40 pasazerów wystawionych na sprzedaż w 2019 roku

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

40 pasazerów wystawionych na sprzedaż w 2019 roku

Post autor: Piotr S. »

Lista tych jednostek jest podana min na youtube 40 Cruise Ships For Sale! (2019)
Ciekawostką jest liczba tych jednostek oraz to ,że są na tej liście jednostki , których bym się nie spodziewał ,że są wystawione na sprzedaż
Pytanie czy mamy już jakiś kryzys ? bo są tam jednostki czołowych armatorów czy tez jest nadpodaż tego tonażu , mimo wszystko jest to pewne zaskoczenie bo nie wiele się o tym mówi .
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: 40 pasazerów wystawionych na sprzedaż w 2019 roku

Post autor: polsteam »

generalnie trzeba z rezerwą podchodzić do takich źródeł

część z tych statków nie była w ogóle wystawiona na sprzedaż, a w ostatnim czasie zmieniły barwy w ramach jednej grupy... po prostu właściciel kilku brandów przenosi statek do innego brandu / na inny rynek

wiele statków "wystawionych na sprzedaż" jest wystawionych "zaocznie" - bez woli właścicieli
po prostu brokerzy liczą na szczęście - że znajdzie się chętny, który da dobrą cenę i skusi do sprzedaży obecnego właściciela (broker zarobi na prowizji)

część statków jest bardzo długo, faktycznie, wystawiona na sprzedaż, ale na zasadzie "może się uda" (drogo sprzedać)...
statki są eksploatowane przez właściciela albo czarterowane komuś, ale armator "wystawia" statek na sperzedaż - jak trafi się oferent z proponowaną atrakcyjną ceną, to "czemu nie sprzedać?"...

tak więc, ta lista jest częściowo przynajmiej w ogóle niepewna (czy faktycznie są to statki na sprzedaż)
a w tych przypadkach, w których rzeczywiście są - nawet dość długa lista nie świadczy o żadnym nadzywczajnym zjawisku rynkowym.

nadpodaży tonażu na razie raczej nie ma.

natomiast jest ciągły ruch, przede wszystkim "kaskadowy"... nowe większe statki wypierają mniejsze starsze - sprzedaje się te ostatnie najczęściej na mniej wymagające rynki.
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: 40 pasazerów wystawionych na sprzedaż w 2019 roku

Post autor: Piotr S. »

polsteam pisze: natomiast jest ciągły ruch, przede wszystkim "kaskadowy"... nowe większe statki wypierają mniejsze starsze - sprzedaje się te ostatnie najczęściej na mniej wymagające rynki.
Jak sadzisz ? czy jest i czy była by szansa patrząc na niskie ceny wystawionych jednostek aby ktoś z polski pokusił się na kupno takiego pasażera i organizował np. wycieczki na fiordy norweskie lub po Bałtyku , ciekawi mnie czy są w Polsce ? instytucje firmy lub biznes który by
podjął taką działalność ?
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: 40 pasazerów wystawionych na sprzedaż w 2019 roku

Post autor: polsteam »

polscy operatorzy i agenci turystyczni sprzedający bilety na wycieczki morskie (sami bezpośrednio klientom, m.in. przez Internet oraz przez agentów - "biura turystyczne") nie chcą się przyznać - ile sprzedają biletów...

czasami któryś się pochwali, że ma np. "20% rynku", ale nie che powiedzieć, ile to jest w liczbach bezwględnych

nie natknąłem się dotąd na żadne porządne opracowanie / raport rynkowy o wielkości rynku wycieczek morskich w Polsce... może jest, ale nie spotkałem dotąd.

jeżeli gdziekolwiek, w tym - w branżowej prasie turystycznej - pojawiają się szacunki, to mają dużą rozpiętość.


trzeba też dodać, że część rynku polskiego "przechodzi koło nosa" naszym operatorom i przedstawicielom wycieczkowych linii żeglugowych, bo część klienteli, zwłaszcza tej bogatszej i "z dużych ośrodków" oraz "bardziej światomej w zakupach internetowych" (korpoludki, etc.) nie idzie do "biura turystycznego" za rogiem tylko kupuje rejsy wycieczkowe w Internecie bezpośrednio u armatorów (na zagranicznych websajtach, nie na stronach polskich przedstawicieli).


nie wiem, czy najwięksi operatorzy turystyczni nie wiedzą jak duży jest rynek (w związku z powyższym), więc nie chcą ryzykować, czy też wiedzą, że jest za mały i dlatego nie chcą inwestować w to, co zasugerowano w poście powyżej.


dotychczas w Polsce mieliśmy do czynienia tylko z jedną próbą szerszego "wejścia" armatora wycieczkowego

był to grecki Festival cruises, który najwyraźniej przestrzelił i upadł po niezbyt długim okresie działalności

Festival miał nawet kilka czy kilkanaście własnych biur w większych miastach Polski.

oferował w większości rejsy na Morzu Śródziemnym, ale zaaranżował też bałtyckie, z zawinięciami do Gdyni i możliwością zaokrętowania tamże.
słyszałem, że nie cieszyło się to dużym powodzeniem.

w końcu Festival zbankrutował (zapewne nie tylko / nie głównie przez niepowodzenie na polskim rynku)


osatnio (w 2019 r.) uaktywniła się bezpośrednio na rynku polskim Costa (z grupy Carnival) - wynajęła agencję PR-owską na Polskę i nie jestem pewien, ale chyba otworzyła własne biuro w Wa-wie (takie biuro "bezpośrednie", dedykowane jednemu armatorowi czy grupie armatorskiej wcześniej, od dobrych paru lat, miał tylko Royal Caribbean / Celebrity)


Polacy, jeżeli pływają w "cruisy", to wolą dalej, a poza tym w ciepłe rejony, a więc: 1) Morze Śródziemne (bardziej różnorodna i tańsza oferta niż Bałtyk i Europa Północna) i "okolice" - np. Wyspy Kanaryjskie; 2) Karaiby; 3) egzotyka, dalekie, ekspedycyjne, "butikowe", etc.

nie mam dokładnych danych, ale z tego co słyszę - najrzadziej wybierają Bałtyk i Europę Północną...


Fiordy są drogie u obecnych, dostępnych (zagranicznych) armatorów (znacznie dorższe niż np. Morze Śródziemne)

trudno przewidzieć, czy polski operator (np. z wyczarterowanym albo z własnym statkiem) byłby w stanie przedstawić ofertę w cenie naprawdę zmieniającej sytuację i faktycznie zachęcającą... na "czuja" stawiam, że raczej nie.


dobrych parę lat temu plany wejścia w żeglugę wycieczkową ujawniła grupa PŻM ("w oparciu o doświadczenia i zasoby ludzkie z "hotelu" na promach" Unity Line), ale - jak wiadomo - grupa miała i ma inne problemy... to się okazała jedna z tych dalekosiężnych zapowiedzi, które spełzły na niczym.


chyba jedyną dotąd "większą" inicjatywą angażującą w cruising polskiego operatora turystycznego jest statek czarterowany przez Itakę (rejsy "po polsku")

chyba już od 2018 roku i oferta się utrzymuje, więc jakąś (wystarczającą) klientelę to znajduje, żeby mieć (dla Itaki) sens ekonomiczny...
nie da się jednak ukryć, że jest to raczej tania oferta "średniej" (delikatnie mówiąc) jakości i raczej dla klienteli "mniej ambitnej", "mniej wymagającej" oraz "mniej wyrobionej" jeżeli chodzi o wymagania względem oferty turystycznej i samych statków.
- są to rejsy raczej bardziej w rodzaju "drinki z parasolką i wylegiwanie się na pokładzie słonecznym + program artystyczny" po polsku", niż coś naprawdę ciekawego i przynajmniej "lekko ambitnego" jeśli chodzi o program turystyczny (miejsca / porty / atrakcje turystyczne)

oczywiście rzecz gustu i nie chciałbym nikogo obrażać, ale mnie musieliby dopłacić, jeśli miałbym skorzystać z takiego średnio ciekawego rejsu na średnio ciekawym statku (może ciut ciekawy shiploversko, jako niemłody, ale średni -delikatnie mówiąc - jeśli chodzi o oferowany standard) z "gwiazdą" programu artystycznego w rodzaju Mariusza Kałamagi... (https://www.itaka.pl/rejsy-statkiem).
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 964
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Re: 40 pasazerów wystawionych na sprzedaż w 2019 roku

Post autor: Gregski »

Ciekaw jestem czy ktokolwiek w Polsce ma wystarczajace "know how".
No i jak skompletowac personel? Trzebaby bylo przebic zagraniczne oferty by sciagnac ludzi do pracy na takiej bardzo specyficznej jednostce.
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
ODPOWIEDZ