przed 1862r.
Rosyjski rejestr z 1874 roku podaje tylko jeden parowiec zudany w Koblencji:
GORODEC (1858) 25nKM zelazny
Wlasciciel : Izrael Brodskij, Kijow
Sluzba: Kijow- Jekaterinoslaw , Dniepr
1878: NADEZDA Z.Gorodeckij, Dniepr 25nKM 1 3/4 stopy zanurzenie
1880: NADEZDA Z.Gorodnsskij, Dniepr 25nKM 2-2 1/2 stopy zanurzenie
(PS:1858 moze byc data sprzedazy)

KRESZCZATIK jest tez w 1880 roku
zbud 1855 we Francji 60nKM
Wlasciciel: Parochodstvo po r. Dniepru (Sluzba: Dniepr)
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Uwaga nie podalem, ten z Kolblencji to jest
KAZIMIERZ (ii) (1856) 25nKM
Czy czasem nie mial maszyny z tego pierwszego ????

Gebr.Elsner / Koblenz
war eine der ersten Eisenschiffswerften am Mittelrhein. Neben mehreren Fahrgast-Raddampfern für die Rheinschiffahrt
wurden 1854/55 auch zwei Dampfer für den Verkehr im ostfriesischen Wattgebiet bzw. auf der Unterweser fertiggestellt.
Raddampfer Concordia 1854 16,3 m Carolinensiel-Wittmunder DG
Fahrgastdampfer Hunte 1855 27 m Hegeler & Hoyer, Oldenburg
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Ten KRESZCZATIK jest tez w rejestrze 1874 roku
ex IV.BELOUSOV zbud 1855 Francja 60nKM
Parochodnoje Obscestvo po Dniepru s potokami
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Jednym ze statkow zbud. W Belgii przez Coickerill jest chyba:
1856 PCHELKA Paddle iron tug
1874 Jachcenko, Semerenko tov. Dom (built 1856, rebuilt 1872)
(chartered to: Parochodnoje Obscestvo po Dniepru s potokami
1878 ???? (por wyzerj)
1880 Br.Jachcenko, M.Semerenko (built 1856)
AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Jeszcze jeden parowiec zu Bereznoja:

1914 lub 1916 SZARLOTTA
31,0x4,3x0,6m 80KM
3.19 mobilizowany
7.10.19 zwrocony wladzom cywilnym

Warszawa byla zdobyla przez Niemcow w Sierpniu 1915,
a wkrotce general Hans von Besler zdobyl twierdze modlinska.
Czyzby te parowce byly przezuconeprzez Niemcy nad Wisle,
w Warszawie zlozone i przeslane nad Pine/Dniepr w czasie I WS ?
Nazwy sia niemieckie - imiona kobiece :
- Charlotte
- Dorothea
- Melita

PRONJA moze byc zbud F.Schichau 1900 No.688
kolowy 1 maszyna compound 2 cylindry 1 kociol
27,00x4,20x1,95m 57BRT 70iKM
dla A. v. Muromazoff, Propeisk, Russia
Okret siostrzyny BIESEDJ No 687 dla tego samego wlasciciela
(gdzie to lezy ????)
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Ok!
W rejsestrze 1906 jest
PRONJA (1901) kolowy holowniczo-pasazerski
90x20'2''/14'x6'9'' 70iKM = 27,43x6,15/4,27x2,06
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Szkoda, ze nikt mi nie chce pomoc :-(

Otoz Gomm zwrocil mi uwage ze w duzym bereznoju wydanym w 300 rocznice floty rosyjskiej jest szereg parowcow zbudowanych w Kijowie na Warszawskoj sudowerfi. Np. TRACHTOMIROW (GROZJASZCZIJ) bul juz na tej stoczni zbudowany w 1912 roku.
Nie znalazlem jej w spisie zakladow przemyslowych Rosji , ale tez za dlugo nie slyszalem. Na str 250 jest ww Doroteja.
AvM
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Andrzej mam troche uwag ale mam mało czasu wkrótce coś napiszę.
W.DANIELEWICZ
ODPOWIEDZ