Z życia flot.

Okręty Wojenne po 1945 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

oskarm
Posty: 1417
Rejestracja: 2012-08-30, 18:23

Re: Z życia flot.

Post autor: oskarm »

Finowie wybieraja Gabriele jako nowe pociski przeciwokretowe dla Luvie 2020, Hammin i bateri ladowych. Decydowaly zdolnosci, koszty zakupu i cyklu zycia. http://www.defmin.fi/en/topical/press_r ... 588_m=9399
Krzysztof Kucharski

Re: Z życia flot.

Post autor: Krzysztof Kucharski »

Dzień dobry

Na TT link do newsa o tym, jakoby Argentyna rozważała możliwość dokończenia budowy kolejnego okrętu typu TR-1700 z opcją wyposażenia go w napęd nuklearny.
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Z życia flot.

Post autor: Piotr S. »

A tym czasem w biednej i małej Bułgarii
Bułgarski parlament zaaprobował w czwartek wydanie 984 mln lewów (504 mln euro) na dwa okręty patrolowe dla marynarki wojennej. Rządowy wniosek zaaprobowało w 240-miejscowym Zgromadzeniu Narodowym 135 posłów ze wszystkich klubów z wyjątkiem małej partii Wola.
http://www.gospodarkamorska.pl/MW,Sluzb ... krety.html
504 mln euro na okręty to procentowo dużo więcej niż wydatki nasze na nowe okręty tym bardziej ,że jesteśmy krajem bogatszym i znacznie większym.
oskarm
Posty: 1417
Rejestracja: 2012-08-30, 18:23

Re: Z życia flot.

Post autor: oskarm »

Ciekawe: Wiceprezes Naval Group twierdzi, że FREMM nadal jest w grze w Kanadzie:
The French company submitted with Italian partner Fincantieri a controversial bid in Canada’s competition for its Canadian Surface Combatant warship program, filing the offer directly to the Canadian National Defence Ministry rather than the Public Services and Procurement Canada office.

Naval Group has since held talks with Canadian authorities, and the company is confident its offer will be considered, François Dupont, Naval Group’s international business director, said June 14. That joint offer is based on the hull and propulsion of the Italian version of the FREMM warship and the Setis combat management system from Naval Group.

https://www.defensenews.com/industry/20 ... f-of-2018/
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Z życia flot.

Post autor: Piotr S. »

Pakistański patrolowiec z Rumunii
W stoczni Damen w Gałaczu w Rumuni odbyło się uroczyste cięcie blach pod drugi w serii pełnomorski okręt patrolowy 1900 OPV zamówiony przez siły morskie Pakistanu. Koszt takiej jednostki nie przekracza 55 milionów dolarów, co oznacza, że cały program Czapla (trzy okręty) kosztowałby o 1/3 mniej niż jeden okręt „Ratownik” i ponad trzykrotnie mniej niż sprowadzenie do Polski australijskich fregat typu Adelaide.
https://www.defence24.pl/pakistanski-pa ... z-czaplami
Tani jak barszcz ciekawe ile by u nas kosztował ten okręt ?
Adam
Posty: 1737
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Z życia flot.

Post autor: Adam »

Pewnie podobnie gdyby budował Damen. Tylko, że w ich polskich stoczniach (w Gdyni i Koźlu) tak dużych jednostek nie da się zbudować (może w Gdyni?), a do przejęcia SMW przez Damena nie doszło (obawiam się, że w dłuższej perspektywie - niestety).
oskarm
Posty: 1417
Rejestracja: 2012-08-30, 18:23

Re: Z życia flot.

Post autor: oskarm »

Piotr S. pisze:Pakistański patrolowiec z Rumunii
W stoczni Damen w Gałaczu w Rumuni odbyło się uroczyste cięcie blach pod drugi w serii pełnomorski okręt patrolowy 1900 OPV zamówiony przez siły morskie Pakistanu. Koszt takiej jednostki nie przekracza 55 milionów dolarów, co oznacza, że cały program Czapla (trzy okręty) kosztowałby o 1/3 mniej niż jeden okręt „Ratownik” i ponad trzykrotnie mniej niż sprowadzenie do Polski australijskich fregat typu Adelaide.
https://www.defence24.pl/pakistanski-pa ... z-czaplami
Tani jak barszcz ciekawe ile by u nas kosztował ten okręt ?
Po pierwsze same Adeliady z uzbrojeniem beda kosztowac znacz ponizej 1 mld zl brutto. Do 2 mld zl doszby gdyby kupiono dla nich pelna jednostke ognia, kilkukrotnie wieksza niz na korwetach. 3 mld zl to by kosztowaly te okrety z pelna jednostka ognia i 4 nowymi smiglowcami MH-60R z pelnym wyposarzeniem i uzbrojeniem (smiglowce ZOP i tak musimy kupic).

Czyli za te same pieniadze przeznaczone na 2 Adelaide bez jednostki ognia, mozemu kupic gedzies 70% jednej najtanszej na rynku korwety, bez jednostki ognia, ktora bedzie miala porownywalna obrone przeciwlotnicza przeciw naddzwiekowym seaskimerom ale juz gorsza w stosunku do poddzwiekowych oraz zupelny brak strefowej obrony przeciwlotniczej (czyli zdolnosci do zwalczania lotnictwa); nizsza odpornowc na trafienia, nizsze zdolnosci wykonywania zadan innych niz wojenne czy dzialania w zespolach NATO.

Ten dwo-wspolrzedny radar SPS-49 zapewnia wykrycie samolotow na dystansach co najmniej 2 krotnie wiekszych niz Smart-S czy Sea Giraffe ABM. Do wykrywania celow na mniejszych odleglosciach i naprowadzania na nie pociskow sluzy trojwspolrzedny system Mk-92 mod 12. Wiec pytanie czy lepiej miec obraz 2 d na odleglosci 200-250 km dla celu wielkosci malego mysliwca czy nie moec go w ogole wczesniej niz na 100 km?

Jakie zdolnosci bojowe otrzymujemy dzieki tym patrolowcom? Zerowa OPL, zerowy ZOP, prawie zerowy ZON (wystarczy do poziomu kryzysu o ile przeciwnik nie bedzie zbyt twardy - cos jak Brytyjczycy w czasie Wojen Dorszowych). Jesli chcielibysmy z nich zrobic Czaple, to z oczywistych wzgledow cena mocno wzrosnie.
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Z życia flot.

Post autor: Piotr S. »

Ciekawostka
Dowodem na możliwości polskiego przemysłu może być zbudowanie z powodzeniem przez jedną ze stoczni w Gdańsku trzech sekcji kadłuba dla korwety Gowind, budowanej nie dla polskich, ale dla egipskich sił morskich. Jest to jednak jakieś zaskoczenie tym bardziej ,ze nie wiemy ,która to stocznia dostarczyła te trzy sekcje. https://www.defence24.pl/mspo-2018-korw ... zamowieniu
oskarm
Posty: 1417
Rejestracja: 2012-08-30, 18:23

Re: Z życia flot.

Post autor: oskarm »

Brytyjczycy "bawia" sie w freedom of navigation na Morzu Polodniowo-chinskim
https://www.afr.com/news/world/british- ... 906-h151hn
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Z życia flot.

Post autor: AvM »

Pierwszy nowoczesny OK zbudowany w Egipcie

https://navaltoday.com/2018/09/06/egypt ... -corvette/

Adam
Posty: 1737
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Z życia flot.

Post autor: Adam »

Piotr S. pisze:Ciekawostka
Dowodem na możliwości polskiego przemysłu może być zbudowanie z powodzeniem przez jedną ze stoczni w Gdańsku trzech sekcji kadłuba dla korwety Gowind, budowanej nie dla polskich, ale dla egipskich sił morskich. Jest to jednak jakieś zaskoczenie tym bardziej ,ze nie wiemy ,która to stocznia dostarczyła te trzy sekcje. https://www.defence24.pl/mspo-2018-korw ... zamowieniu
Pewne uproszczenie - polski przemysł od lat, regularnie spawa sekcje na największe i najnowocześniejsze wycieczkowce, co jednak nie oznacza, że ma, czy kiedykowiek będzie miał praktyczne możliwości budowy takich jednostek.
Natomiast jednostka typoszeregu Gowind leży spokojnie w możliwościach naszego przemysłu, oczywiście pod warunkiem budowy pierwszej jednostki w stoczni zamawiającego i stopniowym transferze technologii przy kolejnych. Gdyby zastosowano taki model przy kupowaniu niemieckiej licencji na niedoszłego Gawrona pewnie dziś pływałaby już cała, planowana pierwotnie, siódemka. Tylko kto się na to zdecyduje ("jak to będziemy budowali zagranicą, jak to, my nie damy rady?" - efekty widać na plasu dawnej SMW ;)
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Z życia flot.

Post autor: Piotr S. »

thyssenkrupp Marine Systems blisko budowy fregat dla Egiptu Według egipskich i francuskich mediów, negocjacje pomiędzy stroną egipską a koncernem thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) są już na ukończeniu. Rozmowy dotyczą zakupu dwóch fregat MEKO A200. https://portalstoczniowy.pl/wiadomosci/ ... la-egiptu/ A na naszym zadupiu morskim przegadano lata świetlne odnośnie budowy nowych okrętów a ile to już można było przez te wszystkie lata tych okrętów zbudować? to aż głowa boli . A w takim Egipcie od słów do czynów przechodzi się błyskawicznie :brawo:
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Z życia flot.

Post autor: AdrianM »



Proszę bardzo co za dyskusja i jakie osobistości ;) . Czyżby przebudzenie?
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Z życia flot.

Post autor: Peperon »

Czyżby Marokańczycy wzięli się za przemytników ludzi ?
https://fakty.interia.pl/raporty/raport ... Id,2636215
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Z życia flot.

Post autor: Piotr S. »

Departament Obrony USA zlecił dwóm amerykańskim stoczniom budowę kolejnych niszczycieli rakietowych typu Arleigh Burke.
Departament Obrony USA zleci stoczniom Huntington Ingalls Shipbuilding i Bath Iron Works budowę 10 nowych niszczycieli rakietowych typu Arleigh Burke, których dostawy mają zostać zrealizowane do końca przyszłej dekady. Zamówienia, których łączna wartość może wynieść ok. 10 mld USD, mają zawierać w sobie opcje zakupu kolejnych okrętów tego typoszeregu. Liczba dodatkowych niszczycieli, jakie mogą zostać zamówione, a także szacowany koszt ich budowy nie zostały jednak podane do wiadomości
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=26242
Zastanawiam się jakie będą różnice miedzy tymi ostatnimi z zamówionych okrętów a tymi z pierwszych serii tym bardziej ,że to będzie okres około 30 lat różnicy wiekowej od czasu zbudowania pierwszej i ostatniej jednostki .Budowanie tak dużej serii w tak długim czasie to jednak rzadkość .
ODPOWIEDZ