Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Anwenoit
Posty: 53
Rejestracja: 2016-05-05, 10:47
Lokalizacja: Krakowo Podgórne

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

Post autor: Anwenoit »

Pozwolę sobie zacytować post użytkownika jednego z bardziej uczęszczanych forów"

"Czy w cenę wchodzi wyposażenie ZOP, jeżeli tak to jakie i czy części i eksploatacja są w cenie, czy też nie i na jaki okres.
Jeżeli nie to tragedia"...

Czyli czy śmigłowiec ZOP ma wyposażenie ZOP.
Pomijając już fakt, że jest to najgłupsze pytanie od czasu, gdy biust mojej ciotki wkręcił się w magiel, jest to jednocześnie egzemplifikacja poziomu zabawy, dla których fora są przez niektórych wykorzystywane.

@Peperon
W przypadku śmigłowców/samolotów nie ma czegoś takiego, jak cena jednostkowa. 30% wszelkich kosztów to eksploatacja. Ceny zakupu nie da się w prosty arytmetyczny sposób podzielić przez 4, albo 50.
Oczywiście nie wiem tego, ale ten zakup rozumiem tak, że chodzi o pełnokrwiste maszyny ZOP z możliwością dołożenia modułu SAR przy usunięciu jednego z modułów ZOP. Taki wariant używają Brytyjczycy - wnętrze jest z klocków. W materiałach z Yeovil są zdaje się jakieś szkice, które były także i u nas na Altair.

T.
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6373
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

Post autor: Peperon »

Jednak jakiś punkt odniesienia trzeba mieć.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Anwenoit
Posty: 53
Rejestracja: 2016-05-05, 10:47
Lokalizacja: Krakowo Podgórne

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

Post autor: Anwenoit »

Jasne, to prawda. Tylko nie upraszczajmy za bardzo.

Tomasz Dmitruk napisał o tym fachowy tekst:
http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/n ... -podpisana

I bah, bah - stosześćdziesiątkilka komentarzy. Diabeł mnie podkusił i zacząłem je czytać.
Nie wytrzymałem i coś napisałem. Nigdy więcej na DZ.

T.
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

Post autor: Waldek K »

Ponieważ różni fanatycy nie odpuszczają, MON napisał na TT
Ministerstwo Obrony Narodowej
@MON_GOV_PL
W odpowiedzi do
...
Podpisana dziś przez
@mblaszczak umowa obejmuje PEŁNE WYPOSAŻENIE do zwalczania okrętów podwodnych, a maszyny są W PEŁNI GOTOWE do prowadzenia misji CSAR. Kupiliśmy kompletne śmigłowce, które nie potrzebują dozbrajania. Przedstawiciele MW byli w komisji i precyzowali wymagania
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

Post autor: AdrianM »

Kronikarsko:

https://lsw24.pl/2020/04/17/zwolnienia- ... o-wsk-pzl/

Jeśli Świdnik nie przetrwa to możemy zasadniczo zapomnieć o kolejnych Merlinach. Zamiast dać zlecenie firmie na sprzęt, który i tak potrzebujemy państwo z pewnością wybierze drogę pokrywania kosztów postojowego. No cóż... taki klimat w kraju mamy ;)
X_ray
Posty: 34
Rejestracja: 2009-04-07, 15:40

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

Post autor: X_ray »

Zapomnieć o AW101 to możemy z powodu ich kosztów zakupu i eksploatacji a nie z powodu Świdnika. Btw. śmieszna to firma która najpierw zaklinała się jakie to AW101 nie są polskie a teraz płacze że od lat nie dostała zamówienia na swoje produkty. :D
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

Post autor: AdrianM »

Zakupy śmigłowców ZOP generalnie należą do tych bardzo drogich, a w szczególności nowych. Co do kosztów to pamiętam raporty z Dani i jest dość przyzwoicie jak na tą klase śmigieł. Przypominam, że chcieliśmy kupować 70 Caracali więc ten teges...

Póki co wygląda na to, że okrętów ZOP nie będzie to chociaż mogliby załatwić porządne śmigłowce, a nie cudować z jakimiś Kondorami co to niby na ledwo zipiące OHPy mają wskoczyć? Jeśli by pójść dodatkowo w jakieś drony ZOP to te Merliny byłyby całkiem dobrym pomysłem. Byleby ich chociaż z 8 sztuk było. Działania ZOP i tak będą wykonywać raz do roku na manewrach więc wersja ZOP/CSAR jest jak najbardziej słuszna. Co do produkcji w Świdniku to Krystowski twierdził, że przy zamówieniu już na 16szt. opłacałoby się im przenieść to do Polski. Teraz chyba mogą już zamawiać kolejne bez przetargu więc do dzieła ;)
marek8
Posty: 1940
Rejestracja: 2011-07-01, 12:22

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

Post autor: marek8 »

Nie będzie? Kidd/Ajatollah class jest znowu w grze w wariancie 2+2 na części - i co? :faja:
Z Merlinami zaś jest jak ze swego czasu nowatorskim ketchupem pewnej firmy, który oferując lepsze (zdrowsze... ;) ) parametry oraz powtarzalną jakość (choć trudno statystycznie wykazać, że to cuś istotnego) narzuciła zarazem ponad dwurkrotnie (a gdzieniedgdzie nawet 5-krotnie) wyższe ceny - to wejście na inny system logistyczno-serwisowo-kosztowy niż nasze tradycjne (chciałoby się wręcz napisać odwieczne...) szrotowe rajdy i popisy złotych rączek mający sens tylko w wypadku całościowego zaangażowania się (a nie wybiórczego jak to u nas się lubi) w szereg złożonych procesów pracy w ramach grupy użytkowników, polegających w pierwszej kolejności na rekompensowaniu w zamian za dalsze inwestycje wysokich kosztów zakupowo-eksploatacyjnych pierwotnego produktu. Krótko mówiąc sprzęt jest najlepszy z możliwych ale jak to zadziała w naszym po prostu innym i siermiężnym z zasady systemie najtężsi prorocy nie przewidzą. Obawa, że piękne śmiglaki będą stały z powodu braku części i dostępu do systemu diagnostycznego wcale nie taka bezzasadna jest. Do takiego systemu trzeba przystępować o wiele bardziej z głową i zdolnością przewidywania niż to się u nas tak na codzień praktykuje (zakup F-35 bo?). Na razie to murowany kandydat do tytułu "najdziwniejszy zakup wojskowy ekipy PIS"- i to nie z powodu parametrów samego sprzętu co bardziej jego zupełnej egzotyki eksploatacyjnej w stosowanych u nas (pomijam sektor cywilny, który to "ogarnia") systemach logistycznych i przede wszystkim finansowania eksploatacji. Tym bardziej, że wydatki MON przytną najprawdopodobniej solidnie o co najmniej 30% z obcięciem wysokości świadczeń w może nie pierwszej ale rychłej kolejności... W ramach "solidarności", która może dzieki temu nabrać zupełnie nowego sensu...
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

Post autor: AdrianM »

marek8 pisze:Nie będzie? Kidd/Ajatollah class jest znowu w grze w wariancie 2+2 na części - i co? :faja:
A to przepraszam nie znane mi są te piany :o

Właściwie jest okazja by rozwinąć pomysł na ten "najdziwniejszy zakup". Nie twierdzę, że to możliwe, bo i może to byłoby zbyt daleko idące, ale jako dla postronnego komentatora może miałoby to więcej sensu niż silenie się na jakieś rozwiązania pomostowe i ratunkowe (choć tu część CSAR Merlina się wpisuje doskonale). A z drugiej strony dlaczego nie zadbać o odpowiedni pakiet by osiągnąć stałą dostępność na poziomie min.80%, z tego co pamiętam Norwegia się szarpneła na cóś takiego i tam wskaźnik dostępności był na poziomie 90% maszyn. Odpadłby problem kombinowania z produkcją i szukania pola do popisów. Zamknięto by jedną fabrykę i ze spokojem ducha można by zacząć zamawiać jedyny słuszny produkt z polskej fabryki pod patronatem najlepszego dostawcy zagranicznego XXIw. dla WP :faja:
ODPOWIEDZ