m_k pisze:Witam.
Ukazał się właśnie 202 tom WLU o morskich działach 40 mm Boforsa.
ERRATA
TOM 202 Działa morskie Bofors 40 mm
Strona:
14
Pozycja: górna
Jest: Wrak ORP Gryf po zakończeniu działań wojennych. Po prawej widoczne zdekompletowane prawoburtowe stanowisko dział 40 mm. Na prawo od komina widać pusty pierścień po zdemontowaniu lewoburtowego stanowiska dział 40 mm, którym wzmocniono obronę przeciwlotniczą baterii helskiej i osłonięto podejścia do portów helskich.
Powinno być: Wrak ORP Gryf po zakończeniu działań wojennych. Po lewej widoczne zdekompletowane prawoburtowe stanowisko dział 40 mm. Na prawo od komina widać pusty pierścień po zdemontowaniu lewoburtowego stanowiska dział 40 mm, którym wzmocniono obronę przeciwlotniczą baterii helskiej i osłonięto podejścia do portów helskich.
Strona
25
Pozycja: górna i dolna
Jest pozycja górna: Pięknie odrestaurowany zestaw dwulufowy dział 40 mm L/60 wz. 37 Bofors eksponowany w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni
Jest pozycja dolna: Hydrauliczne hamulce odrzutu znajdujące się pod cylindrycznymi prowadznicami luf na zestawie dział 40 mm dla okrętów nawodnych z chłodzonymi lufami
Powinien być jeden opis dla obu zdjęć: Na zdjęciach widoczne są różnice i podobieństwa konstrukcji zestawu dla okrętów nawodnych (górne zdjęcie) i podwodnych (dolne zdjęcie). Na obydwu widać na środku zdjęć hydrauliczne oporniki, natomiast zestaw dla okrętów nawodnych miał sprężyny powrotne na obudowach chłodnic luf a zestaw dla okrętów podwodnych wewnątrz prowadnic luf, przez co są niewidoczne. Widoczne jest też podwójne łoże działa dla okrętów nawodnych, co wynika z zastosowania stabilizatora dział i pojedyncze łoże dla okrętów podwodnych. Każde zdwojone stanowisko dział było oznaczone jednym numerem, podobnie jak dostarczone dla niego części zamienne. W tym wypadku cyfrą 5 (działo No 5) dla górnego zdjęcia i 7 dla dolnego (działo No 7).
Strona
42
Pozycja: po lewej
Jest: skan dokumentu, który przedstawia samo złożone działo
Powinno być: rysunek złożonego działa w studzience przewidywanej dla okrętów podwodnych budowanych we Francji. Rysunek załączony poniżej.
Strona:
49
Pozycja: górna
Jest: 5L
Powinno być: Uwaga: w opisie powinno być 5P, gdyż zdjęcie jest zrobione od strony działa prawego.
Strona:
53
Pozycja: górna
Uwaga: czerwona kropka i pionowa strzałka na górnym rysunku wskazuje przeniesiony odbiornik dwusilnikowy OW2.