Polskie kutry trałowe
: 2004-09-21, 14:37
PMW użytkowała w latach 1955-1970 siedem kutrów trałowych (rzecznych) projektu 151 (oznaczenie NATO TR-40) o numerach burtowych TR 41-47 (później 811-817). Budowano je na licencji radzieckiej (główny konstruktor D.I.Rudakow z CKB-19) w stoczni „Wisła” dla Polski i ZSRR. Źródła podają różne liczby zbudowanych jednostek. Jacek Sieński w artykule Nie znana stocznia „Wisła” (Morze 7-8/1991) podaje: 6 kutrów dla Polski i 48 dla ZSRR, Jarosław Ciślak w książce Polska Marynarka Wojenna 1995 pisze o 7 jednostkach dla Polski i 23 dla naszego byłego sąsiada. Źródła radzieckie też podają sprzeczne dane dotyczące liczby kutrów trałowych, które służyły w WMF: w V tomie książki Istorija Oteczestwiennego Sudostrojenija jest to liczba około 30 jednostek (prototyp zbudowany w stoczni Nr 789 w 1954 roku, reszta w Polsce w latach 1955-60), u A.S.Pawłowa w Wojennyje Korabli SSSR i Rossiji 1945-1995 48 (o oznaczeniach RT 20-28, 33-35, 145-154, 157-170, 175-196; oznaczeń jest 58!), a w książce W.P.Kuzina i W.I.Nikolskiego Wojenno-morskij Flot SSSR 1945-1991 ponad 100 okręcików (nie ma też informacji o ich budowie w Polsce, a podane są dwie stocznie radzieckie: Nr 789 i Nr 363). Dodatkowo S.Breyer i N.Polmar w Guide to the Soviet Navy (1977) podają informacje o transferze 8 nieukończonych kadłubów do Rumunii, gdzie miały być ukończone jako VD 241-248 (VD=Vedete Dragoare; Conway’s podaje numery 421-428). Starałem się sprawdzić tę ostatnią informację na militarnym forum rumuńskim, ale moje zapytanie pozostało bez odpowiedzi. Czy ktoś z kolegów wie coś więcej o budowie kutrów trałowych dla Rumunii w Polsce i budowie tego typu okrętów w ZSRR?
JB
PS. Ładne zdjęcie polskiego kutra proj. 151 przedstawił kilka miesięcy temu na FOW Marek T., ale już zniknęło.
JB
PS. Ładne zdjęcie polskiego kutra proj. 151 przedstawił kilka miesięcy temu na FOW Marek T., ale już zniknęło.