Jednostki pomocnicze i specjalne

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Gość

Post autor: Gość »

Jeszcze jedna informacja z Dz. Bałtyckiego z 16.09.1947
Na Stoczni Nr 13 w Gdyni remont holownika Anni dla Wydziału Administracji Wybrzeża GUM. Ten sam wydział posiadał holownik "Leopard" o którym nic nie wiadomo(mnie)
1." LEOPARD "

2.Rok budowy:nieznany.
3.Stocznia:nieznany.
4.Material budowy kadluba:stal.
5.Pojemnosc:brutto RT;netto RT.
6.Wymiary:nieznane.
7.Silniki glowne:1 mp.;IIr.;2 cyl.;prod.:nieznany;moc:nieznana.
8.Kotly parowe:1 kp.
9.1 sruba;predkosc: ? w.;zaloga: ? osob.
10.Rys historyczny.
brak informacji o losach statku do 1946r.
1946: LEOPARD - Glowny Urzad Morski,Gdansk.[PL]
Pozostawal początkowo w Wydziale Administracji Wybrzeża potem w dyspozycji Sluzby Nawigacyjnej.
dalszy los nieznany.
Mam pewne przypuszczenia ale trochę zawcześnie
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Nie zalogowałem się
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

„TYTAN”

TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1936; Danziger Werft, Danzig.
STOCZNIOWY NUMER BUDOWY: S 74
POJEMNOŚĆ: brutto 280 RT; netto 82 RT.
WYMIARY:
długość – 33,80 m, szerokość - 8,20 m, zanurzenie - 4,10 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa potrójnego rozprężania 3 cylindrowa; prod.: Danziger Werft, Danzig 1936r.; moc: 800 KM
PRĘDKOŚĆ: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 10 w.; ZAŁOGA: 8 ludzi.
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY: SPAP

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1936: TYTAN - Żegluga Polska S.A., Gdynia.[PL]
1939: TYTAN - Marynarka Wojenna. [PL]
29 sierpnia przydzielony w ramach mobilizacji Marynarce Wojennej. 5 września przydzielony ekipie minerskiej gdzie zatrudniony był przy holowaniu i topieniu statków celem zablokowania wejść do portu. W nocy z 12/13 września zatopiony w porcie gdyńskim w Basenie Nr 1 Marynarki Wojennej przez własną załogę, po zajęciu Gdyni wydobyty przez Niemców i odbudowany w stoczni Danziger Werft.
1940: ZOPPOT - Marineausrüstungstelle, Gotenhafen.[D]
wszedł w skład jednostek pomocniczych mających wziąść udział w operacji „Seelöwe” jak nazwano operację inwazji na Wlk. Brytanię, stacjonował w francuskim porcie Bolougne.
1941: ZOPPOT - Marinearsenal, Gotenhafen. [D]
służył jako jednostka transportowa bazy okrętów podwodnych oraz poligonu torpedowego.
1944: - 18 grudnia zatopiony podczas nalotu samolotów alianckich na Gdynię, podniesiony i przeholowany na teren byłych Warsztatów Portowych Marynarki Wojennej.
1945: - holownik po wejściu oddziałów polskich stał na wodzie w przechyle około 10º na lewą burtę i miał powyginany pokład i burty. Przydzielony Rosjanom został prawdopodobnie celowo zatopiony w porcie aby uniemożliwić jego zabranie sowietom. Ostatecznie wymieniony za statek „Fortuna”, który władze polskie przekazały ZSRR.
1946: - wydobyty i odbudowany w Stoczni Nr 13 w Gdyni.
1948: TYTAN - Wydział Holowniczo-Ratowniczy Żeglugi Polskiej, Gdynia. [PL]
1950: TYTAN - Zarząd Portu Gdańsk - Gdynia. Port Gdynia. [PL]
1954: TYTAN - Zarząd Portu, Gdynia.[PL]
1978: - wycofany.
1980:
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Czy posiada ktokolwiek rysunki - rzuty boczne, górne jednostek taboru pogłebiarskiego lub "węglowo-paliwowego" ? Przyznam się, że w przeszłości tym tematem się nie interesowałem specjalnie i wykaz z tego topicu jest moim pierwszym "handlowym" :oops: Stąd i braki "rysunkowe".
Fax et tuba
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Wyjaśniła się sprawa holownika LEOPARD do ex Wilhelm Lorck.
W.DANIELEWICZ
MartinSweden
Posty: 4
Rejestracja: 2014-10-03, 22:55

Re: Jednostki pomocnicze i specjalne

Post autor: MartinSweden »

Hello,

I'm trying to find more information on the tug VEGA built in my hometown of Gothenburg, Sweden.
Previous in this thread it says:
HOLOWNIKI BUNKROWE

VEGA (1901 Eriksberg, Goteborg, Szw; 1928)
26 BRT, 6 NRT; 16,3x3,9x m; 95 KM
Polskarob; wyc. 1934;
What happened in 1934? Can anybody tell me what happened later with this ship?

Bardzo dzienkuje!

Martin
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Jednostki pomocnicze i specjalne

Post autor: Chemik »

MartinSweden pisze:
HOLOWNIKI BUNKROWE

VEGA (1901 Eriksberg, Goteborg, Szw; 1928)
26 BRT, 6 NRT; 16,3x3,9x m; 95 KM
Polskarob; wyc. 1934;
What happened in 1934?
Hi Martin
in 1934, the tug was decommissioned
regards
Darek
MartinSweden
Posty: 4
Rejestracja: 2014-10-03, 22:55

Re: Jednostki pomocnicze i specjalne

Post autor: MartinSweden »

Hi Darek!

Thank you for your quick reply!
in 1934, the tug was decommissioned
Does that mean that it was sold or scrapped? If sold, to whom was it sold?

Thanks again!

/Martin
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Jednostki pomocnicze i specjalne

Post autor: Chemik »

Hi Martin...
Book "Księga Statków Polskich 1918-1945" tom 4 , published 2002
Bohdan-Huras-Marek-Twardowski-Ksiega-Statkow-Polskich-1918-1945-tom-4.jpg
Bohdan-Huras-Marek-Twardowski-Ksiega-Statkow-Polskich-1918-1945-tom-4.jpg (17.55 KiB) Przejrzano 10022 razy
provides the information that was sold in the mid 30's. Without any details.

I hope that in the near future will provide more details of this publication:
Waldemar-Danielewicz-Polskie-holowniki-1920-2014.jpg
Waldemar-Danielewicz-Polskie-holowniki-1920-2014.jpg (39.14 KiB) Przejrzano 10022 razy
http://www.powr.pl/index.php?p=4,4,0
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Jednostki pomocnicze i specjalne

Post autor: AvM »

MartinSweden pisze:Hello,

I'm trying to find more information on the tug VEGA built in my hometown of Gothenburg, Sweden.
Previous in this thread it says:
HOLOWNIKI BUNKROWE

VEGA (1901 Eriksberg, Goteborg, Szw; 1928)
26 BRT, 6 NRT; 16,3x3,9x m; 95 KM
Polskarob; wyc. 1934;
What happened in 1934? Can anybody tell me what happened later with this ship?

Bardzo dzienkuje!

Martin
Martin!

The first question is : What was her original name?

The main question is: What happened with the ship , unfortunately I habve at the moment no answer, very probably sized by Germans in 1939.
MartinSweden
Posty: 4
Rejestracja: 2014-10-03, 22:55

Re: Jednostki pomocnicze i specjalne

Post autor: MartinSweden »

Hello,

Thanks for all answers!
The first question is : What was her original name?
Her original name was BALDER, built in 1901 at the Eriksberg Mekaniska Verkstad shipyard in Gothenburg (hull no.122) for the owner Norrköpings Träförädlings AB, Norrköping. In 1904 she was sold to unknown owners and renamed WEGA. In august 1928 sold to Polskarob (one source specifies this owner as: Polsko-Scandinavian Tow Transport?) and renamed VEGA.

Thats all I know...

Best regards,

/Martin
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Jednostki pomocnicze i specjalne

Post autor: AvM »

Russsian register of 1914
-has only VEGA (1904) built by Drammen

German register of 1914 "Handbuch ..." (seagoing)
- WEGA (1892) built Danzig

Prussian Register 1914 - harbour & riverive
- WEGA (1894) 19t reg Russ/Memel

Finnish Register 1921
- no any such ships

Riga register 1915
- no any such ships

Perhaps 1904 received another name :(
Ostatnio zmieniony 2014-10-05, 16:20 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Jednostki pomocnicze i specjalne

Post autor: Chemik »

MartinSweden pisze:... sold to Polskarob (one source specifies this owner as: Polsko-Scandinavian Tow Transport?)....
Polsko-Skandynawskie Towarzystwo Transportowe "Polskarob" S.A. w Gdyni
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Jednostki pomocnicze i specjalne

Post autor: Chemik »

AvM pisze:Russsian register of 1914
-has only VEGA (1904) built by Drammen

German register of 1914 "Handbuch ..." (seagoing)
- WEGA (1892) built Danzig

Prussian Register 1914 - harbour & riverive
- WEGA (1894) 19t reg Russ/Memel

Finnish Register 1921
- no any such ships

Riga register 1915
- no any such ships

Perhaps 1904 received another name :(
Maybe some scandinavian register?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Jednostki pomocnicze i specjalne

Post autor: AvM »

MartinSweden pisze: Her original name was BALDER, built in 1901 at the Eriksberg Mekaniska Verkstad shipyard in Gothenburg (hull no.122) for the owner Norrköpings Träförädlings AB, Norrköping. In 1904 she was sold to unknown owners and renamed WEGA.
Martin,

Do you have any confirmation that after sale in 1904 that ship was renamed WEGA or VEGA?
MartinSweden
Posty: 4
Rejestracja: 2014-10-03, 22:55

Re: Jednostki pomocnicze i specjalne

Post autor: MartinSweden »

Maybe some scandinavian register?
I cannot find neither BALDER nor VEGA/WEGA built 1901 in the Swedish register from 1913.
Do you have any confirmation that after sale in 1904 that ship was renamed WEGA or VEGA?
Not really. My information is from this page: http://www.tugboatlars.se/Wega.htm
Maybe the tug stayed unregistred in Sweden until it was sold to Polskarob.
ODPOWIEDZ