Poglebiarki na Wisle , Pinie, itd.

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Poglebiarki na Wisle , Pinie, itd.

Post autor: AvM »

Na poczatek znalazlem:
WISLAVSKAJA zbud 1899 Werft Conrad, Ltd., Haarlem
250 BRT 210KM.
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Andrzej to dosyć duża pogłębiarka nie wiem czy poza nazwą coś z Wisła ją łączyło. Taka to jedynie mogła pracować przy ujściu Wisły, ewentualnie pod Tczewem. Dla kogo zbudowana.
Poniżej pogłebiarki Koniglische Weichsel Strombauverwaltung,Danzig
1. THOR - 1905 Lubecker Maschinenbau Gesell. Lubeck
350 Psi 1 śruba ponadto maszyna parowa 220 i 25 PSi do bagrowania
2. DAMPFPRAHM I - 1905;JW.Klawitter,Danzig 200 PSi;1 śruba
3. DAMPFPRAHM II - 1905;JW.Klawitter,Danzig 200 PSi;1 śruba
3. DAMPFPRAHM III - 1915; JW.Klawitter,Danzig 260 PSi; 1 śruba
4. ALBERICH - 1899; Lubecker Maschinnenbau Gesell,Lubeck;75 PSi; bez napedu
5. FAFNER - 1886;F.Schichau,Elbing 12 PSi;bez napedu
6. BECKMESSER- 1880; F.Schichau Elbing;30 PSi; bez napedu
7. FALOLT - 1888; F.Schichau Elbing; 30 PSi; bez napedu
8. SPULBAGGER - 1898; Lubecker Maschinenbau Gesell.Lubeck; 30 PSi;bez napedu
9. KREISELBAGGER- 1883; F.Schichau, Elbing; 25 PSi; bez napedu
10. GREIFBAGGER - 1892; C. Steimming,Danzig; 25 PSi;bez napedu
Pogłebiarki DDW w Warszawie z 1926 roku
1. NOTEĆ - 19,6 x 4,15 x 0,75 m;bud.1900 bez napędu 40 HP
2. PIAST - 39,1 x 7,5 x 0,75 m;bud. 1912; 1 śruba 240 HP
3. SMOK I; 1930 Holandia - 49,8 x 8,00 m; 350 KM;tylnokołowa
4. SMOK II; 1926 Holandia - 44,9 x 6,6 m; 150 KM;tylnokołowa
oraz ciekawostka

“REKIN”

TYP STATKU:pogłębiarka
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1944; Weichselwerft G.m.b.H.,Schrosterburg.(Niemcy)
NOŚNOŚĆ:308 t
WYMIARY:
długość-47.85 m,szerokość-8.95 m ,wysokość burt/całkowita -1.55/5.47 m ,zanurzenie-1.00 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa potrójnego rozprężania;3 cylindrowy;moc:260 KM
tylnokołowiec;prędkość:17 km/godz.;załoga:11 ludzi

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1944: KÖNIGSBERG - budowany w Płocku na kadłubie wycofanego holownika tylnokołowego dla niemieckiej administracji wodnej.
1945: - pozostawiony w stanie nie ukończonym (brak wykończenia maszynowni i kotłowni.)
1946: KRÓLEWIEC - dalsze prace wykończeniowe
1947: REKIN - Państwowy Zarząd Wodny,Płock.
1952: REKIN - Rejon Dróg Wodnych,Płock.
1953: REKIN - Rejon Dróg Wodnych,Warszawa.
1959: REKIN - Rejon Dróg Wodnych,Płock.
1964: REKIN - wycofany i złomowany.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

A to pogłebiarki RDW Tczew z lat 1952-1964
1. ŻABA - 10,5 x 3,2 m
2. ZMIJA - 9,00 x 3,05 m
3. SKORPION - 7,25 x 5,84 m bud:1916 ex Tiege
4. KOBRA - 8,2 x 3,0 m bud: ; ex Zoelp 126
5. GRZECHOTNIK - 8,7 x 3,0 m
6. KAIMAN - 16,4 x 5,7 m
7. SALAMANDRA - 14,0 x 4,0 m ; bud 1934
8. RAK - 18,2 x 6,5 x m;1892 ; ex Greifbagger
9. ANAKONDA - 13,4 x 4,5 m; 1904
10. ŚLIMAK - 16,6 x 2,8 m
11. ARTEMIDA - 9,0 x 3,0 m
12. ATENA - 6,6 x 3,0 m
13. AFRODYTA - 9,6 x 3,0 m
To małe pogłebiarki ale pracowały na Wisle, Nogacie, Szkarpawie itp.
były duze:
1. BELZEBUB
2. LUCYFER
3. MEFISTOFELES
4. PAWEŁ
5. PIOTR
wszystkie poniemieckie
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Na Pinie były dwie duże pogłebiarki o ile dobrze pamietam to miały
nazwy :GDAŃSKA" i "PRYPECKA".
W.DANIELEWICZ
Theodor Dorgeist
Posty: 183
Rejestracja: 2004-09-24, 20:38
Lokalizacja: Deutschland

Post autor: Theodor Dorgeist »

Bei dieser Gelegenheit !

1981 habe ich aus Unterlagen der WSD Danzig notiert:


1940 auf der Weichsel unterhalb der Bugmündung sind 4 Wasserstrassenämter vorhanden mit einem
Schiffsbestand von

10 Dampfer ( davon 4 Bereisungsdampfer )
8 Personenmotorboote,
4 Arbeits- Motorboote,
4 Eimerbagger,
2 Spüler,
3 Greifbagger


Gibt es eine Chance zu ermitteln welche Schiffe und Fahrzeuge es waren ?


Dank und Gruß

Theo
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Ja mam nastepujace poglebiarki z Gdanska ca.1880:

KRABBE (1844) Mitzlaff, Elbing 49,774m3 14nKM masz. F.Schichau 18.40x7.45x3.5x1.73
KREBS (1864) j.W.Klawitter 176,292 40nKM masz. F.Schichau35,40x8,15x3,7x1.73
HÜMMER (1876) F.Schichau, Elbin 222,870 60nKM 32x8x3,45x1.10
Dampfbagged der danziger Haffenbau (1861) F.Schichau 30,000 12nKM 22x4,71x1,90x1,3 po przebudowie 1876/7 17,15m dlugosci
Dampfbagged der danziger Haffenbau (1872) F.Schichau 75,867 24nKM 28,5x7,22x2,66x1,44
Dampfbagged der danziger Haffenbau (1877/8) F.Schichau 27,204 10nKM 11x5x2,25x0,8
Nemo 1

Pogłębiarki

Post autor: Nemo 1 »

Garść luźnych danych dotyczących pogłębiarek rzecznych.

W 1929 Zarząd Dróg Wodnych w Telechanach, Kanał Ogińskiego, posiadał 2 pogłębiarki, jedna o nazwie "Nurt".

W latach 20'tych na polskim Niemnie była co najmniej jedna pogłębiarka - "Augustowska 1".

Aktualnie, na Narwi, koło mostu w Zegrzu od zawsze stacjonuje jakaś duża pogłębiarka.

Niedawno widziałem na Wiśle, Warszawa Żoliborz, interesującą pogłębiarkę o nazwie "Pilica". W pewnym miejscu, na brzegu Wisły, jest tam niewielki wybetonowany jakby portowy basen i ta "Pilica" oczyczała ten akwenik z mułu, posługując się jakby słoniową trąbą (jak to czyta fachowiec od gospodarki wodnej, to ma ubaw !!!!). Urobek odprowadzano
na środek rzeki rurociągiem umiejscowionym na pontonach.

Na Wiśle (a chyba i na innych rzekach też) stosuje się i mniej wyrafinowane metody pogłębiania - po prostu na jakiejś barce stawia się normalną jednoczerpakową koparkę, która po prostu kopie coś na dnie. Taki sprzęt widziałem, na przykład, koło Dęblina.
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Ta "PILICA" to pogłębiarka ssąco-refulująca. Ma ona pod dnem taką rurę przez, którą za pomocą pomp zasyssa piasek i poprzez refulery wysypuje je na brzeg lub gdzie indziej w przeciwieństwie do czerpakowych, któr urobek wysypują na szalandy. Co do pontonu i koparki to wbrew pozorom one nie pogłebiają bo na Wiśle była by to syzyfowa praca. Służa do wydobywania żwiru dla budownictwa, odlewnictwa itp.
Co do "PILICY" to zbudowano ją w 1973 r w Holandii w IHC Sliedrecht.(Co oznacza skrót IHC)
15,00 x 5,55 x 1,5 zanurzenia. Zdolność popierania urobku z głebokości 10 m. Rura pod dnem składana hydraulicznie jak peryskop o.p.
arm. PBW,Warszawa.
Do 1939 roku Rada Portu i Dróg Wodnych miała 3 pogłebiarki:
1. Pogłęb. czerpakowa "HUMMER" 1876 F.Schichau, Elbing wydajność 180 m3/godz. urobek z głebokości 10 m. Wymiary w poscie AvM
2. pogłeb. czerpakowa "SCHWENTE" bud. u ? Kupiona przez RPiDW w 1931r. Wydajność 15m3/godz. urobek z 3 m motorowa
3. pogł.samobiezna ssąca "Vistula" - bud.1934/35 przez Danziger Werft,Danzig. Siłownia Werf Gusto, Schiedam. 400 KM. 5 w
33,9 x 7,5 x 2,4 m
Wydajnośc od 190 do 250 m3/godz.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Zapomniałem dodać że w 1939 "Vistulę" nazwano "Vulcan" a od 1948 roku "Mors".
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

SCHWENTE (1904) Eimerbagger - Poglebiarka czerpakowa
zbud F.Schichau (#735) dla WBI Elbing/Elblag 27BRT
Czy to ta ?

IHC
Obrazek
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Tak to bedzie ta stocznia.
W.DANIELEWICZ
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Ale czy to ta Poglebiarka SCHWENTE ?

IHC historia :
Obrazek
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Stocznia Gusto w Holandii, jeden z glownych producentow poglebiarek:

Obrazek
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Andrzej trudno powiedzieć bo w wykazie RPiDW nie ma parametrów tej pogłębiarki. Ta "SCHWENTE" ma napęd motorowy. Być może ją przebudowano z parowej na motor. Wydajność 15m3/godz. świadczy że to mała pogłebiarka.
735 - SCHWENTE – Wasserbau Inspektion, Elbing – 1904
9,00 x 4,5 x 0,85 m; parowa; bez napedu.
Może to i ona bo RPiDW WMG używała ja na elbląskich drogach wodnych administrowanych przez nią. Nazwa "Schwente" pochodzi od rzeki Święta, która łączyła się z Tugą. (niem. Tiege). Pływały tam statki i barki poprzez Nowy Dwór Gd. do cukrowni w Nowym Stawie.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Pogłębiarki z Torunia z lat 1949-1965
1. KRAB - chwytakowa;15,26 x 7,21 x 0,70 m; bud. 1927
2. PYTON - kubłowa;20,3 x 5,8 x 1,20 m;bud.1898
3. ALIGATOR - chwytakowa; 12,02 x 9,1 x 1,6 m; bud.1910
4. OSTRYGA - ssąca; 20,00 x 4,70 x 1,10 m;bud.1924
5. GAD - chwytakowa; 14,05 x 7,5 x 1,45; bud. 1924
6. KROKODYL - ssąca; 25,55 x 5,62 x 1,10; bud.1915
wszystkie parowe, daty budowy według rejestru administracji wodnej
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

A jeszcze pogłeb. ssąca "RENAWA" w 1962 z Torunia przeszła do Sandomierza.
36,21 x 5,28 x 1,46 brak daty adnotacja remont kapitalny 1961 wiek około 35 lat w 1960r.
W.DANIELEWICZ
ODPOWIEDZ