ORP Burza w Anglii - malowania

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
wottek
Posty: 129
Rejestracja: 2007-06-14, 21:53

ORP Burza w Anglii - malowania

Post autor: wottek »

Cześć,

szukam ostatnio kamuflaży ORP Burza z okresu pobytu w Wielkiej Brytanii.
Znalazłem tylko z 1940 roku z falą i z 1943 WA ze służby w konwojach. Pomiędzy 1940 a 1943 okręt nie nosił żadnego kamuflażu?
Będę bardzo wdzięczny za pomoc i odpowiedzi na pytanie:)

Pozdrawiam,
Wojtek
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 710
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: ORP Burza w Anglii - malowania

Post autor: ramm »

W telegraficznym skrócie, nie wdając się w szczegóły ja to widzę tak, że w okresie 40-43:
1940-1941 - szary kadłub
1941-1942 - remont w stoczni (przezbrojenie okrętu [luty-wrzesień 1942)
1942-1943 - WA (niebieski kadłub z białymi wzorami)
☠Rock Honor Ojczyzna☠
Awatar użytkownika
wottek
Posty: 129
Rejestracja: 2007-06-14, 21:53

Re: ORP Burza w Anglii - malowania

Post autor: wottek »

Dzięki rammie. Tak podejrzewałem też, nie znalazłem żadnych zdjęć z tego okresu, choć myślałem, że do 1942 pływała lub była w doku jeszcze z tą falą na dziobie, jaką miała od Norwegii.
Awatar użytkownika
Storm
Posty: 512
Rejestracja: 2013-08-07, 16:09

Re: ORP Burza w Anglii - malowania

Post autor: Storm »

Farby z firmy Hataka Hobby.
Obrazek
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: ORP Burza w Anglii - malowania

Post autor: Waldek K »

Obawiam się, że niektóre kolory z Hataki to jakieś nieporozumienie. Nie wiem czemu np. późnowojenne kolory B30 i B55 są u nich zielono-niebieskie, a powinny być niebieskie ew. niebiesko-szare. Najlepszym przykładem jest tu B30. Tym kolorem (oraz białym) były malowane barki desantowe w 1944. Jest sporo kolorowych zdjęć np. z lądowania w Normandii i widać wyraźnie kolor niebieski na tych jednostkach.
B30 wg Hataki:Obrazek
B30 w realu Obrazek
-------------------------------------
Polecam kilka artykułów o odtwarzaniu oryginalnych barw Royal Navy:
https://www.sovereignhobbies.co.uk/page ... ur-schemes
Naprawdę warto!
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: ORP Burza w Anglii - malowania

Post autor: Marek T »

Waldek K pisze:... Nie wiem czemu np. późnowojenne kolory B30 i B55 są u nich zielono-niebieskie, a powinny być niebieskie ew. niebiesko-szare...
Bo nie brano pod uwagę zjawiska starzenia farby. Stare farby były przeważnie (a może wszystkie?) oparte na pokoście lnianym i wraz z upływem czasu pojawiał się w nich coraz silniejsza nuta żółci.

Materiały z linku - bomba!
pd
Posty: 127
Rejestracja: 2007-01-23, 20:45

Re: ORP Burza w Anglii - malowania

Post autor: pd »

Marek T pisze:Bo nie brano pod uwagę zjawiska starzenia farby. Stare farby były przeważnie (a może wszystkie?) oparte na pokoście lnianym i wraz z upływem czasu pojawiał się w nich coraz silniejsza nuta żółci.
RN stosowała normalne farby olejne na bazie pokostu lnianego i "emalie olejne" z dodatkiem żywic naturalnych, co dawało pożądany reprezentacyjny połysk ale było kosztowne. W czasie wojny testowano farby ftalowe, ale do ogólnego użytku weszły dopiero pod koniec lat 40-tych. Drugą istotną wojenną zmianą było wprowadzenie bieli tytanowej, której drobny proszek uzyskiwany chemicznie daje kilkukrotnie lepsze krycie niż rozcierane biele cynkowa i ołowiowa i w rezultacie żółknięcie osnowy farby jest odpowiednio mniej widoczne. Farba na bieli tytanowej umożliwiała położenie bardzo cienkiej warstwy i ograniczenie zagrożenia pożarowego, do końca wojny była zarezerwowana do wykańczania wnętrz.

Ze względu na niedorozwój przemysłu chemicznego w PRL tradycyjne farby olejne na pokoście i bieli cynkowej, tak jak ortochromatyczne negatywy, były produkowane kilkadziesiąt lat dłużej niż na zachodzie i pewnie wielu forumowiczów miało z nimi osobiste doświadczenie.
Waldek K pisze:Obawiam się, że niektóre kolory z Hataki to jakieś nieporozumienie. Nie wiem czemu np. późnowojenne kolory B30 i B55 są u nich zielono-niebieskie, a powinny być niebieskie ew. niebiesko-szare. Najlepszym przykładem jest tu B30. Tym kolorem (oraz białym) były malowane barki desantowe w 1944. Jest sporo kolorowych zdjęć np. z lądowania w Normandii i widać wyraźnie kolor niebieski na tych jednostkach.

[...]
-------------------------------------
Polecam kilka artykułów o odtwarzaniu oryginalnych barw Royal Navy:
https://www.sovereignhobbies.co.uk/page ... ur-schemes
Naprawdę warto!
NMM ma kolekcję kilku modeli jednostek desantowych wykonanych w czasie wojny na zlecenie stoczni przez zawodową firmę modelarską:
https://collections.rmg.co.uk/collectio ... 68495.html,
https://collections.rmg.co.uk/collectio ... 67539.html,
https://collections.rmg.co.uk/collectio ... 67538.html


Materiały z Sovereignhobbies są fantastyczne i pewnie najlepsze aktualnie dostępne, jednak jako dyżurna maruda wrzucę parę uwag. Zasadnicza konkluzja dotycząca farb standaryzowanych w 1943 jest definitywna, detale odcieni niekoniecznie, mechanizm ich zielenienia jeszcze mniej. Wzmiankowany barwnik zielony to nie "zieleń chromowa" - zupełnie inny związek i nieco inny odcień, ale "zieleń brunszwicka", pod ta nazwą stosowany w RN. Pigmenty chromowe nie były jednak używane w tych farbach, bo po ograniczeniach w 1940 i 1942 były zastrzeżone do znakowania instalacji i w odróżnieniu od pozostałych pigmentów, kompozycje farb G20 i BXX nie podają właściwej nazwy i A.P., tylko "zieloną pastę". Zmiana barwy mogło wynikać oprócz żółknięcia pokostu, z odbarwiania pigmentu niebieskiego, zasadniczego (ultramaryny) i takiego, jaki mógł się znaleźć w owej zastępczej zieleni.

Byłbym ostrożniejszy do kwestii farb serii 507 i malowania na początku wojny. Użycie nazwy "Home Fleet Grey" dla różnych farb, rozpiętość jasności 507A, która jest bardzo duża i sugeruje produkcję według zupełnie różnych specyfikacji, logiczna możliwość wcześniejszego istnienia szarych farb 507 i 507A, rodzaj i odcień farby używanej na pokładach i możliwość jej użycia we wczesnych kamuflażach, barwy i zakres stosowania farb przeciwpoślizgowych itd.
ODPOWIEDZ