Poglebiarki na Wisle , Pinie, itd.

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

a-v-m

Post autor: a-v-m »

Jestem pewny byl gdzies opis poglebiarki THORN kolo 1910
w Tha Maerican Marine Engineer (jest na wydziale Oceanotechnikui PG)
Mam jkakies dane.

AvM
Nemo 1

Post autor: Nemo 1 »

Okazuje się, że na Wiśle w okolicach Warszawy jest całkiem sporo pogłębiarek!
W "Gazecie Stołecznej" z dnia 7 grudnia 2004 r. - dodatek do "Gazety Wyborczej z tejże daty, jest artykulik "Rejs w godzinach szczytu" - opis rejsu pogłębiarki "Agawa" pracującej w piaskarni przy Wale Zawadowskim w Wilanowie w Wwie do przystani na Bielanach w Wwie - w kolejnej piaskarni, gdzie ma pracować do "pierwszych mrozów".
Piaskarni na Wisle w okolicach Warszawy nie brakuje (notabene noszą one napuszone nazwy "kopalni piasku"), więc zapewne takich jednostek jest więcej.

Mówiąc o "Pilicy" to chciałbym dodać, iż na jej rufie dumnie stoi urocza budka, w której znajduje się "grawitacyjny" wychodek. Podobne rozwiązanie stosowali kiedyś Anglicy - zdaje się, że na rzecznych kanonierkach z czasu I Wojny Światowej, czy na krążownikach lekkich typu "C".
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

PRCiP ma:
http://www.sandandgravel.com/news/spons ... lcome.html

Trailing Hopper Suction Dredger "Inz.St.Legowski"
Obrazek
Push Pipe Suction Dredger "Kostera"
Cutter dredgers "Trojan" and "Torun"
Bucket Dredgers "Inz.T.Wenda" and "Malz II"
Grab dredger "Homar"
Selfpropelled splitbarges SM-PRC-102, -104, -105, -106, -108, -110, -112.
Tug boats: "Marcin", "Stefan", "Bodo"
Motor survey boats: "Sonia", "Stefka"
Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

To jes liscik od Theo, ktory sie pyta, czy ktos cos wie o tej poglebiarce ?

Obrazek

Mnie interesuje czy ten Wulf, mial cos wspolnego z bracmi Wulf z 1870-tych lat ?
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Andrzej
Theo przysłał mi ten dokument ale niestety dla mnie jest to nie do ustalenia co to za pogłebiarka. Chodzi tu oczywiście o miejscowość Solec Kujawski nad Wisła pomiedzy Toruniem a Bydgoszczą. W latach 70 ubiegłego wieku rozmawiałem tam z wieloma barkarzami pokazywali mi miejsce gdzie budowano promy, pontony dla saperów. To znaczy nad Wisła był jeden slip wzdłużny bo pewnym facecie budujacym barki w okresie przynależności do Polski (1920-1939) podobno Czarra. Wulfa pamietali owszem jako volksdeutscha i zacietego antypolaka zresztą mieszkańca Solca od czasów pruskich. Rozwalony przez ruskich za znęcanie się nad polakami. On się pisał Wulf tamci to byli Wulff. Ten slip po wojnie rozebrano i przewieziono do Torunia. To tyle z moich notek z datą 19.07.1979 Solec Kujawski.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Danziger Schiffswerft und Kesselschmiede Johannsen & Co, Danzig zbudowal nastepujace poglebiarki kobelkowe (Eimerbagger) dla
rosyjskiego ministerstwa drog publicznych (Russisches Wegebauministerium).

Zaczete 1897, skonczone 1898
#103 Oguinsk 40BRT 80iKM - Oginskaja (?)
#104 Auguste 40BRT 80iKM - Augostovskaja (?)
#105 Vistula 106BRT 150iKM -

38,00x5,10x1,20m
Naped 1 Kolo (tylnokolwoe ?) 1 masczyna typ compound 2cylindry 1 kocial

Jesdnostki te byly zamowione we francuskiej stoczni zamowione
i zamowienie poprzez francuskiego zleceniodawce Satre Fils, Lyon przekazane do Gdanska.

AvM
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

AvM pisze:#103 Oguinsk 40BRT 80iKM - Oginskaja (?)
38,00x5,10x1,20m
AvM
Czy to nie może być pogłebiarka OGINSKAJA 1 zdobyta przez WP w Czarnobylu (27.04.1920)?
JB
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Mam do Kolegów pytanie dotyczace tej pogłębiarki, której zdjęcie wykonałem 2 lata temu koło spiętrzenia na Wiśle za Tyńcem pod Krakowem. CZy ktoś ma dane tej jednostki
Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

W 1892 Lübecker Maschinenbau Gesellschaft zbudowal
poglebiarke wiaderkowa o wydajnosci 70m3/h i maksymalnej
glebokosci poglebiania 2.1m. Odbiorca byl Magistrat miasta Warszawy.

W 1910-1 dla Warszawskiego Towarzystwa Kopalni Wegla i Hut w Niemce ??
(tlumaczenie z niemieckiego) ta sama dtocznia zbudowala
poglebiarke o wydajnosci 150m3/h. Dlugosc 27,5m.
Nr stoczniowy 88

AvM
Jarek C.
Posty: 867
Rejestracja: 2004-01-04, 14:13
Lokalizacja: Rumia

Post autor: Jarek C. »

admiralcochrane pisze:Mam do Kolegów pytanie dotyczace tej pogłębiarki, której zdjęcie wykonałem 2 lata temu koło spiętrzenia na Wiśle za Tyńcem pod Krakowem. CZy ktoś ma dane tej jednostki
Obrazek
Czy da się odczytać jej nazwę lub numer ?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Lubecker Maschinnenbau Gesellschaft ,Lubeck zbudowal dla Gdanska
a dokladnie dla Weichsel Strombauverwaltung , Gr.Plehnendorf

1897 100m3/h Pumpenschiff
1899 100m3/h Eimerschiffbagger
1905 170m3/h Eimerbagger

AvM
Awatar użytkownika
Slaw
Posty: 929
Rejestracja: 2004-03-28, 12:01
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Slaw »

Jakis czas temu na allegro było sprzedawane takie zdjęcie :
http://fow.aplus.pl/forum/album_pic.php?pic_id=1157
podpisane : Okolice Tczewa -1928 rok
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

rozpoznanie pogłebiarki czerpakowej k. Tczewa około 1928

Post autor: Andrzej J. »

Na obu szalandach wdać wyraznie nazwy 'GORINCHEM' co wskazywalo by jednoznacznie na Holenndrów (to jeden z ich portów ze znaną stocznią Damen). Wg mnie jest to port macierzysty tych szaland, a nie szalandy przynależne pogłebiarki SSĄCEJ (AJ?) "Gorinchen" (błąd 'n' zamaist 'm') o której jest w Ratownictwo morskim w Polsce pod red. J. K. Sawickiego na s,15:
Firma Acmermann von fen Haaren w początkach marca 1928 r. sprowadziła do Gdyni pogłebiarke ssąca "Gorinchen", która była tu zatrudniona do wybuchu wojny.
Jarbla
Posty: 98
Rejestracja: 2005-08-06, 17:19

Post autor: Jarbla »

Aktualnie, na Narwi, koło mostu w Zegrzu od zawsze stacjonuje jakaś duża pogłębiarka.
Tam jest kilka pogłębiarek. Jak będe przejeżdżał, pstryknę parę fotek i zamieszczę je tu (nazwa jednej to chyba "Atena", ale proszę tego nie traktować jako pewnik, piszę z pamięci, więc mogę się mylić :wink: ).

pozdr :wink:
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Znalazlem cos takiego. Nigdy nie widzialem.

Wille, Max (Hrsg.)
Fördertechnik und Frachtverkehr. Zeitschrift für Bau und Betrieb der Hebezeuge und Massenförderer, der Pumpen, Pressen und Gebläse, der Klein- und Schmalspurbahnen, Gleise, Güterlokomotiven, -wagen und -bahnhöfe, der Lastwagen und Lastautos, der Frachtschiffe, Schlepper, Bagger, Speicher und Hafenanlagen, der Verpackungs- und Wiegemaschinen. XXVI. Jahrg. 1933 Heft 19-25/26 und XVII. Jahrg. 1934 Heft 3-6
Wittenberg, Ziemsen 1933 u. 1934


Fol., , mit zahlr. Abb. u. Zeichn., HLn. d. Zt., schwache Lichtspuren, berieben, Ecken bestoß., Rückenenden etwas rissig, Klebeet. am ob. Rückenrand, am vord. Innendeckel 2 Aufkleber,
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Dopiero dzisiaj mogę odpowiedzieć na post T. Dorgeista o pogłębiarce z Solca Kujawskiego zwanej z niemiecka Bugdusenbagger.

„REKIN”

POPRZEDNIE NAZWY: ex. „KRÓLEWIEC”; ex „K?NIGSBERG”; ex „LULUABOURG”.
TYP STATKU: POGŁĘBIARKA PAROWA SAMOBIEŻNA TYLNOKOŁOWA
ROK BUDOWY: 1939 przebudowa 1942-1949
STOCZNIA: Holandia ; przebudowa Weichselwerft Helmut Wulff – Schiffbau, Maschinenbau,Rohrleitunsbau, Schulitz bei Bromberg [ 1942-1945]; Stocznia Rzeczna w Płocku [1946-1949]
NR. BUD.

DANE TECHNICZNE:
1940
długość całkowita: 38,90 m; szerokość: 8,00 m; zanurzenie: 1,10 m.
1953
długość całkowita: 47,85 m; długość m.p.: 46,20 m; szerokość na wręgach: 8,00 m; szerokość całkowita: 8,95 m; wysokość burt: 1,55 m; wysokość statku: 4,57 m; zanurzenie: 0,90 m.; nośność: 368 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
do napędu własnego
1 maszyna parowa potrójnego rozprężania 3 cylindrowa prod.: nieznanej o mocy 260 KM
do napędu urządzeń ssących
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 2 cylindrowa prod.: nieznanej o mocy 200 KM
KOTŁY PAROWE:
2 kotły parowe o ciśnieniu 16 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa tylne koła napędowe; prędkość nieznana: załoga: 14 osób.
PORT MACIERZYSTY:
Puławy
ARMATOR:
Rejon Dróg Wodnych, Puławy.
NUMERY REJESTRACYJNE:
188 [RDW. Warszawa]; 452 [RDW. Płock]
RYS HISTORYCZNY

W 1939 roku rząd belgijski zlecił stoczniom holenderskim budowę serii holowników o napędzie tylnokołowym i śrubowym. Przeznaczone one były na rzekę Kongo płynącą między innymi w belgijskiej koloni w Afryce a mianowicie Kongu Belgijskim. Były to statki o niskiej burcie gdzie kotłownia i maszynownia znajdowały się na pokładzie. Kocioł opalany był drewnem, które załogi miały uzupełniać na bieżąco wycinając nadbrzeżne lasy. Kiedy w maju 1940 roku hitlerowskie Niemcy zaatakowały Holandię i Belgię prawie ukończone statki wpadły w ich ręce. Kadłuby tych jednostek sprowadzono w 1941 roku do Szczecina [Stettin] gdzie w tamtejszej stoczni Stettiner Oderwerke A.G., wstawiono im maszyny parowe oraz kotły przystosowane do opalania węglem. Znanych jest 7 nazw, jakie one nosiły: ABLASSERDAM, DELFIZIJL, LULUABOURG, SATURNUS, ST. WILLIBROD, VENUS i BUMBA. W służbie niemieckiej otrzymały one następujące nazwy: ABLASSERDAM-WISMAR; DELFIZIJL- MEMEL; SATURNUS-KIEL, ST. WILLIBROD-BREMEN, VENUS-DORTMUND, LULUABOURG-K?NIGSBERG. W 1942 roku pięć statków trafiło do Reichskommisariat Ostland-See und Schiffahrtdirektion a ten z kolei przekazał je do eksploatacji Binneschiffahrt Lettland G.m.b.H. w Rydze. Natomiast "K?NIGSBERG" trafił na Wisłę gdzie się nie nadawał. W 1942 roku skierowano holownik do stoczni Weichselwerft Helmut Wulff- Schiffbau, Maschinenbau,Rohrleitunsbau, Schulitz bei Bromberg [dz. Solec Kujawski] gdzie postanowiono przebudować go na pogłębiarkę do przeprowadzania zestawów holowniczych przez tzw. przemiały. Pracami przebudowy kierował inż. Ludwig Kort z Hannoweru, konstruktor tzw. dyszy Korta czyli śruby napędowej pracującej w właśnie w dyszy mającej kształt pierścienia. Rozwiązanie takie jest stosowane w celu polepszenia warunków pracy śruby napędowej i zwiększenia jej sprawności. W tym celu kadłub holownika podłużono a w części dziobowej zamontowano specjalne tunele na linii jego zanurzenia, w których zamontowano śruby. Dodatkowa maszyna parowa służąca do zasilania urządzeń ssących umieszczona była w części dziobowej. Pogłębiarka mogła zasysać rumowisko miękkie Nadawała się wyłącznie do likwidacji miękkich przemiałów piaskowych, z wyłączeniem grzęp i raf kamiennych. Zasysała wodę z piaskiem do głęb. 2 m i urobek odkładała dwiema prowadnicami poza burty na boki, kopiąc dwudziesto metrową rynnę. Ponieważ było to rozwiązanie prototypowe sprawy jej budowy posuwały się powoli 1. Pod koniec stycznia 1945 roku miasto i stocznię zajęły wojska radzieckie. Po przekazaniu jej władzom polskim w marcu 1945 roku otrzymała ona nazwę Państwowa Stocznia w Solcu Kujawskim. Między innymi Polacy przejęli szereg jednostek pływających a wśród nich ukończoną w 70 % pogłębiarkę "Königsberg", którą przemianowano nieoficjalnie na "KRÓLEWIEC". W 1946 roku "Królewiec" już o własnych siłach odpłynął do Państwowej Stoczni w Płocku gdzie kontynuowano prace na jej dokończeniem pod kierownictwem inż. Cz. Śladkowskiego. Ostatecznie jednostkę ukończono w 1949 roku nadając jej nazwę "REKIN". Po serii prób przekazano ją do Państwowego Zarządu Wodnego w Warszawie. W 1952 roku po reorganizacji administracji wodnej w Rejonie Dróg Wodnych w Warszawie. W 1955 roku "Rekin" doznał poważnej awarii maszyn i został wyłączony z ruchu. Po decyzji komisji skierowano go do Płockiej Stoczni Rzecznej w Płocku gdzie został poddany remontowi, który ukończono w 1957 roku. Przydzielony do RDW. Płock trafił tam w 1958 roku gdzie klasyfikowany był, jako pług parowy do pogłębiania nurtu. Jednakże już 12 grudnia 1958 roku przekazany zostaje do RDW, Puławy 2. Tam pływa do 1964 roku, wycofana na skutek awarii 27maja 1964 r.. Niestety nieznana jest data złomowania 3.

1.Według niepotwierdzonych informacji Niemcy planowali nazwać ją "HAI", co w tłumaczeniu na język polski oznacza Rekin. Cytuję za Adamem Reszka z Warszawy jednak brak jest na to dokumentów.
2. Pismo Rejonu Dróg Wodnych w Płocku z 29.12.1958 r. o sygnaturze TA-031262/52/58 o przekazaniu „Rekina” do Puław. Pogłębiarkę wykreślono z rejestru w Płocku 8 stycznia 1959 r.
3.M.A. Michalski w swej książce – Statki parowe na polskich wodach śródlądowych tom II- str.92 podaje datę wycofania 1959 rok, co nie jest zgodne z prawdą gdyż w tym roku "Rekin" trafił do RDW w Puławach i trudno, aby został tam zaraz wycofany. Natomiast A. Reszka w artykule – Prądówki, pogłębiarki, dźwigi- zamieszczonym na stronie www.zegluga.apisvideo.pl podaje datę wycofania 1978 r. a złomowania 1985 roku. Być może po awarii w 1964 roku powróciła do pracy. Jednak wycofanie jej w 1978 roku sprawiłoby, że była by ona ostatnią jednostką parową wycofaną z eksploatacji. Do tej pory był nią holownik parowy „Malbork” wycofany w 1976 roku.


Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk 14 luty 2010 r.

Źródła:
Archiwum Państwowe w Gdańsku, Toruniu i Płocku
Rejestry Rejonów Dróg Wodnych w Warszawie i Płocku.
M. A. Michalski – Statki parowe na polskich wodach śródlądowych tom II- Wrocław 2009 r.
A. Reszka - Prądówki, pogłębiarki, dźwigi- zamieszczonym na stronie www.zegluga.apisvideo.pl
W.DANIELEWICZ
ODPOWIEDZ