1939 - jednostki portowe

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1624
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Post autor: Grzechu »

jareksk pisze:Może trochę nie do dyskusji, ale "jednostki portowe". A co z holownikami, pogłębiarkami itp. ? Również Wolnego Miasta Gdańska. Mam planik pogłębiarki Vistula. Ciekawa sprawa. Taki wyjkaz też by się przydał.
Jest świetna książka J. Micińskiego 'Polskie statki pomocnicze i specjalne 1920-1946'. Mimo roku wydania (piszę z pamięci: 1967, wyd. CMM, nakł. 1200 egz.) i tego, że autor zastrzega możliwość że z powodu braku źródeł mogą być luki, to nie sądzę by znalazła się przynajmniej w kraju lepsza podstawa do opracowania takiej listy.
Jeśli ktoś chciałby się w to pobawić, to chętnie udostępnię.
Ostatnio zmieniony 2004-10-22, 10:54 przez Grzechu, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

No pewnie, że chcę się pobawić :D
Fax et tuba
Gość

Post autor: Gość »

A.v.M. wrote:
Nie ma jakiejs hitorii stoczni MW ?
W Gdyni Samarytantka jeszcze jest
Jest - Stanisław Kubski
Jest ilustrowana - moim zdaniem b. wartościowa - historia Stoczni Marynarki Wojennej autorstwa Stanisława Kubskiego, byłego dyrektora. Ja ja dostałem w przezencie - kosztuje na wygląd 50-80 zł. Być może że jest jeszcze w hurtowanich lub specjalistycznych ksiegarniach.
Jest trochę błędów, ale łatwe do wykrycia. Gdzie ich nie ma.
Pierwsze 80 lat Stoczni Marynarki Wojennej 1922-2002
Gdańsk 2002, ISBN 83-910421-8-9

Istnieje Samarytanka, jest/będzie remontowana - szczegóły Jarek C.
Andrzej J.
Jarek C.
Posty: 867
Rejestracja: 2004-01-04, 14:13
Lokalizacja: Rumia

Post autor: Jarek C. »

"Samarytanka" jest obecnie podawana remontowi/renowacji w Stoczni Gdynia.
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Jest ciekawa książka Czesława Jerysia "Budownictwo okrętowe w Gdyni 1920-1945". Niestety wydane w 1980 w 3000 egz. i chyba nie było wznowienia.
Fax et tuba
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1624
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Post autor: Grzechu »

jareksk pisze:No pewnie, że chcę się pobawić :D
OK, podeślę Ci w przyszłym tygodniu.
Adres mam, chyba, że zmieniłeś w ciągu ostatnich dwóch miesięcy.
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Nie zmieniłem :D Z góry dziękuję. Wyniki prac mam nadzieję przedstawić :D tu na Forum :D
Fax et tuba
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1624
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Post autor: Grzechu »

jareksk pisze:Z góry dziękuję. Wyniki prac mam nadzieję przedstawić :D tu na Forum :D
Inaczej tego nie widzę :wink:
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Czekam :D :D :D
Fax et tuba
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Dla zrozumienia „przepływu” motorówek z Wisły na Pinę konieczna jest znajomość stanu motorówek Flotylli Wiślanej (FW) w latach 1920-25. Chciałbym przedstawić swoje informacje na ten temat.
Po bitwie warszawskiej w sierpniu 1920 roku w składzie FW znajdowało się 16 motorówek bojowych: Nr 1-16 i dwie portowe z Modlina: Nr 6 i 7 (Uwaga, występuje tu podwójna numeracja). Wkrótce do nich dołączyły nowe jednostki:
1) 10 zakupionych w firmie Erste Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik z Pragi (pierwszych pięć wysłano transportem kolejowym 2 września 1920 roku, pozostałe między 5 a 9 września, docierały do Modlina do listopada), które nazwano Nr 21-30;
2) motorówki „Mewa” i „Narew I” otrzymane na jesieni 1920 roku z Ministerstwa Robót Publicznych (być może miały oznaczenia Nr 18 i Nr 19);
3) motorówki „Rekin” i „Syrena” (niewykluczone, że jedna z nich otrzymała oznaczenie Nr 17) oraz może inne (np. „Waltrud”).
Do właścicieli wróciło 6 zarekwirowanych motorówek: Nr 1 (ex Z-1), 6 (ex Scharon lub Szaroń), 9 (ex Narew), 10 (ex Bocian), 13 (ex Habebusch i Schiele) i 14 (ex Lech), choć informacje ze źródeł odnośnie jednostek 6 i 13, a najprawdopodobniej także 10, mogą być nieprawdziwe.
Do Pińska, gdzie reaktywowano flotyllę rzeczną wysłano w październiku 1920 roku 13 motorówek (pięć oznaczonych gwiazdką 5.X, a pozostałe w dniach 15 –29.X): 2*, 5, 7, 8, 15, 16*, 18*, 19, 21, 22, 23, 24*, 25*, gdzie służyły w ODFW (Oddziale Detaszowanym Flotylli Wiślanej na Prypeci). Tak więc na Wiśle pozostało około 13 jednostek, w tym „Syrena” i „Kujawiak” (Nr 11), które były w dyspozycji DSM.
W marcu 1921 roku w Flotylli Wiślanej służyły 2 sprawne motorówki: Nr 3 i Nr 12, a 2-3 w Komendzie Portu Wojennego Modlin i Szkole Specjalistów Morskich. Ponadto około 10 motorówek było poddawanych pracom remontowym i adaptacyjnym w warsztatach modlińskich. Wśród tych ostatnich była być może „Waltrud”, przyszła „Fala”. W miarę przekazywania wyremontowanych jednostek przedzielane je do okrętów FW jako jednostki łącznikowe.
20 maja 1921 roku sprawne były trzy motorówki: Nr 3, Nr 12 i „Syrena”, ta ostatnia służyła jako motorówka dyspozycyjna wiceadmirała Porębskiego. Przestała nią być 28 lipca, kiedy zastąpił ją wyremontowany „Kujawiak”. Latem 1921 roku utworzono (19 sierpnia) dywizjon motorówek, do którego należały: M 1M 5 (uzbrojone motorówki zakupione w lipcu 1920 roku w Linzu, zbudowane tamże w 1919 roku), „Rekin”, „Syrena” i Nr 12 (tylko nominalnie, bo rozkazem z 18 sierpnia przekazano ją do DPW Modlin). Także do portu w Modlinie przekazano wcześniej motorówkę Nr 3. W tym czasie w Pińsku w ODFW znajdowało się 7 sprawnych motorówek: 5, 7, 21-25. Część wyremontowanych motorówek (26-30) przerzucono prawdopodobnie w roku 1921 (?) do Pińska, bo od 1 stycznia 1922 roku istniały tam dwie Grupy Motorówek Uzbrojonych liczące po 5 jednostek.
Około roku 1923 niektórym motorówkom FW (i Flotylli Pińskiej) dodano w oznaczeniu (o ile nie miały) literę M przed numerem. Po zmianie oznaczeń w Flotylli Wiślanej służyły uzbrojone motorówki: M 1 – M 5 (typu „Linz”), M 6 (późniejszy K.U. 6; niewykluczone, jak pisze W.Danielewicz, że była to motorówka Nr 6, ex „Szaroń) oraz motorówki rozjazdowe M 7 – M 10 (ex ?, zapewne to byłe „Rekin”, „Syrena”, Nr 4 i Nr 10 „Bocian” (?)) i M 11 („Kujawiak”). W KPW Modlin i SSM w Świeciu znajdowały się motorówki: Nr 3, Nr 6, Nr 7 i Nr 12. Wciąż remontowana była Nr 14 (ex Waltrud), która dopiero od 2 sierpnia 1924 roku pojawiła się w Modlinie (jako "Fala", jednak bez silnika) i dopiero od 1927 roku w pełni sprawna była do dyspozycji szefa KMW. Wygląda na to, że istniała jeszcze Nr 13 lub M 13, która następnie, po przerzuceniu do Pińska i przebudowie (W.D uważa, że mogłaby to być motorówka Nr 13, ex „Habebusch i Schiele”) została kutrem uzbrojonym K.U. 3 (a potem, od 8 stycznia 1938 roku, K.U. 7). W październiku 1924 roku do Flotylli Pińskiej przekazano M 2 i M 4 (prawdopodobnie w zamian wróciły „praskie” M 21 i M 22). Po rozformowaniu Flotylli Wiślanej w październiku 1925 roku do FP trafiło (formalnie od 12 października 1925 roku, a faktycznie w 1926) 7 motorówek: M 1, M 5, M 7, M 8, M 10, M 21 i M 22. Do MDLot przekazano M 3 (31 lipca 1925 roku, w MDLot nosiła oznaczenie L 3), wtedy (lub wcześniej) pewnie także Nr 6 (z SSM Świecie, późniejsza L 1?) i Nr 12 (z KPW Modlin, późniejsza L 2?). Przed rokiem 1927 w FP znalazła się motorówka portowa Nr 7 z Modlina, a w 1928 roku Nr 3, po likwidacji portu wojennego w Modlinie. Jako ostatnia została przekazana „Fala”, bo dopiero w 1930 roku.
Nie wiem co stało się z motorówką M 9 i kiedy do Flotylli Pińskiej trafiła M 11 „Kujawiak”?
Waldemar Danielewicz twierdzi, że motorówki M 6 i 13 trafiły do Pińska odpowiednio w 1926 i 1924 roku, gdzie po gruntownej przebudowie wcielone je (15 kwietnia 1929 roku) do FP jako K.U. 6 i K.U. 3.
JB
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Dostałem dziś przesyłkę - książkę Micińskiego. Dzięki Grzechu :D :D :D Od jutra zabieram się za tworzenie pierwszej listy - w oparciu o nadesłaną książkę. Jest wspaniała :lol:
Fax et tuba
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

JB pisze:Nie wiem co stało się z motorówką M 9 i kiedy do Flotylli Pińskiej trafiła M 11 „Kujawiak”?
Dzieki Markowi T. dowiedziałem się, że w latach 30. w Warszawie stacjonowała motorówka rządowa (Prezydenta RP?) "Syrena". Może to była M 9 Flotylli Wiślanej? Jeśli tak, to do Flotylli Pińskiej w 1926 roku trafiły: Nr 4, "Rekin" i Nr 10 (jako M 7, 8, 10).
JB
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

jareksk pisze:Dostałem dziś przesyłkę - książkę Micińskiego. Dzięki Grzechu :D :D :D Od jutra zabieram się za tworzenie pierwszej listy - w oparciu o nadesłaną książkę. Jest wspaniała :lol:
W IV tomie książki "Księga Statków Polskich" są przedrukowane bardzo obszerne fragmenty książki Micińskiego, wraz z licznymi uzupełnieniami.
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Cholera ! Zmartwiłeś mnie. Ale i tak robię swoje :lol: Bazę elektroniczna warto mieć, a jej uzupełnienie możliwe pełne na forum będzie chyba możliwe.
Fax et tuba
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Marek T pisze:WARSZTATY PORTOWE M. W w GDYNI ( podaje jednostki nas interesujące)
Drewniana łódz motorowa 37/38 - 14 sztuki - 10 -60 osób silnik Disel i benz. - czy to nie są łodzie motorowe dla polskich okrętów ??
W PRS 1957 wykazywana była motorówka zbudowana w WPMW w Gdyni w 1934 roku (8,0x2,43m, 1 silnik spalinowy 60KM). W 1957 roku nazywała się LOLA, należała do Urzędu Morskiego w Szczecinie. Czy ktoś może o niej coś powiedzieć? Fotka?
W trakcie pisania tekstu o wyporności "Błyskawicy" skojarzyłem, że Lola to pewnie kuter motorowy typu "B" (lub "A", dane dla typu "B": wym. - 8,0x2,33x0,78 m, wyp. - 4,6 t, silnik o mocy ok. 40 KM, v=8w). Musiało być na pewno zbudowanych w SMW kilka (kilkanaście?, może 14, patrz powyżej) takich jednostek, dla niszczycieli "Huragan" i "Orkan" przewidziane były kutry motorowe typu "C".
CHRIS
Posty: 397
Rejestracja: 2004-01-05, 21:51

Post autor: CHRIS »

Hallo JB!
Wroce jeszcze do motorowki "S-1"

Piszesz ze miala takze oznaczenie P-9 (III.1927) -? a w roku 1928 przejsciowo KM-9 ?

Ch.
ODPOWIEDZ