Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez Edward Teach » 2018-01-18, 21:27

http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiast ... usowo.html

Nareszcie dobra wiadomość dla Polskich stoczni. Gdyby te stocznie sprywatyzować wcześniej to takich statków byłoby więcej.
Edward Teach www.pdf-model.pl
Avatar użytkownika
Edward Teach
 
Posty: 385
Dołączył(a): 2006-09-22, 23:13
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez polsteam » 2018-01-19, 19:10

Edward Teach napisał(a):http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,22910719,crist-zbuduje-statek-polarny-bedzie-eko-i-luksusowo.html

Nareszcie dobra wiadomość dla Polskich stoczni. Gdyby te stocznie sprywatyzować wcześniej to takich statków byłoby więcej.


tu pierwotne źródło informacji:

http://www.portalmorski.pl/stocznie-sta ... znia-crist
- ten tekst (w PM) ukazał się nieco wcześniej - PRZED rozesłaniem (mniej obszernego i szczegółowego) komunikatu dla mediów ze stoczni Crist


nie ma się czym (nadzwyczajnie) cieszyć, bo:

- to nic nowego - ta stocznia (i niemało innych) od lat przekazuje częściowo wyposażone statki lub kadłuby stoczniom zagranicznym i niejednokrotnie już bywały to ciekawe, nowatorskie jednostki, ale to nowatorstwo zalicza się stoczni zlecającej, a nie podwykonawcy, który jest tylko "wyrobnikiem" i buduje na przyniesionych przez zleceniodawcę projektach

- cieszyć by się można w tym przypadku, gdyby polska stocznia podpisała kontrakt z armatorem (a nie jako podwykonawca - ze stocznią) i w pełni go wyposażyła i wykończyła oraz zdała, po próbach, bezpośrednio armatorowi.


to Kolega nie wie, że TA stocznia jest częściowo państwowa?...
Avatar użytkownika
polsteam
 
Posty: 1445
Dołączył(a): 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez Edward Teach » 2018-01-19, 21:52

Dziękuję za dodatkowe informacje teraz jestem mądrzejszy.
Edward Teach www.pdf-model.pl
Avatar użytkownika
Edward Teach
 
Posty: 385
Dołączył(a): 2006-09-22, 23:13
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez Peperon » 2018-01-19, 23:11

polsteam napisał(a):...to Kolega nie wie, że TA stocznia jest częściowo państwowa?...

A w jakim stopniu / procencie ?
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Peperon
 
Posty: 3984
Dołączył(a): 2010-11-05, 15:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez polsteam » 2018-01-20, 02:58

Peperon napisał(a):
polsteam napisał(a):...to Kolega nie wie, że TA stocznia jest częściowo państwowa?...

A w jakim stopniu / procencie ?


to się gdzieś da znaleźć. teraz nie pamiętam dokładnie, ale chyba ok. 30 %

wkuplowanie Crista w majątek po Stoczni Gdynia (sieroty po "katarskim" fake-inwestorze, zmyślonym przez rząd PO-PSL) było pomysłem rządu PO-PSL, żeby stworzyć jakąś działalność na tym majątku dla przykrycia wtopy z fake-inwestorem i zamknięciem (wbrew polskiemu interesowi gospodarczemu) stoczni w Gdyni i Szczecinie w 2009.

zresztą sam stoczniowy koncern państwowy MARS, to też "dziecko" (twór) podobno liberalnej, prorynkowej i pro- prywatno-własnościowej ekipy PO(-PSL)

ponieważ wkuplowany w majątek po Stoczni Gdynia (największy kawałek tego majątku) Crist nie dawał sobie rady ze spłatą zobowiązań wobec państwa (preferencyjnych, nierynkowych, czyli tańszych niż rynkowe, kredytów na kupno majątku po Stoczni Gdynia), państwo (rządzone przez PO-PSL) postanowiło pomóc prywatnej firmie i pokryć jej zobowiązania przez dokapitalizowanie... ponieważ jednak nie dało się tak po prostu "dać" pieniędzy, przyjęto formułę "dokapitalizowanie za udziały" - w ten sposób państwo (poprzez ARP) stało się udziałowcem prywatnej od zarania firmy Crist.

- państwo (rządzone przez PO-PSL) musiało pomóc Cristowi, żeby nie zrobił się kolejny smród po wcześniejszym katarskim fake-inwestorze...
przecież trzeba było wmawiać opinii publicznej, że z zamknięciem stoczni w 2009 to "nic się nie stało, bo proszę - jak świetnie zagospodarowaliśmy"...
Avatar użytkownika
polsteam
 
Posty: 1445
Dołączył(a): 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez crolick » 2018-01-20, 13:38

35%
https://biznes.trojmiasto.pl/MARS-zwiek ... 05250.html

Co to jest "wkuplowany" dwukrotnie użyty w powyższym poście? :|
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Avatar użytkownika
crolick
 
Posty: 3801
Dołączył(a): 2004-01-05, 21:18
Lokalizacja: East Staines Massive

Re: Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez polsteam » 2018-01-20, 15:58

crolick napisał(a):35%
https://biznes.trojmiasto.pl/MARS-zwiek ... 05250.html

Co to jest "wkuplowany" dwukrotnie użyty w powyższym poście? :|


dosyć swobodnie i luźno użyta kala językowa z angielskiego...

wprzęgnąć, tu - zaprosić i dać pewne nowe możliwości, ale i jednocześnie "wrobić"...
(w zagospodarowywanie majątku po zamkniętej Stoczni Gdynia)...


zresztą np. marynarze używają tego "wkuplować" w kontekście sprzęgania i wysprzęgania silnika, prądnicy wałowej, przystawki kotwicznej do wciągarki cumowniczej, etc.
Avatar użytkownika
polsteam
 
Posty: 1445
Dołączył(a): 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez Marek T » 2018-01-21, 15:04

polsteam napisał(a):...zamknięciem (wbrew polskiemu interesowi gospodarczemu) stoczni w Gdyni i Szczecinie w 2009...
Przeglądam sprawozdania z działalności Stoczni Gdynia i widzę, że Stocznia miała dodatni wynik finansowy tylko w latach 1997-2001 (w tym ostatnim było to 4,1 mln złotych - był to już ostry zjazd). Potem, o ile na razie widzę, Stocznia cały czas jechała na deficycie. W związku z tym pytam, na czym polegał interes GOSPODARCZY trzymywania Stoczni.

Dla ciekawości podaję taką tabelkę. Pochodzi z opracowania Biura Controllingu Stoczni Gdynia.
Załączniki
Stocznia Gdynia 001m.jpg
Stocznia Gdynia 001m.jpg (72.76 KiB) Przeglądane 1510 razy
Marek T
 
Posty: 3158
Dołączył(a): 2004-01-04, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez Piotr S. » 2018-01-21, 17:14

Marek T napisał(a):
polsteam napisał(a):...zamknięciem (wbrew polskiemu interesowi gospodarczemu) stoczni w Gdyni i Szczecinie w 2009...
Przeglądam sprawozdania z działalności Stoczni Gdynia i widzę, że Stocznia miała dodatni wynik finansowy tylko w latach 1997-2001 (w tym ostatnim było to 4,1 mln złotych - był to już ostry zjazd). Potem, o ile na razie widzę, Stocznia cały czas jechała na deficycie. W związku z tym pytam, na czym polegał interes GOSPODARCZY trzymywania Stoczni.

Dla ciekawości podaję taką tabelkę. Pochodzi z opracowania Biura Controllingu Stoczni Gdynia.

Polegał na tym ,że inne firmy dostawcy wyposażenia wychodzili na tym na plusie ale nie koniecznie już stocznia i w całym tym łańcuchu budowy statku bilans mógł być dodatni i to był interes gospodarczy, który przemawiał za utrzymaniem stoczni.
Piotr S.
 
Posty: 1205
Dołączył(a): 2006-05-24, 18:48

Re: Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez Marek T » 2018-01-21, 17:52

To w takim razie powinno to się nazywać Zakład Filantropii, a nie Stocznia.

Oczywiście rodzą się dalsze pytania.
Na przykład: może ci "inni dostawcy" za dużo chcieli?
Albo - kto pokrywał te straty? Jak pewne zauważyłeś, jest około ćwierć miliarda w 2008 r.
Marek T
 
Posty: 3158
Dołączył(a): 2004-01-04, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez Marek T » 2018-01-25, 13:45

kto pokrywał te straty?
Hallo?
Marek T
 
Posty: 3158
Dołączył(a): 2004-01-04, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez polsteam » 2018-01-25, 19:52

państwo, czyli podatnicy...

...ale nie mów, że nagle stałeś się purystą-ultraliberałem...

zapewne słyszałeś o rachunku ciągnionym?...

strata w punkcie A (stocznia) + zyski (także "państwowe" w postaci podatków i społeczne - w postaci istnienia miejsc pracy zamiast bezrobotnych, których i tak podatnicy muszą utrzymywać) w punktach B + C + D + E + F (kooperanci, dostawcy stoczni) i w łańcuchach kooperantów (dostawcy dostawców) = w ostatecznym rozrachunku ZYSK.

korzyści z punktów B, C, D, E, F (dla pracowników, państwa z jego potrzebami na wojsko, policję, służbę zdrowia, etc.) ... przewyższają stratę w punkcie A.


poza tym trzeba było restrukturyzować, poprawiać zarządzanie, a nie udupiać, rozwalać, zamykać, etc.
Avatar użytkownika
polsteam
 
Posty: 1445
Dołączył(a): 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez Tadeusz Klimczyk » 2018-01-25, 21:02

To Ci dopiero ekonomia ! Utrzymywany dotacjami państwowy moloch z 5 oszalałymi związkami zawodowymi i wianuszek uwieszonych kooperantów dojących firmę-matkę bez opamiętania. To Ci się podoba ? To się naprawdę kalkuluje ? Jesteś pewien zysków swego "rachunku ciągnionego" ?

Ja tam pamiętam, że socjalizm się nie sprawdził i sam w końcu się przewrócił. Ale widać musimy teraz to jeszcze raz udowodnić, bo poszło za łatwo i nadal ma swoich wielbicieli.

A przy okazji Piotrze - nie zauważyłeś w jak dobrej formie jest polski przemysł stoczniowy ? W samym pomorskim zatrudnia około 20.000 osób, co najmniej tyle samo co za lat tzw. "świetności".
Tadeusz Klimczyk
 
Posty: 827
Dołączył(a): 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Re: Stocznia Crist z Gdyni buduje statek polarny

Postprzez Marek T » 2018-01-26, 14:28

polsteam napisał(a):zapewne słyszałeś o rachunku ciągnionym?...
Tak, słyszałem.
Ma to do siebie, że strata też się ciągnie - na poddostawców, na podatki, na inne.
Teoria, że strata może generować zysk oczywiście ma swoją tradycję. Zderzyli się z nią bolszewicy w latach 20tych i szybko wprowadzili NEP. Teraz też ma się dobrze - w piramidach finansowych.

W tym całym układzie stoczniowym jedynym, który zyskiwał, był armator, bo był poza systemem i tylko z niego brał.
A dokładnie - dawał za mało, w stosunku do nakładów Stoczni (A). Dlaczego tak było - to inna sprawa, wchodziły w to czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Ale, tak czy owak, dawał za mało (dzięki temu miał większy zysk z eksploatacji).
A jeżeli dawał za mało, to kłopoty mieli B, C i następni - bo Stocznia miała trudności z płaceniem kooperantom, ze składkami i podatkami, z płacami itd.
Wówczas my (podatnicy) musieliśmy dołożyć do Stoczni (A) z pieniędzy, które powinny iść na F, G i H.
Ale znów z tych pieniędzy korzystał armator i znów musieliśmy ratować stocznię (czyli zabrać FGH) i znów armator ...
W pewien sposób masz rację, zysk był. Tylko nie nasz.
Jak w piramidzie.

A co do restrukturyzacji.
Stocznia Gdynia była restrukturyzowana prawie 20 lat, z pewnymi sukcesami. Na przełomie wieków wyglądało to nawet dobrze. Ale efekt końcowy masz w tabelce powyżej - pamietaj, że jest to CAŁA produkcja w tamtym roku (nie było innych statków, które można by oddać z zyskiem). Chyba przyznasz, że ten efekt jest porażający. Więc może trzeba było restrukturyzację doprowadzić do logicznego końca?
Może zamknięcie stoczni w Gdyni i Szczecinie i pojawienie się nowych podmiotów potraktować właśnie jako pewien element restrukturyzacji - nie samych stoczni, ale całej branży?

Remontujesz budynek. Ale w pewnym momencie koszty remontów zaczynają przekraczać zyski z czynszów i jedynym wyjściem jest zburzenie starego i zbudowanie nowego. Chyba, że jesteś filantropem i wydajesz swoje pieniądze, bo dzięki temu ekipa remontowa ma się dobrze, a dla Ciebie właśnie to jest źródłem satysfakcji. Ale jak długo?
Marek T
 
Posty: 3158
Dołączył(a): 2004-01-04, 21:03
Lokalizacja: Gdynia


Powrót do Statki Handlowe, Pasażerskie i inne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości