Angielskie statki na Wisle

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Angielskie statki na Wisle

Post autor: AvM »

Z moich notatek:

Obrazek

Wedlug listy stoczniowej (no.12)
Armator H.H.Mortimer & Co
49nrt/82brt 12dwt 131.20x14.0x5.90/4.0x1.10 1/2

Kto byl armatorem na Wisle ???

W latach 1862-69
IZABELLA(1862) 60KM holownik
kuipiec Tamatin na Dnieprze, Prypeci i rzece Soz.
Ostatnio zmieniony 2005-02-09, 22:18 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Ten sam wlasciciel mial w 1874:
VLADIMIR holowniczo passazerski 60 nKM
zbzud Thomson, Newcastle

1874 VLADIMIR 1862-3 Boris Tamatin, Czerkassy
1878 BEREZINA (exVALDIMIR) 1862 Paroch. po. Dnniepru
ale jest tez
1878 BOHDAN CHMELNICKIJ Paroch. po. Dniepru zbud 1859 Elbing 90KM
chyba
1880 BOHDAN CHMELNICKIJ Paroch. po. Dniepru zbud Newcastle
ale jest tez
1880 BEREZINA (exVALDIMIR) 1862 Paroch. po. Dniepru zbud Belgia

1892 BEREZINA A.A.Efanov (Dniestr) zbud 1863 Richardson, Newcastle 35nKM/110iKM (nowy kocial 1883 zaklad Malcewa)
1897 EKATERINA A.A.Efanov (Dniepr dolny) holownik (zbud 1857 F.Schichau 50nKM/135iKM)
ex BOPHDAN CHMELNICKI
1900 BEREZINA A.A.Efanov i A.V.Uszakow (Dniestr) zbud 1863 Richardson, Newcastle 35nKM/110iKM (nowy kocial 1883 zaklad Malcewa)
1900 EKATERINA A.A. Efanov (Dniepr) (zbud 1857 F.Schichau ,nowy kocial 1893 ROPiT) 141x28/17'11''
ex BOPHDAN CHMELNICKI

1906
TOVARISZCZ B.L.Yasskij, Rezina (Dniestr zbud 1857 F.Schichau ,nowy kocial 1893 ROPiT) 141x28/17'11''
ex EKATRINA ex BOPHDAN CHMELNICKI
BENDERY ex OLGA ex BEREZINA B.L.Yasskij, Rezina (Dniestr zbud 1862 Tomson, Newcastle, engine 1872 boiler 1903) 141'9''x29'/17'5''x7'6''

1) F.Schichau nie mogl tego statku zbudowac :-( Moze maszyne
2) nie znam stocztni Tomson ani Thomson w Newcastle :-(
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Isabella bya zarejestrtowana w Newcastle 9.6.1862
47.37brt 60nKM 131x14 stop zelazny szkuner kolowy 2 masztowy
Gość

Post autor: Gość »

Dalej:
1897 OLGA I.A.Efanov, (holownik dolny Dniepr, zbud Tomson, Newcastle)
1900 OLGA A.A.Efanov (jw) 133x14/24 stop
ex BERAZINA

Nastepny jest ciekawy ze wzgledu na maszyne
1897 MACHITIST zbud 1889 Anglia ale maszyna z 1863, nowy
kocial 1888 z Turcji 40nKM/120iKM , holownik) A.A.Efanow
1900 jw.
chyba na pewno :-)
1906 TANJA N.I.Spozito, Cherson (holownik, zbud 1862 Anglia, 1889 przebudowany w Fenderich, Odessa, tam nowy kociol z 1888 od Wosklego, Turcja) 94'4''x 17'1'' (baz tambureynow)

Ten Tomson z Newcastle zbudowal tez
1869 holownik 90nKM/400iKM 119x33'3''/17'6''

1892 LJUBA D.RI.atner, Odesssa (bud Tomson & Bohd.Newcastle ?)
1900 jw
1906 LJUBA D.Ratiner, Odesssa (bud jw)
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Ten LJUBA moze jest kluczem do reszty.
1874 zarejestrowany w Odessie No.386
wg rejestru statkow morskich za 1891 rok
wl. David Ratner
poprzednia nazwa ELENA 185brt/81nrt 116,80x20,10x10,90 90KM

I powoli dochodze.
Byl w Newcastle budowniczy maszyn
Thompson, Boyd & Co.
ELENA zbud 1871 przez J.Readhead & J.Softley (No.71) dla ROPiTu.
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Tez jako Thompson, Boyd & Co.
"Симбирск" Об-во "Польза" 60 н.c.
z Wolgi.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Nastepne ciekawe statki to zbud przez John Laird, Birkenhead.
kolowe
No.29 132x18x7'6'' 205bm tons 40nKM
No.30 102x18x6'6'' 153bm tons 24nKM
Oba wyslamne w grudniu 1840 roku.
W listach Lairda podawane jako "for Poland"
ale jest jeden ze spisow podajacych
"Paddle Gun Boat for Polish Goverment"

AvM
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Ciekawe, kto je zamawiał?
Chyba nie Emigracja ...
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Jeden z tych obu parowcow (najprawdapodobniej ?)
zelazny 25nKM zbud 1839 Liverpool zan 3 1/2 stopy
LEV ex WISLA (1839) przebudowany w 1850r holownik 24KM
sluzba na Dnieprze 1852-9,1861-9 kupierc Lewin
1874 LEV kupiec Meer Levin, Pinsk (hol-pasazerski)
1878 LEV M.Levicz (pasazerski 24nKM 5 stop zanurzenie)
1880 LEV M.Levicz (pasazerski 24nKM 3 3/4 stop zanurzenie)

Czyli mamy ten pierwszy parowiec na Prypeci WILSLA :-)
Ostatnio zmieniony 2005-02-09, 22:21 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

There were two steamers bought in that time by the Polish owners
Piotr Steinkeller & Konstanty Wolicki which grounded 1825 a company.
The Danzig merchant house Behrend bought 2 vessels in England in 1827 for them.

VICTORY built in London 60nhp
September 1828 sent to Warszawa (Warsaw)
engine removed ca 1832-1837

XSIAZE XAVERY (KSIAZE KSAVERY) built in Yarmouth 40nhp
1830 sent to Warszawa (Warsaw)
sold 1836 to Frischen Haf /Zalew Wislany (?)

I have:
ALBION 1822 built Mottershead & Hayes, Liverpool
sold to Polish owners some time after March 1827
Register closed January 1829
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

No dobra, ale kto mógł zamówić te "gunboats"?
Nemo 1

Post autor: Nemo 1 »

Ja nic nie wiem o ewentualnych kanonierkach. Były to raczej jakieś statki służbowe dla administracji tzw. Królestwa Polskiego (ziemie Centralnej Polski pod zaborem rosyjskim w XIX wieku), który to twór nawet po upadku Powstania Listopadowego posiadał jakąś odrębną od reszty Rosji administrację, urzędy, część norm prawnych skarb, bank itp. Królestwo to prowadziło różnego rodzaju działalność inwestycyjną - na przykład budowa, również po 1831 r.,
Kanału Augustowskiego, czy ogromnego spichrza nad Wisłą koło Modlina, ruiny którego pozostały do dzisiaj. Odrębności tego jakby marionetkowego tworu ulegały na przestrzeni lat stopniowej likwidacji, kres jego istnieniu położyło Powstanie Styczniowe. Dla takiego państewka parowce rzeczne mogły być użyteczne, chociaż żadne siły własne zbrojne już nie istniały.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

AvM pisze:ale jest jeden ze spisow podajacych
"Paddle Gun Boat for Polish Goverment"
AvM
Otake kanonierki mnie chodziło.
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

AvM wrote:
Frischen Haf /Zalew Wislany (?)

Tak, to Zalew Wiśłany - wg Meyers Grosser Hausatlas z ok. 1940
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Zaopytanic dotyczy, czy wlasnie tam byl sprzedany.
W prasie codzioennej püowinno cos byc, chociazby
ogloszenia o zegludze. Ponadto dodatki handlowo-
przemyslowe w gazetach. W Sieci sie tegn nie znajdzie.

Dla Nemo1 - to sa Twoje spekulacje. Potrzebne sa fakty.
Moze w Liverpool Albion (do 1840 az tak duzo Laird nie zbudowal)
lub moze The Artizan (przejzalem tylko 1849-1872)

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Od przyjaciela:

ALBION
103tons 103'6" x 18'1" x 8'4"
built 1822 at Liverpool
1826 London, Yarmouth & Norwich Steam Packet Co, London
1829 sold to Poland

best wishes

David Asprey
ODPOWIEDZ