Okręty hiszpańskie epoki żagla
1639 Christian IV sprzymierzyl sie z Hiszpania przeciwko sprzemierzonym Szwecko-Holenderskiemu . W ramach umowy miala flota hiszpanska wplanyc na Baltyk , zaladowac wojska dunskie, i razem z duska flota ladowac. kolo Sztokholmu. i obalic Gustava Adolfa.maxgall pisze:Witam,
Czy posiada ktoś może informacje (lub mógłby mi wskazać gdzie mógłbym takowe znaleźć) na temat działań (lub planów użycia) okrętów hiszpańskich na Bałtyku w pierwszej połowie XVII wieku?
pozdr
Flota hiszpanska zlozona z 67 okretow pod dowodztwem Admirala Oquedno ktora miala wojska hiszpanskie wyokretowac W Holandii zostala jednak w Kanale Le Manch u wybrzezy angielkich zwiazana przez flota Admirala Marina Trompa (starszego) i w koncu zniszczona pod Dowes.
Christian IV nie czul sie na silech samemu wystepowac przeciwko flocie Szwedzkiej i plan upadl.
Vide-A miral a.D Kirchoff
"Seemacht in der Ostsee" Vol I
Kiel 1908
- de Villars
- Posty: 2229
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Coś z ta datą albo z włądcą jest nie tak - w 1639 r. Gustaw Adolf już dawno nie żył, a królowała Krystyna
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
Tak pomylilem sie , nie obudzilem sie jecszcze. )pomylilem linijki)de Villars pisze:Coś z ta datą albo z włądcą jest nie tak - w 1639 r. Gustaw Adolf już dawno nie żył, a królowała Krystyna
Chodzi o zlamanie umowy zawartej jeszcze z Gustavem Adolfem, gdzie oba krolowie
uzgodnili ze na Baltyk bedzie zamkniety dla obcych flot.
Dziękuję za informacje, teraz wiem przynajmniej z jakiego źródła pochodzą.
Jednak z tymi planami lądowania pod Sztokholmem mam pewien zgryz, gdyż żadne z opracowań na temat bitwy pod Downs które przeglądałem o tym nie wspomina.
Dotarłem do ciekawego artykułu R. Skowrona (podziękowania dla secesjonisty za trop). Wynika z niego że plany opisywane przez Wieczorkiewicza, o których wspomniał Pan Krzysztof, pochodzą z 1627 roku. Z tym że jest tutaj mały kruczek. To nie Hiszpanie mieli przekazać pod dowództwo królewicza Władysława 24 okręty, lecz wszystkich okrętów (hiszpańskich i polskich) miało być w sumie 24. Biorąc pod uwagę że w 1627 roku w Dunkierce Hiszpanie mieli 10 okrętów, resztę – 14 sztuk - miała zapewnić Rzeczpospolita (rok wcześniej – w 1626 roku – poseł hiszpański miał za cel uzyskać od Zygmunta III 16 galeonów). I wszystko to dla zwalczania żeglugi holenderskiej „na morzach północnych”.
pozdr
Jednak z tymi planami lądowania pod Sztokholmem mam pewien zgryz, gdyż żadne z opracowań na temat bitwy pod Downs które przeglądałem o tym nie wspomina.
Dotarłem do ciekawego artykułu R. Skowrona (podziękowania dla secesjonisty za trop). Wynika z niego że plany opisywane przez Wieczorkiewicza, o których wspomniał Pan Krzysztof, pochodzą z 1627 roku. Z tym że jest tutaj mały kruczek. To nie Hiszpanie mieli przekazać pod dowództwo królewicza Władysława 24 okręty, lecz wszystkich okrętów (hiszpańskich i polskich) miało być w sumie 24. Biorąc pod uwagę że w 1627 roku w Dunkierce Hiszpanie mieli 10 okrętów, resztę – 14 sztuk - miała zapewnić Rzeczpospolita (rok wcześniej – w 1626 roku – poseł hiszpański miał za cel uzyskać od Zygmunta III 16 galeonów). I wszystko to dla zwalczania żeglugi holenderskiej „na morzach północnych”.
pozdr
Na jednym z forum modelarskim znalazłem relację z budowy statku wielorybniczego:
http://www.modelismonaval.com/foro/view ... =44&t=7020
Chciałbym prosić kolegów o jego dane ,ewentualnie czy ktoś miałby jakieś materiały na temat takiego statku które mógł by udostępnić .
http://www.modelismonaval.com/foro/view ... =44&t=7020
Chciałbym prosić kolegów o jego dane ,ewentualnie czy ktoś miałby jakieś materiały na temat takiego statku które mógł by udostępnić .
Re: Okręty hiszpańskie epoki żagla
Czy ma ktos moze jkaies dane o restauracji floty hiszypanskiej po wojnach napoleonskich.
Sprawa OL i fregat zakupionych w Rosji jest dosyc znana.
Kupiono tez szereg mniejszych jednostejk w USA i Francji,
na razie jednak na szybko niczego nie znalazlem.
Moze ktos ma jakis spisy floty hiszpanskiej z lat 1816-1830 ?
Jak cos znajde napisze.
Na poczatek warto przejzec, ale iniestety nie skonczone i nie dokladne.
http://3decks.pbworks.com/
Sprawa OL i fregat zakupionych w Rosji jest dosyc znana.
Kupiono tez szereg mniejszych jednostejk w USA i Francji,
na razie jednak na szybko niczego nie znalazlem.
Moze ktos ma jakis spisy floty hiszpanskiej z lat 1816-1830 ?
Jak cos znajde napisze.
Na poczatek warto przejzec, ale iniestety nie skonczone i nie dokladne.
http://3decks.pbworks.com/
Re: Okręty hiszpańskie epoki żagla
The Penny Cyclopaedia of the Society for the Difussion of Useful .
1836
Bordeaux:
The ship-building yards are towards the southern extremity of the lino of quays, and the
Victualling Office is on the Quai de Bacalsn at the northern end. Ships of war aie
occasionally built here; a frigate and two brigs were built for Ferdinand VII. of Spain,
on occasion of one of the expeditions fitted out against the colonies of South America.
From Gerardo:
Another was the "María Francisca", taken by the Gran Colombian Navy but retaken with
another Colombian corvette the "Carabobo" the 1st May 1823. She was laid down in 1815 and
launched in 1816 by Couran Hermanos (sic). Purchased at Bourdeaux in 1817, former French
?Aquiles? (sic). She and the "María Isabel" were bought by Mr. Chegaray, of the Real
Compañía de Filipinas, instructed by Honorato Bouyon, "ingeniero director de Marina". But
they were secretly destined to the Real Armada.
1. Frigates
http://3decks.pbworks.com/w/page/915868 ... -5th-Rates
Aretusa built Bordeau, but at which shipyard ?
AvM - Courau et Fils powinno byc
2. Covettes
http://3decks.pbworks.com/w/page/915869 ... -6th-Rates
2.1 Ther are also many suggested by Manuel as built in Bordeaux
Maria Francisca (23.8.1817) 24
Maria Isabel (23.8.1817) 24
Aretusa (26.6.1818) 34 - is the above frigate
2.2 Captured
Emerador Alejandro captured 6.1821 re-captured 16.2.1822
El Ecuador en la independencía del Perú: Band 2
Simultáneamente la corbeta Emperador Alejandro recibió el nombre de Bomboná y el
bergantín de guerra Ana, el de Chimborazo. Este último vendría a ser el más célebre de
nuestros barcos de aquella época (809)
2.3 USA buit
Ninfa 8.9.1817 24 in Portland (USA) sold 1820 why? where ?
AvM. I have 26-18pdr , costs 96,213 pesos
27.2.1820 left Habana for Puero Cabello
10.10.1820 deleted "prohibicion de adquirir buques en el extranhjero"
She was as a merchantmen captured 1822 ?
Ceres 1818/1819 28 New York
She could be only Eckford built Regulus
I will provide more data
3. Brigs
3.1 Ther are also many suggested by Manuel as built in Bordeaux
Aquiles (26.6.1819) 20
Hercules (26.6.1819) 20
4. Brig-Schooners
4.1 Ther are also many suggested by Manuel as built in Bordeaux
Diligente (26.6.1819) 7
Encantadora (26.6.1819) 7
Magica (26.6.1819) 7 16.5.1824 wrecked
Sopresa (26.6.1819) 7 17.3.1824 run ashore
5. Schooners
5.1 Ther are also many suggested by Manuel as built in Bordeaux
Galga (3.1818) 10
Fama (12.4.1818) 24/26 2.4.1820 wrecked
AvM : Fama - was a corvette built Habana
Justina (23.4.1819) 5
1836
Bordeaux:
The ship-building yards are towards the southern extremity of the lino of quays, and the
Victualling Office is on the Quai de Bacalsn at the northern end. Ships of war aie
occasionally built here; a frigate and two brigs were built for Ferdinand VII. of Spain,
on occasion of one of the expeditions fitted out against the colonies of South America.
From Gerardo:
Another was the "María Francisca", taken by the Gran Colombian Navy but retaken with
another Colombian corvette the "Carabobo" the 1st May 1823. She was laid down in 1815 and
launched in 1816 by Couran Hermanos (sic). Purchased at Bourdeaux in 1817, former French
?Aquiles? (sic). She and the "María Isabel" were bought by Mr. Chegaray, of the Real
Compañía de Filipinas, instructed by Honorato Bouyon, "ingeniero director de Marina". But
they were secretly destined to the Real Armada.
1. Frigates
http://3decks.pbworks.com/w/page/915868 ... -5th-Rates
Aretusa built Bordeau, but at which shipyard ?
AvM - Courau et Fils powinno byc
2. Covettes
http://3decks.pbworks.com/w/page/915869 ... -6th-Rates
2.1 Ther are also many suggested by Manuel as built in Bordeaux
Maria Francisca (23.8.1817) 24
Maria Isabel (23.8.1817) 24
Aretusa (26.6.1818) 34 - is the above frigate
2.2 Captured
Emerador Alejandro captured 6.1821 re-captured 16.2.1822
El Ecuador en la independencía del Perú: Band 2
Simultáneamente la corbeta Emperador Alejandro recibió el nombre de Bomboná y el
bergantín de guerra Ana, el de Chimborazo. Este último vendría a ser el más célebre de
nuestros barcos de aquella época (809)
2.3 USA buit
Ninfa 8.9.1817 24 in Portland (USA) sold 1820 why? where ?
AvM. I have 26-18pdr , costs 96,213 pesos
27.2.1820 left Habana for Puero Cabello
10.10.1820 deleted "prohibicion de adquirir buques en el extranhjero"
She was as a merchantmen captured 1822 ?
Ceres 1818/1819 28 New York
She could be only Eckford built Regulus
I will provide more data
3. Brigs
3.1 Ther are also many suggested by Manuel as built in Bordeaux
Aquiles (26.6.1819) 20
Hercules (26.6.1819) 20
4. Brig-Schooners
4.1 Ther are also many suggested by Manuel as built in Bordeaux
Diligente (26.6.1819) 7
Encantadora (26.6.1819) 7
Magica (26.6.1819) 7 16.5.1824 wrecked
Sopresa (26.6.1819) 7 17.3.1824 run ashore
5. Schooners
5.1 Ther are also many suggested by Manuel as built in Bordeaux
Galga (3.1818) 10
Fama (12.4.1818) 24/26 2.4.1820 wrecked
AvM : Fama - was a corvette built Habana
Justina (23.4.1819) 5
Ostatnio zmieniony 2011-03-12, 20:09 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Okręty hiszpańskie epoki żagla
Memorias de la vida del Excmo. Señor D. José García de León y Pizarro: Band 3
José García de León y Pizarro - 1897
También las hay de que , no encontrándose otros dos buques como los que se deseaban, propuso Bouyón se construyesen en Burdeos otra corbeta (La Fama) y una goleta (La Nereida), pues que habia muy buen astillero, buenas maderas,
Burdeos = Bordeaux
José García de León y Pizarro - 1897
También las hay de que , no encontrándose otros dos buques como los que se deseaban, propuso Bouyón se construyesen en Burdeos otra corbeta (La Fama) y una goleta (La Nereida), pues que habia muy buen astillero, buenas maderas,
Burdeos = Bordeaux
Re: Okręty hiszpańskie epoki żagla
"El Buque en la Armada Espanola"
XIX century Brigantines
Built by private industry
Marte (1817) 12
Aquiles (1819) 20 see above
Magico (1819) 7 see Magica above
Sopresa (1819) 10 see above
Herodes (1819) 20 - perhaps Hercules above
Encantador (1819) 7 see Encantadora above
Diligente (1819) 10 see above
Isabel (1825) 10
Amalia (1826) 5
Relampego (1826) 20
Purchased abroad
Cazador 18
Infante 18
Santa Natalia 20
Purchased abroad or captured
Limeno 14
Postillon 10
Pitt 14
Manuel 8
Volador 18
Abascal 16
Nerufra 14
San Carlos 16
Aguila 12
Intrepido 16
Jacinta 5
Churruca 16
Realista 12
Beningo 17
Maypu 16
Pezuela 18
Portillo 16
Guadiana 16
Guetaria 3 - built Mundaca acquired 1839
XIX century Brigantines
Built by private industry
Marte (1817) 12
Aquiles (1819) 20 see above
Magico (1819) 7 see Magica above
Sopresa (1819) 10 see above
Herodes (1819) 20 - perhaps Hercules above
Encantador (1819) 7 see Encantadora above
Diligente (1819) 10 see above
Isabel (1825) 10
Amalia (1826) 5
Relampego (1826) 20
Purchased abroad
Cazador 18
Infante 18
Santa Natalia 20
Purchased abroad or captured
Limeno 14
Postillon 10
Pitt 14
Manuel 8
Volador 18
Abascal 16
Nerufra 14
San Carlos 16
Aguila 12
Intrepido 16
Jacinta 5
Churruca 16
Realista 12
Beningo 17
Maypu 16
Pezuela 18
Portillo 16
Guadiana 16
Guetaria 3 - built Mundaca acquired 1839
Re: Okręty hiszpańskie epoki żagla
356 bm tons 85'7" (keel)x 16' x12.4'AvM pisze:"El Buque en la Armada Espanola"
XIX century Brigantines
Purchased abroad
Cazador 18
Crew: 115
Armament: 16-12 pdr (as privateer)
L.12.12.1812 Thomas Kemp , Fells Point, Baltimore
Chasseur owned as privateer Captain Thomas Boyle
c1812 sold Thomes Sheppard
sold Spanish Navy as Cazador (Almirante Cazador)
Re: Okręty hiszpańskie epoki żagla
Na razie tabelka (niepelna) korsarzy sprzedanych z Baltimore, jak widac glownie w Hawanie
No. Name Built Year Tonns Guns Crew Sold foreign Where
973 Amelia Baltimore 1814 1816 Havana
1118 Chippewa Baltimore 1815 1816 Havana
572 Comet Baltimore 1812 1816 Havana
951 Chasseur Baltimore 1813 1816 Spanish
666 Decatur Baltimore 1813 1816 Havana
948 Diamond Baltimore 1813 after war
1120 Eutaw Baltimore 1815 1816 Cuba
725 Kemp Baltimore 1813 1816 Havana
1110 Leonidas Baltimore 1814 1816 Marinique
969 Mammoth Baltimore 1814 1816 Argentine
1112 Manleus Baltimore 1814 1819 Havana
920 Orb Baltimore 1813 1816 Havana
918 Patapsco Baltimore 1813 159 6 40 1816
1114 Saranac Baltimore 1815 1816
1119 Torpedo Baltimore 1815 1819 Rio de Janeiro
563 Von Hollen Baltimore 1812 1817
1003 Whig New York 1814 1815 Marinique
1058 York Boston, Mass 1814 1816
No. Name Built Year Tonns Guns Crew Sold foreign Where
973 Amelia Baltimore 1814 1816 Havana
1118 Chippewa Baltimore 1815 1816 Havana
572 Comet Baltimore 1812 1816 Havana
951 Chasseur Baltimore 1813 1816 Spanish
666 Decatur Baltimore 1813 1816 Havana
948 Diamond Baltimore 1813 after war
1120 Eutaw Baltimore 1815 1816 Cuba
725 Kemp Baltimore 1813 1816 Havana
1110 Leonidas Baltimore 1814 1816 Marinique
969 Mammoth Baltimore 1814 1816 Argentine
1112 Manleus Baltimore 1814 1819 Havana
920 Orb Baltimore 1813 1816 Havana
918 Patapsco Baltimore 1813 159 6 40 1816
1114 Saranac Baltimore 1815 1816
1119 Torpedo Baltimore 1815 1819 Rio de Janeiro
563 Von Hollen Baltimore 1812 1817
1003 Whig New York 1814 1815 Marinique
1058 York Boston, Mass 1814 1816
Re: Okręty hiszpańskie epoki żagla
Anales históricos de la revolución de la América Latina ..., Band 2;Band 5
Von Carlos Calvo
El siguiente decreto manifiesta cuánto se preocupaba el gobierno argentino de esa expedicion:
« El director supremo de las Provincias Unidas de Sud-América. — Por cuanto es constante el decidido empeño del rey de España en sojuzgar este territorio, á cuyo fin pone en accion cuantos recursos le sugiere su furor con escandalosa transgresion de los derechos de gentes y guerra, como lo comprueban los diversos hechos y providencias de sus mandatarios en diferentes puntos de ambas Américas; por tanto, en continuacion de la justa lid que estas sostienen, y á la que han sido y son provocadas, sin que hayan bastado á contener los excesos del gabinete español la moderada conducta de los Americanos, las respetables interposiciones de autoridades imparciales, las justas y equitativas proposiciones de los gobiernos de América, y ni aun el mismo interés bien entendido de la nacion española,
(1) Hé aquí el detalle de esa expedicion :
- Navios de guerra de 7 i:
1, Fernando VII, ruso.
2, España, id.
3, Numancia, id.
4, Guerrero, español.
5. San Julian, id.
6, aun no tiene nombre.
— Fragatas de guerra:
7, La Perla, española.
8, Diana, id.
9, Pronta, rusa.
10, Mercurio, id.
11, Viva, id.
12, Lijera, id.
13 y 14, no nombradas. —
Corbetas de guerra :
15, Fama, francesa.
16, Victoria, id.
17, no nombrada. —
Bergantines de guerra:
18, Hércules, frances.
19, Marte, id.
20, Hiena, id.
21, no nombrado.
Bergantines:
22, Lijero. 23, Jacinto. 24, Golondria. 25, Flecha. 26, Guerrero. 27, Abispa.
— Goletas : 28, Justina. 29, no nombrada. 30, Roncalesa.
— Barcas cañoneras: 31, Castellana. 32, Leonesa. 33, Aragonesa. 34, Navarra. 35, Valenciana. 36, Gallega. 37, Mallorquína. 38, Andalu%a. 39, Murciana. 40, Mejicana. 41, Limeña. 42, Santafesina. 43. Caraqueña. 44, Habanera. 45, Chilena. 46, Guatemalteca. 47, Campechana. 48, Canaria. 49, Mahonesa. 50, Catalana. 51, Vizcaína. 52, Montañesa. 53, Asturiana. 54, Manchega. 55, Estremaña. 56, Ines. 57, Cármen. 58, Valiente. 59, Actividad.
— Desde el número 60 al 180 son trasportes en el número de 121.
Von Carlos Calvo
El siguiente decreto manifiesta cuánto se preocupaba el gobierno argentino de esa expedicion:
« El director supremo de las Provincias Unidas de Sud-América. — Por cuanto es constante el decidido empeño del rey de España en sojuzgar este territorio, á cuyo fin pone en accion cuantos recursos le sugiere su furor con escandalosa transgresion de los derechos de gentes y guerra, como lo comprueban los diversos hechos y providencias de sus mandatarios en diferentes puntos de ambas Américas; por tanto, en continuacion de la justa lid que estas sostienen, y á la que han sido y son provocadas, sin que hayan bastado á contener los excesos del gabinete español la moderada conducta de los Americanos, las respetables interposiciones de autoridades imparciales, las justas y equitativas proposiciones de los gobiernos de América, y ni aun el mismo interés bien entendido de la nacion española,
(1) Hé aquí el detalle de esa expedicion :
- Navios de guerra de 7 i:
1, Fernando VII, ruso.
2, España, id.
3, Numancia, id.
4, Guerrero, español.
5. San Julian, id.
6, aun no tiene nombre.
— Fragatas de guerra:
7, La Perla, española.
8, Diana, id.
9, Pronta, rusa.
10, Mercurio, id.
11, Viva, id.
12, Lijera, id.
13 y 14, no nombradas. —
Corbetas de guerra :
15, Fama, francesa.
16, Victoria, id.
17, no nombrada. —
Bergantines de guerra:
18, Hércules, frances.
19, Marte, id.
20, Hiena, id.
21, no nombrado.
Bergantines:
22, Lijero. 23, Jacinto. 24, Golondria. 25, Flecha. 26, Guerrero. 27, Abispa.
— Goletas : 28, Justina. 29, no nombrada. 30, Roncalesa.
— Barcas cañoneras: 31, Castellana. 32, Leonesa. 33, Aragonesa. 34, Navarra. 35, Valenciana. 36, Gallega. 37, Mallorquína. 38, Andalu%a. 39, Murciana. 40, Mejicana. 41, Limeña. 42, Santafesina. 43. Caraqueña. 44, Habanera. 45, Chilena. 46, Guatemalteca. 47, Campechana. 48, Canaria. 49, Mahonesa. 50, Catalana. 51, Vizcaína. 52, Montañesa. 53, Asturiana. 54, Manchega. 55, Estremaña. 56, Ines. 57, Cármen. 58, Valiente. 59, Actividad.
— Desde el número 60 al 180 son trasportes en el número de 121.
Re: Okręty hiszpańskie epoki żagla
Fragatas. Esmeralda, 44 cañones; Venganza, 42; Sebos- 1819. tiana, 28.
Bergantines. Maipo, 18 cañones; Pezuela, 22; Potrillo, 18, y otro mas de 18.
Una goleta armada con una pieza de á 24 y 20 culebrinas.
Buques mercantes armados : Resolucion , 36 cañones; Cleopatra, 28; la Focha, 20; Guarney, 18; Fernando , 26; San Antonio, 18.
Es decir , 3 fragatas, 4 bergantines, una goleta de guerra y 6 buques mercantes armados todos y prontos para salir á la mar y 27 cañoneras, con un total de 384 cañones.
Bergantines. Maipo, 18 cañones; Pezuela, 22; Potrillo, 18, y otro mas de 18.
Una goleta armada con una pieza de á 24 y 20 culebrinas.
Buques mercantes armados : Resolucion , 36 cañones; Cleopatra, 28; la Focha, 20; Guarney, 18; Fernando , 26; San Antonio, 18.
Es decir , 3 fragatas, 4 bergantines, una goleta de guerra y 6 buques mercantes armados todos y prontos para salir á la mar y 27 cañoneras, con un total de 384 cañones.
Re: Okręty hiszpańskie epoki żagla
link do dokumentacji floty Hiszpańskiej
http://www.armada.mde.es/ArmadaPortal/p ... nos-buques
są tu plany okrętów żaglowych oraz inne ciekawostki na pewno komuś się przyda
http://www.armada.mde.es/ArmadaPortal/p ... nos-buques
są tu plany okrętów żaglowych oraz inne ciekawostki na pewno komuś się przyda
Re: Okręty hiszpańskie epoki żagla
Witam,
Szukam informacji, czy Flota Nowej Hiszpani z 1620 roku (Capitan General Juan de Benavides), która wyszła z Sanlúcar 19-VI-1620 (z Kadyksu 8-VII-1620), podczas rejsu powrotnego zawinęła do Kadyksu (a jeżeli tak to kiedy?) czy też od razu skierowała sie do Sanlúcar (gdzie dotarła 30-IX-1621)?
pozdr
Szukam informacji, czy Flota Nowej Hiszpani z 1620 roku (Capitan General Juan de Benavides), która wyszła z Sanlúcar 19-VI-1620 (z Kadyksu 8-VII-1620), podczas rejsu powrotnego zawinęła do Kadyksu (a jeżeli tak to kiedy?) czy też od razu skierowała sie do Sanlúcar (gdzie dotarła 30-IX-1621)?
pozdr