Jednostki pomocnicze i specjalne
Jeszcze jedna informacja z Dz. Bałtyckiego z 16.09.1947
Na Stoczni Nr 13 w Gdyni remont holownika Anni dla Wydziału Administracji Wybrzeża GUM. Ten sam wydział posiadał holownik "Leopard" o którym nic nie wiadomo(mnie)
1." LEOPARD "
2.Rok budowy:nieznany.
3.Stocznia:nieznany.
4.Material budowy kadluba:stal.
5.Pojemnosc:brutto RT;netto RT.
6.Wymiary:nieznane.
7.Silniki glowne:1 mp.;IIr.;2 cyl.;prod.:nieznany;moc:nieznana.
8.Kotly parowe:1 kp.
9.1 sruba;predkosc: ? w.;zaloga: ? osob.
10.Rys historyczny.
brak informacji o losach statku do 1946r.
1946: LEOPARD - Glowny Urzad Morski,Gdansk.[PL]
Pozostawal początkowo w Wydziale Administracji Wybrzeża potem w dyspozycji Sluzby Nawigacyjnej.
dalszy los nieznany.
Mam pewne przypuszczenia ale trochę zawcześnie
Na Stoczni Nr 13 w Gdyni remont holownika Anni dla Wydziału Administracji Wybrzeża GUM. Ten sam wydział posiadał holownik "Leopard" o którym nic nie wiadomo(mnie)
1." LEOPARD "
2.Rok budowy:nieznany.
3.Stocznia:nieznany.
4.Material budowy kadluba:stal.
5.Pojemnosc:brutto RT;netto RT.
6.Wymiary:nieznane.
7.Silniki glowne:1 mp.;IIr.;2 cyl.;prod.:nieznany;moc:nieznana.
8.Kotly parowe:1 kp.
9.1 sruba;predkosc: ? w.;zaloga: ? osob.
10.Rys historyczny.
brak informacji o losach statku do 1946r.
1946: LEOPARD - Glowny Urzad Morski,Gdansk.[PL]
Pozostawal początkowo w Wydziale Administracji Wybrzeża potem w dyspozycji Sluzby Nawigacyjnej.
dalszy los nieznany.
Mam pewne przypuszczenia ale trochę zawcześnie
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
„TYTAN”
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1936; Danziger Werft, Danzig.
STOCZNIOWY NUMER BUDOWY: S 74
POJEMNOŚĆ: brutto 280 RT; netto 82 RT.
WYMIARY:
długość – 33,80 m, szerokość - 8,20 m, zanurzenie - 4,10 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa potrójnego rozprężania 3 cylindrowa; prod.: Danziger Werft, Danzig 1936r.; moc: 800 KM
PRĘDKOŚĆ: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 10 w.; ZAŁOGA: 8 ludzi.
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY: SPAP
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1936: TYTAN - Żegluga Polska S.A., Gdynia.[PL]
1939: TYTAN - Marynarka Wojenna. [PL]
29 sierpnia przydzielony w ramach mobilizacji Marynarce Wojennej. 5 września przydzielony ekipie minerskiej gdzie zatrudniony był przy holowaniu i topieniu statków celem zablokowania wejść do portu. W nocy z 12/13 września zatopiony w porcie gdyńskim w Basenie Nr 1 Marynarki Wojennej przez własną załogę, po zajęciu Gdyni wydobyty przez Niemców i odbudowany w stoczni Danziger Werft.
1940: ZOPPOT - Marineausrüstungstelle, Gotenhafen.[D]
wszedł w skład jednostek pomocniczych mających wziąść udział w operacji „Seelöwe” jak nazwano operację inwazji na Wlk. Brytanię, stacjonował w francuskim porcie Bolougne.
1941: ZOPPOT - Marinearsenal, Gotenhafen. [D]
służył jako jednostka transportowa bazy okrętów podwodnych oraz poligonu torpedowego.
1944: - 18 grudnia zatopiony podczas nalotu samolotów alianckich na Gdynię, podniesiony i przeholowany na teren byłych Warsztatów Portowych Marynarki Wojennej.
1945: - holownik po wejściu oddziałów polskich stał na wodzie w przechyle około 10º na lewą burtę i miał powyginany pokład i burty. Przydzielony Rosjanom został prawdopodobnie celowo zatopiony w porcie aby uniemożliwić jego zabranie sowietom. Ostatecznie wymieniony za statek „Fortuna”, który władze polskie przekazały ZSRR.
1946: - wydobyty i odbudowany w Stoczni Nr 13 w Gdyni.
1948: TYTAN - Wydział Holowniczo-Ratowniczy Żeglugi Polskiej, Gdynia. [PL]
1950: TYTAN - Zarząd Portu Gdańsk - Gdynia. Port Gdynia. [PL]
1954: TYTAN - Zarząd Portu, Gdynia.[PL]
1978: - wycofany.
1980:
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1936; Danziger Werft, Danzig.
STOCZNIOWY NUMER BUDOWY: S 74
POJEMNOŚĆ: brutto 280 RT; netto 82 RT.
WYMIARY:
długość – 33,80 m, szerokość - 8,20 m, zanurzenie - 4,10 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa potrójnego rozprężania 3 cylindrowa; prod.: Danziger Werft, Danzig 1936r.; moc: 800 KM
PRĘDKOŚĆ: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 10 w.; ZAŁOGA: 8 ludzi.
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY: SPAP
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1936: TYTAN - Żegluga Polska S.A., Gdynia.[PL]
1939: TYTAN - Marynarka Wojenna. [PL]
29 sierpnia przydzielony w ramach mobilizacji Marynarce Wojennej. 5 września przydzielony ekipie minerskiej gdzie zatrudniony był przy holowaniu i topieniu statków celem zablokowania wejść do portu. W nocy z 12/13 września zatopiony w porcie gdyńskim w Basenie Nr 1 Marynarki Wojennej przez własną załogę, po zajęciu Gdyni wydobyty przez Niemców i odbudowany w stoczni Danziger Werft.
1940: ZOPPOT - Marineausrüstungstelle, Gotenhafen.[D]
wszedł w skład jednostek pomocniczych mających wziąść udział w operacji „Seelöwe” jak nazwano operację inwazji na Wlk. Brytanię, stacjonował w francuskim porcie Bolougne.
1941: ZOPPOT - Marinearsenal, Gotenhafen. [D]
służył jako jednostka transportowa bazy okrętów podwodnych oraz poligonu torpedowego.
1944: - 18 grudnia zatopiony podczas nalotu samolotów alianckich na Gdynię, podniesiony i przeholowany na teren byłych Warsztatów Portowych Marynarki Wojennej.
1945: - holownik po wejściu oddziałów polskich stał na wodzie w przechyle około 10º na lewą burtę i miał powyginany pokład i burty. Przydzielony Rosjanom został prawdopodobnie celowo zatopiony w porcie aby uniemożliwić jego zabranie sowietom. Ostatecznie wymieniony za statek „Fortuna”, który władze polskie przekazały ZSRR.
1946: - wydobyty i odbudowany w Stoczni Nr 13 w Gdyni.
1948: TYTAN - Wydział Holowniczo-Ratowniczy Żeglugi Polskiej, Gdynia. [PL]
1950: TYTAN - Zarząd Portu Gdańsk - Gdynia. Port Gdynia. [PL]
1954: TYTAN - Zarząd Portu, Gdynia.[PL]
1978: - wycofany.
1980:
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 2014-10-03, 22:55
Re: Jednostki pomocnicze i specjalne
Hello,
I'm trying to find more information on the tug VEGA built in my hometown of Gothenburg, Sweden.
Previous in this thread it says:
Bardzo dzienkuje!
Martin
I'm trying to find more information on the tug VEGA built in my hometown of Gothenburg, Sweden.
Previous in this thread it says:
What happened in 1934? Can anybody tell me what happened later with this ship?HOLOWNIKI BUNKROWE
VEGA (1901 Eriksberg, Goteborg, Szw; 1928)
26 BRT, 6 NRT; 16,3x3,9x m; 95 KM
Polskarob; wyc. 1934;
Bardzo dzienkuje!
Martin
Re: Jednostki pomocnicze i specjalne
Hi MartinMartinSweden pisze:What happened in 1934?HOLOWNIKI BUNKROWE
VEGA (1901 Eriksberg, Goteborg, Szw; 1928)
26 BRT, 6 NRT; 16,3x3,9x m; 95 KM
Polskarob; wyc. 1934;
in 1934, the tug was decommissioned
regards
Darek
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 2014-10-03, 22:55
Re: Jednostki pomocnicze i specjalne
Hi Darek!
Thank you for your quick reply!
Thanks again!
/Martin
Thank you for your quick reply!
Does that mean that it was sold or scrapped? If sold, to whom was it sold?in 1934, the tug was decommissioned
Thanks again!
/Martin
Re: Jednostki pomocnicze i specjalne
Hi Martin...
Book "Księga Statków Polskich 1918-1945" tom 4 , published 2002
provides the information that was sold in the mid 30's. Without any details.
I hope that in the near future will provide more details of this publication:
http://www.powr.pl/index.php?p=4,4,0
Book "Księga Statków Polskich 1918-1945" tom 4 , published 2002
provides the information that was sold in the mid 30's. Without any details.
I hope that in the near future will provide more details of this publication:
http://www.powr.pl/index.php?p=4,4,0
Re: Jednostki pomocnicze i specjalne
Martin!MartinSweden pisze:Hello,
I'm trying to find more information on the tug VEGA built in my hometown of Gothenburg, Sweden.
Previous in this thread it says:
What happened in 1934? Can anybody tell me what happened later with this ship?HOLOWNIKI BUNKROWE
VEGA (1901 Eriksberg, Goteborg, Szw; 1928)
26 BRT, 6 NRT; 16,3x3,9x m; 95 KM
Polskarob; wyc. 1934;
Bardzo dzienkuje!
Martin
The first question is : What was her original name?
The main question is: What happened with the ship , unfortunately I habve at the moment no answer, very probably sized by Germans in 1939.
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 2014-10-03, 22:55
Re: Jednostki pomocnicze i specjalne
Hello,
Thanks for all answers!
Thats all I know...
Best regards,
/Martin
Thanks for all answers!
Her original name was BALDER, built in 1901 at the Eriksberg Mekaniska Verkstad shipyard in Gothenburg (hull no.122) for the owner Norrköpings Träförädlings AB, Norrköping. In 1904 she was sold to unknown owners and renamed WEGA. In august 1928 sold to Polskarob (one source specifies this owner as: Polsko-Scandinavian Tow Transport?) and renamed VEGA.The first question is : What was her original name?
Thats all I know...
Best regards,
/Martin
Re: Jednostki pomocnicze i specjalne
Russsian register of 1914
-has only VEGA (1904) built by Drammen
German register of 1914 "Handbuch ..." (seagoing)
- WEGA (1892) built Danzig
Prussian Register 1914 - harbour & riverive
- WEGA (1894) 19t reg Russ/Memel
Finnish Register 1921
- no any such ships
Riga register 1915
- no any such ships
Perhaps 1904 received another name
-has only VEGA (1904) built by Drammen
German register of 1914 "Handbuch ..." (seagoing)
- WEGA (1892) built Danzig
Prussian Register 1914 - harbour & riverive
- WEGA (1894) 19t reg Russ/Memel
Finnish Register 1921
- no any such ships
Riga register 1915
- no any such ships
Perhaps 1904 received another name
Ostatnio zmieniony 2014-10-05, 16:20 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Jednostki pomocnicze i specjalne
Polsko-Skandynawskie Towarzystwo Transportowe "Polskarob" S.A. w GdyniMartinSweden pisze:... sold to Polskarob (one source specifies this owner as: Polsko-Scandinavian Tow Transport?)....
Re: Jednostki pomocnicze i specjalne
Maybe some scandinavian register?AvM pisze:Russsian register of 1914
-has only VEGA (1904) built by Drammen
German register of 1914 "Handbuch ..." (seagoing)
- WEGA (1892) built Danzig
Prussian Register 1914 - harbour & riverive
- WEGA (1894) 19t reg Russ/Memel
Finnish Register 1921
- no any such ships
Riga register 1915
- no any such ships
Perhaps 1904 received another name
Re: Jednostki pomocnicze i specjalne
Martin,MartinSweden pisze: Her original name was BALDER, built in 1901 at the Eriksberg Mekaniska Verkstad shipyard in Gothenburg (hull no.122) for the owner Norrköpings Träförädlings AB, Norrköping. In 1904 she was sold to unknown owners and renamed WEGA.
Do you have any confirmation that after sale in 1904 that ship was renamed WEGA or VEGA?
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 2014-10-03, 22:55
Re: Jednostki pomocnicze i specjalne
I cannot find neither BALDER nor VEGA/WEGA built 1901 in the Swedish register from 1913.Maybe some scandinavian register?
Not really. My information is from this page: http://www.tugboatlars.se/Wega.htmDo you have any confirmation that after sale in 1904 that ship was renamed WEGA or VEGA?
Maybe the tug stayed unregistred in Sweden until it was sold to Polskarob.