Terminal kontenerowy w Świnoujściu

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Terminal kontenerowy w Świnoujściu

Post autor: Piotr S. »

Rocznie miałby przeładowywać 1,5 mln kontenerów. Wpływałyby do niego największe kontenerowce mogące wpłynąć na Bałtyk.
Jednak gotowa koncepcja już jest. Miałby znaleźć się po prawej stronie falochronu wschodniego gazoportu LNG.
http://www.swinoujskie.info/2016/04/20/ ... tpliwosci/
Prace nad budowa terminala trwają od 1,5 roku. Według założeń, budowa terminala miałaby rozpocząć się za dwa lata.
Marek Gróbarczyk we wtorkowej audycji Radia Szczecin po raz kolejny zapewniał, że argumenty dotyczące budowy nowego terminalu wkrótce się pojawią, bo projekt za prawie 2 miliardy złotych to polska racja stanu.
- Mamy ambicje wybudować największy port kontenerowy na Morzu Bałtyckim. Pojawiają się ogromne możliwości finansowe, zarówno jeśli chodzi o inwestorów, wykonawców czy operatorów. Proszę zwrócić uwagę, że w tym temacie nie ma większego problemu, to jest raczej taka mała wojenka w Świnoujściu, niepotrzebny rumor - podkreślał Gróbarczyk.
http://radioszczecin.pl/1,345650,marek- ... l-terminal
Mnie zastanawia jedno dlaczego wcześniej nikt na serio nie brał pod uwagę, gdy budowano gazoport możliwości zaistnienia powiększenia portu w taki sposób aby wcześniej wybudować dużo większy falochron gdzie można by było umieścić gazoport i inne nabrzeża potrzebne dla rozwoju portu .Teraz to trochę dziwnie wygląda będzie nowy port przyklejony do nie dawno zbudowanego nowego gazoportu.
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1169
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Re: Terminal kontenerowy w Świnoujściu

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

Już ma być przekop Mierzei Wiślanej aby obsługiwać gigantyczny przemysł skupiony wokół portu w Elblągu. Teraz terminal na 1,5 mln kontenerów 3 godziny drogi od Hamburga. Obecny terminal kontenerowy w Szczecinie nie wyrabia się z robotą. (dla laików - to jest szyderstwo). Co jeszcze można głupiego wymyślić ? Ano pewnie sporo.....
Adam
Posty: 1737
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Terminal kontenerowy w Świnoujściu

Post autor: Adam »

Fajnie, że ktoś chce budować duży terminal kontenerowy, pod wielkie, oceaniczne kontenerowce (takie po 400 m długości i 15-20 tys TEU) w Polsce, tylko czemu w Świnoujściu? Moim zdaniem to miejsce nie nadaje się na tak wielki terminal, głównie ze względu na położenie. Z jednej strony rozległa, płytka zatoka wymagająca utrzymywania i regularnego pogłębiania wielokilometrowych torów wodnych (dla tak wielkich kontenerowców trzeba zwiększyć głębokość, a to wymaga przedłużenia odcinków pogłębianych i wszystko wskazuje na to, że trzeba będzie także pogłębiać na wodach niemieckich, ze wszystkimi tego konsekwencjami). Z drugiej strony tragiczne połączenie z zapleczem: jedna, jedyna droga krajowa, na dużej części o statusie drogi ekspresowej, ale na wielu kluczowych odcinkach to "zwykła", jednopasmowa "krajówka", z mglistymi perspektywami na modernizację do poziomu drogi ekspresowej (a i tak będzie to ciągle jedna i jedyna droga) i także jedna, jedyna linia kolejowa. Jest jeszcze Odra, ale tam miną lata zanim przywróci się jej żeglowność, poza tym na rzekach tej wielkości przewóz kontenerów ma małe znaczenie (to ma sens tylko przy dużych rzekach, jak Ren, Dunaj i dużych, rzecznych kontenerowcach, na Odrze nie ma na to szans). Porównywalny, gdański DCT ma o niebo lepsze połączenie z zapleczem, a i tak jest permanentnie "zatkany", coś takiego w warunkach ograniczonego połączenia Świnoujścia z resztą kraju oznacza totalny paraliż komunikacyjny. I to w warunkach uwzględniania proporcji wynikającej z zasadniczego celu, któremu służy budowa oceanicznych terminali na Bałtyku, czyli transhipmentu na mniejsze kontenerowce i przewozu kontenerów do Rosji. Gdyby świnoujski terminal powstał wyłącznie z myślą o rynku rosyjskim to OK, ale niestety sporo kontenerów będzie on generował w kierunku Polski, a być może i Czech, Słowacji czy nawet Niemiec, dokąd nie ma ich jak przewieźć.
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: Terminal kontenerowy w Świnoujściu

Post autor: Colonel »

Taki terminal jest i pracuje z sukcesem
Ale za wszelka cenę trzeba udowodnić, e z winy Tuska to jest szajs. No i "ukarać Gdańsk".
Trzeba chyba pomyśleć o korekcie kodeksu karnego bo obecnie dopuszczalne wyroki są dla"nich" za niskie. A superprezes niech zastanowi sie nad losem Caucescu.
Awatar użytkownika
Edward Teach
Posty: 799
Rejestracja: 2006-09-22, 23:13
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Terminal kontenerowy w Świnoujściu

Post autor: Edward Teach »

Porty kontenerowe dzieli się na dwa rodzaje. Huby gdzie rozładowuje się statki oceaniczne i porty lokalne gdzie kontenery dowozi się z hubów statkami dowozowymi (feederami). Do niedawna Hubem na Polskę był Hamburg dokąd przypływały statki oceaniczne i kąd kontenery skąd kontenery były dowożone do takich terminali jak Gdynia BCT, Gdynia GCT, Gdańsk GTK i terminal w Szczecinie.
http://www.bct.gdynia.pl/
http://www.gct.pl/
http://www.gtk-sa.pl/
https://portszczecin.deutschebahn.com/d ... ntenerowy/

Wszystko zmieniło się gdy zbudowany został głębokowodny terminal Gdańsk DCT
http://dctgdansk.pl/pl/

Podaję przykładowe koszty transportu kontenerów do tych portów.
Chiny – Hamburg
20dv – 700 $ , 40 dv – 1300 $, 40 hc 1300 $

Chiny Gdańsk DCT
20dv – 725 $, 40 dv 1350 $, 40 hc 1400 $

Dla porównia jeżeli wieziemy kontener do Gdyni BCT po odprawie celnej w Hamburg (czasem tak się robi ze względu na odroczoną płatność VAT i szybsze odprawy celne) koszt są następujące.

Chiny – Gdynia BCT
20 dv 825 $, 40 dv 1500 $, 40 hc 1550 $

Z powyższych powodów terminale BCT, GCT i GTK obecnie cienko przędą i tracą główną masę ładunkową na rzecz DCT.
Teraz wracając do tematu gdyby rządzący polską mieli odrobinę oleju w głowie to już dawno temu powinni za państwowe pieniądze zbudować głębokowodny terminal kontenerowy w Gdańsku a nie czekać aż przyjdzie tu obcy kapitał i wykończy polskie państwowe porty. Teraz angażowanie państwowych pieniędzy w nową infrastrukturę taką jak kanał przez Mierzeję Wiślaną lub nowy Hub Świnoujściu wydaje mi się bardzo ryzykowne.
Edward Teach www.pdf-model.pl
Awatar użytkownika
Marmik
Posty: 4949
Rejestracja: 2006-04-30, 23:49
Lokalizacja: Puck

Re: Terminal kontenerowy w Świnoujściu

Post autor: Marmik »

Edward Teach pisze:... wieziemy kontener do Gdyni BCT po odprawie celnej w Hamburg (czasem tak się robi ze względu na odroczoną płatność VAT i szybsze odprawy celne) ...
Tak dokładnie robił mój znajomy gdy jeszcze prowadził firmę. Prawdopodobieństwo zamrożenia kapitału ze względu na przecinek w papierach lub po prostu ból głowy po przejściu frontu atmosferycznego było na tyle zniechęcające, że podziękował za współpracę.
To co dla innych jest brzegiem morza, dla marynarza jest brzegiem lądu.
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1169
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Re: Terminal kontenerowy w Świnoujściu

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

Chiny Gdańsk DCT
20dv – 725 $, 40 dv 1350 $, 40 hc 1400 $

Dla porównia jeżeli wieziemy kontener do Gdyni BCT po odprawie celnej w Hamburg (czasem tak się robi ze względu na odroczoną płatność VAT i szybsze odprawy celne) koszt są następujące.

Chiny – Gdynia BCT
20 dv 825 $, 40 dv 1500 $, 40 hc 1550 $

Z powyższych powodów terminale BCT, GCT i GTK obecnie cienko przędą i tracą główną masę ładunkową na rzecz DCT.
Edwardzie,

Stawki z Chin na BCT/GCT są takie same jak na DCT ale nie u tych armatorów, którzy mają bezpośredni serwis oceaniczny na DCT. Oni w naturalny sposób faworyzują DCT, gdzie odpada im koszt przeładunku w Hamburgu i feedera, często komercyjnego. Prawdziwą przyczyną "boomu" na DCT jest oferowanie bezpośredniego serwisu z Chin bez przesiadki w Hamburgu co, przynajmniej w teorii (praktyka jest nieco inna) daje zbliżony czas dostawy jak do portu niemieckiego. Ten "boom" jest także zawyżony faktem, że Maersk używa DCT jako swojego bałtyckiego "hubu" czyli rozwozi stąd kontenery do innych portów na Bałtyku. Tak więc duża część tego, co jest wyładowywana w Gdański nie jest de facto towarem przeznaczonym do Polski.
Tak dokładnie robił mój znajomy gdy jeszcze prowadził firmę. Prawdopodobieństwo zamrożenia kapitału ze względu na przecinek w papierach lub po prostu ból głowy po przejściu frontu atmosferycznego było na tyle zniechęcające, że podziękował za współpracę.
Nie życz sobie Marmiku wpadnięcia w ręce celników niemieckich. To nie jest miłe i wielkiego pola do dyskusji nie ma. Uwierz mi na słowo.

Od czasu wejścia Polski do UE i poddania się wspólnotowemu Kodeksowi Celnemu oraz po wdrożeniu unijnych systemów typu CELINA itp. sytuacja z biurokracją i "sobiepaństwem" celników w portach uległa bardzo daleko idącej poprawie. Po prostu większość procedur poszła do internetu i pole manewru służb celnych jest ściśle określone. Jeżeli odprawa dokonuje się "online" to nie ma przekładania SAD-ów na górę lub wierzch kupki, nie ma pieczątek i żadnego swobodnego uznania. To co nazywaliśmy "lepszym traktowaniem" klienta w portach niemieckich było po części pewną pragmatyką tamtejszych władz celnych, które nie są aż tak do końca były zainteresowane tym, co dociera do Polski, czy jest zgodne z polskimi normami i czy jest odpowiednio oznakowane (np. symbole CE). Do Polski tą drogą wjeżdżało także sporo "szajsu".... Co nie zaprzecza faktom, że istotnie ładnych parę lat temu jakość obsługi w Hamburgu czy Bremerhaven była o niebo lepsza od tej w Gdyni. Ale dzisiaj aż tak wielkich różnic nie ma.
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Terminal kontenerowy w Świnoujściu

Post autor: Piotr S. »

My tu gawędzimy o nowym terminalu kontenerowym w Świnoujściu a tym czasem podpisano umowę na rozbudowę portu w Ustce
nawet niezły się szykuje porcik :brawo: Kołobrzeg i Darłowo mogą zazdrościć :o
Sugerowane parametry techniczne portu po planowanej przebudowie:
1. Nasada zachodniego falochronu odsunięta w kierunku zachodnim o max. 250 m w stosunku do istniejącego falochronu, z maksymalnym wykorzystaniem przestrzeni obszaru wskazanego w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego poprzez odsunięcie lokalizacji falochronu zachodniego na krawędź zachodnią przedmiotowego obszaru.
2. Maksymalne zanurzenie jednostki 7 m.
3. Obrotnica zlokalizowana w awanporcie posiadająca średnicę max. 200 m.
4. Maksymalna długość nabrzeży przeładunkowych zlokalizowanych na falochronie zachodnim to 250 m, rzędna korony ok 2,00 m n.p.m.
5. Minimalna nośność nabrzeży, obciążenie użytkowe - 40kN/m2.
6. Minimalny udźwig pachołów cumowniczych - 50 t.
7. Nabrzeża powinny być uzbrojone w instalacje sanitarne, punkty poboru wody, sieć energetyczną i kanalizację teletechniczną. Nabrzeże zlokalizowane na falochronie portowym zachodnim powinno posiadać możliwość wyładunku towarów bezpośrednio na elementy taboru kolejowego.
8. Przewidywana wielkość statków to statki o ładowności do 15 000 DWT.
9. W ramach wykonania koncepcji przewiduje się ustalenie kosztów inwestycji.
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... ortu-ustka
Statki do 15 tyś DWT i możliwość załadunku bezpośrednio na wagony :brawo: .W sumie niezłe się szykują inwestycje tylko ciekaw jestem gdzie Gdynia zaplanuje rozbudowę portu bo teraz tylko ona odstaje od reszty towarzystwa.
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: Terminal kontenerowy w Świnoujściu

Post autor: Colonel »

Delikatnie mówiąc: mam wątpliwości:

Terminal w Świnoujściu - żaby konkurować z kim? Z Gdańskiem i Gdynią, na złość znienawidzonym miastom? Bo przecież nie z Hamburgiem...

Port w Ustce - czemu tak bez rozmachu, nie można od razu 150 000 DWT?


Mam wrażenie, że to satyryczny wątek.
Tylko czemu robi się to na koszt mój i moich przyszłych wnuków?
ODPOWIEDZ