Dok w Szczecinie...

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
U1
Posty: 179
Rejestracja: 2007-03-03, 13:08

Dok w Szczecinie...

Post autor: U1 »

„Na wody Zalewu Szczecińskiego wpłynął konwój z wielkim dokiem o nośności 6 tys. ton, długości 150 m, holowanym od 12 czerwca przez 4 statki holowniczo-ratownicze („Swarożyc”, „Światowid”, „Tumak” i „Rosomak”), który Szczecińska Stocznia Remontowa „Gryfia” otrzymała od Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni” (zob. „KALENDARIUM MORSKIE SZCZECINA ROK 1959, czerwiec”).

„W czerwcu 1959 roku […] posadowiono dok nr 1 (7200 t)…” („GRYFIA. Stocznia na wyspie” - str. 16).

I od tego czasu dok (nazwany z czasem "dokiem nr 1") stoi sobie w szczecińskiej "Gryfii"...

Dok pływający nr 1
WYMIARY: 156.0 x 26.0 m
ZANURZENIE: 7.2 m
NOŚNOŚĆ: 7200 t
UDŹWIGOWIENIE: 1 x 10 t, 1 x 8 t

Wszystko się zgadza... Gdybyśmy jednak chcieli sięgnąć głębiej do historii doku, to zaczynają się tzw. schody.

Dzięki postowi kol. Marka T w jednym z wcześniejszych wątków wiemy, że w rejestrach PRS na rok 1958 ((wg. stanu na 1.12.1957) mamy w Trójmieście dwa podobne, ba - nieomal identyczne - doki:

Gdańska Stocznia Remontowa
Dok 8000t - 8200 t (nomnalnie 8000 t); 156,0 x 26,0 m; 2 dźwigi 10t

Stocznia Komuny Paryskiej
Dok Nr 1 - 8200 t (nominalnie 6000 t); 156,0 x 26,0 m; 1 dźwig 10t

Rozumiem, że do Szczecina popłynął ten z Gdyni (chociaż dwa dźwigi bardziej pasują do tego z Gdańska); nominalnie miał on nośność 6000t, faktycznie w Gdyni 8200 t ale po przybyciu do Szczecina już tylko 7200 ton ???

No dobra, to teraz pytanie za 10 punktów: skąd się ten dok w ogóle w polskich stoczniach wziął?

Na doku jest taka oto tabliczka:
Obrazek

Rozumiem, że dok wyprodukowała Gutehoffnungshutte w roku 1940 (lub 1941), nigdzie jednak nie znalazłem potwierdzenia tego faktu; nie udało mi się także dopasować szczecińskiego doku do jakiejkolwiek pozycji z listy niemieckich doków, którą jakiś czas temu opublikował na forum kol AvM; no chyba, że to jeden z tych:
1941 5500 t Schiffswerft Neptun, Rostock Lübecker Flenderwerke 560 287
1941 5500 t Danziger Werft Lübecker Flenderwerke 560 288


Ale wówczas co robi na nim tabliczka znamionowa GHH? Czyżby tylko dostarczali osprzęt?
†U1 54°14’N 05°07’E
Adam
Posty: 1737
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Dok w Szczecinie...

Post autor: Adam »

Jako uzupełnienie dodam, że właśnie ten dok ma być podobno wkrótce złomowany.
ODPOWIEDZ