Konferencja Poczdamska a podział Kriegsmarine

Okręty Wojenne po 1945 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4094
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Konferencja Poczdamska a podział Kriegsmarine

Post autor: crolick »

Jak wiadomo zgodnie z pkt IV postanowieniem Konferencji Poczdamskiej:
(1) The total strength of the German surface navy, excluding ships sunk and those taken over from Allied Nations, but including ships under construction or repair, shall be divided equally among the U. S. S. R., U. K., and U. S. A.

(2) Ships under construction or repair mean those ships whose construction or repair may be completed within three to six months, according to the type of ship. Whether such ships under construction or repair shall be completed or repaired shall be determined by the technical commission appointed by the Three Powers and referred to below, subject to the principle that their completion or repair must be achieved within the time limits above provided, without any increase of skilled employment in the German shipyards and without permitting the reopening of any German ship building or connected industries. Completion date means the date when a ship is able to go out on its first trip, or, under peacetime standards, would refer to the customary date of delivery by shipyard to the Government.

(3) The larger part of the German submarine fleet shall be sunk. Not more than thirty submarines shall be preserved and divided equally between the U. S. S. R., U. K., and U. S. A. for experimental and technical purposes.

(4) All stocks of armament, ammunition and supplies of the German Navy appertaining to the vessels transferred pursuant to paragraphs (1) and (3) hereof shall be handed over to the respective powers receiving such ships.

(5) The Three Governments agree to constitute a tripartite naval commission comprising two representatives for each government, accompanied by the requisite staff, to submit agreed recommendations to the Three Governments for the allocation of specific German warships and to handle other detailed matters arising out of the agreement between the Three Governments regarding the German fleet. The Commission will hold its first meeting not later than 15th August, 1945, in Berlin, which shall be its headquarters. Each Delegation on the Commission will have the right on the basis of reciprocity to inspect German warships wherever they may be located.

(6) The Three Governments agreed that transfers, including those of ships under construction and repair, shall be completed as soon as possible, but not later than 15th February, 1946. The Commission will submit fortnightly reports, including proposals for the progressive allocation of the vessels when agreed by the Commission.
Jednocześnie pkt III stanowił:
2. The U. S. S. R. undertakes to settle the reparation claims of Poland from its own share of reparations.
W związku z tym powstają następujące pytania:
(1) Czy wiadomo jaką część niemieckiej floty miała otrzymać PMW?
(2) W związku z tym, że Polska miała otrzymać reparacje z puli sowieckiej sporządziłem listę jednostek przejętych w ramach reparacji wojennych przez ZSRR. Byłbym szalenie wdzięczny za sprawdzenie jej poprawności :wink:

1 krążownik:
Nürnberg
4 niszczyciele:
Friedirch Ihn (Z14), Erich Steinbrinck (Z15), Karl Galster (Z20), Z33
3 torpedowce:
T12, T17, T33
5 eskortowców:
F7, G7, T158, T185, T196
10 okrętów podwodnych:
U1057, U1058, U1064, U1231, U1305, U2353, U2529, U3035, U3041, U3515
45 trałowców:
M3, M7, M17, M29, M30, M34, M151, M154, M155, M203, M204, M254, M255, M256, M265, M267, M279, M291, M324, M327, M330, M341, M342, M348, M369, M377, M386, M401, M405, M406, M407, M411, M415, M423, M425, M431, M437, M443, M446, M456, M461, M467, M470, M484, M496
49 kutry trałowe:
R23, R25, R28, R53, R58, R63, R65, R87, R90, R103, R105, R107, R113, R122, R124, R149, R234, R238, R245, R254, R257, R258, R262, R265, R269, R270, R288, R239, R302, R303, R305, R307, R308, R310, R311, R312, R409, R410, R411, R412, R413, R415, R416, R417, R418, R419, R420, R421, R422, R423
30 ścigaczy:
S11, S16, S24, S50, S65, S81, S82, S86, S99, S101, S109, S110, S113, S118, S123, S132, S135, S170, S175, S204, S209, S211, S214, S219, S222, S227, S704, S707, S708, S709
Ostatnio zmieniony 2007-12-29, 01:37 przez crolick, łącznie zmieniany 1 raz.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

(1) Czy wiadomo jaką część niemieckiej floty miała otrzymać PMW?
Bylo o tym nautologii , jak nik nie znajdzie poszukam.

avm
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1148
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Do tej listy można dołączyć:
tender Hela > Angara
KUJ-3 > UJ-1431
KUJ-4 > UJ-1432
KUJ-6 > UJ-1704
KUJ-17.
Co do S-134 to u mnie występuje jako przekazany esp LT-28 (31.07.43),
a za to nastepny S-135 przekazany ros.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Sowietom przrekazano ścigacz S 135 (post TK 1018), wymieniany jest jeszcze TK 1007 (ex Hans Henning).
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Po głowie mi chodzi 15%, jako udział Polski, ale nie jestem pewien tej liczby i nie pamietam gdzie ją widziałem.
JB
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1624
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Post autor: Grzechu »

JB pisze:Po głowie mi chodzi 15%, jako udział Polski, ale nie jestem pewien tej liczby i nie pamietam gdzie ją widziałem.
JB
A mi 10%, z tym że dotyczyć miało również (a może tylko???) tonażu jednostek cywilnych.
Marek S.
Posty: 674
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Gdzieś o tym wspomniano (stare Morze albo wczesno MSiO) w artykule o jakimś statku lub promie.
domek
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-09, 04:44

Post autor: domek »

No dostaliśmy bardzo wiele :)
i zmarnowaliśmy to tradycyjnie :cry:

pozdrawiam domek :)
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4094
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

S135 już poprawiony.

Przy okazji porównałem dane z moich źródeł (anglojęzyczny Groner i internet) z Breyerem o sowieckiej flocie. Spis rozbieżności jest następujący:
M-booty: zamiast M154, M327, M341 podaje M9, M21, M389
R-booty: zamiast R25, R28, R423 podaje R121, R163, R414
S-booty: zamiast S16, S170 podaje S15 i Hans Henning
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Przede wszystkim sprawdź sobie poniższą pozycję:
S. Bierieżnoj, Trofiei i reparacii WMF SSSR - sprawocznik, Jakutsk 1994.

poniżej update tego samego autora nt. schnellbootów:
S 11, 16, 24, 50, 65, 81-82, 86, 99, 101, 109, 110, 113, 118, 123, 132, 135, 175, 209, 211, 214, 222, 227, 704, 707-709, Hans Henning (razem 28)
za: S. Bierieżnoj, Giermanskije torpiednyje katiera w sowietskom fłotie, "Stranicy morskoj istorii", nr 2 (1997).

(w obu życiorysy danych jednostek po wcieleniu do WMF)

przydatne również (dużo bardziej zwięźle, ale ładne zdjęcia)
B. Lemachko, Deutsche Schiffe unter dem Roten Stern, "Marine-Arsenal Sonderheft" 4.
(tego samego autora o okrętach ZSRR innego "osiowego" pochodzenia:
Sonderdokumentation: Die Beuteschiffe der Sowjetmarine aus den Bestanden der Achsenmachte und anderer Staaten, "Marine-Arsenal" 24 (1993) - ten o Scharnhorstach)

No i oczywiście nie zaszkodzi (wręcz należy!) przewertować kartka po kartce 8 tomów Gronera (marne 2300 stron :P) - przeważnie fakt przejęcia przez "Radzian" jest uwzględniony, a dalsze losy większości jednostek można dociągnąć z ww. pozycji. Rzecz jasna nie jest to wiedza pełna i wyczerpująca, ale imho i tak wiadomo o losach tych jednostek więcej, niż o służących w tym czasie okrętów "oryginalnie" radzieckich...

Przecież do wymienionych w pierwszym poście trzeba doliczyć dziesiątki (o ile nie więcej) okrętów mniejszego tonażu, pomocniczych itd. (samych MFP-ów będzie kilkadziesiąt!).

No i oczywiście nie wszystko znalazło się w WMF w wyniku reparacji wojennych - wiele jednostek traktowano jako "trofiej", mienie niejako porzucone...

Co do floty handlowej: szerzej tą kwestię opisuje J.K. Sawicki w "Odrodzenie żeglugi morskiej w Polsce 1945-1947", Gdańsk 1988 (strony 242-265). W skrócie: na podstawie protokołu do zawartej 16.08.1945 między TRJN RP a rządzem ZSRR "Umowy w sprawie wynagrodzenia szkód wyrządzonych przez okupację niemiecką" Sowieci mieli wydzielić Polsce 15% z otrzymanej puli niemieckich statków handlowych*). Przy czym należy zauważyć, że reparacji ulegały tylko jednostki będące "na chodzie". Innym ustaleniom podlegały wraki znajdujące się w portach - tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana, i już nie na temat - w skrócie powiem jednak, że Sowieci pod tym względem nas "oszwabili", i to ostro.

* Czyli 4.5% z całkowitej puli reparacyjnej, co oznaczało ok. 50-55 tys. BRT (przy czym wojenne straty PMH to zaledwie 0.4% alianckich strat - choć zarazem straty ZSRR to zaledwie 1.1%). Ostatecznie w drugiej połowie 1947 r. (jako ostatnie państwo!) otzrymaliśmy od ZSRR 19 statków o łącznym tonażu 52,627 BRT - z tego za wartościowe należy uznać: pasażera "Duala" ("Jagiełło"), oraz drobnicowców "Athen" ("Waryński") i "Reinfels" ("Kościuszko") i mniejszych: "Inkentrum" ("Olsztyn"), "Irene Oldendorff" ("Opole") i "Nordlicht" ("Kolno"), i zbiornikowca "Adria" ("Karpaty"). Owe jednostki liczyły łącznie 43 tys. BRT, czyli gros otrzymanego przez RP tonażu. Taki - dość korzystny - efekt był zarazem przyczyną zwłoki, związanej z długotrwałymi negocjacjami polsko-radzieckimi (przypominam, był to okres sporej - acz krótkiej - niezależności Polski w polityce gospodarczej).

Warto wspomnieć o jednej ciekawostce: stosunku tonażu otrzymanego w wyniku reparacji do wojennych strat danej floty. I tak ZSRR uzyskał 127% (sic!) utraconego tonażu (305:240 tys.). Co ciekawe, drugim państwem była... Polska - 54% (53:93 tys.). Więc pod tym względem "wyszliśmy" wcale nieźle. Dla porównania: kolejna na tej liście Jugosławia odzyskała 10% (20:202 tys.); najbardziej "stratna" Wielka Brytania - zaledwie 3.2% (349:10870 tys.) - choć zarazem najwięcej w liczbach bezwględnych.

Ciekawa jest również tabelka wyceniająca otrzymane statki w funtach brytyjskich:

1. 6,285,700 Wlk. Brytania (wt. Indie i Afryka Pd.)
2. 5,950,000 ZSRR
3. 1,817,700 Francja
4. 1,217,250 Norwegia
5. 896,000 Polska
6. 831,500 USA
7. 658,200 Niderlandy
8. 492,100 Grecja
9. 259,000 Kanada
10. 214,355 Dania
11. 166,000 Belgia
12. 152,000 Jugosławia
13. 49,500 Egipt
14. 46,500 N. Zelandia
15. 27,000 Australia

W skrócie: w tym wypadku to ZSRR "oszwabił" Zachód, a nam trochę z tego spadło ;)

Przy czym de facto przejęli więcej jednostek, niż wynikało z ww. wyliczeń: w końcu kto tam się fatygował, aby sojusznikom się przyznać do "zachwatu" wielu statków (często "na wodzie" lub łatwych do wydobycia) w portach Ostlandu, Prus Wschodnich czy Pomorza...

Chociaż oczywiście większość niemieckich statków i okrętów na Bałtyku, o ile tylko mogła, odpłynęła przed frontem na Zachód.
Awatar użytkownika
Miner
Posty: 715
Rejestracja: 2012-03-01, 20:17

Re: Konferencja Poczdamska a podział Kriegsmarine

Post autor: Miner »

crolik pisze:(1) Czy wiadomo jaką część niemieckiej floty miała otrzymać PMW?
Odświeżam.
U Nawrota jest informacja, że zgodnie z postanowieniami międzynarodowymi Polska partycypowała w 15% udziale radzieckiej części reparacji morskich.
ODPOWIEDZ