Gruszka dziobowa

Techniczne zagadnienia okrętowe

Moderatorzy: crolick, Marmik

Re: Gruszka dziobowa

Postprzez adyrian » 2018-02-20, 02:30

Natomiast jeśli chodzi o wpływ gruszki na stateczność manewrową to dość dobrze relację zwrotności i stateczności kierunkowej opisuje A.Kryłow w książce "Wspomnienia i szkice".
W ogromnym uproszczeniu: kadłub okrętu w ruchu podobnie jak kadłub samolotu można rozpatrywać jako dynamiczną relację środka parcia zanurzonej części kadłuba do jego środka masy. Kadłub okrętu lub statku, którego środek parcia jest przesunięty do przodu będzie dobrze reagował na ster i będzie bardzo zwrotny (mały promień zwrotu) jednocześnie jednak taki kadłub będzie niestateczny kierunkowo, będzie miał tendencję do "myszkowania", schodzenia z kursu wymagając ciągłych korekt sterem a w skrajnym przypadku w pewnych zakresach prędkości może wręcz być nadsterowny- raz wprowadzony w cyrkulację nie da się już z niej wyprowadzić samym sterem bez zmniejszenia prędkości.
Z kolei kadłub, którego środek parcia będzie przesunięty do tyłu względem środka masy będzie miał większy promień zwrotu ale za to będzie lepiej słuchał steru, będzie stateczny kierunkowo. Tak więc wzajemna relacja zwrotności (promienia zwrotu) i stateczności kierunkowej jest zawsze kompromisem.

Gruszka dziobowa, zwłaszcza gruszka pokaźnych rozmiarów przesuwa środek parcia do przodu.
adyrian
 
Posty: 116
Dołączył(a): 2007-08-12, 20:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Gruszka dziobowa

Postprzez Maciej » 2018-02-24, 00:28

Dziękuję, za krótki wykład.
Ja zupełnie nie znam się na tym..

Pozdrawiam,
Maciej
Avatar użytkownika
Maciej
 
Posty: 2000
Dołączył(a): 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo

Poprzednia strona

Powrót do Technikalia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron