Wygląd i budowa ścigacza S-1

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: Chemik »

Andrzej Ciszewski pisze: MASB48 - 2 pojedyncze Vickersy12,7 w wieżyczkach + Oerlikon 20mm na podstawie MkIV.
S1 po modernizacji - 2 podwójne zestawy Vickersa 12,7 w wieżyczkach ( podstawach) Mk V + 2 podwójne Lewisy0,303(7,7mm) na podstawach kolumnowych + 2 pojedyncze Vickersy na podstawach kolumnowych 0,303”(7,7mm) + Oerlikon 20mm na podstawie MkIV
Andrzeju nie mam pojęcia skąd ci się wzięły te Vickersy kal. 0.303 na pokładzie S-1. Ten ciężki karabin maszynowy (w/g brytyjskiej terminologii Medium Machine Gun) konstrucji Vickersa, powszechnie używany w brytyjskiej armii lądowej, to był kawał "grzmota", konstrukcyjnie zbliżony był do naszego przedwojennego ckm-u Browning wz,.1930. Na zdjęcie wyraźnie widać , ze na pokładzie S-1 jest coś co przypomina na pierwszy rzut oka rkm (w/g Brytoli LMG) kal. 0.303 (= 7,7 mm) Bren
Źródło: Mariusz Borowiak "Ścigacze Polskiej Marynarki Wojennej w II wojnie światowej" Oficyna Alma Press 2015
Źródło: Mariusz Borowiak "Ścigacze Polskiej Marynarki Wojennej w II wojnie światowej" Oficyna Alma Press 2015
S-1.jpg (398.18 KiB) Przejrzano 9658 razy
Może więc uporządkujmy uzbrojenie "S-1":
Andrzej Ciszewski pisze:Wersja1 podwójny Hotchkiss 13,2 + Bofors40
Komuda podaje: 1x40 + 2nkm13,2 + 2wt 533/550
czyli:
Wersja 1: 1 działo przeciwlotnicze 40 mm Bofors L/56 (zmodyfikowany wz. 1936) + 2 nkm 13,2 mm Hotchkiss wz. 1930 (1 x II) + 2 wyrzutnie torpedowe 533 lub 550 (2 x I)
Andrzej Ciszewski pisze:Wersja2 podwójny Maxim wz 08 na podstawie morskiej + Bofors40
Komuda podaje: 1x40 + 2ckm7,92(1xII) + 2wt 533 (2xI) + 6bg
Piaskowski: 1x40 + 1ckm7,92 + 2 wt 533 + 6 bg
Twardowski: 1x40 + 2ckm7,92 (2xII)!!! + 2 wt533 + 6 bg
Borowiak: 1x 40 Bofors L/60 + 2ckm Maxim 7,92(1xII) + 2 rt 533 + 6 bg
Wersja 2: 1 działo przeciwlotnicze 40 mm Bofors L/56 (zmodyfikowany wz. 1936) + 2 ckm 7,92 mm Maxim wz. 1908 (1 x II) + 2 wyrzutnie torpedowe 533 (2 x I) + 6 bomb głębinowych
Andrzej Ciszewski pisze:Wersja3 (zrealizowana) MASB48 2 pojedyncze Vickersy12,7 w wieżyczkach + Oerlikon 20mm na podstawie MkIV.
Pertek: 1x20plot + 2 nkm plot (1xII) + 4 ckm plot (2xII) + 2 bg
Piaskowski: 1 Oerlikon 20 + 2 ckm Vickers 0.50'' (12,7mm) + 2 podw ckm Lewis
Twardowski: 1 Oerlikon 20 mm pl + 2 nkm Vckers 12,7 mm (2xI) + 12 bg
Borowiak: 1 Oerlikon plot 20 mm + 2 nkm Vickers 12,7 mm (2xII)!!!! + w wieżyczkach MkV + 12 bg
Wersja 3 (zrealizowana) MASB 48: 1 działko przeciwlotnicze 20 mm Oerlikon podstawie Mk IV + 2 nkm 0.50'' (12,7 mm) Vickers w wieżyczkach Mk V (2 x I) + 12 bomb głębinowych
Andrzej Ciszewski pisze:Wersja 4 S1 po modernizacji 2 podwójne zestawy Vickersa w wieżyczkach ( podstawach) Mk V + 2 Vickersy12,7 na podstawach kolumnowych + 2 Vickersy na podstawach kolumnowych 0,303” + Oerlikon 20mm na podstawie MkIV
Pertek: 1x20plot 8 ckm plot (4xII) 1 (2) rkm, 4 bg
Twardowski: 1 Oerlikon 20 mm pl 4 nkm Vckers 12,7 mm (2xII) (w wieżyczkach MkV) 4 km Lwis 7,7 mm (2xII) 4 bg
Borowiak: 1 x 20 mm 4 nkm Vickers 12,7 mm (2xII) w wieżyczkach MkV 4 ckm Lwis 7,7 mm (2xII) 4 bg
Wersja 4 S-1 po modernizacji (w/g mnie): 1 działko przeciwlotnicze 20 mm Oerlikon podstawie Mk IV + 4 nkm-y 0.50'' (12,7 mm) Vickers w wieżyczkach Mk V (2 x II) + 4 rkm-y 0.303'' (7,7 mm) Lewis + 2 rkm-y 0.303'' (7,7 mm) Vickers (2x I), 4 bomby głębinowe
EDIT: zmieniłem Breny na Vickersy
Ostatnio zmieniony 2018-05-18, 22:18 przez Chemik, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: Maciej »

To jeszcze dopytam tylko o wersję "pierwszą", czyli projektową dla MW;
Chemiku, czy Komuda pisze wprost "nkmy 13,2mm" czy tylko "nkmy"?
Czy masz, może, jakiś skan tego opisu?

Pozdrawiam,
Maciej
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: Chemik »

Komuda tak pisze:
Źródło: Morze 10/1979
Źródło: Morze 10/1979
nkm.JPG (80.96 KiB) Przejrzano 9648 razy
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: Maciej »

Bardzo dziękuję, chemiku!

Moją uwagę przykuła wzmianka o stalowej konstrukcji kadłubów 30-metrowej długości! :|

Pozdrawiam,
Maciej
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: Andrzej Ciszewski »

Chemiku przyjrzyj się.
Załączniki
S1 Foto MMW.jpg
S1 Foto MMW.jpg (111.01 KiB) Przejrzano 9637 razy
vicker23.jpg
vicker23.jpg (49.52 KiB) Przejrzano 9637 razy
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: Andrzej Ciszewski »

Jeszcze Vickers
Załączniki
vicker15.jpg
vicker15.jpg (243.46 KiB) Przejrzano 9634 razy
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: Chemik »

Andrzeju, teraz wszystko jasne, fotka nie zawiera takich detali :P , poprawię więc uzbrojenie w wersji 4-tej.

Pisząc o Vickersie 0.303" miałem na myśli tego:
vickers-machine-gun_12.jpg
vickers-machine-gun_12.jpg (95.82 KiB) Przejrzano 9593 razy
https://www.militaryfactory.com/imagevi ... tPic=pic12

Całkiem zapomniałem, ze Vickers robił lotnicze km-y tego kalibru, które nawet w polskim lotnictwie były używane.
pd
Posty: 127
Rejestracja: 2007-01-23, 20:45

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: pd »

Były dwie rodziny km Vickersa: pierwsza była modyfikacją Maxima z obróconym zamkiem i obejmowała ckm piechoty .303, nkm 0.5 i działko 2pdr, wszystkie zasilane z taśmy i chłodzone wodą, oraz odchudzone wersje lotnicze chłodzone powietrzem, w Polsce użytkowane jako km pilota Vickers wz. 09, Vickers E (taśmowe) i km obserwatora Vickers F (zasilany z magazynka jak Lewis). Ta broń działała tak jak Maxim na zasadzie krótkiego odrzutu lufy.

Druga rodzina była uruchamiana przez gazy prochowe odprowadzane z lufy i była pod względem wariantów i wielkości produkcji znacznie mniejsza: rkm Vickers-Berthier, produkowany dla armii indyjskiej (zewnętrznie bardzo podobny do Brena) i lotniczy km obserwatora znany jako Vickers-Berthier, Vickers Gas Operated (VGO), albo Vickers K, używany w RAF-ie.

Podobnie było z Browningiem (ckm M1919 -> polski ckm wz. 30, km pilota wz. 33, BAR -> polski rkm wz. 28 i km strzelca/obserwatora wz. 37 "szczeniak", zewnętrznie inspirowany przez Vickersa K)
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: AvM »

W Jane's 1939
jest reklamowka stoczni White z takim obrazkiem,
ktory jest chyba püodstawa wielu zamieszczanych tu rekonstrukcji
Załączniki
White_MTB_1939_001.jpg
White_MTB_1939_001.jpg (148.74 KiB) Przejrzano 9560 razy
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: Andrzej Ciszewski »

Bardzo ciekawy rysunek, niewątpliwie przedstawiający przyszły S1. Zastanawiający jest brak Boforsa. Czyżby Polacy nie wyrazili zgody na ujawnienie pełnej wersji uzbrojenia?. Bo nie wiem, jak sobie wytłumaczyć ten fakt, skoro zamontowanie działa było m/innym warunkiem realizacji kontraktu.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: AvM »

Andrzej Ciszewski pisze:Bardzo ciekawy rysunek, niewątpliwie przedstawiający przyszły S1. Zastanawiający jest brak Boforsa. Czyżby Polacy nie wyrazili zgody na ujawnienie pełnej wersji uzbrojenia?. Bo nie wiem, jak sobie wytłumaczyć ten fakt, skoro zamontowanie działa było m/innym warunkiem realizacji kontraktu.
To jest obrazek z ogloszenia stoczni White.Mozliwe ze byl w jakis ofertach tej stoczni.

ze spisu stoczniowego
zbudowana na pochylni lodziowej (1)
#5016 MGB 47 --------- 8.1940 39d S 3mv N Admiralty Motor Gunboat
#5017 MGB 48 --------- 10.1940 39d S 3mv N Admiralty Motor Gunboat

(1) The BOAT SLIP began using a numbering sequence of their own in 1938, starting from # 5000.

Stoczna J.S.White nie budowala do tego czasu zadnych kutrow torpedowych, tak ze bardzomozliwe ze ten kuter byl w ofercie dla Polski.
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 2027
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: dessire_62 »

Reklama w całości JFS 1940
Załączniki
White.jpg
White.jpg (108.05 KiB) Przejrzano 9487 razy
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 2027
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: dessire_62 »

MTB 48
Załączniki
48.jpg
48.jpg (47.34 KiB) Przejrzano 9487 razy
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: Andrzej Ciszewski »

MTB 48 to zupełnie inna bajka. To licencja Vospera którą realizowano w stoczni White'a.
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

Post autor: Andrzej Ciszewski »

Ostatnia przymiarka do wersji prototypowej ścigacza.
Wydaje mi się, że wersja z osłoną Boforsa ze szkła organicznego była by dość trudna do wykonania z paru względów. Pomijając problem technologii uformowania tak dużej kopuły z plexi, dochodzi zupełny brak funkcjonalności takiego projektu. Duży stopień komplikacji konstrukcji samego stelaża, na którym oparto by kopułę, a który musiałby być związany konstrukcyjnie z samym działem, żeby to się wszystko razem obracało, słabo wróżyło takiemu rozwiązaniu. Dochodzi do tego brak komfortu samej obsługi ( jeżeli o takiej można w ogóle mówić), braku możliwości szybkiego uzupełnienia amunicji ze skrzynek amunicyjnych itd. Moim zdaniem prosty stelaż z wygiętej łukowato rury pokryty brezentem byłby wystarczającym zabezpieczeniem stanowiska. Taką wersję uwzględniłem na rysunku.
Załączniki
White 75   39   50kopia kopia.png
White 75 39 50kopia kopia.png (132.95 KiB) Przejrzano 9236 razy
Ostatnio zmieniony 2018-06-11, 14:42 przez Andrzej Ciszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ