Wydawnictwa Stowarzyszenia Członków Kongresów Gospodarki Mor

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nemo 1

Wydawnictwa Stowarzyszenia Członków Kongresów Gospodarki Mor

Post autor: Nemo 1 »

W zasobach Centralnej Biblioteki Wojskowej w Wwie natknąłem się na wydane w 1932 r. w Wwie Referaty na I Narodowy Kongres Żeglugi.

Seria A. Żegluga Morska (sygn. 03597 A) - liczy 3 zeszyty, t. j.:

Zesz. 1. Polska żegluga morska

Zesz. 2., B. Nagórski, Rozwój i rozbudowa portu gdańskiego w ostatnim 10-cio leciu

Zesz. 3 W. Giejsztor, Budowa portu w Gdyni.

Niestety, nie zapoznałem się z zawartością ww. publikacji. Zapoznałem się natomiast z:

Seria B. Żegluga śródziemna (sygn. 03593 A) - liczy 10 zeszytów, t. j.:

Zesz. 1. Stan, potrzeby i warunki rozwoju żeglugi śródziemnej w Polsce.
Jest tam m. in. artykuł M. Rybczyński, Żegluga śródziemna w Polsce 1919 - 1939. Statystyki taboru, listowane szlaki wodne itp. Brak obrazków, nazw poszczególnych jednostek.
Z danych wynika, iż wg stanu na 01.01.1931 w Polsce - na Śródziemniu -
pływały, bez taboru rządowego, 163 statki z napędem własnym, z czego:
- osobowe - 23,
- towarowe - 6,
- osobowo - towarowe - 65,
- holowniki - 69.
Ponadto było 2.000 jakichś łodzi towarowych bez napędu.

Zesz. 2. K. Rodowicz, Droga wodna Warszawa - Bałtyk.
Brak danych o stateczkach, obrazków itp.

Zesz. 3. M. Majewski, T. Tillinger, Wisła Środkowa. Roboty regulacyjne na Wiśle Środkowej 1919 - 1931.
Dla hobbysty takich robót b. ciekawe, jakieś mapki/planiki. Brak obrazków stateczków.

Zesz. 4. T. Tillinger, Port na Żeraniu [Wwa]
Tytuł wszystko tłumaczy, kanały jakieś itp.

Zesz. 5. S Wisłocki, Niemen i Wilja
Są ciekawe obrazki, i stateczków, interesujące dane.
Rys. 2 (zdjęcie) - Port na Niemnie w Grodnie (...) w głębi dok do budowy i remontu statków.
Wg zeszyciku, na Niemnie w Grodnie, istnieje od 1894 - 95 port, zbudowany drogą zamknięcia lewej odnogi rzeki. W latach 1923 - 1929 port został pogłębiony [dla Stalina&Łukaszenki], zwiększono długość nabrzeży.

W porcie istniały warsztaty mechaniczne, nad dokiem w Grodnie w okresie lat 1925 - 30 zostały zbudowane warsztaty.
Dorobek "doku" w Grodnie miał obejmować (do 1930, 1931???) zbudowanie:

a) statku żelaznego motorowego "Michał Ogiński" (ten gościu od utworu "Polonez Ogińskiego"?),

b) 2 żelaznych galarów, z których jeden przerobiono na koszarkę,

c) 5 łodzi większych drewnianych roboczych dla prądówki i pogłębiarki "Augustowska 1", które pracują na Niemnie,

d) 2 łodzi z kajutami dla wytycznych [?] i 5 łodzi mniejszych wiosłowych dla potrzeb Zarządu Dróg Wodnych w Grodnie,

Ponadto dok wyremontował szereg obiektów taboru pływającego.
Na Niemnie miały pracować ww. "Augustowska 1" i 2 prądówki, z czego jedna na 2 kadłubach. Te prądówki były używane do podnoszenia i usuwania przeszków (drzewa, głazy, pozostałości mostów etc.) z dróg wodnych.

Ze zdjęcia Nr 6 "Prądówka na rz. Wilji" wygląda, iż ten dziwny obiekt to jakby jakiś dzwig na kadłubie. Nie wiem, czy było toto napędzane prądem
z prądnicy, czy tylko ludźmi.

Zdjęcie Nr 5 przedstawia na tle portu na Wilji w poblizu Wilna jakiś stateczek.
W zeszyciku są plany portów w Grodnie i koło Wilna.

Zesz. 6. J. W. Swieściachowski, Port handlowy w Warszawie: 5 lat jego eksploatacji.
Brak zdjęć, danych stateczków. To był Port Praski, teraz syf, ruina i "Sajgon", który tworzą pracowici wietnamscy handlarze, sprzedający tekstylne badziewie.
Notabene, w "Rzeczpospolitej" z 22.11.2004 jest zdjęcie tego "portu", dodatek o Wwie (nie wiem, czy i wersji internetowej, która do jutra rana będzie dostępna) z gnijącą na wodzie drewnianą przystania dla żeglugi pasażerskiej. To w kontekście "Elektrimu", który miał tam stawiać coś na kształt Manhattanu, ale nie wyszło. Dziwny kształt nad tą przystanią, to nie jest gigantyczny nietoperz, ale pomnik żołnierza I Armii LWP, ubranego w pelerynę. No cóż, Michał Anioł tego nie rzeźbił ......

Zesz. 7. Kanał Ogińskiego
Zdjęcia obiektów kanału, pogłębiarki "Nurt".

Zesz. 8. Dniestr.
2 artykuły "hydrologiczne. Zero stateczków.

Zesz. 9. S. Wisłocki, Zasady stateczności statków rzecznych
Li tylko dla inżynierów.

Zesz. 10. J. Decyusz, Maszyna parowa. O obrotowym rozporządzie pary w zastwosowaniu do napędu statków rzecznych
Uwaga jak wyżej.

I to by dzisiaj było na tyle.
ODPOWIEDZ