Ślizgowce czy Glisery ?

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: p11c »

Od jakiegoś czasu nurtuje mnie zarówno wygląd jak i nazewnictwo Ślizgowców i Gliserów.
Dotyczy to Flotylli Pińskiej oraz DWL . Dotychczas spotkałem się z dwoma ślizgowcami , jeden ma tylko fotki ( ja znalazłem 2 szt ) i drugi tylko rysunki MB-3 ( podobno istniał naprawdę w prototypie ) .
Obie jednostki mają śmigła a nie śruby .
Dla kontrastu tę samą nazwę mają jednostko F.P. nazywane zamiennie da jednostek posiadających śruby.
Z dość kontrowersyjną prędkością ok 40 km/h . Nie wiem czy jednostka z przyczepnym silnikiem i śrubą ma taką możliwość ??!! ąż takiej prędkości .
Pytanie jest zasadnicze :
Co to jest ślizgowiec ?
co To jest gliser ?
jak wyglądał jeden i drugi ?
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: p11c »

Tak wygląda ten pierwszy ślizgowiec . To jedno z 2 znanych mi zdjęć . Kiedyś rozmawiałem z Panem Choroszym ( ten od modeli żywicznych ) I podzielił się ze mną taką informacją iż ten ślizgowiec zbudowany był na bazie pływaka jakiegoś wodnosamolotu ( jakiego ? )
Załączniki
ślizgowiec.jpg
ślizgowiec.jpg (49.01 KiB) Przejrzano 15943 razy
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: p11c »

Spotkałem się jeszcze z takimi fotkami , ale to już zupełnie nie wiem o co chodzi :(
Załączniki
lizgowce.jpg
lizgowce.jpg (25.29 KiB) Przejrzano 15938 razy
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: p11c »

Na ODKRYWCY znalazłem taką wypowiedź Leszka S.

W Polsce było kilka konstrukcji ślizgowców wodnych (ten na zdjęciu to jeden z kilku kupionych poza granicami Polski w 1925 roku ).
Pierwszy był zbudowany w fabryce „Samolot” przez inż. Michała Bohatyrewa w latach 1923/24 w układzie katamarana nazwany M.B.3 ( MB3 ). Ze szkicu wynika, że miał kadłub wyglądający jak łodzi latającej (według opisu całośc wykonana z drewna i pokryta sklejką z wyjątkiem wsporników silnika steru poziomego ) oparty na parze pływaków z silnikiem na piramidce nad kadłubem i śmigłem pchającym. Zakładanej prędkości 50 km/h nie osiągnął z powodu wysłużonego silnika. Następnie zaprojektował cztery typy ślizgowców z czego zbudowano jeden nazwany „Delfin” w kształcie łodzi jednokadłubowej napędzanej wysłużonym silnikiem gwiazdowym „Anzani” o mocy nominalnej 40 KM ze śmigłem pchjącym usytuowanym z tyłu. Użyte zbyt duże i źle dobrane śmigło powodowało, że silnik osiągał tylko 800 obrotów na minutę ( zamiast 1300 obr./min. ) i moc tylko 28 KM. Budowę rozpoczęto w drugiej połowie Lipca 1926 r., a zakończono 15.08.1926 r. Próby wykazały, że miał dobre kształty hydrodynamiczne, w ogólnym czasie 27 godzin przebył 1000 km ( wynika z tego, że średnia prędkość to ok.37 km/h – osiągnięta szybkość nie została podana ). Zabierając 12 osób, choć zaprojektowany dla pięciu osób zmniejszał prędkość do 25 km/h.
Inż. Czesław Zbierański także prowadził prace nad ślizgowcami z napędem lotniczym, lecz brak informacji o tych pracach.
Antoni Kocjan z Sekcji Lotniczej Studentów Politechniki Warszawskiej skonstruował też ślizgowiec, który został zbudowany w początkach 1928 r. Próby na Wiśle pokazały, że spełnił pokładane nadzieje – zabierając 4 osoby pływał z prędkością 70 km/h ( napędzany umieszczonym z tyłu kadłuba łodziowego silnikiem gwiazdowym „Anzani” o mocy 40/45 KM i śmigłem ciągnącym ).
W 1928 roku inż. Jerzy Dąbrowski skonstruował ślizgowiec zbudowany w PZL. Posiadał zamkniętą kabinę dla 10 osób (max.12 osób) z napędem śmigłem i silnikiem rzędowym, chłodzonym wodą BMW o mocy 180 KM. Prędkość maksymalna 60 km/h. Po próbach na Wiśle przekazany do Spały do użytku prezydenta.
W Morskim Dywizjonie Lotniczym w 1931 roku zbudowano w czasie zajęć szkolnych przy pomocy kierownika warsztatów MDL kapitana inż. E.Podolskiego, porucznika pilota Kolodziejka i podporucznika Benetkiewicza ślizgowiec zaprojektowany przez porucznika pilota E.Sidorowicza. Konstrukcja katamarana z dwóch kadłubów C.A.M.S. 30/E. Kadłuby ze statecznikami i sterami połączone częścią płata na którym ustawiono silnik o mocy 180 KM z pchającym śmigłem. Stateczniki pionowe połączone poziomym statecznikiem o profilu lotniczym. W lewym kadłubie było miejsce dla 2 osób, a w prawym dla jednej osoby oraz był zbiornik paliwa. Osiągał szybkość ponad 100 km/h i miał doskonałe właściwości.
Brak skanera uniemożliwia dodanie schematu MB3, fotografii „Delfina” i ślizgowców Sekcji Lotniczej Studentów Politechniki Warszawskiej i PZL.
Pozdrowienia LeszekS
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: Mitoko »

Ten MB3 wygląda jakby ktoś wziął wyrzucony kadłub Albatrosa BII i na jego bazie zbudował glisera
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: p11c »

Bo ja wiem , zrobiłem jego kilka modeli i nie odniosłem takiego wrażenia , ale kto wie. Najbardziej mnie zaskakuje , że on naprawdę pływał a nie spotkałem się z żadnym jego zdjęciem :( Tak naprawdę nie jest zupełnie znany, że nie wspomnę o tym , że nawet nie mam pojęcia czy gdzieś służył . W Pińsku ? w DWL ?
Oczywiście szachownice to tylko moja interpretacja.
Załączniki
kamizelki1 1183.jpg
kamizelki1 1183.jpg (75.8 KiB) Przejrzano 15838 razy
kamizelki1 1181.jpg
kamizelki1 1181.jpg (80.6 KiB) Przejrzano 15836 razy
10 025.jpg
10 025.jpg (72.44 KiB) Przejrzano 15836 razy
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: Mitoko »

Przednia kabina na rysunkach jest raczej jednoosobowa
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: p11c »

Ja korzystałem troszkę z innych panów . Autor planu napisał , że opierał się na rozmowach z konstruktorem . Nie mam pod ręką ale postaram ci je podesłać .
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: p11c »

Tak to wyglądało wg Pana Zdzisława Gryglickiego i on jest właścicielem tego rysunku , dla tego daję tylko fragment. jak chcesz więcej to napisz mi maila to ci poślę.
Nawiasem mówiąc pisze on tam , że plany robił na podstawie szkiców konstruktora ( a nie rozmów jak podałem wcześniej ) oraz zdjęć z 1924 r. Więc jakieś zdjęcia gdzieś są. Najprawdopodobniej w jego prywatnej kolekcji . Nam pozostaje liczyć, że kiedyś wypłyną .
Załączniki
DSCN0277.JPG
DSCN0277.JPG (84.11 KiB) Przejrzano 15821 razy
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: p11c »

Jest taki ślizgowiec Pana inż. Gasenki "Puce de Mer" z 1928 r. Też ciekawa konstrukcja.
Załączniki
PUCE DE MER28.jpg
PUCE DE MER28.jpg (24.66 KiB) Przejrzano 15214 razy
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: p11c »

Takie ciekawe rysunki/
Załączniki
bez tytułu.JPG
bez tytułu.JPG (36.05 KiB) Przejrzano 15157 razy
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: p11c »

W sumie to potwornie dziwi mnie taki totalny brak informacji na ten temat.
Sadząc po tej ulotce reklamowej PZL było bardzo dużo różnorodnych ślizgowców i to produkowanych seryjnie.
Może też ktoś się wypowie na ten temat i może ma inne materiały.
Obrazek
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: p11c »

Ok. Kolejne fotki choć to taka troszkę sztuka dla sztuki bo nikt nic nie ma do powiedzenia :(
Załączniki
0251919e-aeba-11e4-9a90-0025b511226e.jpg
0251919e-aeba-11e4-9a90-0025b511226e.jpg (104.59 KiB) Przejrzano 14966 razy
02bd1af4-aeba-11e4-8029-0025b511226e.jpg
02bd1af4-aeba-11e4-8029-0025b511226e.jpg (365.33 KiB) Przejrzano 14966 razy
02341588-aeba-11e4-bd35-0025b511226e.jpg
02341588-aeba-11e4-bd35-0025b511226e.jpg (130.98 KiB) Przejrzano 14966 razy
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: p11c »

Zabójcze milczenie w temacie. Czyżby aż tak niszowy temat :(
Pina czy nie Pina ? Na zdjęciu, attaché wojskowy Francji w Polsce - generał Charles d'Arbonneau.

PS. ma ktoś pomysł gdzie jest przód ???
Załączniki
5667281241.jpeg
5667281241.jpeg (108.04 KiB) Przejrzano 14897 razy
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Ślizgowce czy Glisery ?

Post autor: p11c »

No i 63 oglądniecia i żadnej reakcji :(
Nikt nie ma nawet pomysłu co tej jednostki.
Producenta ?
Układu, czy to płaskodenny ślizgacz, czy trimaran, czy jednostka seryjna?
Miejsca zrobienia zdjęcia ?
Baaa nawet kierunku gdzie jest dziób a gdzie rufa ???
Nic. żadnego komentarza, opinii, pomysłu . Tak jakby zdjęcie było od lat znane i tysiące razy komentowane na forum :cojest:
ODPOWIEDZ