Finlandia

Spisy flot, statystyki, dane taktyczno-techniczne itd. itp.

Moderator: jareksk

Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Finlandia

Post autor: jareksk »

Pancerniki obrony wybrzeża

„Vainamoinen“ (1932-33)
3900 t; 93x16,9x4,5 m; 4 SD Germania/SE Bronw-Boveri, 6000KM=16w, ; 4x25/46 Bofors, 8x105/48 AA Bofors, 4x40 AA Vickers→.6.41 4x40 AA Bofors, 2x20AA Madsen →.7.1940- 4x20AA→.9.44 – 8x20AA; pb 55, pag 100, pp 20,sd 125, 329-411 l;

VAINAMOINEN (.8.29/28.12.30/29.4.32)
ILMARINEN (.9.29/9.7.31/3.9.33; +13.9.41, koło wyspy Utö, Płn. Bałtyk, 2 miny, 271+)


Okręty podwodne

„Saukko“ (1930)
114/142t; 32,4(mp)x4,1x2,9 m;1 SD Krupp-Germania/1 SE, 200/120 KM; 9/5,7w, 375Mm/8 w – 45 Mm/4 w; 1x12,7 AA, 2rt450, 9 min; 15 l;

SAUKKO

„Vetehinen“ (1930-31)
493/716t; 63,5x6,2x3,6 m; 2 SD Atlas/2 SE Brown-Boveri, 1160/720KM, ; 12,6/8,5w; 1500Mm/10 w – 75Mm/4 w; mz 75; 1x76/50, 1x20AA, 20min, 4rt533; 30 l;

VETEHINEN
VESIHIISI
IKU-TURSO

„Vesikko”(1936)
250/300t; 40,9x4,1x4,2 m; 2 SD MAN/2 SE, 700/360KM; 10,5/8w, 1500Mm/13w-50 Mm/5 w; mz 90; 1x20AA, 3rt533 (5); 16-20 l;

VESIKKO

Dozorowce

„Hameenmaa“ (Ros.;1917; 1918)
400 t; 52x7,5x3,4 m; 2 MP, 3k; 1400KM=15w, 700 Mm/15 w; 2x102/60 Obuchow, 1x40AA Vickers, 40 min (1941→2x102, 2x40AA, 1x20AA Madsen; 1942→2x102, 2x40AA Bofors, 3x20AA; 1943→2x105 AA Rheinmetall, 2x40AA, 3x20AA); 54-73 l;

HAMEENMAA
UUSIMAA

„Karjala“ (Ros; 1918)
342 t; 50,1x7x2,9m; 2 MP, 2 k Normand, 1150KM=15w, 700Mm/14 w; 2x75/50 Canet, 1x37 AA, 12 min (1941→ 2x75, 3x20AA Madsen, 30 min; 1943→2x75, 3x20AA, 30 min); 48 – 63 l;

KARJALA
TURUNMAA (+2.5.43 bl ros. Sam. ; podn. .10.43, w sł)

Ex JMH „Tursas“ (1938, 1939)
360 t; 60x7,1x4,2m; SD; 620KM=11 w; 1x75, 2x20AA → 1x40AA, 2x20AA;;

TURSAS (ex belg „Balic”; 1941→JMW)
UISKO (ex belg. „Celtic”; 1941→JMW, + 16.09.43 Zat. Fińska ros. Sam.; 1 t)

Typy różne

I. (1927; 1942)
310 t;46x7,2x3,9 m; 575KM= 9 w;1x130, 1x40AA, 2x20AA, bg; 53 l;

AUNUS (ex TY„Kingston Emerald“)

II. (1915; 1942)
283 t;45x7x3,7 m; 540KM= 9 w; 1x130, 3x20AA,bg; 53 l;

VIENA (ex TY „Conan Doyle“)

III. (1907; 1918)
350 t; 59x7,1x3,4 m; 700KM=12 w; 2x75, 2x20AA, bg → późn. tylko 1x20 AA

AURA I (k+13.01.40 wybuch bg na pokładzie)

IV. (1884)
563 BRT; 560KM=12 w; 1x75, 2x20AA, 2 wbg; 44 l;

AURA II (ex jacht prezydencki)

V. (1941)
335 t; 10 w; 1x45, 2x20AA, bg;

Nr 761 – VIIPURI (ex ros H)
Nr 762 – Nr 764 (jw.)

Ex ros. H „Narvi” (1941)
400 t; 39.3(mp)x8,5x2,3m; 2 MP, 2 k; 400KM=10w; 1x45/47 AA, 2x20AA, bg, 40 min;

JURMO
NARVI
LUPPI

Typy różne
I. AURA 200 t; 126 BRT, 10 w; 1x45, 1x20 AA, bg
HERCULES 168 BRT, 13 w; 1x75, 1x20 AA, bg
JAAMERI 290 BRT,
KUSTAANMIEKKA 230 t; 169 BRT, 10 w; 1x45, 2x20AA, bg
PORIN KARHU 76 BRT, 1x47, 1x20 AA, bg
RAUMA 154 BRT, 9 w; 1x75, 1x20 AA, bg
SUURSAARI 320 t; 219 BRT, 11 w; 2x45, 2x20 AA, bg
TURKU 460 t 224 BRT, 12 w; 1x40 AA, 1x20 AA, bg

II. AALLOTAR 1911 75 t; 21,7x x m 135KM=10 w;
ECKERO 1903 20,7x3,9x m 75 KM=8 w;
HAUKKA 1885 19,2x x m 75 KM=9 w;
KVARKEN 1909 17,2x x m 65 KM
LOKKI 1909 17,7x x m 75KM=7 w;
MANTYLUOTO 1903 18,9x x m 75KM=8 w;
MERIKOTKA 1878 202 t; 38,8x x m 400KM=10 w;
SUOMI 1885 107 t; 32,9x x m 320KM=10 w;
TIIRA 1886 36,8x x m 370KM=11 w;
TURJA 1927 65 t; 180KM=10 w;
VESTA 1886 67 t; 24,4x x m 25 KM=9 w;
VH 1 1916 112 t; 26,3x x m 375KM=10 w; 2x20AA, bg
VH 2 1928 22,7x x m 180KM=8 w;
VIPUNEN 1881 185 t; 39,3x6x m 70KM=10 w;

Typ „Mercurius“ (1907-08)
Dł. 17 – 20 m; 65 KM=8 w; 1 MG lub 1x20 AA

MERCURIUS (+ 27.7.44)
PORI
SILMA
TORNIO



Patrolowce

I. (1917)
Dł. 15 m; 100 KM= 12 w;

NV 31
NV 33
NV 34

II. (1921)
Dł. 13,4 m; 100 KM=12 w;

NV 35 – NV 38

III. (1918)
Dł. 13,1 m; 80 KM=10 w;

NV 41

IV. (1922)
Dł. 22 m; 100KM=11 w;

NV 43 – NV 47

V. HV

HV 61 (1908; 15,3x x m; 50 KM)
HV 63 (1907; 13,5x x m, 32 KM)
HV 64 (12,2x x m; 24 KM)

VI. MP101 (1909-11)
16x x m; 24-130 KM=7-9 w;

MP 101 – MP 106

VII. MP 107 (1911) (MP 108-1920)
16,5 x x m; 15KM=6 w;

MP 107 – MP 109

VIII. MP 110 (1930)
15,1x x m; 150KM=10 w;

MP 110

IX. MP 111 (1931)
15,8x x m; 180KM=10 w;

MP 111



Ścigacze okrętów podwodnych


„VMV 1” (Nm.1931)
30 t; 23,5x4,2x1 m; 1220KM=25w; 1x20AA, bg; 8 l;

VMV 1 – VMV 2

„VMV 4” (1916; 1931)
30 t; 20,1x3,6x1,2 m; 1100KM=16 w; 1x20AA,bg; 8 l;

VMV 4 (ex JMH Sterling) (wyc. 1939)

„VMV 5” (1931)
30 t; 24,6x4,4x1,1 m; 1040KM=24,6 w; 1x20AA, bg→1-3x20AA, 4-6 min; 8 l;

VMV 5
VMV 6

„VMV 8” (1935)
30,7 t; 25,6x4,4x1 m; 1000KM=23,8 w; 1x20AA, bg→1-3x20AA, bg; 8 l;

VMV 8 (+26.2.44, Helsinki, ros.sam.)
VMV 9
VMV 10 (+15.9.44, Suursaari, nm. art. lądowa)
VMV 11
VMV 12 → 1x40 AA, 2 torp. 450 (+6.2.44, Helsinki, ros.sam.)
VMV 13
VMV 14 (+30.11.39, podn. w sł. + 15.9.44 nm.art. lądowa)
VMV 15 → 1x40AA, 4-6 min
VMV 16 → 1x40 AA, 4-6 min
VMV 17 (+6.2.44, podn. + 18.6.44, rej. Koivisto, ros.sam)

Typy różne eks OS/ŚOP
I. (1935)
21 t; 22x x m; 11 w;

VMV 18 (ex SP 1)

II. (1943)
35 t; 21x4x1,2 m; 280KM=11 w; 1x20 AA;

VMV 19 (ex SP 41)
VMV 20 (ex SP 42)


Stawiacze min

Typ rosyjski „Woin” (1916; 1918)
640 t; 50x8x2,7 m; 1 MP, 3 k; 800KM=10 w; 2x75,150min→1942: 2x75/50, 2x40AA, 1x20 AA, 140 min; 47 l;

LOUHI (+ 21.01.45 koło Hanko mina)

Typy rosyjskie „Tiepłochod”
I. (1913, 1918)
34 t; 22(20,7 (mp))x5x1,2 m; 2 SN Bolidem, 60 KM=7,2 w; 1 MG→1x20AA, 25 min; 8-10 l;

PAUKKU (ex T 25) (kb+ 14.11.41 sztorm)

II. j.w. lecz 60 t; 21,4(mp)x4,9x1,5 m;

LIESKA (ex T 16)
LOIMU (ex T 21)

III. (1915, 1918)
46 t; 23,2x5x1,1 m; 86 KM=7,2 w; 1 MG→ 1x20AA, 40 min; 6 l;

POMMI (ex T 22)
MIINA (ex T 17)

Ex H „Pukkio” (1939-40)
162 t; 27(mp)x6.7x2.5m; 300KM=10w; 1x45, 1x20AA, 40min; 10 l;

PUKKIO
PORKKALA

„Ruotsinalmi” (1941)
310 t; 50x7,9x1,5 m; 2 SD Rateau, 1120KM=15w; 1x75/50,1x40AA, 2x20AA, (późn tylko:2x40AA, 2x20AA) 2wbg, 2mbg, 100min; 60 l;

RUOTSINALMI
RIILAHTI (+ 23.08.43 Zat. Fińska ros. KT, 2 t)

Typy różne pomocnicze
I. (1898)
1096 BRT; 61,4(mp)x10x6,5 m; 750KM=10 w; 1x75, 60 min;

BALTIC
II. (1900)
561BRT; 10w; 1x75, 50 min;

FREJ

III. (1899)
804 BRT; 10w; 1x75, 60 min;

POSEJDON

IV. (1910)
659 BRT; 12w; 1x75, 60 min;

SUOMI



Trałowce

Małe trałowce

Ex rosyjski „Udarnik“(Ros.; 1917-1918)
190 t; 45,6x6,1x,.8 m; 2 MP, 2 k schulz,440KM=11 w; 1x75/50,1x47AA→2x12,7 AA, 30→40 min; 32 – 40 l;

RAUTU (ex T 1)
VILPPULA (ex T 2) (+25.7.44 Zat. Fińska sam., 1 t)

Kutry trałowe

Ex ros. „A” (1916-17, 1918)
20 t; 19,8x3,6x1,2 m; 60 KM = 9,5 w; 1x47; 6 l;

A 37
A 38 (s+ 1940 ładoga)
A 39 – A 44
A 45 (+ 30.9.39)

Ex ros PATR „Bomba” (1914; 1918)
20 t; 18,5x4,2x1,5 m; 180KM=12 w; 4 l;

AUGUSTIN EHRENSVALD
AXEL VON FERSEN
FABIAN WREDE
WILHELM CARPENAL

„Ahven“ (1936-37)
17 t; 17.2x3.8x1.3 m; 1 SD; 65KM=10.5w; 1x20 AA, 6 min; 8 l;

AHVEN →AHVEN 1
KIISKI →AHVEN 2
KUORE →AHVEN 5
LAHNA →AHVEN 6
MUIKKO →AHVEN 3
SARKI →AHVEN 4

„SM” (1939-40)
20 t; 18x3,8x1,7 m; 1 SD, Wickstrom, 80KM=9w; 1x20 AA;

SM 1 – SM 2
SM 3 (+5.10.44 koło Holland, mina)
SM 4

„Kuha” (1941-42)
18 t; 17.2x3.8x1.6 m; 1 SD; 70KM=10 w; 1x20AA; 8 l;

KUHA → KUHA 1 (+3.1.41 koło Bajorko, miny)
SALAKKA → KUHA 2
SIIKA → KUHA 3 (+ 30.9.44 Hogland, miny)
HARJUS → KUHA 4 (+23.7.42, koło Hanko, miny)
SAYNAS → KUHA 5
KARPI → KUHA 6 (+15.9.44 na płd. Od Kotki, miny)

„Ajonpaa” (Dan .1941-42)
52 t; 20x5.3x1.7 m; 1 SD Lister, 200KM=10w; 1x20AA; 10 l;

AJONPAA
KALANPAA

Ex H (1897; 194..)
44 t; 23x4,8x3 m; 330KM=9 w; 1x20 AA; 9 l;

KATAJALUOTO
SUSISAARI


Kutry torpedowe

Ex wł „ MAS“ (Wł; 1916)
13 t; 16,4x2,8x1,4 m; 2 SG Isotta Fraschini, 1000KM=28w; 1 MG, 2rt450, 2bg; 7 l;

SISU (1943→Ładoga, wyc. 1944)
HURJA (wyc.1940)

„Isku” (1926)
11 t; 16,5x3,4x1,1m; 2 SG Rolls-Royce, 1600KM=31w; 2MG, 2rt450; 7 l;

ISKU (wyc.1944)

„Nuoli” (1928-29)
13 t; 16,8x3,4x1,3m; 2 SG, 1500KM=40 w; 200 Mm; 1MG, 2rt450 → 1942→1x20 AA, 3 miny; 7 l;

NUOLI (1943→Ładoga)
SYOKSY (1943→Ładoga)
RAJU (b+ 16.5.43 rej. Sevasto, zapora bonowa)
VINHA (1943→Ładoga)

„Jymy” ex wł MAS 526 (1939; 1943)
25 t; 18,7x4,7x1,5 m; 2+2 SG Isotta Franschini, 2000+100 KM=42w, 1100Mm/6 w; 360Mm/42 w; 1x20AA, 1x13AA, 2 torp 450, 4 bg; 10-12 l;

J 1 (Jylha) (5.6.43 ex wł „MAS 526”) → Jymy 1
J 2 (Jyry) (jw. „MAS 527”) → Jymy 2
J 3 (Jyske) (jw. „MAS 528”) →Jymy 3
J 4 (Jymy) (jw. „MAS 529”) → Jymy 4

„Hurja” (Wł; 1941)
20 t; 16,5x4,3x1,5m; 2 SG, 1600KM=36w; 1x20AA, 2 torp. 450, 2 miny, 2 bg; 11 l;

H 1 (Hyoky)
H 2 (Hirmu)
H 3 (Hurja)
H 4 (Hyrsky)
H 5 (Haijy) (+26.2.44)

„Taisto“ (wł. „MAS 501” 1942-43)
22 t; 17,8x4,3x1,2m; 2SG Isotta Fraschini, 2300KM=48w; 1x20AA, 2 torp 450, 4-6 bg;

T 1 (Taisto 1) (+21.6.44 ros.sam. Ił 2)
T 2 – T 8 (Taisto 2 – Taisto 8)

Ex ros „D 3“( Ros; 193.., 1941)
35 t; 21,7x3,9x1,2 m; 3 SG GAM, 2250KM = 34 w; 1x20AA, 2x12,7 AA, 2 torp. 450, 4 miny; 11 l;

V 1 (ex Vasama, ex „TKA 52”) → 1944 ros.

Ex ros „G 5“ (Ros; 193..;1941-44)
16 t;19,1x3,3x0,6 m; 2x12,7 AA, 2 torp 450; 9 l;;

V 1 (ex V 3, ex Vuma, ex “TKA 64”) → 1944 ros.
V 2 (ex Vihuri, ex “TKA 141”) → 1944 ros.
V 3 (ex “TKA 223”) → 1944 ros.

Okręty desantowe

Ex nm “MFP-A”(1942; 194..)
180 t; 47x6,5x2,3 m; 855 KM = 10 w; 1x20 AA; 10 l;

SEILI (ex nm. „F 177“, + podn. 1944 ?)


Okręty ogniowego wsparcia desantu

Ex nm „AF/C”
C I
400 t (pełna); 47x6,3x1,7 m; 390 KM = 10,2 w; pb 20; 2x88, 8x20 AA; 50 l;
C 2
416 t (pełna); 47,3x6,6x1,7 m; 9 w; 2x88, 1x37AA, 8x20 AA, 1x15 AA;
C 3
410 t (pełna); 47x6,6x1,7 m; 8,7 w; pb 40; 2x88, 1x37 AA, 8x20 AA, 1x15 AA, 26 min;

8 jednostek (ex nm AF 18, 19, 21, 22, 26, 27, 33, 38)

Uwaga: wg. Gronera jednostki te nie były przekazane Finlandii, zaś później zatopiono:

AF 18 (+ 18.11.44)
AF 22 (+ 16.11.44)
AF 26 (+)
AF 27 (+4.12.44)



Okręty pomocnicze

Okręty – bazy

VON DOBELN (1878; 666 BRT)
ARANDA (1920; 592 BRT)
SUOMEN JOUTSEN (1902; żaglowiec)
MERIKOTKA (1878; 202 BRT)

Okręt szkolny

Soumen Joutsen (Nm. 1902; 1931)
3200 t; 96,5x12,4x5 m; 2 SD, 400KM=6 w; 27+60 uczniów;

SOUMEN JOUTSEN (żaglowiec)

Lodołamacze

„Jaakarhu” (Hol. 1926)
4825 t; 78,5x19.3x6.4 m; 9800KM=18w; 4x102, 2x40AA, 2x20 AA;

JAAKARHU

„Otso“ (1937)
900 t; 44,8x11.8x3,3 m; 1945KM=13w; 1x75;

OTSO

„Sisu” (1938)
2000 t; 64,2x14,3x5,1 m; 3 SD Atlas-Polar; 4000KM=16 w; 3x102/60, 2x40AA→1941:2x102,2x20AA, →1944:2x105, 3x20AA;100 l;

SISU (też OBOP)

Typy różne ex ros ( 1918)
I. (Szw. 1890)
824 t; 47,9x11,9x5,5 m; MP, 1260KM=12,5 w; 2x75 Canet, 2x20AA→1941: 1x40AA, 2x20AA; 40 l;

MURTAJA

II. (WBr. 1898)
1840 t; 61,6x13,1x5,7 m; 3060KM=13 w; 3x120; 43 l;

SAMPO

III. (Nm. 1899)
900 t (pełna); 43,9x10,8x5,2 m; 1385KM=10 w; 2x75, 1x20AA→1941: 1x40AA, 2x20AA; 33 l;

APU (ex Avance)

IV. (WBr. 1907)
2300 t; 67,1x14,3x5,6 m; 3850KM=12 w; 2x120, 1x47, 2x40AA, 3x20AA; 43 l;

TARMO (+18.1.40 bomb.lotn; podn. w sł. → APU)

V. (Ros. 1917)
2070 t; 64,2x14,2x5,9 m; 4500KM=13,5 w; 3x120, 2x40AA→ 1941: tylko 2x20 AA: 43 l;

VOIMA (1917)

Okręty rzeczne

Flotylla ładoska (Jezioro Ładoga) – 1939-1940

Kanonierki

Typy różne
I. (1936)
300 t; 33x7,5x3 m; 500KM=10 w; 2x75, 2x20AA;

AALLOKAS (LŁ)

II. (1900; 1919)
100 t; 25,3 m; 300KM=10 w; 2x47, 30 min; 24 l;

AUNUS

III.

HERCULES

IV. (1911)
89 BRT; 1x75;

TARMO (H)

V.(1901)
75 BRT; 27,7 m; 300KM=10 w; 1x75;

VULCAN (H)



Stawiacze min

Typy różne
I. (1912)
95 t; 27 m; 1x47, 30 min;

KIVINIEMI

II. (1895)
66 BRT; 1x47;

VOIMA (H) (+ 19.12.39 mielizna)

III. (1895; 1918)
90 t; 25 m; 180 KM=9 w; 2x47, 50 min;

YRJO

Kutry trałowe

Typy różne
I. (1914; 1918)
27 t; 1x47;

S 1

II. (?)
36 t;

S 2

III. (1912; 1932)
28 t; 1x47

N.K.AF KLECKER

Jednostki pomocnicze

VAKAVA (TRANS)
VIPURI (TRANS)
KATAYALUOTO (H)
TEJKARI(H)
TEIKASSARI (H)
TUPPURA (H)
SUURSAARI (H)
A 31 – 32, A 37-38, KM 36-37, M 1-2, YM 31-32 - motorówki

Flotylla ładoska (Jezioro Ładoga) – 1941-1944

Kanonierki

Aunus (1925; 1941)
211 BRT; 40,5x6x2,7 m; 270KM=8 w; 1x47, 2x20AA; 10 l;

AUNUS (1944→Ros)


Kutry uzbrojone

Typy różne
I (?; 1941).
15 t; 12 m; 50KM=8 w; 1x47

KUKKAPAA

II. Ex nm I-boote (1942)
10 t; 18,5x4x0,7 m; 130-250KM=7 w; 1x57, 1x20AA;

VMV 101
VMV 103 – VMV 105

Wszystkie w 1944→Ros.

Promy artyleryjskie

Ex nm. „SF” (1940; 1942)
143 t; 32,3x14,7x1,8 m; 640Km=7 w; 2x102, 2x20AA, 50 min; 72 l;

T 2 (1944→Ros)
T 17 (1944→Ros)

Ex nm „MAL Ia”(9.6.1944)
180 t; 35,5x8,6x1,8 m; 2 SD, 270KM=8 w; 2x88, 1x37/83AA C30, 4x20/65 AA C 28;

M 31 – M 34 (.12.44→Ros)

Jednostki pomocnicze

Lonna (Bel. 1938)
200 t; 52x6,2x2,1 m; 500KM=10 w; 10 l;

LONNA (barka paliwowa)

Flotylla oneska (Jezioro Onega)

Kanonierki

Typy różne – ex ros.
I. (1890; 1942)
42x10x1,5 m; 10 w; 3x75, 2x20AA→1942: 1x75, 2x40AA, 2x20AA→1943: 3x75, 3x20AA;

KARHUMAKI (ex H Wostok)

II.(ok.1890; 1942)
33,5x9,6x1,8 m; 250 KM; 2x75, 3x20AA;

KONTUPOHJA (ex Rozalia)

Ex ros „1125”(1941)
29 t; 22,6x3,4x0,6 m; 1770KM=17,5 w; 1x76, 9MG, 2 torp 450; 14 l;

VTV 1 (ex BK 215) 1944→Ros „BK 60”

Statki uzbrojone

AANISLINNA ex H Roza Luksemburg (ok.1900) 100 t; 35x6x1,6 m; 200KM=8 w; 1x20AA
ERKKI - ex H Buj 1-2x40AA, 1x20AA
ILMARI - ex H Siemga 2x40AA, 1x20AA→1943:1x45, 1x40AA, 1x20AA
LIMO - ex H Anneli 1x45, 1x20AA
URHO - ex H ? 1x40AA, 1x20AA
VAINO - ex H Pieskar 1x45, 1x20 AA
Fax et tuba
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Theo, mi przeslal takie zapytanie, moze sa tgu lepsi specjalsici z II WS.

Diese Schiffe suche ich:

I-O-101 1943 finn. VMV 101; Ladogasee; 9.44 sowjet. Beute, DB-137
I-O-102 5.43 10.L.-FL; 15.9.44 + ~ Peljesac/FliBo.
I-O-103 1943 finn. VMV 103; Ladogasee; 9.44 sowjet. Beute, DB-138
I-O-104 1943 finn. VMV 104, Ladogasee; 9.44 sowjet. Beute, DB-139
I-O-105 1943 finn. VMV 105, Ladogasee; 9.44 sowjet. Beute, DB-140

MAL 31 (1944) 26.7.44 an Finnland: M 31 / 9.44 sowjet. Beute [nicht bei Bere?noj]
MAL 32 (1944) 26.7.44 an Finnland: M 32 / 9.44 sowjet. Beute [nicht bei Bere?noj]
MAL 33 (1944) 26.7.44 an Finnland: M 33 / 9.44 sowjet. Beute [nicht bei Bere?noj]
MAL 34 (1944) 26.7,44 an Finnland: M 34; unfertig, kein Einsatz / 9.44 sowjet. Beute. [nicht bei Bere?noj]

Alle Angaben der Zeit unter finn. Flagge, auch der Zeit als sowjetisch sind für mich von großen Interesse.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Za Leijonalippu merellä:
TYKKILAUTAT, M-LAUTAT, M 31-34

Rak.: n. 1941, Saksa.
Mitat: 35,5 x 8,6 x 1,8 m.
Uppouma: 180 tn.
Koneisto: diesel, 2 x 135 hv.
Nopeus: 8 s.
Aseistus: tykit 2 x 88 mm, 1 x 37 mm, 1 x 20 mm, syvyyspommit.
Muu varustus: sumutuslaite.

Neuvostoliiton suurhyökkäyksen alettua 9.6.1944 ryhdyttiin heti toimenpiteisiin lisäkaluston saamiseksi Laatokalle. Niinpä saksalaiset siirsivät alunperin Pci-pusjärvelle aiotut neljä MAL-lauttaa suomalaisten käyttöön Laatokalle. Kuitenkin vain kolme lautoista saatiin toimintakuntoon elokuun alkuun mennessä. Neljännen lautan toinen peräosa oli kadonnut Tallinnan pommituksissa.
Lautat miehitettiin osin Äänisen Laivasto-osaston miehillä. Ne partioivat valmistuttuaan Valamonsaaren länsipuolella tukeutuen Lahdenpohjan edustan saaristoon. Lautat tukivat tykistöllään maarintaman taistelua ja torjuivat vihollisalusten syöksyt Mantsinsaaren suunnasta.
M-lautat, kuten T-lautatkin, siirrettiin välirauhan tultua Laatokalta Helsinkiin, missä ne kunnostettuina luovutettiin Neuvostoliitolle elokuussa 1945.

Obrazek
M-lautan ohjaamorakenne oli kannen peräosassa. M 32:n aseistuksena oli 2 kpl 88 mmm ja yksi neliputkinen 20 mm:n tykkiä. (Kuva Mupsyhd.).
Wg artykułu P.O. Ekmana (OW 30) ex-niemieckie jednostki Flotylli Ładogi (3. Batalion Morski, kmdr ppor. Koponen) przekazano w sierpniu 1944 Sowietom; były to:
- 2 Siebel-fahre T2 i T17
- 4 MAL-y M31-M34
- 4 motorowki VMV 101, 103-105 (jest zdjecie VMV 103)

U Bierieżnoja data przekazania - 20.8.1945.
ODPOWIEDZ