1939 - jednostki portowe

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

CHRIS
Posty: 397
Rejestracja: 2004-01-05, 21:51

Post autor: CHRIS »

I jeszcze "S-2"......podajesz ze to prawdopodobnie Nr.14
ale 24.X. piszesz ze Nr.14 (LECH) zostala zwrocona wlascicielowi w 1920 roku,
Ch.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

CHRIS pisze:I jeszcze "S-2"......podajesz ze to prawdopodobnie Nr.14
ale 24.X. piszesz ze Nr.14 (LECH) zostala zwrocona wlascicielowi w 1920 roku, Ch.
Pierwsza motorówka Nr 14 na pewno została zwrócona właścicielowi (o ile dobrze pamiętam Polakowi, obywatelowi Finlandii). O "Waltraud" M.Soroka pisze, że nosiła oznaczenie "14", choć mogło to być M 14, bo od około 1923 roku tak oznaczano motorówki Flotylli Wiślanej (tzn. M liczba).
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

CHRIS pisze:Hallo JB!
Wroce jeszcze do motorowki "S-1"
Piszesz ze miala takze oznaczenie P-9 (III.1927) -? a w roku 1928 przejsciowo KM-9 ?
Ch.
Ta motorówka otrzymała oznaczenie P 9 23 marca 1927 roku. Gdy Zajączkowski został dowódcą Flotylli Pińskiej zaczął m.in. porządkować sprawy nazewnictwa. Motorówki otrzymały różne oznaczenia: KM (kutry motorowe), P (portowe) i S (sztabowe). Omawiana jednostka została kutrem motorowym, stąd oznaczenie KM 9 w roku 1928, a potem motorówką sztabowa S (od września 1928). Ponieważ te motorówki, które zaczęto nazywać kutrami motorowymi nosiły przedtem oznaczenie M, niewykluczone, że i P 9 była przez krótki czas oznaczana M 9.
JB
CHRIS
Posty: 397
Rejestracja: 2004-01-05, 21:51

Post autor: CHRIS »

Hallo JB!
Juz sie balem, ze "zgubilem" jeden KM (KMeldunkowy) :-D
Ch.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

CHRIS pisze:Hallo JB!
Juz sie balem, ze "zgubilem" jeden KM (KMeldunkowy) :-D
Ch.
Oczywiście KM to kuter meldunkowy, a nie motorowy. Po wojnie KM oznaczało kuter motorowy, stąd pomyłka wynikająca z pośpiechu.
Pozdrowienia,
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

CHRIS pisze:Hallo JB!
Juz sie balem, ze "zgubilem" jeden KM (KMeldunkowy) :-D
Ch.
Oczywiście KM to kuter meldunkowy, a nie motorowy. Po wojnie KM oznaczało kuter motorowy, stąd pomyłka wynikająca z pośpiechu.
Pozdrowienia,
JB
Gość

Post autor: Gość »

Hallo JB!
czyli byly dwa kutry medunkowe o oznaczeniu KM-9!?
1. KM-9(I) ------>S -------> S-1
2. KM-9(II) ----->L-9 ?? (ex.KM-14/ ex.T-3) w roku 1928 do IX.'28
Ch.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Anonymous pisze:Hallo JB!
czyli byly dwa kutry medunkowe o oznaczeniu KM-9!?
1. KM-9(I) ------>S -------> S-1
2. KM-9(II) ----->L-9 ?? (ex.KM-14/ ex.T-3) w roku 1928 do IX.'28
Ch.
Tak, był KM 9 (I) noszące takie oznaczenie w 1928 roku (do września) i KM 9 (II) który był tak nazwany w 1931 roku, oddając wtedy swoją poprzednią nazwę (KM 14) nowemu kutrowi meldunkowemu. Oznaczenie L 9 dla tej jednostki pojawia się w artykule w Naszych Sygnałach. Być może na burcie była wymalowana tylko liczba 9, a w dokumentach pisanych pojawiały się różne skróty przed tą liczbą.
JB
Gość

Post autor: Gość »

Hallo JB!
Czy tak jest ok?

L-2(I) ---> ex.Nr.6 -KPW Modlin- ex.Mimoza (?) MDL->1925
2,0to. 7,75x1,75x0,5m 1x? 16KM/8w. wycofana??

L-2(II)--->ex.M-XII ex.Nr.12 MDL->?
4,0to, 7,8x1,5x0,6m 1x? 8KM/?

Ch. :-D
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Anonymous pisze:Hallo JB!
Czy tak jest ok?
L-2(I) ---> ex.Nr.6 -KPW Modlin- ex.Mimoza (?) MDL->1925
2,0to. 7,75x1,75x0,5m 1x? 16KM/8w. wycofana??
L-2(II)--->ex.M-XII ex.Nr.12 MDL->?
4,0to, 7,8x1,5x0,6m 1x? 8KM/?
Ch. :-D
Niezupełnie.
Oto fakty. Dwie motorówki Flotylli Wiślanej przekazano w 1925 roku do MDLot. Ponieważ urywa się ślad w historii FW po motorówkach 6 i 12, przypuszczam, że to właśnie te. Ta pierwsza, to motorówka KPW Modlin, a potem SSM, druga służyła najpierw w Pińsku (jako XII; dane wg J.Bartlewicza: 4 t; 7,8x1,5x0,6 m, 8 KM), potem w FW (jako "12"), a następnie w SSM (jej zdjęcie jest w poprzednich postach).
Z kolei P.Zarzycki podaje następujące dane motorówek MDLot: L 1 - 3,5 t (chyba troche za duzo); 5,5x2,35x0,25 m, 20 KM, 7,5 w.;
L 2 (I) - ok. 2 t (troche za mało), 7,75x1,75x0,5 m, 16 KM, 8 w. (dane prawie jak "XII", stąd moja hipoteza, że "L 2" to ex "12", stąd "L 1" to ex "6"). Olejko podaje, że uzywano nazw "Mimoza" ("L 2") i "Cześka" ("L 1"). Niemcy przejeli "L 1" i oznaczyli ją FL. D 216 (dane wg Groenera - 2,5 t, 6,0x2,4x0,3 m, 30 KM).
Filipowicz wspomina, że w 1936 roku zbudowano w WPMW motorówkę dla MDLot (mogłaby to być "L 2 " (II)), przed samą wojną na pewno ukończono dwie nowe motorówki (prawdopodobnie nazwane "L 3" (II) i może "L 2" (III)?).
A tak na marginesie to L 6, motorówka z ORP "Wilia" (dane wg Zarzyckiego - ok. 2,5 t; 8,5x2,0x0,5 m, 20 KM, 10 w.) to zapewne kuter motorowy typu "A" lub "B", które były budowane przez WPMW (patrz mój post o motorówkach "Błyskawicy"). Kuter ten był użytkowany przez Niemców pod oznaczeniem FL. D 229 (dane wg Groenera - ok. 6 t, 8,5x1,9x0,65 m; 20 KM). Być może ta jednostka została odzyskana i słuzyła po wojnie jako "Lola" (post Marka T.).
JB
CHRIS
Posty: 397
Rejestracja: 2004-01-05, 21:51

Post autor: CHRIS »

JB Dziekuje!

Czyli na temat L-2(II) nic pewnego nie wiadomo, sadze, ze jezeli zostala zbudowana w 1936 roku to raczej nie byla by (jezeli pozostala nadal w Pucku) trzy lata pozniej zastapiona w 1939 roku nowa L-2(III)!?
Skad sie wziely nazwy MIMOZA , CZESKA poza tym, ze Olejko podal?

Miala WILIA nowy kuter pokladowy?

Ch.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

CHRIS pisze:JB Dziekuje!

Czyli na temat L-2(II) nic pewnego nie wiadomo, sadze, ze jezeli zostala zbudowana w 1936 roku to raczej nie byla by (jezeli pozostala nadal w Pucku) trzy lata pozniej zastapiona w 1939 roku nowa L-2(III)!?
Skad sie wziely nazwy MIMOZA , CZESKA poza tym, ze Olejko podal?

Miala WILIA nowy kuter pokladowy?

Ch.
Jeśli chodzi o "L 3" (III) i jej bliźniaczkę, to nie jest wcale pewne, że nosiły takie oznaczenia. To tylko my przyzwyczailiśmy się do takich nazw, chyba w dokumentach nie jest to potwierdzone. Ciekawe, że Niemcy użytkowali tylko jedną motorówkę tego typu (oznaczenie FL. D 211). Po wojnie rewindykowaną też tylko jedną jednostkę (były niemiecki JAGUAR), ale nie jest pewne, że to była któraś z tych motorówek.
Jeśli chodzi o nazwy motorówek MDLot (CZEŚKA, MIMOZA,, MEDUZA, CHRIS CRAFT) to przypuszczam, że są to potoczne nazwy, nadane przez użytkowników.
Co do "Wilji" to nie wiem, ale trochę zajmuję się motorówkami na pokładach polskich okrętów i być może wkrótce będę mógł coś więcej na ten temat powiedzieć.
JB
Awatar użytkownika
Slaw
Posty: 929
Rejestracja: 2004-03-28, 12:01
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Slaw »

Znalazłem oto taką fotkę ,prawdopodobnie została zrobiona w roku 1937 w czasie powrotu okrętów z parady redowej z okazji "
Święta Morza". Co to za motorówka?
Obrazek
Slaw
Awatar użytkownika
Slaw
Posty: 929
Rejestracja: 2004-03-28, 12:01
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Slaw »

Zapomniałem że są kłopoty z wstawianiem fotek :-D
Fotka pod adresem :
http://img75.exs.cx/my.php?loc=img75&im ... wka8ge.jpg
Slaw
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Slaw pisze:Znalazłem oto taką fotkę ,prawdopodobnie została zrobiona w roku 1937 w czasie powrotu okrętów z parady redowej z okazji "
Święta Morza". Co to za motorówka?
Slaw
To chyba kuter motorowy typu B (8 m), motorówka pokładowa "Groma".
JB
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Myślę, że zdjęcie jest zrobione w czerwcu 1937, gdy GROM podchodził do Nabrzeża Prezydenta przed Świetem Morza.
W I tomie o BŁYSKAWICY to zdjęcie w całości jest na str. 62.
Na str.51 jest prawdopodobnie pierwsze zdjęcie tej sekwencji, na str.61 - drugie. Trzecie jest zdjęcie ze str.62.
Na str.54 GROM stoi już w gali banderowej, a na str.63 widać go od dziobu tego samego dnia. Prawdopodobnie zdjęcie dolne ze str.64 również pocodzi z tego samego dnia, co na str.63
ODPOWIEDZ