Zdjęcia okrętów PMW

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: Waldek K »

Dzięki ramm, może się kiedyś wybiorę na GEKO
Co do Semtexu, to też czytałem, że był tak skuteczny, że niszczył podeszwy butów. Odnośnie jego koloru to pisze się o nim:
Early War: light neutral gray & Later War: medium dark green
Oczywiście wszystko będzie zależało od światła. W silnym słońcu będzie żółtawe, przy braku słońca np. takie: http://www.resinshipyard.com/pictures/w ... 20crew.jpg
Ciekawa hipoteza z niemalowanymi pokładami... Tylko, czy wówczas rdza nie przeżarłaby tych pokładów zbyt szybko? :roll:
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
pd
Posty: 127
Rejestracja: 2007-01-23, 20:45

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: pd »

Tratwy Carleya:
Normalnie były malowane na kolor przyległych elementów okrętu. Pod koniec wojny pojawiło się nieco zdjęć z tratwami w kontrastowych kolorach. Barwy i rozkład kolorów były różne i stosowane niekonsekwentnie - zdarzały się mieszaniny tratw Carleya w kamuflażu i kontrastowych, a tratwy ośmioosobowe pozostawały w kamuflażu. Zakładam, że chodziło o lokalną inicjatywę nie sankcjonowaną przez Admiralicję i na pewno nie stosowaną uniwersalnie, możliwą w ostatnich miesiącach wojny wobec faktycznego zaniku Luftwaffe, jeśli wręcz nie po wojnie.

Jednostka widoczna na dwóch fragmentach (HMCS Thetford Mines) weszła od służby w kamuflażu jasnym z tratwami Carleya malowanymi w kolorze otoczenia (na biało), widoczne niechlujne przemalowanie nastąpiło najwcześniej pod koniec 1944.

Pokłady:
Przede wszystkim *nie było (jednego) Semtexu*.

Tradycyjnie pokłady odkryte niszczycieli za falochronem (albo od stanowiska dziobowego działa) były kryte linoleum, dla zachowania przyczepności i dla izolacji pomieszczeń załogowych. Wyjątkiem był pokład nad pomieszczeniami maszynowymi, gdzie izolacja był niepożądana, a temperatura zbyt wysoka dla wykładziny. W tych miejscach stosowano wąskie chodniki z maty z włókna kokosowego. Stanowiska dział były kryte matami z włókna na linoleum, choć w razie konieczności ograniczenia ciężaru mogły być użyte na goły pokład. Chodnik z maty nad maszynownią mógł być przedłużony po linoleum do rufowego działa. Linoleum było klejone i zabezpieczane paskami metalu (mosiężnymi lub stalowymi), krawędzie maty mocowana linką, przewlekaną przez oczka wystające z pokładu, albo przez otwory w zetowniku na obwodzie. Mata mogła być rozkładana w razie potrzeby i nie musi być zawsze widoczna na zdjęciach. Na pozostałej powierzchni pokładów, na dziobie przed falochronem, maszynownią poza chodnikiem i czasem na skraju rufy stosowano zwykłą farbę i paski z blachy ryflowanej.

Pod koniec lat trzydziestych zaczęto eksperymentować z alternatywnymi pokryciami pokładu, ok. 1939 zastępując kłopotliwy chodnik nad maszynownią pasem maty gumowej na podkładzie z włókna, następnie masą na bazie lateksu odporną na temperaturę. Na wybranych okrętach testowano te i inne materiały zastępując całkowicie linoleum. Około 1940 przyjęto masę na bazie lateksu jako uniwersalne pokrycie pokładów zewnętrznych, pozostawiając linoleum wewnątrz. W połowie 1942 w ramach ogólnego oszczędzania gumy ograniczono stosowanie masy na bazie lateksu do niszczycieli (wliczając Hunty) i stanowisk działowych większych jednostek. Zamiast wprowadzono masy bezlateksowe (cementowe?), a na grupie "Black Swanów" testowano masę bitumiczną. Ta okazała się nieodpowiednia. W połowie 1943 zaprzestano użycia linoleum wewnątrz i masy lateksowej na pokładach niszczycieli, zastępując je wszędzie masą bez lateksu. Masa bezlateksowa była niepalna, ale cięższa od alternatyw, nie izolowała przed zimnem i hałasem, okazała się wrażliwa na zabrudzenia i nietrwała, co Admiralicja musiała w końcu zaakceptować. W połowie 1944 wprowadzono masy na bazie gumy z recyklingu ze spoiwem syntetycznym do użycia na zewnątrz i przywrócono linoleum wewnątrz. W połowie 1945 wprowadzono dla powierzchni pokładu za falochronem nie krytego masą malowanie farbą przeciwpoślizgową, pozostawiając na dziobie farbę zwykłą i paski z blachy (dopiero wtedy mogły się pojawić malowania, gdzie dziób ma inną barwę niż reszta pokładu).

Te zasady dotyczyły niszczycieli, inne klasy mogły być traktowane odmiennie.

Receptura mas i farb przeciwpoślizgowych nie była standardowa i zależała od producenta, Admiralicja ograniczała się do akceptacji satysfakcjonujących produktów. Jednym z dostawców była firma Semtex wytwarzająca produkty pod marką Semtex, w tym kilku opisanych wyżej typów mas przeciwpoślizgowych, ale jak widać ich skład się zmieniał, a firma Semtex nie była jedynym producentem.

Dywagacje o kolorach zostawiłem na koniec. Tradycyjnym kolorem farby na pokładach był ciemny szary (507A/MS2/G10). To się nie zmieniło w czasie wojny, jeśli w grę nie wchodził kamuflaż. Maty kokosowe i linoleum miały naturalną barwę brązową, która dobrze kryła nieuniknione rdzawe zacieki. Nowe masy można było barwić na niemal dowolny kolor i można założyć że na początku wojny producenci oferowali rozmaite barwy. Dowódcy mogli zaakceptować bez dyskusji kolor oferowany przez stocznię, albo wybrać bardziej egzotyczny np. zielony, ale gdybym miał zgadywać to większość wybierających świadomie decydowała się na sprawdzone szarości i brązy. W miarę trwania wojny wybór był bez wątpienia ograniczany z powodów produkcyjnych i logistycznych. Nie znam kolorów mas przeciwpoślizgowych 'zewnętrznych', ale w 1943 gotowe farby przeciwpoślizgowe był dostępne w pięciu kolorach: cztery szarości od jasnoszarego do czerni i ciemny brąz (inne na zamówienie, jeśli wymagał tego kamuflaż), a masa do użycia wewnątrz była tylko w kolorze 'brązowy linoleum'. Nie znam oficjalnej instrukcji malowania pokładu na zielono, ani zdjęcia z czasu wojny, a po wycofaniu WAG nie było nawet zielonej farby kamuflażowej, poza Australijczykami, którzy mieli niestandardową barwę "MS3B" używaną - nie wyłącznie - do pokładów. Do dopasowania do wzorów kamuflażu o różnej jasności wystarczyłyby trzy, może dwa odcienie szarego.
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: Andrzej Ciszewski »

Wydaje się, że dwu barwnie malowano tratwy nieco wcześniej. Tu zdjęcie Błyskawicy z lutego 1944r.
Załączniki
Po kolizji.jpg
Po kolizji.jpg (149.94 KiB) Przejrzano 10733 razy
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: Waldek K »

To najpierw tratwy:
Obrazek
stopklatka z filmu z ~czerwca 1944 tratwy na pokładzie głównym są dwubarwne, a tratwa wyżej, na pokładzie dziobowym jednobarwna
Inny fragment tego samego filmu dla potwierdzenia okresu
Obrazek
Czy tylko mi się wydaje, że dwubarwne tratwy są za mało kontrastowe jak na kolory czerwony i żółty? Może były czerwono-pomarańczowe, albo pomarańczowo-żółte? No chyba, że ta czerwień była bardzo blada...
I jeszcze wykładzina:
Obrazek
To jest pokład nadbudówki rufowej Błyskawicy z tego samego okresu (strzelanie, to mogą być ćwiczenia przed inwazją). Czym jest ten pokład Waszym zdaniem wyłożony? Widać, że nie przylega ściśle (fałda na środku między łuskami) i wycięte otwory są jakoś "obrobione", jakby oklejone. Czy to może być jeszcze przedwojenna wykładzina? Jaki to kolor?
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: Andrzej Ciszewski »

To jest ewidentnie mata kokosowa. Z tego co zauważyłem na zdjęciach, Błyskawica nie do końca stosowała się do ,,wytycznych Admiralicji". Przez całą wojnę stosowano na niej maty, tak jak to miało miejsce od początku jej służby. Rozkład mat, oraz linoleum był mniej więcej taki, jak na poniższym rysunku. Podczas wojny, gdy zamontowano wbg przy burtach zrezygnowano z maty przy rufowym spardeku. Inna sprawa, że nie zawsze te maty mocowano.
Załączniki
H34 wrzesień39  rzut z góryi25% kopia kopia.png
H34 wrzesień39 rzut z góryi25% kopia kopia.png (277.53 KiB) Przejrzano 10677 razy
pd
Posty: 127
Rejestracja: 2007-01-23, 20:45

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: pd »

Andrzej Ciszewski pisze:Wydaje się, że dwu barwnie malowano tratwy nieco wcześniej. Tu zdjęcie Błyskawicy z lutego 1944r.
Jeśli to nie jest artefakt malowania i zastosowano kolory o "podwyższonej widoczności" to mogła być użyta dowolna kombinacja jednej albo dwóch barw z trzech: żołtej, pomarańczowej i czerwonej. Przy uwzględnieniu problemów ze czułością różnych materiałów fotograficznych identyfikacja ze zdjęcia czarno-białego jest problematyczna.
Andrzej Ciszewski pisze:To jest ewidentnie mata kokosowa. Z tego co zauważyłem na zdjęciach, Błyskawica nie do końca stosowała się do ,,wytycznych Admiralicji". Przez całą wojnę stosowano na niej maty, tak jak to miało miejsce od początku jej służby. Rozkład mat, oraz linoleum był mniej więcej taki, jak na poniższym rysunku. Podczas wojny, gdy zamontowano wbg przy burtach zrezygnowano z maty przy rufowym spardeku. Inna sprawa, że nie zawsze te maty mocowano.
Formalnie "Błyskawica" była własnością polską i zakres w jakiej stosowano się do regulacji brytyjskich zależał od Polaków, praktycznie mogły decydować względy ciężarowe. Linoleum miało zauważalną wagę, alternatywy były cięższe, maty z włókna kokosowego były dostępne przez cały czas i nie były deficytowe. Były stosowane min. na ścigaczach, barkach desantowych i stanowiskach działowych różnych jednostek, od mobilizowanych trawlerów do frachtowców w konwojach murmańskich.
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 2026
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: dessire_62 »

Perełka do kupienia
Załączniki
054_001.jpg
054_001.jpg (281.15 KiB) Przejrzano 10420 razy
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 710
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: ramm »

Statek uzbrojony Pancerny I, 1920

Obrazek
☠Rock Honor Ojczyzna☠
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: p11c »

Zastanawia mnie ta biała łódka obok.
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 710
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: ramm »

A co to jest w lewym rogu?
Obrazek

Cenzor usunął go z poprzedniego zdjęcia, dorobił drewnianą rufę okrętu i jakiś wąż. W odbicie w wodzie białej łódki też ingerował, po co?
☠Rock Honor Ojczyzna☠
ptasznik
Posty: 389
Rejestracja: 2015-06-15, 23:05

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: ptasznik »

W lewym rogu widać pewnie kawałek jakiejś krypy mieszkalnej, w połączeniu z nie grzeszącym urodą nawisem nad płetwą sterową daje to swoistą rupieciarnię. Raczej nie cenzor maczał tu palce - wszak armata się ostała, lecz esteta jakiś. Nawet odbicie łódki było mu nierówne.
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 710
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: ramm »

Książę Kentu, brat króla Anglii, nie zapowiadając swojej wizyty przybył pewnego razu na ORP Krakowiak. Towarzyszył mu ówczesny Komendant Morski Południe, Kmdr. por. Konrad Namieśniowski. Załoga jest w roboczych ubraniach. 11 lipca 1942, Plymouth UK.

Obrazek

Dowódca okrętu kpt.mar. Michał Różański w centrum, profilem odwrócony to kdmr por. Konrad Namieśniowski, obok niego por.mar. Stanisław Pierzchlewski. Kpt. Różański i por. Pierzchlewski zginęli rok później na ORP Orkan.

25 sierpnia 1942 r. Książę Jerzy ginie w katastrofie lotniczej.
☠Rock Honor Ojczyzna☠
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: Waldek K »

Piękne!
O ile z kolorami mundurów wyjściowych jest sprawa prosta, o tyle z kombinezonami roboczymi chyba już niekoniecznie? Były jakieś wzory?
A za kolory strojów pań, to już podwójny szacunek :lol:
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 710
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: ramm »

Kombinezony
Obrazek
☠Rock Honor Ojczyzna☠
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 710
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: ramm »

Marzec 1943 - ORP Krakowiak wychodzi z portu w Algierze (stolica Algierii). Na maszcie sygnał zawezwawczy Krakowiaka V39G

Obrazek
☠Rock Honor Ojczyzna☠
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 710
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: ramm »

1942 - Oto resztki załogi ORP Jastrząb, na włazie siedzi kpt. mar. Bolesław Romanowski (ranny w nogę), za jego plecami ppor. mar. Andrzej Guzowski.
Obrazek

Zdjęcie zrobiono na pokładzie ORP Garlanda podczas rejsu powrotnego do Wielkiej Brytanii.
☠Rock Honor Ojczyzna☠
ODPOWIEDZ