Statki c. i k. flotylli wiślanej

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

jefe de la maquina pisze:... Opis Bargera byl mocno edytowany i mam kopie przed edycja i po poprawieniu. Jezeli tak to gdzie Austriacy przejeli Goplane i Poloneza ?
W Niepołomicach.
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Motorówka Möve była zakupiona (za 6000 koron) w 1915 roku od właściciela (Georg Gielcha) z Mysłowic.
JB
JB, czy jestes na 100 % pewny, ze nazywala sie Möve ?
Ponizej nazwa jak podal w adresie polski zalogant na swojej kartce do rodziny.
Obrazek
Nie mozna wykluczyc, ze jego znajomosc ortografii niemieckiej byla dosc mizerna, choc nazwe swojej jednostki to zapewnie musial zapamietac. Z drugiej strony "Möve" wydaje sie byc z bledem. Mewa to po niemiecku Möwe, a nie Möve .

I jacht motorowy o nazwie Möwe podawany jest w spisie motorowek zakupionych od prywatnych wlascicieli . W tym wypadku Möwe zakupiony od K.u.k. Yacht Squadron 4 sierpnia 1914 r. i przydzielony poczatkowo do uzytku arsenalu w Pula.

Jefe
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Mewa to po niemiecku Möwe, a nie Möve .
Pisalem ze w starych zapisach znalazlwm rozne werskeje pisania MÖWE,
chodzilo o stare zaglowce, byly chyba nawet wersja MEWE.

Przy okazji niemiec, nie ma oglonej zasady üpisowni, taka stara sie uwzgledniac DUDEN,
ale kazdy Land ma swoje ministerstwo, toteez ostatniw reforma nie jest jednolita dla Niemiec, Watpiem aby bylo wczesniej inaczej, i na pewno inaczej bylo w Austrii. A Austria tez jest krajem federalnym.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

I jacht motorowy o nazwie Möwe podawany jest w spisie motorowek zakupionych od prywatnych wlascicieli . W tym wypadku Möwe zakupiony od K.u.k. Yacht Squadron 4 sierpnia 1914 r. i przydzielony poczatkowo do uzytku arsenalu w Pula.
W almanachu 1914 nie ma

Aicheiburg podaje
kuk Yachtgeschwader
drewniany 1,5RT 7,9x1,6x0,9 (glebokosc)x0,5m 12iKM=8w
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

jefe de la maquina pisze:I jacht motorowy o nazwie Möwe podawany jest w spisie motorowek zakupionych od prywatnych wlascicieli . W tym wypadku Möwe zakupiony od K.u.k. Yacht Squadron 4 sierpnia 1914 r. i przydzielony poczatkowo do uzytku arsenalu w Pula.
Pierwszy jacht parowy c.k. MW nazywał się Seemöve (1849).
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

jefe de la maquina pisze:...JB, czy jestes na 100 % pewny, ze nazywala sie Möve ?
Tak stoi w dokumencie: Verzeichnis der beim k.u.k. Weichseltransportlinienkommando in Evidenz geführten Dampfer und Motorboote, który jest ewidencyjnym spisem jednostek Weichselflottille z 19 marca 1918 roku (występują tam też statki i motorówki wykreślone z ewidencji). W innych dokumentach nazwa na ogół pisana jest przez w, a nie v.
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Aicheiburg podaje
kuk Yachtgeschwader
drewniany 1,5RT 7,9x1,6x0,9 (glebokosc)x0,5m 12iKM=8w
AvM
Tak, to ta Möwe, ale nie wyglada, aby cos miala wspolnego z FW.
Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Część jednostek Weichselflottille - a właściwie Weichseltransportlinienkommando (WTLK) - bo od 1917 roku to szef WTLK był komendantem flotylli wiślanej (przedtem było na odwrót) zostały wysłane, na początku 1918 roku, w różne strony świata. W lutym i marcu przekazano na front włoski (do Marano) 1. Kompanię Żeglugi Rzecznej wraz z komendantem WTLK i jego adiutantem. Przekazano też 12 motorówek (m.in. Möwe) i jeden barkas parowy (utworzyły Schiffahrtsgruppe 1). W maju 3. Kompania Żeglugi Rzecznej, razem z następnym komendantem WTLK i motorówką, została przeniesiona do Tyraspola nad Dniestrem (Flusschiffahrtsleitung Odessa); inna motorówka wylądowała w Odessie.
JB
Ostatnio zmieniony 2009-03-16, 20:10 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

AvM pisze:...CW I i CW II zostaly zbudowane przez
Schiffswerft AG Möller & Holberg , Stettin w 1890 roku (nr.budowy najprawdopodobniej 315,316)
Według moich notatek pełna nazwa firmy brzmiała: Stetiner Maschinenbau Anstalt und Schiffswerft AG vom Moeller&Holberg, Grabow a/O. Zbudowała też maszyny do tych tylnokołowców, kocioł DĘBLINA pochodził z Breslauer AG Eisenbahn u. Maschinenbau Anstalt. Prawdopodobnie CW II (późniejszy DĘBLIN) został w dużej części zbudowany/wykończony we Wrocławiu.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

W.Danielewicz pisze:Dla przykładu inny holownik. Oczywiście powielanie za podaniem żródła i autora

“PUŁAWY”

TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1890;Stettiner Oderwerke AG,Stettin.(Niemcy) nr bud.361
WYPORNOŚĆ:
WYMIARY:długość-50.00 m ,szerokość-6.00 m ,zanurzenie-0.80 m
SILNIKI:1 maszyna parowa;moc:250 KM
PĘDNIK:tylnokołowiec;PRĘDKOŚĆ:brak informacji.;ZAŁOGA: 9 osób

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1890: C W I - Caesar Wollheim,Breslau.{D}
1912: PUŁAWY: - Galizische Statthalterei,Krakau.{AH}
1914: PUŁAWY: - K.u.K.Weichselflottille {AH}
1918.XI: PUŁAWY - Ministerstwo Komunikacji,Warszawa.{PL}
1919: STASZIC - Polska Żegluga Państwowa,Warszawa.{PL}
1922: STASZIC - Towarzystwo Zjednoczonej Żeglugi Polskiej,Warszawa.{PL}
1924: STASZIC - Zjednoczone Warszawskie Towarzystwo Transportu i Żeglugi Polskiej SA,Warszawa.{PL}
1929: - wycofany
1933: - złomowany
CW I nie był statkiem c.k. Namiestnictwa Galicyjskiego, został odkupiony (po 5 miesiącach dzierżawy) od berlińskiej firmy Habermann&Guckes w 1916 roku dla WTLK (to samo dotyczy bliźniaczego statku DĘBLIN).
Dane:
171 t; 49,56x6,84x0,85/0,85(dziób/rufa)x[2,1] m; 250 KM; ciśnienie w kotle - 8 atm; 19/11 km/h (z prądem/pod prąd).
W Polsce statek nosił nazwę STASZYC.
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

jefe de la maquina napisał:
... Opis Bargera byl mocno edytowany i mam kopie przed edycja i po poprawieniu. Jezeli tak to gdzie Austriacy przejeli Goplane i Poloneza ?
W Niepołomicach.
JB
Niestety dopiero w drugiej polowie kwietnia bede mial kontakt z osoba, ktora pomoze mi sprawdzic polskie tlumaczenie opracowania Bergera.

mala uwaga:
a właściwie Wassertransportlinienkommando (WTLK) -
JB
Częściej spotyka się nazwę Weichseltransportlinienkommando i myślę, że obie formy używano równoznacznie.

Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Oczywiście powinno być Weichseltransportlinienkommando, dziekuję za sprostowanie błędu.
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Oczywiście powinno być Weichseltransportlinienkommando, dziekuję za sprostowanie błędu.
JB
Ależ nie, obie formy się spotyka i jak pisałem używano je równolegle. Poniżej zalączam ilustracje: Wassertransportlininekommando na górze, zas Weichseltransportlinine kommando -na dole.
Na oficjalnych dokumentach nakreślających zadania WTLK, ktore mam w swoim posiadaniu, używano już Weichseltransportlinienkommando.
Obrazek[/quote]
CW I nie był statkiem c.k. Namiestnictwa Galicyjskiego, został odkupiony (po 5 miesiącach dzierżawy) od berlińskiej firmy Habermann&Guckes w 1916 roku dla WTLK (to samo dotyczy bliźniaczego statku DĘBLIN).
JB

Czy to są te dwa tylnokołowce, które otrzymały nazwy: Kaiser i Generalgouverneur ? Jeżeli tak, to gratuluje .
Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

C. i k. Wojskowe Gubernatorstwo Wojskowe w Lublinie kupiło dla flotylli na Wiśle, od berlińskiej firmy Habermann i Guckes, 2 statki, 2 barkasy parowe i 8 motorówek, jeden parowiec tylnokołowy został wypożyczony na kilka miesięcy. Dwa kupione tylnokołowce otrzymały nazwy DĘBLIN i PUŁAWY, w austro-węgierskiej Weichselflotttille nie było statków o nazwach KAISER I GENERALGOUVERNEUR. KAISER (ex SŁUCZ) pływał po Bugu, zapewne drugi statek na tej rzece nosił drugą, przytoczoną nazwę. W 1918 roku otrzymały one nazwy DROHICZYN i BRZEŚĆ, a w flotylli rzecznej RP BUG i WARTA.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Nazwa Wassertransportlinienkommando była używana do końca 1915 roku, po utworzeniu jednostek na Styrze i Bugu zmieniono tę nazwę.
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Nazwa Wassertransportlinienkommando była używana do końca 1915 roku, po utworzeniu jednostek na Styrze i Bugu zmieniono tę nazwę.
JB
Warto zwrócić większą uwagę na K.u.k. Wasser/Weichseltransportlinine (Wodne/Wiślane Linie Transportowe). Moim zdaniem, jej rola nie została odpowiednio podkreślona w artykułach, które się ukazały na temat K.u.k Weichsel Flotille powodując wiele zamieszania. Dochodzi do tego, że statki należące do niej są często mylone z flotyllą bojową. Jedynie Schrott starał sie oddzielić te dwie formacje i podzielił statki tak jak potrafił najlepiej.

W 1911 r. d-two wojsk inż. opracowalo bardzo szczegółowy plan pt. Die Weichsel als Transportlininie”, zakładający w czasie wojny rekwizycją wszystkich jednostek wodnych -w tym statków wiślanych- przeznaczonych do transportu towarów i zaopatrzenia pod nadzorem wojskowym.Tymczasem jesienią 1912 r. w czasie kryzysu bałkańskiego, d-wo 1 Korpusu w Krakowie postanowiło uzbroić i opancerzyć 6 parowców Namiestnictwa Galicji, co też przeprowadzono, na ktore wyznaczono za d-ców oficerów piechoty. Doszło do protestu wniesionego przez Generalny Inspektorat Wojsk Inżynieryjnych, ale ostatecznie w 1913 r. te 6 statków wyłączono z spod Inspektoratu Wojsk Inż. i wpisane na listę floty, co predysponowało je do używania nazwy S.M.S. .........

Wybuch wojny spowodował, że wystąpił dualizm: “Dunajec”, “Kopernik”, “Krystyna”, “Melsztyn”, “Tyniec”, “Wanda” i “Wawel” zostały uzbrojone i wykorzystano jako flotylle bojową, ale równolegle powołano żeglugę transportową pod zarządem wojskowym wykorzystując pozostałe jednostki jak parowiec “Kraków”, należący do Namiestnictwa Galicji oraz “Wilgę”- małą jednostkę inspekcyjno-holowniczą- także własność Namiestnictwa Galicji. Nie wiem czy druga jednostka, trochę większa od “Wilgi” o nazwie “Iskra”, która wg Schrotta została uzbrojona w 2 KM-y (?) była wykorzystana do tego celu. Wg. instruckcji austriackiej z 1911 r. “Kraków” mógł holować zestaw 16 galarów, “Wilga” 3, a “Iskra” 4.
Żegluga transportowa musiala działac i gdyż b. ważnym elementem były miedzy innymi dostawy węgla dla Krakowa . Z Zagłębia Dąbrowskiego, rzeką Przemszą, przewożono go galarami do Krakowa i okolic. Ale nie tylko.
Pomimo, że Winkler mylnie podaje, że Weichseltransportlininekommado (W.T.L.K.) powstało w 1917 r. mam pewnośc, że rekwizycję tabory wiślanego z Galicji przeprowadzono zgodnie z planem i zorganizowano linie transportowe na Wiśle i przyległych wodach juz w 1914 r., tak jak to przewidywala instrukcxja z 1911 r.
NOTKA: Podejrzewam, że Dyskant popełnił błąd kiedy skorygował Schrotta i podał, że to nie Philippovic był d-cą C-k Flotylli Wiślanej, ale Jerzy (Georg) Zwierkowski. W II tomie Kadr Morskich Rzeczypospolitej znajduje się ciekawy wpis w życiorysie Zwierkowskiego: “ VII 1914 zmobilizowany, kierował początkowo żeglugą na Wiśle”. Moim zdaniem potwierdza to moją tezę, że Zwierkowski był zaangażowany w działanośc i to nie K.u.k. Weichsel Flotilla, ale właśnie Weichseltransportlinie, czyli flotylli transportowej. O tym, że zagadnienia przewozów Wislą były mu znane swiadczy fakt, że grudniu 1918 r. pracując jako ekspert w polskim biurze kongresowym (Kongres Wiedeński) opracował memoriał pt. “Wisła jako najkrótsza i najtańsza komunikacja państwa polskiego z Morzem Bałtyckim”.
Czy Wasser, czy Weichseltransportlinien ?
od 1914 do 1916 używano obie nazwy. Tutaj opieram się tylko na korespondencji, na których widoczne są te nazwy.
Obrazek Dwie kartki od Mińskiego ze stemplami Weichsel i Wassertransportlinienkommando wysłane w 1914 r.

Jesienią 1915 r. sytuacja uległa zmianie, kiedy Wisła weszła pod panowanie wojsk niemiecko-austriackich i ostatecznie w grudniu 1915 r. w Cieszynie, Austria i Niemcy ustaliły podział Kongresówki (wcześniej rozmowy na ten temat przeprowadzono również w Katowicach). Powołanie Cesarsko-królewskiego Generał -Gubernatorstwa Wojskowego na terenach okupowanych przez Austrię było b. ważnym wydarzeniem, gdyż ono właśnie przejęło kontrolę nad żeglugą na Wiśle i dopływach.
W 1916 r. K.u.k. Militar-General=Gouvernement wydało instrukcję Organische Bestimmungen für Weichsel als Trasnportlinie, gdzie używa się już tylko określenie Weichseltransportlinien -Wiślane Linie Transportowe. Precyzyjnie określono w nich zadania oraz zmieniono dotychczasowa strukturę, podporządkowując flotyllę bojowa (już rozbrojoną) komendantowi W.T.L.K.
Obrazek

Za tym poszły zmiany w nazewnictwie i tak dawne nazwy jak np. Weichsel Flotille/ Flotillenwerft in Krakau zastępowano K.u.k. Weichseltransportlinienkommando / Flotillenwerft in Puławy, etc. Podobne zmiany występują w nazewnictwie jednostek flotylli znane pod nazwą Flussschiffahrtskompagnie, przy ktorych do roku 1916 podawano zawsze K.u.k. Weichselflotille.
ObrazekMimo, że w 1916 r. zmieniono nazwe na Weichseltransportlinienkommando jeszcze w tym samym roku używano stare stemple z nazwa zaczynającą sie od Wasser.

Obrazek

rzadko spotykane zdjęcie z przed I wojny parowca Kraków Namiestnictwa Galicji, które w czasie wojny weszło w skład Weichseltransportlinien. Dane austriackie (z 1911 r.) 31 x 3,00 x 0,60 m; 75 KM, prędkość od 12 do 14 km/h.uciąg -16 galarów.

Jefe
ODPOWIEDZ