ORP Grom

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: ORP Grom

Post autor: Marek T »

ramm pisze:30 listopada 1939 roku bazę w Harwich odwiedza brytyjska ekipa telewizyjna...
Podejrzewam, że zdjęcie załogi mógł wykonać fotograf z "life"- William Vandivert
Ekipa była brytyjska, a Vandivert był Amerykaninem. Nie musiał wchodzić w skład ekipy brytyjskiej (pewnie raczej nie wchodził...).
Poza tym Anglicy robili zdjęcia pod koniec listopada 1939, a Vandivert - pod koniec grudnia 1939.
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 30#p134936
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 710
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re:

Post autor: ramm »

Slaw pisze:
ramm pisze:Kiepura wśród marynarzy
Korzystając z zaproszenia komendy .,Gromu"
Jan Kiepura przybył w towarzystwie członków ob-
wodu Morskiego Ligi Morskiej i Kolonialnej w Gd-
ni, na okręt R. P. "Grom". Powitany owacyjnie
przez załogi zakotwiczonych w pobliżu statków, ar-
tysta został wprowadzony na okręt przez komandora
Stankiewicza i oficerów, którzy zapoznali go z kon-
strukcją i urządzeniami statku. W czasie serdecznej
pogawędki w mesie padło wyznanie ze strony p.
Kiepury, iż w roku 1920 był marynarzem w To-
runiu. Biorąc z też asumpt, załogi "Gromu" powi-
tała mistrza Kiepurę, schodzącego z okrętu. Jako
swego towarzysza i w entuzjastyczniej formie po-
prosiła go o parę piosenek. Nie pomogły żadne ar-
gumentv. Marynarze nie ustąpili i wkrótce usłyszeli
mistrza, śpiewaiącego "o zejdź do gondoli'" oraz
świetną zaktualizowaną piosenkę "o Maćku".
Wprost z pokładu "Gromu" udał się Kiepura
do świetlicy marynarzy, gdzie zebrały sie załogi
statków wojennych w liczbie około 1500 osób.
Wśród niebywałego entuzjazmu Kiepura odśpiewał
kilka -pieśni, poczem niesiony na rękach musiał z pro
wizorycznei platformy samochodu dodać szereg nad
datków.




Gazeta Powszechna 1939.08.03 R.22 Nr176

Obrazek

Ktoś posiada inne zdjęcia ?

Obrazek
Slaw

Obrazek
☠Rock Honor Ojczyzna☠
tedi
Posty: 24
Rejestracja: 2006-02-17, 21:00
Lokalizacja: Gliwice

Re: ORP Grom

Post autor: tedi »

Witam.
Nie chciałem tworzyć nowego wątku, więc pozwoliłem sobie na umieszczenie postu. Potrzebuję pomocy, porady w temacie Groma, może ktoś posiada jakieś informacje, fotkę. Przekopałem wszystko co możliwe i dostępne, niestety nic nie znalazłem. Chodzi mi o wygląd trzech wlotów czerpni powietrza do kotłów.
Na niektórych zdjęciach widać tylko pionową belkę rozdzielającą wlot na dwa kanały. Nie ma natomiast nic o zabezpieczeniu. Czy to była siatka, krata, jakieś pręty, lub poziome żaluzje. Przy tak pokaźnych otworach raczej coś powinno być. Z góry dzięki za jakiekolwiek sugestie lub informacje.
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 710
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: ORP Grom

Post autor: ramm »

Forum wczoraj padło i pokasowało niektóre wiadomości. Jak pisałem już, nic tam nie było. Zupełnie nic. Ten pokaźny otwór był zamykany klapami.
Załączniki
pokrywa.jpg
pokrywa.jpg (122.49 KiB) Przejrzano 12218 razy
☠Rock Honor Ojczyzna☠
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: ORP Grom

Post autor: Waldek K »

Zupełnie nic, to może przesada. W świetle otwóru rzeczywiście rzeczywiście nic nie było, natomiast sam otwór był zakończeniem (a raczej początkiem) kanału nawiewnego, czyli po otwarciu klap musiały być widoczne wnętrza kanałów. Te kanały są widoczne z zewnątrz, gdy się schodzi po trapie wewnątrz nadbudówki kotłowni (normalna trasa zwiedzania na Błyskawicy).
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
tedi
Posty: 24
Rejestracja: 2006-02-17, 21:00
Lokalizacja: Gliwice

Re: ORP Grom

Post autor: tedi »

Jednak myślałem że jednak coś powinno być. Przy tak dużych otworach prowadzących do potężnych wentylatorów zasilających paleniska kotłów, to cholernie niebezpieczne. Klapami były zamykane na postoju i wygaszonych kotłach. W monografii jest parę fotek na których to widać, niestety pod takim kątem, że nie widać wnętrza. Jednak mimo wszystko myślę że jednak coś było, tylko może w głębi kanałów. Dzięki za odzew.
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Re: ORP Grom

Post autor: Andrzej Ciszewski »

Zdaje się, że chodzi o to, czy w świetle samego otworu, który zamykany był klapami była siatka, (ewentualnie coś innego), taka jak np. na głowicach wentylatorów. Wg mnie musiało tam być jakieś zabezpieczenie. Może niekoniecznie w samym ,, oknie czerpni”, ale jeżeli nie tam, to przynajmniej na poziomie pokładu. Ponieważ dość często te klapy były w pozycji otwartej, to szczególnie w przypadku otwartej dolnej, brak takiego zabezpieczenia stwarzałby niebezpieczeństwo wpadnięcia do wnętrza przy dużych przechyłach, ,,niezdyscyplinowanych marynarzy”, pomijając już fakt wszelakiego ptactwa i innych zbędnych w kotłowni rzeczy. Faktem jest, że ze znanych mi zdjęć, nic pewnego nie wynika. Bardzo dawno temu, jak St Woźniak rysował pierwsze rysunki modelarskie Groma, to o ile pamiętam zaznaczył w otwartej klapie siatkę. Oczywiście, to nie argument, bo całe plany jak na dzisiejsze czasy były takie sobie, ale może i coś w tym było. Bo np., na poniższym zdjęciu pod otwartymi klapami ,żadnej siatki ja nie dostrzegam. Ale też nie widać jej na górnej okrągłej głowicy wentylatora z boku komina. A była tam na pewno. Tu potrzeba porządnego zdjęcia , albo szczegółowej dokumentacji, bo inaczej sprawy się nie rozstrzygnie ze 100% pewnością
Załączniki
IMG40_0006  mod.jpg
IMG40_0006 mod.jpg (136.89 KiB) Przejrzano 12119 razy
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: ORP Grom

Post autor: Waldek K »

Andrzej z tym zabezpieczeniem na poziomie pokładu, to też może być dobry trop. Jako ciekawostkę dodam, że znajomy, który służył na ORP Warszawa opowiadał, że tam podczas pracy maszynowni, jak kogoś przyssało do czerpni, to sam nie mógł się oderwać. Oczywiście inny okręt i inna epoka. Mam wrażenie, że na Gromach te otwory zasilały powietrzem kotły w sposób grawitacyjny (więc nikogo by nie wessało). Pytanie, czy umieszczone powyżej wentylatory były uruchamiane w przypadku, gdy fale zalewały otwory i trzeba je było zamknąć, czy też przy pracy kotłów z większą wydajnością? A może jeszcze inaczej?
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Re: ORP Grom

Post autor: Andrzej Ciszewski »

Miałem na myśli raczej przypadkowe potknięcie, poślizgnięcie, lub podobny przypadek przechodzącego lub stojącego obok wlotu marynarza. Dolna krawędź otworu czerpni znajdowała się na wysokości trochę, ponad 60cm, więc jak by wywinął orła do tyłu, to wpadł by jak amen w pacierzu do kotłowni. Poza tym; klapy były wtedy jeszcze dzielone na 4 ćwiartki. Dwie górne podnoszone były na linach z wysięgników (wsporników) po obu stronach turbowentylatora przy kominie, a dolne ?. Zawiasy były na dole, więc klapy musiałyby być kładzione po odchyleniu na pokład. Jakoś tego nie zauważyłem na żadnym zdjęciu. Więc pewnie wysuwano je z zawiasów i gdzieś składowano. Może właśnie w tej wnęce wentylacyjnej. Wtedy musiał by tam być jakiś stelaż podłogowy, krata, lub coś podobnego.
Oczywiście , to tylko spekulacje, więc nie przywiązywał bym się do nich zbytnio.
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 710
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: ORP Grom

Post autor: ramm »

Jest wyjęcie z tej sytuacji.
a) poprosić kogoś mieszkającego w pobliżu, aby poszedł na Błyskawicę, wyjaśnić sprawę marynarzowi poprosić niech otworzy klapę i sprawdził co tam jest/ strzelić zdjęcie.
b) zadzwonić do muzeum "BŁYSKAWICA" porozmawiać, wyjaśnić problem liczyć że pomogą.

Kawałek drogi mam do Gdyni, jak dacie namiary mogę spróbować zadzwonić.
☠Rock Honor Ojczyzna☠
thomson
Posty: 447
Rejestracja: 2011-08-08, 11:54

Re: ORP Grom

Post autor: thomson »

Proponuję od razu dzwonić do dowódcy Błyskawicy. Kmdr Jerzy Łubkowski to w tej mierze autorytet i fachowiec chyba w PL najlepszy. A przy tym życzliwy człowiek. Numeru pod ręką nie mam, ale to raczej nietrudne do ustalenia.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: ORP Grom

Post autor: Marek T »

Byłem i dowiedziałem się - dzięki uprzejmości bsm Andrzeja Wronki.

Dolna klapa jest doczepiona do górnej paskiem grubej gumy.
Całość podnosi się do góry i zaczepia do oczka umieszczonego nad klapami.
Dolna klapa wpierw zwisa z górnej, a potem jest do niej mocowana.

Pod klapą jest siatka (taka, jak ogrodzeniowa) coby nic nie wpadło do środka.
Załączniki
BLYSKAWICA klapy m.jpg
BLYSKAWICA klapy m.jpg (106.67 KiB) Przejrzano 11884 razy
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Re: ORP Grom

Post autor: Andrzej Ciszewski »

Panie Marku, serdeczne dzięki za zaangażowanie w temat. Jak rozumiem, ten sposób podnoszenia klapy jest stosowany obecnie. Nie rozumiem tylko jednego; jak podwieszana jest klapa dolna pod tą górną. Przecież ta dolna jest znacząco wyższa od górnej, i się pod nią nie zmieści, tak, żeby do niej przylegała.
Podobnie górne klapy były podnoszone do 45r, tylko że ułatwiały to wsporniki-wysięgniki, na których była rolka, a klapę podnosiło się jak na żurawiku. Ilustruje to dobrze poniższe zdjęcie ( podnoszenie klapy)na samym dole.
Widać tu, że klapa górna jest mniej więcej podniesiona do poziomu, ale pod nią nie widać podwieszonej tej dolnej (większej). Gdzieś się podziała.
A przecież możliwa była i taka sytuacja , gdzie podniesione były klapy górne, a dolna pozostawała na swoim miejscu jak na tym mało wyraźnym zdjęciu ( zdjęcie środkowe). No, chyba że to jakieś pokrycie brezentowe, sam już nie wiem. Zamieszczam też ten rysuneczek, żeby uzmysłowić różnice w gabarytach poszczególnych klap
Załączniki
Podnoszenie klapy.jpeg
Podnoszenie klapy.jpeg (26.39 KiB) Przejrzano 11859 razy
dolna lkapa zamknięta.jpg
dolna lkapa zamknięta.jpg (10.25 KiB) Przejrzano 11859 razy
IMG kotłownia 1940.jpg
IMG kotłownia 1940.jpg (177.18 KiB) Przejrzano 11859 razy
tedi
Posty: 24
Rejestracja: 2006-02-17, 21:00
Lokalizacja: Gliwice

Re: ORP Grom

Post autor: tedi »

Wielkie dzięki za zainteresowanie tematem. Co prawda do wykonania tych elementów w modelu jeszcze trochę czasu upłynie, ale lepiej szukać zawczasu.
Niby mamy Błyskawicę, a jest jeszcze sporo takich nie do końca wyjaśnionych tematów. Mam nadzieję że w razie konieczności jeszcze będę mógł skorzystać z Waszej wiedzy i pomocy.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 710
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: ORP Grom

Post autor: ramm »

A ja mam nadzieję, że będzie mi dane zobaczyć ten model na własne oczy. Wszak jesteśmy prawie sąsiadami ! :)
ramm pisze:W 1965 ORP Błyskawica i ORP Grom (typu Skoryi) obierają kurs na Narwik w celu złożenia wizyty norweskiej marynarce wojennei i uczczenia pamieci polskich marynarzy i żołnierzy poległych w bitwie o Narwik w 1940 r.
Wymownym przykładem pamięci Norwegów o walkach polskich marynarzy było opublikowanie w miejscowej gazecie "Fremover" (nr 102 z 6 V 1965r) specjalnie napisanego przez młodego poetę Arilda Kr. Nygaarda wiersza pt. "Grom". Wiersz zaczyna się od słów " Ty byłeś mistrzem celnego strzelania", a cała jego treść wyraża uznanie dla umiejętności bojowych polskiego marynarza.
Obrazek Obrazek
Obrazek
☠Rock Honor Ojczyzna☠
tedi
Posty: 24
Rejestracja: 2006-02-17, 21:00
Lokalizacja: Gliwice

Re: ORP Grom

Post autor: tedi »

Jak najbardziej, jak tylko będzie co pokazać to dam Ci znać, ewentualnie umieszczę na forum fotki. A tak gwoli ścisłości, to relacja z budowy modelu jest zamieszczona tu: http://www.koga.net.pl/forum/viewtopic. ... 21&t=45454.
Pozdrawiam.
ODPOWIEDZ