Jednostki pomocnicze i specjalne

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Jednostki pomocnicze i specjalne

Post autor: jareksk »

Popracowałem nieco nad książką Micińskiego i przedstawiam wyniki poniżej (wiem, że przydługie). Wiem, że niepełne. Oczekuję pomocy w uzupełnianiu danych.
Dziękuję Grzechu za udostępnienie słowa pisanego :lol:

Polskie statki pomocnicze i specjalne 1919-1939

Nazwa, poprzednie nazwy, rok budowy i miejsce, rok nabycia, wyporność, pojemność, wymiary (dł x szer x zan), moc maszyn, szybkość, załoga, losy

Holowniki

CASTOR ex Gd “Castor” (1919 Królewiec ?; 04-05.1920)
63 BRT, 10 NRT; 27,8x4,7x1,2 m; 160 KM; 5 l;
1920 PMW, 1922 MPiH, 1937 sprzedany → Edward Grycmacher; 1939 → Nm.; + wiosna 1940 Wisła; podn.; .7.40 przejęty przez H. Gottenmeyer bzn;

POLLUX ex Gd „Fram” (1900 Gdańsk ?; 04-05.1920)
55BRT, 7 NRT; 26,3x4,4x1,3 m; 140KM; 5 l;
1920 PMW, 1922 MPiH, 1926 sprzedany do Gdańska

GEDANIA ?
100 BRT; 3 l;
1.12.22 – 1.11.23 → MPiH, dalsze losy nieznane

URSUS (1925 Gdańsk)
340 t, 166 BRT, 54 NRT; 30(mp)x6,7x3,6 m; 675 KM = 9,8-10,1 w;
MPiH; 1934→Żegluga Polska; +s 12/13.9.39 basen nr 1 MW Oksywie, wyd. nm.→Neustadt;

TUR (1.5.1928 Gdańsk)
86 BRT; 22,5x6x2,6 m; 375KM=9 w; 5 l;
MPiH;1934→Żegluga Polska; +s 12/13.9.39 basen nr 1 MW Oksywie; wyd. nm.→Behrent;

BIZON ex hol „Wyck” (1928 Jonker & Stans, Henrik-Ido-Ambacht, Hol; 1929)
96 BRT,; 23,2x5,8x2,6 (gł. kadłuba); 350 KM;
MPiH;1934→Żegluga Polska; → nm. Oliva; + 1945 ? k. Piławy;

ŻUBR (1890 Schiffswerft & Maschinenfabrik, v.h. Janssen & Schmilinsky A.G.; 5.12.29)
50 BRT, 1 NRT; 19,1(m.p.)x4,8x2,1(gł.kadł); 220 KM;
MPiH; 1934→Żegluga Polska; + 2.3.35 Gdynia, sztorm (zginęła 5 osobowa załoga); 9.3.35 wydobyty, wrócił do służby jako ŁOŚ; 1937 → Urząd Morski; 1939→ nm. Kussfeld;

ATLAS (1921, Maschine Fabriek & Scheepswerf van P.Smit N.V. Rotterdam, Hol; .7.35)
110 BRT; 24,3(m.p.)x58x2,8(gł.kadł); 400 KM;
Żegluga Polska; +s 12/13.9.39 basen nr 1 MW Oksywie; wyd. nm.→ Putzig;

TYTAN (1936, Stocznia Gdańsk)
274 BRT; 31,9(m.p.)x8,2x3,4 m; 750KM=11 w; 8 l;
Żegluga Polska; +s 12/13.9.39 basen nr 1 MW Oksywie; wyd. nm. → Zoppot; +19.12.44 Gdynia, sam.am.);

POLLUX (1936; Marckmans Maschine Fabriek &Scheepwerf N.V. Kralingscheveer k. Rotterdamu, Hol)
82 BRT; 21,8(m.p.)x5,7x2,5 m; 350KM;
Urząd Morski, 1939→ nm. Grossendorf;

MAZUR (1909; 1929 ?)
Towarzystwo Transportowe „Atlantic”

PAGED (1902, J.W.Klawitter, Gdańsk; 1935)
30 BRT, 9 NRT; 16,1(m.p.)x4x1,9(gł.kadł); poniżej 100KM;
Polska Agencja Eksportu Drewna „Paged”; 1939→Nm A.Zimmermann→”Tiger”;

FOKA (1893 Hamburg; 1926)
16 BRT; 13,9(m.p.)x3x1 m; 60-80 KM;
Żegluga Wisła- Bałtyk, +.6.27 Tczew (wypadek), wydobyty, ponownie w służbie, 1928→sprzedaż Rudziński, później→ SAMBOR; +20.12.38 Gdynia, sztorm, podniesiony, dalsze losy nieznane


STATKI PILOTOWE

PILOT I (1929, Goteborg, Szw)
16 BRT, 1 NRT; 14,5x3,7x1,9 m; 60 KM; 3 l;
1939 → Nm. „L 1“

PILOT II (1931, Stocznia Modlińska)
11 BRT, 4 NRT; 11,5x2,8x1,3 m; 100 KM=9 w;
= k 2.12.38 Gdynia, pożar;

PILOT III ex Maryśka (?; 1931)
15 BRT, 8 NRT; 13,5x3,2x1,2 m; 40KM=7 w;
1939→Nm. „Holm”

PILOT IV (1935 Stocznia Gdyńska)
36 BRT, 7 NRT; 18,8x4,8x2,3 m; 120 KM; 3 l;
1939→ Nm. „L 4“

PILOT V (1936 Stocznia Gdyńska)
Dane jak Pilot IV lecz 130 KM;
1939→ Nm. „L 5”

STATKI BUNKROWE

HOLOWNIKI BUNKROWE

VEGA (1901 Eriksberg, Goteborg, Szw; 1928)
26 BRT, 6 NRT; 16,3x3,9x m; 95 KM
Polskarob; wyc. 1934;

NIDA (1906 Maschinenfabrik J.H.N. Wichhorst; 1928)
25 BRT, 10NRT; 15.4x4,2x2(gł.kadł) m; 140 KM;
Polskarob; od 1938 unieruchomiony; 1939→Nm. Heubude

HALA ex Harburg (1922 Schiffswerft & Maschinenfabrij v.h. Jansen & Schmilinsky, Hamburg; 1934)
32 BRT, 17 NRT; 15,2x4,6x1,9(gł.kadł) m; 150 KM;
Polskarob; 1939→Nm. Neufahr

ELIBOR III ex Otto (1895 Schicau, Elbląg; 1928)
33 BRT, 11 NRT; 18,2x4,6x2(gł) m; 150 KM; (uwaga: 2 kominy równoległe)
Elibor→1933 „Przewóz”

KRYPY BUNKROWE

IRA (1919, G.Renik, Harburg a/Havel; 1928)
164 BRT, 152 NRT, 200 DWT; 26x7x2,8(gł) m;
Polskarob

MARYLKA (1912,?)
247 BRT, 211 NRT, 390 DWT;
Polskarob ;+ k .2.34 sztorm

TRICZI (1917; ?)
158 BRT, 145 NRT, 390 DWT; 31,2x6,2x2,9(gł) m;
1936 sprz.

JOLA (1898 Gebr.Sachsenberg, Roslau a/Elbe; ?)
155 BRT, 137 NRT, 304 DWT; 24,5x7(10 ?)x2,8(Gł) m;
Polskarob , 1937 sprz. → „Progress“ Morski Eksport Węgla

BASIA (?)
166 BRT, 158 NRT, 267 DWT; 30,4x7,5x2,3(gł) m;
Polskarob , 1934→J. Minc

BUBA (1875; ?)
163 BRT, 155 NRT, 349 DWT; 26x7,7x2,6(gł) m;
Polskarob , 1934→J.Minc

EWA (1909 Szczecin; 1934)
122 BRT, 116 NRT, 309 DWT; 25,9x6x2,4(gł) m;
Polskarob

KRYSIA (1908 Schiffswerft „Delphin” Bremerhafen; 1934)
199 BRT, 189 (181 ?) NRT, 425 DWT; 33,9x7,7x2,8(gł) m;
Polskarob

ELIBOR I (1923 Naglowerft, Berlin; 1932)
153 BRT, 133 NRT, 316 DWT; 38,2x4,8x2,4 m;
Elibor; 1939→Nm. Eliba I

ELIBOR II (1925 Wojan, Gdańsk; 1932)
155 BRT, 138 NRT, 310 DWT; 38,2x4,8x2,4 m;
Elibor; 1939→Nm. Eliba II
WANDA (?; 1929)
172 BRT, 162 NRT; 28,2x7,4x2,9(gł) m;
Speed→.5.36 Progress

STEFAN (?; 1929)
142 BRT, 130 NRT; 27,7x8,3x m;
Speed→.8.37 Bergtrans


WYCIĄGARKI WĘGLOWE

ELIBOR IV (1923 I.Oelkers Schiffswerft, Hamburg; 1935)
37 BRT, 15 NRT; 17x4,3x m; bez napędu
Elibor; 1939→Nm. Barka-cysterna do przewozu wody

TOMASZ (?;1929)
25 BRT, 22 NRT; 17,1x4,3x1,3(gł) m;
Speed→.8.37 Bergtrans

BUNKROWCE

ROBUR VII (.12.1937 N.V. Werf „Gusto”v. A.F. Smulders, Schiedam, Hol)
879 BRT, 443 NRT, 1200 DWT; 56,2 (z wysięgnikiem 74,5)x12,8x5,4(wys) m; 500KM=7 w; 10 l;
Polskarob; + s .9.39 Gdynia;

SKARBOFERME ex Bunkermachine S.S.M. (1910 Werf „Conrad” Haarlem Hol; 16.4.1938)
606 BRT, 359 NRT, 1112 DWT; 50,6(m.p.)x11,3x4,5(wys) m; 250 KM;
Skarbopol

PROGRESS I (1926 Maschine Fabriek & Scheepswerf van P.Smit N.V. Rotterdam; 1.5.38)
519 BRT, 307 NRT, 600-650 DWT; 41,5(m.p.)x11x4,8(wys) m; 250 KM;
Progress; + s .9.39 Gdynia,

BARKI PALIWOWE

POLMIN I (1938 Stocznia Gdańska)
349 BRT, 255NRT, 600 DWT; 46x4,9x3 m;
PZN „Polmin“

POGŁĘBIARKI

NOWA DRAGA ex Fruhlingbagger XII (1908 F.Schicau, Elbląg; 1920)
367 BRT, 137 NRT; 37,5x10,5x2 m; 500 KM = 6 w; 13 l; (urobek do 450 m3 na godzinę)
PMW→1921 MPiH; 1940 Nm→Vogelsand;

GDAŃSK ex Danzig (1877 F. Schicau, Elbląg; 1920)
36,5x8x m; 160 KM; 9 l; (urobek do 220 m3 na godzinę)
PMW→1921 MPiH; + s.9.39;

MAMUT ex Cruachan (1914 N.V. Koninklijke Nederlansche Grofsmederij Scheepsbouwerf Leiden, Hol; 1930)
431 BRT; 48,4x8,8x2,5 m; bez napędu; (urobek 400m3/godz)
Urząd Morski w Gdyni; 1939→Nm. Pasewark

KRAB ex Venezia (?; 1930)
52x8x2,3 m; bez napędu; (urobek 350m3/godz)
Urząd Morski w Gdyni; 1939→Nm; + 1945 sam.

RAK (1930 Stocznia Gdańska)
9,5x6,3x0,9 m; bez napędu; (urobek 27m3/godz)
Urząd Morski w Gdyni

SZALANDY I KRYPY POGŁĘBIARSKIE


Początkowo - 1920
KM 116 – KM 119; KM 121 – KM 124; KM 126
(?; 1920)
60 m3 urobku; 19x3,2x m; (szalandy)
93 BRT, 83 NRT, 130 DWT; 24x4,4x m; (krypy węglowe)

1 – 3 (?; 1920)
19x3,2x m; 60m3 urobku
Urząd Morski w Gdyni

4 – 5 (1937 WPMW Gdynia)
330m3; 45,1x7,1x2,2 m;
Urząd Morski w Gdyni

6 – 7 (?; 1920)
93 BRT, 83 NRT, 130 DWT; 24x4,4x m; (krypy węglowe)
Urząd Morski w Gdyni

8 – 9 (1930 W.Br.)
120m3; 28,8x5,8x2(gł) m;
Urząd Morski w Gdyni

10 (1931 Stocznia Modlińska)
120m3; 27x5,1x m;
Urząd Morski w Gdyni


3 szalandy dennoklapowe 120m3 - 1930

PROM POMOCNICZY POGŁĘBIARSKI

P 101
4 l;

STATKI KOMUNIKACJI WEWNĄTRZPORTOWEJ

GEDANJA (1926 Stocznia Gdańska)
291 BRT, 74 NRT, 200 DWT; 51,7x8x2 m; 220 KM; 6 l;
Prom kolejowy; Dyrekcja PKP; 1939→Nm.; + 1945;

OKSYWIE (.12.1927 Stocznia Gdańska)
24x7x1,6 m; 40 KM = 4 w; 7 l;
Prom drogowy; 1931→cysterna wody; 1933→stacja torpedowa; +s .9.39 Oksywie;
Urząd Morski

MARYŚKA (.12.27 Stocznia Gdańska)
15 BRT, 8 NRT; 13,5x3,2x1,2 m; 40 KM = 7 w; 3 l; - 20 pasażerów;
Statek przewozowy; 1931→PILOT III
Urząd Morski

AMOR (ok. 1880 J.W.Klawitter, Gdańsk; 1928)
21,5x3,7x1 m; 40 KM;
Statek przewozowy; 1931→warsztat pływający MECHANIK; wyc. 1936, złomowany;
Urząd Morski

ZOSIA (1916; 1928)
15x4x m; 60 KM; 30-40 pasażerów
Motorówka;
Janusz Minta

KURJER ex D 2(1907 Stocznia Gdańska; 1930)
29 BRT; 17,4x4,1x2 m; 165 KM = 9 w; 3 l; 73-88 pasażerów;
Holownik;
Janusz Minta; 1936→WULKAN (firma Progress)

WILK (1895 Kilonia; 1930)
28 BRT, 9 NRT; 15,4 (m.p.)x4,8x1,9(gł.kadł) m; 140 KM;
Holownik; 1935→sprzedany, dalsza służba na Wiśle ?
Janusz Minta

MERKUR ex ELIBOR III (1895 J.W.Klawitter; 1934)
36 BRT; 13 NRT; 18,9x4,52,5 (gł.kadł); 125 KM; 3 l; 78-127 pasażerów
ex H; Przybrzeżna Żegluga Bałtycka Wróblewski&Ziemnicki;
.8.39 → PMW; +s .9.39; podn. przez nm.; złom;

MINERWA ex Hela (1914 Dortrecht, Hol; 1935)
53 BRT, 13 NRT; 21,3x4,6x1,8 m; 280 KM = 6 w; 3 l; 112-149 pasażerów;
ex H; Przybrzeżna Żegluga Bałtycka Wróblewski&Ziemnicki;
.8.39 → PMW; +s .9.39; podn. przez nm.→Adlerhorst;

DELFIN (1930 Franz Kropp, Gdańsk)
15 BRT, 8 NRT; 13x3,6x1 m; 25 KM; 40-60 pasażerów
motorówka; Robert Wilke; 1939→Nm.

REKIN (?; 1931)
7 BRT; 5 NRT; 11x2,6x1,1 m; 20 KM; 28-39 pasażerów;
motorówka; Robert Wilke; 1939→Nm. złom

BAJKA (1934, Gdańsk)
8,5x2x m; 8 pasażerów;
motorówka; Robert Wilke; 1938→ f-ma Skarbopol jako SKARBOPOL II

GRYF ex Hassan ? (1917-18; 1936)
26 BRT, 10 NRT; 24,2x3,7x1,3 m; 105 KM = 10 w; 4 l; 90-133 pasażerów;
motorówka; Robert Wilke; 1939→Nm, zniszczony podczas naprawy

JAŚ (1935; Klamar Varv w Kalmarze)
75 BRT, 63 NRT; 26,1x6,6x1 m; 75 KM; 4 l; 120-150 pasażerów;
Żegluga Polska; 1939→Nm Hannelore

MAŁGOSIA (1935; Klamar Varv w Kalmarze)
75 BRT, 63 NRT; 26,1x6,6x1 m; 75 KM; 4 l; 120-150 pasażerów;
Żegluga Polska; 1939→Nm Liselotte

BAŚKA (?; 1936)
10,6x2,6x1,3 (Gł.kadł); 20 KM; 20-25 pasażerów;
Jerzy Bronikowski

ORLICA (?; 1938)
7x1,8x m;
Jan Putrycz


STATKI DOZORCZE RYBOŁÓWSTWA

ZORZA ex Seeschwalbe (1906; 1920)
9,2x2,9x1,5 m; 6 KM = 4,5 w; 3 l;
Morski Urząd Rybacki→1927 Morskie Laboratorium Rybackie; 1931→ZHP ZJAWA

DELFIN (?; 1921)
9-10x2,2-2,4x m; 25 KM;
Morski Urząd Rybacki; 1925 sprz.

TRYTON (1922 Gdańsk)
12,7x3,8x1,5 m; 15 KM = 6 w; 3 l; (1929→36 KM = 8 w)
Morski Urząd Rybacki; 1936→Anastazy Wilewski („GDY 81”); + .12.38

GAZDA (1926 Gdańsk)
14,1x4x1,5 m; 40 KM = 9 w; 3 l;
Morski Urząd Rybacki→1939; Nm Seemowe;

STARNIA (1929 Linda w Ronne, Bornholm)
29 BRT, 8 NRT; 15,4x4,8x2,3 m; 42-48 KM;
Morski Instytut Rybacki

EWA (1929 K.Andersen, Frederiksund, Dania)
29 BRT, 10 NRT; 16,3x5,7x2 m; 64-76 KM; 5 l; 4 osoby personelu badawczego
Morski Instytut Rybacki; 1939→Antoni Budzisz

MEDUZA (1936 Erik Estlander, Turku; Finlandia)
7 BRT, 4 NRT; 10,2x2,8x1,2 (gł.kadł); 15 KM= 7,5 w;
Stacja Morska na Helu; 1939→Nm. Nixe;

ORLIK (1936 stocznia rybacka Mir w Gdyni)
25 BRT, 8 NRT; 16,6x4,7x2 m; 90 KM; 3 l;
Morski Urząd Rybacki; 1939→Nm Seeadler; + 15.8.43 u wybrzeży Holandii;

KANIA (1936 stocznia rybacka Mir w Gdyni)
25 BRT, 8 NRT; 16,6x4,7x2 m; 90 KM; 3 l;
Morski Urząd Rybacki; 1939→Nm Kondor;

BERKUT (1939 Stocznia Gdyńska)
140 t; 31x6,8x3,6 m; 250 KM = 11 w; 9 l;
Morski Instytut Rybacki (nie wszedł do eksploatacji); 1939→Nm Sturmvogel→Strom

STRAŻ GRANICZNA

M 51 (?; 1920)
20 t; 16 m dł.; 45-50 KM
1922®Urząd Rybacki we Władysławowie

M 52 ex Freia (? Gdańsk?; 1920)
20 m dł; 35 KM;
1922®przebudowa na OB. nurków®NUREK; 1936®złom

STRAŻNIK I (1922 Stocznia Gdańska)
12,7x3,7x1,8 m; 25KM=7 w;
Straż Celna, Gdańsk; później Puck

STRAŻNIK II (1919-1920 Berlin; 1923)
9,9x2,4x m; 60-80KM=9-10 w; 4 l;
Straż Celna Gdańsk;

STRAŻNIK III (1930-35? Stocznia Kroppa, Gdańsk)
7 m dł; 40 KM;
Straż Celna Gdańsk

BATORY (1932)
60 t; 21,2x3,6x1,1 m; 1100KM=24 w; 2 MG; 9 l;
Straż Graniczna (2.10.39 int. Szewcja)

MAZUR (1932)
12,5 t; 13,5x2,8x0,8 m; 225KM=13w; 2 MG; 4 l;

MAZUR (+s 2.10.39)
KASZUB (+s j.w.)
ŚLĄZAK (zamiast MG→ 2x37, s+ 1.09.39)

STATKI RÓŻNE (Kutry i motorówki)

RYBKA (?; 1922)
15x3x m; 80 KM;
Motorówka rządowa; +?z 1929 Gdynia;
Urząd Morski

SYRENA (1929, Szwecja ?)
13,5x2,4x1,3 m; 70 KM = 12 w;
Motorówka reprezentacyjna;
Urząd Morski

BĄK (odb. 1927)
11 BRT, 5 NRTl 12x3,8x1,4 m; 15→24 KM; 2-3 l;
Kuter gospodarczy
Żegluga Polska→1937 f-ma „Neptun” Gdynia

POLSKAROB (1929)
8 BRT, 6 NRT; 8,8x3,3x1,3 (gł.kadł); 8 KM; 2 l; do 10 pasażerów;
Kuter gospodarczy;
Polskarob

WANDA (1929)
17,5 BRT, 3 NRT; 15x2,7x m;
Motorówka reprezentacyjna
Polskarob→ok. 1935 Napoleon Korzon

CENTRAL (?)
Motorówka; wyc. Przed 1936
Centrala Prowiantowa

PAM (1920)
Motorówka; wyc. Przed 1936;
Polska Agencja Morska

STELLA MARIS (?)
Motorówka
Ship Supplies→ 1931 Robert Wilke → REKIN

SAMARYTANKA (1931 Stocznia Gdyńska)
28 BRT, 10 NRT; 15x3,8x1,5 m; 60-65 KM;
Motorówka sanitarna
Urząd Morski;

SKARBÓWKA (1931; Stocznia Modlińska)
15 BRT, 8 NRT; 13x3x0,7 m; 60 KM = 12 w; 2 l;
Motorówka celna
Urząd Celny w Gdyni

MEDUZA (1935; Estlander, Turku)
10,8x2,8x1,4 m; 36 KM = 6 w;
Stacja Morska na Helu

RYBKA (1935; Estlander, Turku)
10,8x2,8x1,4 m; 36 KM = 6 w;
Urząd Morski

MUSZKA (1935; Estlander, Turku)
5,6x1,8x0,7 m; 4 KM;
Urząd Morski

LATARNIK ex Strażnik I
Kuter hydrograficzny

SKARBOPOL I (1938)
6,4x2,1x m;
Skarbopol

SKARBOPOL II ex Bajka (1938)
Skarbopol


MOTORÓWKI CUMOWNICZE

KAPER I (1930)
7x1,6x m;
Kaperstwo Okrętowe

KAPER II (1930)
6,1x1,8x m;
Kaperstwo Okrętowe

CUMA I (1931)
8x1,5x0,4 m;
Cuma → 1936 sprz.

CUMA II (1934)
7x2,5x0,7 m;
Cuma→+z 1937 s.s. Marianne

CUMA III (1938; Stocznia Jachtowa, Gdynia)
6x2x0,7 m; 60 KM;
Cuma

CUMA IV (1938; Stocznia Jachtowa, Gdynia)
6x2x0,7 m; 60 KM;
Cuma

POLKAP I (1933)
7,9x2,1x m;
Polkap

POLKAP II (1933)
5,6x2x m;
Polkap

B I (1935)
8,2x1,8x0,8 m;
Boatman

B II (1935)
7,4x1,7x0,6 m;
Boatman

POLER I (1935)
6x2x m;
Poler→1936 wyc.

POLER II (1936)
5,5x1,6x m;
Poler

M I (1939)
6,8x2,6x m;
Morkap

DOREK (1934)
6,1x2x0,9(gł.kadł) m; 8 KM;
Polskarob

JANEK (1935)
8,4x2,1x0,9(gł.kadł) m; 15KM; 15 pasażerów;
Polskarob

STATKI BAZY NURKÓW

NEPTUN (1934)
9,5x3,8x1,9(gł.kadł) m;
Cuma
Fax et tuba
Gość

Post autor: Gość »

Oczekuję pomocy w uzupełnianiu danych.
Nie polecam się - ta książka to moja jedyna pozycja w omawianym temacie. Ale inni koledzy na pewno rozwiną i uzupełnią temat.
Dziękuję Grzechu za udostępnienie słowa pisanego
Polecam się :)

Ogólnie jestem pod wrażeniem! W trakcie czytania ksiązki nie odniosłem wrażenia, że tyle tego było, natomiast prawdziwe przerażenie ogarniało mnie gdy czytałem o pokręconej nieraz historii poszczególnych jednostek - ile wysiłku wymaga wiarygodna rekonstrukcja faktów!!!
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1624
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Post autor: Grzechu »

To powyżej to ja... Qrde, pierwszy raz nie zostałem automatycznie zalogowany :shock:
Republika marzeń...
a-v-m

Post autor: a-v-m »

0) Nie wiedzialem, ze az tak zle jest z identyfikacja.
1) CASTOR i POLLUX byly kupione w Gdansku/Danzig czy w Kroelewcu/Königsberg ??
2) CASTOR i POLLUX ma ktos kopie umow kupna i sprzedazy.
3) Micinski wielokrotnie powluje sie na spis statkow zarejestrowanych w Gdyni/Gotenhafen. Ma ktos mopze kopie tego spisu ???
4) Czy moze ktos przerobi ta liste na EXCEL ?

AvM
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

To nie miejsca kupna, a miejsca budowy Gdańsk i Królewiec.
Fax et tuba
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Jestem pod wrażeniem chapeau bas!!!!
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Tak , ale w jednym w tych miejsc byly one kupione.
Chyba Micinski podaje Gdansk a Piastowski Krolewiec.
(nie wiem czy w Morzu cos nie bylo) ?
Nie mam oryginalnych dokumentow , to nie wiem.
Pochodzenie tych holownikow to nadalö enigma.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Micinski "Statki Pomocnicze .. " jest z 1967 roku,
to dawno temu. Nie mam nowego Micinskiego tomu 4 (na razie)
Nie wiem co w miedzyczasie sie wyjasnilo.
Na razie ATLAS. Wiekszosc rzeczy mozna znalesc.

Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

A może tak:
1." CASTOR "

2.Rok budowy:1917.*
3.Stocznia:nieznana.
4.Material budowy kadluba:stal.
5.Pojemnosc:brutto 63 RT;netto 10 RT.
6.Wymiary:27.80 * 4.70 * 1.20 m.
7.Silniki glowne:1 mp.;IIr.;2 cyl.;prod.:nieznany.;moc:140 KM.
8.Kotly parowe:1 kps.
9.1 sruba;predkosc: 6 w.;zaloga: 6 osob.
10.Rys historyczny.
1917: CASTOR - armator nieznany.[GER]
05.1920: CASTOR - Marynarka Wojenna.Dowodztwo Obrony Wybrzeza w Pucku.[PL]
01.1922: CASTOR - Urzad Marynarki Handlowej,Wejherowo.Kapitanat Portu
w Gdyni.[PL]
1928: CASTOR - Urzad Morski w Gdyni.[PL]
1937: CASTOR - Edward Grycmacher,Tczew.[PL]**
09.1939: - po zajeciu Torunia przez Niemcow zarekwirowany przez
policje wodna.Nastepnie przekazany jednostkom saperskim
Wehrmachtu.Uzywany przy odbudowie mostow w Toruniu.
1940: - po najechaniu na przeszkode podwodna na Wisle,zatonal.
Wydobyty i prowizorycznie naprawiony w Toruniu zostal
nastepnie odholowany do stoczni Danziger Werft w
Gdansku.Tam odbudowany i wystawiony na sprzedarz.
1941: CASTOR - Heinrich Gottenmeyer,Danzig.[GER]
05.1945: CASTOR - Heinrich Gottenmeyer,Hamburg.
07.1945: CASTOR - Tugboat Office.[GB]
28.06.1946: - przekazany Polskiej Misji Morskiej i po remoncie w
hamburskiej stoczni Schnidlera,skierowany drogami
srodladowymi do Polski.
14.12.1946: CASTOR - Edward Grycmacher,Gdynia.[PL]
przekazany dawnemu wlascicielowi w Ujsciu nad Notecia.
05.1947: - w Gdansku.
1955: - wycofany.
1958: - zlomowany.
* Rok budowy 1919 podaje J.Micinski w swej pracy "Polskie statki pomocnicze
i specjalne 1920-1939" opierajac sie na niemieckim Verzeichnis der beim
Amtsgericht in Gotenhafen eigetrangen Seeschiffe znajdujacym sie w
Izbie Morskiej w Gdyni.
Rowniez rok budowy podaje miesiecznik Morze nr 2/3 z 1930r.
E.Grycmacher twierdzil natomiast ze holownik zbudowano w 1916r w
stoczni F.Schichau w Elblagu.Jednakze lista statkow zbudowanych przez
ta stocznie nie wykazuje w 1916 i 1917 ani tez 1919 zadnego holownika
o zblizonych parametrach.
Natomiast niemiecki Briefschiffe z 1943r.znajdujacy sie w Centralnym
Muzeum Morskim w Gdansku jako rok budowy podaje 1917.
** Portem macierzystym holownika byla Gdynia,natomiast armator mieszkal
w Tczewie.Holownik rowniez zarejestrowany byl w rejestrze statkow
srodladowych w Panstwowym Zarzadie Drog Wodnych w Tczewie.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Waldek !

Gdzie byl kupiony, nie podaje jakis rejestr maszyn ani kotlow ??
Maszyno moga byc od Schichaua, i to mozliwe widzial wlasciciel ?

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Dla tych co Grönere nie maja:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Andrzej nie spotkałem się gdzie i od kogo został nabyty. A teraz drugi holownik.
"POLLUX"

TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1900; stocznia nieznana.
POJEMNOŚĆ:brutto 55 RT;netto 7 RT.
WYMIARY: długość-26.30 m, szerokość- 4.40 m, zanurzenie- 1.30 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa ;moc:140 KM
PĘDNIK: 1 śruba;PRĘDKOŚĆ: 13 km/godz.; ZAŁOGA: 5 ludzi

PRZEBIEG SŁUŻBY
- Losy do roku 1920 nieznane, jednostka zakupiona przez Marynarkę Wojenną w Gdańsku.*
1920.V: POLLUX - Marynarka Wojenna.[PL]
1922.I: POLLUX - Urząd Marynarki Handlowej w Wejherowie.Kapitanat Portu w Gdyni. [PL]
1925: POLLUX - Albert Zimmermann,Danzig.[DZ]
1939.IX: POLLUX - Albert Zimmermann,Danzig.[D]
1943: jeszcze istniał, dalszy los nieznany.

* J.Micinski-Polskie statki pomocnicze i specjalne 1920-1939-Gdańsk 1967 podaje pierwszą nazwę holownika jako "FRAM",
którą odczytał z posiadanego zdjecia z 1920r.Jednakze holownik o tej nazwie zarejestrowany w Gdańsku byl po 1945r polskim statkiem pasażerskim DANUTA.
Chyba ze istnial drugi holownik tej samie o nazwie.
W.DANIELEWICZ
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Próbowałem wydostać ten spis z Urzędu Morskiego, ale twierdzą że go nie mają.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Waldek, a z tym cos mozesz zaczac:
Obrazek
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Andrzej nie bardzo ale teraz coś poszukam. Mam taką informację z WAP Gdańsk:
W aktach Zjedn.Stocz.Polskich jest taka notatka:
kwiecień 1946 w Gdyni podniesiono z wody holownik "ANNI" i "FALKEN".
Holownik "TYTAN" i "ANNI" remontowała Stocznia Nr 13 w Gdyni dla Głownego Urzędu Morskiego. Ale czy to ta "ANNI"
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

"FOKA"

TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1893. ,Hamburg.
POJEMNOŚĆ:brutto 16 RT;netto RT.
WYMIARY:długość - 13.90 m, szerokość- 3.00 m, zanurzenie- 1.20 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa; moc:60 KM.*
PĘDNIK: 1 śruba;PRĘDKOŚĆ: 10 km/godz.; ZAŁOGA: 4 ludzi

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1893: - brak informacji o nazwie i armatorze holownika.[D]
1926: FOKA - 'Żegluga Wisła-Bałtyk' Towarzystwo zoo,Tczew.[PL]**
1927.VII: - podczas postoju w Tczewie zatonął na skutek awarii zaworu dennego, wydobyty i odbudowany.
1928.VIII: FOKA - Wacław Rudzinski, Tczew.[PL]
Zakupiony za kwotę 5.000,-złotych, pływal w okolicach Bydgoszczy.
1930: SAMBOR - Polska Żegluga Rzeczna 'Vistula' Sp.z.o.o, Warszawa.[PL]
pływal w Tczewie, a także do Gdyni holujac barki armatora.
1936: port macierzysty holownika to Gdynia.***
1938.XII.12: zatonął w Gdyni podczas sztormu, podniesiony i odbudowany.
1939.IX: samozatopiony w Gdyni, wydobyty przez Niemców i odbudowany.
1940: KARTHAUS - Marinestrombauverwaltung, Gotenhafen.[D]
1944: jeszcze istniał, dalszy los nieznany.

* według innych żródeł moc maszyny wynosila 80 KM.
** klasyfikowany jako statek sródlądowy.
*** klasyfikowany jako holownik portowy.
W.DANIELEWICZ
ODPOWIEDZ